Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Právnická fakulta / Teória práva
otázky na test ZS - čo boli - bez zaruky (tp_-_testy_na_skusku_vyprac..doc)
1. Aké sú vonkajšie a vnútorne funkcie štátu
Vnútorné – ochrana verejneho poriadku a bezpečnosti občanov,
Ochrana práv a slobod občanov,
Ochrana súkromneho a verejneho majetku,
Organizacia hospodárskeho života
Socialna funkcia štátu,
Kultúrna funkcia štátu,
Funkcia ochrany životného prostredia a ochrana prirody
Vonkajšie: hospodárska, kultúrna a politická spolupráca s inými štátmi,
Obrana proti vonkajšej agresii, zabezpečenie obrany a ochrany,
2. Čo je to obmedzená vláda
Jedným základným pilierom právneho štátu, kde vládnu zákony a nie ľudia, je
princíp obmedzenej vlády, tzv. limited government. V takomto štáte štátne orgány
uskutočňujú svoje právomoci na základe práva a v medziach práva. Tento princíp
napomáha k tomu, aby štátne orgány vykonávali štátnu moc obmedzene a v prospech
občanov.
3. Čo je to kreačná nezávislosť výkonnej moci v prezidentskej republike
4. Akým spôsobom sa dá nadobudnúť štátne územie
Okupáciou,
Anexiou,
Vydržaním
Akcesiou,
Územnou cesiou,
Územnou adjukaciou,
5. Formy vlady, definicia a zlozky
Monarchie, Diktatury, Republiky,
Forma vlády je daná 2 faktormi: vzťahmi obyvateľstva k štátnej moci a k jej orgánom, povahou a zložením najvyšších orgánov a ich vzájomnými vzťahmi. Mimoriadne závažná je otázka vzťahu obyvateľstva k štátnej moci. Z analýzy formy vlády môžeme usúdiť, či určitý štát je monarchiou, alebo republikou, aká je miera demokratickosti daného štátu(priama a zastupiteľská demokracia; obmedzená, neobmedzená demokracia; formálna a neutrálna demokracia).
Monarchia môže byť konštitučná, v ktorej je panovník obmedzovaný ústavou; absolutistická, v ktorej panovník rozhoduje nezávisle a neobmedzene; stavovská, v ktorej sú právomoci panovníka obmedzované výsadami stavov; parlamentná, v ktorej hlavnú úlohu zohráva parlament a panovník je len reprezentačnou hlavou štátu.
Republiku rozlišujeme na parlamentnú a prezidentskú, podľa toho ktorý z najvyšších orgánov má silnejšie postavenie.
Prezidentská forma vlády sa uplatňuje hlavne s USA. Teoretickým východiskom tejto formy vlády je rozdelenie štátnej moci na zákonodarnú, výkonnú a súdnu. Tieto sú od seba nezávislé.
Tvorba vlády závisí od volieb prezidenta, pretože prezident je nielen formálnym reprezentantom štátu, ale je aj šéfom exekutívy. Vláda je vlastne len prezidentovým kabinetom. Pre jeho činnosť je rozhodujúce stanovisko tej politickej strany, ktorej členom je prezident.
Prezident je volený vo všeobecných voľbách. Základným vzťahom prezidentskej vládnej formy je nezodpovednosť parlamentu(kongresu), ktorý dokonca nemôže vysloviť prezidentovi ani jeho vláde nedôveru a prezident zas nemôže rozpustiť parlament.
V prezidentskej forme vlády neexistuje funkcia predsedu vlády(premiéra), pretože všetkými jeho právomocami disponuje priamo prezident.
Táto forma vlády vychádza z princípu konkurencie jednotlivých štátnych mocí a všeobecne sa považuje za stabilnejšiu ako parlamentná forma vlády.
Parlamentná forma vlády historicky vychádza z teórie suverenity ľudu, ktorý sa postupne transformoval do svojej konečnej formy- parlamentu. Postupne sa vyvíja parlamentarizmus ako forma vlády, v ktorej má rozhodujúce postavenie parlament. Obsahom parlamentnej vládnej formy sú vzájomné vzťahy medzi parlamentom a vládou. Tvorba vlády závisí od výsledkov volieb do parlamentu a úzko súvisí s politickou zodpovednosťou vlády parlamentu.
6. Slovenská republika je zvrchovaný, demokratický a právny štát. Územie
Slovenskej republiky je jednotné a nedeliteľné. Vysvetlite, ktoré časti definície vyjadrujú formy štátu a ako?
forma vlady: demokraticka; republika
st zriadenie: jednotny stat,
st režim: pravny stat
7. Základné myšlienky rule fo law
Nikto nemôže byť pozbavený života, slobody alebo majetku, pokiaľ neporušil pr. predpisy a táto skutočnosť nebola kvalifikovaná v riadnom súdnom procese
Nikto nemôže byť postavený nad zákon
V právnom štáte sa má uplatňovať vláda práva a nie vláda ľudí.
8. Stručne vysvetlite nezávislosť súdnictva v klasickom parlamentarizme.
9. Vymenujte spôsoby nadobúdania štátneho územia
Okupáciou,
Anexiou,
Vydržaním
Akcesiou,
Územnou cesiou,
Územnou adjukaciou,
10. Uveďte, podľa akých kritérií sa klasifikujú štátne orgány
11. Uveďte druhy kompetencií štátnych orgánov.
Územná
Vecná kompetencia
Osobná kompetencia
Funkčná kompetencia
Časová kompetencia
12. Základný princíp demokratického štátu a ktorý štátny orgán ho reprezentuje
Je to „štát, kde štátna moc sama seba obmedzuje, vopred danými, všeobecne záväznými
pravidlami platiacimi bez výnimky pre každého. Štátne orgány tohto štátu môžu konať
len to, čo im dovoľuje zákon. Občania môžu robiť všetko, čo im zákon nezakazuje.
Majú teda istotu, že moc nebude zasahovať do ustálených právnych
vzťahov neočakávanými a nepredvídateľnými zásahmi.“12 Z toho môžeme vyvodiť, že
základnou myšlienkou právneho štátu je diferencovanie vzťahu k právu zo strany štátu
a jeho orgánov a zo strany občanov.
Demokratický právny štát tvorí veľké množstvo navzájom sa podmieňujúcich
princípov.
13. Spôsoby zániku štátu a ich stručná charakteristika
Pričlenením- dochádza k pričleneniu jedného štátu k druhému alebo k integrácii dvoch a viacerých štátov.
Rozčlenením- dismembráciou- rozčlenenie pôvodného štátu na niekoľko štátov
(Česko-Slovensko), v dôsledku čoho pôvodný štát zaniká .
Súčasťou zániku doterajších štátov a vzniku nového štátu je sukcesia, čiže prechod práv a záväzkov štátu na nový štát.
14. Vymenovať *základné požiadavky* anglo americkej koncepcie rule fo law.
požiadavky anglo–americkej koncepcie právneho štátu (rule of law)
- v rule of law sa zvýraznili najmä tieto základné myšlienky:a) bez riadneho súdneho procesu nikoho nemožno pozbaviť života, slobody a majetku
b) nikto nie je nad zákonom
c) právo sa vyznačuje generalitou a nepôsobí retroaktívne...
15. Uveďte druhy kompetencií štátnych orgánov
Miestna /uzemná/
Vecná kompetencia
Osobná kompetencia
Funkčná kompetencia
Časová kompetencia
16. Koncepcia právneho štátu Rechtstaat
Koncepcia právneho štátu v kontinentálnej Európe vychádza z nemeckej
koncepcie z 14. storočia, z koncepcie „rechtsstaatu“.
Štát je viazaný právom a má presne vymedzené právomoci. Chápal sa ako antitéza policajného štátu.
Medzi charakteristické znaky rechtsstaatu patrí osobnosť človeka ako základná
spoločenská hodnota a panstvo zákona, čo zaväzuje všetky štátne orgány.
16. Princípy zloženého štátu.
V prípade zloženého štátu ide o princíp národný alebo historicky.
Poznáme federácie, konfederácie, únie.
Znaky zloženého štátu:
- zložený štát sa skladá minimálne z 2-ch územno-administratívnych jednotiek (štátov, republík, provincií, kantónov ..., ktoré disponujú štátnou suverenitou);
- subjekty utvárajúce spoločný štát si zachovávajú vlastnú štátnosť a suverenitu,
- potom má 2-tú sústavu najvyšších orgánov štátnej moci - právomoci a kompetencie orgánov tvoriacich SNOŠM spoločného štátu sú odvodené (obyčajne ide o kompetencie v oblasti meny, zahraničnej politiky, obrany štátu a pod);
- právomoci a kompetencie členských štátov zloženého štátu sú pôvodné (obyčajne ústavou, alebo zmluvou členské štáty zloženého štátu delegujú časť kompetencií na úroveň spoločných orgánov štátnej moci);
- 2-tá ústava, 2-jaké zákonodarstvo;
- 2-tý právny poriadok;
- najvyšší zákonodarný zbor je spravidla 2-komorový (výnimkou je napr. ČR);
- 2-té občianstvo, navonok sa uplatňuje spoločné občianstvo;
- Vymenujte a stručne charakterizujte znaky demokracie,
A, demokracia je vláda ľudu, vláda občanov na základe rozhodovania väčšiny, obmedzenej právami menšiny a jednotlivca
B, občania majú právo zúčastňovať sa na správe verejných vecí priamo alebo prostredníctvom svojich reprezentantov
C, platné právo umožňuje a ochraňuje slobodnú súťaž politických síl pred voľbami, v čase konania volieb, bezprostredne po voľbách a medzi voľbami, v rámci volebného obdobia stanoveného zákonom
D, právo zakotvuje ochranu vlastníctva a rovnaký zákonný obsah vlastníckeho práva všetkých vlastníkov, trhovú ekonomiku a hospodársku súťaž.
E, platné právo umožňuje a ochraňuje konanie volieb v pravidelných lehotách na základe všeobecného, rovného a priameho volebného práva, ktoré sa vykonáva tajným hlasovaním
F, právo zabezpečuje vonkajšiu a vnútornú kontrolu vykonávania verejnej moci reprezentantmi moci
1.Vymenujte znaky jednotného štátu.
jednotný štát, má 1ústavu a 1 sústavu najvyšších orgánov,
2. Čo je forma štátu, čo ju reprezentuje a stručne charakterizuj, jednotlivé zložky formy štátu.
špecifikuje usporiadanie štátnej moci a spôsoby jej uskutočňovania. Charakter moci a štátu sa prejavuje práve vo forme štátu. Forma štátu je spôsob usporiadania krajiny, jej správy a súdnictva, spôsob politického a občianskeho života, charakteru štátnych inštitúcií a orgánov, ich vzájomné vzťahy a vzťahy verejného života. Vzťah typu a formy štátu je zložitý a rôznorodý. Neplatí zásada, že štát určitého historického typu sa môže vyskytovať len v jedinej forme, takisto neplatí, že určitá forma štátu je viazaná len na určitý typ štátu.
Formu štátu tvoria zložky: forma vlády, štátne zriadenie a štátny režim poprípade aj politický režim. Z toho nám vyplýva, že forma štátu je nadradený pojem vo vzťahu k forme vlády, štátnemu zriadeniu, k štátnemu režimu a poprípade politickému režimu. Uvedené zložky možno v jednotlivých štátoch skúmať osobitne, pretože každá z nich sa vyznačuje špecifickými znakmi, charakteristickými pre ňu. Tieto zložky však spolu súvisia, viac alebo menej sa ovplyvňujú, a preto ak chceme poznať formu určitého štátu, musíme skúmať všetky jej zložky.
3.Vymenujte a stručne charakterizujte znaky ľudský práv.
Ľudské práva sa členia na tri generácie. Toto členenie vyjadruje nielen podstatu a znaky jednotlivých typov ľudských práv, ale aj historickú genézu ich vzniku.
Prvá generácia ľudských práv zahŕňa občianske a politické práva.
Druhú generáciu ľudských práv tvoria hospodárske, sociálne a kultúrne práva.
Tretia generácia ľudských práv predstavuje práva, ktoré prekračujú rámec prvej a druhej generácie, a zahŕňa pomerne široký okruh práv, ktoré možno charakterizovať ako práva solidarity.
1.Čo znamená kreačná nezávislosť súdnictva v klasickom parlamentarizme
Nezávislosť pri menovaní súdnej moci od výkonnej a zákonodarnej. Tento princíp je všeobecne narušený najmä pri kreácii súdnej moci, kde sudcovia sú spravidla menovaní prezidentom. Sú však menovaní natrvalo, čím sa tento vplyv značne obmedzuje.
1.štátna moc pochádza od ľudu .....,nepriamo alebo priamo. -- také niečo
-princíp?forma vlády?
Forma vlády zahrna sustavu najvyľľích orgánov štátu a vzájomné vzťahy medzi nimi,
Vzťah obyvateľstva k štátnej moci a naopak.
2. orgány všeobecnou osobnou kompetenciou, ústrednou územnou
Sú to organy s pôsobnosťou celoštátnou alebo na vymedzenom území
Osobná kompetencia: voči vymedzeným okruhom ľudí , napr. vojenske prokuratúry.
4. štát a jeho primárne znaky
teritótium, štátna moc, obyvateľstvo
# 5 princípy deľba moci, charakt prezidentskú republiku
1. Charakterizujte spôsob vlády v Totalitnom respektíve Policajnom štáte
Vláda v tomto štáte nie je obmedzená právom. Policajný štát je opakom demokratického štátu.
2. Vymenujte a stručne definujte princípy základných práv a slobôd
3. Charakterizujte Jednotný /unitárny/ štát, základné charakteristiky
jednotný štát, má 1ústavu a 1 sústavu najvyšších orgánov, jednotné zákony. Poznáme centralistický alebo decentralistický, unitárny štát.
4. Ktorý štátny orgán môže obmedziť princíp suverenity ľudu v právnom a demokratickom štáte, a ako?
Ústavný súd. Rozhodnutím o protiústavnosti referenda, v otázkach referenda, ktoré neprípušťa konanie referenda vo vzťahu k daňiam, ľudských práv.....
5. Ktorý princíp deľby moci sa neuplatňuje v rámci výkonnej a zákonodarnej štátnej moci,
nemožno uplatňovať ústavno- politickú zodpovednosť
1.Delba moci : horizontalna, vertikalna, vo vnútri statu
Horizontálna deľba štátnej moci
Jej úloha je presne definovať kompetencie, zaručiť vzájomnú kontrolu a efektívny výkon štátu. Podstatou horizontálnej deľby štátnej moci je rozdelenie centra moci štátu na tri zložky
Zákonodarná, výkonná a súdna
Vertikálna deľba štátnej moci
Jej podstatou je určiť kompetencie štátnych orgánov vo vertikálnej štruktúre, určiť kto je komu podriadený. Alebo kto môže o čom rozhodovať. Existujú tri uznávané pojmy : Centralizovaný model, federalizmus a konfederácia.
2.Europsky dohovor o ľudských právach - zasahovanie štátu do korešpondencie, rodiny a súkromia - v akých prípadoch?
Bol prijatý v roku 1950 v Ríme.
Právo na rešpektovanie súkromného a rodinného života
Každý má právo na rešpektovanie svojho súkromného a rodinného života, obydlia a korešpondencie.
Štátny orgán nemôže do výkonu tohto práva zasahovať okrem prípadov, keď je to v súlade so zákonom a nevyhnutné v demokratickej spoločnosti v záujme národnej bezpečnosti, verejnej bezpečnosti, hospodárskeho blahobytu krajiny, predchádzania nepokojom a zločinnosti, ochrany zdravia alebo morálky alebo ochrany práv a slobôd iných.
3.Definujte "pravomoc"
4.Zasadanie parlamentu - charakteristiky ..
Zasadnutie parlamentu zvoláva predseda NR SR v súlade s Rokovací poriadkom, parlament je uznášania schopný ak je prítomná nadpolovičná väčšina všetkách poslancov /76/, otvorení schodze prezentuje nadpolovičná väčšina všetkých poslancov.
5.Pyramidove členenie práva, zložky pyramidy, prečo ma práve takúto
štruktúru?
1. Ústava
Ústavné zákony
Výsledky referenda so silou ústavného zákona
Medzinárodné zmluvy zo silou vyššou ako zákon
2. Zákon
Výsledky referenda so silou ako je zákon
Medzinárodné zmluvy zo silou ako zákon
3. Nariadenia vlády
Vyhlášky, opatrenia a výnosy ministerstiev a ostatných ústredných orgánov št. správy
4. Všeobecne záväzne nariadenia samosprávy – mestské, obcné a územné zastupiteľstvá
Výsledky miestneho referenda
Všeobecne záväzné správne nariadenia