zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta - hudobná výchova / Didaktika HV I.

 

didaktika_i..doc (didaktika_i..doc)

Téma

Hypotéza

Metóda

Teoretické poznatky

Zber údajov

Vypracovanie

Záver a odporúčanie do praxe ( vyhodnotenie výsledkov)

ETAPY VÝSKUMU:

  1. stanovenie výskumného problému. Určíme, čo, kde, kedy a ako budeme skúmať
  2. informačná príprava výskumu. Treba si pripraviť podklady a naštudovať teóriu
  3. príprava výskumným metód. Vyberieme si vhodnú metódu k výskumu a zrealizujeme ju: Metóda – dotazník a ko taký

          Nástroj – konkrétna príprava dotazníka – hotový

    Výskumný nástroj je potrebné preskúšať na malej vzorke respondentov

  1. zber výskumných údajov a ich spracovanie. Realizovanie hl. výskumu, pričom údaje môžeme nahrávať a zapisovať
  2. interpretácia údajov – získané výsledky je potrebné interpretovať, vysvetliť, analyzovať
  3. písanie výskumnej správy. Získané výsledky sa prezentujú, napr: v záverečných prácach, Bc. Prácach, diplomových prácach, dizertačných, v prácach v článku, v zborníku na konferenciách.

ĽAHKOOVLÁDATEĽNÉ HUDOBNÉ NÁSTROJE

Carl Orff vytvoril alternatívne hudobné školstvo. Delí triedu na 3 skupiny s využitím ĽHN:

  1. Speváci
  2. Hudobníci
  3. Tanečníci

Najskôr začínam:

  1. hru na tele
  2. potom použijem ĽHN: paličky, drievka, tamburína, bubon, triangel...

ĽHN slúžia na rozvoj:

  1. sluchového vnímania
  2. rytmického cítenia
  3. pre smelosť detí
  4. pomáhajú aj žiakom sluchovo a zrakovo postihnutých
  5. sprievod k piesňam: improvizácia, interpretácia
  6. sledujem obtiažnosť piesne a rytmu
  7. používam rytmické ostináto
  8. najprv dám nejaké slová, potom ich stišujem až zostane iba samotný rytmus
  9. rytmický sprievod
  10. melodický sprievod
  11. oživenie detí, ktoré si vyžadujú prípravu učiteľa: téma, cieľ, motódy a formy práce, pomôcky.

 

ŠTRUKTÚRA VYUČOVACEJ HODINY:

20 min. – rytmické cvičenia: prípravné cvičenia( ozvena, paličky, hra na telo, otázka – odpoveď, rytmická reťaz, rytmicko – melodické cvičenia, rečňovanky)

20 min. – intonačné cvičenia: fonogestika, kartičky, noty. Cvičenia detskej hudobnej tvorivosti: striedajú sa, alebo učiteľ udáva rytmus. Hlasová rozcvička, Opakovanie piesní, Motivácia.

Ťažiskom práce je vždy:

SPEV DETÍ

POČÚVANIE PIESNÍ

NÁSTROJE

 

TYP VYUČOVACEJ HODINY:

  1. opakovací
  2. výkladový
  3. zážitkový
  4. kombinovaný
  5. kolektívny
  6. individuálny

POMôCKY:

  1. slúžia na aktiváciu žiakov
  2. môžu to byť nástenné tabule, priesvitky
  3. reprodukovaná hudba
  4. na rýchlejšie naučenie, pochopenie

 

 

 

 

 

 

Čas

Učiteľ

Pomôcky

 

 

2 - 3 min.

1. zápis do triednej knihy

 

 

 

 

2. rozdá žiakom nástroje, urobí príklad na

 

 

 

 

pohybovú výchovu, motivuje, opakovanie

 

 

 

3 - 5 min.

prípravná časť: tlieskanie, plieskanie, rytmické slabiky,

ĽHN

 

 

 

uvedomelý rytmický prejav

 

 

 

5 min.

Rytm.-mel.cvičenia: rytmické slabiky, melodizovanie,

 

 

 

 

S-S-M, rytmizovať motív, melodické motívy

 

 

 

5 min.

Intonačné cvičenia a cvičenia detskej hud. tvorivosti:

 

 

 

 

s novými i starými piesňami, použijem obrázky, k tomu

 

 

 

 

vytváram rytmus

 

 

 

5 min.

Hlasová výchova: opakovanie piesní s menším rozsahom

 

 

 

 

aspoň 5 piesní zopakujem

 

 

 

zvyšok

nácvik nových piesní

 

 

 

 

 

 

 

ZLOŽKY HV:

  1. spevácka – najdôležitejšia
  2. inštrumentálna
  3. pohybová
  4. počúvanie hudby – 2. najdôležitejšia
  5. dramatizácia

Cieľom počúvania hudby je:

  1. oboznámiť žiakov s národnou kultúrou
  2. s minulosťou i prítomnosťou
  3. vážna, populárna hudba
  4. motivácia, rozvíjať osobnosť dieťaťa
  5. estetický vplyv
  6. analýza diela
  7. usmerňovať slobodu názoru dieťaťa k hudbe

INŠTRUMENTÁLNA ČINNOSŤ:

  1. na podporu nácviku piesne

POHYBOVÁ ČINNOSŤ:

  1. kultivuje deti
  2. precítenie rytmu
  3. zmena stereotypu
  4. na rozcvičenie
  5. výraz skladby
  6. precítenie hudby
  7. rôzne druhy tancov

DRAMATIZÁCIA:

  1. učiteľka rozpráva rozprávku
  2. deti si robia vlastné scénky
  3. divadelné hry

DEJINY VOKÁLNEJ INTONÁCIE:

S používaním notového písma vznikla požiadavka spievať podľa notovej predlohy:

  1. Quido z Arezza
  1. vytvorenie hud.predstáv
  2. ako 1. využil verše hymny UT QUET LAXIS na slabiky do-re-mi-fa-sol-la
  1. Jean Jacques Rousseau
  1. autor číselnej notácie, ktorú rozviedli : Galin, Cheve, Paris a vypracovali tonálno-vokálny systém
  1. Sarah Ann Glower
  1. autorka metódy Tonic sol Fa
  1. Agnes Hundoerggerová
  1. autorka intonačnej metódy Tonika – do
  1. Max Battke
  1. rozvoj analytických schopností a hudobno – tvorivých schopností
  1. Bohumil Čenek
  1. jeho informačná tabuľa
  2. učebnica spevu pre hud.ústavy
  1. František Lýsek
  1. metóda nápevkovej intonácie
  2. vychádza z ľudovej piesne
  3. používa prstovú metódu
  1. Ladislav Daniel
  1. tonálna metóda
  2. oporné miesto solmizačných slabík

 

TÉMY SKÚŠKY:

  1. Hudobná pedagogika a didaktika HV:

Hudobná pedagogika je vedná disciplína, ktorá sa zaoberá teoretickým základom výchovy jedinca v oblasti hudobného umenia.

Didaktika HV je teória a prax vyučovania HV, metodológia výchovy a vzdelávania a jej predmetom je hudobno – výchovný proces v škole a interakcia jej činiteľov.

  1. Štruktúra vyučovacej hodiny:
  1. Úvodná časť
  2. Motivačná časť
  3. Opakovanie
  4. Nácvik novej látky
  5. Upevnenie novej látky
  6. Zhrnutie a záver hodiny
  7. Zadanie domácich úloh
  1. Hodnotenie vyučovacej hodiny:
  1. cieľ a jeho splnenie
  2. pracovné prostredie, dodržiavanie školskej hygieny
  3. Náplň vyučovania ( nadväznosť učiva, použitá metodika novej práce nácviku a pod.)
  4. Učebné pomôcky
  5. Realizácia hodnotenia ( ústne, verbálne, nonverbálne, motivujúce, demotivujúce, index motivácie a pod.)
  6. Organizácia hodiny ( plynulosť, čas pre všetky úlohy....)
  7. Ostatné hľadiská: dodržiavanie princípov, disciplína žiakov....
  8. Osobnosť učiteľa
  1. Nové trendy vo výučbe HV:
  1. ide viac o prežívanie, teda city nad vedomosťami
  2. ide viac o tvorivosť detí
  3. ide o otvorenie priestoru pre alternatívnu formu HV
  4. aby neklesla úroveň študentov po zavedení novej formy
  5. aby boli dostatočne pripravení aj učitelia HV
  1. Zložky HV, charakteristika predmetu HV, ciele, úlohy a obsah HV

Zložky HV sú:

  1. Spevácka
  2. Inštrumentálna
  3. Pohybová
  4. Počúvanie hudby
  5. Dramatizácia

Charakteristika predmetu HV je:

  1. cieľ, úlohy a obsah HV na I. stupni ZŠ
  2. Základné hudobné činnosti
  3. Pripravenosť žiakov
  4. Diagnostikovanie
  5. Hudobný materiál

Ciele:

  1. zoznámiť žiakov s bohatstvom hudobnej kultúri, ako národnej, tak aj zahraničnej
  2. rozvíjať jeho postoje a osobnosť

Úlohy:

  1. Výchova k hudbe
  2. Výchova hudbou

Obsah HV:

  1. hudobný materiál primeraný žiakovi
  2. súbor výchovných a vzdedávacích metód
  3. rozvoj jedinca a kultivácia jeho osobnosti
  1. Učebné osnovy:

Rôzne výskumy ( Lýsek, Sedlák) potvrdili, že žiaci pred nástupom na povinnú školskú dochádzku sú na veľmi nízskej hudobnej úrovni, preto vznikla potreba nových učebných osnov.

  1. Hudobná aktivita a komplexná hudobná hra:

Hudobná aktivita je podmienená nasledujúcimi činnosťami:

  1. posluchová činnosť
  2. spevácka činnosť
  3. hra na detské hud. nástroje
  4. hudobno – pohybová činnosť

Komplexná hudobná hra spája deklamované slovo s hudobnou melódiou, spevom, počúvaním hudby, s inštrumentálnymi činnosťami a pohybom.

  1. Psychologické základy HV:

Klasifikácia hudobných schopností:

  1. schopnosti sluchovo – percepčné
  2. sluchovo – pohybové
  3. analyticko – syntetické
  4. rytmické cítenie
  5. tonálne cítenie
  6. harmonické cítenie
  7. hudobná pamäť
  8. hudobná predstavivosť
  9. hudobno – intelektové schopnosti

S týmto súvisí aj AMÚZIA – porucha hudobných schopností, výrazný nedostatok hudobnosti.

  1. Hudobná pripravenosť dieťaťa na začiatku školskej dochádzky:

U žiaka sa diagnostikuje:

  1. kvalita hud.sluchu
  2. tonálne cítenie
  3. hudobné predstavy a pamäť
  4. rytmické cítenie
  5. spevácky prejav
  6. predpoklady pre hru na hud.nástroji
  7. elementárne hud.-tvorivé prejavy
  1. Hudobno – výchovný proces:

Je základom hud.vzdelania, umožňuje aktívny a tvorivý styk s hudbou, prispieva k celkovému utváraniu žiakovej osobnosti a mal by rozvíjať jeho schopnosti. Nielen ako hudobník, ale hlavne ako poslucháč.

  1. Intonácia:

Vokálna intonácia je hlavná činnosť pre spev I. stupňa ZŠ. Vývoj:

  1. Quido z Arezza
  1. vytvorenie hud.predstáv
  2. ako 1. využil verše hymny UT QUET LAXIS na slabiky do-re-mi-fa-sol-la
  1. Jean Jacques Rousseau
  1. autor číselnej notácie, ktorú rozviedli : Galin, Cheve, Paris a vypracovali tonálno-vokálny systém
  1. Sarah Ann Glower
  1. autorka metódy Tonic sol Fa
  1. Agnes Hundoerggerová
  1. autorka intonačnej metódy Tonika – do
  1. Max Battke
  1. rozvoj analytických schopností a hudobno – tvorivých schopností
  1. Bohumil Čenek
  1. jeho informačná tabuľa
  2. učebnica spevu pre hud.ústavy
  1. František Lýsek
  1. metóda nápevkovej intonácie
  2. vychádza z ľudovej piesne
  3. používa prstovú metódu
  1. Ladislav Daniel
  1. tonálna metóda
  2. oporné miesto solmizačných slabík
  1. Nové typy vyučovacích hodín:
  1. Expresionálny typ
  2. Kombinovaný typ
  3. Výkladový typ
  4. Opakovací, upevňovací
  5. Kreatívny typ