zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / Úvod do psychológie

 

Úvod do psychológie - Teórie osobnosti: Psychoanalýza, behaviorizmus, humanistické teórie (teorie_osobnosti.doc)

Teórie osobnosti: Psychoanalýza, behaviorizmus, humanistické teórie

 

S.Freud:      

                                Nadvedomie

 

 

 

                                 Podvedomie

 

 

 

 

Človek (potreby a pudy)                Požiadavky okolia

 

Štruktúra osobnosti: ID  - biologické pudy, princíp slasti

                                  EGO  - zvažuje činy a následky, princíp reality

                                  SUPEREGO  - rodič. Hodnoty, spoloč. normy, morálka, hlas svedomia

 

Libido (vývin):

1. Orálna fáza (do 18 mes.)

- uspokojovanie saním

- osoby fixované na túto úroveň majú tendenciu udržať si ich ako primárnu erogénnu zónu

- prejavy v sexe, orient. na jedlo, cmúľanie....

2. Análna fáza (18 mes. – 3 roky)

- zadrž. a vypudz. stolice

- sadizmus

3. Falická fáza (3 r. – 5 r.)

- penis a klitoris sú zdrojom príjemných pocitov

- autoeroticky zameraná

- Oidipov komplex (chlapec nenávidí otca a miluje matku)

4. Obdobie latencie (5 – 12 r.)

- sexuálne záujmy v pozadí, sú skryté

5. Genitálna fáza ( 12 r. → )

- potreba milovať a byť milovaný, potreba reprodukcie

- príprava na manželstvo a založ. rodiny

- záleží od prvých troch

 

Alfred Adler:

 

  1. Freudov žiak, každý 4lk má v sebe pocit menejcennosti a túžbu po moci v rozličnej miere, ľudia frustrovaní v túžbe po moci sú úzkostliví, pocit menejcennosti
  2. každá osobnosť sa snaží istým spôsobom toto prekonať, tí ktorí to nedokážu → kladú si nereálne ciele a ľahko zlyhávajú

Frustrácia je stav vyvolaný prekážkami, kt. znemožňujú naplnenie túžob a prianí

 

Behaviorizmus:  Watson, Thorndike, Skinner

- skúmajú správanie, snažia sa o modifikáciu správania

Podmieňovanie je druh učenia, vytvorenie podmienených reflexov

                         Klasické  (Pavlov, S-R  stimul-reakcia)  

                                 

             

                          Inštrumentálne  (Skinner, S-O-R, stimul-organizmus-reakcia)

Klasické:  Podaný podmienený podnet (zvonček, svetlo) → slintanie → je podaná potrava, úkon sa opakuje → podmienený reflex, potom ak nenasleduje podanie potravy bude pes slintať → samotný podmienený podnet vyvolá takú istú reakciu ako nepodmienený podnet

- aktivita je na strane experimentátora

 

Inštrumentálne: Krysa sa učí stláčať páčky a až po stlačení dochádza k posilneniu, tu je podm. spojenie medzi páčkou a stlačením, zvýrazňuje sa tu cieľová aktivita subjektu, od jeho podm. odpovede závisí, či získa predmet posilnenia alebo nie

- aktivita je na strane subjektu, kt. sa učí

 

Princíp vyhasínania je ak za pôvodne posilňovanou reakciou nenasledujú dôsledky posilnenia.

 

Humanistická psychológia:  zameraná na člka, optimistický pohľad na člka, pozornosť na vnútorný zážitok, obrátená Freudova teória

- C. Rogers, A Maslow

 

Sebaaktualizačná tendencia: uspokoj. fyz. potrieb, snaha o duch, rast, cit byť k niečomu povolaný, (práca = zábava)

 

Záporné sebahodnotenie: predstava člka o sebe sa dostáva do rozporu s predstavou o tom, aký by mal a chcel byť, súvisí s neurotickým výkonom

 

Hierarchia hodnôt od Maslowa:

 

 

 

Potreba

 

sebaaktualizácie

 

Potreba ocenenia

druhými a kladné sebahod-

notenie

 

 

Potreba niekam patriť a byť milovaný

 

 

 

 

 

Potreba istoty a bezpečia

 

 

 

 

 

Fyziologické potreby (jesť, piť, spať, sex, vyprázdňovať)

 

 

 

 

1. – „B“ potreba, 10% ľudí ju má

2.-5. – „D“ potreby, deficitné, chýbajú člkovi

 

Objektívne, subjektívne, ideálne JA