Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Manažment území
Prednáška č. 9 (prednaska_c._9-_7.4.2009.doc)
Manažment ľudských zdrojov
Prednáška č. 9 7.4.2009
Validita vybraných metód
→ chyby vo výberovom konaní:
a) členov komisie- efekt svätožiary, sugest. otázky, osobné predsudky, dominantnosť,
improvizácia
b) uchádzača- hranie divadla, chválenie sa, neschopnosť počúvať, nepripravený, veľa
rozpráva
-prijatie do zamestnania -právne normy o prijatí
-povinnosti pers. útvaru
-predstavenie zamestnanca
-orientácia (adaptácia)
Pracovná zmluva
-dohoda medzi zamestnancom a zamestnávateľom
čo musí byť v zmluve čo môže byť v zmluve
-druh práce -výplatné termíny
-miesta výkonu práce -pracovný čas
-deň nástupu do práce -výmera dovolenky
-mzdové podmienky -dĺžka prac. času
-ďalšie hmotné výhody
dohody o prácach mimo pracovného pomeru:
a) dohoda o pracovnej činnosti- max 10 hodín týždenne
b) dohoda o vykonaní práce- 350 hodín ročne
c) dohody o brigádnickej práci študentov- 20 hodín týždenne
skúšobná doba - max 3 mesiace, + predĺženie o prekážky v práci
-písomne dohodnutá
-čas na spoznávanie zamestnanca a zamestnávateľa
Rozvoj zamestnancov
1.) orientácia- uvedenie nového zamestnanca na pracovisko, oboznámenie s podmienkami práce a kolegami
Metódy orientácie
-rotácia prac. činností; prax v iných oddeleniach; špeciálne úlohy/projekty; tútorstvo a usmerňovanie; „hodiť niekoho do vody, kde je najhlbšia“; prax pod vedením inej osoby; názorné príklady, diskusné skupiny
Celoživotné vzdelávanie
-predškolské učiť sa vedieť
zákl. gramotnosť
-základné konať
-stredoškolské spolunažívať
funkč. gramotnosť
-vysokoškolské byť
-vzdeláv. dospelých
rozvoj vedomostí, schopností, spôsobilostí a prakt. skúseností
-vzdelávanie dospelých- prehlbovanie alebo získavanie funkčnej gramotnosti pre potreby štátu, organizácie a zamestnanca
1) príprava na získanie stupňa vzdelania
2) obdobné vzdelanie a príprava, kt. účastníkovi umožňuje rozširovať vedomosti a zručnosti
-podnikové- súčasné zamestnanie
-osobnostný rozvoj- budúce zamestnanie
-prehĺbenie (udržanie a rozšírenie) kvalifikácie
-vzdelávanie v organizácií- a)???? – potreby organizácie
b) ciele
-metódy vzdelávania: a) priame
b) praktické
c) skupinové
d) samoštúdium
ľudský potenciál- predpoklad na vykonávanie práce
ľudský kapitál- vedomosti, schopnosti
ľudská kapacita- maximálna schopnosť absorpcie informácií
-spôsobilosť v riadení- pripravenosť subjektu riadiť svoju a cudziu prácu
znalosť- vedomosti, zručnosti a schopnosti v kontexte informácií
-znalostný manažment- kladie dôraz na človeka, jeho schopnosť tvoriť a využívať vedomosti, schopnosti a zručnosti
-intelektuálny kapitál organizácie a) ľudský kapitál
b) štruktúrny kapitál- know-how organizácie
c) zákaznícky kapit.- vzťahy medzi organ. a zákazníkmi
-organizačná inteligencia a) vecná a logická
b) sociálna a osobnostná
c) organiz. kultúra
d) tvorivá a akčná spôsobilosť
-učiaca sa organizácia- má schopnosti na vytváranie, získavanie a transfer znalostí
-sebariadenie- sebapoznávanie sebarealizácia sebazdokonaľovanie
-sebazdokonaľovanie - ciele a ich premietnutie do plánov rozvoja kariéry
-personálny rozvoj osobný rozvoj
profesionálny rozvoj
je to realizácia osob. schopností a potenciálu človeka
-kariéra- dosiahnutie plánov. cieľov významných v živote a v práci
-riadenie kariéry- proces, v kt. organizácia vyberá, hodnotí, orientuje a rozvíja ĽZ
-plán kariéry
-rozvoj kariéry v organizácií: a) jednotlivec
b) organizácia