zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Manažment ľudských zdrojov

 

Prednáška č. 10 (prednaska_c.10-_14.4.2009.doc)

Manažment ľudských zdrojov

Prednáška č. 10        14.4.2009

 

Hodnotenie zamestnancov a pracovného výkonu

Pracovný výkon

→ v užšom slova zmysle- výsledok (množstvo a kvalita práce); dôležitá je kvantifikovateľnosť výkonov

→ v širšom slova zmysle- pracovné správanie (prístup k práci, ochota prijímať prac. úlohy...)

 

-zložky prac. výkonu:        -úsilie ako odraz motivácie

                        -sústredenosť na výkon

                        -schopnosti, vedomosti a zručnosti

                        -vnímanie úlohy (miera pochopenie úlohy)

                na dobrý výkon nepostačuje len úsilie

 

Hodnotenie pracovného výkonu

-racionálny a systematický proces porovnávania požiadaviek prac. činnosti a spôsobilosti zamestnancov s tým, či dokážu úspešne vykonávať zverené úlohy

-nástroj kontroly, usmerňovania a motivácie zamestnancov

-cieľ hodnotenia prac. výkonu- dosahovanie trvalého zlepšovania prac. výkonu na základe rozvoja zručností a celkovej kompetencie zamestnancov a ich vhodného prac. správania

 

a) neformálne        -príležitostné, nepravidelné

                -súčasť priebežnej kontroly plnenia prac. úloh a správania

                -spravidla nebýva zaznamenané

b) formálne        -systematické, racionálne, štandardizované

                -plánovitosť, systémovosť

                -vyhotovujú sa z neho záznamy

 

Ciele hodnotenia pracovného výkonu

-poznať úroveň prac. výkonu každého zamestnanca za hodnot. obdobie

-poskytnúť zamestnancom potrebné informácie o výsledkoch hodnotenia pre ďalšie plánovanie a rozvoj

-doplniť kvalifikáciu zamestnancov

-motivovať zamestnancov k lepšiemu výkonu

 

Princípy hodnotenia pracovného výkonu

-zodpovedá sa za neho nadriadený

-hodnotený musí byť každý zamestnanec

-uskutočňuje sa priamo a osobne

-nadriadený je povinný spravodlivo hodnotiť výkon zamestnancov

-hodnotenie sa uskutočňuje periodicky

-systém hodnotenia musí byť efektívny, spoľahlivý a všeobecne akceptovateľný , praktický a zrozumiteľný

-hodnotitelia by sa mali pred začiatkom hodnotenia oboznámiť s cieľmi , princípmi a metódami hodnotenia

-z hodnotenia musia vyplývať jednoznačné závery

Proces hodnotenia zamestnancov

-prípravné obdobie:        1) rozpoznať a vymedziť  predmet hodnotenia

                        2) analyzovať prac. miesta

                        3) formulovať kritériá výkonu a jeho hodnotenie

                        4) informovať zamestnancov o pripravovanom hodnotení

-obdobie získavania informácií a podkladov:

                        5) zistiť informácie

                        6) zabezpečiť dokumentáciu o pracovnom výkone

-obdobie vyhodnocovania informácií o pracovnom výkone

                        7) vyhodnotiť pracovné výkony

                        8) porovnať pracovné výsledky zamestnancov s cieľmi

                        9) rozhovor s hodnoteným zamestnancom

 

Kritériá hodnotenia pracovného výkonu

-kritériá sa vzťahujú na         -požiadavky práce

                                -ciele pracovnej činnosti

                                -pracovné úlohy

                                -pracovné podmienky

-kritéria by mali vychádzať z/zo:        -analýzy práce

                                        -opisu pracovného miesta

                                        -špecifikácie práce

 

 

Výsledky:                                                Odborná spôsobilosť, vlastnosti:

-množstvo vyrobených výrobkov                        -odborné vedomosti

-kvalita tovarov a služieb                                -zručnosti

-nepodarkovosť a odpadovosť                        -jazykové znalosti

-predaj tovarov a služieb                                -schopnosť viesť iných

-počet obslúžených klientov, hostí                        -schopnosť koordinácie

-spokojnosť klientov, hostí                                -odolnosť voči stresu

-počet reklamácií                                        -tvorivosť, flexibilita

-nehody pri práci                                        -zamestnanosť, vyrovnanosť

 

Pracovné správanie:

-pracovná aktivita

-dodržiavanie stanovených pracovných postupov

-dodržiavanie prac. režimu, nariadení

-ohlasovanie problémov

-hospodárnosť

-zaobchádzanie so zariadením

-podávanie racionálnych návrhov

 

 

Sociálne správanie:

-ochota spolupracovať

-zaobchádzanie s ľuďmi

-vzťahy s kolegami

-správanie voči nadriadeným/ podriadeným

 

Metódy hodnotenia pracovného výkonu

  1. hodnotenie podľa stanovených cieľov:

-zamestnanec a nadriadený sa dohodnú na budúcich pracovných cieľoch a spôsobe ich plnenia

-ciele → presne definované, termínované, akceptované, odsúhlasené, kontrolovateľné, priebežne sledované

  1. hodnotiaca stupnica → návrhy, stupnica, bodovanie, ...
  2. hodnotenie kľúčových udalostí → zaznamenáva ich hodnotiteľ

a) výnimočne pozitívne

b) výnimočne negatívne

výhoda → eliminácia subjekt. hodnotenia

nevýhoda → ???? priebež. evidencie

  1. hodnotiaca správa         → voľný opis prac. výkonu alebo vopred pripravená osnova

→ posudzovanie výsledku prac. činností zamestnanca

  1. hodnotiaci dotazník        → vedľajšie hodnotenie
  2. hodnotenie porovnávaním         → zoradenie zamestnancov podľa pracovného výkonu- do vopred stanovených kategórií

→ porovnávanie dvojíc

  1. assesment center: viacej hodnotiteľov
  2. sebahodnotenie
  3. rozhovor

 

 

Metódy využitia hodnotenia pracovného výkonu

-odmeňovanie

-posudzovanie pracovných spôsobilostí

-predikcia pracovného postupu