zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita sv. Cyrila a Metoda / Fakulta masmediálnej komunikácie / Základy marketingu

 

ZM 1 (fmk-marketing1.doc)

Zaklady marketingu I.

 

Knihy odp.:

Kotler, Armstrong,... Marketing, manažment

Majaro,... zaklady marketingu

Vavra,... marketing

Dudinska,... zaklady marketingu

Kyta,... marketing

 

Prve naznaky boli formou nazorov, ktore neuznavali obchod.

T. Akvinsky (scholastika) neuznaval pracu ako taku, zatazuje cloveka.

Ponuka musi prevysovat dopyt.

 

Definicia marketingu:

Kotler: spolocensko riadiaci proces v ktorom jednotlivci ziskavaju prostrednictvom vytvarania a vymeny tovarov a hodnot, to co potrebuju a chcu.

 

Margeting je ucelena metoda, postup uvedenia napadu na trh.              

Americka marketingova asociacia definuje mark. ako subor opatreni na dodanie vyrobku spotrebitelovi za spravnu cenu, spravnou obchodnou metodou a v spravnej forme.

 

Anglicania presadzuju def. ze marketing je riadiaca funkcia, ktora organizuje a diriguje vsetky opatrenia zistenia kupnej sily obyvatelov, aby sa tato kupna sila premietla v predaji.

 

Marketing je nie len technika, ale aj system riadenia podniku s orientaciou na trh, ako aj system myslenia a rozhodovania.

 

Ucelena metoda uvedenia produktu na trh:

1. Prieskum trhu.

2. Informovanie verejnosti o nasich zameroch.

3. Reklama.

4. Organizacia a technika predaja a sposoby ako dostat              

   vyrobok na trh.

 

Potreby: primarne, sekundarne

Bud potrebu uspokojime, alebo zredukujeme.

 

Dopyt

Vymena: akt ziskania produktu systemom vymeny

Transakcia

Trh: zoskupenie a subor potencialnych kupujucich produktu

Demarketing: umele dvyhanie cien, znizuje dopyt po vyrobku

 

 

 

Pozname 5 zakladnych koncepcii marketingoveho managementu:

 

1. vyrobna koncepcia: predpoklada ze spotrebitelia budu upred nostnovat vyrobky, ktore su na trhu a ktore si mozme dovolit. Je zalozena na tom aby sa urcity produkt vyrabal vo velkych seriach. Potom mozme stlacit aj cenu.

2. vyrobkova koncepcia: vychadza z toho ze zakaznici daju prednost vyrobku z vyssou hodnotou, kvalitou, vykonnostou

3. predajna koncepcia : z vnutra von, vyrobi sa produkt a mark. nastrojmi sa pretlaci na trh. Firma profituje z objemu predaja.

4. marketingova koncepcia: z vonka do vnutra, z trhu d firmy, zisk je lepsim uspokojovanim potrieb zakaznikov

5. spolocenska koncepcie: sa zohladnuju aj spolocenske zaujmi, najst, zladit spoloc. zaujmy.

 

Podstata marketingu ako takeho:

Maximalizacia spotreby.

Maximalizacia vyberu: cim vacsi vyber, tym vacsie naklady, pozor s tym. Moze nastat zmatenost zakaznika pri prilis sirokom spektre.

Maximalizacia kvality zivota.

 

Dolezity nastroj je PLANOVANIE vsetkych cinnosti, ktore sa v podniku realizuju s danym cielom.

 

Strategicke planovanie firmy.

 

1. Presne vydefinovat poslanie firmy(zdovodnenie existencie firmy). Poslanie sa oznacuje bud nazvom produktu, alebo technologickeho procesu. Ako technika, tak aj produkty sa casom menia, zdokonaluju, preto by vydefinovanie firmy malo byt zamerane najma na uspokojovanie potrieb spotrebitelov.

2. Ciele firmy (ciele firemne aj marketingove), zvysenie podielu na trhu, zvysenie predaja.

3. Tvorba podnikatelskeho portfolia. Portfolio je subor podnikatelskych aktivit.

 

Matica rastu a podielu(vyuziva sa v strategickom planovani).

 

Strategie rastu:

1. existujuce produkty, zvacsime objem dodavok

2. hladame nove trhy

3. nove produkty na exst trhoch

4. nove produkty a nove trhy (diverzifikacia)

 

Uloha marketingu vo firme:

1. hlavna funkcia

 

Marketingovy mix, resp. marketingova komunikacia, miesto cena, promo, podpora predaja.

Proces uvadzania mark. programu sa realizuje pomocou mar. menezmentu.

 

Marketingovy mix(price, promotion, product and place) je subor kontrolovatelnych velicin, ktore firma spaja do urciteho celku s cielom dosiahnut zelanu vymenu na cielovom trhu.

 

 

Marketingove prostredie je subor nekontrolovatelnych velicin.

 

Marketingovy plan firma zostavuje na znacku, produkt.

 

Struktura marketingoveho planu produktu alebo znacky:

a. strucny prehlad

b. aktualnu marketingovu situaciu

c. rizika a prilezitosti

d. ciele a problemy

e. marketingove strategie

f. vykonavaci program

g. rozpocet

h. kontrola

 

Marketingova situacia.

Musime najprv charakterizovat nasu a konkurencnu situaciu na trhu. Cena, sposoby distrib. a pod.

Rizika a prilezitosti.

Ciele a problemy:

Marketingova strategia: napr nove produkty, opatrenia v oblati predaja.

Rozpocty.

 

Zakladne faktory vyplyvajuce na proces implementacie:

 

1. organizacna struktura

2. system odmenovania

3. personalne zdroje

4. atmosfera riadenia a kultury firmy