Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Strojnícka fakulta / Manažment podniku
prednaska 6 (88888.doc)
8. Manažment ..... 08.11 2009-11-09
Manažment výroby ako súčasť podnikového manažment
ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA PODNIKU V TRHOVEJ EKONOMIKE
- Samostatnosť v podnikateľských aktivitách
- Zodpovednosť za prosperitu podniku
ZÁKLAD PODNIKATEĽSKEJ AKTIVITY
- Výrobná činnosť
ZÁKLADNÉ FUNKVIR MANAŽMENTU PODNIKU
- Manažment výroby
- Manažment odbytu
- Manažment zásobovania
Manažment podnikových funkcií
MANAžENT VýROBY AKO SúčASť PODNIKOVÉHO MANAžMENTU .
Manažment zásobovania | Manažment výroby | Manažment odbytu |
Manažment výroby
- Komplexný súbor aktivít danej zložky manažmentu podniku zameranej na :
- Komplexnú formuláciu výrobných úloh
- Spracovanie zákaziek individuálnym zákazníkom
- Spracovanie výsledkov marketingu
- Kapacitné a termínované plánovanie
- Riadenie výrobného procesu
- Monitorovanie a rehuláciu výrobného procesu
- Evidenciu priebehu výrobného procesu
- Zdokonaľovanie
- S cieľommaximálného zhodnotenia vstupov a dosiahnutie zisku ako zdroja neustáleho rozvoja podniku
Manažment výroby ako súčasť podnikového manažmentu
- Úlohy manažmentu výroby sa riešia na všetkých úrovniach manažmentu podniku a vzájomne sa prelínajú
Plánoavie a riedenie odbytu
Plánovanie a riadenie výroby
Vývoj výrobkov a technológií
marketing
Strategický manažment
Strategická úroveň
Taktická úroveň
predaj
výroba
výrobok
zákazka
Operatívna úroveň
ZÁKLADNÉ ÚROVNE MANAŽMENTU
- Strategická úroveň manažmentu
- Geberovanie návrhov
- Kvalita rozhodovania
- Technicko-ekonomické prepočty
- Taktická úroveň manažmentu
- Vysoká akosť
- Nízka cena
- Rýchlosť dodávok
- Operatívna úroveň manažmentu
- Progresívna technika manažmentu
- Optimálna organizácia výroby
- Vysokovýkonný personál
Podstata manažmentu výroby
- Riadenie všetkých zdrojov, potrebných na výrobu výrobkov a zabezpečenie poskytovaných služieb
- Rozbor trhu a tvorba výrobnej perspektívy
- Príprava permanentných inovačných zmien vo výrob
- Navrhovanie procesov a optimálne zlaďovanie vzťahov ich základných činiteľov v priestore a čase
- Vlastné zhotovovanie produkcie
- Rôznorodé obslužné oblužné procesy vo výrobe
- Výstupnú kontrolu
- Polovýrobný servis
Úlohy manažmentu výroby
- Iniciovať rozvoj perspektívnej činnosti vo výrobe v súlade s požiadavkami trhu
- Iniciovať tvorbu efektívnej stratégie výroby
- Organizovať a stimulovať investično-inovačnú tvorbu vo výrobe
- Organizačne, informačne a personálne pripravovať a zabezpečovať výrobu produkcie
- Motivovať a stimulovať ľudský faktor vo výrobe:
- Pozitívna stimulácia: finančné ohodnotenie, pochvala, vyznamenanie
- Negatívna stimulácia – vyhrážanie nezrealizovateľných úloh
ZáKLADNÉ OKRUHY OBSAHOVEJ NÁPLNE MANAŽMENTU VÝROBY
- Tvorba perspektívnej výrobnej stratégie
- Skoncipovanie, vývoj a výroba „správneho“ výrobného sortimentu
- Sústavná adaptácia výsledkov marketingových štúdií do výrobnej činností
- Previazanie obchodného a výrobného manažmentu
- Vybudovanie rozvojového systému výroby
- Zabezpečenie riešenia personálnych problémov vo výrobe
- Zakomponovanie systému riadenia akosti do riadenia výroby podniku
- Integrovanie a riadenie výrobného systému výpočtovou technikou
ZÁSOBOVANIE
Rieši otázku typu: čo, koľko, odkiaľ, a za akých podmienok je potrebné obstarať ?
Úloha: zabezpečiť hmotné vstupy do podnikového procesu v požadovanom množstve, kvalite, sortimente a čase.
CIEĽ ZÁSOBOVANIA:
Snaha nájsť kompromis medzi dvoma protichodnými
Požiadavky:
- Minimálnej viazanosti kapitálu, pretože kapitál viazaný v zásobách je „mŕtvy“ kapitál /podnik ho nemôže investovať do svojho ďalšieho rozvoja/
- Maximálnej spokojnosti zákazníka, pretože čím vyššia úroveň zásob, tým vyššia je schopnosť podniku pohotovo plniť požiadavky zákazníkov t.j. realizovať dodávky v čo najkratšom čase
Zásoby na jednej strane umožňujú
- Plynulú výrobu
- Promptné dodávky
- Časové preklenutie pri poruchách
- Konštantné vyťaženie kapacít
Zásoby na druhej strane odkývajú
- Procesy, v ktorých dochádza ku problémom
- Nedostatočnú pružnosť
- Nedostatočnú presnosť plnenia termínov
Definícia zásobovania
- Obstaranie hmotných vstupov pre podnikový podnikový výrobný proces
- Predstavuje začiatok podnikového transformačného procesu
Základné funkcie zásobovania
- Obstarávanie predmetov nákupu na základe zistených potrieb podniku
- Zabezpečenie skladovania obstaraných predmetov
Materiálový tok
Pre úspešný priebeh výrobného procesu je dôležité zabezpečiť plynulý pohyb surovín, materiálu, polotovarov, rozpracovaných výrobkov
Tento pohyb nazývame materiálový tok, ktorý zabezpečuje celý rad manipulačných pracovníkov a manipulačných prostriedkov.
Na realizáciu materiálového toku sa vynakladá značný objem živej a zhmotnenej práce, ktorý výrazne ovplyvňuje výrobné náklady.
OCENOŇOVANIE ZÁSOB
- Systém First-in, first-out /fifo – predpokladom je, že zásoby, ktoré podnik získa najskôr, sa takisto predajú najskôr t.j. na sklade zostávajú zásoby prichádzajúce neskôr
- Systém Lstn-in, first-out /LIFO – predaj sa realizuje z tých zásob, ktoré podnik získal najneskôr t.j. z najnovších zásob, na sklade zostávajú zásoby, ktoré podnik získal najskôr
- Priemerné náklady/cena - využíva sa metóda:
- Pohyblivého priemeru – vypočíta sa priemer z každého nákupu a zostavajúcich zásob daného produktu a dostane sa tak nová priemerná cena
- Vážného priemeru – celkové náklady východiskových zásob sa sčítajú so všetkými nákupmi a súčet sa vydelí celkovým počtom zložiek.
LOGISTIKA
Defiícia podla Európskej logistickej asociácie
„organizovanie, plánovanie, riadenie a výkon tokov začínajúc vývojom a nákupom, končiac výrobou a distribúciou podľa objednávky finálneho zákazníka tak, aby boli splnené všetky požiadavky trhu pri minimálnych nákladoch a minimálnych kapitálových výdavkov.“