Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / ŠTÁTNICOVÉ OTÁZKY VYPRACOVANÉ - Z RôZNYCH ODBOROV
VUZ - základy pedagogiky č.10 (učiteľ a učiteľská profesia) - FUNKčNÉ (zp10.doc)
10, Učiteľ a učiteľská profesia, osobnosť učiteľa, diagnostikovanie hodnotenie, činnosť, tvorivohumanistická výchova, globálna výchova, interkultúrne vzdelávanie
Učiteľ
- je jedným zo základných činiteľov VV procesu (spolu so žiakom a s obsahom V a V)
- človek, ktorý sústavne odborne vzdeláva alebo vychováva deti alebo dospelých
- človek s určitými osobnostnými vlastnosťami a súčasne odborník s profesionálnymi vedomosťami, zručnosťami a návykmi
- v procese V a V má sústavne uplatňovať aktivity, ktoré rozvíjajú osobnostné kvality žiakov, ktoré treba už od detstva rozvíjať a kultivovať
- mal by byť integrovanou osobnosťou, psychicky vyrovnanou, sociálne integrovanou a s ochotou sa prispôsobovať
- kvality učiteľa podľa Petláka: sebareflexia, sebahodnotenie, sebavedomie, sebaovládanie, sebaregulácia, sebatvorenie
Vzájomný vzťah učiteľa a žiakov
- pôvodné ped. koncepcie – vychádzali zo soc. aspektov a zdôrazňovali vonkajšie prvky pôsobenia na
žiaka (učivo, jeho obsah, úloha učiteľa)
– výrazná úloha dospelých
- od začiatku 20.stor. – koncepcie sústredené na prioritné postavenie žiakov
- hnutie pedocentrizmu – stavalo do centra vyučovania žiakov
– aby sa proces prispôsoboval žiakom
- hnutie nových škôl – podobné tendencie
- progresívna pedagogika – J.Dewey – sústreďuje sa v prvom rade na žiaka
– berie ohľad na záujmy a možnosti žiakov, chápe detstvo ako dôležitú etapu
- bielefeldské školské pokusy – H.von Hentig
– žiadal úctu a pochopenie sveta žiakov a ich osobnú zodpovednosť
za dosiahnutie cieľov
- emancipačnádidaktika – Blankertz, Mollenhauer, Klafki – žiaka považuje za subjekt, nie za objekt
pedagogického procesu
- hnutie antipedagogiky – H.von Schönebeck, E.von Braunmühl
– extrémne koncepcie
– odpor voči akémukoľvek donucovaniu dieťaťa
– presadzovanie dobrovoľnosti
Vyučovanie ako činnosť učiteľa
Potreba celoživotného rozvoja učiteľa po stránke profesionálnej i osobnostnej a hodnotovej.
Učenie sa ako činnosť žiaka.
Existencia rôznych štýlov učenia žiakov, potreba uvedomovania si tejto skutočnosti pri práci učiteľa.
- U a Ž sú pri príprave i realizácii vyučovania jeho aktívne, subjektové elementy
- až začlenením ľudského faktora do systému vyučovania nadobúda toto životnosť a stáva sa systémom v pravom slova zmysle
- každý pedagóg sa musí usilovať o to, aby svojím podielom prispel k transformácii školstva, aby sa škola stala skutočne školou radosti a najmä rozvoja tvorivosti žiakov
- U musí sa musí zaoberať otázkami motivácie Ž a ich aktivitou vo vyučovacom procese
- musí byť venovaná pozornosť samostatnosti a kreativite Ž vo vyučovaní a humanizácii vzdelávania
- musí byť úsilie pretvoriť školu zo školy nezáživnej, dogmatickej, prinucujúcej k učeniu, preferujúcej encyklopedizmus na školu tvorivú, radostnú, ktorá dokáže plnohodnotne rozvíjať každého Ž so zreteľom na jeho individuálne možnosti a schopnosti
- vyvstáva požiadavka permanentného sebavzdelávania U
- Ž musí byť chápaný ako významný subjekt vo VV procese
Vyučovanie je dvojstranný proces, ktorí sa skladá z dvoch etáp:
1. z vyučovania (odovzdávanie informácií) – učiteľ 2. učenia (prijímania vedomostí) – žiak
Medzi najcharakteristickejšie črty súčasného vyučovania patrí:
- aktivita žiakov, učiteľ nepodáva hotové poznatky vtedy, ak sú žiaci pod jeho vedením schopní samostatne
prísť k daným poznatkom
- intenzifikácia myslenia žiakov v procese vyučovania, ktorá vyžaduje znalosti základov teoretického
poznania a racionálneho myslenia v oblasti matematiky.
Všeobecne platí, že učiteľova osobnosť je nevyhnutnou podmienkou pedagogického pôsobenia, ale sama o sebe ešte nepredurčuje jeho výsledky. O smere, o intenzite jej pôsobenia spolurozhoduje aj ďalší činiteľ, a to je žiakova osobnosť. Samotný žiak či už vedome, alebo nevedome rozhoduje o tom, čo z učiteľovej osobnosti a do akej miery nechá na seba vplývať.
K vytvoreniu istých vzťahov medzi učiteľom a žiakom dochádza vo výchovno–vyučovacom procese nevyhnutne. Vzťahy vznikajú v dôsledku sústavnej sociálnej interakcie medzi učiteľom a žiakom.
Pri pohľade zo strany učiteľa sa vzťah učiteľa k žiakovi javí ako viac menej vedome volený prístup, postok učiteľa k žiakovi, ktorý vyplynul zo stupňa ohodnotenia žiakovej osobnosti (jeho chápavosti, mravných vlastností, postoja k učeniu a sebe, vonkajšieho vzhľadu a iné). Navonok sa prejavuje v citovom postoji k žiakovi (sympatia, antipatia), vo volených metódach a formách práce s ním, v miere úsilia, ktoré žiakovi venuje a podobne. Vzťah učiteľa k žiakovi je podľa Correla funkciou jeho postoja k sebe samému.
Pri pohľade zo strany žiaka sa vzťah žiaka k učiteľovi javí ako stupeň a kvalita (v zmysle kladných a záporných citov) emocionálnej viazanosti žiaka k učiteľovi. Citová pripútanosť žiaka k učiteľovi môže vzniknúť neuvedomene alebo uvedomene v dôsledku hodnotenia učiteľovej osobnosti, jeho postoja, prístupu k sebe samému. Navonok sa prejavuje najmä mierou uvedomenej alebo neuvedomenej ochoty prijímať alebo odmietať učiteľov výchovno-vyučovací vplyv a v stupni dobrovoľnej snahy plniť učiteľove príkazy a želania.
Učiteľ si vytvára vzťah jednak k jednotlivým žiakom, jednak k triede ako celku. Pre zabezpečenie učiteľovho vplyvu na žiakov sú oba vzťahy nevyhnutné, oba sa navzájom prelínajú a dopĺňajú, ani jeden nemožno nadraďovať alebo odsúvať do pozadia. Učiteľov nesprávny vzťah k jednotlivým žiakom (protekcia alebo prenasledovanie žiaka) sa záporne odráža na jeho vzťahu k žiakom celej triedy.
Kladný vzťah učiteľa k žiakom celej triedy mu umožňuje vytvoriť v triede istú sociálnu klímu, teda najpriaznivejší predpoklad pre úspešnú pedagogickú prácu. Keď si učiteľ vytvorí nesprávny vzťah k žiakom celej triedy, negatívne sa to odráža na vzťahu žiakov k nemu, ale aj v učiteľovej psychike. Keď učiteľovi chýba takýto vzťah alebo je nedostatočný, žiaci konštatujú, že učiteľ nemá ich triedu rád a podobne reagujú aj oni. V dôsledku toho žiaci potom učiteľa neposlúchajú, robia mu navzdory, neučia sa riadne a učiteľ sám nerád v takej triede učí.
Vzťah žiaka k učiteľovi sa utvára v škole, v ktorej učiteľ a žiak majú presne vyhranené úlohy a funkcie: učiteľ má za povinnosť žiaka učiť a vychovávať a žiak sa má učiť a prijímať jeho výchovné pôsobenie. Učiteľ je vo svojej funkcii zároveň aj sprostredkovateľom medzi spoločnosťou, žiakom a rodičmi a tento fakt tak isto značne ovplyvňuje vzťah žiakov k nemu.
Učiteľ sa so žiakmi spoločne zúčastňuje na rôznych akciách, spoločne prežívajú úspechy i neúspechy v škole, vymieňajú si názory, posudzujú svoje vlastnosti a pod. Učiteľ sám vedome i nevedome prenáša na žiakov aj svoje osobné radosti i ťažkosti. Z osobnej, ľudskej stránky sa však podobne aj žiaci prejavujú pred učiteľom. A napokon sa vzťah medzi učiteľom a žiakom vytvára aj po stránke vzájomného zdôverovania sa (najmä zo strany žiakov) s rôznymi intímnymi problémami, názormi a plánmi, teda v tomto smere sa ponáša na taký vzťah, aký existuje medzi priateľmi.
Optimálnu podobu vzájomného vzťahu učiteľa a žiaka zabezpečuje správne proporcionálne zastúpenie inštitucionálnej, rodičovskej, osobnostno-ľudskej, priateľskej, individuálnej a kolektívnej zložky, ktoré bude mať zrejme v každom vekovom období inú podobu.
- kvality učiteľa podľa Petláka:
- sebareflexia
- sebahodnotenie
- sebavedomie
- sebaovládanie
- sebaregulácia
- sebatvorenie
- jeho činnosť je orientovaná na odovzdávanie vedomostí žiakom
- musí viesť deti k učeniu, rozvíjať záujme žiakov o učenie, formovať ich návyky, samostatnú prácu, motiváciu, aktivitu, socializáciu a komunikáciu
- v nových podmienkach sa presúva ťažisko jeho činnosti z odovzdávania poznatkov do činnosti poradcu, organizátora poznávania, motivačného činiteľa
- požiadavky na učiteľa:
- na pedagogicko-psychologické aspekty jeho osobnosti
- na jeho intelektuálny potenciál
- na odbornosť v predmetoch aprobácie
- na jeho hodnotný systém
- na psychohygienickú vyváženosť
- na emocionálny potenciál
- na jeho teoreticko-pedagogické myslenie
- na spôsobilosti nevyhnutné pre úspešnú učiteľskú činnosť (kom., org., rozhod., diagnost., plánov.)
- potrebné úlohy na rehabilitáciu učiteľa:
- identita a individualita učiteľa proti anonymite a priemernosti
- samostatnosť proti dirigovaniu zvrchu
- ľudská univerzálnosť proti zúženej špecializácii
- autenticita a originalita proti konformite a poslušnosti moci
- profesionalita proti laickosti
- dôveru a mravnú zodpovednosť proti nedôvere
- vnútornú motiváciu proti vonkajšej a proti donucovaniu
- skutočnú vedu proti apologetickej
- tvorivosť proti stereotypu a rutine
Teoretické základy humanistických prístupov k vyučovaniu
humanistická psychológia
→ slovo humanizmus z lat. – znamená ľudskosť, ľudomilnosť – ide o také vyučovanie, v ktorom sa
uplatňujú a prevládajú ľudské vzťahy medzi U. a Ž. a medzi žiakmi navzájom
→ Komenský konkretizoval humanistický prístup v myšlienke, aby škola bola dielňou ľudskosti
→ k predstaviteľom patrili Komenský, Rousseau, Pestalozzi, Montessoriová
→ predstaviteľmi didaktických humanistických prístupov sú Combs, Maslow, Rogers, ktorí svoje
teoretické závery opierajú o humanistickú psychológiu
→ na našich ZŠ a SŠ prevláda autoritatívne a direktívne riadenie vyučovania, uprednostňovanie
vedomostnej stránky žiakov, malý zreteľ na osobnosť žiaka
→ humanizácia je v mnohom závislá od osobnosti učiteľa
→ humanizácia zasahuje prakticky všetky východiská a ciele školy, obsah vzdelania, metódy a formy
práce, vzťahy medzi učiteľom a žiakmi, otázky prístupu k hodnoteniu a aj zmenu profilu žiaka
→ Humanisticky orientované vyučovanie je zamerané na:
- podporovanie žiackej sebadôvery
- rešpektovanie jedinečnosti žiakov
- zmysluplná pozitívna motivácia
- rozvíjanie osobnosti žiaka
- stimulovanie tvorivosti, cieľavedomosti a samostatnosti
- tolerovanie iných
- kultivovanie soc. vzťahov
- spolupracovanie medzi učiteľom a žiakmi
- emocionalizovanie
Ostatné DOPLNIŤ PODĽA:
Táto otázka je vlastne celá jedna kapitola s názvom
"Učiteľ a učiteľská profesia" (od str. 132 po 160).
z tej Žltej kniŽky KAPITOLY Z PEDAGOGIKY I. od j. Manniovej
Tak si to tam pre istotu pozrite