Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Pedagogická fakulta / Teória literatúry
TL - dokončenie (tl_prezentacia.doc)
Fikčný svet a text
- Fikčné svety literatúry sú výsledkom textotvornej činnosti.
- Pred textotvorným aktom nebol fikčný svet k dispozícii
- Textotvornným procesom vznikajú fikčné ríše,ktorých štruktúra, vlastnosti a spôsob jestvovania sú nezávislé na štruktúrach a vlastnostiach aktuálneho sveta
Zobrazujúce texty
- Z – texty znázorňujú aktuálny svet (svet jestvujúci pred aktom zobrazenia), poskytujú o ňom informácie v podobe správ, popisov, hypotéz a p. Podliehajú pravdivostným podmienkam aktuálneho sveta, ich tvrdenia sa posudzujú ako pravdivé alebo nepravdivé.
Konštruujúce texty
- K – texty konštruujú fikčné svety (nejestvovali pred textovou konštrukciou), jestvujú mimo pravdivostných podmienok, ich vety nie sú z hľadiska aktuálneho sveta ani pravdivé ani nepravdivé.
- Fikčné texty sú médiom pre tvorbu,uchovanie a komunikovanie fikčných svetov.
- Fikčný svet je svet skonštruovaný autorom.
- Úlohou čitateľa je rekonštrukcia fikčného sveta v podobe mentálneho obrazu. Čitateľ si prisvojuje fikčný svet ako zážitok, vedomosti, objekt napodobovania – včleňuje ho do svojej skúsenosti.
Fikčný svet ako naratívny svet
- Fikčný svet literatúry je rozprávaný príbeh, ktorý sa odohráva v určitom možnom svete. Ten je charakterizovaný predmetmi, prírodnými silami a postavami, ktoré ho obývajú. Zodpovednosť za podobu fikčného sveta a všetko dianie v ňom nesie autor textu.
Narácia
- proces uskutočňovaný rozprávačom, v ktorom rozoznávame:
- A./ modelujúce okolnosti
- B./ rozprávača
- C./ konkrétnu slovesnú realizáciu celého procesu narácie
Modelujúce okolnosti epickej narácie
- 1.GRAMATICKÉ FORMY, v ktorých sa narácia uskutočňuje.
- Najrozšírenejšia je gramatická forma tretej osoby singuláru - Er – Erzählung;
- Zriedkavejšia a vývinovo mladšia je forma prvej osoby singuláru - Ich – Erzählung.
- 2. NARAČNÁ PERSPEKTÍVA = konkrétnejšie časové a priestorové súradnice rozprávača vzhľadom na predmet rozprávania.
- Naračná perspektíva môže byť v základe dvojaká: blízka či vzdialená v priestore a čase.
- 3.NOETICKÝ ŠTATÚT ROZPRÁVAČA, resp. voľba noetického horizontu rozprávača.
- zaberá širokú škálu, pričom na jednom konci stojí vševediaci rozprávač, na druhom konci extrémne úzky – introspektívny rozprávač (rozpráva o svojich stavoch a vnútornych „udalostiach“).
- Konkrétna voľba gramatickej osoby, naračnej perspektívy a noetického horizontu rozprávača utvára - JEDNOTNÝ MODELUJÚCI SYSTÉM EPICKEJ NARÁCIE.
Rozprávač
- – substanciálna zložka (podmet) narácie.
- V súvislosti s voľbami modelujúcich okolností ho autor buduje ako rozprávača:
Auktoriálneho, Personálneho
Auktoriálny rozprávač
- je umiestnený mimo rozprávaného a zobrazeného diania. Rozpráva zo vzdialenejšej perspektívy a jeho pohľad charakterizuje široký zorný uhol. Spravidla nezastupuje nijaké vyhranenejšie hodnotové stanovisko, je „neosobný“ a tým akoby „objektívny“.
Personálny rozprávač
- je spravidla umiestnený za niektorú z konajúcich postáv, ktorá naráciu sprostredkúva;
- svet nazerá zo stanoviska na dianí zúčastnenej postavy.
- je zväčša postavou, má aj iné ako naratívne funkcie a prejavuje sa aj dialogicky. Vtedy sa prezentuje najmä vo funkcii a pozícii literárnej postavy
Osobitný typ personálneho rozprávača
- je ním autorský rozprávač v prvej osobe.
- rozprávanie sa odvíja v ja – forme, avšak rozprávač vystupuje ako nezúčastnený svedok istých udalostí, ako TEN,KTORÝ SA DÍVA, avšak nezasahuje.
Konkrétna slovesná podoba epickej narácie
- Má štyri úrovne:
- Lexikálna
- rytmicko – temporálna
- sujetovo – kompozičná
- žánrová
PREDMET EPICKEJ NARÁCIE
- Jeho definitívne ustálenie trvá tak dlho, ako trvá sám naratívny akt- rozprávanie.
- Až sa o predmete všetko vypovie, až už niet čo podstatné, či len ozdobné dodať, je predmet rozprávania „hotový“ a rozprávanie sa končí.
Téma rozprávania
- Užším cieľom narácie je rozvíjanie témy alebo tém.
- Téma je faktor mimoestetický, mimoumelecký: ak by to tak nebolo, nebola by téma spracúvaná, rozvíjaná v umeleckom texte
- Téma je z jazykového hľadiska východiskom výpovede, niečím, čo je, minimálne z aspektu hovoriaceho, vopred známe.
- Rozvinutie témy je potom najmä jej problematizovaním.
- Na konci tohto procesu je téma iná ako na jej začiatku – je významovo bohatšia.
- Téma – je to predmet (jav), o ktorom sa v rečovom akte vypovedá
- Rozvíjanie témy – spôsob, akým o predmete vypovedáme, ako naň pôsobíme, aké prostriedky používame
- Cieľom rozvíjania témy je rozšíriť ju, ako predmet výpovede, o novú – INFORMÁCIU.
- Voľba témy je kompetenciou autora. Ide o subjektívnu voľbu na základe vlastného rozhodnutia alebo spoločenskej objednávky.
- V základnej podobe možno tému formulovať substantívom, prípadne slovesným podstatným menom: láska, zločin a trest, samota, vojna, dobíjanie zámku, zvádzanie, milovanie a pod
Epické spracovanie témy
- Začína voľbou konkrétneho modelujúceho systému narácie
- Pokračuje voľbou motívov a ich sukcesívnym usporadúvaním.
Motív
- Naratívna mikroštruktúra - najmenšia konštrukčná jednotka zobrazovanej skutočnosti, ktorú nemožno ďalej rozkladať.
- Na jazykovej úrovni ide o syntagmu, ktorá obsahuje subjekt a predikát.
Téma Motív
––––––––––––––––––––––––––––––
stretnutie Jerguš Lapin stretol...
milovanie Anna Karenina miluje...
zabitie Raskoľnikov zabil starenu
- Téma sa realizuje prostredníctvom motívov.
- Problematika témy má v tvorivom procese dve dominantné hľadiská:
- hľadisko tvorby motívov
- hľadisko ich usporadúvania.
- Predikátová časť rozhoduje o tom, či pôjde o motív statický alebo dynamický.
- Predikát statických motívov tvoria spravidla stavové slovesá;
- Predikát dynamických motívov akčné slovesá.
- V epickom texte však hlavným kritériom na posúdenie statickosti a dynamickosti je funkčné hľadisko, funkčná pozícia motívu, vyrastajúca z kontextu, v ktorom sa motív vyskytuje.
- dynamické motívy posúvajú vývin rozprávaných akcií v čase, statické motívy pôsobia retardačne
Os postáv a os predmetného sveta
- Subjektová časť motívu pochádza buď z ľudskej vrstvy sveta alebo z predmetnej vrstvy sveta.
- Všetky motívy uplatnené v literárnom diele možno zoradiť okolo osi postáv a okolo osi predmetného sveta.
Motivické línie
- Motívy s tým istým subjektom tvoria viac či menej markantnú motivickú líniu, ktorá sa rozvíja v epickom čase.
- Motivická línia tvorí syntézu významovo protikladných základných prvkov (motívov) s jedným a tým istým subjektom a reprezentuje časové (vertikálne, diachronické) prepojenie týchto motívov
Motivické kontexty
- Motivické línie na osi postáv tvoria tzv. motivický kontext postáv;
- Motivické línie na osi predmetného sveta motivický kontext vonkajšieho sveta.
- Tieto kontexty sa označujú ako plány tematickej výstavby, tematické plány diela a členia sa kvantitatívne a kvalitatívne.
Kvantitatívne členenie
- Motivické línie, z ktorý sa utvárajú tematické plány nebývajú rovnako dlhé.
- Spravidla najdlhšia býva línia hlavnej postavy, kratšie sú línie ostatných postáv (vedľajších a epizodických).
Kvalitatívne členenie
- je najmä funkčné a súvisí s otázkami sujetovej a kompozičnej výstavby epického textu.
- Významová kvalita motívu nezávisí od jeho kvantitatívnej stránky, aj veľmi krátke a chudobné línie môžu mať veľmi dôležitú rolu v sujete (napr. kriminálny román)
Súhra oboch motivických kontextov je v kompetencii rozprávača a je základom sujetovej výstavby epického diela.
Proporcie oboch kontextov sú v kompetencii autora. Rozloženie týchto proporcií je funkciou kompozičnej výstavby diela a je riadené žánrovými pravidlami a ideovým zámerom tvorcu.
Literárna postava
- je základná kategória epickej prózy, hlavným predpokladom jej existencie.
- Je to semiotický, znakový objekt, a preto ju nemožno zamieňať alebo stotožňovať s pojmom človek
Podmienky vzniku:
- a./ objekt je personifikovaný
- b/ v literárnom texte má dajakú funkčnú rolu, v ktorej trvalo alebo až do konca rozprávania pôsobí ako účastník epického diania
Dve stránky literárnej postavy
Charakter - zlučuje všeobecné a jedinečné vlastnosti literárnej postavy, ktoré sa viac alebo menej menia v epickom čase.
Funkcia - označuje miesto, ktoré postava svojimi základnými vlastnosťami zaujíma v tematizovanom svete diela.
Sujetové funkcie
- je niekoľko štandardizovaných sujetových funkcií, na ktoré možno dosádzať jednotlivé postavy:
- hrdina – pomocník – odporca – škodca – darca a pod., pričom tá istá postava sa môže vyskytovať vo viacerých funkčných pozíciách.
- (V.Propp:Morfológia rozprávky)
Naratívne funkcie postavy
- A/. Funkcia popredia narácie – postava je v popredí rozprávania, na prvom pláne zobrazenia.
- B./ Funkcia pozadia narácie – postava je v pozadí
Epická situácia
- - časovo a významovo relatívne uzavretý segment (epizódy, scény, výjavy).
- Každá epická situácia okrem záverečnej je východiskom nového rozhodovacieho procesu, v ktorom autor volí, či danú situáciu prekoná verbálne alebo non-verbálne, teda buď dialógom, monológom, alebo takým opisom, v ktorom budú mať rozhodujúci podiel akčné slovesá, vzbudzujúce u príjemcu predstavy pohybu postavy.
Kolízia
- Toto prekonávanie situácie sa teda uskutočňuje slovnou alebo mimoslovnou akciou, ktorej krátkodobým výsledkom môže byť – kolízia.
- Kolízia – vyhrotenie situácie akciou zobrazených postáv, ktoré v danom rámci už nemožno ďalej stupňovať, ale ktoré možno prekonať len novou konfiguráciou a novou situáciou.
Konfigurácia motívov, epická situácia a kolízia sú najnižšími stupňami sujetovo – kompozičnej výstavby témy epického diela a spoločne utvárajú jednu významovú a dejovú sekvenciu.
- Každá dejová sekvencie je orientovaná v čase a priestore.
- Táto orientovanosť sa môže vyjadriť buď absolútnymi alebo relatívnymi údajmi.
Absolútny spôsob
- Autor používa konkrétne časové a priestorové dáta (historický čas, ročné obdobie, týždenné či denné datovanie, denné obdobie, vek postavy a pod.
- V priestorovom odkazovaní ide o fiktívne priestory so znakmi skutočného alebo neskutočného sveta.
Relatívny spôsob
- Príslovkami sa udávajú ukazovatele časovej následnosti a priestorových vzťahov:
(predtým – potom, kedysi – teraz, skôr – neskôr, včera – dnes, tu – inde, hore – dolu, vyššie – nižšie, pred – za a pod.).
každá postava má svoj vlastný priestor, v ktorom je doma a svoj vlastný epický čas (priestoročas -chronotop), a to spoluurčuje jej aktuálnu funkciu v tej – ktorej dejovej sekvencii.
absolútny epický čas – udáva časové rozpätie diania od jednej konfigurácie deja po ďalšiu, a môže byť vyjadrený priamo (explicitne), alebo ho možno z implicitných údajov vydedukovať
čas narácie – vyjadruje celkovú spotrebu času na rozprávanie udalostí, na charakteristiky, opisy, úvahy a pod. Je relatívne dlhší ako čas epický, v skutočnosti je však kratší, než reálny historický čas, ktorý v epickom diele podlieha kondenzácii (zhusteniu).
Usporiadanie dejových sekvencii z hľadiska časových dát
- A/. Následne – zachováva sa lineárna postupnosť: predtým - potom
- B/. Inverzne – postupnosť je prehodená: potom – najprv/predtým
- C/. Paralelne - sugeruje sa súbežnosť sekvencií (zároveň), hoci reálne jedna textová sekvencia musí predchádzať ďalšej.
Sujetové makrosegmenty
- Tradične sa takýchto makrosegmentov rozlišuje päť:
- expozícia
- zauzlenie
- konflikt
- peripetia (obrat)
- rozuzlenie
- V makrosegmentoch treba vidieť jednotlivé fázy spájania sa epických situácií do vyššieho epického celku.
- Jednotlivé situácie sa tu ukazujú ako stavebné prvky celkovej situácie postáv diela a kolízie sa ukazujú ako výstavbové prvky celkového konfliktu.
- Vo formulácii epického konfliktu sa prezentuje hodnotové a záujmové napätie medzi dajakými predmetnými silami.
- Epickými znakmi týchto síl sú literárne postavy, ich osud je epickým znakom stretnutia, porážky či víťazstva niektorej z predmetných síl a ideí, do ktorých tieto sily sformovali svoje hodnotové predstavy.
epické žánre
- Hlavným kritériom členenia textov na žánre je funkčné zameranie textu.
- Jedným zo základných rozlišovacích kritérií je opozícia subjektívnosť – dejovosť.
- Texty s prevahou subjektívneho prvku tendujú k lyrickosti
- Texty s prevahou dejového prvku sú textami epickými.
žánrová povaha diela:
= funkčne diferencovaný literárny obraz, v ktorom určité vlastnosti spôsobujú, že dielo patrí práve do toho – ktorého žánru.
- Stabilné, zakladajúce vlastnosti žánru = žánrový invariant
- Literárny text je vždy variantom žánrového invariantu.
- Žáner = súhrnný pojem, ktorý označuje skupinu textov s určitými invariantnými znakmi.
- Na základe týchto invariantných (spoločných, nemenných, zakladajúcich) znakov tvoria triedu, skupinu kategóriu.
- Základným princípom usporiadania lyrických žánrov je stav a jeho diferenciácia.
- Základným princípom usporiadania epických žánrov je dej a jeho diferenciácia.
- Stav sa vždy viaže na tematický subjekt – stav postavy alebo stav prostredia,
- Dej sa vždy viaže na interakciu subjektov a vecných okolností. Ide o dianie medzi postavou a prostredím, či medzi postavami
- - jednoduché žánre: anekdota, exemplum, bájka, povesť, rozprávka, legenda
- - integrálne žánre: poviedka, novela, román, epos
Poviedka – základná charakteristika: simplexný, jednomomentový rozmer jednej epickej situácie.
Epická situácia sa tu utvára ako synekdochický moment výseku „výrezom“, „detailom“ namiesto celého komplexu vzťahov. V tomto detaile sa odhaľuje podstatná črta celej situácie
Novela - základná charakteristika: simplexnosť a zároveň viacmomentovosť jednej situácie, viacero okolností či vlastností jednej základnej situačnej interakcie.
Román – základná charakteristika: komplexnosť a mnohomomentovosť situácie s viacerými interakciami, prípadne prítomnosť viacerých komplexných situácií.
- Každý epický žáner má viacero konkrétnych historických podôb.
Tie označujeme ako žánrové formy alebo žánrové varianty
Napr. pastiersky román, idylický román, pikareskný román, dobrodružný, kriminálny, hororový román a pod.
DRÁMA
- Dráma – dórkey - pôvod slova (draó = konať). Jeden z troch literárnych druhov.
- Dramatický text je určený na predvádzanie v iných umeleckých systémoch.
- Zväčša primárne nie je určený na čítanie čitateľom, ale na inscenovanie v podobe javiskovej inscenácie.
- Spojivo s epikou - sujetovosť dramatického textu.
- Epika od drámy preberá dialóg, ktorý je príznačnou a dominantnou formou jazykovej realizácie dramatického deja.
- V dramatických textoch dominuje aktuálny prítomný čas.
- Dejstvo (akt) – relatívne uzatvorená časť dramatického diela, kompozičný celok, ktorý má svoju čiastkovú expozíciu, zápletku i jej čiastkové rozuzlenie.
- Doriešenie centrálneho dramatického konfliktu sa prenecháva poslednému dejstvu hry.
- Dejstvo možno členiť aj na menšie časti – obrazy, scény, dialógy, monológy postáv a pod.
- Dráma môže obsahovať viacej dejstiev, ale jedno dejstvo môže tvoriť celú hru – jednoaktovka.
- Dejstvá sú medzi sebou oddelené tzv. medziaktmi.
- V antickom divadle ich tvorili spevy a tance divadelného zboru – chóru.
- V modernom divadle jednotlivé dejstvá oddeľuje spustenie opony.
- Dejstvá sú časti dramatického diela oddelené spúšťaním a dvíhaním opony
Scéna
- Časť divadelnej hry nazývaná aj obraz. Je to uzavretá, príbehovo rozvedená časť dramatického deja, je rozsiahlejšia ako výstup, ale užšia než dejstvo.
- V poetike drámy sa objavuje až od obdobia renesancie, v stredovekom divadle sa pojem scéna v tomto zmysle nepoužíva.
Výstup
- pôvodne sa týmto pojmom označovalo vystúpenie herca na vyvýšené javisko, neskôr sa ním začala pomenúvať najmenšia dejová jednotka dramatického textu, vymedzená príchodom alebo odchodom niektorej z konajúcich postáv, teda po výstupe sa mení počet postáv na javisku. Výstup je už možné ďalej segmentovať len na repliky konajúcich postáv.
Replika
- základná jednotka významovej stavby dramatického textu (ako v poézii verš alebo v próze veta).
- Ide o prehovor postavy v dramatickom texte. Sled všetkých replík jednej postavy v dráme tvorí významový kontext postavy alebo to, čo sa označuje pojmom – rola.
- Prostredníctvom replík vstupujú dramatické postavy do vzájomných dialogických vzťahov, takže platí: rečovou realizáciou dramatického textu je – dialóg. Je to rozhovor postáv v aktuálnom prítomnom čase.
- Dialóg rozvíja dramatickú konfliktnú situáciu.
Dialóg
- Je základným stavebným princípom drámy.
- Všetko, čo sa odohráva v dramatickom texte vyrastá z dialógu.
- Dialóg je hybnou silou dramatického deja
- V dramatickom texte sa stretávame aj s monológom postavy, teda s replikou v podobe monológu.
- Ide akoby o „monologickú“ súčasť dialógov s ostatnými postavami alebo o monológ ako formu dialógu so sebou samým.
Monológy sú v dramatických textoch vyhradené hlavnej postave a zvyknú sa zaraďovať tesne pred vrcholovú scénu, sú akoby prípravou rozuzlenia zápletky, teda prípravou jej konečného riešenia
Dramatické žánre
- Tragédia – vznikla v grécku z piesní spievaných na počesť boha Dionýza.
- Išlo o monologické piesne dopĺňané výkladom textu v záujme jeho širšej zrozumiteľnosti. Postupne sa tieto piesne dialogizovali a vznikol základ pre dramatický text.
- Tragédia predvádza vážny dej, ktorý končí smrťou protagonistu.
Záväzné časti antickej tragédie
- prológ (expozícia),
- po ňom prichádzal na javisko chór, ktorý spieval piesne, vypĺňajúce medzery medzi scénami - epizodami.
- Piesne chóru sa nazývali stasimon.
- Záverečná pieseň zboru sa nazýva - exodos
- Aristoteles vo svojej poetike pokladá za základnú funkciu tragédie katharsis – „očistu vášní“.
- Prostriedkom malo byť práve predvádzanie deja, ktorý vyvoláva „súcit a strach“.
- Pojem katarzie - základný pojem, ktorým grécki filozofi vyjadrovali charakter estetického pôsobenia na človeka.
- Očistný charakter súvisiaci s umeleckým textom je v Aristotelovom chápaní spojený s premenou neznalosti na poznanie, nepriateľstva na priateľstvo.
- Toto poznanie sa v duchu antickej tradície nazýva – anagnoríza.
Komédia
- Jej vznik sa spája s Dionýzovským kultom, v podobe posmešných scénok predvádzaných hercami v maskách zvierat
- prológ - tvorila ho vstupná pieseň – parodos
- epizóda,
- stasimon
- exodos.
- Významnú pozíciu má chór – zbor: tlmočil aj autorov postoj a názory k predvádzanému deju, resp. prostredníctvom neho autor kritizoval dobové spoločenské a politické pomery.
- Takáto pasáž v zborovom texte sa nazývala – parabáza.
- konfliktný dialóg voči sebe opozitne postavených postáv – ágon (zápas, rozprava), v ktorom sa koncentrovala dominantná myšlienka komédie.
- Komické = centrálna estetická kategória v komédii, je to forma porovnania ideálneho a reálneho.
- Ide o zdôraznenie deficitu reálneho voči ideálnemu, ktoré vyvoláva smiech
- Ak sa znázorňuje jav alebo predmet smiešny zo svojej samej podstaty, hovoríme o humore.
- Ak sa zvýrazňuje kritický postoj voči sociálne či mravne nežiaducim javom hovoríme o satire.
- Ak zdrojom komického sú zveličené neprirodzené javy, zvrátené javy, ktoré stoja na hranici sociálnej kontroly alebo sa tejto kontrole už vymkli, hovoríme o – groteske.
- Ak v centre pozornosti komického spôsobu konštruovania sveta stoja javy bez akéhokoľvek logického zmyslu, hovoríme o absurdite.
- Ak sa komicky konštruujú vážne a vznešené témy, hovoríme o – travestii.
- Ak je predmetom zosmiešňovania dajaká konkrétna predloha a tvorivý postup dramatika túto predlohu deštruuje komickým spôsobom, hovoríme - o paródii (text o texte
Komickí hrdinovia
- Priemerní, resp. mravne podpriemerní - divák pociťuje na nimi svoju mravnú prevahu.
- Aristoteles: „komédia je zobrazovanie tých špatných stránok človeka, ktoré vyvolávajú komický efekt – teda - smiech.“