Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita sv. Cyrila a Metoda / Fakulta masmediálnej komunikácie / Všeobecná ekonomická teória
VET - Vypracované otázky na skúšku (varianty A,B,C) (fmk-vet-tahak_na_skusku.doc)
VET - otázky na skúšku
A
- Filozofické koncepcie marketingového manažmentu
- Segmentácia cieľového trhu a trhová pozícia
- Spotrebiteľské trhy a nákupné správanie spotrebiteľov
- Ciele a rozhodovanie o fyzickej distribúcii
- Podstata, význam a funkcie reklamy
- Základné nástroje a ciele podpory predaja
B
- Marketingové stratégie a ich charakteristika
- Marketingový mix
- Produkt a jeho členenie
- Marketing služieb
- Aké marketingové plány poznáme
- Druhy komunikačného mixu
C
- Faktory ovplyvňujúce marketingové stratégie firmy
- Charakteristika marketingového prostredia
- Vývoj nových výrobkov a stratégie životného cyklu výrobkov
- Marketingová komunikácia a tvorba marketingového mixu
- Charakteristika a základné nástroje PR
- Charakteristika medzinárodného marketingu
A
1. FILOZOFICKÉ KONCEPCIE MARKETINGOVÉHO MANAGEMENTU
- Prvé náznaky boli formou názorov, ktoré neuznávali obchod
- T. Akvinský (scholastika) neuznával prácu ako takú, zaťažuje človeka
- Ponuka musí prevyšovať dopyt
- Marketing je ucelená metóda, postup uvedenia nápadu na trh
- Cieľom mark. nemusí byť len zisk, ale aj iný spoločnosťou vytýčený cieľ (zvýšenie podielu na trhu)
- Mark. nie je len technika, ale aj systém riadenia podniku s orientáciou na trh, ako aj systém myslenia a rozhodovania.
Kotler: spoločenskoriadiaci proces, v ktorom jednotlivci získavajú prostredníctvom vytvárania a výmeny tovarov a hodnôt to, čo potrebujú a chcú.
USA: mark. je súbor opatrení na dodanie výrobku spotrebiteľovi za správnu cenu, správnou obchodnou metódou a v správnej forme.
GB: mark. je riadiaca funkcia, ktorá organizuje a diriguje všetky opatrenia zistenia kúpnej sily obyvateľstva, aby sa táto kúpna sila premietla v predaji.
FRANCÚZSKO: komerčné riadenie založené na spoznaní spotrebiteľa
GERMANY: podnikateľská politika na trhu trhu zodpovedajúca (4 nohy stola)
Mark. management: základnou úlohou je zvýšiť dopyt po produkte, službe(zhromažďovanie výroby – znižovanie nákladov – znižovanie cien – viac ľudí kúpi) Niekedy pôsobí aj na znižovanie dopytu z rôznych dôvodov = demarketing (ochrana zdravia, ŽP)
Funkcie: analýza, plánovanie a implementácia zámerov a cieľov organizácie
2. SEGMENTÁCIA CIEĽOVÉHO TRHU A TRHOVÁ POZÍCIA
Základnou úlohou je rozdeliť trh na menšie homogénne prvky, skupiny – pružnejšie reakcie na vývoj na trhu. Každá skupina si vyžaduje špecifický mark. program - potreby spotrebiteľov sú diferencované
Výber vhodnosti trhu sa určuje podľa 4 základných kritérií pre segmentáciu:
- geografické (poloha, geog. jednotky)
- demografické (vek, veľkosť rodiny, národnosť, príjem, vzdelanie, náboženstvo)
- psychografické (životný štýl, príslušnosť k určitej sociálnej vrstve)
- podľa nákupného správania (stupeň pripravenosti na nákup, frekvencia nákupu,, na čo je produkt používaný, aký úžitok prinesie, aký postoj zaujímajú spotrebitelia k určitému produktu)
Podmienky segmentácie : početnosť, merateľnosť, prístupnosť, dosiahnuteľnosť segmentu, využiteľnosť, významnosť.
Hodnotenie trhových segmentov: rast a veľkosť segmentu, štrukturálnu príťažlivosť, ciele a zdroje podniku.
Trhová špecializácia - uspokojuje špecifické potreby na určitom trhovom segmente.
Trhová pozícia – ako spotrebitelia vnímajú produkt v porovnaní s konkurenciou – vnímaná pozícia (použitie marketingového výskumu)
Želaná pozícia – konkretizácia prianí a želaní podniku, identifikácia výhod, výber optimálnej výhody, uplatnenie efektívneho spôsobu komunikácie
Určenie trhovej pozície – vytvára ju pozícia produktu v mysli zákazníkov, firma si ju definuje na základe poznania, ako spotrebitelia vnímajú produkt. Určujeme ju z hľadiska kúpnej sily, dostupnosti, správania sa spotrebiteľov.
Stanovenie trhovej pozície – podľa zvláštností produktu, podľa výhod, ktoré produkt prináša spotrebiteľovi, podľa užívateľskej kategórie, podľa okolností pri používaní
(Napr. 5 základných segmentov trhu pre ženské topánky: dámy, študentky, pracujúce ženy, štaršie ženy, ostatné)
3. SPOTREBITEĽSKÉ TRHY A NÁKUPNÉ SPRÁVANIE SPOTREBITEĽOV
Trhy spotrebiteľov – základný predpoklad úspechu mark. komunikácie každého podniku, aby bolo jasné, čo, ako, kedy a prečo spotrebiteľ nakupuje
Spotrebiteľské trhy – predstavujú všetci spotrebitelia, ktorí nakupujú pre vlastnú potrebu alebo iné potreby – najmä dar
Z hľadiska správania sa spotrebiteľov – ako spotrebiteľ podľahol tlakom a kúpil si práve náš výrobok
Model spotrebiteľského správania – proces – jednoduchý
REAKCIA
Charak- Spotrebiteľ Proces
teristika (centrum) rozho-
spotre- dovania
biteľa onákupe
Mark. Faktory
mix makro-
prostredia
+ VPLYV
aby si
spotrebiteľ
výrobok kúpil
Mark. mix – vplyv konkrétneho produktu, vplýva na základe značky, kvality, cieľom je vplývať na sekundárne hodnoty spotrebiteľov (+ distribúcia, reklama, PR). Mark. komunikácia oslovuje spotrebiteľa – ten dáva prednosť hlavne cene
Faktory makroprostredia – tlačíme nimi na spotrebiteľa (kúpna sila, úspory, splátkový predaj, spotrebiteľské úvery), ľahšie sa rozvíja, ak rastú reálne mzdy
1.technologické (vedecko-technické poznatky, najnovšie trendy)
2.kultúrne (hodnoty a vzťah k iným)
3.politické (legislatívne normy – záruka 2 roky)
4.ekonomické
Pri spotrebiteľovi treba brať ohľad na jeho charakter, vlastnosti – treba ho vnímať komplexne – treba poznať proces, ako sa rozhoduje pri nákupe.
Charakteristika spotrebiteľa
- kritérium psychografické
- geografické
- demografické
- podľa kúpischopnosti.
Proces rozhodovania o nákupe – 5 etáp, spotrebiteľ nemusí prejsť všetkými:
- poznanie – analýza problému
- zhromažďovanie info
- hodnotenie alternatív
- nákupné rozhodnutie
- správanie po nákupe
Konečná fáza je reakcia.
Štádiá prijatia nového produktu:
1.vnímanie nového-bez info
2.záujem-začiatok zhromažďovania info
3.hodnotenie nového produktu
4.skúšanie nového produktu
5.akceptácia produktu
Diferenciácia spotrebiteľov z hľadiska uvedenie výrobku na trh:
- inovátori
- rýchla väčšina
- oneskorená väčšina
- tí, čo kúpia, ale neskôr
4. CIELE A ROZHODOVANIA O FYZICKEJ DISTRIBÚCII
Distribúcia = produkty, ktoré vyrába veľa rozptýlených výrobcov musia prísť na predajné miesta, distribučné cesty môžeme charakterizovať podľa počtu odbytových stupňov. Z miesta výroby treba dodať do miesta spotreby správny produkt, v správnej cene, v správnom čase, na správne miesto (predaj výrobkov konečným spotrebiteľom-podnikové predajne, sprostredkovatelia – distribučnými kanálmi)
Distribučný kanál: súhrn všetkých podnikov a jednotlivých osôb, ktoré sa stnú vlastníkmi alebo sú nápomocné pri prevode vlastníctva produktov a služieb v prípadoch, keď sa produkt dostáva od výrobcu ku konečnému spotrebiteľovi alebo na priemyselné spracovanie. V distribučných kanáloch sprostredkovatelia nakupujú tovar vo veľkom od mnohých výrobcov a zostavujú menšie množstevné jednotky a širší sortiment, pomáhajú preklenúť sezónne rozdiely a priestorové rozdiely + výskum trhu.
Ak chceme lacno predávať, musíme vyrábať špecializované výrobky vo veľkom množstve.
Distribúcia – odbytové kanály – funkcie:
1.analýza trhu
2.nové kontakty-rozšírenie distribúcie
3.fyzická distribúcia-logistika
4.voľba správnej stratégie mark. komunikácie
Stupne v odbytovom kanály:
1.distribučná cesta nulovej úrovne (priamy marketing)
2.jendej úrovne
3.dvojúrovne
4.trojúrovne
Organizácia distribučných kanálov:
- konvenčné distribučné kanály
- vertikálny mark. systém
- horizontálny mark. systém
Typy distribučných stratégií: (závisí od charakteru produktu, ceny, spôsob nákupu, poskytovanie služieb, kontrola predaja)
- intenzívna
- selektívna
- exkluzívna Najrozšírenejšou formou predaja je maloobchod (kritériá podľa sortimentu, ceny, miesta predaja, hĺbky sortimentu)
Fyzická distribúcia – logistika
- ide o vybavovanie objednávok, skladovanie a prepravu tovaru
- zahŕňa plánovanie, implementáciu a operatívne riadenie fyzického toku materiálu a finálnych produktov z miesta vzniku do miesta ich spotreby tak, aby zodpovedali požiadavkám zákazníkov a pirniesli zisk.
- systém prijímania a vybavovania
- podniky distribúcie – zapodievajú sa dopravou a skladovaním
- rôzne faktory – napr. charakter trhu, charakteristika produktu (uhlie, piesok)
- doprava – voľba správneho systému podstatne zľahčuje celý distribučný proces
- typ dopravy – a) potrubná doprava (najspoľahlivejšia)
b)lodná doprava – rozmanité tovary, najlacnejšia (potom potrubná)
c)cestná doprava – podľa prístupnosti
5. PODSTATA, VÝZNAM A FUNKCIE REKLAMY
Reklama - platená forma nepersonálnej prezentácie výrobkov , tovarov a služieb, ktoré sú ponúkané prostredníctvom média. Zámerné úsilie ovplyvniť predaj a nákup tovarov a služieb. Reklama je verejná info. uskutočňovaná prostredníctvom média, aby ovplyvnila, presvedčila spotrebiteľa pri výbere produktu
Charakteristika procesu reklamy – vychádza zo situačnej analýzy, stanovenie cieľov, ktoré chceme dosiahnuť:
1.príprava (rozhodovanie o rozpočte, o forme reklamnej správy)
2.realizácia (výber médií, tvorba reklamy)
3.hodnotenie predajného a komunikačného efektu
Ciele reklamy – ekonomické, predajné a komunikačné
Funkcie reklamy:
1.informatívna (pravdivé info. pre spotrebiteľov o produktoch na trhu)
2. presvedčovacia (aby si spotrebiteľ výrobok kúpil)
3. pripomínania (štádium zrelosti, pripomína, že produkt tu ešte stále je)
Základné prostriedky reklamnej komunikácie: inzerát, leták, prospekt, plagát, pútač, úprava výkladových skríň, TV spoty, rozhlasová reklama, svetelná reklama, reklama na dopravných prostriedkoch, toaletách, kontajneroch
6. ZÁKLADNÉ NÁSTROJE A CIELE PODPORY PREDAJA
Podpora predaja – skladá sa z krátkodobých podnetov, zameraných na aktivizáciu nákupu alebo predaja výrobkov a služieb. Krátkodobé podnety majú za cieľ zvýšiť podporu predaja, reklama hovorí „kúpte si produkt“ a podpora predaja hovorí o kúpe ihneď.
Zahŕňa širokú paletu nástrojov.
Je zameraná na veľkoobchodníkov, maloobchodníkov, spotrebiteľov
Rozlišujeme nástroje zamerané:
1.spotrebiteľská – zameraná na komerčných spotrebiteľov (vzorky, kupóny, návratky, cenové balíky, prémie)
2.obchodná – zameraná na subjekty, ktoré tvoria distribučné kanály, podpora odbytu predaja prostredníctvom obchodu (príplatky, odmeny)
3. obchodný personál – zameraný na personál (bonusy, logo spoločnosti, vizitky, oblečenie pre personál)
Nástroje (PP pre spotrebiteľov, spotrebiteľské skupiny): vzorky (cenovo nákladné, ale najefektívnejšie) kupóny (dobropisy, ktoré zaručujú určitú zľavu, náhradu) rabaty,návratky (redukcia ceny až po nákupe) ponukové akcie (cenové balíky-multibalenia, možnosť ušetriť z bežnej ceny) prémie (tovar zdarma ako podnet na ďalší nákup) odmena za vernosť (za pravidelný nákup a poskytovanie služieb) rôzne súťaže a hry šťastia
Obchodná podpora predaja :zľavy pri nákupe, pri zvýšení obratu, pri opakovanom nákupe, reklama v mieste predaja, akcie zamerané na personál
Zásady podpora predaja - určiť silu podnetu, podmienky účasti, možnosť správneho vyhodnotenia
B
1. MARKETINGOVÁ KONCEPCIE A ICH CHARAKTERISTIKA
Mark. koncepcia – filozofia marketingového managementu, základnou úlohou je zvýšiť dopyt po produkte.
5 základných koncepcií mark. managementu:
- výrobná – predpoklad, že spotrebitelia budú uprednostňovať výrobky, ktoré sú na trhu a ktoré si môžeme dovoliť. Určitý produkt sa vyrába vo veľkých sériách, potom sa môže stlačiť cena
- výrobková – zákazníci dajú prednosť výrobkom s vyššou hodnotou, kvalitou, výkonnosťou, sú príťažlivejšie, majú značku
- predajná – z vnútra von, vyrobí sa produkt a mrk, nástrojmi sa pretlačí na trh, firma profituje z objemu predaja
- marketingová – z vonku dnu, podnik reaguje na podnety z trhu, zisk je lepšie uspokojovaním potrieb zákazníkov
- spoločenská – zohľadňujú sa spoločenské záujmy, záujmy spotrebiteľa a firmy, ich zladenie
2. MARKETINGOVÝ MIX
Súbor kontrolovateľných faktorov, ktoré firma spája do určitého celku so zámerom vyvolať želanú reakciu na cieľovom trhu – kúpu výrobku.
4P: produkt (výrobok, služba, osoba, myšlienka)
price (vyjadrenie hodnoty produktu v cene)
place (miesto predaja a spôsob distribúcie)
promotion (komunikačný mix – reklama, podpora predaja, PR)
Ďalej: people, proces, package, politics
3. PRODUKT A JEHO ČLENENIE
Produkt – širší pojem ako výrobok, napr. osoba, územie, nezisková organizácia, myšlienka, telefónne číslo, čokoľvek, čo je možné ponúknuť na trhu, vniesť do pozornosti, na získanie, používanie, spotrebu, dokáže uspokojiť potrebu a želania formou statku.
Z pohľadu spotrebiteľa existuje tzv. 4C:
- hodnota, ktorú produkt prináša (kvalitatívne uspokojenie potreby)
- cena, resp. náklady spojené s používaním produktu
- pohodlie nákupu
- komunikácia.
Každý produkt dosahuje nejaké ekonomické parametre, prejde štádiom životného cyklu a potom ho opúšťa
Štruktúra produktu:
- úroveň – jadro – užitočnosť
- úroveň – vlastnosti produktu – výroba, obal, značka, kvalita
- úroveň – rozšírenie – servis, spôsob nákupu, záruky, inštalácia
Klasifikácia:
- tovar základného dopytu – spotrebné tovary (dlhodobá spotreba, krátkodobá spotreba a služby)
- tovar príležitostného dopytu (porovnávaním)
- tovar zvláštneho dopytu (osobitné nároky spotrebiteľa – väčšie úsilie na nákup)
- tovar neuvažovaný (spôsobené mark. kom.)
- tovar na spracovateľské účely (materiál, polotovary, investičné statky, pomocný materiál a služby)
Vlastnosti produktu: kvalita, varianty vyhotovenia, design, značka, obal, etiketa, ekologické kritériá. Produkt treba vnímať komplexne, samostatne nepredstavuje žiadnu hodnotu.
Dôležitou súčasťou mark. je vývoj nových výrobkov a určenie životného cyklu výrobkov, pretože každý výrobok sa raz dostane do štádia, kedy musí trh opustiť (niektoré produkty neprechádzajú všetkými štádiami životného cyklu – napr. sezónne výrobky, módne výstrelky)
Rozšírenie produktu – ovplyvňujú predajnosť, dopyt, spotrebiteľské správanie – servis, záruky (povinná, dobrovoľná), inštalácia, splátkový nákup
4. MARKETING SLUŽIEB
- regulovaním štruktúry hospodárstva
- význam služieb postupne narastá, bohatstvo jednotlivcov a spoločnosti (dopriatie si kvality a značky)
- narastá aj voľný čas+technicko-ekonomický pokrok, funkcia človeka sa odbúrava, potreba odborníkov v službách
Vlastnosti služieb:
1. spotreba v procese výroby
- nemateriálnosť (nemožno vyskúšať, hľadanie kvality podľa ľudí a miesta)
- neoddeliteľnosť (od poskytovateľov ľudí a strojov)
- variabilnosť – obľúbenosť (kvalita závisí od toho, kto, ako, kedy, kde poskytuje služby)
- neskladovosť (nemožný sklad na istú dobu)
Služby sa materializujú napr. cez prostredie (drahé budovy, zariadenia, uniformita)
Diferenciácia služieb: odlíšenie od konkurencie, kvalita služieb – poskytovanie vhodného prostredia + kvalita práca pracovníkov, ktorí ich poskytujú
2 formy marketingu:
- interný - dôležitá je kvalita, služby = živá práca, príprava kvalifikácie zamestnancov, modifikácia, odmeny
- b) interaktívny – vzťah medzi poskytovateľom a prijímateľom, „aktivita dvoch a viacerých“ zvýšenie kvality vzťahov
5. MARKETINGOVÉ PLÁNY
- Mark. plán firma zostavuje na značku, produkt.
- Význam plánovania vo firme – dlhodobé, strednodobé, krátkodobé
- Musí byť koordinácia a zodpovednosť za určité ciele
- Ročný plán – musí obsahovať ciele a mark. stratégie na dlhšie obdobie a spôsob ako ich uplatniť
- Strategické plánovanie – pripravenosť podniku využiť výhody, ktoré ponúka neustále sa meniace mark. prostredie. Na základe výsledkov strategického plánovania môže vytvárať mark. plány a ďalšie stratégie. Postup strategického plánu: definovať poslanie firmy, určiť ciele firmy, analýza a spracovanie podnikového portfólia
- Štruktúra mark. plánu: stručná prehľad, aktuálna mark. situácia, riziká a príležitosti, ciele a problémy, mark. stratégie, vykonávací program, rozpočet, kontrola
6. DRUHY KOMUNIKAČNÉHO MIXU
Komunikácia – komunikačný mix
Reklama (printová, rozhlasová, TV, vonkajšia – bilboard, busy, smetiaky)
podpora predaja (akcie – zľavy, darčeky, vzorky, ochutnávky)
PR (vzťahy s verejnosťou, PR články, akcie na vybudovanie imidžu – plesy, večierky, charita, sponzoring, lobizmus, starostlivosť o vlastných zamestnancov)
osobný predaj (predaj výrobku pri priamom kontakte – predajca musí byť komunikatívny, je posledným článkom reťazca, ovplyvňuje kupujúceho, Avon, Oriflame, FamilyFrost)
direct marketing (oslovovanie svojich zákazníkov priamo, poštou –reklamné SMS, maily, mladé páry-svadobná cesta, list s menami-výhra)
veľtrhy, výstavníctvo, úprava predajného miesta, oznamovacia marketingová komunikáacia, šepkanda - ústna podoba šírenia info
Marketingová komunikácia: stratégia pretlačovania, stratégia priťahovania
Tvorba mark. komunikácie:
- identifikovať cieľové publikum
- určiť cieľovú reakciu
- výber správy
- rozhodovanie o médiách (personálny komunikačný kanál, nepersonálny)
- výber zdroja správy
- stanovenie rozpočtu