zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Strojnícka fakulta / Manažment podniku

 

prednaska 4 (4._manazment.doc)

4.    12.10 2009

Motívy na zavádzanie systémov kvality podľa ISO radu 9000

  1. Tlak zákazníkov – požiadavky záruky kvality – zákon č. 294/1999 Z.z. o zodpovednosti za škodu spôsobenú vadným výrobkom, zákon č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa
  2. Podmienky obstarávateľov vo verejných súťažiach
  3. Znižovanie nákladov na nekvalitu
  4. Získanie certifikátu podľa normy ISO 9001
  5. Možnosť vstupu na trhy EÚ
  6. Otvorenie príležitosti na novom trhu a udržanie podielu na trhu
  7. Dosiahnutie a udržanie požadovanej úrovne kvality dodávaného diela.

 

ŠTRUKTÚRA NORIEM ISO RADU 9000

Požiadavky na kvalitu

ISO 9004 – všeob. riadenie kvality a prvky systému riadenia

ISO 9001 desing vývoj, tech. Príprava výroby, služby, implementácia

ISO 9005 – kvalita - slovník

ISO 9003 výstupná kontrola, testovanie

ISO 9002 . výroba, implementácia

 

SYSTéM RIADENIA kvality ISO 9000

             

 

 

Požiadavky na kvalitu pre produkciu

 

 

Požiadavky na kvalitu v priebehu testovania a finálnej kontroly

 

 

 

Všeob. princípy zásady a metódy pre riadenie kvality

 

 

Zoznam zákadných pojmov

 

 

 

 

SÚBOR NORIEM ISO 9000 VZNIKOL:

  1. Ak nástroj systematického zabezpečenia stabilnej kvality výrobkov a služieb
  2. Ako nástroj prekonávania technických prekážok v obchode zjednocovaním , zdokonaľovaním a sprehľadnením spôsobu zabezpečovania kvality pre potreby hodnotenia

ISO 9000 – opisuje základy systémov manažérstva kvality a špecifikuje terminológiu systémov manažérstva kvality.

  1. ISO 9001 – špecifikuje požiadavky na systém manažérstva kvality tam, kde organizácia potrebuje preukázať svoju schopnosť poskytovať produkty, ktoré spĺňajú požiadavky zákazníka a použiteľných predpisov, a zameriava sa na zvýšenie spokojnosti zákazníka.
  2. ISO 9004 -  poskytuje návod, ktorý berie do úvahy tak efektívnosť, ako aj účinnosť systému manažérstva kvality : cieľom tejto normy je zlepšovanie výkonnosti organizácie, spokojnosti zákazníkov a ďalších zainteresovaných strán.
  3. ISO 19011 – poskytuje návod na audit systémov manažérstva kvality a environmentálneho manažérstva.
  4. OHSAS 18001 – hodnotenie ochrany zdravia a bezpečnosti pri práci. Udáva požiadavky na systém manažérstva BOZP, aby organizácia zlepšila výkonnosť a umožnila riadiť a vyhodnocovať riziká. Je použiteľná pre každú organizáciu.
  5. ISO 14000 – napomáha organizáciám vyriešiť problematiku environmentalistiky

 

AUDIT SA NEROVNÁ KONTROLE!!!

 

CHARAKTERISTIKA KONCEPCIE ISO :

  1. pomocou rady noriem ISO 9000 sa podarilo znaky kvality organizácie etablovať ako celosvetový štandard neutrálne pre všetky odvetvia a všetky veľkosti podnikov.
  2. normy ISO radu 9000 sú len súborom minimálnych požiadavkou na systém kvality organizácie
  3. nie sú záväzné ale len doporučujúce
  4. formálne uznanie systému manažmentu kvality nezávislým orgánom sa nazýva certifikácia
  5. veľký dôraz je kladený na dokumentáciu systému kvality. Medzi základné dokumenty patrí : politika kvality, príručka kvality, ciele kvality, smernica, pracovné postupy a ďalšie dokumentácie  

 

PLATÍ ALE ZÁSADA :

  1. Systém kvality nestačí mať dokonale zdokumentovaný, systém kvality musí fungovať v praxi !
  2. od organizácie sa očakáva, že svoj systém kvality pravidelne reviduje.

INTERNÁ DOKUMENTÁCIA SYSTÉMU KVALITY :

SMK zasahuje do všetkých oblastí riadenia a pôsobenia spoločnosti, ktorých dodržanie sa priebežne kontroluje a je zakotvený vo viacerých interných písomných dokumentoch. Medzi najdôležitejšie patria :

POLITIKA KVALITY – stanovuje záväzky spĺňania požiadaviek a trvalého zlepšovania efektívnosti systému kvality spoločnosti.

PRÍRUČKA KVALITY – definuje rozsah systému kvality, zdokumentované postupy a popis vzájomných väzieb medzi procesmi systému v zmysle ISO 9001 : 2000

CIELE KVALITY – Každoročne stanovuje merateľné ciele pre jednotlivé oblasti, ktorých plnenie kontroluje a následne hodnotí.

 

VÝZNAM CERTIFIKÁCIE :

  1. vlastniť certifikát manažérskeho systému je v súčasnosti nielen otázkou prestíže, ale aj kľúčom k novým možnostiam, ktoré trh prináša.
  2. certifikovaná organizácia môže mať aj vyššie šance ak sa uchádza o štátne zákazky alebo vstupuje do rôznych tendrov.
  3. hlavným prínosom certifikácie týchto systémov pre organizácie je však zlepšenie úrovne riadenia, identifikovanie slabých miest v riadení organizácie, dosiahnutie a udržanie požadovanej úrovne kvality poskytovaných produktov, znižovanie nákladov na reklamácie, nekvalitu a iné komparatívne výhody.
  4. po úspešnej certifikácií manažérskeho systému môže certifikovaný subjekt používať na svoju propagáciu príslušnú certifikačnú značku

 

model systému manažérstva kvality založený na procesnom prístupe

TRVALÉ ZLEPŠOVANIE SYSTÉMU

MANAŽÉRSTVA KVALITY

 

zákazník        zodpovednosť                                        zákazník

        manažmentu

 

 

                                                  manažérstvo                                                 merianie a anallýza                                              spokojnosť

                                                      zdrojov                                a zlepšovanie                

                                                                                                                                                                                 

požadavky        vstup              realizácia                        produkt                splnenie

                                                           výstup        požiadaviek

 

 

 

8 PRINCÍPOV MANAŽÉRSTVA KVALITY

  1. orientácia na zákazníka
  2. vodcovstvo
  3. zapojenie ľudí
  4. procesný prístup
  5. systémový princíp
  6. systémový prístup k manažérstvu
  7. neustále zlepšovanie
  8. orientácia na fakty při rozhodovaní
  9. vzájemná prospěšnost vzťahov s dodávatľmi

 

 

 

FUNKCIE RIADENIA

 

Obsahom riadenia sú : FUNKCIE RIADENIA

 

  1. základné : PLÁNOVANIE, ORGANIZOVANIE, KONTROLA
  2. doplňujúce : ROZHODOVANIE, REGULOVANIE, KOORDINOVANIE

 

GRAFICKÉ ZOBRAZENIE RIADIACICH VZŤAHOV – VŠEOBECNÝ MODEL RIADENIA

Subjekty manažmentu

 

MANAŽÉRI, VLASTNÍCI, ZAMESTNANCI

Objekt manažmentu

 

Prebiehajúce pracovné procesy v organizácii

1

2

3

 

 

 

 

O

R

G

A

N

I

Z

Á

C

I

A

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. vzťahy funkcie plánovania 2. vzťahy funkcie organizovania 3. vzťahy funkcie kontrolovania

 

 

 

 

 

 

 

FUNKCIE RIADENIA:

 

PLÁNOVANIE        ORGANIZOVANIE                        KONTROLA

varianty plánov        náhodné a systémové                    zhody, nezhody  a

aktualizácia plánov        vplyvy – identifikácia                záznamy

 

ROZHODOVANIE        REGULÁCIA                                 KOORDINOVANIE

optimalizácia        eliminácia                                riešenie nezhôd

 

realizácia plánu        udržiavanie org. Úrovne

 

 

PLÁNOVANIE

Vízia firmy – Poslanie firmy – Politika kvality – Stratégia firmy – Ciele firmy – Plány firmy

Plánovanie vo firme treba venovať náležitú pozornosť, pretože je iste múdrejšie odstraňovať chyby pri koordinovaní jednotlivých zámerov a pri príprave plánov na papieri, ako v priebehu ich realizácie. Treba si tiež uvedomiť že pre plánovanie platí :          Kto neplánuje plánuje vlastný krach.

 

 

1