Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita sv. Cyrila a Metoda / Fakulta masmediálnej komunikácie / Základy marketingu
ZM 1 (fmk-marketing1.doc)
Zaklady marketingu I.
Knihy odp.:
Kotler, Armstrong,... Marketing, manažment
Majaro,... zaklady marketingu
Vavra,... marketing
Dudinska,... zaklady marketingu
Kyta,... marketing
Prve naznaky boli formou nazorov, ktore neuznavali obchod.
T. Akvinsky (scholastika) neuznaval pracu ako taku, zatazuje cloveka.
Ponuka musi prevysovat dopyt.
Definicia marketingu:
Kotler: spolocensko riadiaci proces v ktorom jednotlivci ziskavaju prostrednictvom vytvarania a vymeny tovarov a hodnot, to co potrebuju a chcu.
Margeting je ucelena metoda, postup uvedenia napadu na trh.
Americka marketingova asociacia definuje mark. ako subor opatreni na dodanie vyrobku spotrebitelovi za spravnu cenu, spravnou obchodnou metodou a v spravnej forme.
Anglicania presadzuju def. ze marketing je riadiaca funkcia, ktora organizuje a diriguje vsetky opatrenia zistenia kupnej sily obyvatelov, aby sa tato kupna sila premietla v predaji.
Marketing je nie len technika, ale aj system riadenia podniku s orientaciou na trh, ako aj system myslenia a rozhodovania.
Ucelena metoda uvedenia produktu na trh:
1. Prieskum trhu.
2. Informovanie verejnosti o nasich zameroch.
3. Reklama.
4. Organizacia a technika predaja a sposoby ako dostat
vyrobok na trh.
Potreby: primarne, sekundarne
Bud potrebu uspokojime, alebo zredukujeme.
Dopyt
Vymena: akt ziskania produktu systemom vymeny
Transakcia
Trh: zoskupenie a subor potencialnych kupujucich produktu
Demarketing: umele dvyhanie cien, znizuje dopyt po vyrobku
Pozname 5 zakladnych koncepcii marketingoveho managementu:
1. vyrobna koncepcia: predpoklada ze spotrebitelia budu upred nostnovat vyrobky, ktore su na trhu a ktore si mozme dovolit. Je zalozena na tom aby sa urcity produkt vyrabal vo velkych seriach. Potom mozme stlacit aj cenu.
2. vyrobkova koncepcia: vychadza z toho ze zakaznici daju prednost vyrobku z vyssou hodnotou, kvalitou, vykonnostou
3. predajna koncepcia : z vnutra von, vyrobi sa produkt a mark. nastrojmi sa pretlaci na trh. Firma profituje z objemu predaja.
4. marketingova koncepcia: z vonka do vnutra, z trhu d firmy, zisk je lepsim uspokojovanim potrieb zakaznikov
5. spolocenska koncepcie: sa zohladnuju aj spolocenske zaujmi, najst, zladit spoloc. zaujmy.
Podstata marketingu ako takeho:
Maximalizacia spotreby.
Maximalizacia vyberu: cim vacsi vyber, tym vacsie naklady, pozor s tym. Moze nastat zmatenost zakaznika pri prilis sirokom spektre.
Maximalizacia kvality zivota.
Dolezity nastroj je PLANOVANIE vsetkych cinnosti, ktore sa v podniku realizuju s danym cielom.
Strategicke planovanie firmy.
1. Presne vydefinovat poslanie firmy(zdovodnenie existencie firmy). Poslanie sa oznacuje bud nazvom produktu, alebo technologickeho procesu. Ako technika, tak aj produkty sa casom menia, zdokonaluju, preto by vydefinovanie firmy malo byt zamerane najma na uspokojovanie potrieb spotrebitelov.
2. Ciele firmy (ciele firemne aj marketingove), zvysenie podielu na trhu, zvysenie predaja.
3. Tvorba podnikatelskeho portfolia. Portfolio je subor podnikatelskych aktivit.
Matica rastu a podielu(vyuziva sa v strategickom planovani).
Strategie rastu:
1. existujuce produkty, zvacsime objem dodavok
2. hladame nove trhy
3. nove produkty na exst trhoch
4. nove produkty a nove trhy (diverzifikacia)
Uloha marketingu vo firme:
1. hlavna funkcia
Marketingovy mix, resp. marketingova komunikacia, miesto cena, promo, podpora predaja.
Proces uvadzania mark. programu sa realizuje pomocou mar. menezmentu.
Marketingovy mix(price, promotion, product and place) je subor kontrolovatelnych velicin, ktore firma spaja do urciteho celku s cielom dosiahnut zelanu vymenu na cielovom trhu.
Marketingove prostredie je subor nekontrolovatelnych velicin.
Marketingovy plan firma zostavuje na znacku, produkt.
Struktura marketingoveho planu produktu alebo znacky:
a. strucny prehlad
b. aktualnu marketingovu situaciu
c. rizika a prilezitosti
d. ciele a problemy
e. marketingove strategie
f. vykonavaci program
g. rozpocet
h. kontrola
Marketingova situacia.
Musime najprv charakterizovat nasu a konkurencnu situaciu na trhu. Cena, sposoby distrib. a pod.
Rizika a prilezitosti.
Ciele a problemy:
Marketingova strategia: napr nove produkty, opatrenia v oblati predaja.
Rozpocty.
Zakladne faktory vyplyvajuce na proces implementacie:
1. organizacna struktura
2. system odmenovania
3. personalne zdroje
4. atmosfera riadenia a kultury firmy