zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Právnická fakulta / Dejiny európskeho politického a právneho myslenia

 

zhrnutie o strarovekom Ríme (depm-staroveky_rim.doc)

DEPM

Staroveký Rím

  1. Rímska kultúra bola ovplyvnená Etruskami ich zvykmi, ich vyspelosťou
  2. Tarqunius superbus dal obohnať 7 pahorkov múrmi pred nimi postavil priekopu, a vytvoril z neho metropolis, určil svojho nástupcu S. tulia
  3. Pozri si všeobecnú históriu Ríma
  4. Pri stretnutí s filozofiou ju napred odmietajú ako dekadentný prúd, chcú si vystačiť s mores maiorum- zvyky praotcov, základné etické pravidlá, avšak neskôr si uvedomili, že ju musia prebrať od Grékov. Do doby úpadku Rím nikdy nevytvoril vlastnú filozofickú koncepciu, pretože mal iné historické poslanie ako Grécko
  5. Rimania boli realisti, pragmatici. Boli presvedčený, že filozofické úvahy majú mať reálny zmysel v Rímskom štáte- bola teoretickou súčasťou rímskej štátnosti- využívali ju ako podklad politických rozhodnutí, na zdôvodnenie svojej moci
  6. Od Grékov prebrali: epikureizmuis, stoizmus, skepticizmus, pytagoreizmus, platonizmus, aristotelova teória štátu.

Politické myslenie v Ríme

  1. Politická ideológia je viacmenej ucelený súbor ideí, kt. je východiskom spoločenskej praxe, resp. návodom na riadenie spoločnosti.
  2. V roku -509 vytvárajú republiku- začiatok politického myslenia v Ríme
  3. Po prvej secesii(prvé využitie ius resistendi) sa plebejci dožadujú politických práv
  4. Politické úrady republiky sú v SDP, pozri si to, skladajú sa z monarchistickej zložky( konzuli), aristokratickej zložky( senát), demokratická zložka- magistráty, z toho vyplýva, že to bola zmiešaná vláda, delenie
  5. Symbolom moci bol lictorský zväzok- fasces- prebraný od etruskov- od nich to prebral Benito
  6. Ústava bola nepísaná
  7. RES PUBLICA nie je to isté ako grécka DEMOKRACIA
  8. Rimania hovoria o potestas populi- ľudia si zvolia niekoho, kto im bude vládnuť a ľud si nebude vládnuť sám
  9. Vznikol tu spor medzi populármi a optimátmy na tom, kto má mať podiel na moci, či má viacej moci mať ľud alebo aristokracia
  10. Politické myslenie sa v ríme formuje až na konci republiky
  11. K tradícii rímskej res publici sa európa vracia o 1000 rokov neskôr v podobe napr Benátskej republiky, osvietenský myslitelia
  12. Otcovia rímskej teórie štátu Panaitos z Rhodu- hlava stoickej školy, autor diela O ústave a Polibios(prvý analyzoval politickú realitu v ríme na základe gréckych kritérií, opisuje rozmach rímskeho impéria, predpokladá aplikáciu gréckej filozofie v politickom myslení, podľa neho sa dá predísť degenerácii formy vlády, tým, že sa zmiešajú viaceré formy vlád)  autor Svetových dejín – obaja boli členovia fylhelénskeho krúžku( milovníci gréckej kultúry)
  13. Na konci republike povedal Seneca: „ V Ríme je všetko na predaj“
  14. Republiku sa pokúsili zachrániť Gracchovci.  Tiberius ako základné hodnoty charakterizoval concordiu- spoločensko ekonomická rovnováha- spolupráca všetkých spoločenských vrstiev
  15. Lucius Cornelius Sulla- optimát ževraj vzdelanec, v roku 88 sa stal konzulom, dal sa prevolať diktátorom, ževraj spravil poriadok v Ríme( odstránil korupciu, vraždy, bitky), urobil Rím bezpečným. Z jeho príchodom sa rozvinul záujem o históriu. Dovtedy Rím žil obchodom, právom, realitou. Do histórie začlenil aj kráľovstvo. Po 3 rokoch zložil svoju funkciu aj keď mal neobmedzenú moc

Gaius Iuius Ceasar

  1. Jeho kariéra ukazuje ako sa dá pomocou peňazí, intríg, kontaktov dostať k moci
  2. Chcel sa stať bohom na zemi, kumuloval v svojich rukách všetku moc
  3. Jeho vodjvodskému umeniu a inteligencii sa nevyrovnal nik
  4. Po tom, čo dobil Galiu a Belgicko sa pekne vydal na cestu do Egypta, kde sa baví s Kleopatrov :P:P
  5. Za pár mesiacov vydal cca 20 dôležitých zákonov, spísal všetko právo
  6. Umrel tak ako umrel, nepáčil sa senátorom, vraj porušil ústavnú tradíciu ríma
  7. Pohrebnú reč predniesol Antonius
  8. Cicero amnestoval spiklencov a potvrdil Caesarove zákony a plány

Principát

  1. Vytvoril ho Octavianus, v roku 27 n.l sa nazýval Augustus
  2. Vyhol sa označeniu kráľ, nazýval sa princeps inter pares- nemalo právny podklad, čerpalo z politickej filozofie Ciceróna
  3. Mal impérium- moc nad slobodnými ľuďmi
  4. Žil jednoduchým spôsobom života, mal úctu k senátu
  5. V tomto období zmenil Augustus obsah republikánskych úradov, kt. fungovali ďalej- milosrdná lož, myslel si, že mu to pomôže navrátiť Rím k cnosti.

Kľúčovým faktorom politického myslenia sa stáva roztržka medzi reálnym politickým vývojom spoločnosti v novom cisárskom režime a úporným konzervovaním mravných hodnôt orientovaných na republikánsku minulosť.

  1. V tomto období dochádza ku koherentnému vyjadreniu republikánskej ideológie- prvá politická ideológia Ríma- preloženie Platónových diel Ústava a Zákony do latinčiny Marcusom Tuliom Cicerónom- nepochádzal z nobility, neustále ho ponižovali, nemal rád nobilitu, bol vynikajúci rétor, duchom tiahol k aristokracii a mal sympatie k ľudu. Systematicky konfrontoval idei rímskych politikov a grécku filozofiu. Napísal knihu Politika- nazval tu spravodlivosť ekvabilitas- základ concordie vo svornosti občanov, ich rovnakých základných práv, kt. umožní konsensus universum. Politik je sluha verejnosti a chce aby bol obetavý, predvídavý, medidatívny, v období krízy odvážny, výrečný, má mať autoritu a za sebou vojenskú slávu. Na najvyššom mieste bola jednota štátu a občana( v knihe si to pozrieť troška lepšie)
  2. V tomto období sa rodí nová imperiálna filozofia založená na pytagoreizme, novoplatonizme a aristotelizme- svoju stratu práv občania odôvodnili univerzalizmom práva v Ríme
  3. Imperiálna ideológia bola snahou o niečo...