Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Pedagogická fakulta / Pediatria
Úvod do pediatrie (1.prednaska.doc)
Pediatria
Povinná literatúra: Šašinka, Šagát, Kovács a kol. – Pediatria 1,2
Šanta a kol. – Prvá pomoc
Šnajfauf, Cvachovec trč. Edatel. – Detská traumatologie
Očkovací kalendár (www.uvzsr.sk)
Pediatria – základný lekársky odbor – 18. Storočie
Grécke – pais – dieťa + latreia – liečenie
Starostlivosť o deti od narodenia do 18 r života v zdraví i v chorobe (1/3 populácie)
Charakteristická črta – Prevencia – ochrana zdravia
podpora harmonického vývinu
-spočíva v ochrane, aby sa dieťa správne vyvíjalo
-zdravie je optimálny priebeh telesných, duševných a sociálnych funkcií a reakcií
Aktívne ovplyvňovanie zdravia dieťaťa:
-správnou výživou dieťaťa
-hygienou d.
-podporovaním obranných schopností – očkovanie
-včasným odhaľovaním a nápravou chýb a odchýlok (screaning)
Hlavné úlohy pediatrie:
-znižovanie novorodeneckej a dojčenskej úmrtnosti
-znižovanie chorobnosti a úmrtnosti starších detí
-sústavné skvalitňovanie starostlivosti o deti
Využívať moderné vedecké poznatky tak, aby zodpovedali princípom etiky a rešpektovali práva dieťaťa.
Deklarácia práv dieťaťa (OSN, UNICEF)
-dieťa je na prvom mieste snaženia dospelých
-poskytovaná kvalitná zdravot. starostlivosť: zabezpečenie zdroja výživy
ochrana pred závažnými prenosnými chorobami
-právo na vzdelanie
Požiadavky chorého dieťaťa: CHARTA PRÁV HOSPITALIZOVANÉHO DIEŤAŤA (1988)
1. prijať do nemocnice len keď potrebnú starostlivosť nie je možné zabezpečiť doma alebo formou dennej hospitalizácie
2. právo mať pri sebe rodičov alebo ich zástupcov
3. podporovať rodičov na pobyt v nemocnici s dieťaťom – ubytovanie, informovať o činnosti oddelenia, podporiť aktívnu účasť
4. informovať deti primeraným spôsobom o chorobe a liečbe, zabezpečiť opatrenia na zmierenie fyzického a emočného stresu
5. rodičia – informačná účasť pri všetkých rozhodnutiach, chrániť deti pred zbytočnou liečbou a výkonmi
6. deti majú byť ošetrované spolu s deťmi
7. majú mať podmienky na hry, oddych, vyučovanie, stravu primeranú veku, v účelnom zariadení i stimulujúcom prostredí
8. personál – vzdelanie a skúsenosti ho predurčujú reagovať na fyzické, emočné a vývojové požiadavky detí
9. zabezpečenie kontinuity, opatery
10. s deťmi zaobchádzať s taktom a porozumením, rešpektovať súkromie
Fyziológia dieťaťa
3 obdobia ľudského života:
1. Detstvo a adolescencia – obdobie rastu a vývinu – vzostupu
2. Dospelosť – obdobie stability
3. Starnutie – obdobie zostupu
Detské obdobie – veľmi dynamické, väčšie rozdiely medzi deťmi rôzneho veku než medzi dospelými rôzneho veku
Prenatálne obdobie: vnútromaternicový vývin
Blastómove obdobie - 0-15 dní
Embryonálne obdobie - 15-90 dní
Fetálne obdobie - 90 deň – deň pôrodu + pôrodné obdobie
Postnatálne obdobie:
Novorodenecké: užšie - do 7 dňa
širšie – do 28 dňa
Dojčenské: mladšie – do 6 mesiaca
staršie – do 12 mesiacov
Batolivé: 1 až 3 roky
Predškolské: 4 až 6 rokov
Školské: mladšie – 7-12 rokov
staršie – 13-15 rokov
Adolescencia: obdobie mladistvých – 16-18 rokov
Rast a vývin
-základné charakteristiky detského veku – zväčšenie orgánov
-zmena ich funkcií
Rast a vývin sa vzájomne podmieňujú, ale ak niečo zájde k patologickým javom môže sa stať, že niečo zaostáva.
Rast dieťaťa:
-zväčšovanie počtu buniek
-zväčšovanie objemu buniek
Rast do dĺžky:
-zväčšovanie orgánov a častí tela
Faktory:
-vnútorné – genetické vplyvy, hormóny, rast. faktory
-vonkajšie – výživa, fyzická aktivita, socioekonomická situácia
Ukazovatele rastu:
-hmotnosť, výška, povrch tela
-proporcionalita
-kostrová a zubná dreň
Hmotnosť:
Novorodenec – 2500 g – 4000 g
Dojčenský vek – v štvrťrokoch +200, 150, 100, 75 g/t
Batolivý vek – rôzne +2 kg
Predškolský vek – rôzne + 1,5 kg
Školský vek – mladší - +2-4 kg
Puberta – 2 x vek + 8
Výška:
Novorodenec – 45 – 55 cm
1.rok - +25 cm
2.rok - +11 cm
3.rok - +9 cm
Predškolský vek - +5 cm/rok
Mladší školský vek - +5-7 cm/rok
Puberta – rastový špurt – chlapci: 10,5 cm/rok
dievčence: 9 cm/rok
(výpočet po 1 r. života: dĺžka v cm – 5x vek + 80)
Povrch tela v m2: podľa nomogramu
Proporcionalita: posúdenie výšky, hmotnosti – podľa grafu
Kostná zrelosť: podľa osifikácie epifýzových centier v jednotlivých obdobiach – hodnotí sa na r+g zápästia
Zubné zrenie: mliečny chrup začína v 6-8 mesiaci, končí v 3 rokoch
= 20 zubov
stále zuby v 6 r., končí 17-20 r. = 32 zubov
Vývin – dozrievanie štruktúr a funkcií z nediferencovaného stavu na vysoko organizovanú a špecifikovanú funkčnú kapacitu – KVALITATÍVNE ZMENY
Je podmienený rastom a dozrievaním jednotlivých systémov a orgánov.
Vyvíjajú sa:
-tkanivá, orgány, systémy
-ich regulácia je kontrola
-jedinec ako celok
Neuropsychický: psychomotorikcý vývin: zdravý CNS, podnety z okolia
Rozvoj hrubej motoriky
Rozvoj jemnej motoriky
Rozvoj reči
Rozvoj sociálneho správania
Rozvoj poznania
Screaning určovania úrovne psychomotorického vývinu.
Neurologický vývin dieťaťa:
4. rok: -niekoľko sekúnd dokáže stáť na jednej nohe
-skáče do diaľky, urobí kotrmelec
-prestáva používať detský žargón
-používa minulý čas, ovláda 700-900 slov
-veľa sa pýta, opakuje krátky veršík
-nakreslí kruh, postavu kreslí bez trupu
-stavia z kociek dvoj, trojrozmerné stavby
-pomenuje kresbu, stavbu
5.rok: -poskakuje na jednej nohe
-samo sa umyje, očeše
-pomáha pri umývaní nádob
-rozozná pravú a ľavú ruku
-pozná asi 2000 slov
-reč sa podobá reči dospelých
-nemýli si pojmy „včera“, „zajtra“ a pod.
-pri spoločnej hre sa prispôsobí pravidlám
-postavu kreslí realisticky
6.rok: -zaviaže si šnúrky na topánkach
-stojí chvíľu na jednej nohe so zatvorenými očami
-pozná asi 2500 slov
-správne sa gramaticky vyjadruje
-pozná dlhšiu básničku
-rozvoj intelektualizácie, reči
-kresba bohatá na detaily, obsah, charakter, znaky
-rado sa hrá niektoré spoločenské hry diferencovane podľa pohlavia
Vývin handikepovaných detí:
Novorodenci s nízkou pôrodnou hmotnosťou, s vnútrolebečným krvácaním, hypoglykémiou, hyperbelirubinémiou, vrodenými chybami, kŕčmi, závažnými infekciami, deti po úrazoch, otravách.
Okrem biologických príčin retardácie úlohu zohrávajú aj rizikové socioekonomické faktory rodiny a prostredia.
Nevhodné sociokultúrne faktory – majú úlohu pri ľahkej ment. retardácii
Genetické činitele – mierne stupne retardácie
Perinatálna hypoxia – ťažké formy retardácie
Často je prítomná súčinnosť viacerých príčin retardácie. U nedonosených detí sa väčšinou postupným vývojom retardácia zmenšuje.
Vyšetrenie vývinovej dospelosti – v ambulancii prvého kontaktu v stanovených intervaloch
Vývinovo oneskorené deti – jednotlivé znaky sa oneskorujú vo všeobecnosti alebo je vývin nerovnomerný a oneskorený len v niektorých ukazovateľoch.
Zistiť príčinu oneskorenia (poškodenie počas tehotnosti), pri pôrode, geneticky podmienená choroba, prekonané infekcie, úrazy a sociálna úroveň rodiny).
Vyšetrenie inteligencie dieťaťa – v predškolskom a školskom veku
Inteligencia vyjadrená inteligenčným kvocientom (IQ) je ukazovateľom chápavosti dieťaťa, jeho učenlivosti a dosiahnutej rozumovej úrovne.
Výživa
-dosiahnuť optimálny rast a vývin jedinca
-zabezpečiť potenciálny dlhodobý vplyv na prevenciu niektorých „civilizačných“ chorôb v dospelosti (predčasná ateroskleróza, hypertenzia, diabetes mellitus, obezita).
Energetická potreba
↑ vekom
Počet kilojaulov/deň
Energetický kvocient
od dojčenského veku ↓
Počet kilojaulov/1kg hm/deň
KRYME ENERG. POTREBY
Bielkoviny 15% Tuky 30-35% G 50-55
Zložky potravy:
-bielkoviny, tuky, uhľohydráty
-M2O, vitamíny
Vláknina – nestráviteľné polysacharidy
-celulóza, hemicelulóza, lignín
-pektíny
Prevencia karcinómu hrubého čreva
Prevencia arterosklerózy
Výživa dojčiat
Obdobie mliečnej výživy (0-4 m.)
Obdobie nemliečnych prídavkov (5-7 m.)
Obdobie plnej dojčenskej výživy (8-12 m.)
Prirodzená výživa – dojčenie – optimálne do konca 6 mesiaca
Výhody dojčenia – výživové, fyziologické, imunologické, psychologické, ekonomické f.
Náhradná výživa – mliečne formuly
Výživa po 1 roku života:
Postupne sa výrazne mení spôsob výživy: pasívny príjem jedla → kontrola rodičmi → samostatné rozhodovanie o výžive
Naučiť zásady správnej výživy.
Osvojiť dobré stravovacie návyky.
Jedlo nemá byť výchovným prostriedkom!
Výživa batoľaťa
Výživa v predškolskom veku
Pravidelný stravovací režim, pozor na vplyv reklamy!
-mlieko cca 500 ml denne + jogurty, syry – zdroj vápnika
-hydina, ryby, chudé mäso – zdroj železa
-vajíčka – 4x do týždňa, cereálie na desiatu, olovrant – Fe, vitamíny
-ovocie, zelenina, strukoviny
Jedlo sa nemá podávať so sledovaním TV a inými aktivitami.
Výživa v školskom veku:
-stravovanie v odlišných podmienkach
Konfrontácia s negatívnymi stravovacími návykmi v okolí, negatívny vplyv reklamy.
Dôležitosť raňajok!
Výživa batoliat:
↓ energ. potreby v dôsledku spomalenia intenzity rastu
-začínajú samostatne jesť
-3 hlavé jedlá + desiata, olovrant
-strava ľahko drobiteľná
POZOR NA ASPIRÁCIU (VDÝCHNUTIE)!!!!!
Nie korenené, príliš slané, ani nadmerne sladké.
Pozor na príjem tzv. „soft drinks“ – obmedzené konzumácie iných živín, vplyv na vývoj obezity, vyvolanie zvracania vo veľkom množstve fruktózy alebo sorbitolu.
Výživa v adolescencii:
Riziková skupina:
Zrýchlený rast, zmeny v zložení tela, telesná aktivita u dievčat začiatok menštruácie – potreba väčšej dodávky energie a živín.
Negatívne vplyvy – sklon k odmietaniu pravidelného stravovania, ku konzumácii rýchleho občerstvenia, nedostatočný príjem Ca a Fe.
Hlavné zásady správneho stravovania detí:
1. denne mlieko
2. aspoň 1x týždenne ryby
3. aspoň 1x týždenne strukoviny
4. najmenej 2x denne ovocie a zelenina
5. denne 1 lyžica plnohodnotného oleja
6. nie viac než 1x týždenne vyprážané jedlo
7. nie viac než 1x týždenne údené mäso
8. múčny pokrm ako hlavné jedlo najviac 2x týždenne
9. chlieb celozrnný alebo tmavý
10. cereálie – samotné, kaše (ovsené vločky, kukurica...)
11. jesť častejšie v menších dávkach
12. dobre raňajkovať, večer sa neprejedať
Probiotikum a prebiotiká => symbiotický účinok
Probiotiká - živé organizmy, mikroorganizmy, majú schopnosť sa usadiť v našom tele a ovplyvňujú naše trávenie, vytvárajú sa obranné látky, kt. ničia zlé bunky
-vytvárajú pH žalúdka, napomáhajú lepšej pohyblivosti čriev
-často sa používajú v detskom lekárstve, dávajú sa väčšinou k ATB
-ničí zlé baktérie ale aj priaznivé
-keď ATB zničia zlé bunky, vytvárajú sa kvasinky, preto sa dávajú probiotiká, aby sa všetko napravilo, aby zničilo kvasinky
-priaznivý vplyv na zlepšenie imunitného systému
-materské mlieko
Prebiotiká – nestráviteľné časti potravy, ktoré ovplyvňujú rast dobrých baktérií
-celulóza, pektíny
-zlepšujú náš zdravotný stav, podporujú lepšie bunky
Tráviaci systém
Ústna dutina – spracovanie potravy
Mechanicky – hryzenie, žuvanie
Chemicky – enzým ptyalín
lyzozým – bakteriost.
Pažerák
Žalúdok – zväčšenie objemu; zmena tvaru
Funkcia - motorická; sekrečná
Žalúdočná šťava – kyselina chlorovodíková
mucín
enzýmy: lipáza, pepsín, chymozín – dojčenský vek
Tenké črevo – hlavná fáza trávenia, žlč, pankreat. šťava, enzýmy tenkého čreva
Hrubé črevo – vstrebávanie vody
-presun stolice do konečníka → defekačný reflex
Pasáž: dojčatá 15h a 20 – 24 h (umelo)
staršie deti 24 h
dospelý 40 - 48 h
Poruchy výživy:
Akútne:
Hnačkové choroby:
-neinfekčné: množstvo, kvalita potravy, alergie
-infekčné: vírusy, baktérie (šigely, salmonely, E. coli, stafylokoky...), pliesne, kvasinky, parazity
Príznaky – riedke, časté stolice, vracanie, horúčky
Liečba podľa typu hnačky, vždy diéta, dostatočné zavodnenie. Dodržiavať hygienu!
Chronické:
Dystrofia – obezita (+)
hypotrofia (-) podvýživa
Hypotrofia – je vyvolaná dlhotrvajúcim hladovaním tkanív = nedostatočným prívodom potravy, jej nedostatočnou resorpciou alebo využitím.
Príčiny – vonkajšie – exogénne – hladovanie, izolovaný nedostatok živín, infekcia, zlá starostlivosť o dieťa
-vnútorné – endogénne – poruchy trávenia, vstrebávania a motility čreva
Poruchy trávenia:
-môžu byť vyvolané poruchami žalúdočnej šťavy, žlče, pankreatickej a črevnej šťavy
Poruchy vstrebávania:
-primárny malabsorbčný syndróm – celiakia, poškodenie črevnej sliznice – fyzikálne, chemické vplyvy, infekcie, systémové choroby, nádory, blokácia čriev a lymfatických ciest
-obmedzenie absorbčnej kapacity – syndróm krátkeho čreva
Poruchy motility – „dráždivé“ črevo
Prejavy dysgrafie u starších detí
-únava, slabosť, apatia alebo podráždenosť, svalová slabosť, skolióza, veľké chabé brucho, chudokrvnosť, nepravidelnosť chrupu, oneskorená puberta, vypadávanie vlasov, porucha imunity
Liečba: podľa príčiny:
Opatrne a postupne realimentovať. Dostatočná dodávka vitamínov. Chrániť pred infekciami.
Hypovitaminózy:
Vitamín A – poruchy zraku, kožné zmeny, chudokrvnosť
Vitamín D – rachitída, deformácie kostí, únava, poruchy imunity, neurologické príznaky
Vitamín E – neurologické príznaky, chudokrvnosť (hemolytická), účinky aktívnych radikálov kyslíka
Vitamín K – krvácivosť
Vitamín C – anorexia, chudokrvnosť, krvácivosť
Vitamín B – únavnosť, neurologické príznaky, poruchy sliznice a kože, chudokrvnosť
Obezita: nadmerné hromadenie tukového tkaniva
1. stupeň – mierna obezita 10 – 20 %
2. stupeň – 20 – 50 %
3. stupeň – nad 50 %
-nesprávne stravovacie návyky, nízky výdaj energie a vysoký príjem
-genetické faktory
-nerovnováha energetická
-psychologické faktory – nervózny stále je
-metabolické faktory – ochorenia
Liečba a prevencia:
-je dôležité pôsobiť na rodičov, aby upravili dieťaťu stravu
-u detí je dôležitá úprava stravy, energ. výdaju, ozdravovací pobyt
-treba ich motivovať, určiť ciele