Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Verejné financie I.
2. prednáška (2._prednaska_.doc)
Rozpočtová sústava v najširšom ponímaní –
- Sústava peňažných fondov – najdôležitejšie sú verejné rozpočty
- Sústava rozpočtových vzťahov vo vnútri rozpočtovej sústavy
- Sústava orgánov a inštitúcií, ktoré sa starajú o tvorbu, rozdeľovanie a použitie týchto fondov
Rozpočtovú sústavu tvoria ver. rozpočty a ostatné peňažné fondy vytvárané, rozdeľované a používané primárne na princípoch: nenávrat., neekviv. a nedobr.
Do rozpočtovej sústavy patria:
- Sústava verejných rozpočtov /štátny rozpočet a rozpočty nižších vládnych úrovní/
- Sústava mimorozpočtových fondov /parafiškálne fondy/
- Rozpočty verejnoprávnych NO a verejných podnikov vo verejnom sektore.
Rozpočtová sústava Slovenskej republiky v najširšom ponímaní:
- Nadnárodný rozpočet – rozpočet EU
- Národné rozpočty – rozpočet VS – rozpočet v SR
Rozpočtová sústava SR
- Štátny rozpočet SR
- Rozpočty VÚC, rozpočty obcí
- Rozpočty príspevkových organizácií
Mimorozpočtové fondy:
- Rozpočty štátnych účelových fondov
- Rozpočty zdravotných poisťovní
- Rozpočet sociálnej poisťovne
- Rozpočet slovenského pozemkového fondu
- Rozpočet FNM SR
- Rozpočty verejnoprávnych inštitúcií a verejných podnikov
- Rozpočty verejných vysokých škôl
- Rozpočet úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
- Rozpočet STV a slovenského rozhlasu
- Rozpočet Slovenskej konsolidačnej, a. s.
- Rozhlasová a televízna spoločnosť, s. r. o.
Rozpočet verejnej správy 1 + 2 roky!
- Štátny rozpočet na príslušný rozpočtový rok a súhrn rozpočtov ostatných subjektov VS na príslušný rozpočtový rok
- Štátny rozpočet na ďalšie 2 roky nasledujúce po príslušnom rozpočtovom roku a súhrn rozpočtov ostatných subjektov VS na ďalšie 2 roky
V prvom roku je rozpočet záväzný, zvyšné dva rozpočty sa môžu upravovať a prispôsobovať = kĺzavé viacročné plánovanie
Verejný rozpočet – všeobecne
Zahŕňa : peňažný fond, bilanciu, finančný plán, nástroj verejnej politiky.
Verejný rozpočet ako peňažný fond – zaujíma nás objem fin. prostriedkov a charakter peňažných vzťahov.
Verejný rozpočet ako bilancia – z účtovného hľadiska, bilancuje bežné (každoročne sa opakujúce) a kapitálové (jednorázové, neopakujúce sa) príjmy a výdavky.
- Rozpočet môže byť vyrovnaný, prebytkový a schodkový.
- Rozpočet v poňatí účtovnej bilancie musí byť vždy vyrovnaný. ( P menšie V – rezervy z minulosti alebo návratné zdroje financovania. Ak P vyššie ako V – prebytok sa prevedie do rezerv, resp. aktív.)
- Obyčajne sa zostavuje bežný a kapitálový rozpočet
- Bežný rozpočet- bilancuje bežné, každoročne sa opakujúce príjmy a výdavky, z ktorých veľký podiel predstavujú obligatórne (mandatórne výdavky). Deficit len výnimočne (ak je schodok prehodnotiť únosnosť výšky VV, výšku obligatornych výdavkov, únosné danové zataženie)
Obligatórne výdavky- také výdavky ktoré vyplývajú zo zákona alebo zo zmlúv. Musia byť uhradené (sociálne dávky)
Kapitálový rozpočet – bežne sa neopakujujuce jednorazové príjmy.
Verejný rozpočet ako finančný plán – plánuje tvorbu, rozdelenie a použitie verejného rozpočtu. Zostavuje sa na jedno rozpočtové obdobie, v niektorých krajinách sa súčasne zostavujú aj strednodobé, alebo dlhodobé rozpočtové prognózy.
Otázka či začať plánovaním výdavkov a k nim bilancovať príjmy, vychádza z potrieb pre ktoré sa hľadajú zdroje alebo či začať plánovaním príjimov, ktoré sú rozpočtovým obmedzením pre plánovanie výdavkov.
Kvalita rozpočtu, jeho plnenie a výška odchýlok závisí:
- Od odhadu príjmov rozpočtu
- Odhadu výdavkov rozpočtu
- Odhadu výdavkov na financovanie nových potrieb
- Odhadu predpokladanej inflácie
- Mimoriadnych okolností
Verejný rozpočet ako nástroj verejnej politiky
- Štátny rozpočet je nástrojom rozpočtovej, fiškálnej politky
- Štát využíva príjmy a výdavky na ovplyvňovanie chodu ekonomiky, ovplyvňovanie správania sa ekonomických subjektov
- Na úrovni územnej samosprávy je príslušný rozpočet nástrojom komunálnej politiky, resp. politiky VÚC
Rozpočet je aj:
- Kontrolný nástroj
- Nástroj rozdeľovania a znovurozdeľovania zdrojov
- Sociálny nástroj na odstraňovanie a zmenšovanie sociálnej nerovnosti
- Nástrojom komunikácie s dotknutými subjektami – poskytuje informácie o finančnej situácií
Každý rozpočet je toková veličina
- V priebehu rozpočtového obdobia dochádza k časovému nesúladu medzi vývojom príjmov a výdavkov
- Krytie krátkodobého deficitu ŠR – štátne pokladničné poukážky (splatnosť do 1 roka)
- V prípade obce – krátkodobý bankový úver
Funkcie verejných rozpočtov = funkcie verejných financií
Alokačná, redistribučná, stabilizačná
Rozpočtový proces: 1,5 – 2 roky
- Etapa návrhu, zostavovania a schvaľovania
- Etapa realizácie, plnenia – schvaľovanie úprav rozpočtu, priebežná kontrola
- Etapa kontroly – následná
- Etapa uzatvárania výsledkov rozpočtového hospodárenia /rozhodnutie o vyrovnanie schodku, použití prebytku/:
Záverečný účet VS – štátny záverečný účet a výsledky hospodárenia ostatných subjektov VS
Rozpočtové provizórium
- Ak sa nepodarí schváliť návrh rozpočtu do 31. 12. Tak sa až do schválenia návrhu a nadobudnutia jeho účinnosti postupuje podľa rozpočtového provizória
Rozpočtové zásady (medveď, s. 200 – 202!)
- Zásada úplnosti
- Špecializácia
- Jednotnosti
- Reálnosti ...
Rozpočtové pravidlá (Medveď, s. 203)
Pre SR – zákon č. 523/2004, z.z. o rozpočtových pravidlách vs
Zákon č. 583/2004 z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy
Rozpočtová klasifikácia (skladba) (Medveď 204-206)
- Je systematické, jednotné, prehľadné a závazné triedenie rpíjmov a výdavkov v jednotlivých úrovniach rozpočtu, podľa jednotlivých zvolených hľadísk
- Zabezpečuje potrebné informácie a ich využitie pre rozpočtovú politiku, umožnuje analyzovať príjmy a vydavky, umožnuje porovnanie v čase i medzinárodné porovnanie
- Závazne sa musí dodržiavať na strane príjmov a výdavkov
Triedenie príjmov a výdavkov verejných rozpočtov rešpektuje:
- Zásadu jednotnosti a závaznosti triedenia v celej rozpočtovej sústave
- Zásadu dlhodobej stability
- Zásadu zrozumiteľnosti aby bola možná verejná a občianska kontrola /bud priamo obcanmi alebo volenymi zastupcami/
- Zasadu kompatibility s medzinárodnými účovnými a štatistickými štandardami.
Rozpočtová klasifikácia v SR
- Druhová klasifikácia
- Organizačná
- Ekonomická
- Funkčná
Druhová klasifikácia
- Označuje druh rozpočtu, ktorý je súčasťou rozpočtu sektora vs
- 2-štátny rozpočet, 3 – rozpočet sociálnej poisťovne atd..majú označenie číslom.
Organizačná klasifikácia
- Umožnuje identifikáciu rozpočtových operácií podľa kapitol štátneho rozpočtu a asubjektov vs
- Napr. 01 kancelária NRSR ...
Ekonomická klasifikácia
Triedi rovnorodé druhy príjmov a výdavkov na hlavé kategórie, kategorie, položky a podpoložky
Funkčná klasifikácia
- Umožnuje triedenie výdavkov podla učelu
- Ustanovená vyhláškou štatistického úradu na medzinárodné porovnávanie
- Napr. 01 Všeobecné verejné služby, 02 Orana, 03 verejný poriadok a bezpečnosť