Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Katolícka univerzita / Filozofická fakulta / Ontogenetická psychológia 2
Ontogenetická psychológia 2 (ontogeneticka_2.doc)
PRVÉ DEJSTVO ZA OPONOU: vývin pred narodením
Život začína počatím:
- prenatálna psychológia
- medicína (pozorovanie plodov pri potratoch)
- biológia (životné procesy a prejavy dieťaťa v materskom lone)
Prenatálne (vnútromaternicové) obdobie:
- cca 9 mesiacov vnútromaternicového života
- obrovské tempo: oplodnené vajíčko 0,1 – 0,3 mm → 50 cm ľudská osoba
Telesný vývin:
- obdobie zárodku – prvé týždne po oplodnení: cca 4 mm; základy CNS
- obdobie embrya: 3. – 10. týždeň; základy orgánov
- obdobie plodu (fetu): 11. – 42. týždeň; dokončuje sa stavba celého tela, CNS
Kognitívny vývin – pociťovanie
- reaguje na dotyk, teplo, chlad, tlak, bolesť
- 3. – 4. m.: citlivosť na svetlo (pri intenzívnom osvetlení brucha matky dieťa otočí hlavu, kope)
- 5. – 6. m.: reakcia na zvuk; odlišuje ľud. reč od iných zvukov; škvŕkanie, tlkot srdca; Mozart, Vivaldi upokojuje; Beethoven, Brahms rozrušuje kopanie
- 6. m.: citlivosť na chuťové podnety: sladidlo v plodovej vode 2x zrýchlený rytmus prehĺtania; jódový olej zníži rýchlosť prehĺtania, mraštenie tváre
Kognitívny vývin – pamäť, učenie
- 1. znaky pamäť. stôp asi v 7. – 9. m.
- plod disponuje pamäťou → spory
- extrémne názory: plod má schopnosť pamätať si prakticky všetky udalosti prenatálneho života
- plod je schopný učenia (podmienené reakcie na vibrácie)
Vnútromaternicová väzba = aktívny kontakt medzi matkou a plodom (Verny, 1993)
- fyziologická cesta – biologická komunikácia
- behaviorálna cesta – komunikácia prostredníctvom správania
- cesta vzájomnej sympatie – odovzdávanie si navzájom emócií, potrieb, postojov; vzájomné porozumenie; najtajomnejšia cesta
Teratogénne činitele
- činitele, ktorých posobenie môže mať škodlivé účinky na plod- napr. lieky, rádioaktívne žiarenie, intoxikácia alkoholom, drogami, určité ochorenie matky (napr. ovčie kiahne)
- najcitlivejšie môžu pôsobiť v embryonálnom období (vývin základov všetkých dôležitých orgánov)
- riziko vzniku vývinových porúch – nie dedičné poruchy ale poruchy vzniknuté súčasným pôsobením teratogénnych faktorov na aktuálne prebiehajúce tehotenstvo
Pôrod:
- najťažší, najdramatickejší a najnebezpečnejší krok v ľudskom živote
- začína do istej mier z iniciatívy dieťaťa, dieťa aktívne spolupracuje
Trvanie pôrodu:
- vek (pod 18 a nad 35 rodia dlhšie)
- intervaly medzi pôrodmi (dlhšie obdobie = dlhší pôrod)
- hmotnosť ženy (nadmerná hmotnosť + podvyživene ženy = dlhší pôrod)
- únava
- psychický stav matky
- poloha matky
Pôrod by nemal prekročiť 12 hodín
Novorodenec:
- 1 mesiac života po narodení
- prispôsobovanie sa novým podmienkam
- nie obdobie úplnej pasívnej závislosti a nemohúcnosti
Telesný vývin:
- telesne dotvorený; výnimočne dorastajú napr. mihalnice, nechty
- proporcionalita tela značne odlišná od proporcií dospelého človeka
- mäkké kosti, najtvrdšie kosti lebky
- tenké svalové vlákna
- NS utvorená, nie zrelá
Nepodmienené reflexy:
- sací
- prehĺtania
- vylučovania
- polohový
- úchopový
- obranný – zrenicový, žmurkací
- Moorov reflex pohybový
- Babinského reflex
Zmysly novorodenca:
- Hmat: telesné dotyky, bolesť, teplo, chlad, zmeny polohy
- Sluch: ľudský hlas, plače so svojimi kolegami, reaguje na silné podnety
- Zrak: najmenej vyvinutý; registruje tvár svojej matky
- Chuť: sladké prehĺta, horké, kyslé vypľúva
- Čuch: vie lokalizovať vôňu; preferuje vôňu matky; 4 vône – škorica, ocot, cesnak, matka
Citový vývin:
- veľmi jednoduché prežívanie
- prežívanie príjemného a nepríjemného
- spojené s uspokojením alebo neuspokojením základných potrieb dieťaťa
Sociálny vývin:
- asynchronizácia medzi rodičmi a dieťaťom
- hypersynchrónna komunikácia
- schopnosť napodobňovať jednoduché mimické výrazy
DOJČENSKÉ OBDOBIE
2. – 12. mesiac života
cca 1. rok života
Vývinové výsledky:
- vzpriamená chôdza
- manipulácia s predmetmi
- prah rečovej komunikácie
- diferencovaný vzťah k 2. ľuďom
prvý rok – prvé slovo – prvý krok
Zákon vývinovej retardácie:
- spomaľovanie vzostupného vývinu s chronologickým vekom
Zákon klesajúcej vývinovej citlivosti:
- organizmus i psychika dojčaťa – najzreteľnejšie, najovplyvniteľnejšie; postupne stále väčšia odolnosť, ale i stále menšia tvárnosť, pružnosť
Telesný vývin:
- hmotnosť sa zvýši 3,5x
- výška: každý m. o 2 cm; cca 75 cm
- telesný rast a duševný vývin ruka v ruke
- disproporcie v porovnaní s dospelým
- dentícia = rast zubov
- 1. zub medzi 6. a 9. m.
- psychologický význam dentície
Motorický vývin:
- kefalokaudálny smer
hlavička → krčná časť → hrudník → bedrá → nohy
- proximodistálny smer
pohyby končatín: ramenný kĺb → predlaktie → dlaň → jemná motorika
- uhloradiálny smer
uchopenie predmetov: malíček → opozícia palca → ohnutý ukazovák a palec (= 12. m.)
KOGNITÍVNY VÝVIN
- úzko prepojený s motorickým vývinom
- postupná koordinácia pohybov- obzerá si, čo má v ruke a dáva to do úst
- začína predvídať následky svojej činnosti a môže teda zámerne vyvolávať akty, ktoré prinášajú zaujímavé dianie
- rozlišuje medzi prostriedkom a cieľom
Vývin inteligencie:
- kruhová reakcia – úmyselne opakovanie istej činnosti (špliechanie vo vode)
- 6. m.: čo zíde z očí, neexistuje
- 8./10. m.: trvalosť predmetov; hľadá hračku skrytú pod plienkou
- 8. m.: rozlíši 4 základné farby, hoci ich nedokáže pomenovať
- senzomotorická inteligencia (Piaget)
- predvída následky svojej činnosti
- chápe trvalosť predmetov, jednoduché príčinné vzťahy
Reč:
- od 8. týždňa vokalizuje (vydáva rôzne zvuky) = tréning pre nácvik reči
- 4./5. m.: džavoce (vyslovuje slabiky)
- 9. m.: rozumie jednoduchým výzvam (ham-ham, pá-pá)
- prípravné, predrečové obdobie
Sociálny vývin:
- autistická fáza (prvé 2. m.)
- úsmev
- biologické zrkadlo
- špecifické pripútanie (7. m.)
- strach z cudzích ľudí („strach 8. m.“)
- separačná úzkosť (9. m.)
- senzitívne obdobie: citová akceptácia = prototyp všetkých ďalších silných citových vzťahov
- predobjektové štádium- 0.- 3. mesiac
- nemá žiadny vzťah k okolitým objektom
- štádium predbežného objektu- 3.- 7. mesiac, reaguje na tvár
- štádium objektu- 6.- 8.mesiac; začína rozlišovať medzi známou a cudzou tvárou, vie prejaviť úzkosť pri odlúčení (9.m.)
Základná dôvera/nádej:
- Erikson
- receptivita (prijímanie)
- ústa = „ohnisko“ dojčenskej receptivity (dojčenie = 1. škola slobodného vzťahu)
- dobré prijímať = dôverovať
- základná dôvera: vytvoriť, rozvinúť a upevniť
- radostné očakávanie, že to, čo príde, bude dobré
Dojčenie
Dojčenie je pokračovanie pôrodnej výživy prostredníctvom matky a rovnako ako tehotenstvo je prirodzeným procesom ...
Kto nenašiel nasýtenie pri materinskom prsníku, hľadí v ústrety svetu a životu s veľkou nedôverou ...
Identita dojčaťa:
- medzi 3. a 6. m. (Stern)
- vývin identity – 3 kroky:
- uvedomovanie si svojho tela
- uvedomuje si svoje citové prežívanie ako súčasť seba samého
- uvedomuje si trvalosť a kontinuitu vlastnej existencie
NA VLASTNÝCH NOHÁCH
BATOĽA
rané detstvo – útly vek
(1. – 3. rok)
Čo dosiahneme?
- rozvoj chôdze
- sebaobsluha
- rozvoj reči
- sebauvedomovanie
- rozvoj osobnosti
- autonómia
- nástup do MŠ
telesný vývin:
- od 1. do 3.r. zo 77 cm na 97 cm
- od 1. do 3.r. z 10 na 15 kg
- tzv. prvá plnosť (zaoblí sa telo)
- kompletný mliečny chrup
- mozog váži viac než 1 kg
- lokomócia (pohyb v priestore)
- jemná motorika (motorika ruky) – kocky, hrnček, zubná kefka, odev → sebaobsluha
kognitívny vývin:
- analyticko – syntetické vnímanie (časť/celok = koleso k autu, časti ľudskej tváre)
- mimovoľná pozornosť
- krátkodobá pamäť
- mimovoľnosť (bez zámernej aktivity)
- konkrétnosť (konkrétne zážitky než slová)
- citovosť (zážitky spojené s prežívaním)
- predstavivosť – symbolická funkcia predstáv = schopnosti vybaviť si aktuálne nevnímané predmety
vývin reči:
- obrovský pokrok; rečové obdobie
- 1 ½ r.: každá vec má svoje meno
- každý deň zachytí asi 2 nové slová
- v 2 r. skloňuje, zostaví vetu, riekanky
- v 3 r. pozná 900 – 1000 slov
- 1 opytovacie obdobie
- do 2 r. hovorí o sebe v 3. osobe
- začiatok 3. r.: slovíčko „JA“
už sa hráme ...
- experimentovanie
- funkčné hry: zmyslové zábavy
- pohybové hry
- manipulačné hry
- symbolické hry
- receptívne hry
funkcia hry
- rozvoj schopností
- príprava na prácu
- citové vyrovnávanie sa
- rozvoj fantázie
Batoľa sa rado hrá SAMO
Ale aj myslíme ...
- dokáže myslieť v predstavách
- etapa symbolického a predpojmového myslenia
- „aha – zážitok“ = náhly vzhľad do situácie
- predstava reprezentuje vec
- učenie napodobňovaním
- regresné napodobňovanie (ml. súrodenec)
- „koperníkovská revolúcia“
citový vývin:
- zreteľnejší prejav svojich citov
- obohacuje sa citový repertoár
- city k dospelým i k deťom
- súcitné správanie
- žiarlivosť
- solidarita v hre → solidarita v práci
- súperivosť
- ctižiadosť
sociálny vývin:
- zlepšená pohyblivosť
- rodinná identita (Matějček)
- „zamilovanosť do sveta“
- energické pokračovanie v separácií
- fáza protestu
- fáza zúfalstva
- fáza odpútania sa od matky
- dlhodobé citové strádanie
ja som ja!
- sebachvála
- sebaovládanie
- citlivosť k zlyhaniu
- snaha byť samostatný
- víťazný úsmev
- poznanie seba v zrkadle
- nové prvky v hre
- veta v 1. osobe, zámeno JA
- detský vzdor
to, čo môžu dať iba rodičia
- pohladiť, pobozkať, pokladať spoločnosť dieťaťa za atraktívne – míľniky v získavaní úcty k sebe samému
- pochvala je vždy účinnejšia ako kritika
- O (P) : T = 5:1 [pochvala a trest]
- napĺňať dieťa nadšením pre život
- keď si dieťa myslí, že niečo urobiť samo, nikdy mu v tom ako rodič nepomáham
nie a nechcem!
- 2/3 r. detský vzdor, negativistické štádium
- vzdor kvôli vzdoru
- hriech, ktorý treba potlačiť
- koreň k rastu osobnosti
- ignorovať ako „nedopatrenie“
- byť láskavou, šetrnou a rešpektujúcou pevnosťou
- vzdať sa pokusov nútiť dieťa robiť, čo odmieta
autonómia/hanba a pochybnosť (Erikson)
- vnútorný konflikt
- denné zakúšanie svojej bezmocnosti
- rozvoj pochybnosti o sebe samom
- hrozí rozloženie sebadôvery → spoliehanie na seba samého ohrozené
- riešenie krízy: prijatie poriadku – zaručuje autonómiu
- poriadok i mimo rodiny, vo „veľkom svete“
Ako budúci rodičia vedzte ...
- čo je 1. povinnosťou otca voči svojmu dieťaťu?
MILOVAŤ JEHO MATKU
- čo je 1. povinnosťou matku voči svojmu dieťaťu
MILOVAŤ JEHO OTCA
KÚZELNÝ SVET PREDŠKOLÁKA
Vývin dieťaťa
od 3 do 6 rokov
obdobie, keď ...
- sa kladú základy socializácie
- sa rozvíja osobnosť dieťaťa, jeho identita, rastie sebakontrola
- dominuje dravá zvedavosť
- sa vytvára obraz o svete
- sa 1000x dieťa pýta „Prečo?“
- detskú psychiku vystihuje živosť a odvaha fantázie
Telesný vývin:
- chlapec z 97 na 117 cm, z 15 na 22 kg
- menia sa telesné proporcie
- tzv. filipínska miera – 6. rok
- telesné individuálne rozdiely
- zlepšuje sa pohyblivosť
- rastie obratnosť, zručnosť rúk
- vyhranie P – Ľ orientácie, lateralita
(P: 90%; Ľ; tzv. ambidextri – rovnaká zručnosť oboch rúk)
Kognitívny vývin:
- vnímanie
globálnosť (neanalyzuje obrazec na časti)
subjektívnosť (ovplyvnené citové vzťahy k veciam)
aktívnosť (manipulácia s predmetmi)
- predstavivosť
bujná predstavivosť a fantázia – harmonizujú význam, + relaxačný účinok fantáziou modifikuje realitu
nepravé lži, konfabulácie, pseudologia fantastica
- myslenie
názorné, intuitívne
kognitívny egocentrizmus
magické, antropomorfické, arteficialistické
chyby: nepresnosť pojmov, predčasná generalizácia
- reč
2. opytovacie obdobie (prečo, načo, odkiaľ)
vymýšľa si vlastné pojmy (pršník, kraviatko)
egocentrická reč
Sociálny vývin:
- najdôležitejšia rodina, ale už nestačí
- spokojnosť v detskom kolektíve, MŠ
- striedanie rolí – súrodenecké vzťahy,
vrstovníci, kamarát, rola súpera
- agresivita:
- cieľ – ď. uspokojuje ubližovanie druhému
- prostriedok – dosiahnuť niečo
Svedomie
- vedomie povinnosti
- negatívne – plno zákazov
- náhodný a rôznorodý obsah
- heteronómne svedomie
- niekedy nadmerná citlivosť svedomia, alebo slabé svedomie, resp. „žiadne“
- realistické – platí len prevedený úkon
- poskytovať tzv. identifikačný model
- identifikácia s rodičmi – základná vývinová úloha, pevná a trvalá väzba
- sexuálna identifikácia – i. so sex. rolou
- prejavy identifikácie:
- vznik svedomia prevzatím rodičovských noriem
- prianie zastávať rolou rodičov
- túžba vyzerať ako ten, s kým sa identifikuje
- neha, túžba po telesnom zblížení
- tzv. sexuálne stereotypy
Iniciatíva – pocit viny
- ústredná vývinová téma predškolského obdobia podľa Eriksona
- plánuje, experimentuje, podniká, riskuje
- pocit viny za činy v rozpore s normami
⇒ vnútorný konflikt ⇒ upevnenie, povzbudenie iniciatívy
⇒ trvalý pocit viny za akékoľvek vlastné konanie – v dospelosti strach z vlastného konania, nerozhodnosť
MLADŠÍ ŠKOLSKÝ VEK
Od 6 do 11 rokov
- radikálne životná zmena
- začiatok školskej dochádzky
- hru vystrieda školská práca a povinnosť
- pomerne pokojné, nebúrlivé a šťastné obdobie
- sociálne determinácia prevažuje nad biologickou
Triezvy realizmus
- predtým fantázia, túžby, predstavy (predškolák)
- teraz plná sústredenosť ne to, čo je a ako to je
- svet berie „taký, aký je“
- aktívny záujem o svet, obľubuje experimentálny, skúšanie možností
Telesný vývin
- rovnomerný, plynulý
- CH zo 117 na 145 cm, D o 1 cm vyššie
- CH z 22 na 37 kg, D o ½ kg ťažšie
- mliečny chrup vystrieda trvalý
- telesné proporcie harmonicky rozvinuté
- u dievčat sa na konci obdobia môžu objaviť sekundárne pohlavie znaky
- obdivuhodná výkonnosť detského organizmu
- obratnosť pohybov (švihadlo, tanec, hry)
- telesná a pohybová zdatnosť = vstupenka k úspechu v detskej skupine
prvá štrukturálna premena tvaru
- vytiahnutejšia postava, hlava rastie pomalšie ako končatiny
- pokročí oscifikácia, diferencuje sa brušná a hrudná časť, ústup tuku a zosilňuje sa svalstvo
- výmena chrupu
Kognitívny vývin
- analyticko – syntetické vnímanie
- schopnosť koncentrácie pozornosti
- mechanická pamäť
- schopnosť reprodukcie
- plánovité učenie
- vysoká úroveň
predstavivosti – živé, konkrétne, detailné predstavy
- reč = nástroj a predpoklad školských úspechov
- slovno – logické myslenie
- logické operácie
- klasifikácia
- inklúzia
- zoraďovanie predmetov
- reverzibilita myslenia
- pojem času
Citový vývin
- regulácia citového prežívania
- rozumie vlastnému citovému prežívaniu
- stabilnejšie citové stavy
- má vedomie citového prežívania
- iných
- rozvíjajú sa i vyššie city
- mravné
- estetické
- intelektové
Sociálny vývin
- diferencované vzťahy
- sociálne kontroly, hodnotové orientácie
- nové roly
- rola školáka, žiaka
- rola spolužiaka
- rola v rodine
- rola súrodenca
- mužská a ženská rola
- rola kamaráta
Identita
- „kto som?“ „aký/aká som?“
- zo skúsenosti d. so sebou samým
- výsledok sociálnych kontaktov
- citová akceptácia
- jeho hodnotenie druhými
- príslušnosť k určitým sociálnym skupinám
- 2 aspekty identity dieťaťa
- vedomie stability
- vedomie originality
Usilovnosť / pocit menejcennosti
- Erik Erikson
- hlavná úloha:
- získať pocit, že vlastná usilovnosť má význam
- dôverovať vo svojej schopnosti zvládnuť nároky
- pocity zlyhania → nezvládnutie konfliktu, pocity menejcennosti = v dospelosti pocit vlastnej neschopnosti a neužitočnosti
si úžasný/á, perfektný/á, šikovný/á
Školská zrelosť
= dostatočná pripravenosť dieťaťa pre začiatok plnenia PŠD
telesná: výška, váha, vyhranená lateralizácia
kognitívna: zrelosť psychických procesov:
- vnímanie, myslenie, pozornosť, reč
emocionálna: primeraná kontrola emočných prejavov
motivačná: rola školáka, nutnosť učiť sa
sociálna: odlúčenie sa od rodiny, diferencované vzťahy so spolužiakmi
Psychologické vyšetrenie
- kresba ľudskej postavy
- odkreslí rôzne znaky: ᄋ⃞△⊕✟
- Bourdonov test pozornosti
- orientačná a rozlišovacia schopnosť:
- sociálne prostredia (meno, adresa, drogéria)
- priestor („hore – dole“, „vpredu – vzadu“)
- čas (týždeň, deň-noc, ročné obdobia)
- 1. desiatka (prsty na ruke, 5 – 6 ceruziek)
- základné farby
- samo reprodukovať (6 –8 slovná v., 5 – 6 m. číslo)
- reč (čučoriedka, mačička, strecha žubrienka)
Nezrelosť
- pedagogicko – psychologická poradňa (PPP)
- prejavy nezrelosti
- v školskom prostredí
- nesústredenosť, nepokoj, nezvláda učivo, znížené sebahodnotenie – neurotické príznaky
- v domácom prostredí
- odmieta chodiť do školy, únava, somatizácia (počas prázdnin žiadne ťažkosti)
ČAS PRVEJ LÁSKY
Pubescencia
11 – 15 rokov
Metafory
- druhé narodenie
- vulkanizmus
- hormonálna búrka
- citové kyvadlo
- morské raky
- byť v prestrojení
Čo sa deje?
- telesná premena, pohlavné dospievanie
- mena spôsobu nazerania na svet
- hlbšie chápanie svojej individuality
- Hľadanie vlastného osobitného rukopisu
- Menia sa vzťahy
- Zložitá križovatka voľby povolania
Dospievanie
- prechod medzi detstvom a dospelosťou
- pubescencia + adolescencia
- pubes – lat. fúzy, ohanbie, vonkajšie pohlavné orgány
- pubescencia = získavanie dospelého typu ochlpenia
Telesný vývin
- zmena telovej schémy
- rýchly rast tela, pribúda svalstvo
- narušená telesná harmónia
- pohybová neobratnosť, nešikovnosť
Sekundárne pohlavné znaky
D: rast prsníkov
menarche
CH: zmena ochlpenia
rast hrtanu, hlasiviek = mutácia
polúcia
Telesné zmeny
- subjektívny význam
- porovnávanie vlastnosti tela
- veľký záujem o vzhľad svojho tela
- telesné zrenie prebieha zrelosť psychiky
- dospievanie D nápadnejšie
- CH sú pyšní ne predčasné dospievanie
- pochybnosti o telesnom vzhľade
- viac nespokojné sú dievčatá (modelky, herečky)
Spodná hranica
jedenásty rok
- telesný vývin
- zmena školských vzťahov (celý tím učiteľov)
- citový vývin – 1. (platonické) zamilovanie
Horná hranica
15 rokov
- dané biologicky (možnosť splodiť dieťa)
- rozhodnutie o ďalšom spôsobe vzdelávania
- začiatok právnej zodpovednosti; OP
Kognitívny vývin
- prevaha logickej pamäti nad mechanickou
- zvyšuje sa kapacita pamäti
- myslenie:
- abstraktné pojmy
- formálne logické operácie
- myslieť o myslení
- fantázia = denné snenie,
- obranný mechanizmus (odpútať sa od zložitej reality, prežitie rolí);
- intenzívne citové prežívanie;
- hra – relaxácia, plánovanie
Citový vývin
- citová explózia, silná, búrlivá emocionalita
- nevyrovnanosť, labilita, neistota
- výrazná intenzita, živosť
- bezpredmetovosť emócií
- neprimeranosť emócií podnetom
- precitlivenosť, vzťahovačnosť
PRIJAŤ SEBA
Dieťa má byť ako dojča, ako batoľa ... považované za najkrajšie na svete, má získať neotrasiteľnú istotu, že si ho rodičia cenia, že ho obdivujú.
Táto istota je základnou výbavou pre zložitý a kľukatú cestu pubescencie.
Pubescentný negativizmus
- útok na autority
- rodičia, učitelia
- alergickosť na trest
- normálne štádium, vývinový zmysel
- skúška vlastných síl
- prekryté vynúteným poslušným právaním
- boj zbytočný- nie je proti čomu
- rodičmi vítaný každý samostatný prejav
Sociálny vývin
- zmena vzťahu k rodine (rodičom) – osamostatňovanie
- intenzívnejšie vzťahy s rovesníkmi
- nie ako sa ľ. javia, ale akí sú naozaj
- hodnotí kritický, tvrdo, nekompromisne
- netolerantný k dospelým, lipne na pravidlách
- odmieta rolu podriadeného, formálna nadradenosť autorít = súperí
- oponovanie a nekonečné „log.“ argumentovanie → sebaistota
Zmena rolí
- rodina – rola rovnocenného partnera
- emancipácie od rodiny → strata výsad. postavenia rodičov = konflikty
- deidentifikácia = nechce byť ako rodič
- komunikačné problémy
- škola – zmena roly žiaka
- postoje k učeniu – nenamáhať sa
- tvrdá, skrytá kritika vo vzťahu k učiteľom
- neuznáva autoritu z pozície moci
- rovesníci
- zázemie, náhrada
uvoľňujú vzťah v rodine
- výrazná potreba priateľských vzťahov
- opora tvoriacej sa identity – skupinová identita
- zdroj sociálneho učenia a preberania noriem, napodobňovanie (herci, speváci, športovci), úprava zovňajšku, štýl správania; vlastné skupinové pravidlá (každý deň nadávka); potreba byť iný ako dospelý
Identita
- definovaná tým, ako vyzerá
- ako sám seba posudzuje
- hodnotenie vlastných reálnych výkonov
- akceptácia, príslušnosť k skupine
- sebaúcta – labilná, zraniteľná
- predstava budúcej profesijnej role (čím nechce byť, ako – čím chce byť)
Sebahodnotenie
1. Počuješ to. → „Si hlúpy.“
2. Myslíš na to. → „Som hlúpy?“
3. Negatívny zážitok. → výsmech kamošov
4. Cítiš to. → Cítiš sa ako hlupák
5. Veríš tomu. → Hovoria mi, že som hlupák, správ sa tak, aj tak cítim.
Musí to byť pravda.
Som hlupák.
Ak sme sa v útlom detstve nenaučili nehe a na začiatku dospelosti nezískali odvahu, bude nám v živote stále niečo chýbať.
VRCHOL MLADOSTI
15 – 20/22 rokov
naj ... obdobie
- najkrajší, telesne i duševne najsviežejší, najdychtivejší, najbystrejší človek v tomto období
- život v zodpovedných a slobodných rukách
- ak by bohovia mali určitý vek, Venuša by mala 17 a Apollón 20
OBDOBIE:
- komplexnejšej psychosociálnej premeny ( mení sa osobnosť dospievajúceho i jeho sociálna pozícia)
- dovŕšenie prípravy na profesiu
- plnoletosť
Adolescencia
- z lat. adolesco = dospievať, vyvíjať sa, vzmáhať sa, mohutnieť
- zároveň ťažké obdobie a plné rozporov (VŠ, vzťah k 2. pohlaviu, ...)
- ml. čl. dozrieva ako MUŽ alebo ako ŽENA → vstup do adolescencie
Telesný vývin
- výrazný rast do výšky u CH nie u D
- trup rastie už viac ako končatiny
- konečné, dospelé proporcie
- zrejmá odlišnosť CH a D postavy
- telo = predmet pozornosti
- fúzy, mutácia pokročí, akné
- súladnejšie pohyby
- výraznejší, sexuálne dráždivejší pach tela
- CH: „napoleonský komplex“
- D: obavy z M vzhľadu
- problém neskorého sexuálneho dozrievania
Kognitívny vývin
- myslenie rýchlejšie, spoľahlivejšie, skúsenejšie ako Pubescent
- ešte raz koperníkovský obrat
- rozlet abstraktného myslenia
- zdokonaľuje sa pojmový aparát
- úsudok bystrejší, rýchlejší, originálnejší, priamočiarejší
- v diskusii rovnocenný partner rodičov i učiteľov
- blíži sa k vrcholu inteligencie
Nemám čas!
- chronický nedostatok času
- hodiny a hodiny zaujatých rozhovorov
- spoločenský / veľa samoty
- otázky zmyslu života
- čítanie, TV, video, rozhlas
- tanec – čas diskoték
- šport – rekreácia, ventil, sebadisciplína, kolektív, askéza, škola vôle a charakteru
- hudba, „sladké drevo“
- literárne pokusy, denník
- sebavzdelávanie
Láska a sexualita
- intenzita, rozmanitosť
- kámasútra a porno
- „randenie“
- držanie sa za ruku, prvé telesné zblíženie, 1. bozk, objatia, dotyky, ...
- polygamné štádium sexuálneho vývinu
- flirtujú, hrajú sa na city
- autosexualita
- 1. pohlavný styk
- hyposocializácia = slabé prijímanie, uznávanie a internalizácia kultúrnych noriem
Bozk nie je príčinou, ale následkom lásky, preto nemôže slúžiť na jej udržanie
Algoritmus lásky
kamarátstvo
priateľské spoznávanie
prehlbujúce sa citové zaujatia
postupné zblíženie sa v objatí
Mravný vývin
- otázky svedomia, zodpovednosti, viny, spravodlivosti, zla
- NIE lacnému sentimentalizmu a formálnemu konformizmu
- absolutista v morálke
- všeľudská solidarita
- fanatik pravdy, askéta čistotu, reformátor ľudstva
- „všetko, alebo nič“
- účinná mravná výchova = byť v kontakte s niekým, pre koho sú mravné otázky živé
Medzigeneračný problém – konflikt
- generácia proti generácii
- adolescentná neofília
- kritika rodičov, ich život prázdny, malicherný, nudné záujmy, názory zastaralé
- potrebuje byť bratý vážne
- emancipačný proces = opustiť bezpečie domova, vydať sa neistotám cesty
- obnovenie + vzťah k rodičom
- adolescentná konfrontácia
- revolta nenachádza adresáta
IDENTITA ADOLESCENTA
- sebauvedomenie- hľadanie seba samého, prehlbuje sa uvažovanie o vlastnej osobe, snaha o stále presnejšie sebahodnotenie
- súčasť adolescentnej identity: telo jedinca; kometencie a výkon jedinca
VLASTNÉ TELO
- intenzívne zaoberanie sa svojím telesným vzhľadom (narcistické zameranie)- kult tela podporovaný všeobecne platným sociokultúrnym štandardom vysokej hodnoty mladosti a fyzickej krásy ( vlastné telo posudzované podľa aktuálneho štandardu atraktivity, porovnávanie sa s ostatnými adolescentami)
- zovňajšok- prostriedok k dosiahnutiu sociálnej akceptácie a prestíže
- na začiatku sa idealizované vzory stávajú modelom; v dobe väčšej
neistoty (väčšej potreby byť sociálne akceptovaný- rovesnícka
skupina si vyžaduje akceptáciu generačnej úpravy zovňajška a štýlu
oblečenia; odlišnosť od detí i dospelých)
- na konci obdobia už má adolescent väčšinou svoj vlastný štýl, nemá
potrebu imitovať model pre dosiahnutie pozitývnej akceptácie.
- telesné vlastnosti môžu fungovať ako sociálne kompetencie:
- atraktivita- predpoklad k dosiahnutiu dobrej sociálnej pozície, najmä u dievčat, možnosť získať sociálnu prestíž len na základe zovňajšku, (mnohokrát ostatné kompetencie nie sú potrebné)
- výška postavy- je porovnateľná s výškou dospelého, čím sa opticky mení vzťah k autorite; symbolizuje, aspoň vizuálne, vyrovnanosť pozícií adolescenta a dospelého, podporuje sebavedomie adolescenta.
- fyzická sila- kompetencia posilňujúca sebestačnosť, potlčajúca neistotu ( najmä
u chlapcov, ak nie je možné sebapotvrdenie dosiahnuť inak)
- vo vzťahu k dospelým funguje ako záloha, vnútorný zdroj istoty; je
blokovaná sociálnymi zábranami, spoločenskými normami
- vo vzťahu k rovesníkom sa prestíž získava priamo použitím fyzickej
sily ( ak je uplatňovaná voči slabším jedincom- prejav osobnej
neistoty, nezrelosti, pocitov menejcennosti, resp. prejav narušeného
vývinu osobnosti)
- vedomie vlastnej sily prispieva k posineniu uspokojivej identity, sebestačnosti, nezávislosti, k pocitu, že sa adolescent vie o seba postarať- čo je súčasťou kompetencií dospelého
KOMPETENCIA A VÝKON
- vlastné intelektuálne kompetencie potvrdzuje prijatie do novej školskej inštitúcie na začiatku obdobia a zvládnutím danej inštitúcie na konci obdobia
- cieľ: udržiavanie určitého sociálneho štandardu- výsledok 3 faktorov:
- výkon, z hľadiska osobnej identity je prijateľný a nenarúša sebahodnotenie
- dosiahnutie tohto výkonu s čo najmenším možným úsilím
- nevedie ku konfliktom ani so spolužiakmi, ani s dospelými
- nadchnutie pre činnosť, subjektívne má väčší význam ako škola ( selektívna pozornosť, osobné preferencie)
- nadšenie na začiatku dosahovania cieľa je spôsobené neskúsenosťou, chýba korekcia vlastnými negativnými skúsenosťami
- tlak zo strany autority, prežívanie neistoty u adolescenta
- obrana: zdanlivá konformita a neangažovanosť alebo otvorený negativizmus a revolta
VÝVIN IDENTITY
- tradičný pohľad- adolescencia dlhodobá kríza identity, vzbúra ( Eriksonova psychosociálna teória)
- adolescencia- vrchol osobného zápasu o identitu
- senzitívne obdobie pre nájdenie osobnej identity
- adolescentné moratórium
- alternatívny pohľad- nemusí ísť o dlhú prechodovú fázu, nemusí ísť o vysoko stresujúce obdobie, ani o zmätok v otázkach identity
Adolescentné moratórium (Erikson)
- odklad – veľa úloh, príliš vysoké nároky
- ťažko pochopiteľné životné zákruty ml. čl.
- istá rezerva, určité „zatiaľ“
- vedomé odloženie problémov
- odmietajú stať sa dospelým
- generačné moratórium
- osobné moratórium
- vášnivé zaujatie
- členstvo v partii
- sexuálna promiskuita
- „iba tak“ zvolená VŠ
- vojenská služba
- nezamestnanosť
Psychosociálne moratórium podoby:
- odklad rozhodnutia (študijné pobyty)
- difúzna identita (strata motivácie, chuti, bezdôvodná strata záujmu dokončiť VŠ)
- identifikácia so skupinou
- negatívna identita (negácia spoločenských noriem, opačné vymedzenie adolescenta, ako spoločnosť žiada)
Dospelosť neutečie, ale mladosť sa nikdy nevráti, je dobré byť v mladosti mladým
Vývin identity pokračuje 2 fázami:
- fáza postupnej stabilizácie ( na začiatku adolescencie dochádza k vyrovnaniu vzťahov k rodičom, určité osamostatnenie, osvojené zrelšie spôsoby správania, adolescent sa však necíti úplne zrelý na separáciu od rodiny, vždy sa vracia späť, ale vzťah na inej úrovni- nové pravidlá rdinného spolužitia)
- fáza psychického osamostatnenia ( ukončená separácia zo závislosti na rodine, posledným krokom je dosiahnutie úplnej samostatnsti)
STAVY IDENTITY- 4 stavy:
- difúzna ( rozptýlená, zmätená)- dezorientácia v sebe samom ; rôzne obrany (napr. strata motivácie k akejkoľvek činnosti, neschopnosť sústrediť sa a čokoľvek systemticky robiť, strata zmyslu čohokoľvek)
- náhradná- predčasne uzavreté hľadanie; negatívna ( negácia spoločenských noriem, opačné vymedzenie adolescenta, ako spoločnosť žiada)
- moratórium- odklad
- aktívne hľadaná, dosiahnutá
NÁSTUP DO ZAMESTNANIA
- inštitucionalizácia dospelosti
- na konci obdobia významný sociálny medzník- nástupo do zamestnania ( osamostatnenie, osobná sloboda, záväzky, zodpovednosť- nie vždy príjemné
- akceptácia reálnej profesnej role
- pre rodičov- definitívne dosiahnutie dospelosti ( ekonomické osamostatnenie, potvrdenie nezávislosti- väčšinou prijímané pozitívne)
- riziká- konkrétne zamestnanie- zdroj problémov a sklamaní ( konflikt medzi realitou a očakávaniami), rola začiatočníka má nízky sociálny statús, podriadené postavenie
- problémy v adaptácii na prostredie a spolupracovníkov ( pracovná skupina určitým spôsobom pripomína rodinu v hierarchii pozícií- adolescent sa musí podriadiť jej normám, napriek výhradám)
- overovanie kompetencií v praxi- konfrontácia s reakciou kolegov
- prijatie určitej profesnej role znamená relatívne konečné riešenie identity (ak nie je pozitívne akceptovaná, vzniká obmedzenie v potrebe sebarealizácie s výhľadom do budúcna)- krajným riešením býva odchod zo zamestnania ako ďalší variant adolescentného moratória ( odkladá problém do budúcnosti)
- výhody:- nový zamestnanec je hodnotený podľa súčasného výkonu, nie podľa predchádzajúceho školského výkonu- čo je priaznivý prínos pre školsky neúspešných jedincov, ktorí sa zbavujú role outsidera
- určitá ekonomická samostatnosť, ktorá prináša šancu tým, ktorí žili v subjektívne neuspokojivom rodinnom prostredí
ZLATÉ ROKY
Obdobie dospelosti
20/22 – 60/65 rokov
mladší dospelý vek, obdobie skorej dospelosti (20- 25 r.)
Rozdelenie
Podľa Langmeiera (1998):
- skorá dospelosť 20 – 25 r.
- stredná dospelosť 25 – 45 r.
- neskorá dospelosť 45 – 64 r.
Skorá dospelosť
- upevnenie identity dospelého
- identifikácia s rolou dospelého
- produktívna orientácia
- spresnenie osobných cieľov
- nezávislosť od rodičov
- hľadanie vlastnej rodiny
- voľba profesie
Zrelosť
- základná charakteristika dospelosti
- plná osobná a občianska zodpovednosť
- ekonomická nezávislosť
- prekonanie rozporov detstva a dospievania
- nezávislosť od rodičov
- schopnosť nájsť hlboké a trvalé puto k partnerovi
- schopnosť uchovať si širšie priateľské vzťahy
- plné rozvinutie v profesii
- schopnosť byť autentický
- primerané sebavedomie
Kognitívny vývin
- vývin intelektu; ostatné f. ukončené
- úroveň intelektu zachovaná (65 r.), nie pokles – intelekt = plastická f.; dokonca progres pri intelektuálnej aktivite
- vývin myslenia = odhaľovanie a kladenie si rôznych otázok
Citový vývin
- nástup realizmu a extraverzie
- menej snívania, viac triezvosti a pragmatizmu
- pozitívny vzťah k sebe
- pozitívny a stabilný vzťah k sebe
- relatívna stabilita citov
Sociálny vývin
úlohy
- vytvoriť pevný partnerský vzťah, uzatvoriť manželstvo (väčšinou), založiť si rodinu
- zvládnuť úlohu rodičovstva
- zaradiť sa do pracovného procesu a realizovať sa v profesii
- adekvátne narábať s voľným časom
Prečo 2 chcú byť 1?
- potreba intímneho emočného súžitia, vrátane uspokojenia sexuality
- túžba mať deti a prežívať s nimi radosť z ich (preto často oficiálne zakotvenie vzťahu v inštitúcii manželstva)
Harmonické manželstvo
- zrelí, osobnostne zdraví a vyrovnaní partneri
→ M = najcitlivejší test osobnej zrelosti
- miera povahovej, názorovej a hodnotovej zhody
- potreba pracovať na vzťahu
- uchovať si určitú mieru vlastnej nezávislosti
- následkom uspokojivých vzťahov je uspokojivá sexualita
Výber partnera
- princíp voľby podľa podobnosti (zhodné, podobné hodnoty, osobné skúsenosti, úroveň zrelosti)
- princíp doplňujúcej voľby – opačné osobnostné črty: pasívnejší aktívnejšiu, direktívny submisívnejšiu
- PDV by nemal prevládnuť nad PP (dôležitejší pre uspokojivý vzťah)
Rodičovstvo
- rola otca a rola matky
- uspokojenie potreby starať sa o niekoho
- posun rolí – tradičné delenie
- úspešné otcovstvo závislé od + vzťahu s manželkou a naopak
- M a R = významná zložka naplnenia života dospelého, ale nie nutná
Profesia
4 motívy
- získať vonkajší hmotný prospech
- pomáhať ľuďom
- sebarealizácia – schopnosti, talent, ...
- priateľské kontakty – spolupráca, nebyť osamelý
- pracovná úspešnosť = významná zložka identity dospelého
Mimopracovné aktivity
- väčší význam pracovné
- zdroj uplatnenia tvorivosti, talentu, radosti, relaxácie, naberania síl, ...
- voľba pasívnych aktívnych činností
- adekvátne napĺňanie VČ = potvrdenie identity dospelého, doplňujúca zložka pre prežívanie zmysluplnosti života, úspešná možnosť kompenzácie oblastí s malou úspešnosťou, užitočnosťou
Identita dospelého
- Erikson: vedomie seba ako tvorivého človeka, duchovne bohatého a činného oproti vedomiu osobnej stagnácie, neúspešnosti, neužitočnosti až nezmyselnosti života
1. Sebapoznanie, sebahodnotenie = kariéra (rozličné kritéria), vedomie zmysluplnosti pracovnej aktivity
2. Vzťahy; kompetencia vytvoriť trvalý partnerský vzťah
3. Zvládnutie rodičovskej úlohy, vedomie R kompetencie – odvádza sa od (ne)úspechu vlastných detí
4. Osobnostná zrelosť – zvládanie rôznych problémov, rolí, ...
5. Priateľské vzťahy (menšia dôležitosť ako vzťahy rodinné) – pozitívne prijatie, ocenenie
ADULTIUM
OBDOBIE STREDNEJ DOSPELOSTI 25- 45.R)
Znaky
- Upevnenie identity
- Vrchol produktivity
- Posilnenie zodpovednosti v roli dospelého
- Plná zodpovednosť v rodine
- Zodpovednosť pri výchove detí
- Jasné sledovanie cieľov v profesii
Charakteristiky
- Stereotyp- istota, predvídateľnosť, nespôsobuje žiadnu záťaž, nemusí však prinášať emocionálne uspokojenie=> pocity osobnej stagnácie, potreba nových zážitkov, spontánneho citového vzťahu, protest proti rutine
- Zmena postojov k hodnotám (odklon od plenia tradičných očakávaní)
- Obdobie najväčšej kontroly nad emočným správaním
Adultium
- Stred života
- Kríza stredného veku
- súvisí s bilancovaním, ktoré stimuluje pocit časovej obmedzenosti a zúženie možností
- snaha korigovať doterajšie životné smerovanie- prejavuje sa symptómami ako úzkosť, depresia, pocit psychickej a fyzickej nedostatočnosti, vyhasnutosti, osamelosti
- rast tendencie zaoberať sa samým sebou
Stredný vek
- dosiahnutie stredného veku =>
2 spôsoby:
- bilancovanie minulosti- porovnávanie súčasnej situácie s predošlými ideálmi a posudzovanie miery ich naplnenia
- predstavy o budúcnosti- hľadanie zmyslu pre druhú polovicu života
Alternatívy
- potreba zmeny existuje- prejavuje sa len na symbolickej rovine
- pocit nespokojnosti, avšak žiadna zmena, úvahy o možnostiach, rezignácia, zachovanie súčasného stavu je jednoduchšie
- potreba zmeny- konanie
- skratová reakcia- zmena neporovnateľnej kvality
- prejav moratória stredného veku- provizórium, zbaviť sa záťaže pôvodných väzieb, dostatok času na prijateľnejšie riešenie- zvyčajne experimenty s novými riešeniami len v rovine úvah
- potreba zmeny- pozitívny spôsob (zmena toho, čo prekážalo v ďalšom rozvoji osobnosti, pričom nová alternatíva nepoškodzuje iných)
- negaivne riešenie- uzavretie všetkých perspektív, žiadne východisko
- syndróm vyhorenia- strata akejkoľvek sily zmeniť životný štýl, tendencia reagovať rezignáciou až autodeštruktívne
- krajné riešenie- tzv. bilančná samovražda
Rozvoj osobnosti
- vyhranenie niektorých osobnostných rysov
- oslobodenie sa od rôznych vonkajších tlakov (spoločenských očakávaní)
- odpútanie od rodinných väzieb (v čase splnenia rodičovskej roly sa mení vzťah k deťom a partnerovi)
- vnútorná emancipácia od rodičovských vzorov (mení sa vzťah k vlastným rodičom)
Zrelá dospelý človek:
Podľa Pearsona:
- schopný vykonať primerané množstvo práce každý deň bez toho, aby bol nadmerne unavený; pociťuje užitočnosť svojej práce
- schopný udržiavať dlhotrvajúce priateľstvo s niekoľkými blízkymi priateľmi
- má primeranú sebadôveru (netrpí nerozhodnosťou a ani prehnanými pocitmi viny)
- k iným pristupuje s ohľadom a bez predsudkov
- schopný heterosexuálneho vzťahu bez zábran a pocitu viny a vie pritom poskytovať aj prijímať
- zvyšuje svoj záujem o ľudí stále v širšom okruhu
- má záujem o zlepšovanie životných podmienok, nie na úkor iných
- dokáže sa zbaviť nežiadúceho napätia pri prekonávaní prekážok a denných povinnostiach
- je spoľahlivý, otvorený, usiluje sa o sebazdokonaľovanie
- má záujem odovzdávať skúsenosti ďalším
Identita
- opätovne (podobne ako v adolescencii)- problém vlastnej identity
- potreba prehodnotenia vlastnej identity a nájdenie novej alternatívy, prijateľnej pre starnutie
- snaha rozhodnúť o všetkom v súčasnosti, pretože neprichádza do úvahy odklad riešení do budúcnosti- potreba ujasniť si, čo je významné a dostupné zároveň
- pri existenciálnom bilancovaní dochádza aj k priznaniu chýb, ktorých sa dospelý dopustil- môže ich považovať za závažnejšie, než boli
- zdôrazňované tie zložky identity, ktoré predstavujú autentické vyjadrenie osobnosti človeka stredného veku
- telesné zmeny- významný signál starnutia, i keď involučné zmeny a evolučné zmeny v rovnováhe
- úbytok telesnej atraktivity- ovplyvňuje najmä ženskú identitu
- starnutie je chápané ako strata určitých výhod
- rôzne reakcie na prvé signály starnutia- obranné mechanizmy, popieranie skutočnosti (až preberanie neadekvátnych rolí posilňované oblečením, správaním)
- profesná rola
- dosahovanie sociálnej pozície s vysokou prestížou
- zmena postoja k profesnej role (potreba sebarealizácie, potvrdenie kvality kompetencií)
- zmena generativity sa spája so sklonom predať znalosti a skúsenosti
- záťaž v oblasti sebaponímania a zníženie sebahodnotenia- strata alebo neúspešnosť profesnej roly
- manželstvo- proces zásadných zmien
- identitu zaťažuje:
- druhá kríza manželstva, dospievanie detí, zmena rodinných rolí
- partner nebýva pre vymedzenie vlastnej identity tak dôležitý, ako bol predtým
- riziko
- ak je vzťah medzi partnermi nerušený, zaťažuje identitu dezilúziami, pocitmi zlyhania, nízkeho sebahodnotenia
- zvyšuje sa potreba potvrdiť vlastnú atraktivitu v novom partnerstve (tento jav je posilňovaný mýtom poslednej šance na nadviazanie milostného kontaktu)
- mimomanželský vzťah- zdroj náhradného uspokojenia (kompenzačná funkcia)
- potreba stimulácie a nových zážitkov, sebarealizácia a potvrdenie atraktivity, citovej istoty a bezpečia
- prejav potreby odpútania sa z tesnej a aktuálne menej uspokojujúcej väzby na rodinu (prejav moratória v adultiu)
- môže prispievať k zvýšeniu sebavedomia
- tranzitórne pôsobenie, s vysokým rizikom komplikácií, napr. stratou pôvodného partnera, stratami rodinných rolí...
- rozvod- strata významnej roly, čo sa vždy prejaví zmenou identity
- ego- obranné mechanizmy (spôsoby, ktorými si chce jedinec udržať doterajší sebaobraz) sa môžu prejaviť prenosom viny na partnera
- bývalý partner bol súčasťou identity jedinca a po rozvode dochádza k zmene, čím nepriaznivo zaťažuje osobnú identitu jedinca
- druhé manželstvo- vnímané ako korekcia negatívnej skúsenosti, neovplyvňuje identitu človeka v adultiu do takej miery ako prvé manželstvo (môže prispieť k zlepšeniu sebahodnotenia a zvýšeniu sebaúcty)
- uvoľnenie väzieb na rodinu a deti- najmä z žien otvára možnosť nového vymedzenia osobnej identity v pozitívnom smere (dôraz kladený na vlastnú osobu, uspokojenie vlastných potrieb)
Identita
- rodičovské roly
- dospievanie detí- impulz k prijatiu lastného starnutia, predstavuje stratu určitých istôt (mení sa doterajšia asymetria vzťahu rodičia a deti)
- signál k zmene rodičovskej identity, zmene konštelácií rodinných rolí, strata nadradenej pozície rodičov, tlak k prijatiu vlastného starnutia
- zvyšuje sa riziko vzájomných konfliktov a nedorozumení- dochádza k premene identity rodičov aj detí
INTEREVIUM
(OBDOBIE NESKOREJ, STARŠEJ DOSPELOSTI 45- 65.)
Špecifické vývinové úlohy
- akceptácia príchodu starnutia
- prijatie zmien správania, prehlbujúci sa pokles výkonnosti, objavenie sa chronických ochorení
- ukončenie reprodukčného obdobia
- uchovanie aktívneho životného štýlu
- odchod detí z domova
- odchod do dôchodku
- Erikson => generativita vs. stagnácia
- bilancovanie = prehodnocovanie výsledkov vlastného života (voľba práce, výber partnera, výchova detí); časté pokusy napraviť omyly, nie vždy adekvátne
- uvedomenie si obmedzenia vlastného života, jeho konečnosti, smrteľnosti
- otázky identity – obrat k vlastnému vnútru
- reakcie: 1. popretie (vášnivé vrhnutie sa do činnosti s chvíľ. uspokoj.); 2. prekompenzácia (mimomanželské vzťahy, sex. dobrodružstvá); 3. dekompenzácia – depresia, úzkosť, agresia
Bilancovanie prináša možnosť:
- rezignácie a zmierania sa so slabosťou a smrťou
- pokúsiť sa (márne) obrátiť beh života späť
- alebo rásť k múdrosti staroby
Telesný vývin
- prevaha involučných zmien nad evolučnými
- spomalenie základných funkcií organizmu, znižuje sa metabolizmus, ubúda energia
- časté zdravotné ťažkosti
- motorika- pohyby sú pomalšie, zhoršuje sa koordinácia
- ženy- klimakterické zmeny- menopauza: ovplyvňuje psychiku ženy (depresie, emocionálna labilita, náladovosť, popudivosť, pocit telesnej a psychickej nepohody)
- muži- andropauza: „prechod u mužov“, poruchy erekcie, nálad, subjektívne prežívanie podobné ako u žien- pocity beznádeje, strata osobnej hodnoty, pocity viny, sebanenávisť
Psychický vývin
- vnímanie- výrazné zmeny zraku ( krátkozrakosť, zhoršenie zrakovej ostrosti), sluchu (zhoršenie sluchu pre vysoké tóny), podnety potrebné zosilniť a spomaliť
- pamäť- znižuje sa kapacita KDP, výborná DDP, celkovo sa zhoršuje zapamätávanie aj reprodukcia
- odtlmujú sa zážitky z dávnych čias, objavuje sa citová pamäť (prežívanie udalostí z mladosti)
- učenie- u staršieho človeka si vyžaduje časté opakovanie, logický spôsob učenia
- jav reminiscencie (ak sa človek niečo a po každom ďalšom opakovaní je reprodukovaný materiál presnejšie vybavený ako pri prvom opakovaní)
- pozornosť- problematické rozdelenie pozornosti na viacero podnetov; pri upriamení pozornosti na jeden podnet je diskrminácia veľmi dobrá
- myslenie- prejav určitého konzervativizmu (pri novej úlohe nehľadá nové riešenie, ale aktualizuje staré riešenia na základe skúseností)
- myslenie sa stáva viac konkrétnym (slúži pre riešenie problémov, zistenie vzťahov, predvídanie)
- Involučné zmeny v poznávacích procesoch- kompenzované nahromadením informácií a skúsenosťamia trpezlivosťou
- City- objavuje sa nový cit osobnej dôležitosti
- zvýšenie úzkostných stavov, citlivejšie reakcie na bežné problémy (znížená frustračná a stresová tolerancia)
- môže sa objaviť strach u odchodu na dôchodok
Odchod detí
- „Syndróm prázdneho hniezda“ → (najmä) matky: pocit nepotrebnosti, ak žili IBA pre svoje deti
→ konflikty v manželstve ako reakcia na hlásiace sa starnutie; časté mimomanželské vzťahy – únik pred starobou
- LIEK: spokojnosť v manželstve, zachované kvalitné vzťahy s deťmi, starorodičovstvo (rola prarodičov MUSÍ byť oddelená od role rodičov – pomáhať, rešpektovať, napĺňať potrebu lásky a nehy, byť vzorom, ale ZÁROVEŇ zachovať si svoj vlastný život)
Rola prarodiča
- pre dieťa rozšírenie spoločenského styku, významný činiteľ socializácie
- prarodičia= model starších ľudí, ku ktorým sa dieťa učí správať, poznáva zákonitosti vývinu
- doplňujú dieťaťu citové a intelektové podnety
- poskytujú pomoc pri príprave dieťaťa do školy (sú trpezlivejší a triezvo nároční)
- v (pred)puberte zastávajú rolu tlmočníkov, môžu pomôcť rodičom aj deťom pri vysvetľovaní nepochopených problémov a nedorozumení
JESEŇ ŽIVOTA
Obdobie staroby
60/65 r. –
Delenie
- raná staroba (60 – 75 rokov)
- pokročila, vlastná staroba (75 – 90 rokov)
- vysoký vek, dlhovekosť (90 a viac rokov)
Termíny
- Geront (z gr. gerón = starý muž)
- Gerontológia = veda o starobe
- Geronto psychológia = psycholoický odbor zameraný na starobu
- Geriatria = lek. odbor zameraný na starobu
- Geront lat. senex → senilita, senilný
- Senium = staroba
Telesná involúcia
- krehkosť kostí, atrofia svalov, slabnutie reflexov, nútená nehybnosť, ½ vitálna kapacita pľúc, zuby len „z dobrej vôle“, zhoršenie zraku, nedoslýchavosť, srdcové choroby, menšia odolnosť voči infekciám
- polymorbidita = súčasný výskyt viac než 1 chronickej choroby
- zmeny vzhľadu: plešina, škvrnitá pokožka, hlboké vrásky, ochabnuté telo, visiace brucho, prsia, zmiznutá línia pasu, ...
Duchovná involúcia
- spomalená duševná činnosť
- zlé znášanie zmeny
- znížený záujem o okolie
- zhoršenie pamäti, postrehu odolnosti voči stresu
- psychické poruchy, neurózy – duševná precitlivenosť, zraniteľnosť, bezbrannosť, závislosť; demencia (Alzheimer), depresie
- mení sa osobnosť
Stratégie
- konštruktívna: aktivita, radosť zo života, akceptuje eventualitu †, flexibilita, zmysel pre humor (vtip) →, šťastné detstvo, spokojné manželstvo
- závislosti: pasivita, bez ambícií, stiahnutie sa do seba, závislosť na mladších
- obranná: hyperaktivita → zahnať starosti, myšlienky na choroby, †, kontrola, pedantnosť
- hostility: nepriateľstvo, hnev, agresivita, neustála, sťažovanie, vyčítanie, obviňovanie
- sebanenávisti: nadmerná kritickosti, svoj život vnímajú ako zlyhania, † oslobodením
Pridať roky k životu – pridať život k rokom ...
- bojovné heslo Sivých partnerov, mohutná organizácia gerontov v USA: „Nemáme čo stratiť!“
- najdôležitejšia činnosť = práca
- starobný dôchodok
- štúdium (univerzity tretieho veku)
- koníčky: čím viac rôznych činností počas života vyskúšaných, tým viac možnosti v zálohe, keď bude zrádzať starnúce telo
- prebudovať svoju identitu: „Jediný skutočný luxus, ktorý stojí za to, sú ľudské vzťahy.“
Kvitne láska v každom veku? (M-manželstvo)
M: veľmi šťastné – rozumejú si na „½ slova“
- súhra, prehlbujúca sa intimita, vzájomná závislosť
M: veľmi nešťastné – pocit sklamania
- „ponorková choroba“, prianie, aby 2. zomrel
M: akýsi stred – dobré/zlé dni, láska i záblesky nenávisti, hádky i pusy, žiarlivosť
- i nové M (vdovci, rozvedení, slobodní)
- čím viac bez partnera, tým sú dôležitejšie priateľstvá
Sexualita v séniu
- stereotyp asexuálnej staroby: sexuálny život slabne, predsudky, nemiestnosť, nemravnosť
- slabne záujem o sex, u M skôr ako u Ž
- sexuálny život – iný význam ako v mladosti: neha, vrúcnosť, solidarita, citová blízkosť, pocit bezpečia, úcta, obdiv, dôvernosť
- kultúrnosť, estetika, kvety, sviečky, vínko, ...
Snáď až zrelý vek sénia umožňuje pochopiť, čo všetko znamená slovo „TY“
Staroba a viera
- náboženské spoločenstvá: pomoc od osamelosti
- pomoc pri ťažkostiach, opustenosti, bolesti, úzkosti, strachu zo †
- pomoc pri hľadaní integrity
- harmonizácia vzťahov geronta k najbližším
- lepšie znášanie samoty, vyrovnanosť
- ale i negatívna: fundamentalistické moralizovanie, úzkosti, depresie, výčitky zo slastného ničnerobenia, trpí prostá radosť zo života
Starí vs. mladí
- domov dôchodcov – dožiť medzi svojimi
- 1. udržiavať odstup + 2. pestovať blízkosť
odstup: autonómia, nemiešať sa, zvlášť v adaptačnom štádiu M detí
blízkosť: byť „uchom“, vnúčatá, pomoc
- bezmocnosť staroby
- týranie gerontov – zranenia, dehydratovaní, zanedbaná hygiena – i to je obraz staroby
A nakoniec o smrti ...
- † najzákladnejšia ľudská téma
- konzumná mentalita degraduje †
- najväčšia hrozba života
- túžba zomrieť bez bolesti, strachu, v spánku
- iní chcú prežiť svoju †
- postav dom, zasaď strom, sploď syna – vedomie „niečo po mne zostane“
- problematika eutanázie
MAŤ ŽITÉ ZAŽITÉ, PREŽITÉ
Ortieľ – max. 1 mesiac
- ako sa človek vyrovnáva, keď sa dozvie, že trpí nevyliečiteľnou chorobou
- Küblerová-Rossová:
- 1. šok (bolesť, panika, zdesenie, zrútenie všetkých nádejí)
- 2. popretie: musí to byť omyl
- 3. hnev + depresia: prečo ja?, závidí zdravým, skleslosť, plač
- 4. vyjednávanie: odsúvanie †, prísahy, sľuby
- 5. akceptácia: zmierenie, pokoj
Integralita alebo zúfalstvo
- Erikson: celistvosť/integrita
- pravdivosť k sebe samému
- zmierenie so všetkým, čo bolo
- domov, miesto, kam patrím
- životná filozofia, múdrosť – byť si vedomý relativity všetkých životných filozofií
- Protipól: zúfalstvo
1