zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Strojnícka fakulta / Manažment podniku

 

prednaska 6 (88888.doc)

8. Manažment ..... 08.11 2009-11-09

 

Manažment výroby ako súčasť podnikového manažment

ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA PODNIKU V TRHOVEJ EKONOMIKE

  1. Samostatnosť v podnikateľských aktivitách
  2. Zodpovednosť za prosperitu podniku

ZÁKLAD PODNIKATEĽSKEJ AKTIVITY

  1. Výrobná činnosť

 

ZÁKLADNÉ  FUNKVIR MANAŽMENTU PODNIKU

  1. Manažment výroby
  2. Manažment odbytu
  3. Manažment zásobovania

Manažment podnikových funkcií

MANAžENT VýROBY AKO SúčASť PODNIKOVÉHO MANAžMENTU .

 

 

Manažment zásobovania

Manažment výroby

Manažment odbytu

 

 

Manažment výroby

  1. Komplexný súbor aktivít danej zložky manažmentu podniku zameranej na :
  1. Komplexnú formuláciu výrobných úloh
  1. Spracovanie zákaziek individuálnym zákazníkom
  2. Spracovanie výsledkov marketingu
  1. Kapacitné a termínované plánovanie
  2. Riadenie výrobného procesu
  3. Monitorovanie a rehuláciu výrobného procesu
  4. Evidenciu priebehu výrobného procesu
  5. Zdokonaľovanie

 

  1. S cieľommaximálného zhodnotenia vstupov a dosiahnutie zisku ako zdroja neustáleho rozvoja podniku

 

Manažment výroby ako súčasť podnikového manažmentu

  1. Úlohy manažmentu výroby sa riešia na všetkých úrovniach manažmentu podniku a vzájomne sa prelínajú

Plánoavie a riedenie odbytu

Plánovanie a riadenie výroby

Vývoj výrobkov a technológií

marketing

Strategický manažment

Strategická úroveň

 

Taktická úroveň

predaj

výroba

výrobok

zákazka

 

Operatívna úroveň

 

ZÁKLADNÉ ÚROVNE MANAŽMENTU

  1. Strategická úroveň manažmentu
  1. Geberovanie návrhov
  2. Kvalita rozhodovania
  3. Technicko-ekonomické prepočty
  1. Taktická úroveň manažmentu
  1. Vysoká akosť
  2. Nízka cena
  3. Rýchlosť dodávok
  1. Operatívna úroveň manažmentu
  1. Progresívna technika manažmentu
  2. Optimálna organizácia výroby
  3. Vysokovýkonný personál

 

Podstata manažmentu výroby

  1. Riadenie všetkých zdrojov, potrebných na výrobu výrobkov a zabezpečenie poskytovaných služieb
  2. Rozbor trhu a tvorba výrobnej perspektívy
  3. Príprava permanentných inovačných zmien vo výrob
  4. Navrhovanie procesov a optimálne zlaďovanie vzťahov ich základných činiteľov v priestore a čase
  5. Vlastné zhotovovanie produkcie
  6. Rôznorodé obslužné oblužné procesy vo výrobe
  7. Výstupnú kontrolu
  8. Polovýrobný servis

 

Úlohy manažmentu výroby

  1. Iniciovať rozvoj perspektívnej činnosti vo výrobe v súlade s požiadavkami trhu
  2. Iniciovať tvorbu efektívnej stratégie výroby
  3. Organizovať a stimulovať investično-inovačnú tvorbu vo výrobe
  4. Organizačne, informačne a personálne pripravovať a zabezpečovať výrobu produkcie
  5. Motivovať a stimulovať ľudský faktor vo výrobe:
  1. Pozitívna stimulácia: finančné ohodnotenie, pochvala, vyznamenanie
  2. Negatívna stimulácia – vyhrážanie nezrealizovateľných úloh

 

ZáKLADNÉ OKRUHY OBSAHOVEJ NÁPLNE MANAŽMENTU VÝROBY

  1. Tvorba perspektívnej výrobnej stratégie
  2. Skoncipovanie, vývoj a výroba „správneho“ výrobného sortimentu
  3. Sústavná adaptácia výsledkov  marketingových štúdií do výrobnej činností
  4. Previazanie obchodného a výrobného manažmentu
  5. Vybudovanie rozvojového systému výroby
  6. Zabezpečenie riešenia personálnych problémov vo výrobe
  7. Zakomponovanie systému riadenia akosti do riadenia výroby podniku
  8. Integrovanie a riadenie výrobného systému výpočtovou technikou

 

ZÁSOBOVANIE

Rieši otázku typu: čo, koľko, odkiaľ, a za akých podmienok je potrebné obstarať ?

Úloha: zabezpečiť hmotné vstupy do podnikového procesu v požadovanom množstve, kvalite, sortimente a čase.

CIEĽ ZÁSOBOVANIA:

Snaha nájsť kompromis medzi dvoma protichodnými

Požiadavky:

  1. Minimálnej viazanosti kapitálu, pretože kapitál viazaný v zásobách je „mŕtvy“ kapitál /podnik ho nemôže investovať do svojho ďalšieho rozvoja/
  2. Maximálnej spokojnosti zákazníka, pretože čím vyššia úroveň zásob, tým vyššia je schopnosť podniku pohotovo plniť požiadavky zákazníkov t.j. realizovať dodávky v čo najkratšom čase

 

Zásoby na jednej strane umožňujú

  1. Plynulú výrobu
  2. Promptné dodávky
  3. Časové preklenutie pri poruchách
  4. Konštantné vyťaženie kapacít

Zásoby na druhej strane odkývajú

  1. Procesy, v ktorých dochádza ku problémom
  2. Nedostatočnú pružnosť
  3. Nedostatočnú presnosť plnenia termínov

 

Definícia zásobovania

  1. Obstaranie hmotných vstupov pre podnikový podnikový výrobný proces
  2. Predstavuje začiatok podnikového transformačného procesu

 

Základné funkcie zásobovania

  1. Obstarávanie predmetov nákupu na základe zistených potrieb podniku
  2. Zabezpečenie skladovania obstaraných predmetov

 

Materiálový tok

Pre úspešný priebeh výrobného procesu je dôležité zabezpečiť plynulý pohyb surovín, materiálu, polotovarov, rozpracovaných výrobkov

Tento pohyb nazývame materiálový tok, ktorý zabezpečuje celý rad manipulačných pracovníkov a manipulačných prostriedkov.

Na realizáciu materiálového toku sa vynakladá značný objem živej a zhmotnenej práce, ktorý výrazne ovplyvňuje výrobné náklady.

OCENOŇOVANIE ZÁSOB

  1. Systém First-in, first-out  /fifo – predpokladom je, že zásoby, ktoré podnik získa najskôr, sa takisto predajú najskôr t.j. na sklade zostávajú zásoby prichádzajúce neskôr
  2. Systém Lstn-in, first-out /LIFO – predaj sa realizuje z tých zásob, ktoré podnik získal najneskôr t.j. z najnovších zásob, na sklade zostávajú zásoby, ktoré podnik získal najskôr

 

  1. Priemerné náklady/cena -  využíva sa metóda:

 

  1. Pohyblivého priemeru – vypočíta sa priemer z každého nákupu a zostavajúcich zásob daného produktu a dostane sa tak nová priemerná cena
  2. Vážného priemeru – celkové náklady východiskových zásob sa sčítajú so všetkými nákupmi a súčet sa vydelí celkovým počtom zložiek.

 

LOGISTIKA

Defiícia podla Európskej logistickej asociácie

„organizovanie, plánovanie, riadenie a výkon tokov začínajúc vývojom a nákupom, končiac výrobou a distribúciou podľa objednávky finálneho zákazníka tak, aby boli splnené všetky požiadavky trhu pri minimálnych nákladoch a minimálnych kapitálových výdavkov.“