Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Pedagogická fakulta / Psychologická propedeutika
Otázky z testu (vypracovane_otazky_z_pp.doc)
- Čo je predmetom psychológie? (charakterizujte 5 čŕt psychična):
- predmet psychológie sa formoval v 17-18st.
- predmetom psychológie je psychično (psychika)
- je to veda o prežívaní a správaní
- 5 základných charakteristík predmetu psychológie:
- Špecifický okruh javov, všetko čo tvorí vnútorný obsah nášho života, čo je nám v podobe zážitkov akoby bezprostredne dané.
- Skutočnosť, že psychično prináleží indivíduu – teda jeho subjektívnosť
- Prvým znakom psychična je teda jeho subjektívnosť
- Druhým je vzťah k objektu, nezávislému na psychike, na vedomí
- Psychika odráža objektívnu realitu
- Každý psychický fakt je tiež súčasťou reálnej skutočnosti
- Dynamickosť
- W. James nazval pohyb, dynamiku psychických javov prúdom vedomia.
- Prúd je celistvý, je vždy jedným celkom
- Podkladom psychických javov je teda živá hmota, mozog
- Čo je vedecká metóda:
- sú spôsoby, prostredníctvom ktorých sa poznáva predmet vedy
- z jednej strany slúžia pre odhalenie zákonitostí a z druhej strany sa samotné opierajú o základné zákonitosti predmetu
- cieľom každej vedeckej metódy je podať objektívne platný poznatok, ktorý je výsledkom systematickej práce, je overiteľný a prináša teoretické osvetlenie daného problému s možnosťou jeho praktickej aplikácie
- pozorovanie
- experiment
- rozhovor
- dotazník
- psychologické testy
- Experiment:
- je taká výskumná metóda, pri ktorej experimentátor za podmienok, ktoré si sám čo možno najpresnejšie pripraví, kontroluje a pozmeňuje, zaznamenáva isté reakcie, spôsoby správania, prejavy alebo zážitky, či už kvalitatívne alebo kvantitatívne, aby tým verifikoval istú hypotézu o závislosti týchto výsledkov na ich podmienkach
- rozdelenie: laboratórny experiment, terénny experiment, prirodzený experiment
- veľmi dôležitá metóda
- experiment je v psychológii veľmi rozšírený
- v experimente netreba čakať, až potrebný jav nastane, ale experimentátor sám tento jav navodzuje
- experiment umožňuje izolovať, niektorú stránku, niektoré vlastnosti alebo nejaký proces
- experiment umožňuje opakovanie
- umožňuje presné meranie skúmaných procesov
- je časovo aj finančne pomerne náročný
- má umelý charakter a výkony zistené v experimente sa nemusia hodovať s výkonmi podávanými v reálnom živote
- nie všetko možno experimentálne skúmať
- Dotazník:
- používa sa na hromadné zisťovanie určitého javu
- treba starostlivo premyslieť čo vlastne chceme dotazníkom dosiahnuť a presne urči, čo má byť cieľom daného výskumu či prieskumu, ktorý jav je najpodstatnejší
- jasne si treba uvedomiť, obsahovú ako aj formálnu stránku dotazníka
- formulácia štylizácia otázok v dotazníku:
- zrozumiteľne, jednoznačne, nesmú byť sugestívne, nesmú sa prekrývať, treba ich stavať tak aby sme dostali odpoveď na to, čo nás naozaj zaujíma, otázky možno formulovať tak, že sa týkajú skúmaného javu priamo, alebo nepriamo, otázok nesmie byť veľa, ak posielame dotazníky anonymne potom je nutné rozosielať asi o 2/3 viac dotazníkov, pretože mnohé sa nevrátia alebo sa vrátia neúplné, resp. nepravdivo zodpovedané
- po zostavení dotazníka postupujeme tak, že najskôr urobíme predbežný prieskum s menším množstvom ľudí
- vyplnené dotazníky spracúvame štatisticky, štatistické spracovania dotazníka sa nazýva kvantitatívne
- Charakterizuj test:
- test je štandardizovaná experimentálna situácia, ktorá vyvoláva isté správanie
- je to čisto psychologická metóda
- výhodou je, že umožňujú pomerne rýchle získanie mnohých údajov a kvantifikáciu získaných výsledkov
- podľa spôsobu administrácie:
- testy individuálne, testy skupinové
- podľa funkcie:
- testy výkonnostné (testy inteligencie, testy schopností, testy vedomostí)
- testy osobnosti (osobnostné dotazníky, projekčné techniky, objektívne testy osobnosti)
- Charakterizuj pozorovanie ako vedeckú metódu, aj jednotlivé druhy pozorovania:
- je to jedna zo základných psychologických metód
- jedna z najstarších výskumných metód v psychológii
- ide tu predovšetkým o analýzu činnosti, o analýzu správania skúmaných osôb v ich normálnych životných podmienkach
- nie každé pozorovanie je vedeckou metódou, aby bolo musí spĺňať určité požiadavky
- musí byť cieľavedomé
- pozorovanie musí byť plánovité
- pozorovanie musí byť systematické
- musí byť presné
- druhy pozorovania:
- objektívne pozorovanie (pozorovanie iných, ktoré sme práve opísali)
- sebapozorovanie (pokusná osoba sama seba pozoruje, vypovedá o tom, čo cíti čo pozoruje)
- Všeobecná charakteristika pocitu a druhy pocitov:
- pocit je najjednoduchší psychický proces, ktorý vzniká v dôsledku pôsobenia predmetov a javov materiálneho sveta na analyzátory a spočíva v bezprostrednom odraze jednotlivých vlastností týchto predmetov alebo javov
- druhy pocitov: delíme podľa jednotlivých zmyslových orgánov, receptorov
- A) vonkajšie pocity: sú uložené na povrchu alebo blízko povrchu tela. Patria k nim a) diaľkové – orgán zraku (sietnica oka), orgán sluchu (slimák vo vnútornom uchu), b) kontaktné – orgán chuti (chuťové poháriky na jazyku), orgán čuchu (chuťové telieska v nosnej dutine), kožné orgány, ktoré sú štyri (dotyku, tepla, chladu a bolesti)
- B) vnútorné pocity: sú uložené vnútri organizmu a) orgány polohy a rovnováhy (labyrint vo vnútornom uchu), b) orgány kinestetických (pohybových) funkcií (sú uložené v svaloch, šľachách, kĺboch), c) vnútornostné prijímače (receptory): a)prijímače zažívacieho systému (hlad, smäd a iné), b)prijímače cirkulačného systému (obeh krvi, dýchanie), c)prijímače rozmnožovacieho systému
- Vnímanie – 6 charakteristík:
- vnímanie je odrazom predmetov a javov reálneho sveta, ktoré pôsobia v daný moment na naše zmyslové orgány
- a) naše vnímanie je predmetné – je doplnené našimi vedomosťami, minulou skúsenosťou. Bez opory na minulú skúsenosť by sme nemohli vnímať predmety; b) vnímanie má individuálny charakter – rovnako ako pocit, je i vnem subjektívnym odrazom objektívneho sveta; c) celistvosť – každý podnet vnímame ako celok, celistvosť vnímania znamená nielen to, že sa podnety vnímajú v rôznorodosti ich vlastností a častí, ale aj v tom, že vlastnosti a časti predmetov a javov sa vnímajú v určitom vzťahu medzi sebou; d) naše ľudské vnímanie tesne súvisí s rečou – ak vnímame predmety a javy okolitého sveta, vždy ich posúvame slovom, vyslovujeme nejaké súdy o nich, a to je spojitosť s rečou; e) výberový charakter – nevnímame všetko, ale vyberáme si. Vyberanie má objektívne ako aj subjektívne príčiny. K objektívnym patria osobitosti samotných predmetov, podnetov. K subjektívnym príčinám patrí predovšetkým náš vzťah k danému predmetu alebo javu, jeho význam pre nás, súvislosť s našimi záujmami, náš momentálny psychický stav atď.; f) konštantnosť vnímania – znamená to, že predmety vnímané také, aké sú a nie sú také, aké sa nám momentálne javia
- Ktoré faktory ovplyvňujú vnímanie priestoru:
- ide predovšetkým o vnímanie hĺbky
- na tomto jave sa zúčastňujú jednak faktory fyziologické a jednak psychologické
- fyziologické (akomodácia šošovky, veľkosť sietnicových obrazov, konvergencia, disparátnosť sietnicových obrazov)
- psychologické (relatívna veľkosť predmetu, interpozícia, lineárna perspektíva, vzdušná perspektíva, tiene, počet predmetov, ktoré sa nachádzajú medzi pozorovateľom a pozorovaným predmetom, uhlová odchýlka pri pohybe, sluch, čuch)
- Psychologické faktory:
- a) relatívna veľkosť predmetu – ak poznáme predmet, ak poznáme jeho skutočnú veľkosť, potom podľa jeho relatívnej veľkosti môžeme usudzovať na jeho vzdialenosť. Ak však veľkosť nepoznáme, môže nás to pomýliť.
- b) interpozícia (prekrývanie) – ak nejaký predmet prekrýva iný predmet, potom ho pokladáme za bližší ako prekrývaný predmet
- c) lineárna perspektíva – ide o zmenšovanie sa veľkosti predmetu, alebo vzdialenosti medzi predmetmi, ak sa tieto od nás vzďaľujú
- d) vzdušná perspektíva – jasnosť detailov, napr. ak viem na kostolnej veži rozlíšiť podrobnosti. Má tu význam aj zafarbenie predmetov, ktoré spôsobuje vzdušná perspektíva.
- e) tiene – predmety bližšie vrhajú tiene na vzdialenejšie, menia tak ich osvetlenie a nám sa skutočne javia ako vzdialenejšie
- f) počet premetov, ktoré sa nachádzajú medzi pozorovateľom a pozorovaným predmetom – čím viac je takých premetov, tým sa nám pozorovaný predmet javí ako vzdialenejší
- g) uhlová odchýlka pri pohybe (pohybová paralaxa) – ak sa pohybujeme predmety blízke zostávajú viac vzadu ako predmety vzdialené, ktoré sa prípadne zdajú, že sa pohybujú v rovnakom smere ako my
- aj sluch sa zúčastňuje na vnímaný priestoru. Ucho môže zachytiť najmä smer, v ktorom je umiestnený zvukový zdroj.
- aj čuch môže napomáhať priestorovému vnímaniu. Vôňa napr. môže prináležať iba jednej priestorovej oblasti a inej nie.
- Vnímanie času:
- je to takisto zložitý proces
- v podstate vzniká len tam, kde sa odohrávajú nejaké zmeny, zmeny vonkajšieho stavu
- na vnímanie času nemáme žiaden analyzátor
- je to vnímanie časových vzťahov
- časové vzťahy, absolútne trvanie času, približné odhadovanie času
- kratšie a dlhšie časy
- Porovnaj cit a vnem:
- spoločné: bezprostredný obraz, vznikajú pomocou analyzátorov, subjektívne procesy, sú základom pre vyššie psych. Procesy a emocionálne procesy
- líšia: pocit vzniká na základe jedného analyzátora, pri vnímaní odrážame predmet ako celok a pocit iba určitá časť
- Všeobecná charakteristika pamäti – druhy pamäti:
- pamäť je proces odrazu minulých zážitkov v našom vedomí, ktorý spočíva v zapamätávaní, uchovaní v pamäti a neskoršom vybavovaní alebo znovupoznaní toho, čo sme predtým vnímali, prežívali alebo robili
- druhy pamäti – a) pohybová alebo motorická pamäť – prejavuje sa v zapamätávaní a vybavovaní pohybov; b) emocionálna pamäť – prejavuje sa v zapamätávaní a vybavovaní citov. Myšlienka na nejaký cit môže vyvolať nejakú udalosť, spätú s týmto citom a zasa naopak, spomienka na nejakú udalosť môže vyvolať rovnaké city, ako tie, ktoré sme prežívali pri tej udalosti.; c) názorná pamäť – spočíva v tom, že to čo sme v minulosti vnímali, vybavuje sa potom v podobe predstavy; d) slovno-logická pamäť – nachádza svoj výraz v zapamätávaní a vybavovaní myšlienok. Zapamätávame si a vybavujeme tie myšlienky, ktoré vznikli v procese rozmýšľania, uvažovania, pamätáme si obsah prečítanej knihy...
- Asociačné zákony (zákon dotyku v čase, zákon dotyku v priestore, zákon podobnosti, zákon kontrastu)
- Učenie + druhy učenia + charakteristika:
- učenie je úmyselné zapamätanie, pričom si kladieme určitý cieľ zapamätať si to a to
- druhy učenia: a) podmieňovanie – podstatou tohto učenia je utváranie dočasných nervových spojov, asociácií v mozgu. Podmieňovanie sa zvyčajne delí na tzv. klasické, pavlovovské a na inštrumentálne alebo operačné.
- b) precepčno-motorické učenie – objasňuje, ako sa zreťazujú jednotlivé motorické reakcie do funkčných celkov, napr. pri písaní, pri práci na PC, v rôznych druhoch športu, v hre na hudobný nástroj. Pri tomto druhu učenia nejde iba o mechanické pospájanie alebo zreťazovanie jednotlivých pohybových prvkov, ale o integrovanú funkčnú dynamickú jednotu všetkých zúčastnených zložiek.
- c) verbálne učenie – ide o vytváranie, zapamätanie si spojení – asociácií medzi slovami, pričom tieto spojenia nie sú založené na príčinnej, logickej súvislosti. Verbálne učenie ovplyvňujú viaceré činitele: a) rozsah učebného materiálu, b) charakter učebného materiálu, c) zložitosť učebného materiálu, d) diskriminácia prvkov v učebnom materiáli, e) miesto (pozícia) prvkov v učebnom materiáli
- d) pojmové učenie – Maršalová charakterizuje pojmové učenie ako osvojovanie si spoločnej odpovede na odlišné podnety, ktoré však popri svojej odlišnosti vykazujú nejaké spoločné črty. Pri pojmovom učení sa stretávame s dvoma procesmi: tvorenie pojmov a osvojenie pojmov. L.S.Vygotskij rozlišuje 3 etapy vývinu utvárania pojmov u detí: 1. vyčlenenie nesformovaného, neusporiadaného, slovom označovaného zhluku predmetov, medzi ktorými neraz chýba vnútorný vzťah, 2. tvorenie komplexov, zoskupení a generalizovaní predmetov na základe ich objektívnych súvislostí, ktoré sú konkrétne, pričom vznikajú na základe bezprostrednej skúsenosti, 3. tvorenie skutočných, úplne rozvinutých a presne vymedzených pojmov.
- e) učenie riešením problému – je to najdôležitejší spôsob učenia sa. Ide o postupné alebo náhle odhalenie podstatných vzťahov a v súvislosti medzi predmetmi a javmi v určitej situácii. Riešenie problému možno charakterizovať ako samostatné odhalenie vzťahu alebo princípu medzi predmetmi alebo pojmami, čo umožňuje jednotlivcovi vyriešiť problém alebo cieľ navodený životnými okolnosťami.
- f) sociálne učenie – odlišuje sa obsahmi, ktoré sa učíme. Súvisí so začleňovaním človeka do spoločnosti. Elementárnymi formami sociálneho učenia, podľa Čápa sú učenie napodobňovaním, sociálnym spevňovaním a identifikáciou.
- Fantázia a obrazy pri ktorých vzniká:
- fantázia je teda vytvorenie niečoho nového v podobe obrazu, predstavy, idey
- je čisto ľudská činnosť, iba človek si môže najskôr v hlave predstaviť čo chce vytvoriť
- fantázia je akýmsi únikom zo skutočnosti
- treba však povedať že prameňom fantázie je vždy objektívna realita
- predstava toho, čo sme v minulosti nevnímali, vytvorenie obrazov predmetov a javov, s ktorými sme sa predtým stretli, vznik idey toho, čo ešte len bude vytvorené – to všetko vytvára osobitnú formu psychickej činnosti – fantáziu. Obrazy pamäti (pamäťové predstavy) – to je vlastne reprodukcia minulej skúsenosti.
- Všeobecná charakteristika myslenia
- myslenie je proces sprostredkovaného poznania, týmto prostriedkom býva najčastejšie naša minulá skúsenosť, naše vedomosti alebo i rôzne prístroje
- myslenie poznáva predmety v ich podstatných vzťahoch a závislostiach
- myslenie je všeobecné poznanie
- myslením odrážame skutočnosť presnejšie a hlbšie ako v predstave
- myslenie znamená i vedecky predvídať, predpovedať
- myslenie je proces cieľavedomý
- naše myslenie je úzko späté s rečou
- Myslenie ako riešenie problému.
- myslenie začína tam, kde sa pred nami vynorí nejaká otázka, nejaký problém. Vidieť problém, to už je vlastne i začiatok jeho riešenia
- je oboznámenie sa s údajmi, s podmienkami riešenia
- najdôležitejšiu úlohu v procesoch majú predpoklady a hypotézy
- Riešenie myšlienkovej úlohy, problému - overovanie hypotéz
- Prikročenie k realizácii a splneniu úlohy
- Úsudok je forma myslenia, ktorou vynášame súd o niečom, čo vyplýva z platnosti iného súdu alebo iných súdov
- Pre proces vyučovania je dôležité poznať úsudok induktívny, deduktívny a úsudok z analógie
- Myšlienkové operácie:
- 1. porovnávanie – je to zisťovanie podobnosti a rozdielnosti predmetov alebo javov
- 2. analýza – myšlienkové rozčlenenie niečoho na časti, alebo myšlienkové vyčleňovanie jednotlivých predmetov alebo javov
- 3. syntéza - myšlienkové spájanie týchto častí alebo vlastností
- 4. abstrakcia - odmyslenie so niektorých vlastností alebo častí predmetu, ktorý práve vnímame alebo o ktorom rozmýšľame
- 5. konkretizácia - protikladný proces abstrakcie. Je to v podstate uvedenie nejakého príkladu, akási ilustrácia niečoho všeobecného. V škole sa používa veľmi často.
- 6. indukcia - postup od zvláštnych prípadov k všeobecnému poznatku. Tak boli objavené všetky prírodné zákony.
- 7. dedukcia - postup, ktorý spočíva vo vyvodzovaní zvláštneho konkrétneho prípadu zo všeobecného poznatku. Treba vedieť, že i dedukcia prináša nové cenné poznatky.
- Čo je reč, jazyk:
- reč je proces styku medzi ľuďmi prostredníctvom jazyka
- rečový styk nie je možný ináč, ako na základe a prostredníctvom jazyka
- rečou nazývame samotný proces slovného styku: oznámenia, pokyny, otázky, rozkazy
- jazyk si vytvára spoločnosť, formuje sa v reči ľudí a súčasne je produktom spoločenského vývinu, každý jednotlivec nájde už hotový jazyk, ktorým hovoria ľudia okolo neho, ľudia ktorí ho obklopujú
- každý jazyk má tieto atribúty: a) určitý systém významových slov (lexikálne zloženie jazyka), b) určitý systém rozličných pomerov, vzťahov slov a slovných spojení (gramatika), c) jazyk sa vyznačuje tiež určitým hláskovým zložením (fonetika)
- Vonkajšia a vnútorná reč:
- predovšetkým reč rozdeľujeme na vnútornú a vonkajšiu
- vnútorná reč - vznikla na istom stupni vývoja ľudskej spoločnosti, vtedy, keď už bol človek schopný vnútorného procesu odzrkadľovania skutočnosti v slovných pojmoch. Myšlienka sa formuje vo vnútornej reči
- vonkajšia reč - sa delí na 1. ústnu a 2. písomnú
- základným východiskovým druhom ústnej reči je reč, ktorá plynie v podobe rozhovoru. Taká reč sa nazýva dialogickou. Je aktívne podporovaná. Inou formou ústnej reči je reč, ktorú prednáša jeden človek. To je reč monologická (rečník, prednášateľ).
- Pozornosť a druhy pozornosti:
- zameranosť a sústredenosť psychickej činnosti na niečo určité sa nazýva pozornosťou
- pozornosť je vlastne nevyhnutnou súčasťou všetkých psychických procesov
- pozornosť má výberový charakter
- pozornosť sa prejavuje aj navonok (napr. ak počujeme lietadlo zdvihneme hlavu)
- fyziologické základy pozornosti
- druhy pozornosti:
- neúmyselná pozornosť vyvolávajú ju zmeny v našom okolí(sila podnetu, relatívna sila podnetu, kontrast, novosť predmetov a javov, ich neočakávanosť, momentálny stav človeka hrá tiež dôležitú úlohu)
- úmyselná pozornosť tu si dávame za cieľ zamerať našu pozornosť dôležité: mať svoje obvyklé, zvyčajné podmienky aby nás nič nové nevyrušilo, dôležitý je význam danej úlohy pre nás, záujem, ktorý v nás daná činnosť vyvolala a vôbec naše záujmy, úloha vnútornej reči treba si pripomínať že sa musíme sústrediť
- poúmyselná
- vlastnosti: koncentrácia pozornosti, intenzita pozornosti, rozdeľovanie pozornosti, stálosť pozornosti, prenášanie alebo prepájanie pozornosti
- Vlastnosti pozornosti:
- koncentrácia pozornosti - množstvo týchto objektov sa označuje ako rozsah alebo objem pozornosti. Rozsah závisí jednak od osobitostí samotných vnímaných predmetov (ich zoskupenie, farba, tvar), jednak od úlohy, ktorú máme pred sebou, a napokon, od charakteru a schopností človeka, ktorý vníma.
- intenzita pozornosti - je charakterizovaná stupňom zameranosti na daný objekt a súčasne stupňom odpútania sa od iných, postranných podnetov
- rozdeľovanie pozornosti - ide o súčasné vykonávanie dvoch alebo viacerých činností. Podľa posledných výskumov je to možné iba vtedy, ak sa len jedna činnosť vykonáva s plným zameraním pozornosti a všetky ostatné musia mať charakter zautomatizovanej činnosti. Príkladom môže byť hra na klavíri dvoma rukami - a ešte aj pedál, vedenie auta atď.
- stálosť pozornosti - udržanie pozornosti na jednom objekte po istý čas. Čo je tu dôležité? a) rôznorodosť činností, b) vykonávať s predmetom nejakú činnosť, c) myšlienky treba zamerať na túto činnosť.
- Opakom stálosti je odovzdávanie pozornosti. S tým treba bojovať. Existuje však periodické odovzdávanie pozornosti alebo jej oslabenie a opäť návrat k tomu istému objektu či činnosti. To sa nazýva kolísaním pozornosti. Toto kolísanie pri práci zvyčajne ani nezbadáme.
- prenášanie alebo prepájanie pozornosti – túto vlastnosť treba odlišovať od kolísania. Prepájanie je schopnosť prechádzať od jednej činnosti k druhej. Toto je veľmi dôležitá vlastnosť pozornosti a mnohým robí problémy (čítanie titulkov vo filme). Protikladom pozornosti je roztržitosť – znamená to, že človek nie je schopný sa na niečo dlhšie sústrediť, ustavične preskakuje z jedného objektu na druhý, z jednej činnosti na druhú a nezostáva ani pri jednej.
- City, delenie citov + charakteristika:
- vývinovo mladší špecifický ľudský typ emocionálneho prežívania a odrážania
- charakterizujeme ako psychický zážitok spojený s uspokojovaním vyšších, sekundárnych, špecificky ľudských potrieb, ktoré vznikajú v priebehu spoločensko historického vývinu ľudstva
- charakteristické pre city je vzrušenie a uspokojenie, ktoré v nás vyvolávajú, hnev často prebieha v podobe jasne vyjadreného vzrušenia, radosť sa môže prejavovať v jednej i v druhej forme
- v značnej miere ovplyvňujú i činnosť človeka
- charakteristické znaky citov (subjektívnosť, spontánnosť, polarita)
- city značnej miere ovplyvňujú i činnosť človeka. Podľa tohto vplyvu ich možno deliť na: a) stenické, ktoré činnosť človeka zvyšujú, b) astenické, ktoré životnú činnosť človeka znižujú
- Delenie citov podľa dĺžky trvania:
- afekty – intenzívne, hlboké city, ktoré sa vyznačujú krátkym trvaním a búrlivým priebehom. Veľmi silne sa tu prejavujú telesné výrazy citu, zmena mimiky tváre, pohyby končatín i celého tela, vonkajšie prejavy zmien vnútorných orgánov.
- vášeň (náruživosť) – je tiež veľmi intenzívny a hlboký cit, ktorý však na rozdiel od afektu vykazuje dlhodobé trvanie a je spätý s vôľou človeka, s jeho činnosťou, t.j. dáva mocný impulz ku konaniu.
- nálady – je to osobitá forma citu, protikladná afektom. Ide o cit slabej intenzity, ale pomerne dlhého (v porovnaní s afektom) trvania. Nálada môže byť veselá, smutná, podráždená, pokojná atď. Nálada teda trvá istý čas a v tomto čase akosi podfarbuje celý duševný život človeka, jeho činnosť.
- Fázy vôľového konania, vlastnosti vôle:
- vznik pohnútky a predbežné vytýčenie cieľa, pohnútky motívy odrážajú aktualizované motivačné komponenty ako sú potreby, záujmy a pod., pohnútky motívy sa odrážajú vo vedomí v chcení človeka
- posúdenie rozličných motívov pohnútok
- rozhodnutie, ktoré je špecifikom vôľového konania, spoločenského dosahu hodnotenia, rozhodnutie je kritický bod, kritérium hodnotenia človeka zo strany spoločnosti, rozhodovanie je preto aj spoločensky závažný fakt
- vykonanie rozhodnutia predpokladá plán ďalšej činnosti a regulácia konania podľa tohto plánu
- vlastnosti: samostatnosť, cieľavedomosť, rozhodnosť, vytrvalosť
- Charakteristika osobnosti:
- Osobnosť je indivíduum chápané ako integrácia k seba realizácií v interakcií so svojím prostredím.
- Osobnosť vymedzuje:
- čo daný človek vie teda jeho schopnosti, zručnosti, vedomosti
- čo daný človek chce teda jeho motivácie, ciele, želania , potreby, ideály
- čo daný človek je, teda otázka jeho vlastného JA charakteru
- Čo sú schopnosti, na čom sa zakladajú:
- je to súhrn vlastností, ktoré umožňujú úspešne vykonávať nejakú činnosť
- zakladajú sa na vlohách, vlohy sa definujú ako anatomicko - fiziologické osobitosti nervového systému
- Pojem charakteru, vlastnosti:
- charakter možno definovať ako svojrázne psychické založenie človeka, ktoré odráža vonkajšie podmienky života a výchovy a prejavuje sa v špecifickej zameranosti daného človeka, v jeho špecifickom správaní a schopnosti správať sa , aj v jeho určitom vzťahu k objektívnej realite
- vlastnosti: morálka, vychovanosť, šírka, jednoliatosť, vyhranenosť, sila a vyrovnanosť
- Temperament a typy podľa Junga:
- temperament je určitá vlastnosť, ktorej má niekto viacej a niekto menej, alebo presnejšie, ktorú má každý človek v určitej miere. Temperament zahrňuje i spôsob citovej a vôľovej vzrušivosti, reaktivity a aktivity – bez ohľadu na to, aký je predmet ale smer aktivity.
- Z Jungovej typológie prešli do bežnej reči dva základné pojmy introverzie a extroverzie. V psychológii sa dnes používajú skôr v Eysenckovom poňatí.
- Pamäť, delenie podľa obsahu:
- pamäť je proces odrazu minulých zážitkov v našom vedomí, ktorý spočíva v zapamätávaní, uchovaní v pamäti a neskoršom vybavovaní alebo znovupoznaní toho, čo sme predtým vnímali, prežívali alebo robili
- pohybová alebo motorická pamäť, prejavuje sa v zapamätúvaní a vybavovaní pohybov
- emocionálna pamäť, prejavuje sa v zapamätúvaní a vybavovaní citov
- názorná pamäť, spočíva v tom, že to čo sme v minulosti vnímali, vybavuje sa potom v podobe predstavy
- slovne-logická pamäť, nachádza svoj výraz v zapamätúvaní a vybavovaní myšlienok, zapamätávame si a vybavujeme tie myšlienky, ktoré vznikli v procese rozmýšľania, uvažovania, pamätáme si obsah prečítanej knihy.
- Asociačné zákony (zákon dotyku v čase, zákon dotyku v priestore, zákon podobnosti, zákon kontrastu)
- Druhy temperamentu podľa Pawlova:
- 1. sangvinik – silný, vyrovnaný, živý (živý, pohyblivý, nestály)
- 2. flegmatik – silný, vyrovnaný, pokojný (pomalý, neovládateľný)
- 3. cholerik – silný, nevyrovnaný (výbušný, neovládateľný)
- 4. cholerik – slabý, nevyrovnaný (pomalý, utlmený)
- Charakterizujte nevedomie podľa Freuda:
- jadrom nevedomia sú želania ako psychické koreláty pudov
- nie sú v systéme nevedomia nijaké pochybnosti, nijaké protirečenia, nejestvujú rozličné stupne pravdivosti alebo oprávnenosti
- nevedomie sa neriadi objektívnou realitou, neberie realitu na vedomie
- nevedomie je akýmsi skladom pudov, inštinktov, ktoré majú značne silnú psychickú energiu a sú pripravené v ľubovoľný okamih túto silu, tento silný náboj energie, realizovať
- Prínos Wundta k vedeckej psychológii:
- použil prvý krát v histórii prístroj za účelom psychologického bádania
- zriadil prvé laboratórium
- s Wundtovým menom je spätý vznik vedeckej psychológie
- podľa Wundta je vedomie- pocity, vnemy, predstavy
- preniesol psychológiu na akademickú pôdu
- prvá učebnica
- Čím prispel F. Bacon k vzniku vedeckej psychológii:
- pre psychológiu sú dôležité jeho myšlienky a úvahy o poznaní a metódach skúmania
- predovšetkým odvrhol tradičnú sylogistiku a predsudky či povery, vyplývajúce z náboženskej horlivosti. Hlásal, že poznanie bude mať úspech vtedy, keď bude predovšetkým definovaný predmet poznania a cieľ vedy.
- Bacon hlása, že základom poznania je skúsenosť a pojmy treba utvárať na základe zmyslovej skúsenosti. Zmysli sú teda zdrojom poznatkov, ktoré treba ďalej spracovať a zovšeobecniť. Teda pre vedeckú metódu je príznačné pozorovanie, analýza.
- Prínos gestaltistov k všeobecnej psychológii teórii:
- geštaltisti sa zaoberali predovšetkým vnímaním. Prvým základným znakom vnímania podľa geštaltistov je zákon delenia vnemového poľa na figúru a pozadie
- Sluchové pocity (definícia pocitu, podnet pre sluch. receptor a teoria počutia):
- pocit je najjednoduchší psychický proces, ktorý vzniká v dôsledku pôsobenia predmetov a javov materiálneho sveta na analyzátory a spočíva v bezprostrednom odraze jednotlivých vlastností týchto predmetov alebo javov
- sluchové pocity, podnet (zvukové vlny vyvolané chvením pevných telies), receptor (vnútorné ucho)
- najznámejšia je Helmholtzova rezonančná teória, podľa ktorej vlastným sluchovým orgánom je slimák vo vnútornom uchu, tzv. Cortiho orgán, ktorý obsahuje viac ako 20000 vlákien. Zvukové vlny ktoré uvedú do pohybu zariadenie stredného ucha rozochvejú jednotlivé vlákna. Rozochvené vlákna podráždia sluchový nerv a tým je daný fyziologický základ pre vznik sluchového pocitu.
- Čo sú potreby, a ako ich delíme:
- je to prežívanie nedostatku alebo nadbytku niečoho v organizme
1.Primárne fyziologické potreby
- Tieto má človek potrebné s vyššími cicavcami. Murray ich narátal 13:
potreba kyslíka (nadýchanie), potreba zbaviť sa kysličníka uhličitého (vydýchnutie),potreba vody, potravy, zmyslových podnetov, sexuálna potreba, potreba laktácie, močenia, vyprázdnenia tlstého čreva, potreba vyhnúť sa bolesti chladu horúčavy...
2. Primárne psychologické potreby
- potreba združovať sa, lásky, autonómie, pomoci a ochrany, uznania, agresie, brániť sa, oponovať, ovládať, predvádzať sa, koriť sa, poriadku , hry, zavrhovať, poznávať, chápať, potreba smiechu