Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Filozofická fakulta / Učiteľská psychológia
metody vyskumu (metody_vyskumu.doc)
Experiment
- výskumná metóda, zameraná na zisťovanie príčinných vzťahov medzi javmi
- základný znak – kontrola premenných, zámerné a plánovité navodenie očakávaného javu
Premenné – nezávislé (kontrolované experimentátorom)
- závislé (bývajú merateľným prejavom správania,
závisia na nezávisle premennej)
Výber výskumnej vzorky
- náhodný = každý člen populácie má rovnakú pravdepodobnosť dostať sa do výberu (losovanie, Gemer. náhodných čísiel)
- v niektorých prípadoch výber stratifikovaný, zámerný, mechanický...
→ experimentálna a kontrolná skupina
Schéma priebehu experimentu
Celková populácia | →Náhodný výber skupín | →Vstupné vyšetrenie (pretest) | → Experi- mentálne ovplyvnenie | → Výstup- né vyšetre-nie | → Vyhod- notenie |
Ďalšie typy priebehu experimentu
a)
Skupiny | Pretest | Pôsobenie | Postest |
A B | áno áno | P1 P2 | áno áno |
b)
Skupiny | Pretest | Pôsobenie | Postest |
A B | - - | P1 P2 | áno áno |
c) Solomonov experimentálny plán (kontrola, či pretest neovplyvní
výsledky)
Skupiny | Pretest | Pôsobenie | Postest |
A B C D | áno áno - - | P1 P2 P1 P2 | áno áno áno áno |
Druhy experimentov
- Laboratorné – umelé podmienky, vysoká kontrola faktorov
→ vysoká interná validita, nízka externá validita
- Terénne experimenty so znáhodňovaním – prirodzené podmienky, sťažená kontrola intervenujúcich faktorov
→ vysoká externá a nízka interná validita
- Jednoprípadové experimenty – práca s 1 skupinou alebo jednotlivom
- Multivariačné experimenty – súčasne ovplyvňujeme viacero premenných
Korelačný výskum
Korelácie – určujú vzájomný vzťah náhodných veličín alebo znakov kvantitatívnych premenných
Korelačný koeficient ( r ) - vyjadruje mieru tesnosti skúmaného vzťahu medzi náhodnými premennými
- nadobúda hodnoty od -1 - 0 - +1 (0 = žiadny vzťah, -1, +1 – úplná závislosť, r ≤ 0,3 – nízky stupeň tesnosti vzťahu, 0,3 ≤ r ≤ 0,5 – mierny stupeň tesnosti vzťahu, 0,5≤ r ≤ 0,7 – význačná tesnosť vzťahu)
!!! korelačný koeficient je len indexom vzťahu, nie je dôkazom kauzálnej viazanosti
Výhody korelačného výskumu
– nie je potrebné vytvárať umelé situácie
- možno súčasne skúmať vzťahy medzi viacerými premennými
Deskriptívny výskum
METÓDY VÝSKUMU V PEDAGOGICKEJ PSYCHOLÓGII
- Objavovacie, odhalovacie metódy
(metódy zisťovania faktov, ich vlastností)
- Pozorovanie
- Experiment
- Rozhovor
- Dotazník, anketa
- Psychologické testy
- Sociometrická metóda
- Analýza produktov činnosti
- Metódy spracovania získaných údajov
- Kvalitatívne hodnotenie údajov
- Kvantitatívne hodnotenie údajov
- Objavovacie, odhaľovacie metódy
Pozorovanie – sledovanie činnosti ľudí, záznam alebo popis
tejto činnosti a jej hodnotenie
Druhy pozorovania:
1) Podľa objektu pozorovania: |
|
2) Podľa počtu pozorovaných osôb |
|
3) Podľa počtu sledovaných javov |
|
4) Podľa cieľavedomosti |
|
5) Podľa prítomnosti pozorovateľa |
|
6) Podľa zaujatosti pozorovateľa |
|
7) Podľa časového rozpätia |
|
Rozhovor
- metóda bezprostredného styku výskumníka so skúmanou
osobou
- objektom skúmania sú názory, presvedčenia, záujmy, postoje,
vedomosti, prežívanie, príčiny konania
Formy : Rozhovor
Explorácia
Klinická metóda
Druhy rozhovoru
1) Podľa počtu účastníkov |
|
2) Podľa miery voľnosti |
|
Dotazník
– metóda určená na hromadné zisťovanie určitého javu (postojov,
názorov, motívov, želaní...)
Typy otázok
1) Podľa zamerania |
|
2) Podľa typu odpovede |
|
Psychologické testy – podstatný znak – štandardizácia (úlohy, spôsob ich predkladania a spôsob spracovania a hodnotenia výsledkov presne určený, výsledky jednotlivca porovnávame s výsledkami druhých osôb, s normami
(= priemerný, typický výkon pre populáciu)
- približujú sa experimentálnym metódam
Druhy testov
1) Podľa počtu testovaných osôb |
|
2) Podľa funkcie |
|
3) Podľa formulácie úloh a odpovedí |
|
4) Podľa počtu zisťovaných znakov |
|
Analýza produktov činnosti – každý produkt človeka je poznačený osobnosťou tvorcu → umožňuje skúmať jeho psychiku
Najčastejšie pramene: zošity žiakov, denníky, výkresy, chyby
výkonoch, verbálne prejavy
Sociometrická metóda – autor – J. L. Moreno
- prostriedok na skúmanie sociálnych vzťahov a vnútornej štruktúry sociálnych skupín
- zisťovanie príťažlivosti a antipatie medzi osobami v rámci danej sociálnej skupiny
- výsledky sa vyjadrujú pomocou sociogramu, matríc
- Metódy spracovania údajov
1 ) Kvantitatívne spracovanie výsledkov
- analytická metód. orientácia
- vystihuje početnú stránku skúmaného javu – využitie matematicko – štatistických metód
- umožňuje výklad príčin a predikciu následkov, overuje
hypotézy
2 ) Kvalitatívne spracovanie výsledkov
- syntetická metód. orientácia, holistický, komplexný prístup
- zameranie skôr na opis jedinečnosti, interpretáciu
a porozumenie
- využitie kauzálnej analýzy, vysvetľovanie súvislostí
a vzťahov