Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Strojnícka fakulta / Manažment podniku
prednaska 4 (4._manazment.doc)
4. 12.10 2009
Motívy na zavádzanie systémov kvality podľa ISO radu 9000
- Tlak zákazníkov – požiadavky záruky kvality – zákon č. 294/1999 Z.z. o zodpovednosti za škodu spôsobenú vadným výrobkom, zákon č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa
- Podmienky obstarávateľov vo verejných súťažiach
- Znižovanie nákladov na nekvalitu
- Získanie certifikátu podľa normy ISO 9001
- Možnosť vstupu na trhy EÚ
- Otvorenie príležitosti na novom trhu a udržanie podielu na trhu
- Dosiahnutie a udržanie požadovanej úrovne kvality dodávaného diela.
ŠTRUKTÚRA NORIEM ISO RADU 9000
Požiadavky na kvalitu
ISO 9004 – všeob. riadenie kvality a prvky systému riadenia
ISO 9001 desing vývoj, tech. Príprava výroby, služby, implementácia
ISO 9005 – kvalita - slovník
ISO 9003 výstupná kontrola, testovanie
ISO 9002 . výroba, implementácia
SYSTéM RIADENIA kvality ISO 9000
Požiadavky na kvalitu pre produkciu
Požiadavky na kvalitu v priebehu testovania a finálnej kontroly
Všeob. princípy zásady a metódy pre riadenie kvality
Zoznam zákadných pojmov
SÚBOR NORIEM ISO 9000 VZNIKOL:
- Ak nástroj systematického zabezpečenia stabilnej kvality výrobkov a služieb
- Ako nástroj prekonávania technických prekážok v obchode zjednocovaním , zdokonaľovaním a sprehľadnením spôsobu zabezpečovania kvality pre potreby hodnotenia
ISO 9000 – opisuje základy systémov manažérstva kvality a špecifikuje terminológiu systémov manažérstva kvality.
- ISO 9001 – špecifikuje požiadavky na systém manažérstva kvality tam, kde organizácia potrebuje preukázať svoju schopnosť poskytovať produkty, ktoré spĺňajú požiadavky zákazníka a použiteľných predpisov, a zameriava sa na zvýšenie spokojnosti zákazníka.
- ISO 9004 - poskytuje návod, ktorý berie do úvahy tak efektívnosť, ako aj účinnosť systému manažérstva kvality : cieľom tejto normy je zlepšovanie výkonnosti organizácie, spokojnosti zákazníkov a ďalších zainteresovaných strán.
- ISO 19011 – poskytuje návod na audit systémov manažérstva kvality a environmentálneho manažérstva.
- OHSAS 18001 – hodnotenie ochrany zdravia a bezpečnosti pri práci. Udáva požiadavky na systém manažérstva BOZP, aby organizácia zlepšila výkonnosť a umožnila riadiť a vyhodnocovať riziká. Je použiteľná pre každú organizáciu.
- ISO 14000 – napomáha organizáciám vyriešiť problematiku environmentalistiky
AUDIT SA NEROVNÁ KONTROLE!!!
CHARAKTERISTIKA KONCEPCIE ISO :
- pomocou rady noriem ISO 9000 sa podarilo znaky kvality organizácie etablovať ako celosvetový štandard neutrálne pre všetky odvetvia a všetky veľkosti podnikov.
- normy ISO radu 9000 sú len súborom minimálnych požiadavkou na systém kvality organizácie
- nie sú záväzné ale len doporučujúce
- formálne uznanie systému manažmentu kvality nezávislým orgánom sa nazýva certifikácia
- veľký dôraz je kladený na dokumentáciu systému kvality. Medzi základné dokumenty patrí : politika kvality, príručka kvality, ciele kvality, smernica, pracovné postupy a ďalšie dokumentácie
PLATÍ ALE ZÁSADA :
- Systém kvality nestačí mať dokonale zdokumentovaný, systém kvality musí fungovať v praxi !
- od organizácie sa očakáva, že svoj systém kvality pravidelne reviduje.
INTERNÁ DOKUMENTÁCIA SYSTÉMU KVALITY :
SMK zasahuje do všetkých oblastí riadenia a pôsobenia spoločnosti, ktorých dodržanie sa priebežne kontroluje a je zakotvený vo viacerých interných písomných dokumentoch. Medzi najdôležitejšie patria :
POLITIKA KVALITY – stanovuje záväzky spĺňania požiadaviek a trvalého zlepšovania efektívnosti systému kvality spoločnosti.
PRÍRUČKA KVALITY – definuje rozsah systému kvality, zdokumentované postupy a popis vzájomných väzieb medzi procesmi systému v zmysle ISO 9001 : 2000
CIELE KVALITY – Každoročne stanovuje merateľné ciele pre jednotlivé oblasti, ktorých plnenie kontroluje a následne hodnotí.
VÝZNAM CERTIFIKÁCIE :
- vlastniť certifikát manažérskeho systému je v súčasnosti nielen otázkou prestíže, ale aj kľúčom k novým možnostiam, ktoré trh prináša.
- certifikovaná organizácia môže mať aj vyššie šance ak sa uchádza o štátne zákazky alebo vstupuje do rôznych tendrov.
- hlavným prínosom certifikácie týchto systémov pre organizácie je však zlepšenie úrovne riadenia, identifikovanie slabých miest v riadení organizácie, dosiahnutie a udržanie požadovanej úrovne kvality poskytovaných produktov, znižovanie nákladov na reklamácie, nekvalitu a iné komparatívne výhody.
- po úspešnej certifikácií manažérskeho systému môže certifikovaný subjekt používať na svoju propagáciu príslušnú certifikačnú značku
model systému manažérstva kvality založený na procesnom prístupe
TRVALÉ ZLEPŠOVANIE SYSTÉMU
MANAŽÉRSTVA KVALITY
zákazník zodpovednosť zákazník
manažmentu
manažérstvo merianie a anallýza spokojnosť
zdrojov a zlepšovanie
požadavky vstup realizácia produkt splnenie
výstup požiadaviek
8 PRINCÍPOV MANAŽÉRSTVA KVALITY
- orientácia na zákazníka
- vodcovstvo
- zapojenie ľudí
- procesný prístup
- systémový princíp
- systémový prístup k manažérstvu
- neustále zlepšovanie
- orientácia na fakty při rozhodovaní
- vzájemná prospěšnost vzťahov s dodávatľmi
FUNKCIE RIADENIA
Obsahom riadenia sú : FUNKCIE RIADENIA
- základné : PLÁNOVANIE, ORGANIZOVANIE, KONTROLA
- doplňujúce : ROZHODOVANIE, REGULOVANIE, KOORDINOVANIE
GRAFICKÉ ZOBRAZENIE RIADIACICH VZŤAHOV – VŠEOBECNÝ MODEL RIADENIA
Subjekty manažmentu
MANAŽÉRI, VLASTNÍCI, ZAMESTNANCI
Objekt manažmentu
Prebiehajúce pracovné procesy v organizácii
1
2
3
O
R
G
A
N
I
Z
Á
C
I
A
1. vzťahy funkcie plánovania 2. vzťahy funkcie organizovania 3. vzťahy funkcie kontrolovania
FUNKCIE RIADENIA:
PLÁNOVANIE ORGANIZOVANIE KONTROLA
varianty plánov náhodné a systémové zhody, nezhody a
aktualizácia plánov vplyvy – identifikácia záznamy
ROZHODOVANIE REGULÁCIA KOORDINOVANIE
optimalizácia eliminácia riešenie nezhôd
realizácia plánu udržiavanie org. Úrovne
PLÁNOVANIE
Vízia firmy – Poslanie firmy – Politika kvality – Stratégia firmy – Ciele firmy – Plány firmy
Plánovanie vo firme treba venovať náležitú pozornosť, pretože je iste múdrejšie odstraňovať chyby pri koordinovaní jednotlivých zámerov a pri príprave plánov na papieri, ako v priebehu ich realizácie. Treba si tiež uvedomiť že pre plánovanie platí : Kto neplánuje plánuje vlastný krach.
1