Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Právnická Fakulta / Dejiny politických a právnych myslení
Homér a hesiodos (f1.doc)
1.Počiatky starogréckej štátnosti: Homér a Hesiodos
Homér
Žil asi 8. storočie pred Kr. Dokonca sa vyskytujú pochybnosti o tom, či takýto básnik vô bec žil.
Slepý rapsód pravdepodobne pochádza z ostrova Chios (jeho rodisko si však prisvojuje ďalších šesť gréckych miest).
- Homérove eposy boli pre Grékov tým, čím neskôr pre kresťa nov biblia. Ho mérovi sa pripisujú 2 eposy:
Ílias alebo Spev o Íliu (Tróji)
Odysseia alebo Epos o Odyseovi, kráľovi na ostrove Itaka.
- Charakteristickým príkladom pretlmočenia určitých politic kých náhľadov je Diapeira v druhej knihe Iliady o rozporoch pred Trójou. Ide o rozpor medzi gréckymi kráľmi a ich vojenskými od dielmi, ktoré sa chcú vrátiť. Známy výrok Odysea na vojenskom zhromaždení má hodnotu konkrétnej politickej výpovede: "Nebu deme tu, Achájci, všetci kraľovať, nie je dobré, ak vládne viac vládcov - nech iba jeden je vládcom, jeden je kráľom - vždy ten, ktorému Zeus prepožičal žezlo a právo. "
- Oba Homérove eposy poskytujú veľa svedectiev a obrazov zo ži vota polis. U Fajakov vládne kráľ Alkinos (t.j. ten, ktorý je silný ro zumom), predchodca neskoršieho ideálu kráľa filozofa (Odysseia, 7. a 8. kniha). Na trhovisku sa radí s 12 bazilejmi a inými vznešenými poradcami a zhromaždený ľud bez odvrávania prijí ma jeho rozhodnutia.
- Príkladom súdneho procesu je scéna zobrazená na Achillovom štíte: starci rozhodujú o peňažnej pokute za vraždu. Zločin, ktorý predtým viedol k rodinným sporom a mal za následok reťazovú pomstu, sa v polis rieši zmierovacím konaním, ktoré uznávajú obe procesné strany.
- Pred následkami, ktoré pre zmenu stíhajú bezprávnych mu žov, ktorí "násilne súdia a vynášajú skrivodlivé rozsudky, šliapu po práve a nedbajú na božiu odplatu", Homér varuje v 16. speve Iliady, odsudzujúc tento druh nespravodlivosti.
- Homér stotožňuje dobrý a spravodlivý poriadok s tým, ktorý má boží pôvod a ktorý chránia bohovia. Označuje ho ako thémis alebo diké.
- V Homérových poučných ideáloch a ich zavrhnutia hodných protikladoch sa prelína inštitucionálne s morálnym. Sporadickú tému o význame thémis a diké pre ľudskú spoločnosť oveľa po drobnejšie rozpracúvajú jeho nasledovníci.
Hesiodos
Hesiodos z boiótskej Askry má roľnícky pôvod a nie je oveľa mladší ako Homér.
- Je autorom 2 didaktických básní:
Pô vod bohov (Teogonia)
Práce a dni (Erga kai hemerai).
- Na rozdiel od Homéra píšuce ho o živote šľachty, ktorá bojuje o korisť a slávu, Hesiodos opisuje životný boj drobných roľníkov a remeselníkov zarábajúcich si na živobytie ťažkou každodennou prácou. Demos musí často strpieť vynášanie nespravodlivých rozsudkov vznešených sudcov (basile is), to je neuralgický bod Hesiodových úvah.
- Podľa básnika Diov otec Kronion dal ľuďom poriadok založený na zákone (Hesiodos ako prvý autor používa slovo nomos), ktorý prikazuje zdržiavať sa zneužívania moci.
- Zeus trestá nespravodli vých, a tých, ktorí si vážia diké, odmeňuje šťastím a úspechom.
- Človek teda nie je vydaný napospas osudu, ale má možnosť po dieľať sa na ňom.
- Do úvah o všeobecnej spoločenskej etike Hesiodos zapracúva svoj osobný príbeh. Týka sa vzťahu k bratovi Persesovi, ktorý pod platil sudcov v meste, aby po smrti rodičov vysúdil celé dedičstvo pre seba. Preto je jeho brat prvý, koho Hesiodos poučuje o diké.
- V Teogonii, epose o vzniku sveta a bohov, Hesiodos personifikuje rôzne strasti ľudského života, okrem iných svár (Eris).
- Ústrednou témou básne Práce a dni je spravodlivosť (diké), ktorú Hesiodos vníma z perspektívy ľudu (demos).
- V Prácach a dňoch hovorí o dobrej a zlej Eris.
- Dobrá Eris v jeho chápaní po vzbudzuje istého muža k práci tým, že ho necháva pozorovať, ako jeho sused bohatne prácou vlastných rúk.
- Podľa Hesioda je závisť najdôležitejším ekonomickým stimulom.
- Napriek neblahej skúse nosti s aristokraciou básnik nespochybňuje existujúci poriadok a zlej Eris pripisuje len zodpovednosť za zlú vojnu a svár.
- Hesiodos v mnohých apokalyptických obrazoch spracúva námety z mytológie Prednej Ázie a je sprostredkovateľom myšlienkového bo hatstva, ktoré má veľký význam pre ďalší európsky duchovný rozvoj.
1/1