zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Manažment území

 

Prednáška č. 9 (prednaska_c._9-_7.4.2009.doc)

Manažment ľudských zdrojov

Prednáška č. 9                7.4.2009

 

Validita vybraných metód

 

→ chyby vo výberovom konaní:

        a) členov komisie- efekt svätožiary, sugest. otázky, osobné predsudky, dominantnosť,

                                improvizácia

        b) uchádzača- hranie divadla, chválenie sa, neschopnosť počúvať, nepripravený, veľa

                                rozpráva

 

-prijatie do zamestnania        -právne normy o prijatí

                                -povinnosti pers. útvaru

                                -predstavenie zamestnanca

                                -orientácia (adaptácia)

 

Pracovná zmluva

-dohoda medzi zamestnancom a zamestnávateľom

        

        čo musí byť v zmluve                        čo môže byť v zmluve

        -druh práce                                        -výplatné termíny

        -miesta výkonu práce                                -pracovný čas

        -deň nástupu do práce                                -výmera dovolenky

        -mzdové podmienky                                -dĺžka prac. času

                                                        -ďalšie hmotné výhody

 

dohody o prácach mimo pracovného pomeru:

        a) dohoda o pracovnej činnosti- max 10 hodín týždenne

        b) dohoda o vykonaní práce- 350 hodín ročne

        c) dohody o brigádnickej práci študentov- 20 hodín týždenne

 

skúšobná doba        - max 3 mesiace, + predĺženie o prekážky v práci

                        -písomne dohodnutá

                        -čas na spoznávanie zamestnanca a zamestnávateľa

 

 

Rozvoj zamestnancov

1.) orientácia- uvedenie nového zamestnanca na pracovisko, oboznámenie s podmienkami práce a kolegami

 

Metódy orientácie

-rotácia prac. činností; prax v iných oddeleniach; špeciálne úlohy/projekty; tútorstvo a usmerňovanie; „hodiť niekoho do vody, kde je najhlbšia“; prax pod vedením inej osoby; názorné príklady, diskusné skupiny

 

Celoživotné vzdelávanie

-predškolské                                        učiť sa         vedieť

zákl. gramotnosť                        

-základné                                                        konať

-stredoškolské                                                        spolunažívať

                        funkč. gramotnosť                        

-vysokoškolské                                                byť

-vzdeláv. dospelých

 

                        rozvoj vedomostí, schopností, spôsobilostí a prakt. skúseností

 

-vzdelávanie dospelých- prehlbovanie alebo získavanie funkčnej gramotnosti pre potreby štátu, organizácie a zamestnanca

                1) príprava na získanie stupňa vzdelania

2) obdobné vzdelanie a príprava, kt. účastníkovi umožňuje rozširovať vedomosti a zručnosti

 

-podnikové- súčasné zamestnanie

-osobnostný rozvoj- budúce zamestnanie

-prehĺbenie (udržanie a rozšírenie) kvalifikácie

 

-vzdelávanie v organizácií-         a)???? – potreby organizácie

                                b) ciele

 

-metódy vzdelávania:        a) priame

                        b) praktické

                        c) skupinové

                        d) samoštúdium

 

ľudský potenciál- predpoklad na vykonávanie práce

ľudský kapitál- vedomosti, schopnosti

ľudská kapacita- maximálna schopnosť absorpcie informácií

 

-spôsobilosť v riadení- pripravenosť subjektu riadiť svoju a cudziu prácu

 

znalosť- vedomosti, zručnosti a schopnosti v kontexte informácií

 

 

-znalostný manažment- kladie dôraz na človeka, jeho schopnosť tvoriť a využívať vedomosti, schopnosti a zručnosti

-intelektuálny kapitál organizácie        a) ľudský kapitál

                                        b) štruktúrny kapitál- know-how organizácie

                                        c) zákaznícky kapit.- vzťahy medzi organ. a zákazníkmi

 

-organizačná inteligencia        a) vecná a logická

                                b) sociálna a osobnostná

                                c) organiz. kultúra

                                d) tvorivá a akčná spôsobilosť

 

-učiaca sa organizácia- má schopnosti na vytváranie, získavanie a transfer znalostí

-sebariadenie- sebapoznávanie sebarealizácia sebazdokonaľovanie

-sebazdokonaľovanie        - ciele a ich premietnutie do plánov  rozvoja kariéry

                        -personálny rozvoj         osobný rozvoj

                                                 profesionálny rozvoj

je to realizácia osob. schopností a potenciálu človeka

 

-kariéra- dosiahnutie plánov. cieľov významných v živote a v práci

        -riadenie kariéry- proces, v kt. organizácia vyberá, hodnotí, orientuje a rozvíja ĽZ

        -plán kariéry

 

-rozvoj kariéry v organizácií:        a) jednotlivec

                                b) organizácia