Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Strojnícka fakulta / Manažment podniku
prednaska 7 (7777.doc)
7. 2.11 2009
Strategický manažment
- Predstavuje základný nástroj riadenia firmy ako celku v globálnom prostredí. Vzhľadom k neustálym zmenám spoločnosti význam strategického manažmentu rastie a jeho ignorovanie či podvedomé vykonávanie strategických aktivít môže vyradiť firmu z konkurenčného boja
Prioritnou úlohou strategického manažmentu je zabezpečiť prosperitu firmy, pričom do úvahy sa musí brať etické hľadisko. V súčasnosti sa presadzuje myšlienka, že zisk nie je jediným meradlom úspešnosti spoločnosti. Orientácia na krátkodobé ciele ide často na úkor inovačných aktivít spoločnosti. Prosperitu musíme chápať ako napĺňanie viacerých cieľov súčasne. Tieto ciele vzťahujeme vzhľadom na oblasť financií, rozvoja a rastu spoločnosti, spokojnosti zákazníkov a interných procesov /podľa metodológie Balanced Scorecard/
Stratégický manažment v kontexte hierarchických úrovní
(pyramída)
Strategický manažment 1. Korporatívna stratégia
Taktický manažment 2. Business stratégia
Operatívny manažment 3. Stratégia podnikateľských jednotiek
1, Vrcholový manažment – dosahovanie cieľov za podnik ako celok
2, stratégia podnikateľskej jednotky – rozloženie úloh manažmentu – vytvárajú vlastnú stratégiu orientovanú na vybrané aktivity
3. základné manažmenty firiem – marketingová, výrobná, finančná, personálna, informačná stratégia
Porovnanie strategického a taktického manažmentu
CHARAKTERISTIKA TAKTIKA STRATÉGIA
Rozhodovacie podmienky podrobné informácie neúplné informácie
Za stavu istoty za stavu neistoty
Až neurčitosti
Miera všeobecnosti nízka vysoká
Spätná väzba rýchla pomalá
Dôsledky zvratné nezvratne a kritické
Opakovateľnosť pravidelná takmer žiadna
Prevládajúce kritéria KD zisky upevňovacie pozície
Okolie bezprostredne odvetvové makro prostredie
VYMEDZENIE POJMU STRATÉGIA
- Pôvodný význam pojmu stratégia :
Stratos (armáda) + agos (vediem) = vojenské umenie – stratégia je príprava PRED začatím konfliktu boja /určenie, miesta, času, prostriedkov/ ciele sa môžu meniť, ide o konfliktnú situáciu, kde proti sebe stoja 2 alebo viac strán, pričom každá strana chce vyhrať /sledujeme dosiahnutie úspechu/
- Strategos – funkcia najvyššieho veliteľa v Grécku, ide teda o umenie vedenia vojny, prekonanie nepriateľa
- Odvodené od gréckeho slova stratos /generál/ a v širšom kontexte pôvodne označovalo umenie a vedu, ako riadiť vojenské operácie a veliť vojskám
Stratégia podľa Porter
- Konkurenčná stratégia je spôsob dosiahnutia vytýčenej konkurenčnej pozície firmy na konkrétnom trhu na základe určitej konkurenčnej výhody
- Stratégia je kombináciou cieľov a prostriedkov, resp. opatrení na ich dosiahnutie
- Určenie strategickej skupiny, je konkretizovaná na základe analýzy odvetvia a pozíciou podniku v odvetví
Charakteristické znaky strategických procesov
- Dlhodobé účinky – dlhodobosť
- Prežitie systému ako celku
- Nemožnosť extrapolácie – trendy nemusia zostať zachované
- Novosť,, neopakovateľnosť
- Variantnosť riešení
- Veľký počet stupňov voľnosti
- Strategické zlomy
- Komplexnosť, veľký rozsah problémov
- Protichodnosť produktov
- Zložitosť a mnohofaktorovosť
- Nelineárnosť, nelineárne závislosti
- nevratnosť procesov – ireverzibilita
- Existencia prahových efektov
Sekvenčný model strategického manažmentu
Vykonáva sa v sekvenciách /sled krokov/ : sekvencia = následovnosť, postupnosť
Formulácia implementácia kontrola
Spätná väzba
- Slúži na zosúladenie stratégie a štruktúry
- Postupný model, ktorý spôsobuje časové predĺženie plánovania
- Nie je ideálny, lebo je lepšie, ak činnosti paralelne spätne /vtedy sa dajú odchýlky odstrániť hneď a zistiť príčiny/
V skutočnosti tento proces nemusí byť sekvenčný, môže byť aj paralelný. Sekvenčný model je len zjednodušeným modelom, v skutočnosti existujú medzi jednotlivými fázami spätné väzby
3, identifikácia príležitostí a hrozieb
2, analýya prostredia
Swot analýza
8, hodnotenie výsledkov
6. formulovanie stratégií
7, relizácia stratégií
5, identifikácia silných a slabých stránok
4, analýya zdrojov a kapacít organizácie
1, Definovanie súcasného poslania organizácie, jej cieľová možnosť
Matica generických konkurenčných stratégií podľa Portera
2, Nákladové vodcovstvo
3b, Nákladová špecializácia
3a, Diferencná špecializácia
1, diferenciácia
Nízke náklady
deferenciácia
Konkurenčná výhoda
úzky
široký
Konkurenčný priestor
Generická stratégia minimalizácie nákladov
- Cieľ je prekonať konkurentov produkciou tovarov alebo poskytovaním služieb pri nižších nákladoch
- Nákladový vodca sa rozhoduje pre úzky rozsah výrobkovej direrenciácie /produkty diferencie len do takej miery, aby udržal nízke náklady/
- Ignoruje rozdielne trhové segmenty a zameriava sa na priemerného spotrebiteľa – pri kombinovaní výrobku a trhu hľadá takú úroveň diferenciácie, ktorá vyhovuje priemernému spotrebiteľovi
Výhody:
- Zmyslom je dosiahnuť konkurenčnú výhodu vytvorením výrobku alebo služby, ktoré sú spotrebiteľom vnímané ako zvláštne, výnimočné
- Za neobyčajný výrobok požaduje podnik nadpriemernú cenu – tá je zvyčajne oveľa vyššia ako cena nákladového vodcu
- Podnik sa orientuje ako súbor množstva segmentov, rozhoduje sa, či bude ponúkať produkty prispôsobené každému segmentu, alebo bude obsluhovať len niektoré segmenty
Nevýhody:
- Rozdiel v nákladoch a cenách oproti konkurentom s klesajúcimi nákladmi môže byť príliš veľký na to, aby zákazníci ostali verní firme .....
GENERICKÁ STRATÉGIA ÚZKEHO ZAMERANIA
Výhody:
- Je upriamená na uspokojovanie potrieb obmedzenej skupiny spotrebiteľov alebo vyhraneného segmentu, nachádza príležitosti v podobe trhových medzier
- Na zvolenom segmente sa špecializačná stratégia uplatňuje prostredníctvom diferenciácie m