zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Stredoeurópska vysoká škola v Skalici / Životné prostredie / Marketing

 

Marketing - otázky a skúšku (marketing_-_otazky_na_skusku.doc)

Marketing – otázky na skúšku

 

1. Charakterizujte výmenu ako kľúčový prvok marketingu a podstatu marketingu

a marketingový proces.

2. Ktoré základné činnosti zahŕňa marketing na podnikovej úrovni? Charakterizujte

marketing ako podnikateľskú koncepciu.

3. Čo tvorí základňu, na ktorej sa definujú základné úlohy marketingu, charakterizujte

podstatu analýzy zákazníka a konkurencie.

4. Marketing a strategické plánovanie v podniku, marketingový proces a jeho štruktúra.

5. Charakterizujte tvorbu produktového portfólia a hodnotenie portfólia metódou BCG.

6. Životný cyklus produktu na trhu a jeho štruktúra a charakteristika, Ansoffova matica

expanzie – produkt a trh.

7. Marketing a strategické plánovanie, ciele a nástroje.

8. Plánovanie produktu, jednotlivé štádiá a ich charakteristika.

9. Marketingová kontrola, cieľ, druhy kontroly a ich význam.

10. Marketingový informačný systém, štruktúra MIS, zdroje informácií.

11. Proces marketingového výskumu, zdroje a metódy zberu údajov.

12. Marketingové plánovanie, proces marketingového plánovania a jeho význam.

13. Charakterizujte segmentáciu trhu, cieľový trh a trhovú pozíciu.

14. Misia podniku a jej štruktúra, externá analýza.

15. Interná analýza „silné a slabé“ stránky firmy.

16. Marketingová stratégia – výber trhových segmentov, pozícia podniku oproti

konkurencii, marketingové ciele a operácie, rozpočet a kontrola.

17. Marketingový mix a jeho elementy, základná charakteristika, štruktúra potrieb.

18. Trh produktov, jeho subjekty, spotrebné a priemyslové trhy, komplexná ponuka

produktov na trhu.

19. Úžitková hodnota a užitočnosť produktov, kritériá a možnosti vzniku produktov

a efektívnosť produktov.

20. Analýza a kvantifikácia užitočnosti produktov, metódy kvantifikácie užitočnosti.

21. Nové produkty, inovácia, inovačný proces, inovačný rad a jeho charakteristika.

22. Koncepcia produktového manažmentu, úlohy, činnosti, organizácia a spolupráca.

23. Ochrana produktov, balenie , príprava, skladovanie.

24. Globálna synchronizácia údajov a globálna registrácia, vysledovateľnosť produktov.

25. Cena v marketingu, faktory určovania cien, interné a externé.

26. Distribúcia a distribučné kanály, funkcia odbytového kanála, stupne v odbytovom

kanáli, spotrebná a výrobná sféra.

27. Distribučné stratégie, články distribučného kanála.

28. Promotion – komunikácia s trhom, štruktúra a charakteristika.

29. Medzinárodný marketing, odstraňovanie prekážok obchodu, ekonomická

integrácia, produktová politika.

30. Technické prekážky obchodu, podstata, štruktúra a ich plánovanie, technická

normalizácia, skúšobníctvo.

  1. Charakterizujte výmenu ako kľúčový prvok marketingu a podstatu marketingu a marketingový proces.

 

VÝMENA - ZÍSKAVANIE JEDNÉHO PRODUKTU OD NIEKOHO ZA POSKYTNUTIE NÁHRADY:

 

           ––  NATURÁLNY CHARAKTER

     

           ––  VÝMENA

                 PROSTREDNÍCTVOM PEŇAZÍ

 

VÝMENA:

 

- DECENTRALIZOVANÁ

     - PRODUKT JE URČENÝ NA VÝMENU

- VÝMENA SA REALIZUJE TRANSAKCIOU  -KÚPOU A PREDAJA

- ZMENA VLASTNÍCKYCH VZŤAHOV

- VÝMENA SA REALIZUJE SPRAVIDLA ZA PENIAZE

- NASTÁVA ZMENA FORIEM HODNOTY

 

PODSTATA MARKETING:

 

KLASICKÝ OBCHOD: VÝROBNO-ODBYTOVÁ KONCEPCIA

 

MARKETING: ODBYTOVO-VÝROBNÁ KONCEPCIA, KONANIE VYCHÁZDA Z POZNANIA POTRIEB

 

MARKETINGOVÝ PROCES:  ODHAD POTRIEB SPOTREBITEĽOV A VYTVÁRANIE PREDSTAVY O PRODUKTE A USPOKOJOVANIE POTRIEB SPOTRBITEĽA

 

2. Ktoré základné činnosti zahŕňa marketing na podnikovej úrovni? Charakterizujte

marketing ako podnikateľskú koncepciu.

 

Základné činnosti:

 

- USPOKOJENIE POTRIEB,ŽELANÍ, NÁROKOV ZÁKAZNÍKA

- DOSIAHNUTIE VÝHODY NAD OSTATNÝMI ÚČASTNÍKMI KONKURUJÚCIMI        NA TRHU

- EFEKTÍVNY MARKETING SA ODVÍJA OD ANALÝZY ZÁKAZNÍKA A   KONKURENCIE

 

MARKETING AKO PODNIKATEĽSKÁ KONCEPCIA:

 

- HĽADANIE ROVNOVÁHY MEDZI ZÁUJMAMI ZÁKAZNÍKA A PODNIKU

- ORIENTÁCIA NA ZÁKAZNÍKA

- USPOKOJOVANIE POTRIEB

- POSTAVENIE NA TRHU

- TVORBA PRIMERANÉHO ZISKU

 

3. Čo tvorí základňu, na ktorej sa definujú základné úlohy marketingu, charakterizujte

podstatu analýzy zákazníka a konkurencie.

 

MARKETING OSEM ZÁKLADNÝCH ÚLOH:

 

- PRIESKUM TRU

- PROGNÓZA VÝVOJA NA TRHU

- INOVÁCIE A VÝVOJ NOVÉHO PRODUKTU

- MANAŽÉRSTVO PRODUKTU

- CENOVÁ POLITIKA

- PLÁNOVANIE PRODUKTU

- DISTRBIČNÁ POLITIKA

- MANAŽMENT PREDAJA

 

ANALÝZA ZÁKAZNÍKA:

 

- ČINNOSŤ PODNIKU ZAMERANÁ NA VÝSKUM SPRÁVANIA SA ZÁKAZNÍKA

- POZAŤ PSYCHOLOGICKÉ A SOCIOLOGICKÉ FAKTORY,KTORÉ OVPLYVŇUJÚ PRIJATIE PRODUKTU SPOTRBITEĽOM

- TVORBA PROGRAMU MARKETINGU,NÁVRH A VÝVOJ PRODUKTU.ODHAD DOPYHU, KOMUNIKÁCIA,STANOVENIE CENY,DISTRBÚCIA.

 

ANALÝZA KONKURENCIE:

 

- SILA DODÁVATEĽA

- SILA ZÁKAZNÍKA

- RIZIKO SUBSTITÚCIE PRODUKTU

- BARIÉRY VSTUPU NOVÝCHPODNIKOV DO ODVETVIA

- MIERA RIVALITY MEDZI EXISTUJÚCIMI KONKURENTAMI

 

4. Marketing a strategické plánovanie v podniku, marketingový proces a jeho štruktúra.

 

MARKETING A STRATEGICKÉ PLÁNOVANIE V PODNIKU:

 

- STRATEGICKÉ PLÁNOVANIE JE PLYNULÉ ROZVÍJANIE FIRMY,JEJ PODNIKATEĽSKÝCH AKTIVÍT V MENIACICH SA PODMIENKACH , POŽIADAVKÁCH A PRÍLEŽITOSTIACH TRHU A PODNIKATEĽSKÉHO PORTFÓLIA FIRMY.

 

- MARKETING POSKYTUJE PRE STRATEGICKÉ PLÁNOVANIE FIRMY POTREBNÉ TRHOVÉ INFORMÁCIE,PODNIKATEĽSKÉ CIELE A NÁVRHY MOŽNÝCH ROZVOJOVÝCH STRATÉGIÍ

 

STRATEGICKÉ PLÁNOVANIE:

 

- DVE ÚROVŇE  

                             a/ podnik ako celok

                           

                             b/  vnútropodnikové    

                                 organizačné jednotky

- Podniková úroveň: poslanie podniku, podnikové portfólio

- Organizačné jednotky: marketingová stratégia  

 

VÝSKUM

TRHU

MARKETINGOVÁ

STRATÉGIA

PRODUKT

DISTRIBÚCIA

LOKALIZÁCIA

CENOTVORBA

REKLAMA A

PODPORA

PREDAJA

PREDAJ

MARKETINGOVÝ PROCES:

 

 

                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Charakterizujte tvorbu produktového portfólia a hodnotenie portfólia metódou BCG.

 

TVORBA PODNIKOVÉHO PORTFÓLIA:

 

- MNOŽINA PRODUKTOV –VÝROBKOV ALEBO POSKYTOVANÝCH SLUŽIEB VYTVÁRA PODNIKATEĽSKÉ PORTFÓLIO FIRMY

- OVPLYVŇUJE PROSPERITU FIRMY

- HODNOTENIE PORTFÓLIA – METÓDA

   BCG (Boston Consulting Group )

 

Metóda  BCG:

 

matica rastu a podielu - funkcia : tempo rastu trhu/relatívny podiel na trhu    y = f(x)

 

 

      HVIEZDY

(skromný cash flow)

 

       OTÁZNIKY

(výrazne záporný    

      cash flow )

 

   DOJNÉ KRAVY

(výrazne kladný  

      cash  flow  )

 

          PSY

(skromný cash flow )

 

6. Životný cyklus produktu na trhu a jeho štruktúra a charakteristika, Ansoffova matica

expanzie – produkt a trh.

 

ANSOFFOVA MATICA EXPAZIE  PRODUKT / TRH – nástroj strategického plánovania

 

1.PRENIKANIE NA TRH

 EXISTUJÚCE  

 PRODUKTY NA  

 EXISTUJÚCICH

 TRHOCH

3.VÝVOJ PRODUKTU

NOVÉ PRODUKTY

NA EXISTUJÚCICH

TRHOCH

2.Zäčšovanie trhu

EXISTUJÚCE

PRODUKTY NA NOVÉ

TRHY

4. Diverzifikácia

NOVÉ PRODUKTY NA

NOVÉ TRHY

 

7. Marketing a strategické plánovanie, ciele a nástroje.

 

MARKETING V STRATEGICKOM PLÁNOVANÍ:

 

- STRATEGICKÝ PLÁN PODNIKU-PODNIKŤEĽSKÉ PORTFÓLIO-PODNIKATEĽSKÉ AKTIVITY-AKÉ PRODUKTY PONÚKAŤ NA TRHU.

 

CIELE:

 

- ZVÝŠENIE TRHOVÉHO PODIELU,ZAVEDENIE NOVÉHO PRODUKTU,ZÍSKANIE NOVÝCH TRHOV,PRENIKNUTIE NA NOVÉ TRHY.

 

SÚBOR MARKETINGOVÝCH NÁSTROJOV:

 

- MARKETINGOVÁ STRATÉGIA PODNIKU SA REALIZUJE PROSTRDNÍCTVOM MARKETINGOVÝCH NÁSTROJOV

 

PRODUKT, CENA, MIESTO, PROMOTION

 

8. Plánovanie produktu, jednotlivé štádiá a ich charakteristika.

 

PLÁNOVANIE  PRODUKTU:

 

Úvodná časť - prehľad cieľov  a odporúčaní

Aktuálna marketingová situácia - charakterizuje cieľový trh a pozíciu firmy na ňom, podrobnejšie analyzuje trh produkt, ceny, distribúciu, konkurenciu.

Riziká a príležitosti - analýza produktov v meniacom sa prostredí, hodnotenie trhových príležitostí, životného cyklu produktu na trhu .

 

Ciele a problémy - určenie kladných cieľov, eliminácia problémov

Marketingové stratégie - realizácia usporiadaného marketingového postupu, pre dosiahnutie zisku na cieľových trhoch a trhových segmentoch, návrh marketingového mixu a úrovne marketingových výdavkov, ceny distribučné cesty .

Vykonávacie programy - presný harmonogram úloh s adresnou zodpovednosťou, informovanosťou a spoluprácou s rozpočtom na realizáciu jednotlivých úloh.

Rozpočet - celková bilancie výnosov a nákladov, príjmov a výdavkov, ziskov a strát.

Kontrola - proces zisťovania a hodnotenia výsledkov realizácie marketingových stratégií a jednotlivých plánov.

 

9. Marketingová kontrola, cieľ, druhy kontroly a ich význam.

 

MARKETINGOVÁ KONTROLA:

 

CIEĽ - ODHALIŤ ODCHYĽKY OD MARKETINGOVÝCH PLÁNOV A VYPRACOVAŤ KOREKCIE NA ZABESPEČENIE PRIJATÝCH CIEĽOV

DRUHY MARKETINGOVEJ KONTROLY:

- KONTROLA ROČNÉHO PLÁNU

- KONTROLA ZISKOVOSTI

- STRATEGICKÁ KONTROLA

 

10. Marketingový informačný systém, štruktúra MIS, zdroje informácií.

 

MARKETINGOVÝ INFORMAČNÝ SYSTÉM:

 

- POTREBNÉ INFORMÁCIE O ZÁKAZNÍKOCH,KONKURENCII,PROSTREDÍ

- IDENTIFIKOVANIE TRHOVÝCH PRÍLEŽITOSTÍ

- SPRACOVANIE MARKETINGOVÝCG STRATÉGIÍ

- ÚDAJE O PRODUKTOCH,PREDAJI,NÁKLADOCH FIRMY

 

MIS-TVORIA:

 

LUDIA, ZARIADENIA, PROCEDÚRY NA ZBER, TRIEDENIE, ANALÝZU, HODNOTENIE A DISTRIBÚCIU POTREBNÝCH, VČASNÝCH A PRESNÝCH INFORMÁCIÍ PRE MARKETINGOVÉ ROZHODOVANIE

 

ZDROJE INFORMÁCIÍ – MIS:

 

a/ interné zdroje firmy (uchovávané vo

         firme z účtovníctva, hodnotového    

         procesu, reklamácií a pod.)

     b/ marketingové spravodajstvo

        (každodenné marketingové

         informácie o vývoji v externom prostredí,

         príležitosti a riziká, zmeny  spotrebiteľského

         dopytu, konkurencie, technológie,

         ekonomiky, štátnych zásahov a regulácie.)

     c/ marketingový výskum (súbor činností súvisiacich so

         zberom, analýzou a vyhodnocovaním informácií)

 

11. Proces marketingového výskumu, zdroje a metódy zberu údajov.

 

PROCES MARKETINGOVÉHO VÝSKUMU:

 

- DEFINOVANIE PROBLÉMU A CIEĽA VÝSKUMU

- SPRACOVANIE PLÁNU VÝSKUMU

- REALIZÁCIA PLÁNU VÝSKUMU-ZBER A ANALÝZA INFORMÁCIÍ

- IMPLEMENTÁCIA POZNATKOV A SPRACOVANIE SPRÁVY

- RIEŠENIE PROBLÉMU

 

ZDROJE A METÓDY ZBERU ÚDAJOV V MARKETINGOVOM VÝSKUME:

 

PRIMÁRNE ÚDAJE: DOPYTOVANIE-    OSOBNÝ ROZHOVOR, TEMARKETING,                   DOTAZNÍKY POSIELANÉ POŠTOU.

                                     POZOROVANIE-

  OSOBNÉ, POMOCOU PRÍSTROJOV

SEKUNDÁRNE ÚDAJE: INTERNÉ ZDROJE - ÚČTOVNÉ ZÁZNAMY, BANKA DÁT MARKETINGU

                                       EXTERNÉ ZDROJE-

   PUBLIKÁCIE, KOMERČNÉ ÚDAJE

 

12. Marketingové plánovanie, proces marketingového plánovania a jeho význam.

 

Marketingové plánovanie:

 

- Formulovanie zámerov v písomnej podobe, definovanie programu aktivít, kontrolovať a posudzovať marketingové operácie

 

PROCES MARKETINGOVÉHO PLÁNOVANIA:

 

- čo budeme predávať

- komu budeme predávať

     - aký objem / koľko budeme predávať

- za akú cenu budeme predávať

 

13. Charakterizujte segmentáciu trhu, cieľový trh a trhovú pozíciu.

 

Segmentácia trhu: identifikácia segmentačných premenných, špecifikácia charakteristických rysov trhových segmentov a charakterizovanie odlišných zákazníckych skupín, ktoré vyžadujú odlišné produkty alebo odlišné marketingové programy.

 

Cieľový trh: hodnotenie príťažlivosti jednotlivých segmentov, voľba jedného alebo viacerých trhových segmentov vhodných pre vstup.

 

Trhová pozícia: stanovenie umiestňovacích stratégií pre cieľové segmenty, špecifikovanie kľúčových vlastností produktu a ich prezentovanie potenciálnym zákazníkom.

 

 

 

 

14. Misia podniku a jej štruktúra, externá analýza.

 

MISIA PODNIKU:

 

- PREDSTAVA O VLASTNOM PODNIKANÍ

- NIE FIKCIA ALE KONKRÉTNY MARKETIKGOVÝ PLÁN

PODNIKATEĽSKÁ MISIA OBSAHUJE:

    - GOGRAFICKÝ TRH PODNIKANIA

    - TYPOLÓGIA KLIENTOV

    - KOMPLEXNÁ PONUKA PRODUKTOV

          - KOMERCIONALIZÁCIA PRODUKTOV

 

EXTERNÁ ANALÝZA:

 

IDENTIFIKÁCIA INDIKÁTOROV ZMIEN VO VONKAJŠOM PROSTREDÍ, ICH INTENZITU A DOPAD NA FIRMU AKO AJ KONKURENČNÚ SCHOPNOSŤ HLAVNÝCH KONKURENTOV ZAHŔŇA:

 

- DEMOGRAFICKÉ FAKTORY

- VLÁDNE ROZHODNUTIA

     - EKONOMICKÉ ZMENY

- SOCIÁLNE FAKTORY

- LEGISLATÍVNE ZMENY

- DISTRIBUČNÉ FAKTORY

- TECHNOLOGICKÉ ZMENY

 

ŠTRUKTÚRA TRHU:

 

INFORMÁCIE A ÚDAJE KTORÉ MUSIA BYŤ KVANTIFIKOVANÉ ZA ÚČELO SEGMENTÁCIE TRHU:

 

1/ ŠTRUKTÚRA TRHU (TYP ZÁKAZNÍKOV PODĽA SEGMENTOV SOCIODEMOGRAFICKÝCH, PSYCHOGRAFICKÝCH A SPRÁVANIA SA SPOTRBITEĽOV

               

2/ KOĽKO POTENCIÁCLNYCH ZÁKAZNÍKOV MÁME V KAŽDOM SEGMENTE

 

3/ AKÝ TYP PRODUKTU V SÚČASNOSTI POUŽÍVAJÚ

 

     4/ AKÝ JE ICH PRIEMERNÝ ROČNÝ NÁKUP

 

POSTOJE NA TRHU: - uznávanie hodnôt a preferencií jednotlivých trhových segmentov

                                          - názor na nakupované produkty, zmenu dodávateľa.

     

KONKURENCIA: - kto sú naši konkurenti,

                              - kde sa nachádzajú,

                               - v ktorých segmentoch majú najsilnejšiu pozíciu,

                               - aké produkty ponúkajú,

                               - ako budú reagovať na konkurenciu nášho podniku

                               - ako sa bude meniť trh.

 

15. Interná analýza „silné a slabé“ stránky firmy.

 

INTERNÁ ANALÝZA:

 

IDENTIFIKÁCIA FAKTOROV:

 

INTERNÉ SILNÉ A SLABÉ  STRÁNKY FIRMY :

(má podnik vynikajúce produkty, špičkovú kompetenciu, primerané finančné zdroje, ako sú umiestnené výrobné podniky vo vzťahu k trhom, ponuka produktov vysoká kvalita – primeraná cena)

 

EXTERNÉ SILNÉ A SLABÉ  STRÁNKY FIRMY :

 

- báza klientov

- rozsah a kvalita komplexnej ponuky

- cena a nákladová štruktúra

- distribučné sily podniku

- predaj a podpora predaja

Výsledky sa sumarizujú v SWOT analýze.

 

16. Marketingová stratégia – výber trhových segmentov, pozícia podniku oproti

konkurencii, marketingové ciele a operácie, rozpočet a kontrola.

 

MARKETINGOVÁ STRATÉGIA:

 

Výber trhových segmentov:

   

- existuje na trhu štrbina pre uspokojovanie potrieb,

- spokojnosť spotrebiteľov s ponukou produktov,

- schopnosť uspokojiť potreby našimi produktmi lepšie,

- je segment trhu dostatočne veľký aj pre naše podnikanie,

- aká bude reakcia konkurentov na náš vstup na trh

- dokážeme efektívne komunikovať so subjektmi trhu ?

 

POZÍCIA PODNIKU OPROTI KONKURENCII:

     

- diferenciácia ponuky oproti konkurencii,

- ktoré prvky marketingového mixu bude podnik preferovať

 

DEFINOVANIE MARKETINGOVÝCH CIEĽOV:

- identifikácia predajného potenciálu zvoleného trhu,

- trhový podiel na trhu,

- určenie reálnych  ročných prírastkov tržieb        

 

 

 

 

 

 

MARKETINGOVÉ OPERÁCIE:

 

ročné plány rozvoja elementov marketingového mixu:

                                       

- PRODUKT

- CENA

     - DISTRIBÚCIA

     - PODPORA

- PREDAJA A REKLAMA

 

MARKETINGOVÝ ROZPOČET A KONTROLA:

 

   Určenie primeraných nákladových položiek pre realizáciu marketingovej stratégie- vypracovanie rozpočtu a kontrola realizácie rozpočtu a alternatíva úprava rozpočtu s ohľadom na marketingové operácie.

 

17. Marketingový mix a jeho elementy, základná charakteristika, štruktúra potrieb.

 

MARKETINGOVÝ MIX:

 

4P - CENOTVORBA (PRICING) - PODPORA PREDAJA (PROMOTION) – MIESTO (PLACE) – PRODUKT

 

MARKETINGOVÉ NÁSTROJE:

   

- PRODUKT

- DISTRIBÚCIA

- UMIESTNENIE

- CENOTVORBA

- REKLAMA A PODPORA PREDAJA

- PREDAJ

 

PRODUKT

 

- PRODUKT JE JEDROM  MARKETINGOVÉHO MIXU A  PROSTRIEDKOM USPOKOJIOVANIA POTRIEB, NÁROKOV I ŽELANÍ  ZÁKAZNÍKOV NA TRHU

 

ROZHODOVANIE O PRODUKTE:

           

- PRODUKTOVÝ MIX

- ZNAKY PRODUKTU

- PODPORA PRODUKTU

 

 

 

 

 

 

 

Štruktúra potrieb:

Obohatenie života

a potreby vznikajúce

z nadbytku

Existenčné potreby

POTREBY

BIOLOGICKÉ

POTREBY

SOCIOGÉNNE

POTREBY

PRIORITNÉ

(NEVYHNUTNÉ)

POTENCIÁLNE

(POSTAČUJÚCE)

VECNÉ

DUCHOVNO-

KULTÚRNE

KRITÉRIÁ

 

 

18. Trh produktov, jeho subjekty, spotrebné a priemyslové trhy, komplexná ponuka

produktov na trhu.

 

TRH PRODUKTOV

TRH VÝROBNÝCH FAKTOROV

DOMÁCNOSTI

FIRMY

S

S

D

D

 

 

 

 

   Súčiastky

       Materiály

Poľnohospodárske

výrobky

Prírodné zdroje

 

   Nové

         Bežné

 

   Homogénne

        Heterogénne

 

Bežné produkty

Produkty impulzívneho nákupu

Produkty nepredvídaného nákupu

SPOTREBNÉ

TRHY

PRIEMYSLOVÉ TRHY

PRODUKTY DENNEJ SPOTREBY

NÁKUPNÉ PRODUKTY

ZVLÁŠTNE PRODUKTY

NEZNÁME PRODUKTY

ZÁKLADNÉ PROSTRIEDKY

DOPLNKY

SUROVINY

KOMPONENTY

POMOCNÝ MATERIÁL

 

ODBORNÉ SLUŽBY

 

 

SOFTWARE

SLUŽBA

SPRACOVANÉ MATERIÁLY

HARDWARE

KOMPLEXNÁ PONUKA PRODUKTOV

HMOTNÝ PRODUKT

NEHMOTNÝ PRODUKT

 

 

 

19. Úžitková hodnota a užitočnosť produktov, kritériá a možnosti vzniku produktov

a efektívnosť produktov.

 

Úžitková hodnota: je objektívna ekonomická kategória, ktorá predstavuje potenciálnu schopnosť produktu uspokojiť svojimi vlastnosťami reálne existujúcu individuálnu alebo spoločenskú potrebu.

 

Užitočnosť: je ekonomická kategória, ktorá vyjadruje mieru uspokojenia  konkrétnych potrieb. Vysvetľuje, prečo spotrebiteľ rozdeľuje svoj limitný dôchodok na nákup jednotlivých produktov.

 

Kritéria:                                                                     Možnosti:

 

- sociálno-ekonomické                                               - spoločensko-ekonomické

- funkčno-prevádzkové                                              - technicko-technologické

- ergonometrické                                                        - personálne

- ekologické                                                               - trhu

- estetické

 

FIRMA

 

EFEKTÍVNOSŤ

 

VONKAJŠIA EFEKTÍVNOSŤ             VNÚTORNÁ EFEKTÍVNOSŤ

 

HODNOTA                                              PRODUKTIVITA

 

KVALITA

UŽITOČNOSŤ

 

ZÁKAZNÍK

 

20. Analýza a kvantifikácia užitočnosti produktov, metódy kvantifikácie užitočnosti.

 

Dekompozícia

produktu

Množina

úžitkových

vlastností

Analýza

vzájomných

vzťahov

Určenie relevantných

úžitkových vlastností

Určenie povahy

úžitkových vlastností

Určenie váhového

koeficienta

úžitkových vlastností

Kvantifikácia

užitočnosti produktov

 

 

 

Kvantifikácia užitočnosti produktov:

 

Metódy kvantifikácie užitočnosti heterogénnej skupiny konkurenčných produktov sú zamerané na vyjadrenie integrálneho ukazovateľa užitočnosti pri vzájomnom porovnávaní produktov:

 

- komparatívno-analytickým hodnotením, t. j. na základe jednej alebo viacerých relevantných úžitkových vlastností, alebo

- metódou viackriteriálneho rozhodovania.

 

Komparatívno-analytické hodnotenie: predstavuje identifikáciu silných a slabých stránok produktu na základe analýzy hierarchie úžitkových vlastností porovnávaním vlastnej produkcie s konkurenciou.

 

Metódy viackriteriálneho rozhodovania: pri hodnotení užitočnosti produktov vychádzajú z agregácie produktov Pj ( j = 1 ... m) rovnakého spotrebného určenia a ich úžitkových vlastností ui (i = 1 ... n).

 

Cieľom je určenie integrálneho ukazovateľa, ktorý vyjadruje komplexnú úroveň užitočnosti produktov z hodnotenej množiny produktov v zostupnom poradí.

 

Pri viackriteriálnom hodnotení metódou bázického variantu (normalizovaných hodnôt) je rozhodovanie na základe najlepšieho alebo najhoršieho variantu úžitkovej vlastnosti vo vstupnej matici .

 

21. Nové produkty, inovácia, inovačný proces, inovačný rad a jeho charakteristika.

 

Produktové inovácie a inovačný proces:

 

Inovácia je:

  1. kreatívny proces, v ktorom sa kombinujú existujúce dve alebo viac vecí  novým spôsobom, za účelom výroby jedinečnej novej veci,
  2. komplexná zostava aktivít od nových ideí až po ich zavedenie do praxe,
  3. invencia a implementácia nových nápadov,
  4. celkom nová myšlienka, koncept alebo idea.

 

Inovačný rad – charakteristika technologického účinku:

 

Rad

Názov zmeny

Charakteristika zmeny

0

regeneračná

jednoduchá obnova - udržiavanie dosahovaného stavu

I

kvantitatívna

zvýšenie množstva - zvýšenie počtov elementov a ich väzieb bez zmeny ich kvality, zvýšenie intenzity využitia

II

organizačná

reorganizácia - preskupenie vzťahov medzi nemennými kvalitami, zmeny v intenzite vzťahov

III

adaptačná

adaptácia kvalít - prispôsobenie kvality jednotlivých prvkov kvalitám ich prvkov,  zmeny nepodstatných vlastností prvkov

IV

variantná

vznik nového variantu - zmeny jednej alebo niekoľko podstatných vlastností pri zachovaní ich koncepcie

V

generačná

vznik novej generácie - zmeny všetkých podstatných vlastností pri zachovaní koncepcie

VI

druhová

vznik nového druhu produktu - zmena koncepcie pri zachovaní princípu

 

 

22. Koncepcia produktového manažmentu, úlohy, činnosti, organizácia a spolupráca.

 

Koncepcia produktového manažmentu:

 

- obsahuje všetky úvahy, analýzy, rozhodnutia a realizované aktivity výrobcu, alebo ponúkajúceho subjektu, ktoré sú spojené s  kombináciou a variáciou fyzických vlastností produktu a  individuálne očakávaného úžitku zákazníka

- kladie dôraz na produkt

- rozsiahle množstvo manažérskych aktivít

- od vzniku idey nového výrobku, starostlivosť o produkt počas celého životného      cyklu produktu

 

Úlohy:

-tvorba dlhodobých konkurenčných stratégií produktu, zabezpečujúce dosiahnutie plánoveného predaja, zisku, podielu na trhu,

-príprava ročných market.  plánov, prognóz predaja a rozpočtov,

-spolupráca s market. agentúrami na reklamných kampaniach, prostriedkoch,

-získavanie stálych informácií z market.výskumu spotrebiteľov, nezákazníkov, predajcov, konkurentov, príležitostí a trhových rizík

-hľadanie ciest zlepšovanie existujúcich a vytváranie nových produktov

 

Činnosti produktového manažéra:

Základné činnosti produktového manažéra:

- definícia produktu

- stanovenie cenovej politiky

- stanovenie komunikačnej politiky

- stanovenie spôsobu podpory značky

- stanovenie trhovej pozície produktu

 

 

Nové oblasti činnosti produktového manažéra:

- merchandising a prezentovanie výrobku

- trade marketing presadenie produktu voči obchodným organizáciám

- starostlivosť o produkt na konci jeho životnosti

 

Organizačné jednotky spolupracujúce s produktovým manažérom:

 

Výroba a kontrola kvality

Reklamné agentúry

Nezávislé testovacie organizácie

Produktová alebo značková skupina

PRODUKT MANAŽÉR

Zástupca PM

Asistent pre marketing

Výskum  a vývoj

 

Obchod

Market- ingový výskum

Agentúry pre public relation

Priemyselní dizajnéri

(Obaloví dizajnéri

Nezávislí obchodní zástupcovia

Doprava      a predaj

 

Financie

Dôležití zákazníci

Díleri a distri-bučné firmy

23. Ochrana produktov, balenie , príprava, skladovanie.

 

Úlohou balenia: je po ukončení výrobného procesu alebo v úzkom spojení s ním vytvoriť z výrobku rôzneho  tvaru, konzistencie, veľkosti tovarovú jednotku ktorá zabezpečí hospodárne skladovanie, prepravu, manipuláciu a ochranu výrobku pred vplyvmi vonkajšieho prostredia , alebo bude chrániť vonkajšie prostredie a jeho zložky pred tovarom.

 

Obal: je výsledkom procesu balenia a môžeme ho charakterizovať ako prostriedok alebo súbor prostriedkov, ktoré chránia výrobok pred škodou, ktorú by mohol utrpieť alebo spôsobiť. Obal umožňuje manipuláciu , vhodný spôsob označovania,  odbyt a spotrebu výrobkov.

 

BALIACI  PROCES:

 

- súhrn obalových prostriedkov, obalových  

- materiálov, pomocných materiálov a zariadení

- vrátane ľudských zdrojov umožňujúce

- ručné

- mechanizované

- automatizované

- balenie tovaru.

 

 

 

MANIPULÁCIA  PREPRAVA  A SKLADOVANIE:

 

- hmotnosť, objem, tvar, bezpečnosť a pevnosť obalu a odolnosť voči klimatickým vplyvom

 

PREPRAVA: - letecká

                       - cestná

                       - železničná

                       - vodná-námorná a riečna

                       - špeciálna , kombinovaná

 

 

24. Globálna synchronizácia údajov a globálna registrácia, vysledovateľnosť produktov.

 

Vysledovateľnosť – Traceability:  

 

- bezpečnosť produktov

- ochrana spotrebiteľa

- transparentný systém informácií pre všetky články dodávateľského reťazca

 

Podľa ISO... Vysledovateľnosť je schopnosť nájsť históriu, použitie a lokáciu produktu (alebo činnosti) prostredníctvom zaznamenanej identifikácie.

 

Podľa European General Food Law... Vysledovateľnosť je schopnosť sledovať a nájsť potravinu, krmivo, alebo zviera z ktorého pochádza potravina, a tiež látku, ktorá je súčasťou potraviny alebo krmiva na všetkých stupňoch výroby, spracovania a distribúcie.

 

25. Cena v marketingu, faktory určovania cien, interné a externé.

 

CENA:

 

- URČUJE PODIEL FIRMY NA TRHU A TIEŽ VÝSLEDOK HOSPODÁRSKEJ ČINOSTI

- JE VYJYDRENÍM HODNOTY PRODUKTU V PEŇAŽNEJ FORME,MÁ VŠAK I PODOBU MIMOPEŇAŽNÚ-BARTER

- TRHOVÁ EKONOMIKA-ROVNOVÁŽNA CENA NA TRHU PRODUKTOV

 

FAKTORY URČOVANIA CIEN:

 

INTERNÉ:

 

- CIELE MARKETINGU

- STRATÉGIA MARKETINGOVÉ MIXU

- NÁKLADY

- ORGANIZÁCIA TVORBY CENY

 

 

 

 

 

EXTERNÉ:

- CHARAKTER TRHU  DOPYTU A PONUKY

- KONKURENCIA

- OSTATNÉ FAKTORY PROSTREDIA

 

26. Distribúcia a distribučné kanály, funkcia odbytového kanála, stupne v odbytovom

kanáli, spotrebná a výrobná sféra.

 

DISTRIBÚCIA A DISTRIBUČNÉ KANÁLY:

 

- PREKLEŇOVANIE MIESTA VÝROBY A SPOTREBY PRODUKTOV SA REALIZUJU PROSTRDNÍCTVOM DISTRIBÚCIE

 

DISTRIBUČNÝ KANÁL - súhrn všetkých článkov (firiem, jednotlivých osôb, ktoré sa stanú vlastníkom tovaru alebo služby alebo ktoré pomáhajú pri prevode vlastníctva- banky, poisťovne... Keď sa produkt dostáva ku konečnému spotrebiteľovi alebo používateľovi).

 

OBEH TOVARU: transformácia špecializovaného výrobného sortimentu na sortiment, ktorý potrebujú spotrebitelia

                                  preklenovanie

    časového nesúladu medzi výrobou a spotrebou a priestorových rozdielov medzi výrobou a spotrebou

                                  preklenovanie

     vlastníckych rozdielov, ktoré oddeľujú produkty od tých ktorí ich budú využívať

 

 

 

 

 

FUNKCIE ODBYTOVÉHO KANÁLA:

 

OBCHODNÉ TRANSAKCIE:

 

- VÝSKUM TRHU

- PROMOTION ODBYTU

- ZÍSKAVANIE KONTAKTOV

- TRANSFORMÁCIA PONUKY PORTEBÁ ZÁKAZNÍKOV

- VYJEDNÁVANIE A SPROSTREDKOVANIE

 

UZATVORENIE ZMLUVY:

 

- FYZICKÁ DISTRIBÚCIA

- FINANCOVANIE

- PREBERANIE RIZIKA

 

 

 

 

STUPNE V ODBYTOVOM KANÁLI:

 

VÝROBCA                                                                                                   SPOTREBITEĽ

VÝROBCA                                                           MALOOBCHODNÍK    SPOTREBITEĽ      

VÝROBCA  VEĽKOOBCHODNÍK                   MALOOBCHODNÍK     SPOTREBITEĽ

VÝROBCA  VEĽKOOBCHODNÍK  JOBBER  MALOOBCHODNÍK     SPOTREBITEĽ

 

VÝROBCA                                                                                                     ODBERATEĽ

VÝROBCA            DISTRIBÚTOR VÝROBNÝCH FAKTOROV              ODBERATEĽ

VÝROBCA     OBCH. ZÁST. VÝROBCU   DISTR. VÝR. FAKTOROV   ODBERATEĽ

VÝROBCA     OBCH. ZÁST. VÝROBCU   DISTR. VÝR. FAKTOROV   ODBERATEĽ

 

27. Distribučné stratégie, články distribučného kanála.

 

DISTRIBUČNÉ STRATÉGIE:

 

INTENZÍVNA - predaj produktov na čo najväčšom počte miest (tovary dennej potreby...)

EXKUZÍVNA - ohraničenie počtu sprostredkovateľov,  exkuzívny  - výhradný odbyt značkových produktov (úroveň predaja ,služby, ceny , platobné podmienky...)

SELEKTÍVNA - výber sprostredkovateľov odbytu  s cieľom dlhodobého spojenia medzi výrobcom a predajcom

 

Články distribučného kanála:

 

MALOOBCHOD - súhrn činností pri predaji produktov určených konečnému spotrebiteľovi na osobnú spotrebu. Realizuje sa v maloobchodných predajniach a je najdôležitejším článkom distribučného kanála.

 

MALOOBCHODNÉ PREDAJNE :

– predajne v obytných  a osídlených miestach

– špecializované predajne

– obchodný dom

– supermarket

– hypermarkety

– obchodné strediská

 

VELKOOBCHOD - Je zameraný na sprostredkovanie produktov od výrobcov ku konečnému spotrebiteľovi.

Plní odbytové funkcie:  - predaj

                                       - nákup a tvorba sortimentu

                                       - transformácia množstva

                                       - skladovanie

                                       - preprava

                                       - financovanie

                                       - preberanie rizika

                                       - zušľachťovanie produktov a kvality

                                       - poradenské služby a informácie o            

                                         trhu

 

 

28. Promotion – komunikácia s trhom, štruktúra a charakteristika.

 

PROMOTIN - KOMUNIKÁCIA S TRHOM:

 

- PODSTATOU CIEĽAVEDOMEJ KOMUNIKÁCIE S TRHOM JE OVPLYVŇOVANIE NÁKUPNÉHO SPRÁVANIA SPOTREBITEĽOV V ZÁUJME PREDAJA FIREMNÝCH PRODUKTOV.

 

TENTO SYSTÉM TVORIA: - REKLAMA

                                                - PODPORA  PREDAJA

                                                - PUBLIC RELATIONS

                                                - OSOBNÝ PREDAJ

 

REKLAMA - každá platená forma nepersonálnej prezentácie a podpory produktov, ktorú vykonáva identifikovateľný zadávateľ.

 

– Je expresívna , umožňuje v dramatickej forme umelecké , mediálne stvárnenie.

    Oslovuje široké publikum geograficky rozptýlených kupujúcich.

– Je nepersonálna a nemôže byť tak presvedčivá ako osobný predaj predstavuje

    jednosmernú komunikáciu s publikom.

 

PODPORA PREDAJA - krátkodobé podnety ktoré zvyšujú nákup alebo predaj produktov (kupóny,  súťaže, prémie, rabaty ....)

 

PUBLIC RELATIONS - vytváranie a pestovanie dobrých vzťahov s verejnosťou prostredníctvo priaznivej publicity.

 

OSOBNÝ PREDAJ - reprezentuje ústnu prezentáciu produktov v konverzácii s jedným alebo viacerými kupujúcimi , je najefektívnejším prostriedkom komunikácie.

 

 

 

 

29. Medzinárodný marketing, odstraňovanie prekážok obchodu, ekonomická

integrácia, produktová politika.

 

MEDZINÁRODNÝ MARKETING:

 

MARKETING KTORÝ PRESAHUJE NÁRODNÉ HRANICE

 

Dôvody: - vstup firiem na zahraničný trh a zvyšovanie zisku

               - nadviazanie obchodných vzťahov

               - predĺženie životného cyklu produktu na trhu

               -  obrana voči konkurencii

 

 

 

 

 

 

EKONOMICKÁ INTEGRÁCIA – integrácia hospodárskeho života, proces postupného

                                  vzájomného prepájania, prispôsobovania a zbližovania

                                  národných ekonomík a ich ekonomických štruktúr

 

                

                OEEC (Organizácia pre európsku hospodársku spoluprácu) 1948

                

                

                OPEC (Medzinár. organizácia výrobcov a vývozcov ropy) 1960

 

                

                RVHP (Rada vzájomnej hospodárskej pomoci) 1945 – 25.2.1991

 

        

                OECD (Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj) 1961

 

30. Technické prekážky obchodu, podstata, štruktúra a ich plánovanie, technická

normalizácia, skúšobníctvo.

 

OBCHODNÉ PREKÁŽKY A REŠTIKCIE - tarifné a netarifné prekážky obchodu

(colné tarify , dovozné limity , embargo , technické prekážky obchodu )

 

EKONOMICKÉ PROSTREDIE:

 

INTEGRAČNÉ PROCESY

 

VYTVORENIE SPOLOČNÉHO TRHU, ODSTRAŇOVANIE:

                                                                               

- VŠEOBECNÝCH

- TECHNICKÝCH

- FIŠKÁLNYCH

- MENOVÝCH  

- DAŇOVÝCH PREKÁŽOK OBCHODU

 

POLITICKÉ PROSTREDIE:

 

POLITICKÉ INTEGRAČNÉ PROCESY

 

KONFEDERALISTICKÁ KONCEPCIA – voľný zväzok medzi štátmi,

                                              suverenita, sloboda konania

 

FEDERALISTICKÁ KONCEPCIA – obmedzenie politickej

                                         suverenity a slobody konania

                                             združených štátov so silnou

                                                       centralistickou mocou