zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Manažment území

 

Prednáška č. 7 (prednaska_c._7-_24.3.2009.doc)

Manažment ľudských zdrojov

Prednáška č. 7                24.3.2009

 

Pracovná motivácia

 

Maslowova hierarchia potrieb

 

 

5. Potreba sebarealizácie

 

4. Potreba uznania

 

3. Potreby priateľstva a prijatia

 

2. Potreby istoty a bezpečnosti

 

1. Fyziologické potreby

 

 

 

-motív- motor konania; podnet, ktorý človeka naštartuje k činnosti, určuje jej smer a cieľ

-motivácia- „motio“ – pohyb, vášeň

        -jedna z najdôležitejších manažérskych aktivít

        -pôsobenie na potreby a túžby zamestnancov

-systematický a sústavný proces , v ktorom si jednotlivec vytvára a realizuje ind. ciele, pohnútky, ambície

        -vyjadruje ochotu (neochotu) vložiť do aktivít všetok svoj potenciál

 

-nedostatok motivácie = absencie, fluktuácia, nervozita, pokles záujmu, plytvanie časom, pokles záujmu, neochota prijať zodpovednosť, pozornosť a kreativita klesajú, objavujú sa intrigy

 

-motivovať znamená- pôsobiť na človeka zvonku určitými podnetmi na jeho vnútorné motiv. štruktúry s cieľom zmeniť jeho správanie

 

        sebamotivovanie                        motivácia zo strany manažéra

        (vnútorná motivácia)                        (vonkajšia motivácia)

        človek sa motivuje sám                človeka motivujú

        vykonávaním práce, ktorá                 cieľavedomo konajúci manažér

ho uspokojuje                

 

 

Teórie pracovnej motivácie

F.W. Taylor        - „Ľudia pracujú iba pre peniaze.“

                -správny mzdový systém a správne mzdové príležitosti

I.A.G. Brown        -práca je základná spoloč. činnosť s 2 funkciami (produkovať tovary a uvádzať človeka do medziľudských vzťahov)

A.H. Maslow        -uspokojovanie potrieb  z pyramídy

 

F. Herzberg         -dvojfaktorová teória motivácie

 

Motivátory vnút. prac. potrieb                Hygienické (vonkajšie) faktory

-vyzývajúca práca, úspech,                         -pracovné postavenie, vzťahy,

zodpovednosť, prac. postup                        politika podniku, istota prac. miesta

 

 

D. McGregor        -„teória X a Y“

                X » zamestnanci sú leniví, nechcú pracovať a nezaujímajú sa o prácu

                Y » zamestnanci sú citliví, chcú pracovať, preberajú zodpovednosť

 

J.S. Adams        -„teória správnej odmeny“

-zamestnanci sledujú, či sú ich vedomosti, zručnosti adekvátne ekonomicky, sociálne a psychologicky ohodnotené

 

Porter, Lawler, Vroom        - „teória očakávania“

-zamestnanec porovnáva očakávanú odmenu s vynaloženým úsilím a rizikami z príp. nesplnenia úlohy

 

C.P. Alderfer        -„ERG teória“

                - E xistence→ hmotný charakter potrieb

                - R elatedness→ sociálne kontakty

                - G rowth→ osobný a kvalifikačný rast

 

B.F. Skinner        -„teória modifikácie org. správania“

-správanie s príjemnými (nepríjemnými) dôsledkami máme tendenciu  opakovať (eliminovať)

 

 

Proces pracovnej motivácie

1. neuspokojená potreba (identifikovanie, vyvolanie)

        

2. stanovenie prianí a cieľov

        

3. podniknutie krokov (výkon) + odmena/trest

        

4. posúdenie naplnenia cieľov  a miera dosiahnutia uspokojenia

 

 

Motivačný profil zamestnancov

1. dimenzia situačnej osobnostnej orientácie zamestnancov

  1. zamestnanci žijúci pre prítomnosť; sledujú krátkodobé ciele a úlohy (očakávajú rýchly výsledok)
  2. rýchly ekon. prospech

 

2. dimenzia perspektívnej osobnostnej orientácie zamestnancov

  1. orientácia na dlhodobé ciele
  2. kariéra, vzdelanostný rast a stabilizácia podniku

3. dimenzia individuálnej osobnostnej orientácie

  1. málo prispôsobiví zamestnanci, uspokojovanie individ. osobnostných potrieb
  2. neochotní do tímovej práce

 

4. dimenzia kolektívnej osobnostnej orientácie zamestnanca

  1. zamestnanci so silnou potrebou byť v spoločnosti; dobré interpersonálne vzťahy

 

5. dimenzia asertívnej osobnostnej orientácie zamestnanca

  1. úspešné presadenie sa v akýchkoľvek podmienkach, orientácia na úspech

 

 

Motivačný program

-ucelený súbor konkr. opatrení v MĽZ, ktorého cieľom je ovplyvniť prac. správanie

a) indiv. motiv. programy → pre konkrétneho zamestnanca

b) skup. motivačné programy → pre pracovné skupiny

 

Deväť zákonov motivácie

  1. aby ste motivovali, musíte byť motivovaní
  2. motivácia potrebuje ciele
  3. motivovať nestačí raz a navždy
  4. motivácia si vyžaduje uznanie
  5. spoluúčasť motivuje
  6. vidieť potrebu motivuje
  7. len realistické výzvy motivujú
  8. každého možno motivovať
  9. príslušnosť ku skupine motivuje