Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Verejné financie I.
8. prednáška (8.doc)
Verejné financie
(8. prednáška, 08.04. 2008)
K jednotlivým daniam:
- zaradenie v rámci klasifikácie daní
- predmet daní (na čo je daň uvalená, príjem, majetok, spotreba)
- sadzba dane (pevná - v absolútnej čiastke na jednotku základu, percentuálna - % zo základu dane)
- základ dane (v naturálnych alebo peňažných jednotkách)
- spôsob výpočtu dane
- správca dane
- do ktorého rozpočtu daň plynie
Ďalšie náležitosti dane:
- poplatník dane
- nezdaniteľné minimum zo základu dane
- čo nie je predmetom dane
- oslobodenie od dane
- úľavy
Ďalšie pojmy
- celková daňová povinnosť subjektu - súhrn všetkých povinných platieb, ktoré je subjekty povinný zo zákona platiť do rozpočtovej sústavy
- Daňová kvóta I – podiel daní na HDP v %
- Daňová kvóta II – podiel daní a platieb zákonného poistenia v HDP v %
Daňová harmonizácia
- koordinácia daňových politík krajín EÚ a ich harmonizácia sa stáva jednou zo závažných ekonomických, ale i politických otázok
- Daňová harmonizácia – približovanie a prispôsobenie národných daňových systémov a jednotlivých daní na základe dodržiavania spoločných pravidiel zúčastnených krajín
- Medveď (406 – 416)
Daňová harmonizácia (všeobecne)
- existujú dva extrémy – kompletná štandardizácia (rovnaké dane, s rovnakým daňovým základom, s rovnakým daňovými sadzbami a rovnakými daňovým systémom daňovej správy) a nulová harmonizácia
- medzi nimi existujú rôzne stupne harmonizácie:
- administratívna spolupráca medzi inštitúciami správy daní ohľadne daňovníkov, ktorých aktivity sa týkajú daňovej legislatívy vo viacerých krajinách
- zmiernenie neharmonizácie – podpísanie medzinárodných zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia
- určenie rovnakých daní pre všetky krajiny Európskej únie, avšak s ponechaním možnosti členských štátom zachovať a určovať ďalšie dane na národnej úrovni
- nominálna harmonizácia – vyjadruje stav, kedy krajiny majú rovnaké dane, ktoré však nemusia byť určené na rovnakom daňovom základe, alebo rovnakom systéme správy daní a administratívy
Harmonizácia daní v EÚ
. – nepriame dane – dosiahnutý najväčší pokrok, už Rímske zmluvy (1957) zakazovali daňovú diskrimináciu, DPH bola čiastočne harmonizovaná ako prvá v r. 1977, v r. 1992 bola prispôsobená požiadavkám nového jednotného trhu spoločne so spotrebnými daňami
- priame dane - dvojstranné zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia, diskutuje sa o harmonizácii základu dane z príjmov PO v krajinách EÚ
- zatiaľ neexistujú plány harmonizácie zdaňovania v oblasti na sociálne zabezpečenie
Vybrané problémy daňovej teórie
Starovek – dane ako zdroj štátnej pokladnice (nepravidelné platby naturálnej povahy), dobrovoľnosť platenia priamych daní – napr. st. Grécko, nepriame dane vyberané pri predaji, bezdetní platili vyššie dane
Stredovek – zabezpečiť predovšetkým príjmy panovníkov pokladne,
- domény – príjmy z poľnohospodárskych a lesných majetkov panovníka
- regály – regálne práva, ktoré si výlučne prisvojil
POZRI MEDVEĎ
Historický vývoj daní
- na začiatku novoveku sa dane stávajú pravidelnými, clá a akcízy sú dôležitým príjom štátnej pokladnice
- z kontribúcii a akcíz vznikajú ucelené daňové sústavy (priame a nepriame dane) , význam nepriamych daní rastie
- koncom 19. st. – uplatňovanie progresívnych sadzieb
- začiatok 20. st. – daň z obratu (Nemecko)
- DPH – 1954 vo FRA
- USA – 1913 daň z príjmov (zvýšenie významu priamych daní)
- Centrálne plánované ekonomiky – vysoké daňové zaťaženie podnikov, daň z obratu rozdielového charakteru, daňový systém neefektívny
História daňových teórií
- Daňová teória sa vyvíjala v rámci filozofie (Aristoteles, T. Akvinský, merkantilisti)
- Prvé ucelené názory na povahu a funkcie daní:
- Fyziokrati (F. Quesnay) – tvrdili, že je potrebné zdaniť iba dôchodky z poľnohospodárstva
- klasická ekonómia – sloboda jednotlivca , hospodársky liberalizmus, výmenná daňová teória – daň chápaná ako protihodnota za služby poskytnuté štátom, vznik úvah o spravodlivosti a efektívnosti daní
- Adam Smith – 4 daňové kánony - 4 Daňové zásady:
- zásada spravodlivosti – založená na tom, že dane majú platiť všetci úmerne svojim možnostiam (dôchodkom)
- zásada určitosti – daň by mala byť určená presne (jasne stanovená doba splatnosti dane, výška dane, spôsob platenia dane a toto všetko musí byť daňovému poplatníkovi jasné
- zásada pohodlnosti - daň by sa mala vyberať vtedy a takým spôsobom, kedy sa to poplatníkov najviac hodí
- zásada úspornosti – daň má byť prepracovaná tak, aby daňovník platil čo najmenej nad to, čo skutočne prináša do štátnej pokladnice (čo najnižšie náklady súvisiace so zdaňovaním)
Úlohy štátu (A. Smith):
- Obrana krajiny navonok
- Vnútorný poriadok
- Verejné statky
David Ricardo – daňová incidencia (presun daňového bremena)
- skúmal dopad daní
J. S. Mill – zástanca princípu platobnej schopnosti (proporciálne zdanenie)
- dane by sa nemali vyberať na základe prospechu ale princípu platobnej schopnosti (ako sú schopný platiť – bohatší viac)
Neoklasicizmus – nadmerné daňové bremeno (využili D a S krivky na analýzu daňového presunu a dopadu) Pigou (ak sú spoločenské náklady väčšie ako súkromné – daň)
Keynes – stabilizačná funkcia daní a to v súvislosti s požiadavkou štátnych zásahov a stabilizácie ekonomiky, progresívne dôchodkové dane zmieňujú výkyvy v efektívnom dopyte súkromného sektoru v priebehu ekonomického cyklu
Ekonómia strany ponuky – znižovanie daňového zaťaženia, Lafferova krivka
Význam zdaňovania
- základným účelom zdaňovania je tvorba zdrojov s cieľom uspokojenia verejných potrieb, ktorá je dosahovaná:
- zabezpečením statkov a služieb, o ktorých produkciu súkromní výrobcovia nemajú záujem alebo produkcia ktorých je z pohľadu štátu nevyhnutná
- Zabezpečením spoločensky optimálneho outuputu u statkov, ktorých produkcia je nedostatočná alebo prebytočná
- zabezpečením prerozdelenia monopolného zisku a kontrolou nad monopolnou cenou a outputom
Princípy zdaňovania
- administratívna jednoduchosť
- flexibilita
- politická priehľadnosť
- spravodlivosť – horizontálna a vertikálna
- efektívnosť
Zdaňovanie a spravodlivosť
- Vertikálna spravodlivosť – spočíva v tom, že každý, kto je na tom lepšie, by mal platiť väčšiu daň , čoho dôsledkom je, že sa využívajú progresívne daňové sadzby
- Horizontálna spravodlivosť – spočíva v tom, že poplatníci, ktorí majú rovnakú schopnosť platiť daň, majú platiť rovnako veľkú daň a to bez ohľadu na pohlavie, rasu, vek a pod.
Zdaňovanie a efektívnosť
Priame administratívne náklady
- znáša verejný sektor, sú to náklady na organizáciu daňového systému, na evidenciu daňových poplatníkov, výber daní, a ďalšie, ktoré súvisia s daňovým systémom
Nepriame administratívne náklady
- nesú poplatníci
- ich určenie je náročné, keďže nie sú štatisticky vykazované
- je možné len odhadnúť, koľko času strávil daňový poplatník pri vyplnení daňového priznania, koľko stoja snahy o daňové úniky a pod.
- patria tu aj náklady na daňových poradcov a daňové účtovníctvo
- sú často podceňované zo strany orgánov štátnej správy
- rastú úmerne s rastom zložitosti daňového systému
- nadmerné daňové bremeno (mŕtva strata dane)
Nadmerné daňové bremeno
- vzniká ako dôsledok distorzie v cenách statkov, spôsobenej daňou
- nadmerné bremeno predstavuje stratu, tzv. prebytku kupujúcich a predávajúcich, ktorý bol spojený s transakciami, ku ktorým v dôsledku dane teraz nedôjde
- znižuje celkový úžitok poplatníkov a znamená absolútnu stratu
- strata mŕtvej váhy – strácajú všetci
Faktory, ktoré vplývajú na veľkosť daňového bremena:
- veľkosť dane – pri lineárnom dopyte a ponuke rastie veľkosť daňového bremena s druhou mocninou rastu dane (2 menšie dane menšia neefektívnosť z dôvodu NDB ako 1 veľká)
- ak zvyšujeme počet daní v daňovej sústave, tak potom nám síce NDB klesá ale zároveň nám rastu administratívne náklady súvisiace s výberom týchto daní
- musíme nájsť optimálny počet
- elasticita ponuky a dopytu – pri elastickejšej ponuke a dopyte bude i nadmerné bremeno väčšie, pri nulovej elasticite ponuky alebo dopytu sa rovnovážne množstvo nezmení, a nevznikne žiadne nadmerné bremeno
- elasticita ponuky vyjadruje % zmenu ponúkaného množstva oproti % zmene ceny
- nezáleží na tom na ktorej strane trhu je daň uložená (nezáleží na tom či zdaníme dopyt alebo ponuku)
Dôchodkový a substitučný efekt dane
- Dôchodkový efekt dane je v tom ,že daň znižuje dôchodok. Priame dane znižujú dôchodky priamo a nepriame (spotrebné) dane znižujú reálnu hodnotu dôchodkov zvýšením spotrebných cien
- Substitučný efekt dane vzniká v dôsledku distorzie (skreslenia) v cenách. Uvalená daň na zdaňovaný tovar spôsobuje zvýšenie jeho ceny vo vzťahu k nezdanenému tovaru. Tým s mení pomer cien zdanených a nezdanených tovarov
Podstata daňového bremena
- Daňové bremeno predstavuje platby súkromného sektora v prospech verejného sektora.
- Je to zníženie reálneho disponibilného dôchodku súkromného sektora, ktorý zaplatením daní utrpí škodu.
- Daňové bremeno poplatníka sa skladá:
- daň
- nadmerné daňové bremeno
- nepriame náklady dane (účtovníctvo, daňový poradca,...)
Daňový dopad (daňová incidencia)
- Daňový dopad predstavuje rozdelenie daňového bremena medzi jednotlivých daňovníkov
- zákonný dopad dane (formálny) je to dopad na subjekt, ktorý je povinný zo zákona zaplatiť daň a nesie daňové bremeno
- skutočný (efektívny! Dopad dane je na subjekt, ktorý znáša daňové bremeno v skutočnosti, na koho bola daň presunutá. Týka sa len jednotlivcov
- výška skutočného dopadu závisí:
- od elasticity ponuky a dopytu,
- od veľkosti dane,
- od charakteru trhu,
- od otvorenosti ekonomiky,
- od časového faktora a
- významnosti zdaneného trhu
- čím je väčšia elasticita ponuky, tým sa bremeno viac prenáša na kupujúceho
- pri nulovej ponuke celú daň znáša predávajúci
Daňový presun
- dopredu na kupujúceho na trhu, tým že sa zvýši cena statku, alebo dozadu na predávajúceho
- tento presun môže byť čiastočný, stopercentný i vyšší ako je výška dane
- k presunu niekedy nemusí dôjsť vôbec
- daňový presun je nulový ak je elasticita dopytu nekonečná
- pri nulovej elasticite ponuky – daň postihuje vlastníkov, ktorí nemajú možnosť daňového presunu, napr. pozemková daň, bytová daň a pod.