Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Marketing území
Prednáška č. 1 (prednaska_c._1-_18.2.2009.doc)
Marketing území
Prednáška č. 1 18.2.2009
-marketing je metóda, ako za čo najvýhodnejších podmienok s minimálnym rizikom ponúkať a predávať to, čo trh chce
-metóda ako dostať správny produkt k správnemu zákazníkovi na správne miesto, v správnom čase , za správnu cenu, za účinnej spolupráce marketingovej komunikácie
Vývoj marketingu územia
-formovanie marketingových teoretických disciplín
-zač. 20. stor.- USA – marketing ako teoretická disciplína
-60. roky- SR a ČR- marketing tovarov
-70. roky- Európa a USA- postupne sa ako teoretické disciplíny formujú:
-marketing služieb
-m. soc. organizácií
-m. neziskových organizácií
-m. spoločenského a verejného sektora
-80. roky- Európa a USA- marketing územia
Prečo marketing územia?
-marketing mesta
-komunálny marketing
-city- marketing
-marketing regiónu
-marketing miest/sídel
-teritoriálny marketing
Marketing územia
-súvislý spoločenský riadiaci proces, kt. poskytuje možnosť účelnejšie vplývať na trvalo udržateľný rozvoj územia budovaním udržateľnej konkurenčnej výhody, vytváraním súladu medzi dopytom na trhu a ponukou územia na základe využitia špecifických marketingových metód a nástrojov
Spoločenská úloha marketingu územia
potreby trhu potreby územia
celospoločenské potreby
Aktuálnosť problematiky marketingu územia v SR
-reforma verejnej správy- vznik nových regiónov, krajov, zmena financovania, vznik nových úloh samosprávy, potreba komunikácie
-SR ako nová členská krajina EÚ
-situácia vo verejnej správe (profesionalita spracovania strategických dokumentov)
-rozpracovanosť problematiky v teoretickej rovine
Územie možno chápať ako:
-priestorovú dynamickú veličinu
-spoločensko- ekonomickú kategóriu , kt. kvalitou svojich prvkov, spôsobom ich usporiadania, charakterom vzájomných väzieb aktívne ovplyvňuje všeobecné podmienky reprodukčného procesu a jeho konečné výsledky
-územie- zložitý systém procesov, väzieb a vzťahov, kt. sa dejú v určitom prostredí
-územie ako celok, hodnoty, charakteristiky a možnosti jeho potenciálu sú predmetom kúpy, predaja, spotreby- môžeme ich preto označiť za produkt, resp. produkty
-kúpa- pozemky, služby, tovary, byty, domy, prac. sila
-spotreba- atmosféra, more, hory
Dezagregácia územia (obrázok v knihe)
-hodnota- prostredie a) hmotné- človek (ľudské zdroje, personálna infraštruktúra), infraštruktúra, prírodné zdroje -stále
-premenlivé
-čiastoč. premenlivé
b) nehmotné- imidž, atmosféra, pôvab, modernosť
-veľkosť- rozloha, počet obyvateľov
-poloha- juh, sever, horské krajiny, prímorské štáty,...
-čas- rozvoj s rozvojom techniky..., v určitom čase sú určité územia atraktívne alebo nie
Potenciál územia
-má hmotný a nehmotný charakter a je možné ho vyjadriť kvantitou a kvalitou
prírodno- geografický potenciál
sociodemografický potenciál
socioekonomický potenciál
inovatívny potenciál – schopnosť územia prinášať nové veci (školy, výskumné ústavy, umelecké komunity)
Spôsob ohraničenia územia
-geografický (fyzicko- geografické vymedzenie územia)
-urbanistický (zónovanie miest- priemyselná zóna, centrálna zóna...)
-funkčný (územie plní určitú špecifickú funkciu, má špecifický význam z hľadiska jeho využívania) vojenské priestory, kúpeľné územia...
-spádové územie (časť obce, mesta, regiónu, štátu)
-ekonomický
-historický (špecifické územie formované kultúrno- historickým vývojom)
-politický
-účelový
-administratívny
Územný rozvoj
-cieľavedomé zhodnocovanie územia, t.j. zámerná zmena spôsobu využívania územia alebo intenzity jeho využívania tak, aby sa zvýšil úžitok z neho
Prístupy k rozvoju územia
-rozvoj verejných služieb
-urbanistická rekonštrukcia a plánovanie
-ekonomický rozvoj
-strategické plánovanie
-vplyv na marketing územia a na jeho riadenie má skutočnosť, že územie ponúkajú na trhu ako celkový produkt pozostávajúci z rozličných čiastkových produktov rôzni producenti (rôzne podnikateľské a nepodnikateľské subjekty)