zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / UZ - IKT

 

IKT - poznámky z prednášok (Peternai) (ikt-poznamky.doc)

syllabus kurzu

 

Kód

U-UVUZ-034

UB-VUZ-41

Názov kurzu

Informačné a komunikačné technológie

 

Počet hodín týždenne

2

Počet kreditov

2

Prerekvizity, Kód, Názov

nemá

 

Kód

 

Meno vyučujúceho

Mgr. Renáta Tóthová

Ing. Vojtech Vatolík, PhD.

PaedDr. Zuzana Peternai

 

 

Kód 150

Názov katedry

Katedra pedagogiky

 

 

Konzultačné hodiny:        Miesto (ulica, miestnosť): Moskovská 3, č. dv. 415

Deň a hodina: po. 8.30 – 9.15, str. 8.30 – 10.00, štv. 10.30 – 12.30

 


 

Anotácia:

Informačné a komunikačné technológie (IKT) predstavujú nové možnosti a formy získavania informácií a v súčasnosti sú novou alternatívou k tradičným formám vyučovania. Pod pojmom IKT rozumieme informačné zdroje ako sú Internet, CD ROM aplikácie, rôzne multimediálne a hypermediálne prvky, ktoré sa využívajú vo vyučovacom procese (multimediálny výučbový software, encyklopédie, slovníky na CD, software na výrobu vlastných prezentácií a pod.), ako aj technické prístroje ako laptop, palmtop, PDA assisstent, mobilné telefóny a pod.

        IKT sa v 21. storočí majú šancu stať prioritným informačným zdrojom vo vyučovaní a vzdelávaní. Súvisí to i s narastajúcim trendom zmeny úlohy učiteľa z odovzdávateľa hotových poznatkov na učiteľa usmerňovatela a konzultanta. Aktívnu úlohu v procese získavania vedomostí by mal postupne preberať študent (žiak) pôsobenie učiteľa na žiaka by sa vo vyučovacom procese teda malo vyvíjať smerom od vonkajšieho riadenia procesu učenia sa žiaka učiteľom ku schopnosti samoregulácie svojho učebného procesu žiakom samotným. IKT sa stávajú reálnou súčasťou nášho života. Je preto nutné pripravovať na ich používanie aj študentov PdF UK.

 


 

Ciele:

Cieľom kurzu IKT je poskytnúť študentom priestor na získanie praktických skúseností s využívaním počítačov vo vyučovacom procese – čo sa týka hlavne používania Internetu, multimediálnych CD (výučbový software, encyklopédie, slovníky) a softwaru umožňujúceho prípravu vlastnej prezentácie, napr. v podobe sprievodných “fólií” k slovnému prejavu na konferenciu, na svoju prednášku i pre svoju vyučovaciu hodinu na ZŠ a SŠ (viesť žiakov k tomu, aby si postupne sami pripravovali takéto prezentácie) - napr. pomocou softwaru Microsoft PowerPoint pre Windows.

V rámci kurzu IKT sa študenti oboznámia aj s prácou v projekte INFOVEK a s možnosťou výsledky svojich projektov vypracovaných v kurze dať na webovú stránku.

Z dôvodu rýchleho rozvoja a produkovania nového softwaru využiteľného v pedagogickom procese sa konkrétna obsahová štruktúra kurzu bude prispôsobovať aktuálnym požiadavkám praxe i študentov.

 


 

 

 

 

 

 

 

Témy výučbových jednotiek:

  1. Počítače, rôzny software a Internet - ich využitie pri učení a vyučovaní. Textové editory (najmä Microsoft Word pre Windows) a tabuľkové editory (napr. Microsoft Excel pre Windows). Tvorba vlastných materiálov - príprava referátov, seminárnych prác, správ z výskumu, tvorba materiálov pre svojich žiakov.
  2. Výučbový software pre základné a stredné školy, práca s multimediálnym CD - možnosti využitia v procese učenia aj vyučovania.
  3. Práca s Internetom, možnosti jeho využitia v procese učenia aj vyučovania:
  1. vyhľadávanie informácií súvisiacich s preberanou problematikou,
  2. nové informácie ako stimul konverzácie (napr. na vyučovaní cudzieho jazyka),
  3. tvorba vlastných projektov na základe informácií získaných z Internetu,
  4. využitie e-mailu a korešpondencie,
  5. Internetové konferencie, teleprojekty,
  6. možnosť riešiť medzinárodné projekty formou diskusie na Internete,
  7. zdokonalenie sa v cudzojazyčnom prejave v jazyku, v ktorom na Internete pracujeme.
  1. Oboznámenie sa s projektom INFOVEK na Internete - možnosť vytvoriť vlastný projekt, a umiestniť ho na Internet - napr. na stránku INFOVEKu.
  2. Microsoft PowerPoint pre Windows - možnosť pomocou neho vytvoriť vlastnú prezentáciu (na prednášku, na konferenciu), ktorá v porovnaní s klasickými transparentnými fóliami pracuje aj s pohybovou animáciou a so zvukom.
  3. Samostatná práca študentov na vytvorení podkladov na prednášku v programe Microsoft PowerPoint pre Windows.
  1. Prezentácia vlastných podkladov na prednášku vytvorených v programe PowerPoint.
  2. Pracovné prostredie Moodle.
  3. Školská databáza ASc Agenda a možnosti jej využitia.
  4. Interaktívne tabule a ich softvéry, práca s programom pre interaktívne tabule.
  5. Využitie mobilných technológií (PDA, mobilné telefóny, testovacie prístroje) vo výučbe.

 

Možnosti využívania počítačového softwaru a Internetu sú veľmi široké. Tu uvedené témy výučbových jednotiek sú študentom k dispozícii na úvodnú diskusiu. Aktuálny program kurzu sa bude modifikovať v súlade s požiadavkami a preferenciami študentov.


 

(priebežné/záverečné hodnotenie = 70/30)

Účasť

15 bodov

Inštalovanie dataprojektoru

10 bodov

Splnenie úloh zadávaných učiteľom (práca s internetom a krátke prezentácie prostredníctvom dataprojektoru pred skupinou – témy: 1. Infovek, 2. Materiálno-didaktické prostriedky celkovo, 3. Výučbové programy, 4. Internetové linky vhodné pre vyučovanie, 5. iné, podľa vlastného výberu

10 bodov/úloha a min.3 úlohy ústne prezentované = 30 bodov

MS-Excel – základy prenesené do PowerPointu (poslané na mail vyučujúcej)

10 bodov

Vlastný projekt (záverečná prezentácia vytvorená v PowerPointe s dodržaním zadaných parametrov + písomná verzia – článok k prezentácii)

45 + 25 bodov

Osobne prezentovaná záverečná PowerPointová prezentácia pred skupinou

30 bodov

Záverečný test

35 bodov

 

Klasifikácia

A        200 - 190

B        189 - 170

C        169 - 155

D        154 - 140

E        139 - 120

Fx        119 - 0


 

ODPORÚČANÁ  literatúra:

  1. HLÁSNA, s. – HORVÁTHOVÁ, K. – MUCHA, M. – TÓTHOVÁ, r.: Úvod do pedagogiky. Nitra : ENIGMA, 2006 (kapitola 3.4.3 Materiálne didaktické prostriedky).
  2. Zborniky z konferencií DidInfo od roku 2000. Dostupné na internete: http://virtual.fpv.umb.sk/didinfo
  3. príručky uživateľov pre programy používané na kurze (Microsoft Word, Microsoft PowerPoint, Microsoft Excel, príp. iné podľa aktuálnej potreby),
  4. výučbový software (poskytuje vyučujúci),
  5. Internet (www.infovek.sk, www.orbispictus.sk, ...atď.)

IKT

Vyučovanie je procesom mnohonásobných reprezentácií (verbálneho, grafického, matematického a iného vizuálneho a auditívneho) učiva.

Možno ju viac, či menej účinne realizovať pomocou rozmanitých médií napr.: ústna komunikácia, učebné texty, obrazy, grafické schémy, modely, diafilmy, fotografie, zvukové filmy, video, televízia, počítač.

 

Didaktické prostriedky ako kategória didaktiky zahŕňa “všetky materiálne predmety, ktoré zaisťujú, podmieňujú a zefektívňujú priebeh vyučovacieho procesu.

 

Poznáme dve základné kategórie týchto predmetov:

- učebné pomôcky (UP),

- didaktická alebo informačno-komunikačná technika (DT).

 

Učebné pomôcky niekedy môžeme na vyučovaní uplatňovať iba prostredníctvom rozličných technických zariadení, strojov a prístrojov,

- súhrnne označujú ako didaktická technika

- existujú rôzne klasifikácie DT (Hapala, Petrík, Cirbes, Driensky a kol.)

 

  1. klasifikácia

 

A) Vizuálne pomôcky (skutočné predmety, modely, zobrazenia, literárne),

B) Auditívne (zvukové) pomôcky (gramofónová platňa, magnetofónová páska, CD),

C) Audiovizuálne pomôcky (zvukový film, TV program, videozáznam, CD disk, DVD disk),

D) Kybernetické pomôcky (programy pre učiace stroje, programy (software) pre počítače),

E) Multimediálne a hypermediálne pomôcky (hypertextové a hypermediálne (audiovizuálne interaktívne) programy (software) na CD a DVD diskoch)

F) Špeciálne pomôcky špecifikujúce charakter jednotlivých vyučovacích predmetov (experimentálne súpravy, napr. semimikrosúpravy na chemické pokusy), laboratórne pomôcky, pracovné pomôcky, náradie a pod.).

 

 

  1. klasifikácia

 

1. Zobrazovacie plochy - plochy pre nepremietaný záznam, t. j. tabule (klasické, drevené, magnetické, plastické s bielym povrchom, tabule s keramickým povrchom, flipchart, elektronické tabule s tlačiarňou a i.).

 

2. Premietacie plochy:

- reflexné premietacie plochy - určené pre prednú projekciu (difúzne, perličkové, smerové),

- priesvitné premietacie plochy - určené pre zadnú projekciu.

 

3. Vizuálna (projekčná, premietacia) didaktická technika - pre statickú obrazovú projekciu:

- spätné projektory (na premietanie z priesvitných fólií),

- epiprojektory (na priame premietanie z nepriesvitných materiálov – z kníh, časopisov) – v súčasnosti sa už používajú zriedkavo,

- diaprojektory,

 

4. Auditívna (zvuková) didaktická technika (gramofóny, magnetofóny, CD prehrávače; rozhlasové prijímače; slúchadlové súpravy a ich pomocné príslušenstvo (napr. mikrofóny, reproduktory, zosilňovače).

 

5. Technické zariadenia na tvorbu didaktických materiálov (mixážne zariadenia na nahrávky a úpravy zvukových programov, fotografické laboratórium s kamerami,  videorekordér s kamerou, reprografický prístroj a pod.)

 

6. Audiovizuálna didaktická technika:

- zariadenia pre statickú audiovizuálnu projekciu (diafónová súprava),

- zariadenia pre dynamickú audiovizuálnu projekciu (napr. filmové projektory pre 8 alebo 16 mm film, videoprojektory) a rôzne pomocné zariadenia (napr. prevíjačky, prehliadačky, lepičky a pod.),

- televízna technika - súbor prístrojov a zariadení, ktorých účelom je snímanie, spracovanie, záznam a reprodukcia televízneho obrazu: videokamery, strihové a režijné jednotky a ďalšie pomocné zariadenia.

 

7. Vyučovacie stroje (examinárory, repetítory, informátory, trenažéry, simulátory)

 

8. Výpočtová technika (počítače všetkých typov a ich prídavné zariadenia, multimediálne počitače a prídavné zariadenia)

 

9. Vyučovacie technické systémy (uzatvorený TV okruh, počítačová učebňa v LAN sieti (lokálna počítačová sieť), multimediálne jazykové laboratórium a pod.)

 

Hlavným reprezentantom IKT sa stal počítač. Časti, ktoré máme poznať a využívať:

  1. Textové editory: MS Word, Open Office, Corel World Perfect Office, Star Office, Wordperfect
  2. Tabuľkové kalkulátory: MS Excel, Open Office
  3. Grafické editory: Corel Draw, Adobe Photoshop
  4. Nástroje na komunikáciu – cez Internet: Emaily, ICQ, IRC, Skype, Moodle
  5. Nástroje na vzdelávanie: výučbové programy, simulátory, virtuálne laboratóriá, multimediálne enciklopédie
  6. Nástroje na šírenie a prezentáciu informácií: PPT, Open Office, www stránky

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Výučbové programy

 

  1. Vyučovanie pomocou počítača CAL = všetky aplikácie zariadení na spracovanie údajov, ktoré slúžia na sprostredkovanie, preskúšanie vedomostí, schopností.
  2. Nie je dôležité, aby učiteľ vedel všetko, ale aby sa stal tým, ktorý chce vedieť všetko.
  3. Prečo je dôležité ovládať prácu na PC?

- potrebujeme ju hlavne v budúcom povolaní.

- Je dôležité pritom mať vhodné programové vybavenie.

 

Pedagogický softvér

  1. Pedagogický softvér sú programové prostriedky, využiteľné počas edukácie na:
  1. podporu vyučovania,
  2. odbremenenie učiteľa i žiakov od časovo náročných činností.
  1. Umožňuje usmerniť aktivitu žiakov, variabilnosť riešených problémov, dynamiku a efektívnosť učenia.

 

Vyučovací proces pomocou techniky

  1. Výučbové programy,
  1. Samovzdelávacie programy,
  1. Počítač ako nástroj.

 

VP

  1. Tréning, precvičovanie (napr. Detský kútik, Alík – veselá matematika, Didakta Angličtina, Cirkus Šaša Tomáša),
  2. Priama inštruktáž (elektronické encyklopédie – Umelecké diela Slovenska, Encyklopedie vesmíru a multimédiálne programy – Hejbejte se kosti moje, Lidské tělo, Vedomosti v hrsti),
  3. Elektronická tabuľa,
  4. Diagnostika.

 

Samovzdelávacie programy

  1. Didaktické hry (s prvkami súťaženia),
  1. Dobrodružné hry,
  1. Imitačné modelovanie (simulácie) – automobilové, letecké, lodné alebo vesmírne simulátory.

PC ako nástroj

  1. Približuje školské prostredie reálnemu svetu,
  2. Programy s upravenou verziou, zjednodušené pre špecifické potreby,
  3. Skupina programov, ktoré robia z PC výkonný nástroj: textové editory, tabuľkové kalkulátory, grafické editory,

 

Výber VP

  1. Technické parametre + Praktické parametre + Motivačné parametre + Vyučovacie parametre

 

Technické parametre

  1. Typ počítača,
  2. Druh média, na ktorom sa softvér dodáva,
  3. Vstup a výstup programu,
  4. Spolupráca s inými programami (napr. jazyk),
  5. Grafické spracovanie softvéru,
  6. Odolnosť programu voči chybám,
  7. Vhodnosť pre žiakov.

 

Praktické parametre

  1. Demonštračné verzie programov, všímajte si:

        - jednoduchosť obsluhy, prehľadnosť, /  - grafické spracovanie,

        - zvuky, video, možnosti ukončenia,

- spôsob ovládania, výstupy,

        - inštalácia a spustenie,  /  - spôsob použitia (ind., skup.).

 

Motivačné parametre

  1. Reakcia na program,
  2. Subjektívny názor učiteľa,
  3. Učiteľova asistencia počas výučby,
  4. Ako simuluje program žiakov,
  5. Schopnosť programu upútať žiaka.

 

 

 

Vyučovacie parametre

  1. Obsah (aktuálnosť, interaktivita, aktivita),
  2. Obťažnosť (ročník, heterogénne skupiny),
  3. Ciele (získanie nových vedomostí, pochopenie a utvrdenie v., zovšeobecnenie, tvorivé rozvíjanie),
  4. Zhoda s učebnými plánmi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Interaktívna tabuľa

Čo je IT

  1. Je to taká plocha citlivá na dotyk, ktorá predstavuje premietnutú obrazovku z počítača pomocou projektora.
  2. Cez obrazovku môžeme používať všetky dostupné aplikácie na počítači.
  3. Ak máme prístup na internet, ten je tiež dostupný cez obrazovku.

 

Použitie IT

  1. Klasickú tabuľu často mažeme – obsah sa nezachová, resp. len v podobe žiakových poznámok.
  2. Poznámky, vysvetlenie, prezentáciu premietnutú cez interaktívnu tabuľu môžeme uložiť a sprístupniť žiakom emailom alebo na webovej stránke školy.

 

Kedy je efektívne využívanie IT

  1. Dáme šancu učiteľom na jej vyskúšanie a praktické použitie.
  2. Žiaci a učitelia ju využívajú spoločne.
  3. Jej použitiu predchádzala dôkladná príprava a plánovanie.
  4. Učitelia si navzájom vymieňajú svoje materiály.
  1. Je dostupná spoľahlivá technika.
  1. Umiestnenie techniky neprekáža.
  1. Pripravené materiály neustále a priebežne dopĺňame a inovujeme.

 

Porovnávanie rôznych IT

  1. Koľko tabúľ toľko softvérov.
  2. Nakoľko ich použitie je rovnaké, môžeme nájsť niekoľko spoločných znakov:

- digitalizácia obrazu,

- niektoré tabule sa dajú bez projektora použiť ako obyčajné tabule,

- pri niektorých tabuliach nie je potrebný projektor na digitalizáciu obrazu.

  1. Rôzne tabule nie sú kompatibilné navzájom.
  2. Ak to softvér tabule dovoľuje, uložte pripravený dokument v inom formáte (.jpg, .bmp, .pps).
  3. Základnou požiadavkou pri používaní interaktívnej tabule je operačný systém Windows/Mac. Nepoznáme (zatiaľ) tabule podporované programom Linux/Unix.

 

 

Mobilné tabule

  1. Mobilné môžu byť všetky súčasti setu: tabuľa (napr. aj flipchart), projektor, počítač, samotný prístroj (mimio, e-beam).

 

Výhody:

- dá sa premiestňovať podľa potreby,

- z pohľadu majetkového zabezpečenia je výhodnejší,

- lacnejší,

- jednotlivé komponenty sa dajú ľahko vymieňať.

 

Nevýhody:

- rýchlejšie sa kazí,

- častá kalibrácia,

- projektor sa dá umiestniť väčšinou len oproti tabule, čím sa prejaví krytie tabule.

 

Statické/fixné fabule

  1. Všetky súčasti tabule sú pevne zafixované.

 

Výhody:

- menej kalibrácií,

- majetkovo sa ľahšie zabezpečuje,

- stabilný, spoľahlivejší,

- predstavuje ideálne riešenie, ak máme dostatok príslušenstva,

- efekt zakrývania sa eliminuje, ak je projektor pripevnený na strop.

 

Nevýhody:

- nedá sa premiestňovať,

- jednotlivé komponenty sa ťažšie vymieňajú a opravujú,

- drahší.

 

 

 

 

 

 

Časté chyby

  1. Chcem ukázať všetko!
  2. Nával informácií na žiakov.
  3. Time management – menežment času.
  4. Vyučovacie prvky sú nevhodné.
  5. Prostriedok sa stáva cieľom.
  6. Efekt zakryje podstatu.

 

Druhy IT

TeamBoard / Promethean / Interwrite / CleverBoard / Mimio / StarBoard / eBeam Projection

Polyvision TouchScreen / Walk-and-Talk / Easiteach / Smart

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E-vzdelávanie

 

Je to systém vzdelávania s centrálnou úlohou študujúceho, ktorý využíva na tvorbu a poskytovanie obsahu, riešenie úloh, hodnotenie, komunikáciu, administráciu a riadenie vzdelávania elektronické metódy spracovania, prenosu a uskladňovania informácií.

 

  1. Pojem „e-learning“ sa používa zhruba od konca roku 1997.
  2. Dovtedy sa v súvislosti so vzdelávaním na webe hovorilo tiež ako o vzdelávaní pomocou Internetu (Internet based learning-IBL), o vzdelávaní online (Online learning)
  3. Staršie skratky: CBT/CBL (computer based training/learning), WBT/WBL (web based training/learning)
  4. Systém e-vzdelávania môže pokrývať všetky jeho úrovne – od prípravy a poskytovania obsahu, cez rôzne nástroje na aktivity a riešenie úloh, na komunikáciu a na riadenie a administráciu vzdelávacieho procesu a jeho prípravy.
  1. Základným nástrojom e-vzdelávania sú textové editory.
  2. K zložitejším patria programovacie jazyky na tvorbu počítačových programov, prostriedky na počítačom podporovaný dizajn a simulátory.

 

Počítačom podporované vzdelávanie - OFFLINE

  1. CBT/CBL/CBI – computer based training/learning/instruction
  2. CAL/CAI – computer assisted learning/instruction
  3. = práca v lokálnom režime bez využívania počítačových sietí
  4. Vzdelávacie programy typu CBT sa zvyčajne šíria na CD nosičoch (alebo DVD)

 

Vzdelávanie cez internet - ONLINE

  1. Keď počítač prijíma a vysiela údaje cez počítačové siete (Internet, intranet).
  2. Označuje sa skratkami: WBT, WBI, WBL (Web based training/instruction/learning).
  3. Existujú úlohy pre:
  1. Jednotlivcov (absolvovanie poč. testov),
  2. Pre skupiny (wiki, blogy).

 

 

 

Komunikácia

  1. Hrá dôležitú úlohu v e-vzdelávaní.
  2. Technickými prostriedkami sa snažíme nahradiť tie zložky vzdelávania, ktoré boli v rámci tradičného vzdelávania založené na bezprostrednej komunikácii v triede.
  3. Z časového hľadiska rozlišujeme asynchrónnu a synchrónnu komunikáciu.

 

Administratíva a riadenie

  1. Správna funkcia systému = spravovanie a riadenie väzby medzi jednotlivými zložkami a používateľmi (študenti, autori, tútori, manažéri a administrátori).
  2. Je potrebné riadiť vývoj, produkciu a distribúciu materiálov, spravovať nástroje na riešenie úloh, riadiť prístupové práva a organizovať komunikáciu.
  3. Systém na riadenie výučby = súbor nástrojov, ktoré zabezpečujú poskytovanie a riadenie e-vzdelávania.
  4. LMS – Learning Management System
  5. Je to softvérová aplikácia (technológia založená na Web-e).
  6. Podporuje študentov v komunikácii, slúži na plánovanie, implementáciu a hodnotenie konkrétnej výučby.
  1. LMS umožňuje:
  1. Registrovať študentov,
  2. Doručiť študijný materiál študentovi,
  3. Zabezpečiť bezpečnosť údajov kurzu,
  4. Monitorovať prácu,
  5. Testovať a hodnotiť,
  6. Indikuje dokončenie kurzu,
  7. Riadi prístup študentov k administrátorovi.
  8. Alternatívny termín k LMS je CMS (Course Management System)
  9. LMS – navrhnuté pre komerčné kurzy
  10. CMS – pre vysokoškolské vzdelávanie
  11. Iný CMS (Content Management System) = softvér, kt. zabezpečuje riadenie tvorby, uloženia, vyhľadávania, využitia a opätovného využitia modulov (v rôznych kombináciách).
  12. LCMS – Learning Content Management System = systém na riadenie obsahu výučby.
  13. Zameriava sa na nástroje na tvorbu študijných materiálov, manažment a správu vzdelávacích objektov, údajov a databáz.

Iné pojmy

  1. MLE = managed learning enivronment, riadené vzdelávacie prostredie.
  2. VLE = virtual learning environment (subsystém MLE), počítačový program umožňujúci vzdelávanie s podporou počítačov alebo e-learning
  3. LP (learning platform) = MLE + VLE
  4. LSS (learning support system), CMC (computer mediated communication), OE (online education)

 

Systémy na e-vzdelávanie

  1. WebCT a BlackBoard (najznámejšie), Learning Space, LotusNotes/Domino, IBM Workplace, TopClass – komerčné.
  2. Moodle, Sakai, Hyperwave, ATutor, Elgg,Bodington, AulaNet, Manhattan – open source.
  3. Na Slovensku a v Čechách popri LMS Moodle eDoceo, uLern a iTutor

13