zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Strojnícka fakulta / Manažment podniku

 

prednaska 7 (7777.doc)

7.   2.11 2009

Strategický manažment

  1. Predstavuje základný nástroj riadenia firmy ako celku v globálnom prostredí. Vzhľadom k neustálym zmenám spoločnosti význam strategického manažmentu rastie a jeho ignorovanie či podvedomé vykonávanie strategických aktivít môže vyradiť firmu z konkurenčného boja

 

Prioritnou úlohou strategického manažmentu je zabezpečiť prosperitu firmy, pričom do úvahy sa musí brať etické hľadisko. V súčasnosti sa presadzuje myšlienka, že zisk nie je jediným meradlom úspešnosti spoločnosti. Orientácia na krátkodobé ciele ide často na úkor inovačných aktivít spoločnosti. Prosperitu musíme chápať ako napĺňanie viacerých cieľov súčasne. Tieto ciele vzťahujeme vzhľadom na oblasť financií, rozvoja a rastu spoločnosti, spokojnosti zákazníkov a interných procesov /podľa metodológie Balanced Scorecard/

 

 

 

Stratégický manažment v kontexte hierarchických úrovní

 

(pyramída)

 

Strategický manažment                     1. Korporatívna stratégia

 

Taktický manažment                                            2. Business stratégia

 

Operatívny manažment                                                        3. Stratégia podnikateľských jednotiek

 

 

1, Vrcholový manažment – dosahovanie cieľov za podnik ako celok

2, stratégia podnikateľskej jednotky – rozloženie úloh manažmentu – vytvárajú vlastnú stratégiu orientovanú na vybrané aktivity

3. základné manažmenty firiem – marketingová, výrobná, finančná, personálna, informačná stratégia

 

 

 

Porovnanie strategického a taktického manažmentu

 

CHARAKTERISTIKA                        TAKTIKA                        STRATÉGIA

Rozhodovacie podmienky                      podrobné informácie                  neúplné informácie

                                                                    Za stavu istoty                             za stavu neistoty

                                                                          Až neurčitosti

 

Miera všeobecnosti                          nízka                                                 vysoká

 

Spätná väzba                                         rýchla                                                   pomalá

 

Dôsledky                                               zvratné                                                   nezvratne a kritické

 

Opakovateľnosť                                  pravidelná                                              takmer žiadna

 

Prevládajúce kritéria                           KD zisky                                                 upevňovacie pozície

 

Okolie                                                   bezprostredne odvetvové                    makro prostredie

 

 

VYMEDZENIE POJMU STRATÉGIA

  1. Pôvodný význam pojmu stratégia :

Stratos (armáda) + agos (vediem) = vojenské umenie – stratégia je príprava PRED začatím konfliktu boja /určenie, miesta, času, prostriedkov/ ciele sa môžu meniť, ide o konfliktnú situáciu, kde proti sebe stoja 2 alebo viac strán, pričom každá strana chce vyhrať /sledujeme dosiahnutie úspechu/

  1. Strategos – funkcia najvyššieho veliteľa v Grécku, ide teda o umenie vedenia vojny, prekonanie nepriateľa
  2. Odvodené od gréckeho slova stratos /generál/ a v širšom kontexte pôvodne označovalo umenie a vedu, ako riadiť vojenské operácie a veliť vojskám

 

Stratégia podľa Porter

  1. Konkurenčná stratégia  je spôsob dosiahnutia vytýčenej konkurenčnej pozície firmy na konkrétnom trhu na základe určitej konkurenčnej výhody
  2. Stratégia je kombináciou cieľov a prostriedkov, resp. opatrení na ich dosiahnutie
  3. Určenie strategickej skupiny, je konkretizovaná na základe analýzy odvetvia a pozíciou podniku v odvetví

 

Charakteristické znaky strategických procesov

  1. Dlhodobé účinky – dlhodobosť
  2. Prežitie systému ako celku
  3. Nemožnosť extrapolácie – trendy nemusia zostať zachované
  4. Novosť,, neopakovateľnosť
  5. Variantnosť riešení
  6. Veľký počet stupňov voľnosti
  7. Strategické zlomy
  8. Komplexnosť, veľký rozsah problémov
  9. Protichodnosť produktov
  10. Zložitosť a mnohofaktorovosť
  11. Nelineárnosť, nelineárne závislosti
  12. nevratnosť procesov – ireverzibilita
  13. Existencia prahových efektov

 

Sekvenčný model strategického manažmentu

Vykonáva sa v sekvenciách /sled krokov/ : sekvencia = následovnosť, postupnosť

 

Formulácia                               implementácia                                     kontrola

                                                   Spätná väzba

 

  1. Slúži na zosúladenie stratégie a štruktúry
  2. Postupný model, ktorý spôsobuje časové predĺženie plánovania
  3. Nie je ideálny, lebo je lepšie, ak činnosti paralelne spätne /vtedy sa dajú odchýlky odstrániť hneď a zistiť príčiny/

V skutočnosti tento proces nemusí byť sekvenčný, môže byť aj paralelný. Sekvenčný model je len zjednodušeným modelom, v skutočnosti existujú medzi jednotlivými fázami spätné väzby

 

 

3, identifikácia príležitostí a hrozieb

2, analýya prostredia

 

Swot analýza

8, hodnotenie výsledkov

6. formulovanie stratégií

7, relizácia stratégií

5, identifikácia silných a slabých stránok

 

4, analýya zdrojov a kapacít organizácie

1, Definovanie súcasného poslania organizácie, jej cieľová možnosť

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

 

 

 

Matica generických konkurenčných stratégií podľa Portera

2,  Nákladové vodcovstvo

3b, Nákladová špecializácia

3a, Diferencná špecializácia

1, diferenciácia

Nízke náklady

deferenciácia

Konkurenčná výhoda

úzky

široký

Konkurenčný priestor

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

Generická stratégia minimalizácie nákladov

  1. Cieľ je prekonať konkurentov produkciou tovarov alebo poskytovaním služieb pri nižších nákladoch
  2. Nákladový vodca sa rozhoduje pre úzky rozsah výrobkovej direrenciácie /produkty diferencie len do takej miery, aby udržal nízke náklady/
  3. Ignoruje rozdielne trhové segmenty a zameriava sa na priemerného spotrebiteľa – pri kombinovaní výrobku a trhu hľadá takú úroveň diferenciácie, ktorá vyhovuje priemernému spotrebiteľovi

 

Výhody:

  1. Zmyslom je dosiahnuť konkurenčnú výhodu vytvorením výrobku alebo služby, ktoré sú spotrebiteľom vnímané ako zvláštne, výnimočné
  2. Za neobyčajný výrobok požaduje podnik nadpriemernú cenu – tá je zvyčajne oveľa vyššia ako cena nákladového vodcu
  3. Podnik sa orientuje ako súbor množstva  segmentov, rozhoduje sa, či bude ponúkať produkty prispôsobené každému segmentu, alebo bude obsluhovať len niektoré segmenty

Nevýhody:

  1. Rozdiel v nákladoch a cenách oproti konkurentom s klesajúcimi nákladmi môže byť príliš veľký na to, aby zákazníci ostali verní firme .....

 

GENERICKÁ STRATÉGIA ÚZKEHO ZAMERANIA

Výhody:

  1. Je upriamená na uspokojovanie potrieb obmedzenej skupiny spotrebiteľov alebo vyhraneného segmentu, nachádza príležitosti v podobe trhových medzier
  2. Na zvolenom segmente sa špecializačná stratégia uplatňuje prostredníctvom diferenciácie m