zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Verejné financie I.

 

3. prednáška (3._prednaska_vf.doc)

3. prednáška VF                 ŠTÁTNY ROZPOČET A ŠTÁTNE FONDY                4. februára 2009

 

Štátny rozpočet:

  1. najvýznamnejší verejný rozpočet
  2. sústreďuje najväčšiu časť verejných príjmov
  3. najdôležitejší finančný nástroj v hospodárení štátu, na financovanie štátnych netrhových činností
  4. najvýznamnejší nástroj stabilizačnej politiky
  5. prostredníctvom neho sa nenávratne prerozdeľuje významná časť HDP
  6. definícia: ako centralizovaný peňažný fond, bilancia štátu, finančný plán, nástroj rozpočtovej politiky

Trendy vývoja ŠR:

Vo väčšine krajín platí:

  1. výdavky a jednotlivé druhy výdavkov absolútne rastú
  2. klesá podiel alokačných výdavkov na celkových výdavkoch
  3. rastie podiel redistribučných výdavkov hlavne obligatórnych transferových platieb obyvateľstvu
  4. rastú výdavky na dlhovú službu v súvislosti s rastom štátneho dlhu

Činitele ovplyvňujúce ŠR:

  1. úroveň a rast ekonomiky
  2. využívanie ŠR na zásahy štátu do ekonomiky
  3. rozsah verejného sektora financovaného z rozpočtových prostriedkov
  4. fondové hospodárstvo – počet mimorozpočtových fondov a ich veľkosť. Čím ich je viac, tým je význam ŠR menší a aj jeho veľkosť je menšia
  5. rozpočtová sústava, jej členenie, forma zapojenia miestnych rozpočtov na štátny rozpočet
  6. politická situácia

ŠR SR:

  1. zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy § 6-12
  2. aktuálny ŠR – zákon č. 596/2008 Z. z.

Rozpočtový proces – ŠR:

  1. proces prípravy rozpočtu – programové vyhlásenie vlády, výdavkové zámery, makroekonomický rámec, kalkulácia nákladov na politiky – MF návrh východiskového stropu-  medzirezortné jednania  – MF návrh rozpočtu – vláda – parlament
  2. nadobúda formu zákona, ak nie je schválený do začiatku rozpočtového obdobia – rozpočtové provizórium
  3. za plnenie zodpovedá MF, zmeny v plnení sú analyzované, spravidla sa prevádzajú dielčia úpravy ŠR
  4. štátna pokladnica uľahčuje proces prípravy ŠR, zabezpečuje komplexné a včasné informácie o procese realizácie rozpočtu
  5. po skončení rozpočtového obdobia sa zostavuje záverečná bilancia skutočného plnenia ŠR, tzv. štátny záverečný účet (zostavuje ho MF a musí odôvodni odchýlky v plnení)

Štátny rozpočet: tvoria ho:

  1. príjmy v členení podľa kapitol
  2. výdavky ŠR na vykonávanie aktivít nevyhnutných na plnenie zámerov a cieľov programov vlády v členení podľa kapitol
  3. prebytok alebo schodok ŠR, ak príjmy a výdavky nie sú vyrovnané

 Zostavuje sa tri roky. Zákonom je schválený na 1 rok a nasledujúce 2 roky

Kapitoly ŠR SR:

  1. organizačné usporiadanie príjmov a výdavkov ŠR
  2. kapitolu tvorí rozpočet každého ministerstva, Kancelária NR SR, Kancelária prezidenta, Úrad vlády SR, Kancelária Ústavného súdu, rozpočet najvyššieho súdu, Generálnej prokuratúry, SAV, NKÚ, SIS, Všeobecná pokladničná správa, ústredné orgány štátnej správy, ktoré nie sú napojené na rozpočet príslušného ministerstva (33 rozpočtových kapitol)
  3. príjmy a výdavky podľa jednotlivých kapitol – zákon č. 596/2008 Z. z.

Výdavky ŠR SR – zákon č. 523/2004 Z. z. §8

  1. výdavky štátnych rozpočtových organizácií a príspevky štátnym príspevkovým organizáciám
  2. výdavky vyplývajúce z medzinárodných zmlúv, výdavky súvisiace s poskytovaním medzinárodnej pomoci rozvojovým krajinám
  3. odvody EÚ okrem cla a produkcie cukru
  4. výdavky na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy obciam a VÚC
  5. úroky a poplatky so správou schodku a štátneho dlhu
  6. dotácie (náhradu straty pri zabezpečovaní výkonov vo verejnom záujme, nafinancovanie spoločných programov SR a EÚ, VVŠ, na základe žiadosti...)

Členenie verejných výdavkov:

  1. podľa ekonomickej klasifikácie – bežné a kapitálové
  2. podľa programov podľa kapitol – zámer, ciele, merateľné ukazovatele programu
  3. podľa funkcií štátu (napr. výdavky na ekonomickú oblasť, všeobecné verejné služby, obranu, verejný poriadok, na sociálne zabezpečenie, vzdelávanie, zdravotníctvo, bývanie...)

Programové  rozpočtovanie:

  1. relatívne nový nástroj vo verejných financiách, postupne sa zavádza aj v iných oblastiach verejnej správy
  2. moderný nástroje strategického plánovania a riadenia verejných financií
  3. rozpočtovanie orientované na výsledky – v prípade ŠR spája priority vlády s rozpočtovými výdavkami
  4. zdôrazňuje účel, na ktorý sa prostriedky použijú
  5. cieľ:
  6. zlepšiť rozpočtový rozhodovací proces
  1. zvýšiť zodpovednosť správcov rozpočtových kapitol (transparentnosť, efektívnosť   vynakladania rozpočtových prostriedkov)

Príjmy ŠR SR:

  1. daňové – dane (DPH, spotrebné dane, daň z príjmu PO, časť dane z príjmov FO), podiel na     vybraných finančných prostriedkoch
  2. nedaňové:
  1. administratívne a iné poplatky (súdne poplatky, kolky, ostatné poplatky)
  2. príjmy kapitol ŠR (vratky odvodov, príspevkov, dotácií, príjmy z prenájmu, dividend...)
  3. výnosy z prevodu majetku štátu, odvody a penále za porušenie rozpočtovej disciplíny
  4. penále, pokuty, úroky z prostriedkov štátnych finančných aktív, výnosy z prostriedkov ŠR, výťažky z lotérií...

3.   granty (dobrovoľné príspevky prijaté od darcova a sponzorov) a transfery (transfer zo ŠFA, zo zdravotných poisťovní, prostriedky EÚ)

Zákon č. 523/2004 Z. z. §7 ods. 1 a 2

Príjmové finančné operácie – splátky poskytnutých úverov, predaj majetkových účastí, prijaté úvery...

Výdavkové finančné operácie – splátky istín, poskytnuté úvery...

Štátny záverečný účet:

  1. vyhodnocuje plnenie ŠR za príslušný rok
  2. správca kapitoly zostavuje o výsledkoch rozpočtového hospodárenie kapitoly návrh záverečného účtu kapitoly, hodnotenie plnenia zámerov a cieľov programov
  3. návrh ŠZÚ vypracúva MF SR, ktoré ho spolu so Záverečným účtom verejnej správy vláde – NR SR

Mimorozpočtové fondy – parafiškálne fondy

So sústavy mimorozpočtových fondov patria:

  1. štátne mimorozpočtové fondy – štátne účelové fondy
  2. rozpočty zdravotných poisťovní
  3. rozpočet Sociálnej poisťovne
  4. zvláštny druh – privatizačné fondy: FNM, SPF
  5. účelové fondy obcí a VÚC

Základná charakteristika:

  1. patria do rozpočtovej sústavy, pretože hospodária s verejnými prostriedkami a o ich hospodárení sa rozhoduje verejnou voľbou, podliehajú verejnej kontrole
  2. existujú na centralizovanej i decentralizovanej úrovni
  3. sú zriaďované podľa zákona
  4. môžu mať finančný vzťah k príslušnému rozpočtu
  5. spravidla sa u nich uplatňuje prísna účelovosť
  6. čím sa vytvára viac mimorozpočtových fondov, tým viac dochádza k deleniu obmedzených verejných príjmov
  7. býva problém stanoviť vhodné príjmy pre tieto fondy
  8. obmedzujú voľnosť volených a výkonných orgánov v rozhodovaní o použití prostriedkov
  9. veľký počet sa nedoporučuje
  10. prednosťou je, že určitý problém sa nebude odsúvať na úkor iných
  11. možnosť využitia prostriedkov z minulého roka (SR)
  1. Rozpočty štátnych účelových fondov:
  2. decentralizované administratívne jednotky podriadené vláde alebo parlamentu
  3. štátny fond – PO zriadená zákonom na financovanie osobitne určených úloh
  4. správcom štátneho fondu je ústredný orgán štátnej správy, ktorý predkladá MF návrh rozpočtu fondu na rok, prehľad pohľadávok a záväzkov, návrh záverečného účtu
  5. zdroje a spôsob použitia stanovuje zákon (doplnkový zdroj – dotácia zo ŠR)
  6. rozpočet schvaľuje vláda spolu s návrhom zákona a ŠR
  7. zostavuje sa podľa rozpočtovej klasifikácie

Hlavné znaky ŠF:

  1. právna subjektivita – nezávislosť od štátu, nezodpovedajú za záväzky štátu a naopak
  2. účelovosť
  3. samostatnosť- daná štatútom, obsahuje ciele, štruktúru a zásahy hospodárenie (právna a ekonomická samostatnosť)

Finančné zdroje ŠF:

  1. základné – príjmy z činnosti fondu, úroky z prostriedkov fondu, výnosy z predaja produktov a služieb, pokuty
  2. doplnkové – dotácie zo ŠR, bankové úvery, dary a príspevky od FO a PO