Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Strojnícka fakulta / Inovácie
5.cast.doc (5.cast.doc)
1
5. INOVÁCIE VÝROBKOV
PRÍPRAVA A PLÁNOVANIE NOVÝCH VÝROBKOV
Kvalita
zabezpečenie spokojnosti zákazníka
Inovácie
zabezpečenie prežitia, dlhodobosť prosperity
Produktivita
zabezpečenie zisku podniku
Strategické faktory inovácie výrobkov
Faktory významnosti starostlivej prípravy a plánovania výrobkov:
- vysoká konkurencia na trhu všetkých druhov výrobkov
- neustále zrýchľovanie inovačných cyklov
- veľký potenciál variabilnosti výrobkov
- vplyv výrobkov na produktivitu, kvalitu a konkurencie schopnosť podnikania
- výrobok je integračnou zložkou podnikateľských aktivít
- náročnosť a riziká vývoja nových výrobkov.
Výrobok je materiálová vec, ktorá plní úžitkovú alebo inú funkciu pre zákazníka. Zákazník ho môže vlastniť a samostatne používať.
Klasifikácia výrobkov
Podľa vzťahu k výrobnému sortimentu sa rozlišujú:
- Základný výrobok - reprezentant, ktorý splňuje potreby očakávané zákazníkom a pôsobí ako štandard
- Rozšírený výrobok - vyznačuje sa dostatočnými vlastnosťami
- Výrobná línia - súbor výrobkov danej skupiny odlišujúci sa určitými vlastnosťami
- Potenciálny výrobok - budúci výrobok so zlepšenými parametrami
Postup prípravy nového výrobku
Príklad metodiky prípravy nových výrobkov:
- Tvorba výrobných ideí
- Koncept výrobku
- Testovanie konceptu
- Vypracovanie protokolu (špecifikácia výrobku)
- Prototypy výrobku
- Testovanie prototypov
- Pilotné výrobky
- Sériové výrobky
15 doporučení pre úspešnosť nového výrobku
- Existencia unikátnych vlastností výrobku a hodnoty pre zákazníka.
- Silná trhová orientácia výrobku
- Medzinárodná orientácia výrobku
- Významná predinovačná príprava
- Včasné definovanie výrobku
- Správne načasovanie vstupu na trh na báze marketingového plánu
- Správna organizačná štruktúra pre prípravu inovácie
- Silná podpora vrcholového manažmentu v celom cykle prípravy výrobku
- Synergia všetkých zainteresovaných zložiek
- Trhová atraktívnosť, ako kľúčový parameter pri rozhodovaní o alternatívach
- Aplikácia benchmarkingu (porovnávanie s najlepšími) v celom vývoji
- Riadenie procesu vývoja z hľadiska komplexnosti riešení, konzistentnosti, kvality a času.
- Zabezpečenosť inovácie príslušnými zdrojmi
- Zabezpečenie plnenia termínov bez dopadov na náklady a kvalitu
- Disciplinované dodržiavanie inovačného programu
Zatriedenie inovácií výrobkov
10 %
15 %
5 %
20 %
25 %
25 %
Novosť - firma
Novosť - trh
Svetová novosť
Rozšírenie sortimentu
Nové aplikácie
Diverzifikácia
Zlepšenie parametrov
Zníženie ceny
Postup pri inovácii výrobku
Inovačný nápad,
Koncept výrobku
Údaje, informácie, znalosti
Špecifikácia, Protokol
Koncepčný dizajn
Detailný dizajn
Prototyp
Výskumné práce
Funkčný vzor
Skúšanie
Finálny výrobok
Frekvencie aktivít v projektoch nových výrobkov
Náklady na aktivity v projektoch nových výrobkov
Špecifikácia výrobku - protokol
ETAPY INOVÁCIE VÝROBKOV
Úloha špecifikácie výrobku – stanoviť nevyhnutné požiadavky a znaky, ktoré sú rozhodujúce pre konštrukčné či marketingové riešenie výrobku.
Existujú dva hraničné prípady špecifikácie výrobkov:
- Špecifikácia je jednoznačne daná - špecifikácia sa obmedzuje na kontrolu reálnosti parametrov, resp. ich zmeny v stanovených limitoch.
- Špecifikácia je úplne neurčitá - typický príklad pre významné inovácie. V tomto prípade špecifikácia môže byť najdôležitejšou fázou tvorby výrobku.
Špecifikácia sa musí dotýkať všetkých parametrov výrobku:
- funkčných
- ekonomických
- technologických
- legislatívnych
- marketingových
- rozvojových
Dizajn (konštrukcia) výrobku
Typické koncepčné konštrukčné riešenia
- skladba výrobku - základné tvary a hlavné časti a ich vzťahy,
- rozdelenie funkcii a ich hlavné nosiče – materiály, rozmery, výpočty pevnosti,
- funkčné schémy
- prenos energie, pohybu síl...
- priestorové usporiadanie
- princípy riadenia a ovládania
- fyzické modely na overenie princípov
Typické detailné konštrukčné riešenia
- súčiastky, prvky, uzly
- štardizácia
- rozmery, tvar, tolerancie
- technologickosť
- presnosť, rozmerové obvody
- spoľahlivosť,
- spracovanie materiálov trvanlivosť
- povrchové úpravy
- servis, zoraďovanie
Hlavné riziká v etape koncepčného dizajnu sú:
- nedocenená koncepcia
- nevyužitie potenciálu možnosti výrobku
- precenená koncepcia
- nereálne ciele a podcenené náklady
Prototypy výrobkov
Prototyp
je definovaný ako fyzikálny model, ktorý obsahuje všetky podstatné prvky výrobku a umožňuje jeho skúšanie a hodnotenie v reálnych podmienkach
Funkcie prototypu pri vývoji výrobku
- Testovanie splnenia špecifikácie vo fyzickej forme
- Identifikácia kritických miest, smerov zlepšovania, modifikovania - spätná väzba v procese tvorby
- Získavanie hodnoverných informácií pre prípravu výroby a poskytovanie servisných služieb
SKÚŠOBNÍCTVO PRI VÝVOJI VÝROBKOV
Hnacie sily testovania a skúšania:
- skrátenie času vývoja nových výrobkov
- zníženie nákladov na testovanie a skúšky
- obohacovanie skúšok o nové atribúty
- zníženie rizika neodhalených slabých miest výrobku v celom životnom cykle
- kompatibilita testov v medzinárodnom meradle a certifikácia
- nové technológie testovania
Etapy inovačného cyklu | Funkcie skúšok |
Výrobková idea |
|
Koncept výrobku |
|
Vývoj výrobku Konštrukčné riešenie |
|
Prototyp |
|
Finálny výrobok |
|
Výroba |
|
Ukončenie životnosti výrobku |
|
Základné dimenzie testovania a skúšania výrobkov
A. | Získanie nových poznatkov (Otvorený súbor testov a skúšok podľa aktuálnych potrieb pre potreby vývoja alebo pre rozhodovanie o ďalšom postupe) |
B. | Testy podľa realizátora
|
C. | Typ kontaktu medzi skúšobňou a používateľom výsledkov skúšok
|
D. | Stupeň vyhodonotenia skúšok
|
E. | Úplnosť skúšok
|
F. | Singularita skúšok
|
G. | Frekvencia skúšok
|
H. | Skúšanie výrobkov podľa inovačných fáz
|
Základné technológie skúšania
Podľa stupňa zhody skúšaného objektu s finálnym výrobkom a podmienkami jeho použitia rozlišujeme tri druhy skúšok:
- Skúšanie na báze virtuálneho modelu
- Skúšanie na báze zjednodušených fyzikálnych modelov a simulácie prostredia
- Skúšanie finálnych výrobkov v reálnych podmienkach
Klasifikácia podľa organizácie skúšania
α – testy
Výrobok je testovaný priamo v podniku. Testovanie je integrované priamo s vývojom a výrobou.
β – testy
Výrobok je testovaný odberateľom ako dôležitá podmienka kontraktu na dodávky
γ – testy
Výrobok je testovaný v originálnych užívateľských podmienkach (trhové testy).
KONKURENCIESCHOPNOSŤ INOVOVANÝCH VÝROBKOV
Ústrednou myšlienkou vývoja nového výrobku je dosiahnutie jeho konkurencieschopnosti.
Pre účely analýzy je nutné realizovať 3 skupiny atribútov výrobku:
- Funkcie výrobku (vzťah k zákazníkovi)
- Črty výrobku (vzťah k samotnému výrobku)
- Výhody (vzťah k podnikaniu ako celku)
Funkčné parametre výrobku
Je to súbor vlastnosti, ktoré vymedzujú zmysel, účel, podstatu a použitie výrobku.
Funkčné parametre výrobku sa členia:
- podľa univerzálnosti
- špecifické pre danú kategóriu výrobku (rýchlosť, objem, ...)
- univerzálne (životnosť, spoľahlivosť, cena)
- podľa výrobkovej línie
- základné – určujúce funkcie
- doplnkové – dodatočné hodnoty k základným funkciám
- podporné – nie sú podstatné pre existenciu výrobku, ale zlepšujú trhový potenciál
Marketingové parametre výrobku
Táto skupina parametrov vytvára východiskové podmienky pre budúci predaj výrobkov (akceptovanie zákazníkmi, racionálny marketingový systém).
Typické príklady:
- cenový limit a možnosť modifikovania pre rôzne zákaznícke segmenty (imidž výrobku, znaky osobitosti)
- vplyv na distribučný systém (čas dodávky, miesto modifikácie)
- prevedenie výrobku (nízka, priemerná, výrobná, špičková úroveň)
Technologické parametre výrobku
- štýl (dojem, ktorým výrobok pôsobí na zákazníka).
Sumárny ukazovateľ vyjadrujúci spôsobilosť výrobku pre efektívnu výrobu.
Príklady technologických parametrov výrobkov:
- materiálová náročnosť - vyvolané investície
- energetická náročnosť - obrobiteľnosť materiálov
- prácnosť výroby - montovateľnosť
- vplyv na využitie kapacít - podiel normalizovaných dielcov
- manipulovateľnosť
Prof. Ing. Milan KOVÁČ, DrSc Inovácie a technická tvorivosť