Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Marketing území
Prednáška č. 2 (prednaska_c._2-_25.2.2009.doc)
Marketing území
Prednáška č. 2 25.2.2009
-vplyv na marketing územia a na jeho riadenie má skutočnosť, že územie ponúkajú na trhu ako celkový produkt pozostávajúci z rozličných čiastkových produktov rôzni producenti (rôzne podnikateľské subjekty a nepodnikateľské subjekty)
Špecifiká rozvoja územia
-z ekonomického hľadiska tvoria územie súkromné a verejné statky, tieto statky spravujú, riadia a vlastnia rôzne subjekty
-rôzne subjekty majú rôzne potreby, požiadavky, motívy, ktoré chcú na území uspokojiť
-uspokojenie potrieb je možné na základe dosiahnutia spoločenského úžitku
-spoločenský úžitok územia môžu vnímať rôzne subjekty rôzne, preto treba hľadať konsenzus medzi potrebami rôznych subjektov a spôsobmi ich uspokojovania
-dôležitým modelom v riadení rozvoja územia je participáciou dosiahnuť dohovor o spoločenských cieľoch medzi významnými subjektmi územia vo všetkých fázach rozvoja
Determinanty rozvoja územia
-marketingové prostredie -vnútorné prostredie (všetko čo je na území)
-vonkajšie prostredie (všetky úz. okolo nášho skúmaného úz.)
-konkurencia- vnútorná a vonkajšia konkurencia
-dopyt na trhu
-kvalita riadenia územia
-väčšie šance presadiť sa na trhu má územie s atraktívnejším potenciálom
zvyšovanie kvality územia
kvalita územia kapitál rozvoj územia
Marketingový mix územia
-produkt, cena, dostupnosť, človek, marketingová komunikácia
Produkt územie
-potenciál úz. má hmotný a nehmotný charakter a je možné ho vyjadriť kvalitou a kvantitou
- prírodno- geografický potenciál
- socio- demografický potenciál
- socio- ekonomický potenciál
- inovačný potenciál
Produkt
-hodnoty, charakteristiky a možnosti potenciálu územia sú podnetom kúpy, predaja a spotreby
Špecifiká územia ako produktu
a) väčšina prvkov tvoriacich produkt územie sa vyznačuje určitou
-zotrvačnosťou
-stálosťou
-nedostatočnou schopnosťou flexibility v zmysle rýchleho prispôsobenia sa vonkajším vplyvom
b) homogénny
c) heterogénny
-žiadne územie nie je čisto homogénnym produktom
b) homogénne územie
-dominuje jedno odvetvie
-územie, v ktorom väčšia časť čiastkových produktov je orientovaná na to isté odvetvie, resp. aktivity na tomto území sú podriadené dominujúcemu potenciálu
-homogénny produkt vytvára predpoklady pre nediverzifikovanú ponuku
-výhoda: uspokojením jednej konkrétnej potreby pre konkrétny segment sa územie môže diverzifikovať v konkurencií
c) heterogénne územie
-nevyznačuje sa dominanciou istého odvetvia alebo potenciálu, predstavuje vyrovnené zastúpenie rôznych odvetví alebo potenciálu
-multifunkčný produkt- množstvo prvkov a činností, ktoré ho tvoria alebo sa v ňom uskutočňujú
-vytvára predpoklad pre diverzifikovanú ponuku
-čím je ponuka diverzifikovanejšia , tým menšie je riziko úpadku územia
d) -predaj územia ako celku chápeme v prenesenom slova zmysle
-územie môže ako čiastkové produkty územia ponúkať na predaj napríklad nehnuteľnosti, prac. silu, služby
e) -predaj územia ako produktu neznamená zníženie jeho zásob a jediným limitujúcim faktorom je existujúca využiteľná kapacita
f) –územie je ako produkt komplementárne na makro aj na mikro úrovni
-preto je veľmi dôležité, aby sa na trhu predávalo cieľovému segmentu, ako veľmi konkrétna ponuka
-hovoriť o predajú územia ako celku sa dá len s istými obmedzeniami
-môže vyjadrovať: -záujem o územie ako o celok
-spotrebu čiastkových produktov
-kúpu čiastkových produktov
-zisk môže vyjadrovať: -finančný zisk vyjadrený príjmami
-prosperitu územia
-rast blahobytu územia
-spoločenský profit