zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Právnická Fakulta / Inštitúty vecného práva

 

Finančné zabezpečenie cirkvi v Spolkovej republike Nemecko (i14.doc)

Otázka inštitútov vecného práva č. 14: Finančné zabezpečenie cirkvi v Spolkovej republike Nemecko

 

 

Otázka inštitútov vecného práva č. 14:

Finančné zabezpečenie cirkvi v Spolkovej republike Nemecko

 

 

Základom vzťahu štátcirkvi je

  1. Ústava z roku 1949 ( čl. 140 ) a
  2. Ústava Weimartskej republiky z roku 1919 ( čl. 137 )

Najdôležitejšími cirkvami v Nemecku sú:

  1. evanjelické cirkvi ( 30 mil. veriacich )
  2. katolícka cirkev ( 28 mil. veriacich )

 

Základné rozdelenie kompetencii v súvislosti s KC sa udialo na základe konkordátu, ktorý podpísali jednotlivé spolkové krajiny alebo ústredná vláda

NEMECKO ( ústredná vláda ) – 1933

čiastkové konkordáty

BAVORSKO -  1924

DOLNÉ SASKO – 1965

BÁDENSKO – 1932

 

Pre evanjelické cirkvi platí to isté, ale tieto zmluvy sa nenazývajú konkordáty, ale cirkevné dohody

 

Hlavnou zásadou vzťahu  štátcirkvi je organizačná a právna ODLUKA cirkvi a štátu.

  1. garantuje sa konfesná neutralita štátu ( štát neuprednostňuje žiadne vierovyznanie)
  2. cirkvi sú uznané za verejnoprávne korporácie

Rozdiel:

  1. cirkev, ktorá bola v NSR legálne uznaná, má verejnoprávny status (okrem vnútorného financovania dostáva aj podporu zo strany štátu (súkromnoprávne nedostávajú )
  2. vzájomný vzťah je datovaný k roku 1875 s tým, že už okrem štátnej dotácie na činnosť je najdôležitejším zdrojom príjmov tzv. cirkevná daň

 

Cirkevná daň

  1. považuje sa za osobitný druh povinnej platby FO ( veriacich ) s tým, že ju vymáha štát, prostredníctvom svojich štátnych orgánov a tiež štát zabezpečuje vymožiteľnosť v súlade s civilným právom
  2. aby v praxi nedochádzalo k problémom s vymáhaním, osoba, ktorá odmietla daň zaplatiť sa považuje, že vystúpila z cirkvi
  3. osobami sú veriaci, ale iba tí, ktorí sú v pracovnom  pomere
  4. v praxi sa vymáhanie uskutočňuje prostredníctvom zamestnávateľov – tí pri výplate strhávajú určitú sumu, ktorú odvádzajú daňovému úradu, ktorý dane prerozdeľuje na určité cirkevné organizácie.
  5. stratifikácia výšky daní je aj podľa statusu rodiny ( 4 a viac detí cirkevnú daň neplatia )
  6. v súčasnosti sa poskytuje daňové zaťaženie cca 4% z celkového príjmu FO a jej daňové zaťaženie tvorí 9% z celkovej daňovej povinnosti FO.

Prerozdelenie daní

  1. 50% zostáva v sídlach DIECÉZ
  2. 50% sa distribuuje do FARNOSTÍ