zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Marketing území

 

Prednáška č. 2 (prednaska_c._2-_25.2.2009.doc)

Marketing území

Prednáška č. 2                25.2.2009

 

-vplyv na marketing územia a na jeho riadenie má skutočnosť, že územie ponúkajú na trhu ako celkový produkt pozostávajúci z rozličných čiastkových produktov rôzni producenti (rôzne podnikateľské subjekty a nepodnikateľské subjekty)

 

Špecifiká rozvoja územia

-z ekonomického hľadiska tvoria územie súkromné a verejné statky, tieto statky spravujú, riadia a vlastnia rôzne subjekty

-rôzne subjekty majú rôzne potreby, požiadavky, motívy, ktoré chcú na území uspokojiť

-uspokojenie potrieb je možné na základe dosiahnutia spoločenského úžitku

-spoločenský úžitok územia môžu vnímať rôzne subjekty rôzne, preto treba hľadať konsenzus medzi potrebami rôznych subjektov a spôsobmi ich uspokojovania

 

-dôležitým modelom v riadení rozvoja územia je participáciou dosiahnuť dohovor o spoločenských cieľoch medzi významnými subjektmi územia vo všetkých fázach rozvoja

 

Determinanty rozvoja územia

-marketingové prostredie        -vnútorné prostredie (všetko čo je na území)

                                -vonkajšie prostredie (všetky úz. okolo nášho skúmaného úz.)

-konkurencia- vnútorná a vonkajšia konkurencia

-dopyt na trhu

-kvalita riadenia územia

 

-väčšie šance presadiť sa na trhu má územie s atraktívnejším potenciálom

 

                                                zvyšovanie kvality územia

 

kvalita územia                        kapitál                        rozvoj územia

 

 

Marketingový mix územia

-produkt, cena, dostupnosť, človek, marketingová komunikácia

 

Produkt územie

-potenciál úz. má hmotný a nehmotný charakter a je možné ho vyjadriť kvalitou a kvantitou

  1. prírodno- geografický potenciál
  2. socio- demografický potenciál
  3. socio- ekonomický potenciál
  4. inovačný potenciál

 

 

Produkt

-hodnoty, charakteristiky a možnosti potenciálu územia sú podnetom kúpy, predaja a spotreby

 

 

Špecifiká územia ako produktu

a) väčšina prvkov tvoriacich produkt územie sa vyznačuje určitou

        -zotrvačnosťou

        -stálosťou

-nedostatočnou schopnosťou flexibility v zmysle rýchleho prispôsobenia sa vonkajším vplyvom

b) homogénny

c) heterogénny

 

-žiadne územie nie je čisto homogénnym produktom

 

b) homogénne územie

-dominuje jedno odvetvie

-územie, v ktorom väčšia časť čiastkových produktov je orientovaná na to isté odvetvie, resp. aktivity na tomto území sú podriadené dominujúcemu potenciálu

-homogénny produkt vytvára predpoklady pre nediverzifikovanú ponuku

-výhoda: uspokojením jednej konkrétnej potreby pre konkrétny segment sa územie môže diverzifikovať v konkurencií

 

c) heterogénne územie

-nevyznačuje sa dominanciou istého odvetvia alebo potenciálu, predstavuje vyrovnené zastúpenie rôznych odvetví alebo potenciálu

-multifunkčný produkt- množstvo prvkov a činností, ktoré ho tvoria alebo sa v ňom uskutočňujú

-vytvára predpoklad pre diverzifikovanú ponuku

-čím je ponuka diverzifikovanejšia , tým menšie je riziko úpadku územia

 

d) -predaj územia ako celku chápeme v prenesenom slova zmysle

-územie môže ako čiastkové produkty územia ponúkať na predaj napríklad nehnuteľnosti, prac. silu, služby

 

e) -predaj územia ako produktu neznamená zníženie jeho zásob a jediným limitujúcim faktorom je existujúca využiteľná kapacita

 

f) –územie je ako produkt komplementárne na makro aj na mikro úrovni

-preto je veľmi dôležité, aby sa na trhu predávalo cieľovému segmentu, ako veľmi konkrétna ponuka

 

-hovoriť o predajú územia ako celku sa dá len s istými obmedzeniami

-môže vyjadrovať:        -záujem o územie ako o celok

                        -spotrebu čiastkových produktov

                        -kúpu čiastkových produktov

-zisk môže vyjadrovať:        -finančný zisk vyjadrený príjmami

                                -prosperitu územia

                                -rast blahobytu územia

                                -spoločenský profit