Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita sv. Cyrila a Metoda / Fakulta masmediálnej komunikácie / Základy marketingu
marketing material nejaky (test.z.marketingu.vyprac.otazky.doc)
Spotrebiteľský trh – trh, kt. vytvárajú všetci koneční spotrebitelia (domácnosti, jednotlivci).
Spotrebiteľské správanie – je reprezentované predovšetkým zjavnými a pozorovateľnými aktmi kt. sú nákup a spotreba.
Model spotrebiteľského správania
* tie 2 čiary majú byť takéto šípky –––>, tak si to tam doplnte..
Spotrebiteľ alebo konzument je ten, kto nadobúda produkty práce vo sfére obehu pre výrobnú spotrebu na ďalšie spracovanie alebo ten, kto si zaopatruje predmety nevýrobnej alebo osobnej spotreby cestou obchodu pre vykonávanie svojej činnosti alebo na uspokojovanie svojich osobných potrieb.
Faktory ovplyvňujúce nákupné správanie – kultúrne, spoločenské, osobné a psychologické faktory.
A) kultúrne – materiálne a nemateriálne zložky, tradície, zvyky, rituály, sociálne triedy..
B) spoločenské
- formálne a neformálne skupiny, rodina, spoločenská úloha a postavenie
- členské skupiny:
- primárne – stretávame sa s nimi pravidelne, máme s nimi neformálny vzťah, napr. rodina, priatelia, spolupracovníci
- sekundárne – vzťahy medzi členmi sú formálne a menej pravidelné, napr. náboženské skupiny, odbory
- referenčné skupiny
- ašpiračná skupina – skupina do kt. by sme chceli patriť
C) osobné faktory – vek, štádium životného cyklu, povolanie, ekonomická situácia, životný štýl, osobnosť a sebavedomie kupujúceho
- pokiaľ ide o vek a štádium životného cyklu, iné potreby, ale aj spôsoby ich uspokojovania, majú ľudia v prvých rokoch života a iné v staršom veku; iné slobodní a iné napr. rodina s viacerými deťmi
D) psychologické faktory – patrí sem predovšetkým motivácia v každom čase
Maslowová hierarchia potrieb:
Potreba sebarealizácie
(vlastného rozvoja)
Potreba uznania
(sebavedomia, poznania,
postavenia)
Sociálne potreby
(pocit spolupatričnosti, lásky)
Potreby istoty
(bezpečnosti, ochrany)
Fyziologické potreby (hlad, smäd)
* dajte si to do pyramídy
Proces rozhodovania o nákupe je súbor, kt. prechádza spotrebiteľ od uvedomenia si nákupu až po realizáciu. Má 5 krokov:
1. uvedomenie si nákupu (poznanie problému)
2. zhromažďovanie informácií
3. hodnotenie alternatív
4. nákupné rozhodnutie
5. správanie kupujúceho po nákupe
Individuálne rozdiely pri nákupe nového produktu
Nový produkt – výrobok, služba abo myšlienka, kt. potenciálny kupujúci prijíma ako nové.
Proces prijímania nového produktu = proces, ktorým prechádza jednotlivec od prvého počutia o inovácii po jej definitívne prijatie. V tomto procese spotrebitelia prechádzajú 5 etapami:
1. vnímanie – spotrebiteľ berie na vedomie nový produkt, ale nemá o ňom dostatok
informácií
2. záujem – spotrebiteľ je stimulovaný hľadať informácie o novom produkte
3. hodnotenie – spotrebiteľ uvažuje či má zmysel vyskúšať nový produkt
4. skúšanie – spotrebiteľ v obmedzenom rozsahu skúša nový produkt aby vedel
určiť akú hodnotu mu nový produkt prináša
5. prijatie – spotrebiteľ sa rozhodne pre pravidelnú spotrebu nového produktu
Typy organizácií:
- trh výrobnej sféry, resp. priemyselný trh – tvoria ho všetci jednotlivci a organizácie, kt. nakupujú tovary a služby určené ako vstup do ďalšieho výrobného procesu s cieľmi produkovať iné tovary a služby
- trh sprostredkovateľov – tvoria všetci jednotlivci a organizácie, kt. nakupujú tovary s cieľom ďalšieho predaja abo prenájmu so ziskom
- vládny trh – skladá sa z vládnych inštitúcií a ďalších orgánov štátnej správy kt. nakupujú tovary a služby potrebné na riadny výkon svojich f-cií
Nákupné správanie organizácií – zahŕňa nákupy tovarov a služieb pre výrobu ďalších produktov, kt. sa potom ďalej predávajú abo poskytujú.
Model nákupného správania organizácií
Model nákupného správania organizácií
Podľa Kotler, P. – Armstrong, G.: Marketing. SPN Bratislava 1992, s. 137.
Nakupujúca organizácia
Prostredie Nákupné
Nákupné centrum reakcie
Marketingové Ostatné
stimuly stimuly Výber produktu
Proces nákupného Výber dodávateľa
rozhodovania Objednané
Produkt Ekonomické množstvá
Cena Technologické Podmienky a
Distribúcia Politické Interpersonálne a individuálne termíny dodania
Propagácia Kultúrne vplyvy Podmienky servisu
Konkurenčné Platobné podmienky
Vplyvy nakupujúcej organizácie
Marketingový mix 4 P
Product Price Place Promotion
Produkt Cena Distribúcia Propagácia
Podstata Cena Odbytové cesty Komunikačný mix
Vlastnosti Ceníky Pokrytie Osobný predaj
Kvalita Rabaty Sortiment Reklama
Dizajn Zľavy Zásoby Podpora predaja
Značka Splatnosť Doprava Priamy marketing
Imidž Úverové podmienky Distribučný mix Public relations
Obal Kontraktačný mix Sponzorstvo
Doplnkové služby Výstavy
Záruky Balenie
Produktový mix Miesto predaja
a jeho úprava
(merchandising)
Internet
Ústna zvesť (chýr)
Identita spoločnosti
Marketingový mix – je súbor taktických marketingových nástrojov – výrobkovej, distribučnej a komunikačnej politiky, kt. firme umožňujú upraviť ponuku podľa želaní zákazníkov na cieľovom trhu
- z hľadiska predávajúceho: 4P – product (produkt), prize (cena), place (miesto, distribúcia), promotion (podpora)
- z hľ. kupujúceho: 4C – customer, cost, competition, channels
customer (spotrebiteľ) – firma nemôže uspokojiť potreby všetkých zákazníkov, musí sa zamerať na výber správneho zákazníka, resp. správnej cieľovej skupiny
cost (náklady) – náklady na výrobu produktu, na distribúciu, komunikáciu
competition (konkurencia) – pri vytváraní marketingového mixu musí firma poznať ciele a stratégie konkurencie
channels (kanály) – predstavujú rôzne formy distribúcie
Produkt podľa typu zákazníka
- spotrebné produkty
- produkty základného dopytu
- produkty dennej spotreby – zákazníci ich nakupujú pravidelne, niektoré denne, rutinne, nevykladajú veľa úsilia na ich nákup (cigarety, pečivo)
- impulzívne nakupované produkty – ich nákup zákazníci neplánujú, nevyhľadávajú ich, rozhodujú sa v danom mieste a okamihu, musia byť viditeľné, lebo zákazníci na ne inak nepomyslia
- produkty nakupované z neočakávanej potreby – nakupujú sa v určitej neočakávanej situácii, napr. dáždnik, keď je búrka
- produkty príležitostného dopytu – zákazník si ich vyberá, porovnáva ich kvalitu, cenu, pri nákupe vyžaduje informácie a pomoc, sú to zväčša drahšie výrobky (auto, nábytok..)
- rovnorodé – zákazník ich vníma ako rovnaké abo veľmi podobné a vyberá si tie, kt. majú lepšiu cenu
- rôznorodé – zákazník ich vníma ako odlišné, pri nákupe sú pre neho dôležité odlišnosti v cene, kvalite, farbe, štýle (napr. oblečenie, nábytok)
- produkty zvláštneho dopytu – sú pre zákazníka jedinečné, zákazník vyvinie zvláštne úsilie, aby ich nadobudol, nemusí ísť o drahé produkty, ale musia byť jedinečné, napr. musí ísť o určitú značku
- neuvážené (neznáme) produkty – zákazník o týchto produktoch nie je informovaný, nevyhľadáva ich
- nové (neznáme produkty) – zákazníci ešte o nich nevedia, ako neuvážené produkty ostanú dovtedy, kým sa zákazníci o nich nedozvedia
- pravidelne neuvažované produkty – napr. náhrobné kamene, encyklopédie, v bežných situáciách zákazníci nemajú motiváciu si ich kúpiť
Značka – označenie výrobku, jeho meno, logo, ale aj napr. farba, zvučka, časť piesne, kt. odlišuje a identifikuje určitého výrobcu. Dobrá značka je častokrát najcennejším majetkom firmy a dodáva výrobku imidž.
Medzi základné vlastnosti značky patrí: identifikačná, ochranná (zaručuje právnu ochranu), segmentačná (odlišuje tých, kt. ju používajú) a komunikačná funkcia (značka komunikuje, púta pozornosť, slúži pri výmene informácií).
Obal – prostriedok, kt. slúži na ochranu výrobku pred vonkajším prostredím, niekt. autori považujú obal za ďalší nástroj marketingového mixu.
Okrem ochrannej funkcie plní obal aj manipulačnú (má uľahčiť manipuláciu s produktom počas prepravy), komunikačnú (obal má prilákať pozornosť zákazníka, charakterizovať produkt) a informačnú funkciu (obal má informovať zákazníka o zložení produktu, o jeho používaní a záručnej dobe).
Produktový mix (PM)
- je súbor všetkých PR-ov a jednotlivých výrobkov abo služieb, kt. výrobca ponúka
- udáva informácie o sortimente produktov
- v rámci PM-u udáva počet rozdielnych PR-ov, kt. firma vyrába abo predáva
- dĺžka PM-u označuje celkový počet druhov produktu, kt. firma vyrába abo predáva
- hĺbka PM-u znamená koľko variantov sa ponúka každého druhu produktu v PR-e
- konzistencia PM-u označuje akú podobnosť majú jednotl. PR-y z hľ. užívania, distribúcie, ceny, atď.
Produktový rad (PR)
- je skupina výrobkov, kt. sú si navzájom veľmi blízke, majú podobné vlastnosti a sú určené rovnakej cieľavedomej skupine zákazníkov
- rozhodovanie o PR-e zahŕňa nasledujúce kroky a rozhodnutia:
- predĺženie PR-u – k predlžovaniu PR-u dochádza vtedy, keď firma zväčšuje PR jeho rozšírením; rozlišujeme predĺženie PR-u:
- smerom dole – rozširovanie smerom dole nastáva, keď firma začína rozširovať produkty v skupine vyšších cien a neskôr rozširuje svoj produktový rad smerom dole
- smerom dole – firmy, kt. majú svoje produkty v nižšej hladine cien, snažia sa prestúpiť do vyššej skupiny
- oboma smermi – firmy, kt. sa nachádzajú v strede trhu môžu využiť rozšírenie oboma smermi
- doplnenie PR-u – zväčšiť PR možno aj doplnením viacerých druhov produktov do existujúceho radu
- skrátenie PR-u – firma môže vypustiť produkt zo svojho PR-u vtedy, keď niektorá položka nedosahuje požadovaný zisk abo má nedostatok výrobných kapacít
Životný cyklus výrobkov – dokumentuje o vývoji objemu predaja a zisku behom životnosti produktu, obvykle má 5 základných fáz: fáza uvedenia na trh, fáza rastu, fáza zrelosti, fáza nasýtenia a fáza útmlu.
Stratégia vývoja nových produktov Proces vývoja nových výrobkov
Prieskum a hľadanie nápadov |
|
Posúdenie a výber nápadov |
|
Tvorba a posúdenie koncepcie nového výrobku |
|
Marketingová stratégia |
|
Ekonomická analýza |
|
Vývoj nového produktu |
|
Testovanie na trhu |
|
Komercializácia |
Cena – je vyjadrením hodnoty produktu. Táto hodnota je daná užitočnosťou produktu pre spotrebiteľa. Cena býva najčastejšie vyjadrená peniazmi. Môže mať však i podobu mimopeňažnej výmeny, kedy sa tovar vymieňa za tovar. Cena je nástroj marketingu, kt. tvorí príjmy podniku.
Faktory rozhodovania o cenách – interné a externé.
- interné faktory tvorby cien
- ciele marketingu – rozlišujeme 3 zákl. ciele marketingu: prežitie, maximalizácia bežného zisku a trhového podielu, vodcovstvo v kvalite
- stratégia marketingového mixu – cena je jedným z nástrojov marketingového mixu a jej výška musí byť v koordinácii s ostatnými nástrojmi mixu, aby spolu tvorili efektívny marketingový program, vo väčšine prípadoch firma rozhodne najprv o cene produktu a až potom sa venuje ostaným nástrojom marketingového mixu
- náklady – najnižšiu hranicu ceny určujú náklady, cena musí byť taká, aby pokryla náklady na vývoj produktu, na distribúciu, na komunikáciu a predaj výrobku a samozrejme aby zabezpečila podniku zisk; ak je cena produktu stanovená tak, že je nižšia ako náklady na produkt, hovoríme o dumpingovej cene
- organizácia tvorby cien v podniku – určovaním cien sa môžu zaoberať rôzne úrovne organizačnej štruktúry, záleží najmä od veľkosti podniku, ale aj iných faktoroch ako je typ podniku, filozofia podniku, kultúra podniku..; v malých firmách sa určovaním cien zaoberá vrcholový manažment; väčšie firmy si vytvárajú cenové oddelenia, kt. sa zaoberajú určovaním výšky cien jednotlivých produktov; cenové oddelenia spolupracujú s vrcholovým manažmentom a marketingovým oddelením
- externé faktory tvorby cien
- trh a dopyt – dopyt určuje najvyššiu hranicu ceny, vzťah medzi cenou a dopytom môže byť rôzny, závisí od typu trhu, podľa toho rozlišujeme 4 typy trhov:
- čistá konkurencia – na trhu sa nachádza veľké množstvo kupujúcich a predávajúcich, kt. obchodujú s rovnakými produktmi, pričom aj kupujúci aj predávajúci môže ovplyvniť cenu
- monopolistická konkurencia – trhu pozostáva z mnohých kupujúcich a predávajúcich, kt. obchodujú v rámci určitého cenového pásma a tým môžu diferencovať svoju ponuku; obchodujú s produktmi, kt. môžu byť rôzne z hľ. štýlu, dizajnu, vyhotovenia či doplnkových služieb
- oligopolistická konkurencia – trh tvoria niekoľkí predávajúci, kt. sú citliví na cenotvorbu a na marketingové stratégie, každý sleduje stratégiu a postup konkurencie
- čistý monopol – trh je tvorený len z 1 predávajúceho, monopol môže byť štátny, súkromný regulovaný a súkromný neregulovaný
- konkurencia – výrazne vplýva na tvorbu a pohyb cien, preto firmy venujú dostatok času na sledovanie cien konkurencie, môžu to robiť viacerými spôsobmi:
- získanie informácií od obchodníkov a zákazníkov
- získanie cenníka produktov konkurencie
- vlastný prieskum v predajni
- kúpa produktu od konkurencie
- ekonomické faktory – na tvorbu ceny vplýva inflácia, boom alebo recesia produktu, úroky, pôžičky
- politické a právne faktory – niekt. právne predpisy abo vládne nariadenia môžu určiť hranicu ceny, zvlášť po vstupe Slovenska do EÚ
Metódy tvorby cien:
- nákladovo orientovaná cena – k nákladom na produkt sa pripočíta určitá prirážka, kt. tvorí zisk, prirážka môže byť absolútna (prirážka na 1 produkt), relatívna (prirážka v pomere k predaju)
- dopytovo orientovaná cena – určenie cien na základe dopytu, keď je dopyt po produkte vysoký, firma môže stanoviť vyššiu cenu, keď je nízky stanoví nižšiu cenu
- hodnotovo orientovaná cena – určí sa cena na základe toho, akú hodnotu spotrebiteľ danému výrobku pripisuje; cena sa stanoví tak, aby zodpovedala tejto hodnote, napr. pri značkových výrobkoch môže firma dať vyššiu cenu
- cena založená na konkurencii – pri bežných trhových cenách firmu najviac ovplyvňuje cena konkurencie, menej pozornosti venuje nákladom na produkt abo dopytu, to či sa firma prispôsobí cenovej politike firmy záleží aj od typu konkurencie, vo väčšine prípadov menšie ceny nasledujú cenového vodcu
Ciele cenotvorby – cena môže byť stanovená za účelom prežitia, maximalizácie bežného zisku, maximalizácie bežných príjmov, maximalizácie využitia trhu, získania vedúceho postavenia produktu na trhu..
Model 3C popisuje situáciu pri stanovení ceny – ceny konkurencie a substitučných produktov, zákaznícke hodnotenie a............ ???
Distribúcia – je pohyb tovaru od výrobcu ku konečnému spotrebiteľovi.
Distribučná cesta – súbor všetkých organizácií, kt. sa zúčastňujú na tom, aby bol produkt dopravený od výrobcu k spotrebiteľovi.
Podľa toho, koľko spotrebiteľov sa zapojí do sprostredkovania tovaru od výrobcu ku konečnému spotrebiteľovi rozoznávame 2 základné úrovne distribučnej cesty:
- priama distribučná cesta – tovar sa dostáva priamo od výrobcu ku spotrebiteľovi abo pri priemyselných trhoch od výrobcu ku kupujúcej firme
- nepriama – medzi výrobcom a spotrebiteľom sa nachádza sprostredkovateľ
Funkcie distribučnej cesty:
- informovať – v rámci distribúcie je potrebné zistiť informácie o konkurentoch, externom prostredí
- podporiť predaj – šíriť informácie o jednotl. výhodných ponukách, kt. by mohli motivovať zákazníkov a prilákať ich a presvedčiť ku kúpe
- kontaktovať a hľadať potenciálnych zákazníkov a komunikovať s nimi
- ponúknuť – vedieť prispôsobiť ponuku konkrétnym zákazníkom
- uzavrieť dohodu – dohoda o cene, o množstve a čase dodania tovaru
- fyzická distribúcia – dodanie a skladovanie tovaru
Distribučné stratégie
- intenzívna distribúcia – tovary sa predávajú v čo najväčšom počte obchodných jednotiek, aby boli každému dostupné; intenzívna distribúcia sa využíva pri tovaroch dennej spotreby, pri lacných tovaroch, tovary nakupované v malom množstve a bez dlhého porovnávania s konkurenčnými výrobkami
- exkluzívna (výhradná) distribúcia – počet sprostredkovateľov je ohraničený, uplatňuje sa pri exkluzívnych, značkových tovaroch, výnimočných drahých produktoch (luxusné autá, drahé oblečenie, šperky, parfumy)
- selektívna distribúcia – do distribučného systému sa zapája viac ako jeden, ale nie všetci sprostredkovatelia; výrobca si vyselektuje sprostredkovateľov, kt. sa mu zdajú najvhodnejší pre predaj konkrétneho výrobku; umožňuje väčšiu kontrolu a menšie náklady ako je to pri intenzívnej distribúcii a väčšie pokrytie trhu ako pri extenzívnej
Maloobchod (MO)
- zahŕňa všetky aktivity, kt. sú spojené s predajom tovarov abo služieb priamo konečným spotrebiteľom pre ich osobné abo neosobné použitie
- maloobchodnú činnosť môžu vykonávať výrobcovia, veľkoobchodníci a maloobchodníci
- druhy MO-u: MO v predajniach, MO bez predajní (priamy predaj, predaj z automatov, predaj na ulici, ambulantný predaj)
- MO-né subjekty: špecializované predajne, obchodné domy, supermarkety, hypermarkety, diskontné predajne, obchody so zmiešaným tovarom
Veľkoobchod (VO)
- veľkoobchodná činnosť zahŕňa všetky aktivity, kt. sú spojené s predajom tovaru a služieb tým, kto ich kupuje za účelom ďalšieho predaja abo na použitie pri vlastnom podnikaní
- veľkoobchodné firmy nakupujú zvyčajne od výrobcov a predávajú maloobchodníkom, iným veľkoobchodníkom abo firmám
- funkcie VO-u:
nákup tovaru od výrobcu
predaj tovaru MO-u abo VO-u
prerozdelenie nakúpeného tovaru na menšie množstvá
skladovanie tovaru
preprava tovaru
financovanie a poskytnutie úveru
poradenstvo a poskytovanie informácií o trhu
Rozdiel medzi nakupovaným správaním organizácie a spotrebiteľa :
Faktory ovplyvňujúce nákupné správanie spotrebiteľa
Podľa Kotler, P. – Armstrong, G.: Marketing. SPN Bratislava 1992, s. 108.
Kultúrne Spoločenské
Osobné Psychologické
Vek a životný cyklus
Kultúra Referenčné skupiny Motivácia
Povolanie
Vnímanie Kupujúci
Rodina Ekonomická situácia
Subkultúra Učenie
Životný štýl
Rola a postavenie Mienky a postoje
Osobnosť
Spoločenská vrstva a sebauvedomenie
Faktory ovplyvňujúce nákupné správanie organizácií
Podľa Kotler, P. – Armstrong, G.: Marketing. SPN Bratislava 1992, s. 141.
Prostredie Organizácia
Interpersonálne Individuálne
Úroveň dopytu
Ciele Záujem
Ekonomická situácia Vek
Politika Autorita Príjem
Úrokové miery Vzdelanie Odberateľ
Procesy Postavenie Pracovné zaradenie
Tempo technologických Osobnosť
zmien Organizačná štruktúra Sympatie Postoj k riziku
Kultúra
Poiltické a legislatívne Systémy Presvedčivosť
vplyvy
Rozsah konkurencie
Sociálna zodpovednosť
-8-