zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Manažment ľudských zdrojov

 

Prednáška č. 3 (prednaska_c._3-_24.2.2009.doc)

Manažment ľudských zdrojov

Prednáška č. 3                24.2.2009

 

Strategický manažment ľudských zdrojov

Stratégia MĽZ

Politika MĽZ

 

3 kritické činitele úspešnosti organizácie        -stratégia

                                                -operačné systémy

                                                -ľudské zdroje

 

6 kľúčov úspešnosti organizácie:        -stratégia

                                        -organizačná štruktúra

                                        -systém riadenia

                                        -informačné systémy

                                        -ľudské zdroje

                                        -orientácia na zákazníka

 

Stratégia MĽZ

-identifikuje zmeny , ktoré je potrebné uskutočniť v oblasti ĽZ, aby boli trvalým a rozhodujúcim zdrojom výkonnosti a úspešnosti organizácie

-definuje základné dlhodobé, prípadne strednodobé ciele v oblasti ĽZ organizácie a formuluje rozhodujúce prístupy na ich dosiahnutie

 

 

Model stratégie MĽZ v kontexte celkovej stratégie organizácie

 

Poslanie, Vízia

 

Ciele

 

 

Analýza vnútorného prostredia        Kritické faktory úspechu        Analýza vonkajšieho prostr.

 

Stratégia organizácie

 

Stratégia MĽZ

 

Personálne plány

 

Realizácia personálnych programov

 

 

Proces tvorby personálnej stratégie:

1) analýza východiskového stavu (postavenia) v oblasti ĽZ

2) formulovanie personálnej stratégie

3) implementácia personálnej stratégie

4) hodnotenie a kontrolovanie personálnej stratégie

 

1) analýza východiskového stavu (postavenia) v oblasti ĽZ

Analýza vnútorného prostredia

-organizácia (veľkosť, organiz. štruktúra, priestorové usporiadanie, technika a technológia, produkcia, personálna politika, kultúra,...)

-práca (charakter a obsah, zložitosť, podnetnosť, rozmanitosť, autonómia, obtiažnosť, rizikovosť, úroveň a formy jej organizácie- individuálna alebo tímová,...)

-zamestnanci (počet, demograf, ekonom., soc. a priestorová štruktúra, ich vedomosti a schopnosti, rozvojový potenciál, mobilita, osobnosť, hodnotové orientácie, očakávania, rodinné zázemie, bytové a iné podmienky, ...)

 

Analýza vonkajšieho prostredia

-populačný vývoj

-vývoj trhu práce

-zmeny techniky a technológie

-zmeny hodnotových orientácií ľudí (kvalifikačných, rodinných, soc. potreby)

-priestorová mobilita obyvateľstva, pracovných zdrojov

-pracovná a sociálna legislatíva a politika zamestnanosti

-zmeny v miere otvorenosti národnej ekonomiky, stability politických zámerov

 

Špecifická prednosť organizácie v oblasti ĽZ

-vysoká kvalifikovanosť ĽZ, vlastníctvo patentu, schopnosť tvorivého myslenia, rýchla adaptácia, optimálne zloženie, „lídri- manažéri“,...

-vytváranie ŠPO v oblasti ĽZ- cieľavedomá činnosť vrcholového manažmentu

 

 

2) formulovanie personálnej stratégie

-vytvorenie vízie v oblasti ĽZ

-stanovenie strategických cieľov v oblasti ĽZ ( „čo“ chce org. v oblasti ĽZ dosiahnuť, aby sa dosiahli strategické ciele organizácie)

-určenie základných postupov strategických operácií („ako“ chce org. postupovať v oblasti ĽZ, aby sa napĺňala vízia a dosahovali strateg. ciele)

 

 

Strategické operácie v oblasti riadenia ĽZ

-analýza práce

-plánovanie zamestnancov

-vyhľadávanie a výber

-orientácia a adaptácia

-systémy hodnotenia

-odmeňovanie

-vzdelávanie a rozvoj

-starostlivosť o zamestnancov

-pracovné vzťahy

-strategický personálny informačný systém

-motivácia

3) implementácia personálnej stratégie

-uplatňovaním strategického riadenia ĽZ, čo, ako, kedy a s tým je potrebné v oblasti ľudských zdrojov urobiť aby sa dosiahli ciele organizácie

 

 

Implementácia sa uskutočňuje

-3-mi základnými cestami:

        1) rozvoj systémov personálnej práce

        2) rozvoj žiaducej podnikovej kultúry

        3) vedenie ľudí

        -3- mi základnými ???

        1) vypracovanie programu realizácie

        2) vypracovanie a fungovanie strateg. personál. inform. systému

        3) zabezpečenie účinnej spätnej väzby

 

Predpoklady úspechu implementácie

-prijatie zamestnancami organizácie

-schopnosť org. zvládnuť soc. zmeny

-informačné systémy

-presná formulácia strategických cieľov- SMART

-posudzovanie prínosu každej strategickej operácie

-výrazné úspechy organizácie v minulosti (úspech plodí úspech)

-hmotná a morálna stimulácia

 

 

4) hodnotenie a kontrolovanie personálnej stratégie

-„správca personálnej stratégie“

-celoročný  plán kontroly (zasadnutia strategického tímu)

-polročné overovanie obsahu PS

-permanentné sledovanie východiskových predpokladov

-prípadná korekcia, inovácia

 

Význam strategického riadenia ĽZ

-premyslený prístup k tvorbe a riadeniu personálnych systémov

-zladenie aktivít a politiky RĽZ s celkovou stratégiou organizácie

-chápanie ľudí v org. ako „strategického zdroja“ na dosiahnutie cieľov

 

Stratégia ĽZ vychádza zo stratégie organizácie

-je prepletená so všetkými čiastkovými stratégiami, uskutočňujú sa jej prostredníctvom

-plánovanie ľudských zdrojov by malo byť súčasťou všetkých ostatných organizácií

 

Personálna politika

 

Politika

-vyhlásený spôsob konania v budúcnosti

-výpoveď o zámeroch manažmentu, pravidlách správania a spôsobe dosiahnutia vytýčených cieľov

-súhrn opatrení a zásad k dosiahnutiu cieľov

 

 

Personálna politika

-súčasť organizačnej politiky

-vyjadruje celkovú filozofiu org. , jej hodnoty vo vzťahu k zamestnancom

-úsilie o tvorbu , využitie a rozvoj zamestnancov org.

-celková PP- množstvo čiastkových PP (politika vzdelávania, zamestnanosti, hodnotenia, povyšovania, disciplíny, internet)

-formalizovaná

-neformalizovaná

 

Hodnoty vyjadrené v súhrnnej deklarácií personálnej politiky

-spravodlivosť

-ohľaduplnosť

-kvalita pracovného života

-pracovné podmienky

-podpora rozvoja

-podpora výkonnosti

-ústretovosť rodine

 

Postupnosť krokov pri formulovaní PP

1.) pochopenie podnikovej kultúry a jej hodnôt

2.) analýza existujúcich PP

3.) analýza vonkajších vplyvov

4.) zhodnotenie oblastí, ktoré treba zmeniť

5.) zistiť názory manažérov, zamestnancov, odborov

6.) analýza info. získaných v predchádzajúcich krokoch  a príprava návrhu PP

7.) konzultácia a schválenie politiky manažmentom a odbormi

8.) informovanie o politike, vydanie pokynov na jej praktickú realizáciu, prípadne školenie