zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Verejné financie I.

 

2. prednáška (2._prednaska_.doc)

Rozpočtová sústava v najširšom ponímaní –

  1. Sústava peňažných fondov – najdôležitejšie sú verejné rozpočty
  2. Sústava rozpočtových vzťahov vo vnútri rozpočtovej sústavy
  3. Sústava orgánov a inštitúcií, ktoré sa starajú o tvorbu, rozdeľovanie a použitie týchto fondov

Rozpočtovú sústavu tvoria ver. rozpočty a ostatné peňažné fondy vytvárané, rozdeľované a používané primárne na princípoch: nenávrat., neekviv. a nedobr.

Do rozpočtovej sústavy patria:

  1. Sústava verejných rozpočtov /štátny rozpočet a rozpočty nižších vládnych úrovní/
  2. Sústava mimorozpočtových fondov /parafiškálne fondy/
  3. Rozpočty verejnoprávnych NO a verejných podnikov vo verejnom sektore.

Rozpočtová sústava Slovenskej republiky v najširšom ponímaní:

  1. Nadnárodný rozpočet – rozpočet EU
  2. Národné rozpočty – rozpočet VS – rozpočet v SR

 

Rozpočtová sústava SR

  1.  
  1. Štátny rozpočet SR
  2. Rozpočty VÚC, rozpočty obcí
  3. Rozpočty príspevkových organizácií

Mimorozpočtové fondy:

  1. Rozpočty štátnych účelových fondov
  2. Rozpočty zdravotných poisťovní
  3. Rozpočet sociálnej poisťovne
  4. Rozpočet slovenského pozemkového fondu
  5. Rozpočet FNM SR
  6. Rozpočty verejnoprávnych inštitúcií a verejných podnikov
  7. Rozpočty verejných vysokých škôl
  8. Rozpočet úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
  9. Rozpočet STV a slovenského rozhlasu
  10. Rozpočet Slovenskej konsolidačnej, a. s.
  11. Rozhlasová a televízna spoločnosť, s. r. o.

Rozpočet verejnej správy 1 + 2 roky!

  1. Štátny rozpočet na príslušný rozpočtový rok a súhrn rozpočtov  ostatných subjektov VS na príslušný rozpočtový rok
  2. Štátny rozpočet na ďalšie 2 roky nasledujúce po príslušnom rozpočtovom roku a súhrn rozpočtov ostatných subjektov VS na ďalšie 2 roky

V prvom roku je rozpočet záväzný, zvyšné dva rozpočty sa môžu upravovať a prispôsobovať = kĺzavé viacročné plánovanie

Verejný rozpočet – všeobecne

Zahŕňa : peňažný fond, bilanciu, finančný plán, nástroj verejnej politiky.

Verejný rozpočet ako peňažný fond zaujíma nás objem fin. prostriedkov a charakter peňažných vzťahov.

Verejný rozpočet ako bilancia z účtovného hľadiska, bilancuje bežné (každoročne sa opakujúce) a kapitálové (jednorázové, neopakujúce sa) príjmy a výdavky.

  1. Rozpočet môže byť vyrovnaný, prebytkový a schodkový.
  2. Rozpočet v poňatí účtovnej bilancie musí byť vždy vyrovnaný. ( P menšie V – rezervy z minulosti alebo návratné zdroje financovania. Ak P vyššie ako V – prebytok sa prevedie do rezerv, resp. aktív.)
  3. Obyčajne sa zostavuje bežný a kapitálový rozpočet
  4. Bežný rozpočet- bilancuje bežné, každoročne sa opakujúce príjmy a výdavky, z ktorých veľký podiel predstavujú obligatórne (mandatórne výdavky). Deficit len výnimočne (ak je schodok prehodnotiť únosnosť výšky VV, výšku obligatornych výdavkov, únosné danové zataženie)

Obligatórne výdavky- také výdavky ktoré vyplývajú zo zákona alebo zo zmlúv. Musia byť uhradené (sociálne dávky)

 

Kapitálový rozpočet – bežne sa neopakujujuce jednorazové príjmy.

Verejný rozpočet ako finančný plán – plánuje tvorbu, rozdelenie a použitie verejného rozpočtu. Zostavuje sa na jedno rozpočtové obdobie, v niektorých krajinách sa súčasne zostavujú aj strednodobé, alebo dlhodobé rozpočtové prognózy.

        Otázka či začať plánovaním výdavkov a k nim bilancovať príjmy, vychádza z potrieb pre ktoré sa hľadajú zdroje alebo či začať plánovaním príjimov, ktoré sú rozpočtovým obmedzením pre plánovanie výdavkov.

 

Kvalita rozpočtu, jeho plnenie a výška odchýlok závisí:

  1. Od odhadu príjmov rozpočtu
  2. Odhadu výdavkov rozpočtu
  3. Odhadu výdavkov na financovanie nových potrieb
  4. Odhadu predpokladanej inflácie
  5. Mimoriadnych okolností

Verejný rozpočet ako nástroj verejnej politiky

  1. Štátny rozpočet je nástrojom rozpočtovej, fiškálnej politky
  2. Štát využíva príjmy a výdavky na ovplyvňovanie chodu ekonomiky, ovplyvňovanie správania sa ekonomických subjektov
  3. Na úrovni územnej samosprávy je príslušný rozpočet nástrojom komunálnej politiky, resp. politiky VÚC

Rozpočet je aj:

  1. Kontrolný nástroj
  2. Nástroj rozdeľovania a znovurozdeľovania zdrojov
  3. Sociálny nástroj na odstraňovanie a zmenšovanie sociálnej nerovnosti
  4. Nástrojom komunikácie s dotknutými subjektami – poskytuje informácie o finančnej situácií

Každý rozpočet je toková veličina

  1. V priebehu rozpočtového obdobia dochádza k časovému nesúladu medzi vývojom príjmov a výdavkov
  2. Krytie krátkodobého deficitu ŠR – štátne pokladničné poukážky (splatnosť do 1 roka)
  3. V prípade obce – krátkodobý bankový úver

Funkcie verejných rozpočtov = funkcie verejných financií

Alokačná, redistribučná, stabilizačná

Rozpočtový proces: 1,5 – 2 roky

  1. Etapa návrhu, zostavovania a schvaľovania
  2. Etapa realizácie, plnenia – schvaľovanie úprav rozpočtu, priebežná kontrola
  3. Etapa kontroly – následná
  4. Etapa uzatvárania výsledkov rozpočtového hospodárenia /rozhodnutie o vyrovnanie schodku, použití prebytku/:

Záverečný účet VS – štátny záverečný účet a výsledky hospodárenia ostatných subjektov VS

Rozpočtové provizórium

  1. Ak sa nepodarí schváliť návrh rozpočtu do 31. 12. Tak sa až do schválenia návrhu a nadobudnutia jeho účinnosti postupuje podľa rozpočtového provizória

Rozpočtové zásady (medveď, s. 200 – 202!)

  1. Zásada úplnosti
  2. Špecializácia
  3. Jednotnosti
  4. Reálnosti ...

Rozpočtové pravidlá (Medveď, s. 203)

Pre SR – zákon č. 523/2004, z.z. o rozpočtových pravidlách vs

                 Zákon č. 583/2004 z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy

Rozpočtová klasifikácia (skladba) (Medveď 204-206)

  1. Je systematické, jednotné, prehľadné a závazné triedenie rpíjmov a výdavkov v jednotlivých úrovniach rozpočtu, podľa jednotlivých zvolených hľadísk
  2. Zabezpečuje potrebné informácie a ich využitie pre rozpočtovú politiku, umožnuje analyzovať príjmy a vydavky, umožnuje porovnanie v čase i medzinárodné porovnanie
  3. Závazne sa musí dodržiavať na strane príjmov a výdavkov

 

Triedenie príjmov a výdavkov verejných rozpočtov rešpektuje:

  1. Zásadu jednotnosti a závaznosti triedenia v celej rozpočtovej sústave
  2. Zásadu dlhodobej stability
  3. Zásadu zrozumiteľnosti aby bola možná verejná a občianska kontrola /bud priamo obcanmi alebo volenymi zastupcami/
  4. Zasadu kompatibility s medzinárodnými účovnými a štatistickými štandardami.

 

 

Rozpočtová klasifikácia v SR

  1. Druhová klasifikácia
  2. Organizačná
  3. Ekonomická
  4. Funkčná

 

Druhová klasifikácia

  1. Označuje druh rozpočtu, ktorý je súčasťou rozpočtu sektora vs
  2. 2-štátny rozpočet, 3 – rozpočet sociálnej poisťovne atd..majú označenie číslom.

Organizačná klasifikácia

  1. Umožnuje identifikáciu rozpočtových operácií podľa kapitol štátneho rozpočtu a asubjektov vs
  2. Napr. 01 kancelária NRSR ...

Ekonomická klasifikácia

Triedi rovnorodé druhy príjmov a výdavkov na hlavé kategórie, kategorie, položky a podpoložky

Funkčná klasifikácia

  1. Umožnuje triedenie výdavkov podla učelu
  2. Ustanovená vyhláškou štatistického úradu na medzinárodné porovnávanie
  3. Napr. 01 Všeobecné verejné služby, 02 Orana, 03 verejný poriadok a bezpečnosť