zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Strojnícka fakulta / Inovácie

 

5.cast.doc (5.cast.doc)

1

5. INOVÁCIE VÝROBKOV

 

 

 

PRÍPRAVA A PLÁNOVANIE NOVÝCH VÝROBKOV

 

 

Kvalita

zabezpečenie spokojnosti zákazníka

Inovácie

zabezpečenie prežitia, dlhodobosť prosperity

Produktivita

zabezpečenie zisku podniku

Strategické faktory inovácie výrobkov

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Faktory významnosti starostlivej prípravy a plánovania výrobkov:

 

  1. vysoká konkurencia na trhu všetkých druhov výrobkov
  2. neustále zrýchľovanie inovačných cyklov
  3. veľký potenciál variabilnosti výrobkov
  4. vplyv výrobkov na produktivitu, kvalitu a konkurencie schopnosť podnikania
  5. výrobok je integračnou zložkou podnikateľských aktivít
  6. náročnosť a riziká vývoja nových výrobkov.

 

 

Výrobok je materiálová vec, ktorá plní úžitkovú alebo inú funkciu pre zákazníka. Zákazník ho môže vlastniť a samostatne používať.

 

Klasifikácia výrobkov

 

 

 

 

 

 

 

 

Podľa vzťahu k výrobnému sortimentu sa rozlišujú:

  1. Základný výrobok - reprezentant, ktorý splňuje potreby očakávané zákazníkom a pôsobí ako štandard
  2. Rozšírený výrobok - vyznačuje sa dostatočnými vlastnosťami
  3. Výrobná línia - súbor výrobkov danej skupiny odlišujúci sa určitými vlastnosťami
  4. Potenciálny výrobok - budúci výrobok so zlepšenými parametrami

Postup prípravy nového výrobku

 

 

 

Príklad metodiky prípravy nových výrobkov:

  1. Tvorba výrobných ideí
  2. Koncept výrobku
  3. Testovanie konceptu
  4. Vypracovanie protokolu (špecifikácia výrobku)
  5. Prototypy výrobku
  6. Testovanie prototypov
  7. Pilotné výrobky
  8. Sériové výrobky

15 doporučení pre úspešnosť nového výrobku

  1. Existencia unikátnych vlastností výrobku a hodnoty pre zákazníka.
  2. Silná trhová orientácia výrobku
  3. Medzinárodná orientácia výrobku
  4. Významná predinovačná príprava
  5. Včasné definovanie výrobku
  6. Správne načasovanie vstupu na trh na báze marketingového plánu
  7. Správna organizačná štruktúra pre prípravu inovácie
  8. Silná podpora vrcholového manažmentu v celom cykle prípravy výrobku
  9. Synergia všetkých zainteresovaných zložiek  
  10. Trhová atraktívnosť, ako kľúčový parameter pri rozhodovaní o alternatívach
  11. Aplikácia benchmarkingu (porovnávanie s najlepšími) v celom vývoji
  12. Riadenie procesu vývoja z hľadiska  komplexnosti riešení, konzistentnosti, kvality a času.
  13. Zabezpečenosť inovácie príslušnými zdrojmi
  14. Zabezpečenie plnenia termínov bez dopadov na náklady a kvalitu
  15. Disciplinované dodržiavanie inovačného programu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zatriedenie inovácií výrobkov

 

10 %

15 %

5 %

20 %

25 %

25 %

Novosť - firma

Novosť - trh

Svetová novosť

Rozšírenie sortimentu

Nové aplikácie

Diverzifikácia

Zlepšenie parametrov

Zníženie ceny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Postup pri inovácii výrobku

 

Inovačný nápad,

Koncept výrobku

Údaje, informácie, znalosti

Špecifikácia, Protokol

Koncepčný dizajn

Detailný dizajn

Prototyp

Výskumné práce

Funkčný vzor

Skúšanie

Finálny  výrobok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Frekvencie aktivít v projektoch nových výrobkov

 

 

 

Náklady na aktivity v projektoch nových výrobkov

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Špecifikácia výrobku - protokol

 

 

ETAPY INOVÁCIE VÝROBKOV

 

 

 

 

Úloha špecifikácie výrobkustanoviť nevyhnutné požiadavky a znaky, ktoré sú rozhodujúce pre konštrukčné či marketingové riešenie výrobku.

 

Existujú dva hraničné prípady špecifikácie výrobkov:

  1. Špecifikácia je jednoznačne daná -  špecifikácia sa obmedzuje na kontrolu reálnosti parametrov, resp. ich zmeny v stanovených limitoch.
  2. Špecifikácia je úplne neurčitá - typický príklad pre významné inovácie. V tomto prípade špecifikácia môže byť najdôležitejšou fázou tvorby výrobku.

 

Špecifikácia sa musí dotýkať všetkých parametrov výrobku:

  1. funkčných
  2. ekonomických
  3. technologických
  4. legislatívnych
  5. marketingových
  6. rozvojových

 

 

 

 

Dizajn (konštrukcia) výrobku 

 

 

 

Typické koncepčné konštrukčné riešenia

  1. skladba výrobku - základné tvary a hlavné časti a ich vzťahy,
  2. rozdelenie funkcii a ich hlavné nosiče – materiály, rozmery, výpočty pevnosti,
  3. funkčné schémy
  4. prenos energie, pohybu síl...
  5. priestorové usporiadanie
  6. princípy riadenia a ovládania
  7. fyzické modely na overenie princípov

 

Typické detailné konštrukčné riešenia

  1. súčiastky, prvky, uzly
  2. štardizácia
  3. rozmery, tvar, tolerancie
  4. technologickosť
  5. presnosť, rozmerové obvody
  6. spoľahlivosť,
  7. spracovanie materiálov trvanlivosť
  8. povrchové úpravy
  9. servis, zoraďovanie

 

Hlavné riziká v etape koncepčného dizajnu sú:

  1. nedocenená koncepcia
  2. nevyužitie potenciálu možnosti výrobku
  3. precenená koncepcia
  4. nereálne ciele a podcenené náklady

Prototypy výrobkov

 

 

 

Prototyp

je definovaný ako fyzikálny model, ktorý obsahuje všetky podstatné prvky výrobku a umožňuje jeho skúšanie a hodnotenie v reálnych podmienkach

 

 

 

 

 

 

 

 

Funkcie prototypu pri vývoji výrobku

  1. Testovanie splnenia špecifikácie vo fyzickej forme
  2. Identifikácia kritických miest, smerov zlepšovania, modifikovania - spätná väzba v procese tvorby
  3. Získavanie hodnoverných informácií pre prípravu výroby a poskytovanie servisných služieb

 

SKÚŠOBNÍCTVO PRI VÝVOJI VÝROBKOV

 

 

Hnacie sily testovania a skúšania:

  1. skrátenie času vývoja nových výrobkov
  2. zníženie nákladov na testovanie a skúšky
  3. obohacovanie skúšok o nové atribúty
  4. zníženie rizika neodhalených slabých miest výrobku v celom životnom cykle
  5. kompatibilita testov v medzinárodnom meradle a certifikácia
  6. nové technológie testovania

Etapy inovačného cyklu

Funkcie skúšok

Výrobková idea

  1. Overenie funkčného princípu
  2. Získanie základných poznatkov pre   koncepčné riešenie

Koncept výrobku

  1. Stanovenie hlavných parametrov výrobku
  2. Rozhodovanie o variantoch riešenia
  3. Informácie pre rozhodnutie o realizovateľnosti

Vývoj výrobku

Konštrukčné riešenie

  1. Údaje pre detailné konštruovanie, podpora riešenia pevnostných, rozmerových, funkčných, prevádzkových a iných charakteristík

Prototyp

  1. Overenie inovačného riešenia
  2. Informácie pre zlepšenia výrobku a pre technologickú prípravu výroby

Finálny výrobok

  1. Skúšky predpísané zákazníkom resp. normami

Výroba

  1. Skúšky pre zlepšenie technologickosti
  2. Desing for manufacturing
  3. Desing for assembly
  4. Príprava kontinuálnych inovácií

Ukončenie životnosti výrobku

  1. Informácie pre recykláciu výrobkov

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Základné dimenzie testovania a skúšania výrobkov

 

A.

Získanie nových poznatkov

(Otvorený súbor testov a skúšok podľa aktuálnych potrieb pre potreby vývoja alebo pre rozhodovanie o ďalšom postupe)

B.

Testy podľa realizátora

  1. podnikové (laboratórni pracovníci, experti a pod.)
  2. zákaznícke testy
  3. iné (externé organizácie, štátne skúšobne)  

C.

Typ kontaktu medzi skúšobňou a používateľom výsledkov skúšok

  1. prenos informácií (dotazníky, dokumentácia, počítačové technológie
  2. priamy kontakt (skúšobňa/zákazník, tímová práca)

D.

Stupeň vyhodonotenia skúšok

  1. rozhodnutie o akceptácii výrobku resp. jeho zamietnutie
  2. objasnenie príčinných súvislostí výsledkov skúšok

E.

Úplnosť skúšok

  1. vybrané atribúty výrobku (na základe skúsenosti resp. podľa noriem)
  2. komplexné skúšky (získanie znalostnej bázy)

F.

Singularita skúšok

  1. skúšanie výrobku samostatne
  2. skúšky variantov výrobku
  3. porovnávanie výrobku s konkurenciou  

G.

Frekvencia skúšok

  1. jednorázové skúšky (napr. pre získanie poznatkov)
  2. krátkodobé skúšky (na základe štatistických metód)
  3. dlhodobé skúšky  

H.

Skúšanie výrobkov podľa inovačných fáz

  1. prototypy výrobkov
  2. výrobky zo skúšobnej série
  3. výrobky zo sériovej výroby  

 

 

 

 

Základné technológie skúšania

 

 

 

 

Podľa stupňa zhody skúšaného objektu s finálnym výrobkom a podmienkami jeho použitia rozlišujeme tri druhy skúšok:

  1. Skúšanie na báze virtuálneho modelu
  2. Skúšanie na báze zjednodušených fyzikálnych modelov a simulácie prostredia
  3. Skúšanie finálnych výrobkov v reálnych podmienkach

 

 

Klasifikácia podľa organizácie skúšania  

α – testy

Výrobok je testovaný priamo v podniku. Testovanie je integrované priamo   s vývojom a výrobou.

β – testy

Výrobok je testovaný odberateľom ako dôležitá podmienka kontraktu na dodávky

γ – testy

Výrobok je testovaný v originálnych užívateľských podmienkach (trhové testy).

 

 

 

 

 

 

 

KONKURENCIESCHOPNOSŤ INOVOVANÝCH VÝROBKOV

 

 

Ústrednou myšlienkou vývoja nového výrobku je dosiahnutie jeho konkurencieschopnosti.

 

Pre účely analýzy je nutné realizovať 3 skupiny atribútov výrobku:

  1. Funkcie výrobku (vzťah k zákazníkovi)
  2. Črty výrobku (vzťah k samotnému výrobku)
  3. Výhody (vzťah k podnikaniu ako celku)

Funkčné parametre výrobku

 

 

 

 

 

Je to súbor vlastnosti, ktoré vymedzujú zmysel, účel, podstatu a použitie výrobku.

 

Funkčné parametre výrobku sa členia:

  1. podľa univerzálnosti
  1. špecifické pre danú kategóriu výrobku (rýchlosť, objem, ...)
  2. univerzálne (životnosť, spoľahlivosť, cena)
  1. podľa výrobkovej línie
  1. základné – určujúce funkcie
  2. doplnkové – dodatočné hodnoty k základným funkciám
  3. podporné – nie sú podstatné pre existenciu výrobku, ale zlepšujú trhový   potenciál

 

Marketingové parametre výrobku

 

 

 

 

Táto skupina parametrov vytvára východiskové podmienky pre budúci predaj výrobkov (akceptovanie zákazníkmi, racionálny marketingový systém).

 

Typické príklady:

  1. cenový limit a možnosť modifikovania pre rôzne zákaznícke segmenty (imidž výrobku, znaky osobitosti)  
  2. vplyv na distribučný systém (čas dodávky, miesto modifikácie)
  3. prevedenie výrobku (nízka, priemerná, výrobná, špičková úroveň)

Technologické parametre výrobku

 

 

 

  1. štýl (dojem, ktorým výrobok pôsobí na zákazníka).

 

Sumárny ukazovateľ vyjadrujúci spôsobilosť výrobku pre efektívnu výrobu.

 

Príklady technologických parametrov výrobkov:

- materiálová náročnosť                 - vyvolané investície

- energetická náročnosť                 - obrobiteľnosť materiálov

- prácnosť výroby                        - montovateľnosť

- vplyv na využitie kapacít                 - podiel normalizovaných dielcov

- manipulovateľnosť

 

 

Prof. Ing. Milan KOVÁČ, DrSc                Inovácie a technická tvorivosť