Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / UZ - Všeobecná didaktika
Analýza vyučovacej hodiny (analyza_vyucovacej_hodiny.doc)
Analýza vyučovacej hodiny
Protokol pozorovania zameraného na priebeh a fázy vyučovacieho procesu
Predmet:
Ročník:
Téma:
Dátum pozorovania:1. Prípravná fáza vyučovacej hodiny (plánovaný priebeh hodiny) – sledovať: o ako bol stanovený výučbový cieľ (doslovná formulácia)
o aký typ cieľa učiteľ zvolil a prečo
o vymedzenie učiva, základné učivo2. Realizačná fáza (priebeh hodiny, t.j. motivácia, expozícia, fixácia) – sledovať: o či učiteľ pripravil žiakov vhodne psychicky na učenie (motivácia)
o ako oznámil učiteľ žiakom cieľ vyučovacej hodiny (doslovne)
o ako využíval ciele na riadenie učebných činností žiakov
o ako učiteľ sprostredkoval nové učivo (použité formy a metódy)
o ako odlíšil základné, rozširujúce, prípadne prehlbujúce a doplnkové učivo
o aké boli jeho typické otázky
o ako navodzoval samostatnú aktivitu žiakov, v akej kvalite a rozsahu
o či zapájal všetkých žiakov do činnosti
o aké typy učebných úloh žiakom predkladal, aká bola ich poznávacia náročnosť a variabilita
o aká bola prevládajúca činnosť učiteľa
o aká bola prevládajúca činnosť žiakov
o ako bolo využívaná učebnica, prípadne iné texty a materiály, pomôcky pri práci s učebnicou (doslovne) organizácia práce s učebnými pomôckami
o domáca úloha – bola zadaná v súlade s výučbovým cieľom a učivom3. Kontrolno-hodnotiaca fáza - sledovať: o ako boli zamerané otázky učiteľa pri skúšaní a opakovaní – na pamäťové zvládnutie učiva, na pochopenie vzťahov a súvislostí, na aplikáciu poznatkov
o či malo skúšanie charakter vytvárania spätnej väzby pre učiteľa aj pre žiakov s ucelenou myšlienkovou štruktúrou alebo malo roztrieštený, epizodický charakter
o či malo skúšanie a opakovanie jasný cieľ, prepojený s cieľom výučby
o či hodnotenie bolo objektívne, spravodlivé, učiteľom zdôvodnené
o ako reagoval učiteľ na chyby žiaka, či ju dokázal didakticky využiť
o aká bola atmosféra pri skúšaní (stres, napätie, „osudovosť“ výsledkov alebo pohoda, uvolnenie, podpora), orientácia učiteľa na vedomosti, alebo naopak na chybu (skúšal čo žiaci vedia alebo čo nevedia, so snahou „nachytať“ pri nevedomosti)
o ako zhodnotil učiteľ výsledky učebnej práce na hodine z hľadiska výučbového cieľa4. Celkový dojem z vyučovacej hodiny
o aká bo la celková atmosféra hodiny (kladne podnecujúca, či nie)
o ako sa podarilo učiteľovi žiakov zaujať
o aká bola celková aktivita žiakov na hodine a ako ju učiteľ navodzoval a využíval
o či diferencoval učiteľ požiadavky na žiakov s ohľadom na ich možnosti a zvláštnosti (individualizácia)