Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Filozofická fakulta / Učiteľská psychológia
vývinová psychológia (vyvinova_psychologia1.doc)
Vývinová (ontogenetická) psychológia
– skúma psychické zmeny, vývinové osobitosti ľudskej psychiky v priebehu celého života
Základné ciele vývinovej psychológie
- Opísať správanie, psychické procesy → určiť vekové normy pre rast a vývin
- Vysvetliť, prečo sa určité prejavy správania, psychické procesy a vlastnosti vyskytujú v určitých obdobiach
- Pokúsiť sa predpovedať budúce správanie a ďalší priebeh vývinu
Činitelia duševného vývinu
- biologické (genetická výbava)
- činitelia vonkajšieho prostredia (rola učenia, skúseností)
- osobnostné (vlastná aktivita človeka)
Podiel vplyvu dedičnosti a prostredia na vývin človeka
- nedoriešený problém
- krajné teórie:
Nativizmus | Sociologizujúce teórie |
- vývin je zretie (= realizácia genetického programu) - napr. Gessel... | - precenenie vplyvu prostredia na vývin – napr. Locke, Watson...
|
Dedičnosť predurčuje:
- potencionalitu (možnosť vzniku a rozvoja vlastností, funkcií...)
- limit, hranicu, obmedzenie vlastností a funkcií
→ využitie potencionality a dosiahnutie limitu závisí od prostredia
Významný podiel dedičnosti je dokázaný napr. u:
- telesnej výšky, hmotnosti, krvného tlaku, úrovne aktivity, pamäti, inteligencie, emocionality, neuroticizmu, úzkostlivosti, alkoholizmu...
Charakter vývinových zmien
- - evolučné (objavovanie sa nových schopností, vlastností, osobnostných čŕt...)
- involučné (úbytok, zánik niektorých vlastností a funkcií)
- - kvantitatívne (zmeny vo veľkosti, sile, objeme, rozsahu, proporcionalite, rýchlosti...)
- kvalitatívne (zanikanie starých vlastností a znakov a vznik
nových)
Teórie vývinu
- Kontinuitné – vývin chápu ako plynulý, postupný nárast schopností a vlastností, zmeny majú kvantitatívny charakter
- Diskontinuitné (štádiálne) – vývin je chápaný ako sled kvalitatívnych zmien
Kritické obdobia vo vývine
= obdobia, kedy určité okolnosti, udalosti majú najväčší vplyv na ľudský vývin (napr. psychoanalýza zdôrazňuje význam ranného detstva na ďalší vývin človeka...)
Hlavné vývinové obdobia:
- pubescencia................................ - adolescencia...............................
- mladá dospelosť.......................... - stredná dospelosť........................ - staršia dospelosť......................... 10. Obdobie staroby (senium) ......................... | 0 – 9 mesiacov * - 2 mesiace 2 mesiace – 1 rok 1 – 3 roky 3 – 6 rokov 6 – 10/11 rokov 10/11 - 18/20 rokov 10/11 – 15/16 rokov 15/16 – 18/20 rokov 20 – 60/65 rokov 20 – 35 rokov 35 - 45 rokov 45 – 60/65 rokov 60/65 - + (?) |
Hlavné oblasti psychického vývinu:
- Biosociálny vývin (telesný vývin a premeny s ním spojené + faktory, ktoré ho ovplyvňujú – napr. aj sociokultúrne postoje k ľudskému telu a jeho vývinovým zmenám)
- Kognitívny vývin (vývin psychických procesov podieľajúcich sa na poznávaní, vývinové zmeny spôsobu uvažovania + determinujúce faktory)
- Psychosociálny vývin (premeny spôsobu prežívania, osobnostných charakteristík a medziľudských vzťahov, resp. sociálnej pozície + determinujúce faktory, predovšetkým sociokultúrne)
Typy výskumných projektov zameraných na zisťovanie vývinových zmien:
- Longitudinálny výskum
- pravidelné sledovanie tých istých osôb v priebehu dlhšieho časového úseku
- umožňuje presne vyjadriť veľkosť vývinových zmien medzi jednotlivými obdobiami – pre jednotlivcov aj pre skupinu → má významnú predikčnú hodnotu
- umožňuje postihnúť kritické obdobia vývinu
- umožňuje hlbšiu analýzu na základe porovnania s inými zložkami osobnosti
- dlhé časové trvanie → vysoké náklady
- náročnosť výberu a udržania vzorky
- Prierezový (transverzálny, „cross-sectional“) výskum
- v rovnakom čase zhromažďuje údaje o väčšom počte osôb a porovnáva priemerné hodnoty jednotlivých vekových skupín
- časovo menej náročný → nižšie náklady
- ľahšie vytvorenie homogénnej skupiny
- statický, neumožňuje robiť závery o dynamike a kontinuite
- výsledky majú len približný charakter
- neumožňuje sledovať individuálny vývin
Typy výskumov podľa časového plánu:
→ - krátkodobý výskum
→→→→→→→→ - dlhodobý výskum
→→→→ - zrýchlený výskum
→→→→
→→→→
←← - retrospektívny
→→ - prospektívny
←←→→ - kombinovaný
Aplikácia Piagetovej teórie do pedagogickej praxe
- Dieťa je aktívna bytosť, ktorá sama vyhľadáva informácie →
Učiteľ má vo vyučovaní podnecovať aktivitu žiakov – poznávajú predovšetkým prostredníctvom vlastnej činnosti
→význam učenia objavovaním (J. Bruner)
→ využitie pokusov, diskusií, hraní rolí žiakmi....
- Pre dieťa je dôležitá konkrétna skúsenosť
→ učiteľ má umožniť žiakom získať skúsenosti okrem vlastnej činnosti aj využitím názorných pomôcok (obrazy, schémy, mapy, videozáznamy) t.j. fyzikálne znázorňovať učebnú látku
- Každé obdobie kognitívneho vývinu je charakteristické určitou úrovňou poznávacích schopností
→ učiteľ má tieto obdobia poznať a rešpektovať (množstvo chýb žiakov býva spôsobených neprimeranosťou úloh)
! maximálnu pozornosť venovať analýze chýb (umožní zistiť úroveň myslenia žiakov, konkrétne príčiny zlyhania – napr. nepochopenie určitého pojmu...)
- treba si uvedomiť, že chybné odpovede môžu dávať dieťaťu zmysel
- Podmienkou prechodu na pokročilejšiu úroveň vývinu je zvládnutie schém na nižšej úrovni → nové poznatky stavať na pochopených a upevnených základoch
- Chronologické pásma kognitívneho vývinu sú len približné, detský vývin môže postupovať nerovnomerne → treba prihliadať na individuálne rozdiely medzi žiakmi, venovať pozornosť zaostávajúcim deťom – zaistiť vysvetlenie látky na úrovni primeranej ich vývinu
Kritika Piagetovej teórie
- Precenenie úlohy zretia oproti učeniu a vplyvu prostredia
- Jednotlivé štádiá kognitívneho vývinu nie sú tak rozlíšené a nemajú takú súdržnosť
- Podcenenie rozumových schopností detí v prvých štádiách
- Precenenie nástupu štádia formálnych operácií (najpokročilejšiu úroveň formálneho myslenia dosahuje v 16 rokoch menšina populácie)