zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Verejné financie I.

 

8. prednáška (8.doc)

Verejné financie

(8. prednáška, 08.04. 2008)

 

K jednotlivým daniam:

  1. zaradenie v rámci klasifikácie daní
  2. predmet daní (na čo je daň uvalená, príjem, majetok, spotreba)
  3. sadzba dane (pevná  - v absolútnej čiastke na jednotku základu, percentuálna - % zo základu dane)
  4. základ dane (v naturálnych alebo peňažných jednotkách)
  5. spôsob výpočtu dane
  6. správca dane
  7. do ktorého rozpočtu daň plynie

 

 

Ďalšie náležitosti dane:

  1. poplatník dane
  2. nezdaniteľné minimum zo základu dane
  3. čo nie je predmetom dane
  4. oslobodenie od dane
  5. úľavy

 

 

Ďalšie pojmy

  1. celková daňová povinnosť subjektu  - súhrn všetkých povinných platieb, ktoré je subjekty povinný zo zákona platiť do rozpočtovej sústavy
  2. Daňová kvóta I – podiel daní na HDP v %
  3. Daňová kvóta II – podiel daní a platieb zákonného poistenia v HDP v %

 

Daňová harmonizácia

  1. koordinácia daňových politík krajín EÚ a ich harmonizácia sa stáva jednou zo závažných ekonomických, ale i politických otázok
  2. Daňová harmonizácia – približovanie a prispôsobenie národných daňových systémov a jednotlivých daní na základe dodržiavania spoločných pravidiel zúčastnených krajín
  3. Medveď (406 – 416)

 

 

Daňová harmonizácia (všeobecne)

  1. existujú dva extrémy – kompletná štandardizácia (rovnaké dane, s rovnakým daňovým základom, s rovnakým daňovými sadzbami a rovnakými daňovým systémom daňovej správy) a nulová harmonizácia
  2. medzi nimi existujú rôzne stupne harmonizácie:
  3. administratívna spolupráca medzi inštitúciami správy daní ohľadne daňovníkov, ktorých aktivity sa týkajú daňovej legislatívy vo viacerých krajinách
  4. zmiernenie neharmonizácie – podpísanie medzinárodných zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia
  5. určenie rovnakých daní pre všetky krajiny Európskej únie, avšak s ponechaním možnosti členských štátom zachovať a určovať ďalšie dane na národnej úrovni
  6. nominálna harmonizácia – vyjadruje stav, kedy krajiny majú rovnaké dane, ktoré však nemusia byť určené na rovnakom daňovom základe, alebo rovnakom systéme správy daní a administratívy

 

Harmonizácia daní v EÚ

. – nepriame dane – dosiahnutý najväčší pokrok, už Rímske zmluvy (1957) zakazovali daňovú diskrimináciu, DPH bola čiastočne harmonizovaná ako prvá v r. 1977, v r. 1992 bola prispôsobená požiadavkám nového jednotného trhu spoločne so spotrebnými daňami

  1. priame dane - dvojstranné zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia, diskutuje sa o harmonizácii základu dane z príjmov PO v krajinách EÚ
  2. zatiaľ neexistujú plány harmonizácie zdaňovania v oblasti na sociálne zabezpečenie

 

 

 

Vybrané problémy daňovej teórie

 

Starovek – dane ako zdroj štátnej pokladnice (nepravidelné platby naturálnej povahy), dobrovoľnosť platenia priamych daní – napr. st. Grécko, nepriame dane vyberané pri predaji, bezdetní platili vyššie dane

Stredovek – zabezpečiť predovšetkým príjmy panovníkov pokladne,

  1. domény – príjmy z poľnohospodárskych a lesných majetkov panovníka
  2. regály – regálne práva, ktoré si výlučne prisvojil  

POZRI MEDVEĎ

 

Historický vývoj daní

  1. na začiatku novoveku sa dane stávajú pravidelnými, clá a akcízy sú dôležitým príjom štátnej pokladnice
  2. z kontribúcii a akcíz vznikajú ucelené daňové sústavy (priame a nepriame dane) , význam nepriamych daní rastie
  3. koncom 19. st. – uplatňovanie progresívnych sadzieb
  4. začiatok 20. st. – daň z obratu (Nemecko)
  5. DPH – 1954 vo FRA
  6. USA – 1913 daň z príjmov (zvýšenie významu priamych daní)
  7. Centrálne plánované ekonomiky – vysoké daňové zaťaženie podnikov, daň z obratu rozdielového charakteru, daňový systém neefektívny

 

História daňových teórií

  1. Daňová teória sa vyvíjala v rámci filozofie (Aristoteles, T. Akvinský, merkantilisti)  
  2. Prvé ucelené názory na povahu a funkcie daní:
  1.  Fyziokrati (F. Quesnay) – tvrdili, že je potrebné zdaniť iba dôchodky z poľnohospodárstva
  2.  klasická ekonómia – sloboda jednotlivca , hospodársky liberalizmus, výmenná daňová teória – daň chápaná ako protihodnota za služby poskytnuté štátom, vznik úvah o spravodlivosti a efektívnosti daní
  1.  Adam Smith – 4 daňové kánony - 4 Daňové zásady:

- zásada spravodlivosti – založená na tom, že dane majú platiť všetci úmerne svojim možnostiam (dôchodkom)

- zásada určitosti – daň by mala byť určená presne (jasne stanovená doba splatnosti dane, výška dane, spôsob platenia dane a toto všetko musí byť daňovému poplatníkovi jasné

- zásada pohodlnosti -  daň by sa mala vyberať vtedy a takým spôsobom, kedy sa to poplatníkov najviac hodí

- zásada úspornosti – daň má byť prepracovaná tak, aby daňovník platil čo najmenej nad to, čo skutočne prináša do štátnej pokladnice  (čo najnižšie náklady súvisiace so zdaňovaním)

 

Úlohy štátu (A. Smith):

  1. Obrana krajiny navonok
  2. Vnútorný poriadok
  3. Verejné statky

 

 

David Ricardo – daňová incidencia (presun daňového bremena)

  1. skúmal dopad daní

 

 

J. S. Mill – zástanca princípu platobnej schopnosti (proporciálne zdanenie)

- dane by sa nemali vyberať na základe prospechu ale princípu platobnej schopnosti (ako sú schopný platiť – bohatší viac)

 

Neoklasicizmus – nadmerné daňové bremeno (využili D a S krivky na analýzu daňového presunu a dopadu) Pigou (ak sú spoločenské náklady väčšie ako súkromné – daň)

Keynes – stabilizačná funkcia daní a to v súvislosti s požiadavkou štátnych zásahov a stabilizácie  ekonomiky, progresívne dôchodkové dane zmieňujú výkyvy v efektívnom dopyte súkromného sektoru v priebehu ekonomického cyklu

 

Ekonómia strany ponuky – znižovanie daňového zaťaženia, Lafferova krivka

 

Význam zdaňovania

  1. základným účelom zdaňovania je tvorba zdrojov s cieľom uspokojenia verejných potrieb, ktorá je dosahovaná:
  1.  zabezpečením statkov a služieb, o ktorých produkciu súkromní výrobcovia nemajú záujem alebo produkcia ktorých je z pohľadu štátu nevyhnutná
  2.  Zabezpečením spoločensky optimálneho outuputu u statkov, ktorých produkcia je nedostatočná alebo prebytočná
  3.  zabezpečením prerozdelenia monopolného zisku a kontrolou nad monopolnou cenou a outputom

 

Princípy zdaňovania

 

  1. administratívna jednoduchosť
  2. flexibilita
  3. politická priehľadnosť
  4. spravodlivosť – horizontálna a vertikálna
  5. efektívnosť

 

Zdaňovanie a spravodlivosť

  1. Vertikálna spravodlivosť – spočíva v tom, že každý, kto je na tom lepšie, by mal platiť väčšiu daň , čoho dôsledkom je, že sa využívajú progresívne daňové sadzby
  2. Horizontálna spravodlivosť – spočíva v tom, že poplatníci, ktorí majú rovnakú schopnosť platiť daň, majú platiť rovnako veľkú daň a to bez ohľadu na pohlavie, rasu, vek a pod.

 

Zdaňovanie a efektívnosť

 

Priame administratívne náklady

  1. znáša verejný sektor, sú to náklady na organizáciu daňového systému, na evidenciu daňových poplatníkov, výber daní, a ďalšie, ktoré súvisia s daňovým systémom

 

 

Nepriame administratívne náklady

  1. nesú poplatníci
  2. ich určenie je náročné, keďže nie sú štatisticky vykazované
  3. je možné len odhadnúť, koľko času strávil daňový poplatník pri vyplnení daňového priznania, koľko stoja snahy o daňové úniky a pod.
  4. patria tu aj náklady na daňových poradcov a daňové účtovníctvo
  5. sú často podceňované zo strany orgánov štátnej správy
  6. rastú úmerne s rastom zložitosti daňového systému

 

  1. nadmerné daňové bremeno (mŕtva strata dane)

 

 

Nadmerné daňové bremeno

  1. vzniká ako dôsledok distorzie v cenách statkov, spôsobenej daňou
  2. nadmerné bremeno predstavuje stratu, tzv. prebytku kupujúcich a predávajúcich, ktorý bol spojený s transakciami, ku ktorým v dôsledku dane teraz nedôjde
  3. znižuje celkový úžitok poplatníkov a znamená absolútnu stratu
  4. strata mŕtvej váhy – strácajú všetci

 

Faktory, ktoré vplývajú na veľkosť daňového bremena:

  1. veľkosť dane – pri lineárnom dopyte a ponuke rastie veľkosť daňového bremena s druhou mocninou rastu dane (2 menšie dane menšia neefektívnosť z dôvodu NDB ako 1 veľká)
  2. ak zvyšujeme počet daní v daňovej sústave, tak potom nám síce NDB klesá ale zároveň nám rastu administratívne náklady súvisiace s výberom týchto daní
  3. musíme nájsť optimálny počet
  4. elasticita ponuky a dopytu – pri elastickejšej ponuke a dopyte bude i nadmerné bremeno väčšie, pri nulovej elasticite ponuky alebo dopytu sa rovnovážne množstvo nezmení, a nevznikne žiadne nadmerné bremeno
  5. elasticita ponuky vyjadruje % zmenu ponúkaného množstva oproti % zmene ceny
  6. nezáleží na tom na ktorej strane trhu je daň uložená (nezáleží na tom či zdaníme dopyt alebo ponuku)

 

Dôchodkový a substitučný efekt dane

 

  1. Dôchodkový efekt dane je v tom ,že daň znižuje dôchodok. Priame dane znižujú dôchodky priamo a nepriame (spotrebné) dane znižujú reálnu hodnotu dôchodkov zvýšením spotrebných cien
  2. Substitučný efekt dane vzniká v dôsledku distorzie (skreslenia) v cenách. Uvalená daň na zdaňovaný tovar spôsobuje zvýšenie jeho ceny vo vzťahu k nezdanenému tovaru. Tým s mení pomer cien zdanených a nezdanených tovarov

 

Podstata daňového bremena

 

  1. Daňové bremeno predstavuje platby súkromného sektora v prospech verejného sektora.
  2. Je to zníženie reálneho disponibilného dôchodku súkromného sektora, ktorý zaplatením daní utrpí škodu.
  3. Daňové bremeno poplatníka sa skladá:
  1.  daň
  2.  nadmerné daňové bremeno
  3.  nepriame náklady dane (účtovníctvo, daňový poradca,...)

 

Daňový dopad (daňová incidencia)

  1. Daňový dopad predstavuje rozdelenie daňového bremena medzi jednotlivých daňovníkov
  2. zákonný dopad dane (formálny) je to dopad na subjekt, ktorý je povinný zo zákona zaplatiť daň a nesie daňové bremeno
  3. skutočný (efektívny! Dopad dane je na subjekt, ktorý znáša daňové bremeno v skutočnosti, na koho bola daň presunutá. Týka sa len jednotlivcov
  4. výška skutočného dopadu závisí:
  1. od elasticity ponuky a dopytu,
  2. od veľkosti dane,
  3. od charakteru trhu,
  4. od otvorenosti ekonomiky,
  5. od časového faktora a 
  6. významnosti zdaneného trhu

 

  1. čím je väčšia elasticita ponuky, tým sa bremeno viac prenáša na kupujúceho
  2. pri nulovej ponuke celú daň znáša predávajúci

 

Daňový presun

  1. dopredu na kupujúceho na trhu, tým že sa zvýši cena statku, alebo dozadu na predávajúceho
  2. tento presun môže byť čiastočný, stopercentný i vyšší ako je výška dane
  3. k presunu niekedy nemusí dôjsť vôbec
  4. daňový presun je nulový ak je elasticita dopytu nekonečná
  5. pri nulovej elasticite ponuky – daň postihuje vlastníkov, ktorí nemajú možnosť daňového presunu, napr. pozemková daň, bytová daň a pod.