Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Manažment území
Prednáška č. 7 (prednaska_c._7-_24.3.2009.doc)
Manažment ľudských zdrojov
Prednáška č. 7 24.3.2009
Pracovná motivácia
Maslowova hierarchia potrieb
5. Potreba sebarealizácie
4. Potreba uznania
3. Potreby priateľstva a prijatia
2. Potreby istoty a bezpečnosti
1. Fyziologické potreby
-motív- motor konania; podnet, ktorý človeka naštartuje k činnosti, určuje jej smer a cieľ
-motivácia- „motio“ – pohyb, vášeň
-jedna z najdôležitejších manažérskych aktivít
-pôsobenie na potreby a túžby zamestnancov
-systematický a sústavný proces , v ktorom si jednotlivec vytvára a realizuje ind. ciele, pohnútky, ambície
-vyjadruje ochotu (neochotu) vložiť do aktivít všetok svoj potenciál
-nedostatok motivácie = absencie, fluktuácia, nervozita, pokles záujmu, plytvanie časom, pokles záujmu, neochota prijať zodpovednosť, pozornosť a kreativita klesajú, objavujú sa intrigy
-motivovať znamená- pôsobiť na človeka zvonku určitými podnetmi na jeho vnútorné motiv. štruktúry s cieľom zmeniť jeho správanie
sebamotivovanie motivácia zo strany manažéra
(vnútorná motivácia) (vonkajšia motivácia)
-
človek sa motivuje sám človeka motivujú
vykonávaním práce, ktorá cieľavedomo konajúci manažér
ho uspokojuje
Teórie pracovnej motivácie
F.W. Taylor - „Ľudia pracujú iba pre peniaze.“
-správny mzdový systém a správne mzdové príležitosti
I.A.G. Brown -práca je základná spoloč. činnosť s 2 funkciami (produkovať tovary a uvádzať človeka do medziľudských vzťahov)
A.H. Maslow -uspokojovanie potrieb z pyramídy
F. Herzberg -dvojfaktorová teória motivácie
Motivátory vnút. prac. potrieb Hygienické (vonkajšie) faktory
-vyzývajúca práca, úspech, -pracovné postavenie, vzťahy,
zodpovednosť, prac. postup politika podniku, istota prac. miesta
D. McGregor -„teória X a Y“
X » zamestnanci sú leniví, nechcú pracovať a nezaujímajú sa o prácu
Y » zamestnanci sú citliví, chcú pracovať, preberajú zodpovednosť
J.S. Adams -„teória správnej odmeny“
-zamestnanci sledujú, či sú ich vedomosti, zručnosti adekvátne ekonomicky, sociálne a psychologicky ohodnotené
Porter, Lawler, Vroom - „teória očakávania“
-zamestnanec porovnáva očakávanú odmenu s vynaloženým úsilím a rizikami z príp. nesplnenia úlohy
C.P. Alderfer -„ERG teória“
- E xistence→ hmotný charakter potrieb
- R elatedness→ sociálne kontakty
- G rowth→ osobný a kvalifikačný rast
B.F. Skinner -„teória modifikácie org. správania“
-správanie s príjemnými (nepríjemnými) dôsledkami máme tendenciu opakovať (eliminovať)
Proces pracovnej motivácie
1. neuspokojená potreba (identifikovanie, vyvolanie)
2. stanovenie prianí a cieľov
3. podniknutie krokov (výkon) + odmena/trest
4. posúdenie naplnenia cieľov a miera dosiahnutia uspokojenia
Motivačný profil zamestnancov
1. dimenzia situačnej osobnostnej orientácie zamestnancov
- zamestnanci žijúci pre prítomnosť; sledujú krátkodobé ciele a úlohy (očakávajú rýchly výsledok)
- rýchly ekon. prospech
2. dimenzia perspektívnej osobnostnej orientácie zamestnancov
- orientácia na dlhodobé ciele
- kariéra, vzdelanostný rast a stabilizácia podniku
3. dimenzia individuálnej osobnostnej orientácie
- málo prispôsobiví zamestnanci, uspokojovanie individ. osobnostných potrieb
- neochotní do tímovej práce
4. dimenzia kolektívnej osobnostnej orientácie zamestnanca
- zamestnanci so silnou potrebou byť v spoločnosti; dobré interpersonálne vzťahy
5. dimenzia asertívnej osobnostnej orientácie zamestnanca
- úspešné presadenie sa v akýchkoľvek podmienkach, orientácia na úspech
Motivačný program
-ucelený súbor konkr. opatrení v MĽZ, ktorého cieľom je ovplyvniť prac. správanie
a) indiv. motiv. programy → pre konkrétneho zamestnanca
b) skup. motivačné programy → pre pracovné skupiny
Deväť zákonov motivácie
- aby ste motivovali, musíte byť motivovaní
- motivácia potrebuje ciele
- motivovať nestačí raz a navždy
- motivácia si vyžaduje uznanie
- spoluúčasť motivuje
- vidieť potrebu motivuje
- len realistické výzvy motivujú
- každého možno motivovať
- príslušnosť ku skupine motivuje