zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Ekonomická univerzita / Podnikovohospodárska Fakulta / Infotmatika

 

Testy (32006_01_10_17_32_20-informatika_testy.doc)

MT

 

  1. Znalosti , data, informácia – vlastnosti informáci :

 

Informatika –názov sa skladá s z dvoch francúzskych slov:

 infor – mation (informácia) a auto – matiqe (automatika)

 

Informatika – je vedný odbor zaoberajúci sa teóriou, históriou, metodikou, organizáciou a výučbou odborných, príp. vedeckých informácií a dokumentácie. Informatika ako teória zovšeobecňuje štruktúru a vlastnosti odborných informácií, zákonitostí a vzťahy informačných činností, ich efektívne oznamovanie (rozširovanie) v priestore a v čase, obeh a príjem vedecko-technických informácií, vzťah a uspokojovanie individuálnej a spoločenskej potreby informácií.

 

Informácia –údaj o reálnom prostredí, o jeho stave a procesoch v ňom prebiehajúcich, ktorý zmenšuje nevedomosť príjemcu informácie o prostredí a modifikuje varietu jeho správania.

Základná charakteristika informácií:

  1. Sémanticka – ide o obsah informácie vo vzťahu k realite a vlastnosti, ktoré vyjadrujú obsahovú kvalitu obrazu vo vzťahu k vzoru
  2. Pragmatická – ide o užitočnosť informácií vo vzťahu k cieľu
  3. Syntaktická – ide o spôsob vyjadrenia informácie

 

Dáta – označenie všetkých údajov spracovávaných počítačom.

Dáta (údaje) sú tvorené číselnými,,  abecednými, alebo abecedno-číselnými znakmi.. Väčšinou majú vopred určený vnútorný zmysel, rozsah a označenie.

 

Vlastnosti informácií  - Činnosť smerujúca k cieľu vyžaduje riadenie a pre riadenie sú potrebné informácie.

  1. Majú nehmotný charakter
  2. Sú vždy spojené s fyzikálnym nositeľom, signálom
  3. Musia byť spojené s procesmi, ktoré sa uskutočňujú
  4. Musia byť merateľné aby mali požadovateľný význam
  5. Sú to oznamy, ktorým príjemca modifikuje varietu správania

 

 

  1. Algoritmus + rozdelenie :

 

Algoritmus – presný popis definujúci postupnosť krokov, ktoré vedú od meniteľných vstupných údajov k potrebným výstupom.

 

Vlastnosti algoritmu :

  1. jednoznačnosť
  2. všeobecnosť
  3. rezultatívnosť

 

Základné prvky algoritmu :

  1. Premenné  a) vstupné  b) pracovné   c) výstupné
  2. Začiatok algoritmu
  3. Koniec algoritmu
  4. Kroky algoritmu
  5. Podprogramy
  6. Podmienka – binárna relácia
  7. Rozhodovanie (selekcia)
  8. Sekvencia
  9. Cyklus (iterácia)
  10. Skok

 

 

  1. Štruktúra údajov – napísať všetky 4+1 nakresliť

 

Štruktúra údajov –

Usporiadaním údajov podľa určitých organizačných pravidiel sa vytvárajú dátové štruktúry. Dátová štruktúra je definovaná ako usporiadaná dvojica

   D = M, V,      (1.12)

Kde :M – množina údajov, ktorou je štruktúra vytvorená,

   V – vzájomné väzby (usporiadanie) medzi údajmi.

 

 

Sekvenčná (lineárna) štruktúraštruktúrou je jednoznačné umiestnenie prvku i vtedy ak poznáme umiestnenie prvkov i – 1 a i +1

  Pi

Pi-1

Pi +1

 

 

 

 

Hierarchická (stromová) štruktúrazabezpečuje spojenie jedného prvku štruktúry s jedným, alebo niekoľkými podriadenými prvkami a jedným nadriadeným prvkom a to na rôznych úrovniach členenia štruktúry.

P132

P131

P113

P111

P112

P13

P11

P1

P12

Napr. MS DOS, WINDOWS

       

 

 

Relačná štruktúramá maticovú formu logických väzieb, kde v riadkoch sú výskyty opisov objektívnej reality (záznamy vety) a v stĺpcoch sú vlastnosti (atribúty) jednotlivých prvkov objektívnej reality.

Vlastnosti (atribúty)

P34

P33

P32

P31

P24

P23

P22

P21

P14

P13

P12

P11

           

 

 

 

 

 

Sieťová štruktúraobsahuje logické väzby ľubovolného počtu prvkov k iným prvkom na ľubovolnej úrovni.. Používa sa na okamžitý prístup k údajom na akejkoľvek úrovni, len podľa definovaných logických väzieb medzi entitami štruktúry bez ohľadu na fyzické usporiadanie dát v štruktúre.

P25

P24

P21

P22

P23

P11

P13

P12

P01

         

 

 

 

 

 

 

  1. Informačná spoločnosť + 3 hľadiská (aj popis)

 

 

Informačná spoločnosť –

V informačnej spoločnosti sa významne rozvíja informačný priemysel, ktorý sa stáva stále viac nadnárodným, alebo dokonca globálnym.

Informačná spoločnosť používa vo veľkej miere informácie pre uľahčenie života človeka.

V centre záujmu v rozvoji informačnej spoločnosti musia byť ľudia.

 

Globálna informačná spoločnosť – informačná spoločnosť je založená na znalostiach.

 

 

Informačnú spoločnosť charakterizujeme z troch hľadísk :

 

Z technického hľadiska – ide o vybudovanie sietí, vytvorené vzájomným ptrepojením rôznorodých lokálnych a regionálnych sietí. Zahŕňa nielen fyzické prenosové médiá, ale aj informačné služby aplikácie spolu s príslušným technickým vybavením.

 

Z kvalitatívneho hľadiskacharakterizujeme informačnú spoločnosť ako spoločnosť, v ktorej sú informácie intenzívne využívané k ekonomickému, sociálnemu, vzdelávaciemu, kultúrnemu a politickému rozvoju.

 

Z kvantitatívneho hľadiskaje obtiažne definovať. Je to ohodnotenie prínosu informačného sektora k rozvoju a budovaniu národných ekonomík.

 

 

 

 

 

  1. Procesor, nakresliť procesor Intel Pentium + vymenovať BIU, IPU, IDU...dátová cache 8 kB

 

Procesor –je funkčná jednotka počítača zahŕňujúca riadiacu a operačnú jednotku.(jednotka pre spracovanie dát)

 

              BIU

FPU

Blok registrov

Dátová cache 8kB

Blok registrov

Výkonná jednotka U

Výkonná jednotka V

BTB

 IPU

Informačná cache 8kB

BIU (Bus Interface Unit –jednotka styku so zbernicou) brána mikroprocesora sokolitým svetom, ktorá pracujeiba s fyzickými adresami.

 

IPU (Instriction Prefetch Unit – jednotka predbežného načítania inštrukcií) má na starosti naplňovanie zásobníka inštrukciami pre IDU.

 

IDU (Instruction Decode Unit –jednotka na dekódovanie inštrukcií) má podobnú jednotku ako IPU.

 

EU (Execution Unit – výkonná jednotka) uskutočňuje vlastné výpočty. Jej jadrom je ALU (Aritmetic – Logic Unit) – obsahujúca obvody na aritmeticko – logické operácie.

 

BTB – Pamäť, ktorá vykonáva dynamické predvídanie vetvenia.

 

FPU – jednotka uskutočňujúca aritmetické výpočty (akási kalkulačka)

 

Inštrukčná cache 8 kB – skúži na vyrovnávanie rýchlosti medzi pomalšou externou cache pamäťou a rýchlejším procesorom.

 

Dátová cache 8 KB – má rovnakú vyrovnávaciu funkciu ako predchádzajúca cache.

 

 

  1. Klasifikácia programového vybavenia + nakresliť

 

Program – predstavuje postupnosť inštrukcií vyjadrujúcich postup riešenia určitého problému – jeho algoritmus.

 

Programové vybavenie – tvorí súhrn programov, ktoré počítaču oznamujú, čo má robiť. Každá činnosť počítača, od najjednoduchších úloh až po riadenie zložitých ekonomických celkov, je vo svojej podstate tvorená postupnosťou elementárnych inštrukcií, ktoré ovládajú jednotlivé technické komponenty počítača.

Programové vybavenie –softvér = komplex programov, ktorý :

  1. Zabezpečuje efektívnu činnosť počítača
  2. Uľahčuje prácu pri jeho obsluhe
  3. Rieši funkčné úlohy

 

Klasifikácia programového vybavenia – používa dve hľadiská :

  1. Oblasť pokrytia : základné programové vybavenie, prostriedky podporujúce osobnú informatiku, aplikačné programové vybavenie
  2. Rozsah využitia : aký široký okruh používateľov ich využíva, programové prostriedky pre jedného používateľa, programové prostiedky pre prácu niekoľkých používateľov.

 

Operačný systém – je jadrom programového vybavenia. Každý počítač musí mať operačný systém, ktorý monitoruje a riadi všetky softvérové a hardvérové aktivity počítača, riadi teda činnosť celého výpočtového systému.

 

 

                Aplikačné programové vybavenie

              DTP

Multimediálny systém

Programové prostriedky na podporu grafiky

Databáza,systémy koncovýc používateľov

Textové editory

Tabuľkové editory

TPS

EDI

EIS

MIS

      Prostridky na osobnú informatiku

 

       

Utility

Middleware

Prostredie na komunikáciu

Prostredie na vývoj programov

Databázové syst.

Operačné systémy

    Základné programové vybavenie    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Kybernetika

 

Kybernetika – veda zaoberajúca sa štúdiom systémov ľubovolnej povahy, ktoré sú schopné prijímať, uchovávať a spracovávať informácie a využívať ich na riadenie.

 

Predmetom kybernetiky – sú riadiace procesy, ktoré prebiehajú na relatívne vysokom stupni vývoja hmoty. Kybernetiku chápeme ako vedu o formálnej stránke riadenia v zložitých najvšeobecnejších zákonitostí riadenia, ktoré vyjadruje z formálnologickej, matematickej a informačnej stránky.Formuluje všeobecné pravidlá riadenia v exaktnej forme. Vecnú stránku riadenia objektov objasňuje len na všeobecnej úrovni.

 

Členenie kybernetiky

  1. teoretická
  2. aplikovaná

 

 

 

  1. Mikroprocesor

 

Mikroprocesor – býva obyčajne konštrukčne riešený ako jeden integrovaný obvod, umiestnený v jednom puzdre (keramickom, alebo plastovom). Skladá sa z centrálnej jednotky procesorového systému (CPU), z aritmetickej jednotky, z riadiacej jednotky a rôznych ďalších pracovných jednotiek.

 

Mikroprocesor – bol skonštruovaný Marcianom E. Hofferom v roku 1969 ako univerzálny integrovaný obvod (jeho súčasťou boli aritmeticko-logická jednotka, registre a riadiaca jednotka).

 

 

 

  1. Komunikačný proces + schéma

 

Komunikačný proces – je procesom prenosu správ (informácií). Uskutočňuje sa medzi ľuďmi, medzi človekom a počítačovým systémom a medzi počítačovými a komunikačnými systémami navzájom. Časová postupnosť prenášania správ sa nazýva tok informácií.

 

Z   M  VY   KK   PR  M  P

 

 

 

 

Z –zdroj správ M – modem modulátor VY – vysielač KK – komunikačný kanál IŠ – informačný šum PR – prijímač M – modem demodulátor P – prijímač (príjemca)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Internet

 

Internet – moderný komunikačný nástroj, ktorý zásadným spôsobom mení a uľahčuje spôsob komunikáciemedzi ľuďmi, odstraňuje geografické bariéry a skracuje vzdialenosti.Je nevyčerpateľným zdrojom informácií.Možno ho považovať za najväčší svetový trh tovarov, informácií a služieb.

 

www = world  wide  web (celosvetová pavučina)

 

 

  1. Intranet

 

Intranet – celofyremná počítačová sieť, v ktorej sa implementujú internetovské technológie. Pod týmto pojmom si treba predstavť prenos údajov na základe protokolu TCP/IP, prehliadač informačných zdrojov na báze internetovského prehliadača hypertextových stránok World Wide Webu (www), systémy obehu dokumentov (workflow), prístup k informačným zdrojom Internetu a pod.

 

 

  1. interaktívny multimediálny systém a jeho zdroje informácií

 

Interaktívnosť – možnosť aktívne zasahovať do priebehu aplikácie.

 

Zdroje dát pre multimediálneaplikácie :

  1. databázové súbory (obyčajne umiestnené na CD ROM, ktoré však neobsahujú len štruktúrované údaje, ale v súčastnej dobe sa na nich stále častejšie objavujú aj údaje obrazové, zvukové a pod.)
  2. zvukové súbory (existujú v dvoch formách – súbory s príponou wav obsahujú digitálnu informáciu potrebnú k rekonštrukcii analógového zvuku MIDI, ktoré obsahujú inštrukcie ako zvuk vytvoriť, pôsobia v podstate ako syntetizátory)
  3. textové súbory (vytvorené pomocou textových editorov)
  4. grafické súbory (môžu sa použiť vlastné nakreslené obrázky, ako aj obrázky obsiahnuté v knižniciach clipart, obrázky možno naskenovať, alebo použiť knižnicu fotografií na CD ROM)
  5. sanimačné súbory (možmé vytvárať vlastné animačné sekvencie...)
  6. videosnímky (vytvorením vlastných,  alebo nákupom CD ROM obsahujúce dig. klipy)

 

 

  1. MIS, EIS, CAM, CAD, CAP

 

MIS (Managment Information Systems) Manažerské informačné systémy

 

EIS (Executíve Information Systems) Exekutívne informačné systémy – podporujú vrcholové riadenie podniku

 

CAM (Computer Aided Manufacturing) Počítačom riadená výroba, predstavuje výpočtový a ovládací systém

 

CAD (Computer Aided Design) Projrktovanie podporované počítačom (inteligentná rysovacia doska)

 

CAP (Computer Aided Process Planning) Technologická príprava výroby, zahrňuje vytváranie technologických, skúšobných a montážnych postupov podporované počítačom.

 

 

  1. OLAP, SRBD – vypísať súčasti

 

OLAP (On Line Analytical Processing) – Základ pre tvorbu dátových skladov, využívanie multidimenzionálneho priestoru (matice)

 

SRBD –Systém riadenia Bázy Dát = základ databázovej koncepcie je programový systém umožňujúci prácu s databázou.

 

Základné komponenty SRBD :

  1. Jazyk na definovanie údajov (Data Definition Language – DDL) je to formálny jazyk, šecifikujúci obsah a štruktúru databázy, ktorý detailne definuje každý dátový element (položky) databázy a jeho tzv. integritné obmedzenie.
  2. Jazyk na manipuláciu s údajmi (Data Manipulation Language – DML) – vyhľadáva údaje v databáze a využíva ich v aplikáciách (napr. SQL).
  3. Jazyk na riadenie prístupov používateľov k údajom (Data Control Language – DCL) umožňuje administráciu databázy.
  4. Údajový slovník – systémový súbor, obsahujúci opis a charakteristiky dátových položiek. Všetky zmeny v štruktúre údajov sa premieňajú do údajového slovníka.

 

 

  1. Relačné dopytovacie jazyky

 

QBE (Qery By Example) umožňuje otvárať jednu, alebo viac tabuliek, ako aj tabuľky navzájom prepájeť.

 

SQL (Structured Query Language) prvá verzia jazyka SQL nazývaná SEQUEL = 1974 – IBM. Jazyk  SQL obsahuje príkazy pre definovanie dát (Create Table vytvorenie tabul.) Koncepcia vychádza z použitia a využitia „jednoduchých viet“.

 

 

 

  1. Nakresliť  - architektúru IPIS / IT,

priebeh komunikačného procesu

 

 

 

EIS

 

DSS  KWS

 

MIS

 

FI  LOG  HR  COS

 

TPS  DPS  IPS

 

CAD CAM CAP CAE CAQ CAT CIM

 

 

EIS (Executíve Information Systems) exekutívne informačné systémy – podporujú vrcholové riadenie podniku.

 

DSS (Decision Support Systems) systém na podporu rozhodovania

 

KWS (Knowledge Work Systems) experté systémy

 

EDI (Electronic data Interchange) elektronická výmena dát

 

OIS (Office Information Systems) kancelárske informačné systémy

 

MIS (Managment Information Systems) manažerské informačné systémy

 

FI (Financialis) finančný blok

 

LOG (Logistics) blok logistiky

 

HR  (Human Resorces) personalistika

 

COS (Common Systems) blok odvetových riešení

 

TPS (Transuction Processing Systems)

 

DPS (Data Processing Systems)

 

IPS (Information Processing Systems) = systémy spracovania transakcií, dát, informácií

 

CAD (Computer Aided Design) projektovanie podporované počítačom

 

CAM (Computer Aided Manufacturing) počítačom riadená výroba

 

CAP (Computer Aided Process Planing) technologická príprava výroby

 

CAE (Computer Aided Enginnering) počítačom podporované inžinierstvo CAE = CAD + CAP

 

CAQ (Computer Aided Qality Assurance) počítačom riadená kontrola akosti

 

CAT (Computer Aided Testing) počítačové testovanie – automatické kontroly

 

CIM (Computer Integrated Manufacturing) počítačom integrovaná výroba

 

 

 

 

1.  REFERENčný model OSI + 7 vrstiev

 

Referenčný model OSI (Open Systems Interconnect) je to vlastne norma ISO definujúca pripojenie rôznych typov počítačov a počítačových sietí.

 

7 vrstiev komunikačného procesu OSI :

  1. Fyzická – prenos neštruktúrovaných dát prenosovým médiom (bity)
  2. Spojovacia – určuje rozdelenie bitov do blokov, riadi tok rámcov, robí detekciu chýb prenosu
  3. Sieťová – riadi smerovanie paketov v počítač. sieti, jej efektívne využívanie
  4. Transportná – zabezpečuje spoľahlivý prenos správ vysielač – prijímač
  5. Relačná – nadväzuje , udržuje a ukončuje spojenie a konverzáciu
  6. Prezentačná – transformuje dáta do/z tvaru zrozumiteľného aplikač. procesu
  7. Aplikačná – sprostredkuváva prístup ku komunikačným službám

 

 

2.  Entropia a jej vlastnosti :

 

Entropia – stupeň neusporiadanosti a miera informovanosti.

 

Základné vlastnosti entropie :

  1. Entropia ľubovolného javu Ai sa blíži k nule v tom prípade, ak sa blíži pravdepodobnosť pi k jednotke, t. j. vtedy, ak  je neurčitosť daného javu malá
  2. Ak je jav Ai  jednoznačne určený, je H = 0
  3. Entropia je číslo kladné, v krajnom prípade sa rovná 0
  4. Entropia je maximálna, ak je pravdepodobnosť výskytu všetkých sledovaných javov Ai rovnaká, teda ak         p1 =  p2  = ... =  pn = 1/n   Hmax  = log2 n
  5. Entropia pokusu H(a, b), pri ktorom nám záleží na poradí výsledkov a pokusy a a b sú navzájom nezávislé, rovná sa súčtu entropií jednotlivých pokusov, čiže:

H (a, b) = H (a) + H(b)

 

 

3.  Definuj vírus + 5 antivírov :

 

Vírus – je program, ktorý sa pripája k iným programom alebo údajom a stáva sa ich súčasťou. Je schopný preniknúť do operačného systému alebo používateľského programu, pripojiť sa k nemu a na ňom potom paralizovať. Program, ktorý je postihnutý  (napadnutý) vírusom, môže byť nakazený, chorý alebo mŕtvy. Vírus je v zásade schopný : rozmnožovať sa, maskovať sa a škodiť.

 

Antivírus : VírusScan, F-Prot, AVG, NOD 32, PC Cillin 2000, e Safe Protec + v 1.0, Antivírus

 

 

4.  Architektúra SRBD :

 

SRBD –Systém riadenia Bázy Dát = základ databázovej koncepcie je programový systém umožňujúci prácu s databázou.

Jazyk na definovanie dát

 

Jazyk na riadenie prístupu používateľov k údajom

 

 

 

Jazyk na manipulovanie s údajmi

SRBD

Program 2

Program 3

Program 1

aplikácia

1

       

Fyzické údaje

Program 1

aplikácia  2

Program 4

   

Program 2

 

 

 

Program 3

 

 

Program 4

 

Dátový slovník

 

 

 

5. Zbernicový model – nakresliť

       Riadiaca zbernica

Údajová zbernica

Adresová zbernica

Prídavné zariadenia

Pamäť

Procesor

 

 

 

 

 

 

 

6.   Mikroprocesor :

 

Mikroprocesor – býva obyčajne konštrukčne riešený ako jeden integrovaný obvod, umiestnený v jednom puzdre (keramickom, alebo plastovom). Skladá sa z centrálnej jednotky procesorového systému (CPU), z aritmetickej jednotky, z riadiacej jednotky a rôznych ďalších pracovných jednotiek.

 

  1. univerzálny integrovaný obvod pomenovaný mikroprocesor skonštruoval v roku 1969 konštruktér Marcian E. Hoff.

 

7.  Informácia

 

 

Informácia –údaj o reálnom prostredí, o jeho stave a procesoch v ňom prebiehajúcich, ktorý zmenšuje nevedomosť príjemcu informácie o prostredí a modifikuje varietu jeho správania.

Základná charakteristika informácií:

  1. Sématicka – ide o obsah informácie vo vzťahu k realite a vlastnosti, ktoré vyjadrujú obsahovú kvalitu obrazu vo vzťahu k vzoru
  2. Pragmatická – ide o užitočnosť informácií vo vzťahu k cieľu
  3. Syntaktická – ide o spôsob vyjadrenia informácie

 

Informácie  -účelovo zoskupené dáta, ktoré svojím poradím, vnútornou i vonkajšiou logikou a určenými väzbami tvoria základ pre potreby informačného systému, bývajú obyčajne usporiadané do súborov, tabuliek, zoznamov a pod.

 

 

 

 

 

 

  1. Vnútorná pamäť a jej zložky, opísať 1 zložku

 

Vnútorná pamäť – je adresovateľná pamäť počítača, do ktorej sa musia vložiť inštrukcie a ostatné údaje, aby mohli byť bezprostredne spracovávané.

Tvorí druhú časť základnej jednotky počítača.

 

Vnútorná pamäť obsahuje :

  1. Hlavnú pamäť
  2. Vyrovnávaciu pamäť
  3. Registre
  4. Mikroprogramovú pamäť

 

Hlavná pamäť – uchováva spracované programy a údaje, ktoré tieto programy požadujú.Procesor si z nej počas chodu programu postupne vyberá inštrukcie .. .hlavná pamäť počítača je pamäť RAM (Random Access Memory – pamäť s priamym výberom).Pamäť RAM by sa mala označovať RWM (Read Write Memory). Pamäť RAM je energeticky závislá. Okram RAM obsahuje počítač aj permanentnú pamäť ROM (Read Only Memory) ide o čítaciu pamäť, ktorá je energicky nezávislá a pôvodne sa označovala ako nedeštruktívna pamäť.

 

  1. Čo je virtuálna pamäť + schéma

 

Virtuálna pamäť – (zdanlivá, hypotetická) je pamäťový priestor, ktorý sa javí používateľovi ako adresovateľná hlavná pamäť počítačového systému. Tvorí ju hlavná pamäť funkčne pripojená s najrýchlejšími vonkajšími pamäťovými zariadeniami. Ak kapacita hl. pamäte nestačí tak sa ich časti presvajú do vonkajších pamätí. Takéto presúvateľné časti sa nazývajú pamäťové stránky.

 

Schéma činnosti virtuálnej pamäte

Virtuálny pamäť

 

 

Stránka

Reálna pamäť

Stránka

 

 

 

Oblasť výmeny stránok

 

Výmena stránok

 

Trvale osadená oblasť

Spracovacia časť a rezidentné programy

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Office 2000 + varianty

 

V prvej polovici roku 1999 firmy Microsoft uviedla na komerčný trh verziu Office 2000. Office 2000 sa predáva v 5 variantách :

  1. Office 2000 Premium
  2. Office 2000 Profesionál
  3. Office 2000 Smal Business
  4. Office 2000 Standard
  5. Office 2000 Developer

 

 

  1. Informačná spoločnosť

 

Informačná spoločnosť –

V informačnej spoločnosti sa významne rozvíja informačný priemysel, ktorý sa stáva stále viac nadnárodným, alebo dokonca globálnym.

Informačná spoločnosť používa vo veľkej miere informácie pre uľahčenie života človeka.

V centre záujmu v rozvoji informačnej spoločnosti musia byť ľudia.

Môžeme ju charakterizovať z troch hľadísk :

Z technického hľadiska – ide o vybudovanie sietí, vytvorené vzájomným ptrepojením rôznorodých lokálnych a regionálnych sietí. Zahŕňa nielen fyzické prenosové médiá, ale aj informačné služby aplikácie spolu s príslušným technickým vybavením.

Z kvalitatívneho hľadiskacharakterizujeme informačnú spoločnosť ako spoločnosť, v ktorej sú informácie intenzívne využívané k ekonomickému, sociálnemu, vzdelávaciemu, kultúrnemu a politickému rozvoju.

Z kvantitatívneho hľadiskaje obtiažne definovať. Je to ohodnotenie prínosu informačného sektora k rozvoju a budovaniu národných ekonomík.

 

Globálna informačná spoločnosť – informačná spoločnosť je založená na znalostiach.

 

 

  1. EAN kód :

 

EAN – Europen Article Numer = Európsky kód tovarov

Je to 13 miestny normovaný čiarový kód. Tvorí ho séria rovnobežných čiernych čiar rôznej šírky doplnený opisom v štylizovanom písme OCR (Optical Charakter Recognition).

Výhody EAN sú :

  1. Odpadá práca na etiketovanie
  2. Rýchlejšie a presnejšie vykonávanie pokladničných operácií a nižšie inventúrne rozdiely
  3. Objektívnejšia a pružnejšia odbytová politika vďaka automatizovanému vyhodnocovaniu údajov o tržbách za tovary

Nevýhody EAN sú :

  1. Vysoké náklady na tlač EAN kódu z hľadiska výrobcov
  2. Spotrebiteľ nemá na každom tovare vytlačenú cenu, takže stráca možnosť kontroly cien výrobkov pri nákupe a jeho úhrade.

 

  1. AlgorItmus :

 

 

Algoritmus – presný popis definujúci postupnosť krokov, ktoré vedú od meniteľných vstupných údajov k potrebným výstupom.

 

Vlastnosti algoritmu :

  1. jednoznačnosť
  2. všeobecnosť
  3. rezultatívnosť

 

Základné prvky algoritmu :

  1. Premenné a) vstupné b) pracovné c) výstupné
  2. Začiatok algoritmu
  3. Koniec algoritmu
  4. Kroky algoritmu
  5. Podprogramy
  6. Podmienka – binárna relácia
  7. Rozhodovanie (selekcia)
  8. Sekvencia
  9. Cyklus (iterácia)
  10. Skok

 

 

  1. Údajová štruktúra + 1 schéma  :

 

Štruktúra údajov –

Usporiadaním údajov podľa určitých organizačných pravidiel sa vytvárajú dátové štruktúry. Dátová štruktúra je definovaná ako usporiadaná dvojica

   D = M, V,      (1.12)

Kde :M – množina údajov, ktorou je štruktúra vytvorená,

   V – vzájomné väzby (usporiadanie) medzi údajmi.

 

Sekvenčná (lineárna) štruktúraštruktúrou je jednoznačné umiestnenie prvku i vtedy ak poznáme umiestnenie prvkov i – 1 a i +1

 

  Pi

Pi-1

Pi +1

 

 

 

 

Hierarchická (stromová) štruktúrazabezpečuje spojenie jedného prvku štruktúry s jedným, alebo niekoľkými podriadenými prvkami a jedným nadriadeným prvkom a to na rôznych úrovniach členenia štruktúry.

P132

P131

P113

P111

P112

P13

P11

P1

P12

Napr. MS DOS, WINDOWS       Relačná štruktúramá maticovú formu logických väzieb, kde v riadkoch sú výskyty opisov objektívnej reality (záznamy vety) a v stĺpcoch sú vlastnosti (atribúty) jednotlivých prvkov objektívnej reality.

Vlastnosti (atribúty)

P34

P33

P32

P31

P24

P23

P22

P21

P14

P13

P12

P11

           

 

Sieťová štruktúraobsahuje logické väzby ľubovolného počtu prvkov k iným prvkom na ľubovolnej úrovni.. Používa sa na okamžitý prístup k údajom na akejkoľvek úrovni, len podľa definovaných logických väzieb medzi entitami štruktúry bez ohľadu na fyzické usporiadanie dát v štruktúre.

P25

P24

P21

P22

P23

P11

P13

P12

P01

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Komunikačný proces + schéma :

 

Komunikačný proces – je procesom prenosu správ (informácií). Uskutočňuje sa medzi ľuďmi, medzi človekom a počítačovým systémom a medzi počítačovými a komunikačnými systémami navzájom. Časová postupnosť prenášania správ sa nazýva tok informácií.

 

Z   M  VY   KK   PR  M  P

 

 

 

 

Z –zdroj správ M – modem modulátor VY – vysielač KK – komunikačný kanál IŠ – informačný šum PR – prijímač M – modem demodulátor P – prijímač (príjemca)

 

 

 

 

  1. Čo je to symbolický jazyk , vývojový diagram, V – S – V

 

Symbolický jazyk -  sa často používa v projekčnej praxi na zápis algoritmov. Do určitej miery pripomínajú programovacie jazyky. Má presne stanovenú syntax (spôsob zápisu operácií, formuláciu podmienok atď.) i sématiku (receptár a význam operácií, ktoré sa môžu použiť).

Vývojový diagram je metódou grafického znázornenia algoritmu, zachytávajúcom jeho štruktúru a nadväznosť operácií. Vývojový diagram :  Úlohy (opisuje algoritmus celej úlohy)    Programu (graficky znázorňuje logickú stavbu- algoritmus)    Údajov (graficky znázorňuje tok dát systémov)

 

Výstup

V – S – V diagramyvychádzajú z metódy vývojových diagramov. Sú vhodné predovšetkým na riešenie algoritmov celých úloh skladajúcich sa zo sekvencií po sebe nasledujúcich krokov s minimom rozhodovania. Značky prvkov sa na lepšie odlíšenie funkcie v kroku algoritmu zakresľujú do troch stĺpcov :

Spracovanie

Vstup

 

 

 

Archivačné magnetické médium

Kontrola účtovných dokladov

 

nie

Pokračuj

Choď na krok 1

áno

Chyby?

Kontrolný výpis účtovných dokladov

Kontrolný výpis účtovných dokladov

Účtovné doklady

           

 

  1. Internet, Intranet :

 

Internet – moderný komunikačný nástroj, ktorý zásadným spôsobom mení a uľahčuje spôsob komunikáciemedzi ľuďmi, odstraňuje geografické bariéry a skracuje vzdialenosti.Je nevyčerpateľným zdrojom informácií.Možno ho považovať za najväčší svetový trh tovarov, informácií a služieb.

www = world  wide  web (celosvetová pavučina)

 

Intranet – celofyremná počítačová sieť, v ktorej sa implementujú internetovské technológie. Pod týmto pojmom si treba predstavť prenos údajov na základe protokolu TCP/IP, prehliadač informačných zdrojov na báze internetovského prehliadača hypertextových stránok World Wide Webu (www), systémy obehu dokumentov (workflow), prístup k informačným zdrojom Internetu a pod.

 

 

  1. Relačné dopytovacie jazyky

 

Existujú dve koncepcie dopytovacích jazykov :

 

QBE (Qery By Example) umožňuje otvárať jednu, alebo viac tabuliek, ako aj tabuľky navzájom prepájeť.

SQL (Structured Query Language) prvá verzia jazyka SQL nazývaná SEQUEL = 1974 – IBM. Jazyk  SQL obsahuje príkazy pre definovanie dát (Create Table vytvorenie tabul.) Koncepcia vychádza z použitia a využitia „jednoduchých viet“.

 

 

  1. Data MINING

 

Data MINING – je súhrn pokrokových metód na vyhľadávanie a modelovanie neznámich väzieb a súvislostí v rozsiahlich dátových súboroch a na predpovedanie správania sa objektov.  Zahŕňa tieto skupiny nástrojv :

  1. Usudzovanie na základe jednotlivých prípadov
  2. Prostriedky na vizualizáciu dát
  3. Fuzzy dotazy a analýza
  4. Neurónové siete (kompenzujú nedostatočnú kvalitu dát)

 

Cesty na realizáciu ťažby dát :

  1. Generalizácia a sumarizácia dát (OLAP)
  2. Klasifikácia dát
  3. Zhlukovanie dát

 

  1. OLAP :

 

OLAP (On Line Analytical Processing) – Základ pre tvorbu dátových skladov, využívanie multidimenzionálneho priestoru (matice)

 

 

 

  1. Integrované programy (čo obsahujú) + najznámejší predstavitelia (EXCEL, WORD)

 

Integrované systémy zahŕňajú programové systémy, ktoré obsahujú :

Textový procesor, Tabuľkový procesor, databázový systém, Počítačovú grafiku, Komunikačný podsystém pre prácu v sieti.

 

Integrované programy sú cenovo výhodnejšie a majú jednotného dodávateľa. Neumožňujú však súbežné spracovanie viacerých programov.

 

  1. Integrovaný systém na svete bol program Lotus 1-2-3...  Najrozšírenejšou verziou kancelárskeho systému je Microsoft Office 97, Office 2000...

 

EXCEL – Tabuľkový editor

WORD  -  Textový editor

 

  1. Vysvetliť EIS, KWS, CAD, CAM, CAE, EDI

 

EIS (Executíve Information Systems) exekutívne informačné systémy – podporujú vrcholové riadenie podniku.

KWS (Knowledge Work Systems) experté systémy

CAD (Computer Aided Design) projektovanie podporované počítačom

CAM (Computer Aided Manufacturing) počítačom riadená výroba

CAE (Computer Aided Enginnering) počítačom podporované inžinierstvo CAE = CAD + CAP

EDI (Electronic data Interchange) elektronická výmena dát

 

 

  1. Mikroprocesor :

 

Mikroprocesor – býva obyčajne konštrukčne riešený ako jeden integrovaný obvod, umiestnený v jednom puzdre (keramickom, alebo plastovom). Skladá sa z centrálnej jednotky procesorového systému (CPU), z aritmetickej jednotky, z riadiacej jednotky a rôznych ďalších pracovných jednotiek.

Mikroprocesor – bol skonštruovaný Marcianom E. Hofferom v roku 1969 ako univerzálny integrovaný obvod (jeho súčasťou boli aritmeticko-logická jednotka, registre a riadiaca jednotka).

 

 

  1. Nakresliť maticu informačnej intenzity – je to len v starej knihe ?!

 

 

 

 

 

  1. Informácia, správa :

 

 

Informácia –údaj o reálnom prostredí, o jeho stave a procesoch v ňom prebiehajúcich, ktorý zmenšuje nevedomosť príjemcu informácie o prostredí a modifikuje varietu jeho správania.

Základná charakteristika informácií:

  1. Sématicka – ide o obsah informácie vo vzťahu k realite a vlastnosti, ktoré vyjadrujú obsahovú kvalitu obrazu vo vzťahu k vzoru
  2. Pragmatická – ide o užitočnosť informácií vo vzťahu k cieľu
  3. Syntaktická – ide o spôsob vyjadrenia informácie

 

 

Správa – akýkoľvek oznam, interakcia medzi objektmi  a ich okolím, skladajúca sa zo znakov.

 

 

 

  1. 5.Generácia -  v rámčeku

 

Piata generácia – obdobie vzniku : prvé vlastnosti definované v roku 1981, Japonsko, neskôr USA, EHS, konštrukčné prvky a ich hustota na podložke : architektúra počítača  : nové veľmi rýchle elektronické obvody, integrované obvody VLSI, ULSI (Ultra Large Scale Integration) a WSI (integrácia celej dosky) s hustotou 100 000 až 100mil. invertorov na doske, technológia C-MOS a GaAs (na základe arzenidu gália) pre rýchle aplikácie, transputery (je to nový mikropočítačový stavebnicový prvok, v podstate jednoobvodový mikropočítač, ktorý zachováva klasickú von Neumannovu architektúru, t.z. na jednom integrovanom obvode je integrovaný procesor, pamäť i rozhranie pre vstup a výstup), - architektúra počítača : paralelné architektúry, základná konfigurácia počítača piatej generácie  - funkčné vlastnosti počítača : operačná rýchlosť 106 až 108 operácií v pohyblivej rádovej čiarke za sekundu, nové typy pamätí s veľmi vysokou kapacitou (rádovo gigabajty), - rozsah a druhy pripojiteľných periférnych zariadení : zariadenia na vstup a výstup obrazu , reči (prirodzeného jazyka), - úroveň programového vybavenia : systémy riadenia bázy znalostí, systémy riešenia problémov a investície, systémy inteligentného rozhrania, programovacie jazyky umelej inteligencie, logické programovanie, - oblasť aplikácie : komunikácia v prirodzenom jazyku, pomocou hlasu, písma, obrazu, inteligentné systémy CAD/CAM, inteligentné roboty so zrakom a sluchom.

 

 

 

  1. Virtuálna pamäť + schéma

 

Virtuálna pamäť – (zdanlivá, hypotetická) je pamäťový priestor, ktorý sa javí používateľovi ako adresovateľná hlavná pamäť počítačového systému. Tvorí ju hlavná pamäť funkčne pripojená s najrýchlejšími vonkajšími pamäťovými zariadeniami. Ak kapacita hl. pamäte nestačí tak sa ich časti presvajú do vonkajších pamätí. Takéto presúvateľné časti sa nazývajú pamäťové stránky.

 

Schéma činnosti virtuálnej pamäte

Virtuálny pamäť

 

 

Stránka

Reálna pamäť

Stránka

 

 

 

Oblasť výmeny stránok

 

Výmena stránok

 

Trvale osadená oblasť

Spracovacia časť a rezidentné programy

 

 

 

 

 

 

  1. Národný program – strategické ciele

 

Na Slovensku bola v uplynulých rokoch sformulovaná stratégia implementácie informačnej spoločnosti a bol prijatý program prechodu k inmformačnej spoločnosti.

 

Základnými strategickými cieľmi národného programu prechodu informačnej spoločnosti sú :

  1. Podpora globálneho myslenia
  2. Podpora zmeny hodnotových orientácií
  3. Marketing globálneho svetového trhu
  4. Podpora zdrojovej reorientácie
  5. Vytvorenie a ochrana domáceho trhu informačných tovarov a služieb
  6. Vyprofilovanie inf. ekonomiky zameranej na produkciu inf. tovarov atď.
  7. Vytvorenie moderných informačných infraštruktúrnych sietí
  8. Parcipácia na medzinárodných programoch informatizácie a zabezpečenia kompability s medzinárodnými inform. sieťami
  9. Participácia na globálnej sieti informačných superdialnic
  10. Participácia na vznikajúcej globálnej informačnej spoločnosti
  11. Vytvorenie nových pracovných miest a presun síl zo sektorov priemyslu a poľnohospodársva do sektorov vzdelávania a školstva
  12. Podporné programy informatizácie v oblasti vzelávania a školstva
  13. Koordinácia a regulovanie sociálnych vplyvov informácie a eliminácia negatívnych dopadov informačnných technológií

 

  1. Klasifikácia systémov :

 

Existuje veľa kritérií kalsifikácie systémov napr.

Podľa vzhľadu k realite :        Hmotné

    Abstarktné

 

Podľa vzhľadu k okoliu :        Uzavreté (žiadny IN ani OUT)

    Relatívne uzavreté

    Otvorené

 

Podľa pôvodu vzniku :  Umelé

    Prirodzené

 

Podľa spôsobu správania sa : Deterministické

    Stochastické

    S cieľovým správaním

    Bez cieľového správania

    S náhodným správaním

    Sekvenčným správaním

    Adaptabilné

    Neadaptilné

 

Podľa správania sa v čase : Statické

    Dynamické

    Spojitý

    Nespojitý

 

Podľa obsahu :   Informačné

    Organizačné a iné...

 

  1. Kybernetika

 

Kybernetika – veda zaoberajúca sa štúdiom systémov ľubovolnej povahy, ktoré sú schopné prijímať, uchovávať a spracovávať informácie a využívať ich na riadenie.

 

Predmetom kybernetiky – sú riadiace procesy, ktoré prebiehajú na relatívne vysokom stupni vývoja hmoty. Kybernetiku chápeme ako vedu o formálnej stránke riadenia v zložitých najvšeobecnejších zákonitostí riadenia, ktoré vyjadruje z formálnologickej, matematickej a informačnej stránky.Formuluje všeobecné pravidlá riadenia v exaktnej forme. Vecnú stránku riadenia objektov objasňuje len na všeobecnej úrovni.

 

 

 

 

  1. Algoritmus :

 

Algoritmus – presný popis definujúci postupnosť krokov, ktoré vedú od meniteľných vstupných údajov k potrebným výstupom.

Vlastnosti algoritmu :

  1. jednoznačnosť
  2. všeobecnosť
  3. rezultatívnosť

 

Základné prvky algoritmu :

  1. Premenné a) vstupné b) pracovné c) výstupné
  2. Začiatok algoritmu
  3. Koniec algoritmu
  4. Kroky algoritmu
  5. Podprogramy
  6. Podmienka – binárna relácia
  7. Rozhodovanie (selekcia)
  8. Sekvencia
  9. Cyklus (iterácia)
  10. Skok

 

 

  1. Čo to znamená DSS :

 

DSS (Decision Support Systems) systém na podporu rozhodovania – podporujú úroveň taktického a operatívneho riadenia na báze optimalizačných a simulačných algoritmov.

 

  1. Lieky, diagnostiká, vakcíny

 

Softvérové lieky – sú programy, ktoré dokážu to isté čo diagnostiká a navyše liečiť chorý program t. j. rekonštruovať jeho pôvodný tvar. Mŕtvy program sa už vyliečiť nedá.

 

Diagnostiká – sú programy, ktoré dokážu v danom programe, alebo danej množine detekovať prítomnosť istého vírusu, alebo vírusov istej triedy. Diagnostiká sa odporučuje aplikovať na všetky zvonka získané programy.

 

Vakcíny – sú programy, ktoré za istých predpokladov dokážu nasimulovať danému programu, alebo danej množine programov prítomnosť istého vírusu, alebo istej triedy vírusov. Takéto programy sa javia voči vírusom imúnne.

 

  1. Moorov zákon :

 

Hovorí o technologickom a ekonomickom zdokonalení čipu a že každý nový čip má asi dvakrát väčšiu kapacitu než jeho predchodca a to sa opakuje každých 18 mesiacov. Tento predpoklad sa zrodil v hlave GORDONA   MOOREA v roku 1960.

 

  1. Členenie kybernetiky :

 

Členenie kybernetiky

  1. teoretická
  2. aplikovaná

 

 

1.  Entopia + vlastnosti

 

Entropia – stupeň neusporiadanosti a miera informovanosti.

 

Základné vlastnosti entropie :

  1. Entropia ľubovolného javu Ai sa blíži k nule v tom prípade, ak sa blíži pravdepodobnosť pi k jednotke, t. j. vtedy, ak  je neurčitosť daného javu malá
  2. Ak je jav Ai  jednoznačne určený, je H = 0
  3. Entropia je číslo kladné, v krajnom prípade sa rovná 0
  4. Entropia je maximálna, ak je pravdepodobnosť výskytu všetkých sledovaných javov Ai rovnaká, teda ak         p1 =  p2  = ... =  pn = 1/n   Hmax  = log2 n
  5. Entropia pokusu H(a, b), pri ktorom nám záleží na poradí výsledkov a pokusy a a b sú navzájom nezávislé, rovná sa súčtu entropií jednotlivých pokusov, čiže:

H (a, b) = H (a) + H(b)

 

 

  1. Bit, Byte, pamäťová kapacita

 

R.V L. HARTLEY definoval v roku 1928 základnú jednotku informácie 1 bit1 vzťahom

   1 bit =  log22

 

1 bit ako jednotka množstva informácie je informácia o tom, že jeden znak (m = 1), ktorý môže nadobúdať hodnoty 0 alebo 1 (n = 2) práve nadobudol s rovnakou pravdepodobnosťou niektorú hodnotu.

 

Bit (binary digit – dvojková číslica) umožňuje záznam binárnej jednotky alebo nuly. Bit je menšia informačná jednotka. Používa sa na kilobit (kb) = 103b

 

Byte (B ) je súvislá postupnosť najčastejšie 8 bitov, ktorá slúži na zobrazenie jedného znaku pri spracovaní údajov. Ide o pamäťovú jednotku v počítačoch s bytovou štruktúrov pamäte. 8 bitov umožňuje znázorniť 256 znakov. Byte je najmenšia adresovateľná jednotka.

 

Pamäťová kapacita : (memory capacity, storage capacity, memori size) je počet pamäťových jednotiek, ktoré možno zaznamenať na príslušný druh pamäte, príp. nosič údajov. Podľa druhu pamäte sa udáva v bitoch, bytoch alebo slovách.

 

  1. Cesty adaptácie Slov. ekonomiky

 

Cesta adaptácie Slovenskej ekonomiky by sa mala pohybovať v troch smeroch :

  1. Technologická adaptácia – prechod spoločnosti na modernú informačnú technológiua ako spoločenskú technológiu by mal zabezpečovať jej transformáciu z industriálnej spoločnaosti na spoločnosť informačnú.
  2. Štrukturálna adaptácia – vyprofilovanie informačného sektora ako základ transformácie na ekonomiku informačnú.
  3. Hodnotová adaptácia – adaptácia obyvateľov Slovenska, jeho hodnotovej orientácie , zvýšením váhy permanentného vzdelávania sa..

 

  1. Jednotky na meranie výkonnosti počítača (TOPS, MOPS, FLOPS, LIPS)

 

Výkonnosť (operačná rýchlasť), výkonnosť počítača (computer performance) vyjadruje rýchlosť jeho základnej jednotky pri vykonaní inštrukčného mixu.

Výkonnosť počítača sa meria v tisícoch operácií za sekundu (Kops),

alebo v milónoch operácií za sekundu (Mops)

a čoraz viac aj v počte operácií s pohyblivou rádovou čiarkou za sekundu (Flops = floating point operations per second).

V súvislosti so znalostnými počítačmi 5. generácie bude dôležitý počet logických inferencií za sekundu (tzv. Lips = logical inferences per second).

 

Medzi najdôležitejšie parametre počítačov, ktoré ovplyvňujú ich výkonnosť patria :

  1. výkonnosť (rýchlosť) počítača
  2. priepustnosť počítača
  3. súbor inštrukcií
  4. pamäťová kapacita
  5. vybavovací čas pamäte
  6. čas cyklu
  7. šírka toku údajov
  8. frekvencia časovača
  9. spoľahlivosť
  10. kompatibilita
  11. stavebnicovosť (modulovosť)
  12. časová dostupnsť
  13. nároky na obsluhu
  14. ekonomická náročnosť

 

 

 

  1. Základné sily ovplyvňujúce konkurenčnú situáciu (schéma)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Zbernicová architektúra :

          Riadiaca zbernica

Údajová zbernica

Adresová zbernica

Prídavné zariadenia

Pamäť

Procesor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Čo je to : programovací jazyk , sématika, lexika, syntax

 

Programovacie jazyky – sú umelo vytvorené jazyky, ktoré podobne ako prirodzené jazyky majú svoju abecedu, syntax, sématiku a lexiku. Sú komunikačným prostriedkom medzi používateľom počítačového systému a počítačom. Praogramom vytvoreným v konkrétnom programovacom jazyku sa zadáva počítaču postup vykonávania inštrukcií a riešenia úloh.

 

Programovacie jazyky môžeme vo všeobecnosti rozdeliť do dvoch kategórií : procedurálne jazyky a neprocedurálne (deklaratívne) jazyky.

Abeceda – je množina znakov, ktorá sa využíva pri zápise programu v programovacom jazyku.

 

Syntax – zahrňuje množinu pravidiel a vzorov určujúcich, ako možno skladať jednotlivé slová konkrétneho programovacieho jazyka do viet (inštrukcií, príkazov) tak, aby dodržiavali predpísanú štruktúru, od ktorej závisí ich zmysel.

 

Sématika – určuje zmysel vytvoreným jazykovým konštrukciám.

 

Lexika – nám vymedzuje konečnú slovnú zásobu programovacieho jazyka, ktorá sa môže využívať pri tvorbe programu.

 

 

 

  1. Architektúry databázových systémov

 

Centralizované databázy – (napríklad banky s centrálnou databázov, ktorá spája „on line“ pobočky pri uskutčňovaní bankových operácií...) Výhody centralizovaných databáz :  -centaralizovaná údržba a zálohovanie

databázy -centralizované prideľovanie prístupových  práv do databázy - možnosť spoľahlivejšej ochrany údajov pred neoprávnemými prístupmi

 

Client-server systémy s využitím databázových serverov – jej základom koncepcie sú „dve zložky spracovania, zložka back-and a frond-and. Medzi zložkami je obyčajne jazyk SQL.

 

Paralelné systémy (pre extrémne veľké databázy) – upatňuje sa pri veľkých systémoch, kde je vyžadovaná vysoká soľahlivosť a rýchlosť spracovania.Pre bežného užívateľa je paralelné spracovanie dát „čiernou skrinkou“ , zato však výrazne ovpyvňuje celú koncepciu databázových systémov a bezpečnosť spracovania dát.

 

Distribuované databázy – sú spojené s distribuovanými systémamispracovania dát.Typické pre tieto systémy je, že sa skladajú z ľubovolného počtu uzlov, v ktorých pracujú jednotlivé procesy.

 

  1. 5 antivírusových programov

 

NOD32, F-PROT, AVG, VirusScan, ANTIVIRUS

 

 

  1. Referenčný model OSI

 

Referenčný model OSI (Open Systems Interconnect) je to vlastne norma ISO definujúca pripojenie rôznych typov počítačov a počítačových sietí.

 

7 vrstiev komunikačného procesu OSI :

 

  1. Fyzická – prenos neštruktúrovaných dát prenosovým médiom (bity)
  2. Spojovacia – určuje rozdelenie bitov do blokov, riadi tok rámcov, robí detekciu chýb prenosu
  3. Sieťová – riadi smerovanie paketov v počítačovej sieti, jej efektívne využívanie
  4. Transportná – zabezpečuje spoľahlivý prenos správ vysielač – prijímač
  5. Relačná – nadväzuje , udržuje a ukončuje spojenie a konverzáciu
  6. Prezentačná – transformuje dáta do/z tvaru zrozumiteľného aplikačného procesu
  7. Aplikačná – sprostredkuváva prístup ku komunikačným službám