Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Fakulta politických vied a medzinárodných vzťahov / Teórie politických strán a straníckych systémov
Teàoe politických strán a straníckyh systémov (tpsssi._prednaska.doc)
- politické strany sú neoddeliteľnou súčasťou liberálno-demokratických systémov
- polit. strana je zákl. spojovací článok medzi občanom, spoločnosťou a št. mocou
POJEM A DEFINÍCIA POLITICKEJ STRANY
- pars = časť celku (spoločnosti)
- Sartori používa partire ako deliť, vydeľovať
- staroslovenské slovo starona = rozprestierať sa
- časť celku tvoria záujmové spoločenské skupiny
- polit. strany sú reprezentantmi najrôznejších záujmov, ktoré v spoločnosti existujú
- každá definícia je poznačená časom a priestorom, t.j. v akom priestore a čase je vytvorená
- žiadna univerzálna všeobecne platná definícia politickej strany v politológii neexistuje
- charakteristické znaky polit. strán, definície, odlišnosti od hospodárskych a sociálnych, vývoj definícií polit. strán až do súčasností...
- polit. strany sa vydeľujú tým, že sa usilujú o získanie politickej moci
- organizácie vytvorené na boj za záujmy urč. spol. skupín, cieľom ich boja je získať moc v štáte... strany sú spol. organizácie, ktoré majú dobrovoľné členstvo, ktoré sa usilujú získať moc v štáte pre svojich vodcov, dosiahnuť materiálne výhody alebo osobné ciele (alebo obidvoje) členov strany
- Weber zdôrazňoval že strany pôsobia vo sfére moci doma (vo vnútri štátu), úsilie získať moc vytvára spoločné záujmy
- uskutočnenie všetkých záujmov je druhoradé, určujúcim záujmom je získanie moci
- nie všetky polit. strany musia byť triedne inštitúcie
- strana je akákoľvek politická skupina ktorá je identifikovaná na základe oficiálneho názvu, ktorá sa predstavuje vo voľbách a je schopná umiestniť svojich kandidátov prostredníctvom volieb (v slobodných alebo nie) do verejných úradov
- záujmové skupiny, nátlakové skupiny - nejde im o získanie polit. moci ale o ovplyvnenie polit. moci
nátlakové skupiny ekonomického charakteru (odborové organizácie)
občianske hnutia
politické hnutia
politické strany
- v 2. pol. 20. st. vznikli nové netradičné hnutia, neodemokratické hnutia - tieto hnutia sú protitotalisticky orientované, vo svojej činnosti nenásilné ale názorovo kritické, tieto hnutia spájal jediný cieľ - antikomunizmus
4 revolučné fázy:
eufória
rozkol
jakobínstvo
chaos
... výsledný efekt = volanie po autoritách
VZNIK POLITICKÝCH STRÁN
Teoretické prístupy k vzniku a vývoju politických strán (všeobecné podmienky vzniku)
3 základné prístupy vzniku polit. strán:
- podľa Klausa von Beyneho
- inštitucionálny prístup (M. Duverger)
- dáva vznik polit. strán do súvislosti s existenciou a fungovaním polit. inštitúcií
polit. strana -> existencia parlamentu
volebný mechanizmus -> rozvoj volebného práva
- Duverger - „Politické strany“ (1951) - pred 100 rokmi sme sa s modernými polit. stranami nestretávali, stáva sa tak až vtedy keď vzniká parlamentarizmus
- teória kritických situácií (M. Pair)
- vznik nových štátov, rozpad ústavného systému
- modernizačné teórie - dávajú vznik polit. strán do súvislosti s ekonom. a soc. situáciou v spoločnosti (Stein, Rokkan, Laparonbara, Weiner)
Novák (vychádza z Duvergera)
- vývojový prístup (podobný modernizačným teóriám)
- funkcionalistický prístup - vysvetľuje vznik polit. strán pomocou ich funkcií
Sartori
- vývojové stupne v histórii ktoré viedli k vzniku polit. strán
- frakcie (ešte nie polit. strany)
- v čase ich existencie považované za nebezpečné pre spoločnosť (opozícia)
- prepájanie leg. elít (parlamentné elity)
- v čase keď sa zvolebnieva si vytvárajú miestne výbory (malé skupiny ľudí ktoré sa aktivizujú pri príprave volieb), ktoré v čase volieb podporujú volebnú elitu, aby sa znovu dostala do parlamentu
- vznik masových polit. strán
- volebné právo sa rozširuje na stredné a nižšie vrstvy; rozširuje sa parlamentarizmus; presadzujú sa priority más
- vnútorná organizačná štruktúra sa líši od 2. vývojového stupňa
- súčasné mediálne politické strany (rozšírené médiá)
Maurrice Duverger (inštitucionálny prístup)
- vypracováva typológiu polit. strán
- polit. strany vznikajú vo vnútri (2. etapa - vznik miestnych výborov)
- pôvod polit. strán:
- volebné a parlamentné
- mimoparlamentné a mimovolebné (súvisí s 3. etapou - vznik masových polit. strán)
- najprv sa v parlamente vytvorili poslanci z rovnakých spoločenských vrstiev za účelom spoločnej akcie -> podstatou boli voľby
odborové organizácie (2. typ polit. strany), poľnohosp. organizácie, kresťanské spolky -> polit. strany
- potrebovali masu ľudí kvôli príspevkom
- polit. strana je po celú dobu existencie poznamenaná tým ako a za akým účelom vznikla
- vznik v parlamente - získanie poslancov
- vznik mimo parlamentu získanie poslancov je len jednou z možností naplnenie cieľov takejto polit. strany
FUNKCIE POLITICKÝCH STRÁN
Adolf Miller
- 3 funkcie:
- integratívna (zjednocujúca)
- zjednocovanie ľudí, ktorí patria do určitej časti spoločnosti a zastávajú podobné názory
- regrutívna
- z polit. strán sa regrutuje polit. elita štátu
- sprostredkovateľská
- polit. strana sprostredkováva svojím vodcom i stúpencom realizáciu ich záujmov a cieľov
- politické strany majú funkcie, ktoré patria iba polit. stranám, ktoré majú určité postavenie v straníckom systéme
- opozícia - kontrola výkonu moci, navrhovanie alternatív
Peter Kulašik (vychádza z Baumana)
- regrutívna funkcia
- formulácia programov a doktrín
- formulácia verejnej mienky
- polit. strany predstavujú medzičlánok medzi štátom a občanom
- spoločenská integrácia
Oskar Krejčí
- organizačná (integračná)
- osvetová (polit. výchova)
- mobilizačná
- regrutívna
Adolf Miller
- anglický parlament - 2 protikladné politické zoskupenia
- ľavica vs. pravica (liberáli vs. konzervatívci)
- v 19. st. presun liberálov na stred, dohliadajú aby sa politika štátu nevychýlila príliš doľava ani doprava
- v 2. polovici 19. st. vznik extrém. politických strán (komunistických a fašistických)
- v 2. polovici 20. st. vznik zelených strán
Sartori
rozdiel medzi hnutiami a polit. stranami
- do hnutia sa nevstupuje, pridáva sa k nemu
- polit. strana - dobrovoľný vstup aj odchod
- hnutia sú voči existujúcemu režimu lojálne alebo proti nemu bojujú
KLASIFIKÁCIA A VÝVOJOVÉ TYPY POLITICKÝCH STRÁN
Klasifikačná typológia
- strany sa klasifikujú podľa viacerých kritérií
- soc. podpora
- členská základňa
- výber kandidátov
- stranícke ciele
Vývojový typológia
- elitná strana
- masová strana
- univerzálna strana (catch-all party)
- strana kartelu
- elitná strana
- prototyp polit. strany, v pravom zmysle však nie je polit. stranou tak ako ju chápeme dnes
- 1. polovica 19. st. - polit. strany vznikajú v súvislosti s parlamentom a voľbami
- právo voliť a byť volení mali len privilegovaní
- základnou organizačnou jednotkou je miestny výbor
- masová strana
- 2. polovica 19. st. - rozširuje sa volebné právo
- možnosť vstupu do politiky sa otvára stredným i nižším vrstvám obyvateľstva (ženy však stále majú obmedzené volebné právo)
- vznikajú mimo parlamentu a volieb, na základe záujmových organizácií, spolkov, odborových org. a náboženských skupín (spolkov)
- polit. strany vznikajú na triednom základe
- základnou organizačnou jednotkou je pobočka
Rozdiely: miestny výbor vs. pobočka
| miestny výbor | pobočka |
kvantita členstva | malý počet členov (uzavretosť) | čo najviac členov (otvorenosť) |
kvalita členstva | skupina privilegovaných s veľkým vplyvom | dôležitá ale nie určujúca, orientácia na masy |
okruh pôsobnosti | na základe geograf.-administratívneho členenia (okresy, obvody) | dôraz na pôsobenie priamo v spoločenstve ľudí - tesne s nimi spojené (pracovisko, bydlisko) |
obdobie aktivizácie | hlavne pre volebné obdobie | aktívna i po voľbách - pravidelné schôdze (týždenne) |
tematika schôdzí | volebná taktika | okrem volebnej taktiky i polit. vzdelávanie (soc. doktrína) |
- univerzálna strana
- po 2. svetovej vojne
- prežívajú i masové strany
- max. počet voličov bez rozdielu na triedu
Otto Kirkheimer
- charakteristika univerzálnej strany:
- drastické obmedzenie ideologickej súťaže
- zvýšenie úlohy straníckeho vedenia
- zníženie úlohy individuálneho členstva v strane
- menší dôraz na partikulárne záujmy
- zaistenie prístupu k rôznorodým skupinovým záujmom
- s nástupom univerzálnych strán sa stráca poslanie, pre ktoré vznikali -> oslabuje sa moment spájania občanov a štátnej moci (zrastanie polit. strán so štátom)
- strana kartelu
- 20. roky 20. st.
- prehlbuje sa proces zrastania polit. strán so štátom
- vznik politického trhu - existencia ponuky a dopytu
- (kartel = druh monopolu; zoskupenie podnikov za účelom monopolného zisku)
- politické strany sú čím ďalej závislejšie na dotáciách štátu (strany v parlamente sú podporované štátom aj podľa toho, či sú koaličnou alebo opozičnou stranou)
Klasifikačná typológia
- strany podľa cieľov a charakteristiky vzniku
- strany podľa soc. aspektov svojej organizačnej štruktúry
- strany podľa sociodemografických znakov
Schmidt
- kresťansko-demokratické strany
- konzervatívne strany 1 rovina
- liberálne strany
- strany zelených
- komunistické strany
- extrémne pravicové strany
- sociálno-demokratické strany
A.Lijphart
- dimenzie klasifikácie polit. strán
- socioekonomická
- náboženská
- kultúrno-etnická
- mestsko-vidiecka
- podpora režimu
- zahranično-politická
- postmaterialistická
SPOLOČENSKÉ PROTIREČENIA A POLITICKÉ STRANY
- spoločenské konflikty sú príčinou vzniku polit. strán aj v súčasnosti
- Duverger -> 2 zdroje vzniku polit. strán:
- vnútorné štiepenie polit. strán
- vznik nových konfliktných línií v spoločnosti -> vznikajú vždy, ale nie vždy musia viesť k vzniku politickej strany
- konflikty majú v súčasnosti iný charakter ako v minulosti
Rozpory a politické strany
- polit. systém = mechanizmus, ktorý reguluje rozpory v spoločnosti
- politické strany = najdôležitejší subsystém politického systému
- majú za úlohu vyjadrovať a integrovať polit. záujmy a potreby cestou civilizovaných inštitúcií
- obsadzujú vládne orgány, spolupodieľajú sa na formovaní verejnej politiky
- rozpor = stret rôznych záujmov, resp. záujmových skupín v spoločnosti; každá záujmová skupina sa usiluje získať maximum materiálnych a nemateriálnych výhod; záujmové skupiny sa dostávajú do konfliktu
- rozpor umožňuje definovať politické rozpory, ktoré ovplyvňujú vznik a činnosť polit. strán
- politické rozpory zásadným spôsobom ovplyvňujú politiku danej krajiny (aj na úrovni regiónov)
- rozpor = rozdiel medzi ľuďmi na úrovni jednotlivcov, soc. skupín, organizácií
- rozpory majú tendenciu prerásť do konfliktov, ale nie je to nevyhnutné; môže dôjsť aj ku konsenzu
- úlohou polit. strán je korigovať rozpory
- rozpor môže mať potenciálne alebo otvorene konfliktnú podobu
- rozpor v teórii politiky:
- v sociálnej štruktúre spoločnosti
- v straníckom systéme
- vo vládnej rovine
- rozpor sa prejavuje tak, že spoločnosť je rozdelená na skupiny (kolektivita -> podobné ciele, záujmy...)
- vznik rozporu = príslušníci kolektivít si začínajú rozpor uvedomovať, uvedomujú si svoje špecifické záujmy
- členská, voličská základňa -> rozpory medzi politickými stranami
- v tomto prípade sú rozpormi politické problémy, ktorými sa zaoberajú rozhodovacie centrá štátu
- neexistuje jednotná definícia pojmu rozpor (tento termín je neúmerne ideologizovaný a môže byť jednostranne interpretovaný)
- je potrebná identifikácia rozporu v spoločnosti, pretože tá napomáha hlbšiemu pochopeniu politických javov
Stein Rokkan a Ibsen
historicko-konfliktný prístup / konfliktné línie
- spoločenský vývoj ovplyvnili 2 najvýznamnejšie revolúcie vo vývoji spoločnosti (revolúcia národná a priemyselná), ktoré ovplyvnili politický vývoj v Európe
- tieto revolúcie priniesli nové spoločenské rozpory a rôzne typy polit. strán sú produktom týchto rozporov
- Seiler a Rokkan vypracovali zjednodušenú schému
priemyselná revolúcia |
| národná revolúcia |
|
funkčná dimenzia | teritoriálna dimenzia | funkčná dimenzia | teritoriálna dimenzia |
vlastníci | mesto | cirkev | centrum |
vs. |
|
|
|
pracujúci | dedina | štát | periféria |
výsledok |
|
|
|
buržoázne strany | - | kresťanské strany | centralistické strany |
robotnícke strany | agrárna strana | sekularistické strany | autonomistické (etnicky/národne) orientované strany |
PROGRAMATIKA POLITICKÝCH STRÁN
Úvod
- základné pojmy
- programatika = nie iba veľké množstvo typov politických programov ale aj analytické rozlišovanie celú oblasť teoretickú a metodologickú
- politické programy môžeme rozdeliť na 2 typy:
exekutívne (governmentálne)
- programy vládne
- realizácia politiky v jednotlivých konkrétnych oblastiach (sektoroch) politiky
- patria pod dimenziu policy - obsahový rozmer politiky
- hrá dôležitú úlohu v rámci politickej analýzy (policy analysis)
- taktické komponenty politiky v zmysle policy
- sú zamerané na to aby odstránili existujúce rozoznateľné deficity v jednotlivých oblastiach a to cestou prepracovaním všeobecných politických stratégií a to smerom do inštrumentálnej (realizovateľnej) formy
programy politických strán (stranícke programy)
- tento typ programov sa tiež dotýkajú dimenzie policy ale ako celok sú skôr zaraditeľné do oblasti politics (procesuálnu stránku politiky) a to preto, že ich prostredníctvom dochádza ku stretom s inými politickými stranami, záujmový skupinami, vládou a pod.
- Fiala a Mareš upozorňujú že výskum programov politických strán
- politické strany vyžadujú v jednotlivých analytických sektoroch rôzne prístupy
- programy politických strán môžeme skúmať z 2 pohľadov:
- formálne hľadisko
- podľa toho aký typ straníckeho program ten konkrétny program predstavuje
- hľadisko ideologicko-názorové
- na základe akého ideologického programu sa politická strana vymedzuje
- aké vo svojom programe ponúka strana riešenia pre konkrétnu oblasť politiky
- typy a funkcie straníckych programov
- najkomplexnejšiu analýzu programov politických strán rozpracoval nemecký politológ Heino Kaack (Dejiny a štruktúra nemeckého straníckeho systému)
- neskôr ju rozpracovávajú Gunter Olzog a Hans Liese, ktorých závery možno zovšeobecniť na väčšinu politických strán a straníckych systémov v Európe
- hovoria o 4 základných formách programatického vyjadrenia politických strán
- základné programy
- kvázi ústavy politických strán, ideovo-politické stanoviská politických strán k najdôležitejším problémom štátu, ktoré sa dotýkajú vzájomných vzťahov jednotlivca a spoločnosti a ich vzťahu k štátu ako takému
- programy majú svetonázorový základ (fundament), ktorý odráža sebareflexiu strany a slúži nato aby zjednocoval členov politickej strany
- v centre základných programov sú základné hodnoty, ktoré tvoria jadro programu
- základný program má dlhodobo-strategický význam, je pevný a nemenný
- akčné programy
- program toho ako ten základný program postupne napĺňať (ako v strednodobej i dlhodobej perspektíve)
- je variabilný, rozpracováva sa pre kratšie časové obdobie ale ukazuje aj na to akými prostriedkami realizovať program v dlhšom časovom období
- vypracováva konkrétne ciele a a ktivity
- môže sa zameriavať na jednotlivé sektory
- môže byť tvorený jednou témou alebo radou viacerých aktuálnych tém
- Olzog a Liese hovoria že hranice medzi základným a akčným programom sú neurčité
- akčný program predstavuje určitý nemenný prvok, ktorý sa častejšie mení pričom odráža konkrétnu spoločensko-politickú prax v istých súvislostiach a tomu čo je aktuálne sa prispôsobuje
- volebné programy
- v období pred voľbami
- silne emocionálne zafarbené
- formulácie sú pragmatické
- sú konkrétnejšie a sú prejavom boja o voliča
- obmedzujú sa na najaktuálnejšie problémy a otázky
- cieľom takéhoto programu je čo najviac zasiahnuť svojho protivníka
- vládne vyhlásenia (programové vyhlásenia vlád)
- kompromis nielen medzi základnými a akčnými ale i volebnými programami strán ktoré vytvárajú vládu
- musí sa dotýkať všetkých relevantných oblastí verejného života, v popredí nestoja zásadné hodnoty ale výklad politických zámerov a opatrení v danom (funkčnom) období
- Olzog a Liese vymedzujú taktiež 4 základné funkcie všetkých typov programov:
- orientácia pre politický vývoj
- informačná pomoc pre voliča
- rozlíšenie (vymedzenie s) oproti ostatným stranám
- integrácia členov
- programy politických strán z ideologického hľadiska
- jeden z možných prístupov a najdôležitejších kritérií k typologizácii politických strán
- nemecký politológ Klaus von Beyme
- člení na základe ideových rozdielov politické strany v západných demokraciách na ideologické rodiny a stranícke zoskupenia
- „Strany v západných demokraciách“
- liberálne a radikálne strany
- konzervatívne
- socialistické a sociálno-demokratické strany
- kresťansko-demokratické
- komunistické
- roľnícke (poľnohosp.)
- regionálne a etnické
- pravicovo extrémne
- ekologické (hnutia)
- transformujúce sa krajiny
- tzv. fóra
- kresťanské demokrati
- liberáli (lib.-konzervatívne)
- soc. demokrati
- reformní komunisti
- ekológovia
- nacionalisti
- etnické a regionálne strany
- funkčné zoskupenia
- „Systémové zmeny vo východnej Európe“
- Schmidt „Lexikón politiky“
- rozdelil politické strany do 5 skupín
- kresťansko-demokratické, konzervatívne, liberálne
- zelené
- komunistické
- extrémne pravicové
- sociálno-demokratické
- Arend LIJPHART
- ideologické dimenzie stretu politických strán
- socioekonomická
- náboženská
- kultúrno-etnická
- mestsko-vidiecka
- podpory režimu
- zahranično-politická
- postmaterialistická
- univerzálnosť = strany sa zbavujú radikálnej ideológie ale k úplnej ideologizácii nedochádza
- stredová ideológie nejestvuje, stredová môže byť len samotná realizácia politiky
Vnútrostranícka demokracia
Organizačná štruktúra politických strán
Princíp členstva v politických stranách
Nevyhnutnosť pôsobenia polit. strán v parlamentných demokraciách - základný článok sprostredkovania medzi občanom a štátom
Nie iba štát sa má správať demokraticky k občanom ale aj neštátne a verejné inštitúcie sa musia správať - zodpovedať požiadavkám demokracie
V polit. stranách sa často vyžaduje aby tieto boli demokratické (okrem iného aj ústava a zákony)
organizácia a činnosť polit. strán musia vychádzať z demokratických princípov = čo je možno očakávať od termínu vnútrostranícka demokracia?
Akú úlohu zohráva a má zohrávať štát vo vzťahu k polit. stranám (najmú prostredníctvom právneho poriadku)
vnútrostranícka demokracia
- úroveň ústavných predpisov
- strany sú zmienené v niekoľkých článkoch
- čl. 31 - zákonná úprava všetkých poli. práv a slobôd a jej výklad a používanie musia umožňovať a ochraňovať slobodnú súťaž polit. síl v demokratickej spoločnosti
- čl. 29
- odsek 2 - občania majú právo zakladať poli. strany a hnutia a združovať sa v nich
- odsek 3 - výkon tohto práva je možné obmedziť len v prípade ustanovených zákonom ak je to v demokratickej spoločnosti nevyhnutné (pre bezpečnosť štátu, na ochranu verejného poriadku, pre predchádzanie trestných činov, na ochranu práv a slobôd občana)
- polit. strana musí vo svojej činnosti navonok dodržiavať základné demokratické princípy, nie je však uvedené či aj vo vnútri
- nemožno však oddeľovať demokratičnosť vo vnútri a demokratičnosť politických strán navonok
- strana sa navonok správa natoľko demokraticky nakoľko je demokratická vo vnútri
- odsek 4 - strany a politické hnutia ako aj spolky, spoločnosti a iné združenia sú oddelené od štátu
- zákony o politických stranách
- otázka demokratičnosti
- polit. strana musí mať:
- demokratické stanovy
- polit. program
- program polit. strán nesmie v rozpore s hodnotami humanity, demokracia atď.
- z úrovne ústavných predpisov vyvodzujeme záver, že ústavné predpisy predpokladajú že politické strany rešpektujú základné demokratické princípy:
- vo svojej vlastnej vnútornej výstavbe a činnosti
- zákonodarca má možnosť bližšie špecifikovať obmedzenia práva zakladať politické strany a združovať sa v nich a to aj s ohľadom na kritérium vnútrostraníckej demokracie
- demokratičnosť poli. strany vo vnútri vidno aj v tom či pri zakladaní (výstavbe) má svoje orgány volené z najnižšej úrovne smerom hore
- keď sa niekto rozhodne stať sa členom strany má svoje práva ale aj povinnosti
- právo voliť a byť volený do straníckych orgánov (toto právo je záväzné pre členov politickej strany)
- organizačná štruktúra politických strán
- politická strana je spoločenstvom rovnako zmýšľajúcich ľudí a toto spoločenstvo je vnútorne štruktúrované
- poli. stranu vytvára súhrn menších skupín = miestnych organizácií ktoré sa vytvárajú na území celého štátu
- miestne organizácie polit. strán sú vzájomne prepojené koordinačnými orgánmi
- vo vnútri polit. strán sa uplatňuje určité vnútorné členenie a určitá deľba moci (na vertikálnej i horizontálnej úrovni)
- vertikálna organizačná štruktúra = zhora dole, vo väčšine krajín je daná územno-správnym princípom (miestne organizácie, okresné, krajské, centrum)
- podľa konkrétnej situácie v jednotlivých krajinách sa vytvára 2 až 4-stupňová štruktúra straníckych orgánov
- vertikálna organizačná štruktúra môže byť ovplyvnená aj volebným systémom (rozčlenenie na volebné obvody) a polit. strany môžu svoju štruktúru prispôsobiť aj tomu ako je krajina rozdelená na volebné obvody
- horizontálna organizačná štruktúra = je založená na zastupiteľských orgánoch, na výkonných orgánoch, na súdnych orgánoch a na kontrolných orgánoch
- zastupiteľské orgány = zhromaždenie členov alebo delegátov na všetkých úrovniach organizačnej štruktúry (celoštátne zhromaždenia majú právo meniť program, prijímať stanovy, rozhodovať o rokovacom poriadku a vôbec o všetkých dokumentoch politickej strany)
- výkonné orgány = sú volené, predsedníctvo, výbory (na všetkých úrovniach)
- v období medzi zasadnutiami zastupiteľského orgánu riadia činnosť politickej strany
- okrem orgánov ktoré boli zvolené, existujú ja orgány ktoré sú menované = stranícky aparát (byrokracia)
- súdne orgány = tzv. rozhodcovské komisie ktoré fungujú na všetkých stupňoch (členstvo v politickej strane, porušovanie vnútrostraníckej demokracie, neplnenie politického programu), ich sústava býva spravidla 1-2 stupňová, môžu byť stále, volené, ad-hoc
- kontrolné orgány = kontrola straníckeho hospodárenia, tzv. revízne komisie
- miestne organizácie sa podieľajú na výbere kandidátov na všetkých stupňoch, volia sa tu delegáti na konferencie a zjazdy, úzko spolupracujú so sekretariátom na okresnej úrovni
- existencia frakcií komplikuje činnosť politických strán a v niektorých prípadoch spôsobuje aj ich rozpad, zánik a pod.
- pridružené členstvo = spravidla odborové organizácie; aj to však komplikuje činnosť politických strán pretože sú to kolektívne organizácie a ich členovia sa necítia byť viazané názormi a postojmi politických strán
- v strane sú prítomné významné individuálne i skupinové záujmy, či už na horizontálnej alebo vertikálnej úrovni
- formou riešenie medzi skupinami by sa mali zaoberať stranícke dokumenty
- centrum moci v politických stranách leží v rukách straníckej oligarchie (podľa Michelsa)
- predseda politickej strany (v prípade úspechu vo voľbách = potenciálny premiér alebo podpredseda vlády alebo predseda parlamentu a pod.)
- parlamentný klub poslancov politickej strany, má svojho šéfa, presadzuje svoje záujmy, môže sa dostať do sporu s členskou základňou, otázka konsenzu s ostatnými poslaneckými klubmi
- pre západoeurópske krajiny je typické že výber kandidátov sa odohráva vo vnútri politickej strany
- otázka financovania politických strán
- 2 spôsoby financovania:
- interné (vlastné zdroje) = členské príspevky, podnikateľská činnosť politických strán, vnútrostranícke podniky (lotérie a i.), málo politických strán má možnosť podnikať a teda získavať prostriedky
- externé financovanie = zdroje môžu pochádzať z 2 zdrojov
- finančné príspevky od občanov, firiem (štátne firmy nemôžu)
- štátne financovanie = príspevky od štátu (výška, spôsob prideľovania a hospodárenie upravujú rôzne normy... zákon o voľbách, o politických stranách, rokovací poriadok - protikorupčné snahy avšak môže tak narastať kartelizácia politických strán)
- problém sponzorstva (možný klientelizmus)
- členstvo
- individuálne, skupinové (toto riešia stanovy, organizačné poriadky polit. strán)
- ak program stanovuje ciele a spôsob ako ich dosiahnuť, stanovy vytvárajú organizačný predpoklad aby mohol byť program realizovaný
Systémy politických strán
1. Čo sú systémy politických strán?
2. nekonkurenčné systémy PS
a, unipartizmus (systém 1 strany)
b, typológia unipartizmu podľa Sartoriho
3. konkurenčné systémy PS
a, bipartizmus
b, porovnanie bipartizmu a multipartizmu
c, Duvergerove pravidlá - vzťah systémov politických strán a volebných systémov
d, formát a typ PS
e, polarita a polarizácia v systéme PS
f, klasifikácia SPS podľa Blondela
g, klasifikácia SPS podľa Smitha
h, klasifikácia SPS podľa Dahla
vedľa počtu strán sa používa aj kritérium ideologické (používa ho Sartori i Duverger)
iní teoretici (napr. Blondel) požíva kritérium počtu a silu politickej strany (veľkosť z hľadiska volebných výsledkov a schopnosť fungovať v rámci politického systému)
stranícke systémy
= systém politických strán je subsystém politického systému
= súhrn všetkých politických strán ktoré v rámci daného systému existujú (najmä však relevantné politické strany) a sú to súčasne aj vzťahy medzi nimi
kritériá pre určenie stranícko-politického systému
- pri kritériu počtu polit. strán je dôležité vyrovnať sa s problémom ktoré strany budeme do systému započítavať, potreba presne typologizovať
- do úvah berieme relevantné strany
- problematika relevantnosti je u Sartoriho vysvetlená široko, ale výsledný efekt sa dá zúžiť = relevantnými politickými stranami môžu byť iba tie ktoré sú v parlamente
- v politickom systéme môže existovať veľké množstvo polit. strán ktoré môžu z času na čas získať na dôležitosti ale inak sú irelevantné
nekonkurenčné systémy politických strán
- u Sartoriho sa stretávame s pojmami súťaživé a nesúťaživé systémy politických strán
- hlavným kritériom ktoré ovplyvňuje zaradenie polit. systému do niektorej kategórii je samotná súťaž
- systém môže byť súťaživý len vtedy ak v ňom existuje slobodné súperenie o mandáty ale z predpokladu že súperenie o mandáty neexistuje automaticky nevyplýva že sa jedná o nesúťaživý politický systém (systém subsúťaživý) = tento rozdiel je malý ale zásadný
- pri subsúťaživej situácii kandidát nemá opozíciu iba preto lebo nemá význam mu oponovať (nemá šancu uspieť) a zostáva jediným kandidátom
- aj držiteľ mandátu v tzv. bezpečnom obvode zostáva vystavený podmienkam súťaže a preto nie je možné nesúťaživú situáciu objaviť bez toho aby kandidát nemal oponentov
- nesúťaživý systém existuje v takom prípade že neumožňuje konkurenciu vo voľbách
- súťaž je štruktúra / pravidlo hry
- súťaživosť je konkrétny stav hry
- keď súťaž obsahuje súťaživosť ako potenciálnu možnosť, súťaž sa rovná potenciálnej súťaživosti
- Sartori v rámci nesúťaživých systémov vymedzuje 2 hlavné typy a 5 subtypov
- typ jednej strany = existuje len jedna strana, iné strany existovať nemôžu
- tento typ má tieto subtypy:
- totalitný unipartizmus
- totálna kontrola nad spoločnosťou
- rozhodnutý zničiť akúkoľvek subskupinovú autonómiu
- táto strana je silno ideologizovaná, vysoko donucujúca, mobilizačná a usilujúca o všestranný spoločenský vývoj
- autoritársky unipartizmus
- všetky ostatné štruktúry sú pod kontrolou
- nemá ambície ani moc preniknúť do celej spoločnosti
- nie je charakteristický totalitou ale je preň charakteristický exkluzionarizmus
- bráni subsystémovej autonómii ale toleruje určitý druh skupinovej autonómie
- má nižšiu ideologickú identitu a má nižšie mobilizačné vlastnosti
- pragmatický unipartizmus
- ideologická mentalita ustupuje mentalite pragmatickej, strana existuje čisto na základe výhodnosti
- nepredkladá žiadne zdôvodnenie
- takáto strana nemá ideologickú súdržnosť
- vnútorná organizácia je pomerne voľná a do určitej miery aj pluralistická
- má sklon skôr k akejsi agregácii ako k deštrukcii
- môže byť celkom otvorená subskupinovej autonómii a do určitej miery aj subystémovej (napr. nátlakové skupiny)
- pragmatizmus sa často chybne zamieňa za macchiavelizmus
- táto strana eliminuje akýkoľvek druh straníckeho pluralizmus
- má zložitú štruktúru a konštatovanie, že systém iba jedinej politickej strany nie je dostačujúci
- odlišujú sa tým nakoľko sú represívne, nakoľko zasahujú do spoločnosti a je fungovania, mierou intolerancie
- monopolná
- systém hegemónnej strany
- hegemónne postavenie jednej politickej strany je zakotvené v ústave
- slovo hegemón vyjadruje že hegemónna strana má vedúce postavenie voči satelitným stranám
- 2 subtypy:
- systém hegemónnej ideologickej strany
- systém hegemónnej pragmatickej strany
- simuluje súťaživosť, okrem hegemónnej strany môžu existovať iné politické strana ale hegemónna strana ani formálne ani de facto neumožňuje súťaž
konkurenčné stranícke systémy
- existuje systém dominantnej a predominantnej politickej strany
- súťaž o politickú moc je umožnená
- predominantná strana je taká, ktorá niekoľkokrát po sebe (spravidla 3x) získa nadpolovičnú väčšinu hlasov
- to znamená že môže sama zostaviť vládu
- celý proces získania pozície predominantnej strany je záležitosť elektorátu
- dominantná politická strana
- 1 politická strana 3 volebné obdobia po sebe získava podstatne viac hlasov ako ostatné politické strany ale sama nedosahuje nadpolovičnú väčšinu a je nútená vytvárať koaličné vlády (napr. HZDS)
- ultradominantná politická strana
- strana, ktorá je v slobodnom režime oveľa silnejšia ako ostatné strany a sama pravidelne dosahuje nadpolovičnú väčšinu
- ostatné strany nie sú zakázané ale takáto strana občas získava tendenciu stať sa stranou hegemonistickou
- slobodná súťaž
- dvojstranícke systémy (bipartizmus)
- či daná krajina patrí do 2straníckej triedy?
- 2stranícky formát existuje vtedy keď kedykoľvek existencia ďalších strán nebráni 2 hlavným stranám vládnuť samostatne
- kedykoľvek je vytváranie vládnej koalície zbytočné
- počas mimoriadnej situácie (vojna atď.) môže dôjsť k vytváraniu koalícií
- či existuje aj 2stranícky typ systému?
- Sartori zaviedol 2 pojmy:
- formát = počet strán v systéme
- typ = ideológia / ideologickú vzdialenosť medzi relevantnými politickými stranami v systéme na pravo-ľavej škále
- formát bipartizmu musí byť hodnotený podľa toho, koľko má strana mandátov v parlamente, volebné výsledky nie sú určujúce
- väčšinový 1-kolový systém môže zmeniť relatívnu väčšinu na väčšinu absolútnu, môže zmeniť volebnú väčšinu na parlamentnú menšinu
- hlavným charakteristickým rysom je alternácia 2 hlavných politických strán u moci (avšak to je len predpoklad nie podmienka)
- základné podmienky:
- 2 strany sú v postavení kedy môžu súperiť o absolútnu väčšinu kresiel
- 1 z týchto strán uspeje a získa väčšinu
- táto strán si praje vládnuť sama
- alternácia u moci sa stáva vierohodným očakávaním
- Duverger: systém politických strán - jeho hlavným faktorom je volebný systém
- 4 pravidlá:
- volebný systém väčšinový relatívny podporuje systém politických strán bipartizmu
- volebný systém väčšinový absolútny (2-kolový) podporuje systém politických strán umiernený multipartizmus
- volebný systém proporcionálny podporuje multipartizmus polarizovaný
porovnanie Duvergera a Sartoriho
- Duverger vo všetkom videl dualitu (rozdvojenie), obhajoval bipartizmus, považoval ho za najdokonalejší mechanizmus demokracie
- prednosti bipartizmu
- vláda je jednostranícka, má homogénnu a stabilnú väčšinu v parlamente, vláda je výkonnejšia
- ľahko sa striedajú politické sily u moci, nie je zablokovaná alternácia politických strán, bipartizmus vylučuje koaličné vládnutie
- vládna strana je zodpovedná za uskutočňovanie verejnej poitiky
- volebná stratégia je dostredivá = umiernené fungovanie politického systému
- väčšia demokratičnosť zabezpečená viacerými alternatívami verejnej politiky
- všetky veľké politické konflikty sa vyznačovali dualitou (katolíci-evanjelici, kozervatívci-liberáli, buržoázia-robotníci, demokracia-komunizmus, západný typ strany-komunistická strana)
- z vnútornej duality strany pramení celková dualita v politickom systéme
- stred politického spektra je obsadený
- Duverger rozlišuje režim 2 politických strán, v ktorom si parlamentné mandáty rozdeľujú dve politické strany a režim viac ako 2 strán - vznik vlády je podmienený vznikom koalície, strany ktoré koalície vytvárajú sa odlišujú , vládu ochromujú vnútorné rozpory a nevyhnutnosť udržať vládu a parlamentnú väčšinu
- vznik systému viacerých strán chápe ako špecifickú modifikáciu dualistického princípu
- 1. spôsob vzniku nových strán je rozkol (štiepenie) strany, napr. rozpor medzi extrémistami a umiernenými v strane
- 2. spôsob - existencia viacerých rozporov v spoločnosti
- multipartizmus je systém viac ako 2 strán, stred neexistuje: časť politických strán je naľavo a časť napravo = takýto systém funguje ako klasický bipartizmus, ktorý má dostredivú tendenciu
- Sartori hovorí že umiernený multipartizmus je systém s formátom 4 max 5 politických strán
- ideologická polarizácia je malá a dá sa to porovnať s Duvergerovým umierneným multipartizmom
- extrémny pluralizmus (polarizovaný multipartizmus) je systém, ktorého formát vytvára približne 6 a viac politických strán, ideologická vzdialenosť je veľká
- 8 znakov extrémneho pluralizmu:
- prítomnosť relevantnej antisystémovej strany - podkopáva legitimitu režimu voči ktorému stojí v opozícii
- existencia 2 opozícii, ktoré sa navzájom vylučujú, sú bližšie k vláde ako k sebe samým (protiopozície)
- v strede je umiestnená jedna politická strana alebo skupina strán, ideologický stred však neexistuje
- ideologická polarizácia
- oslabenie stredu, dochádza k strate hlasov v prospech jedného alebo druhého extrémneho konca
- ideologické rozštruktúrovanie - všetky stran spolu bojujú prostredníctvom ideologických argumentov
- prítomnosť nezodpovedných opozícií znemožňuje vznik alternatívnych vládnych koalícií
- rozsah, v ktorom politické zriadenie vykazuje charakteristiku politiky tromfovania sa (nie je však identická s politickou súťaživosťou)- nadnesené sľuby, populizmus; nikto nenesie za tieto sľuby zodpovednosť
- pluralita = existuje len v súťaživom systéme (2 a viac relevantných politický strán), približuje sa pojmu politické spektrum
- pól v systéme tvorí buď 1 strana alebo zoskupenie strán (pól strana alebo pól aliancia)
- aby mohla strana tvoriť pól musí byť ideologicky vyhranená voči ostaným, každý pól musí mať vyhranenú a stálu voličskú základňu
- hlavné póly v systéme môžu byť iba dva, môžu existovať i vedľajšie póly (ak má byť politický pól relevantný ich volebný výsledok dosahuje najmenej 30 % z volebného zisku menšieho z tých pólov
- platí, že každá polarita je súčasne pluralitou ale každá pluralita nemusí byť polarizovaná
- atomizovaný pluralizmus
- 8 a viac nevýrazných strán, ktorých volebné výsledky sú takmer rovnaké alebo veľmi podobné
- príčiny: pomerný volebný systém (nízke vstupné kvórum)
Blondel
- používa kritérium počtu strán a kritérium veľkosti/sily politických strán (volebný zisk)
- na základe sily vypracoval klasifikáciu súťaživých volebných systémov
- systém dvoch strán
- tuhý VB
- pseudobipartizmus USA
- systém dva a pol strany - tripartizmus (nedokonalý bipartizmus)
- multipartizmus s dominantnou stranou
- čistý/dokonalý multipartizmus bez dominantnej strany
- ideologické kritérium
- systém dvoch strán
- s ideologicko široko založenými stranami (USA)
- s ideologicko rozdelenými stranami (VB)
- systém dva a pol strany
- silná Ľ a P, slabý stred (Nemecko, Belgicko)
- silný stred a P, slabá Ľ (Írsko, Kanada)
- systém viacerých PS- s dominantnou P stranou
- Ľ tvoria komunisti a soc.demokrati (Island, Taliansko)
- s dominantnou Ľ stranou, pravica rozdelená, (Švédsko)
- systém viacerých PS bez dominantnej strany (IV. Republika Francúzsko)
- v rokoch 1945-1966 skúmal 19 systémov, rozdelil ich do štyroch skupín, bipartizmus
- dve PS, ktoré dosiahli 90% hlasov (USA, VB, Rakúsko)
- zisk hlasov dvoch relevantných PS je 75-80% hlasov (Nemecko, Kanada, Írsko..)
- zisk strán je 62-65% hlasov (Dánsko)
- zisk strán je 50% hlasov
Európska politická strana
- v právnej úprave EÚ nie je obsiahnutá definícia európskej politickej strany, podobne ako je to v národných štátoch legislatíva len reaguje na evolučný vývoj
- 1. krát sa pojem európska politická strana dostal do legislatívy na začiatku 90. rokov
- v Maastrichtskej zmluve je článok 138 ktorý sa týka európskeho parlamentu - počty poslancov za jednotlivé krajiny, európsky parlament dostal za úlohu vypracovať systém volieb s všeobecným priamym hlasovaním a tak sa konštituoval prostredníctvom politických strán európsky parlament
- 138a - politické strany na európskej úrovni prispievajú výrazne k európskej integrácii, k vytváraniu európskeho povedomia a vyjadrenia vôle občanov
- nadnárodné zoskupenie politických strán rovnako programovo orientovaných z jednotlivých členských krajín
- federatívne združenie národných politických strán, majú rovnakú orientáciu a ciele, tieto politické strany v európskom parlamente vytvárajú frakcie
- nie každá frakcia však predstavuje politickú stranu
- v 2004 sa stanovujú podmienky pre uznanie ako európskej politickej strany a tým získanie nároku na financovanie zo spoločných zdrojov
- strana musí mať tieto náležitosti
- musí byť právnickou osobou tam kde sídli
- min. v štvrtine štátov musí byť zastúpená v európskom, národnom a miestnom parlamente
- min. v štvrtine štátov musí získať najmenej 3 percentá hlasov v posledných voľbách do európskeho parlamentu
- musí dodržiavať princípy EÚ
- musí sa zúčastňovať na voľbách do európskeho parlamentu alebo prejaviť zámer tak urobiť
- podmienkou pre financovanie musí povinne preukazovať zdroj prostriedkov a zákaz niektorých zdrojov financovania, na to musia reagovať i normy upravujúce pôsobenie strán na národnej úrovni
- výdavky z týchto zdrojov musia byť spojené výlučne s činnosťou na politické účely na európskej úrovni
- za žiadnych okolností nemôžu byť z týchto zdrojov financované národné politické strany
- stupne spolupráce sú rôzne:
- vzájomné kontakty národných politických strán - udržujú vzťahy bez existencie nadnárodných organizačných štruktúr, žiadne záväzné dôsledky
- kooperácia - väčšina európskych politických strán v súčasnosti, pre tento stupeň spolupráce platí že existujú isté nadnárodné štruktúry - ku skutočnému presunu suverenity na supranacionálnu úroveň nedochádza, častejšia komunikácia, istá miera záväznosti; orgány môžu uplatňovať 2 formy komunikácie a rozhodovania:
- rovný s rovným
- princíp pomerného zastúpenia (na základe výsledkov z volieb, veľkosť členskej základne atď.)
- integrácia - supranacionálna stranícka organizácia ktorá ma vlastnú rozhodovaciu kompetenciu, môže dôjsť k úplnému presunu kompetencií na supranacionálnu úroveň; individuálne členstvo iba na nadnárodnej úrovni
- celkovo je 8 frakcií ale len 4 strany - ľudovci, socialisti, liberáli, zelení