Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta - hudobná výchova / Didaktika HV I.
didaktika_i..doc (didaktika_i..doc)
Téma
Hypotéza
Metóda
Teoretické poznatky
Zber údajov
Vypracovanie
Záver a odporúčanie do praxe ( vyhodnotenie výsledkov)
ETAPY VÝSKUMU:
- stanovenie výskumného problému. Určíme, čo, kde, kedy a ako budeme skúmať
- informačná príprava výskumu. Treba si pripraviť podklady a naštudovať teóriu
- príprava výskumným metód. Vyberieme si vhodnú metódu k výskumu a zrealizujeme ju: Metóda – dotazník a ko taký
Nástroj – konkrétna príprava dotazníka – hotový
Výskumný nástroj je potrebné preskúšať na malej vzorke respondentov
- zber výskumných údajov a ich spracovanie. Realizovanie hl. výskumu, pričom údaje môžeme nahrávať a zapisovať
- interpretácia údajov – získané výsledky je potrebné interpretovať, vysvetliť, analyzovať
- písanie výskumnej správy. Získané výsledky sa prezentujú, napr: v záverečných prácach, Bc. Prácach, diplomových prácach, dizertačných, v prácach v článku, v zborníku na konferenciách.
ĽAHKOOVLÁDATEĽNÉ HUDOBNÉ NÁSTROJE
Carl Orff vytvoril alternatívne hudobné školstvo. Delí triedu na 3 skupiny s využitím ĽHN:
- Speváci
- Hudobníci
- Tanečníci
Najskôr začínam:
- hru na tele
- potom použijem ĽHN: paličky, drievka, tamburína, bubon, triangel...
ĽHN slúžia na rozvoj:
- sluchového vnímania
- rytmického cítenia
- pre smelosť detí
- pomáhajú aj žiakom sluchovo a zrakovo postihnutých
- sprievod k piesňam: improvizácia, interpretácia
- sledujem obtiažnosť piesne a rytmu
- používam rytmické ostináto
- najprv dám nejaké slová, potom ich stišujem až zostane iba samotný rytmus
- rytmický sprievod
- melodický sprievod
- oživenie detí, ktoré si vyžadujú prípravu učiteľa: téma, cieľ, motódy a formy práce, pomôcky.
ŠTRUKTÚRA VYUČOVACEJ HODINY:
20 min. – rytmické cvičenia: prípravné cvičenia( ozvena, paličky, hra na telo, otázka – odpoveď, rytmická reťaz, rytmicko – melodické cvičenia, rečňovanky)
20 min. – intonačné cvičenia: fonogestika, kartičky, noty. Cvičenia detskej hudobnej tvorivosti: striedajú sa, alebo učiteľ udáva rytmus. Hlasová rozcvička, Opakovanie piesní, Motivácia.
Ťažiskom práce je vždy:
SPEV DETÍ
POČÚVANIE PIESNÍ
NÁSTROJE
TYP VYUČOVACEJ HODINY:
- opakovací
- výkladový
- zážitkový
- kombinovaný
- kolektívny
- individuálny
POMôCKY:
- slúžia na aktiváciu žiakov
- môžu to byť nástenné tabule, priesvitky
- reprodukovaná hudba
- na rýchlejšie naučenie, pochopenie
|
|
|
|
|
| Čas | Učiteľ | Pomôcky |
|
| 2 - 3 min. | 1. zápis do triednej knihy |
|
|
|
| 2. rozdá žiakom nástroje, urobí príklad na |
|
|
|
| pohybovú výchovu, motivuje, opakovanie |
|
|
| 3 - 5 min. | prípravná časť: tlieskanie, plieskanie, rytmické slabiky, | ĽHN |
|
|
| uvedomelý rytmický prejav |
|
|
| 5 min. | Rytm.-mel.cvičenia: rytmické slabiky, melodizovanie, |
|
|
|
| S-S-M, rytmizovať motív, melodické motívy |
|
|
| 5 min. | Intonačné cvičenia a cvičenia detskej hud. tvorivosti: |
|
|
|
| s novými i starými piesňami, použijem obrázky, k tomu |
|
|
|
| vytváram rytmus |
|
|
| 5 min. | Hlasová výchova: opakovanie piesní s menším rozsahom |
|
|
|
| aspoň 5 piesní zopakujem |
|
|
| zvyšok | nácvik nových piesní |
|
|
|
|
|
|
|
ZLOŽKY HV:
- spevácka – najdôležitejšia
- inštrumentálna
- pohybová
- počúvanie hudby – 2. najdôležitejšia
- dramatizácia
Cieľom počúvania hudby je:
- oboznámiť žiakov s národnou kultúrou
- s minulosťou i prítomnosťou
- vážna, populárna hudba
- motivácia, rozvíjať osobnosť dieťaťa
- estetický vplyv
- analýza diela
- usmerňovať slobodu názoru dieťaťa k hudbe
INŠTRUMENTÁLNA ČINNOSŤ:
- na podporu nácviku piesne
POHYBOVÁ ČINNOSŤ:
- kultivuje deti
- precítenie rytmu
- zmena stereotypu
- na rozcvičenie
- výraz skladby
- precítenie hudby
- rôzne druhy tancov
DRAMATIZÁCIA:
- učiteľka rozpráva rozprávku
- deti si robia vlastné scénky
- divadelné hry
DEJINY VOKÁLNEJ INTONÁCIE:
S používaním notového písma vznikla požiadavka spievať podľa notovej predlohy:
- Quido z Arezza
- vytvorenie hud.predstáv
- ako 1. využil verše hymny UT QUET LAXIS na slabiky do-re-mi-fa-sol-la
- Jean Jacques Rousseau
- autor číselnej notácie, ktorú rozviedli : Galin, Cheve, Paris a vypracovali tonálno-vokálny systém
- Sarah Ann Glower
- autorka metódy Tonic sol Fa
- Agnes Hundoerggerová
- autorka intonačnej metódy Tonika – do
- Max Battke
- rozvoj analytických schopností a hudobno – tvorivých schopností
- Bohumil Čenek
- jeho informačná tabuľa
- učebnica spevu pre hud.ústavy
- František Lýsek
- metóda nápevkovej intonácie
- vychádza z ľudovej piesne
- používa prstovú metódu
- Ladislav Daniel
- tonálna metóda
- oporné miesto solmizačných slabík
TÉMY SKÚŠKY:
- Hudobná pedagogika a didaktika HV:
Hudobná pedagogika je vedná disciplína, ktorá sa zaoberá teoretickým základom výchovy jedinca v oblasti hudobného umenia.
Didaktika HV je teória a prax vyučovania HV, metodológia výchovy a vzdelávania a jej predmetom je hudobno – výchovný proces v škole a interakcia jej činiteľov.
- Štruktúra vyučovacej hodiny:
- Úvodná časť
- Motivačná časť
- Opakovanie
- Nácvik novej látky
- Upevnenie novej látky
- Zhrnutie a záver hodiny
- Zadanie domácich úloh
- Hodnotenie vyučovacej hodiny:
- cieľ a jeho splnenie
- pracovné prostredie, dodržiavanie školskej hygieny
- Náplň vyučovania ( nadväznosť učiva, použitá metodika novej práce nácviku a pod.)
- Učebné pomôcky
- Realizácia hodnotenia ( ústne, verbálne, nonverbálne, motivujúce, demotivujúce, index motivácie a pod.)
- Organizácia hodiny ( plynulosť, čas pre všetky úlohy....)
- Ostatné hľadiská: dodržiavanie princípov, disciplína žiakov....
- Osobnosť učiteľa
- Nové trendy vo výučbe HV:
- ide viac o prežívanie, teda city nad vedomosťami
- ide viac o tvorivosť detí
- ide o otvorenie priestoru pre alternatívnu formu HV
- aby neklesla úroveň študentov po zavedení novej formy
- aby boli dostatočne pripravení aj učitelia HV
- Zložky HV, charakteristika predmetu HV, ciele, úlohy a obsah HV
Zložky HV sú:
- Spevácka
- Inštrumentálna
- Pohybová
- Počúvanie hudby
- Dramatizácia
Charakteristika predmetu HV je:
- cieľ, úlohy a obsah HV na I. stupni ZŠ
- Základné hudobné činnosti
- Pripravenosť žiakov
- Diagnostikovanie
- Hudobný materiál
Ciele:
- zoznámiť žiakov s bohatstvom hudobnej kultúri, ako národnej, tak aj zahraničnej
- rozvíjať jeho postoje a osobnosť
Úlohy:
- Výchova k hudbe
- Výchova hudbou
Obsah HV:
- hudobný materiál primeraný žiakovi
- súbor výchovných a vzdedávacích metód
- rozvoj jedinca a kultivácia jeho osobnosti
- Učebné osnovy:
Rôzne výskumy ( Lýsek, Sedlák) potvrdili, že žiaci pred nástupom na povinnú školskú dochádzku sú na veľmi nízskej hudobnej úrovni, preto vznikla potreba nových učebných osnov.
- Hudobná aktivita a komplexná hudobná hra:
Hudobná aktivita je podmienená nasledujúcimi činnosťami:
- posluchová činnosť
- spevácka činnosť
- hra na detské hud. nástroje
- hudobno – pohybová činnosť
Komplexná hudobná hra spája deklamované slovo s hudobnou melódiou, spevom, počúvaním hudby, s inštrumentálnymi činnosťami a pohybom.
- Psychologické základy HV:
Klasifikácia hudobných schopností:
- schopnosti sluchovo – percepčné
- sluchovo – pohybové
- analyticko – syntetické
- rytmické cítenie
- tonálne cítenie
- harmonické cítenie
- hudobná pamäť
- hudobná predstavivosť
- hudobno – intelektové schopnosti
S týmto súvisí aj AMÚZIA – porucha hudobných schopností, výrazný nedostatok hudobnosti.
- Hudobná pripravenosť dieťaťa na začiatku školskej dochádzky:
U žiaka sa diagnostikuje:
- kvalita hud.sluchu
- tonálne cítenie
- hudobné predstavy a pamäť
- rytmické cítenie
- spevácky prejav
- predpoklady pre hru na hud.nástroji
- elementárne hud.-tvorivé prejavy
- Hudobno – výchovný proces:
Je základom hud.vzdelania, umožňuje aktívny a tvorivý styk s hudbou, prispieva k celkovému utváraniu žiakovej osobnosti a mal by rozvíjať jeho schopnosti. Nielen ako hudobník, ale hlavne ako poslucháč.
- Intonácia:
Vokálna intonácia je hlavná činnosť pre spev I. stupňa ZŠ. Vývoj:
- Quido z Arezza
- vytvorenie hud.predstáv
- ako 1. využil verše hymny UT QUET LAXIS na slabiky do-re-mi-fa-sol-la
- Jean Jacques Rousseau
- autor číselnej notácie, ktorú rozviedli : Galin, Cheve, Paris a vypracovali tonálno-vokálny systém
- Sarah Ann Glower
- autorka metódy Tonic sol Fa
- Agnes Hundoerggerová
- autorka intonačnej metódy Tonika – do
- Max Battke
- rozvoj analytických schopností a hudobno – tvorivých schopností
- Bohumil Čenek
- jeho informačná tabuľa
- učebnica spevu pre hud.ústavy
- František Lýsek
- metóda nápevkovej intonácie
- vychádza z ľudovej piesne
- používa prstovú metódu
- Ladislav Daniel
- tonálna metóda
- oporné miesto solmizačných slabík
- Nové typy vyučovacích hodín:
- Expresionálny typ
- Kombinovaný typ
- Výkladový typ
- Opakovací, upevňovací
- Kreatívny typ