Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Marketing území
Prednáška č. 3 (prednaska_c._3-_11.3.2009.doc)
Marketing území
Prednáška č. 3 11.3.2009
Cena územia
-neexistuje cena vysoká ani nízka
-existuje len ceny dobrá alebo zlá
-cena ako nástroj marketingového mixu sa priamo týka čiastkových produktov
-niektoré čiastkové produkty územia možno predávať, to analogicky predpokladá existenciu ceny za tieto čiastkové produkty
-ceny je istom zmysle signálom kvality:
-územie je porovnateľné s inými územiami
-zákazník chce „kúpou“ prezentovať svoje spoločenské postavenie
-cena ako nástroj marketingového mixu je relatívnu hodnotou, ktorou sú ocenené jednotlivé čiastkové produkty, materiálne charakteristiky, nemateriálne charakteristiky (atribúty) územia
-cena je obrazom: -kvality územia ako celku, čiastkových produktov územia
-jeho polohy
-funkcií
-podmienok v území
-imidžu, atraktivity
-významu územia...
Cenu územia v marketingu územia tvoria:
-ceny nehnuteľností- pozemky, administratívne budovy, bytové priestory, obchodné priestory...
-ceny nájmov- náklady na bývanie, podnikanie,...
-ceny služieb a tovarov ponúkaných na území- životné náklady na stravu
-finančné nástroje v kompetencií verejnej správy
-fiškálne iniciatívy- dane, poplatky, úľavy,...
-finančné iniciatívy- pôžičky, dotácie, subvencie, úvery,...
-školiace a vzdelávacie aktivity k tejto problematike
-ceny pracovnej sily- zákl. vzdelanie, SŠ, VŠ, profesionálne kapacity
-ceny energií...
Faktory ovplyvňujúce rozhodnutie o cene územia
-strategické ciele územia
-charakter produktu
-cieľový segment
-imidž územia
-pozícia územia na trhu
-ceny čiastkových produktov
-ceny konkurenčných území
-vplyvy vonkajšieho prostredia...
Cenu územia ovplyvňuje charakter produktu
-cena územia vychádza z kritérií určených charakterom produktu:
–poloha- voči centru osídlenia pri zvážení väzieb na iné významné aktivity v území
-vybavenosť územia sieťami- rozvody inžinierskych sietí, kvalita zdroja, možnosť pripojenia na jestvujúcu sieť
-vybavenosť kapacitami- výroby, obchodu, služieb, CR, zdravotníctva, kultúry z hľadiska počtu kapacít, kvality, účelovosti objektov, pešej dostupnosti
-životné prostredie- zaťaženie územia hlukmi, exhalátmi, prašnosťou, zápachmi, stresovými prvkami, sťažené užívanie, hygienické a stavebné ochranné pásma, stav účinnej zelene, celkové zastúpenie prírodných prvkov, ...
-zastavanosť pozemku- zastavané pozemky, intenzita využitia pozemkov, zohľadňuje sa koeficient podlažnosti zástavby
-svahovitosť- konfigurácia a sklon terénu v stupňoch z hľadiska náročnosti terénu pre zástavbu v intraviláne
-využiteľnosť pozemku- hodnotí sa reálny možnosť novej výstavby a tiež dostavby pri zohľadnení optimálnej hustoty zástavby, pripravenosť územia z hľadiska inžinierskych sietí
-orientácia- vzhľadom k svetovým stranám a preslnenie pozemkov v priebehu dňa,...
-forma zástavby- celková urbanistická kvalita zástavby, stavebno-technický stav objektov, architektonická a urbanistická úroveň, ...
-dopravná dostupnosť- stav komunikačnej siete, dostupnosť blokov zo zastávok verejnej hromadnej dopravy a parkovacie možnosti
-obchodná poloha- hlavné centrá aktivít územia a hlavné prepojenie aktivít ako i exponovanosť polohy z hľadiska záujmu i frekvencie pohybu obyvateľov
-atraktívnosť územia- návštevnosť územia, záujem cudzích návštevníkov o územie, jedinečnosť územia z hľadiska historickej alebo prírodnej hodnoty
-medzisídelná diferenciácia- veľkosť obce, poloha v osídlení, demografická štruktúra, sociálna a profesná štruktúra, kúpna sila obyvateľstva, význam z hľadiska CR, vplyv susedných sídel a regiónov
-komplexná cenotvorba zahŕňa v sebe využívanie cien:
-strategických
-taktických
Taktická cena
-mení sa v závislosti od zmien na trhu bez ohľadu na kvalitu produktu
-cieľom je aktivizovať okrajový dopyt, získať prevahu nad konkurenciou
-podmienka efektívnej realizácie na trhu – aktívna marketingová komunikácia o zmene ceny
Strategická cena
-oficiálne prezentovaná cena
-stanovená na základe: -strategických rozhodnutí
-kvality územia
-imidžu územia
-predstavy zákazníka o hodnote produktu
-štádia životného cyklu
-návratnosti vložených investícií
-podielu územia na trhu
-stupňa očakávaného rastu
-v súlade s pozíciou územia na trhu
-vplyv verejnej správy na cenu územia: -priamy
-nepriamy
Cenové mapy
-slúžia ako informačný dokument štatistického rázu
-sú určitou formou monitoringu trhu
-zhromažďujú vyhodnotené informácie o cenách nehnuteľností
-informujú o nich odbornú i laickú verejnosť
-funkcie: -regulačná- reguluje vývoj cien
-stimulačná
-vyjadrenie cien (kúpnej, za nájom): a) grafické
b) číselné
-pre rovnaký druh nehnuteľnosti v sledovanej oblasti zistenej na základe štatistického zisťovania v spolupráci s realitnými kanceláriami
-slúžia na získanie lepšej predstavy o skutočnej hodnote nehnuteľností, čo prispieva k objektívnejšiemu zhodnocovaniu o prenájme alebo predaji, čo eliminuje korupciu
-musia byť schválené ministerstvom financií
-sú podkladom pre stanovenie dane z nehnuteľnosti vďaka poznaniu skutočnej hodnoty nehnuteľností
Faktory ovplyvňujúce cenu
interné externé
konkurencia -ceny konkurencia
-kvalita
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
-vnútorný dopyt -externý dopyt
spotrebiteľské vnímanie ceny
psychologické vnímanie
vzťah spotrebiteľa
cena /hodnota
dôležitosť potreby
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
ciele stratégie technika, technológie
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
cena pracovnej sily legislatíva
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
náklady ekonomika
fixné, variabilné, celkové rast, stagnácia, recesia
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
nástroje mark. mixu verejná správa, štát
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
schopnosti manažmentu sprostredkovatelia