zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Marketing území

 

Prednáška č. 1 (prednaska_c._1-_18.2.2009.doc)

Marketing území

Prednáška č. 1                18.2.2009

 

-marketing je metóda, ako za čo najvýhodnejších podmienok s minimálnym rizikom ponúkať a predávať to, čo trh chce

 

-metóda ako dostať správny produkt k správnemu zákazníkovi na správne miesto, v správnom čase , za správnu cenu, za účinnej spolupráce marketingovej komunikácie

 

 

Vývoj marketingu územia

-formovanie marketingových teoretických disciplín

-zač. 20. stor.- USA – marketing ako teoretická disciplína

-60. roky- SR a ČR- marketing tovarov

-70. roky- Európa a USA- postupne sa ako teoretické disciplíny formujú:

                -marketing služieb

                -m. soc. organizácií

                -m. neziskových organizácií

                -m. spoločenského a verejného sektora

-80. roky- Európa a USA- marketing územia

 

 

Prečo marketing územia?

-marketing mesta

-komunálny marketing

-city- marketing

-marketing regiónu

-marketing miest/sídel

-teritoriálny marketing

 

Marketing územia

-súvislý spoločenský riadiaci proces, kt. poskytuje možnosť účelnejšie vplývať na trvalo udržateľný rozvoj územia budovaním udržateľnej konkurenčnej výhody, vytváraním súladu medzi dopytom na trhu a ponukou územia na základe využitia špecifických marketingových metód a nástrojov

 

Spoločenská úloha marketingu územia

 

        

 

 

 

                potreby trhu                                        potreby územia

 

 

 

                                        celospoločenské potreby

 

 

 

 

 

Aktuálnosť problematiky marketingu územia v SR

-reforma verejnej správy- vznik nových regiónov, krajov, zmena financovania, vznik nových úloh samosprávy, potreba komunikácie

-SR ako nová členská krajina EÚ

-situácia vo verejnej správe (profesionalita spracovania strategických dokumentov)

-rozpracovanosť problematiky v teoretickej rovine

 

 

Územie možno chápať ako:

-priestorovú dynamickú veličinu

-spoločensko- ekonomickú kategóriu , kt. kvalitou svojich prvkov, spôsobom ich usporiadania, charakterom vzájomných väzieb aktívne ovplyvňuje všeobecné podmienky reprodukčného procesu a jeho konečné výsledky

 

-územie- zložitý systém procesov, väzieb a vzťahov, kt. sa dejú v určitom prostredí

-územie ako celok, hodnoty, charakteristiky a možnosti jeho potenciálu sú predmetom kúpy, predaja, spotreby- môžeme ich preto označiť za produkt, resp. produkty

-kúpa- pozemky, služby, tovary, byty, domy, prac. sila

-spotreba- atmosféra, more, hory

 

Dezagregácia územia (obrázok v knihe)

-hodnota- prostredie        a) hmotné- človek (ľudské zdroje, personálna infraštruktúra), infraštruktúra, prírodné zdroje        -stále

                                                -premenlivé

                                                -čiastoč. premenlivé

        b) nehmotné- imidž, atmosféra, pôvab, modernosť

-veľkosť- rozloha, počet obyvateľov

-poloha- juh, sever, horské krajiny, prímorské štáty,...

-čas- rozvoj s rozvojom techniky..., v určitom čase sú určité územia atraktívne alebo nie

 

Potenciál územia

-má hmotný a nehmotný charakter a je možné ho vyjadriť kvantitou a kvalitou

prírodno- geografický potenciál

sociodemografický potenciál

socioekonomický potenciál

inovatívny potenciál – schopnosť územia prinášať nové veci (školy, výskumné ústavy, umelecké komunity)

 

 

Spôsob ohraničenia územia

-geografický (fyzicko- geografické vymedzenie územia)

-urbanistický (zónovanie miest- priemyselná zóna, centrálna zóna...)

-funkčný (územie plní určitú špecifickú funkciu, má špecifický význam z hľadiska jeho využívania) vojenské priestory, kúpeľné územia...

-spádové územie (časť obce, mesta, regiónu, štátu)

-ekonomický

-historický (špecifické územie formované kultúrno- historickým vývojom)

-politický

-účelový

-administratívny

 

 

Územný rozvoj

-cieľavedomé zhodnocovanie územia, t.j. zámerná zmena spôsobu využívania územia alebo intenzity jeho využívania tak, aby sa zvýšil úžitok z neho

 

Prístupy k rozvoju územia

-rozvoj verejných služieb

-urbanistická rekonštrukcia a plánovanie

-ekonomický rozvoj

-strategické plánovanie

 

-vplyv na marketing územia a na jeho riadenie má skutočnosť, že územie ponúkajú na trhu ako celkový produkt pozostávajúci z rozličných čiastkových produktov rôzni producenti (rôzne podnikateľské a nepodnikateľské subjekty)