Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Marketing území
Prednáška č. 7 (prednaska_c._7-_8.4.2009.doc)
Marketing území
Prednáška č. 7 8.4.2009
Konkurencia
-minulosti bolo strateg. market. plánovanie zamerané predovšetkým na potreby zákazníkov
-v 80. rokoch bola do strateg. úvah ako rovnocenná dimenzia popri orientácií na zákazníkov zahrnutá aj orientácia na konkurenciu
-prechod od pokojného rozvoja k agresívnej súťaži
-existencia konkurenč. vzťahov medzi subjektami trhu je podmienkou toho, aby trhový mechanizmus vystupoval ako efektívne fungujúci systém
-dôležitý faktor: často najviac ovplyvňuje stratégiu rozvoja územia a určuje šance územia na trhu území
Analýza konkurencie
-založená na porovnávaní predmetného územia a inými- konkurenčnými územiami
-umožňuje využívať silné stránky a špecifické prednosti územia a eliminovať tak prípadné ohrozenia
-identifikovať konkurenciu územia je vzhľadom na jeho charakter náročné, či už z hľadiska prístupu:
a) odvetvového- založený na porovn. konkrét. území- porovnat. odvetvia alebo funkcie
b) trhového- založený na porovn. rovnak. al. podobných zákazn. potrieb → skupiny zákazníkov (s rovnak. potrebami)
Cieľ market. anal. konkurencie
-spoznať konk. územia a porovnať:
-potenciál konkur. územia a vlastné možnosti
-výkonnosť konkurencie
-silné stránky a možnosti konkur.
-slabé stránky a ohrozenia konkurencie
-zákazníkov konkurencie
-ciele, nástroje, metódy, plány/stratégie
-konkurenčnú výhodu vlast. územia
-pozíciu na trhu
Cieľ analýzy konkurencie: definovanie konkur. výhody
-prepojenie medzi market. stratégiou a konk. výhodou je také silné a bezprostredné, že stratégia je často definovaná ako hľadanie konk. výhody
-každé územia bude dosah. konkrét. výhody iným spôsobom, v závislosti od toho:
-akým potenciálom disponuje
-v akom prostredí sa nachádza
-na akom trhu pôsobí
-kto je jeho konkurenciou
-výsledkom je: -identifikácia konkurentov
-poznanie zákazníkov konkurencie
-identifikovanie vlastnej konk. výhody
-identifikovanie súčasnej pozície
-identifikovanie cieľov konkurencie
-hodnotenie stratégií presadzovaných konkurenciou
-marketingová analýza SWOT konkurencie
-odhad pravdepodobného správania konkurencie a jej reakcií na zmeny na trhu...
-na základe výsledkov je možné lepšie navrhnúť zmeny v štruktúre nástrojov market. mixu
-čiastkových produktv
-cien
-dostupnosti územia
-market. komunikácie
-človeka
tak, aby boli potreby zákazníkov uspokojené lepšie, ako u konkurencie
Najčastejšie porovnávané atribúty územia v rámci hodnotenia s konkurenciou
-bývanie
-kvalita život. prostredia
-osobná bezpečnosť
-pracovné príležitosti
-možnosti vzdelávania
-možnosti CR
-možnosti nákupov
-nehnuteľnosti
-prac. sila
-cena
-dostupnosť z hľadiska komunikácií, technológií
-pri analýze konkurencie je v prvom rade potrebné rozhodnúť:
-či sa bude územie skúmať ako celok
-alebo podľa vybratých atribútov ponuky
-resp. vo vzťahu k čiastkovým produktom územia
-realizácia analýzy- výskum -primárnych
-sekundárnych informácií
-ich kombinácia
-realizácia analýzy primárnych zdrojov- primárny výskum vo vlastnom území, medzi zákazníkmi územia a testy priamej konkurencie s monitorovaním vybraných kritérií
-následne treba hĺbkovými rozhovormi zistiť:
-ktoré atribúty ponuky alebo čiastkového produktu považujú zákazníci a manažment územia za dôležité vo vzťahu k záujmu o územie
-proces sa opakuje v porovnaní sa s konkurenciou
-treba zistiť, ktoré atribúty ponuky by si zákazníci želali, a ktoré úrovne atribútov nie sú v ponuke konkurencie obsadené
-ak ide o existujúcu ponuku, čiastkové produkty, treba zistiť, ako sú vnímané podľa dôležitých atribútov a ako sú vnímané s konkurenčnými produktmi
Monitoring konkurencie
-2 prístupy: 1) rozhodovanie zákazníkov o výbere územia
2) skúmanie asociácií zákazníkov
1) –zisťuje sa, medzi ktorými územiami, ktoré prezentuje ich názov, tzn. medzi ktorými názvami území si spotrebiteľ vyberá
-na základe čoho sa rozhoduje
2) –skúmajú sa 2 skupiny respondentov
-v 1. skupine sa zisťuje pri akej príležitosti, potrebe sa rozhodujú pre ponuku konkrétneho územia
-na základe odpovedí sa získava zoznam príležitostí alebo potrieb, pri ktorých sa využíva ponuka konkrétneho územia
-ďalej je úlohou týchto respondentov ku každej príležitostí určiť všetky vhodné ponuky alebo čiastkové produkty územia
-potom znovu pre každú spomenutú ponuku treba určiť všetky vhodné príležitosti použitia
-pokračuje dovtedy, kým nie je k dispozícií rozsiahly zoznam využitia príležitostí územia
-2. krok primárneho výskumu- skúmanie vnímania a hodnotenia konkur. ponúk cieľovým trhom alebo cieľovými zákazníkmi
-cieľom tohto kroku je zistiť, ktoré:
-atribúty ponuky územia sú pre zákazníkov dôležité
-skupiny zákazníkov...
-2. krok- realizácia
-ako zákazníci vnímajú a hodnotia konkurenčné ponuky území?
-určia 2 zo súboru 3 území, kt. sa na seba najviac podobajú
-zákazníci vysvetlia, v čom sú si tieto územia podobné a v čom sa líšia od 3. územia
-výsledkom je zistenie vzťahu zákazníkov ku jednotlivým územiam a dôležitosti jednotlivých území v ich očiach
-ďalšia skupina respondentov má potom posúdiť:
-do akej miery je vhodná každá z uvedených ponúk na každú príležitosť použitia
-na základe metód štatistickej analýzy sa vytvoria skupiny/ zhluky ponúk, kt. sa používajú pri podobných príležitostiach