Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Pedagogická fakulta / Teória literatúry
TL - umelecký štýl, trópy a figúry (umelecky_styl.doc)
Umelecký štýl
- literárne vyjadrenie opierajúce sa o zážitkovú ikonickosť, kontrast a mieru výrazu
- využíva výrazové prostriedky:
- založené na opakovaní = FIGÚRY
- založené na prenášaní významu = TRÓPY
FIGÚRY
- zoskupenie slov, ktoré sa dá popísať a ktoré sa používa vo zvýšenej miere, takže je pociťované ako opakujúce sa vo viacerých textoch
- syntaktické
- vynikajúce hromadením
Syntaktické figúry :
- vetná perióda – dvojdielne súvetie rozdelené :
Protazis – prvá časť = predvetie a apodazis je závetie a v ňom prichádza k významovej syntéze výpovede. Ide o rétorický syntaktický prostriedok, kt. v staroveku, humanizme a renesancii, baroku, klasicizme bol znakom vysokého štýlu. Ak dnes natrafíme na tento prostriedok, ide o príznakové vyjadrenie smerujúce k zámernej archaizácii výrazu.
- paralelizmus – opakovanie rovnakých alebo podobných konštrukcií, ktoré vo vete alebo verši nasledujú za sebou
- parentéza – syntaktická vsuvka do základnej vetnej konštrukcie. Je nositeľom doplnkovej informácie k základnej vete a vsunutím ruší jej významový prúd a tým na seba upozorňuje. je oddelená čiarkami, pomlčkami a môže byť aj v úvodzovkách.
- elipsa – náprotivok parentézy. Je to vypúšťanie, vynechávanie výrazov a slov, ktorých význam možno z textu odvodiť. Vynechávanie slova dáva textu gnómickú podobu, a preto je elipsa častá v prísloviach a porekadlách ako znak jazyka ľudových múdrostí: „ Kto do teba kameňom, ty doňho chlebom.“
- apoziopéza – zámlka, z objektívnych alebo subjektívnych príčin neukončená výpoveď
- inverzia – narušenie obvyklého poradia slov vo vete, so zámerom upozorniť tým na význam inverzne použitého slova
- rečnícka otázka a odpoveď – znak patetického štýlu, kt. v sebe často implicitne zahŕňa aj odpoveď. Niekedy odpovedá sám subjekt výpovede.
- asyndeton- vynechanie spojok, je funkčne zameraný na tezívnu stránku výpovede, je prostriedkom zvyšovania dynamiky a napätia v texte
- polysendeton – hromadenie spojok, je zameraný na zvýraznenie rôznorodosti, hĺbky či šírky tematizovaného predmetu, osoby, javu.
Figúry vynikajúce hromadením:
A) hromadením hlások: vznikajú tým, že výber slov v texte sa riadi eufonickým hľadiskom, zámerne sa vyberajú slová, v kt. sú zvukosledne usporiadané hlásky.
- zvukosled – zámerne usporiadané hlásky na princípe opakovania (duní Dunaj...)
- kokofónia nefunkčné, neľúbozvučné, ťažko sa vyslovujúce hromadenie hlások (a o akej)
- onomatopoja – hromadenie zvukov tak, aby sme sa priblížili k zneniu zvukov v prírode: citoslovcia – buch, bác; slovesá – brnkať, čľapotať; substantíva – kukučka.
- alieterácia – figúra, v kt. sa opakujú hlásky na začiatku za sebou nasledujúcich alebo blízko seba stojacich slov
- paronomázia – opakujú sa začiatočné morfémy, resp. korene slov ( slávu slávnych slávne slávme) = figura etymologia
- derivácia – odvodzovanie slov z toho istého základu: stokrásky, sedmokrásky
- kalambúr – slovná hračka založená na: a) spojení 2 významne rozličných slov s rovnakým alebo podobným znením ( kladne o Kladne, prevažne vážne)
b) zámerne podobne znejúcich slov – známe výrazy sa nahrádzajú fantazijne vytvorenými slovami ( panpulovali – papuľovali)
B) povaha opakovania rovnakých slov :
- epizeuxa – opakovanie slove alebo skupín slov v bezprostrednej blízkosti ( dobre dobre)
- anafora – slová sa opakujú na začiatku susedných celkov ( možno mi....možno mi)
- epifora – opak anafory – na konci susedných celkov
- epanastrofa – na konci 1 celku a na začiatku nasledujúceho
- symploké – zlúčenie anafory a epifory: tie isté slová sa opakujú na začiatku a na konci viet, veršov ( čas babuliek ............ zemežlče čas)
- chaizmus – skrížené opakovanie, jeden vetný celok má iný slovosled ako druhý celok ( bol máj, lásky čas)
- polyptoton – opakovanie slova v rôznych pádoch
C) opakovanie väčších celkov – textových štruktúr:
- refrén – návratnosť väčšieho segmentu textu, resp. výpovede v pravidelných celkoch menej pravidelných intervaloch
- paralelizmus – gramatický - opakujú sa celé gram. konštrukcie, podobne stavané syntagmy či celé vety
D) hromadenie významov sémantických figúr:
- pleonazmus – hromadenie slov, v kt. pociťujeme významovú nadbytočnosť( počúvať ušami, vidieť týmito očami)
- tautológia – hromadenie synoným (zmráka sa, stmieva sa, k noci sa chýli)
- amplifikácia – rozširovanie výpovede tým, že sa vec opakuje z viacerých hľadísk, najmä použitím väčšieho počtu detailov a jednotlivostí: stôl, stolička, pec i dlážky – celý dom
- kumulácia – na pomenovanie toho istého javu či veci sa používajú viaceré pomenovania ( ty si priepasť, výmoľ a tma)
- matafráza – opakuje sa totožný pojem ( neľúbiš ma, nemiluješ ma, nemáš ma už rada)
- perifráza – namiesto bežného pomenovania sa použije opis, ktorý vec charakterizuje. Zámerom je obohatenie štýlu, predchádzanie jednotvárnosti: Krajina tisícich jazier
- adynaton – typ perifrázy ako opis nemožnosti ( skôr nájdeš ihlu v kope sena, než jeho)
- klimax – gradácia: nasledujúci nahromadený význam vždy označuje väčšiu kvantitu. Medzi významom je vzťah stupňovania ( krik, rev)
- antiklimax – znižovanie kvantity ( Z tisícich krikov, spevov, šepotov)
TRÓPY
- predstavujú oblasť tzv. „ťažkých dôb“ – ornatus difficilis a v antickej poetike charakterizovali vysoký sloh.
- umelecké trópy patria medzi nepriame pomenovania, teda medzi pomenovania založené na významovej príbuznosti
- metafora – z gréckeho prenesenie – je založená na významoch, ktoré sú založené na vzťahoch vzájomnej podobnosti
- metonýmia – z gréckeho premenovanie – založená na vecnej súvislosti vecí a javov