Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Prírodovedecká fakulta / Biológia dieťaťa
hygiena školského prostredia (hygiena_skolskeho_prostredia.doc)
Hygiena školského prostredia
1. umiestnenie školy
- objekty škôl musia byť vhodne začlenené do okolitej zástavby
- škola má byť dobre prístupná deťom, vzdialené max. 800m od bydliska
- v areáli mesta musí byť škola dostatočne vzdialená od rušných komunikácií a križovatiek
- v okolí školy by mal byť dostatok zelene, ktorá bráni prenikaniu hluku, prachu a v lete nadmernému
preslneniu
- pozemok školy musí byť rovný, alebo mierne sklonený (10 stupňov) na juh
- škola nesmie byť v blízkosti stojatých vôd, močiarov a v miestach s vysokou spodnou vodou
2. vzhľad budovy
- typ: monoblokový
pavilónový – náročnejší na priestory, diferencované jednotlivé prevádzky
- výška budovy: pre 1. stupeň max. 2 podlažia
pre 2. stupeň max. 3 podlažia
- orientácia priečelia: najvhodnejšia na juh
- telocvičňa: dlhá os orientovaná v smere sever - juh
- počet tried: 8 – 24 (max. 1000 žiakov)
3. školská učebňa
- musí vyhovovať hygienickým a pedagogickým kritériám
- veľkosť: závisí od počtu žiakov v triede
najčastejšie okolo 30 žiakov
- podlahová plocha: 1, 65 m2 na 1 žiaka, 4,5 – 6 m3 vzduchu
- tvar učebne: obdĺžnikový, s rozmermi 9m X 6,6m X 3,3m
Faktory prostredia
1. Teplo
- optimálna teplota: učebne 20
laboratória 18
telocvične 15 - 16
šatne pri telocvični 20
sprchy a umyvárne 22
chodby, schodištia a WC 15
- v lete by teplota nemala presiahnuť 26 stupňov, v zime by nemala klesnúť pod 16
- v našich zemepisných šírkach je v zime potrebné vykurovať, kúrenie môže byť ústredné, alebo miestne.
Vykurovacie telesá sú najčastejšie radiátory, v telocvični musia byť opatrené krytmi, aby nemohlo dôjsť
k poraneniu žiakov.
2. vlhkosť vzduchu
- optimum: 40 – 60 %
- pri nižšej vlhkosti dochádza k vysušovaniu sliznice horných dýchacích ciest
- pri vyššej vlhkosti ( > 60 % pri 24 stupňoch) dochádza k prehriatiu organizmu. Pretože z tela sa horšie
odparuje pot a tým klesá ochladzovanie
3. kvalita vzduchu
- okrem tepelnej pohody je dôležitá aj vyhovujúca kvalita vzduchu
- v učebniach je potrebné pravidelne vetrať (3-5krát za hodinu), ktoré by malo prebiehať bez toho, aby žiaci
sedeli v prievane. Vzduch je preto vhodné privádzať nad hlavami žiakov, vetracími oknami v blízkosti
stropu
- ak nedochádza k dôkladnému vetraniu, vo vzduchu sa hromadia choroboplodné zárodky, čo je predpoklad
šírenia ochorení horných dýchacích ciest
4. osvetlenie
- intenzita osvetlenia ovplyvňuje pracovný výkon, množstvo zrakom spracovávaných info a počet chýb
- nedostatočné osvetlenie prispieva k rozvoju krátkozrakosti, oslnenie môže spôsobiť zápal spojiviek
- poznáme: prirodzené osvetlenie
umelé osvetlenie
- zdrojom prirodzeného osvetlenia sú slnečné lúče, jeho kvalita závisí od: intenzity slnečného žiarenia umiestnenia a veľkosti okien
okolitých budov
čistoty okien
- na svetelné podmienky vplýva aj farba stien. Používať by sa mali iba svetlé farby, ktoré odrážajú viac
svetelných lúčov (biela až 80%)
- hodnotenie prirodzeného osvetlenia sa robí stanovením tzv. svetelného koeficientu, čo je pomer zasklenej
plochy okien k ploche dlážky – má byť 1:4
- umelé osvetlenie nahrádza nedostatok prirodzeného svetla. Jeho zdrojom môže byť
žiarovky - používajú sa v miestnostiach, kde nie je potrebná vysoká intenzita osvetlenia (WC)
žiarivky - používajú sa na miestach, kde je potrebná vyššia intenzita. Ich prednosťou je pomerne
malý jas povrchu, vhodná farba, veľká svietiaca plocha, nižšia spotreba energie a dlhšia
životnosť
- zásady správneho osvetlenia: svetlo dopadá z ľavej strany
zdroj svetla nesmie byť v zornom poli
svetlo nesmie oslňovať
- intenzitu osvetlenia meriame u luxoch, na pracovnej doske by mal dosahovať 150 luxov pri bežných
úkonoch a až 300 luxov pri kreslení a rysovaní
- v neposlednom období rastie počet detí s chybami zraku, často je príčinou nedostatočné osvetlenie tried,
najmä v zimných mesiacoch
5. zvuková pohoda
- prípustná hladina hluku: učebne 45 dB
telocvične, plavárne 60 dB
dielne 50 – 85 dB
- dôležitá je správna doba dozvuku, ktorá má byť krátka a nemá skresľovať zvuk
6. hygiena vody
- zásobovanie školských zariadení môže byť napojené na verejný vodovod, prípadne na vlastnú studňu.
Pitná voda nesmie obsahovať choroboplodné zárodky, musí byť číra, osviežujúca a bez zápachu a musí
obsahovať I, F
- v učebniach by malo byť 1 umývadlo na 20 žiakov, dostatok vody by mali zabezpečovať aj fontánky
s pitnou vodou, ktorej teplota by mala byť 8 – 10 stupňov
- na 1 žiaka sa počíta 20 – 25 litrov vody denne, pričom sa zarátava aj voda na celkovú prevádzku
zariadenia
hygienické zariadenia
- toalety musia byť rozdelené podľa veku a pohlavia detí
- podlaha by mala byť umývaná 2krát denne teplou vodou s dezinfekčným prostriedkom
- okná by mali byť umývané najmenej každé 2 mesiace
- škola by mala byť raz ročne vymaľovaná
Dôležitou súčasťou hygieny je aj odstraňovanie odpadových látok. Odpad sa delí na:
pevný - tvorený najčastejšie papierom, zvyškami jedla, alebo iným odpadom, ktorý sa vyhadzuje do
smetných košov v triede. Smetné nádoby by mali byť uzatvárateľné a ovládané pedálom, aby
deti neprichádzali do kontaktu s odpadom
tekutý - tvorený vodou z hygienických zariadení a odpad z kuchyne
odpad musí byť odstraňovaný denne!
Hygienické kritériá na vnútorné vybavenie škôl
- sedací školský nábytok: musí byť prispôsobený rozmerom ľudského tela a musí zodpovedať proporciám
žiakov jednotlivých vekových kategórií
- výška sedadla: je určená dĺžkou predkolenia + 1,5 cm opätok
- šírka sedadla: je určená šírkou panvy + 6 cm odev
- hĺbka sedadla: zodpovedá 2/3 – ¾ dĺžky stehna
- sklon sedadla: 2 – 3 stupňov dozadu
- operadlo: musí podopierať chrbticu v mieste prechodu hrudníkovej časti do driekovej. Horný okraj siaha
5 – 6 cm pod dolný okraj lopatiek, dolný okraj je od sedadla vzdialený 16 – 18 cm. Výškový §
rozmer operadla je 12 – 16 cm. Sklon 15 stupňov dozadu.
diferenicia
- vzdialenosť sedadla od pracovnej dosky
- musí byť taká, aby pracovná doska bola vo výške lakťov bez toho, aby sa zdvíhali plecia, alebo nakláňal
trup
dištancia
- vzťah medzi prednou hranou sedadla a vnútornou hranou a vnútornou hranou pracovnej dosky
- môže byť: kladná – hrany sú od seba vzdialené
nulová – okraj sedadla je v jednej rovine s okrajom pracovnej dosky
záporná – sedadlo je mierne zasunuté pod pracovnú dosku
školské lavice
- dĺžka pracovnej dosky má byť taká, aby sa žiaci navzájom nerušili pri práci. Orientačnou mierou je
vzdialenosť lakťov pri položení ruky na ruku tak, aby sa prsty dotýkali zápästia
- úprava pracovnej dosky nesmie mať vysoký lesk, má byť svetlej farby
- odkladacie plochy nesmú zmenšovať priestor pre nohy
rozmiestnenie stolov a stoličiek
vzdialenosť prvých radov od tabule 2, 2 m
šírka uličky medzi lavicami 0,65 m
šírka uličky medzi lavicami a oknami 0,95 m
vzdialenosť poslednej stoličky od steny 1.0 m
vzdialenosť zadných hrán lavíc 1,1 m
vzdialenosť posledného pracovného miesta od tabule 8,0 m
tabuľa
vzdialenosť od zeme 0,6 – 0,85 m
maximálna výška 2 m