Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Vysoká škola zdravotníctva a sociálnej práce sv, Alžbety / Fakulta sociálnej práce / Vseobecna psychologia
Vývynová psychológia (vyvinova_psychologia_word.doc)
Ontogenetická Psychológia
Vývinová psychológia
…zaoberá sa vývinom človeka od jeho počatia po smrť. Študuje zmeny správania a prežívania v jednotlivých vekových obdobiach
Základný cieľ vývinovej psychológie
- Popísať vývinové zmeny, charakteristické pre vývinový stupeň
- Odvodiť všeobecné zákonitosti, ktoré sa týkajú základných psychických štruktúr a príčinných súvislosti
- Vytvoriť pokiaľ možno jednotnú teóriu zo získaných faktov a pozorovaní
Charakteristiky ontogenetického vývinu človeka
- Človek sa vyvíja ako celok, ako psychosomatická jednota v interakcii s prostredím.
- Vývin je procesom typických zmien v zmysle diferenciácie a integrácie.
- Vo vývine sa striedajú obdobia plynulých zmien a skokov vo vývine.
- Skoky ohraničujú vývinové fázy (štádiá vývinu), ktoré po sebe nasledujú.
- Vo vývine existujú interindividuálne rozdiely spojené s originalitou každého človeka.
Psychický vývin
sa neuskutočňuje živelne, ale podľa pravidelnosti, istých
zákonitostí…
- Zákon celistvosti vývinu
- Zákon postupnej diferenciácie a špecializácie
- Zákon epigenetického vývinu
- Zákon plynulosti vývinu
- Zákon štadiálnosti vývinu
- Zákon protirečivosti vývinu
- Zákon nerovnomerného vývinového tempa
Vývin ako proces navzájom súvisiacich zmien
- Zmeny kvantitatívne - kvalitatívne: zmeny vo veľkosti, sile, rýchlosti, ich nahromadením vzniká nová kvalita (po mnohých konkrétnych skúsenostiach nachádzam abstraktný „vzorec“ riešenia).
- Rozvoj - stagnácia - regresia: výrazný rozvoj jedného súvisí so stagnáciou, regresiou iného (napr. intelektuálny na úkor emocionálneho).
- Zmeny evolučné - involučné: tou istou aktivitou sa mladý človek rozvíja – starší človek iba udržuje, aby spomalil úpadok.
Dôležité pojmy v ontogenetickej psychológii
- Periodizácia vývinu – vývin ako sled kvalitatívne odlišných zmien na úrovni biologickej (sací reflex), psychickej (abstraktné myslenie), sociálnej (vstup do školy).
- Senzitívna fáza vo vývine – časový úsek, v ktorom je jedinec obzvlášť vnímavý k podnetom istého druhu (väzba medzi matkou a dieťaťom v prvých 3 rokoch).
- Vývinová kríza – nezvládnutie vývinovej úlohy, ktorá je pre dané obdobie významná (sebauvedomenie v puberte).
- Zóna najbližšieho vývinu – riešenie úloh
Vplyvy, ktoré determinujú vývin človeka
- SÚHRN GENETICKÝCH INFOPRMÁCII
- MUTÁCIA GÉNOV, DNK
- PRENATÁLNE VPLYVY-FYZIKÁLNE A CHEMICKÉ
- PERINATÁLNE A POSTNATÁLNE VPLYVY
- SENZORICKÉ VPLYVY
- VÝCHOVA A VZDELÁVANIE
- SEBAVÝCHOVA
Spôsoby realizácie psychického vývinu
Otázka: Aké sú hranice ľudských schopností?
Základné metódy
vývinovej psychológie
- Pozdĺžny/longitudinálny prístup
Jedinci sa sledujú určitú dobu a zachytávajú sa zmeny psychických funkcii počas tohto obdobia (1-,5-,15-rokov)
- Prierezový prístup
U rôznych súborov detí či dospelých sa robí meranie k určitému dátumu merania a dostaneme isté normy pre daný vek (napr. výška jedinca, IQ, výkon v kresbe...)
Metódy skúmania vo vývinovej psychológii
- SYSTEMATICKÉ POZOROVANIE
- BIOGRAFICKÉ METÓDY. KAZUISTIKY
- METÓDA RIADENÉHO ROZHOVORU
- DOTAZNÍKOVÉ METÓDY
- PSYCHOLOGICKÉ TESTY
- ANALÝZA VÝSLEDKOV ČINNOSTI
- EXPERIMENT LABORATÓRNY, PRIRODZENÝ
Zrenie a vývin centrálnej nervovej sústavy
- CNS riadi alebo aspoň zasahuje do činnosti všetkých orgánov, koordinuje ich činnosť a vzájomné vzťahy, aby zodpovedali potrebám celého organizmu.
- Napriek jednotným princípov fungovania je u každého jedinca iná, má svoju identitu.
- Po narodení dochádza k ďalšiemu vývinu neurónov, ich počet je však konečný a narodením začína mierne klesať. Na spomalenie poklesu počtu neurónov je dôležitá výživa.
Vplyvy vonkajšieho prostredia na vývin, začleňovanie do sociálneho prostredia - socializácia
- Vplyvy prostredia – prírodné, spoločenské (význam miesta narodenia, pobytu – „zakorenenie“ vs. „strata koreňov“). Človek existuje v danom priestore, čase.
- Sociokultúrne vplyvy – hodnotový rebríček spoločnosti, z neho vyplývajúce normy, pravidlá, vzory správania, riešenia problémov...
- Vplyv väčšej sociálnej skupiny, sociálnej vrstvy, jej normy, pravidlá, vzory, ideály...
- Vplyv malej sociálnej skupiny – rodina, školská trieda, krúžok, klub, priatelia...
- Vplyv osôb, ktoré majú pre človeka najväčší význam.
Teórie psychického vývinu
(podľa toho, aké zmeny zdôrazňujú)
- Piagetova teória poznávacieho vývinu v mladosti: 5 fáz vývinu inteligencie
- Psychoanalytická teória vývinu: ranné štádia sú najdôležitejšie pre vývin osobnosti (S.Freud)
- Psychosociálna teória E.Fromma: osobnosť človeka je výsledok pôsobenia spoločnosti v perspektíve
- Eriksonova teória vývinu osobnosti zvládaním konfliktov: 8 období života človeka
- Kohlbergova teória morálneho vývinu: 3 stupne morálneho vývinu
Eriksonová teória vývinu
Získanie základnej dôvery
(a jej dôsledky v živote)
- Usiluje o samostatnosť, prejavuje aktivitu (predškolák).
- Získava dôveru vo svoje schopnosti, zručnosti (školák do puberty).
- Spoznáva, akým v skutočnosti je, vedomie vlastnej identity (v puberte, adolescencii).
- Učí sa nadväzovať intímne vzťahy (aj nesexuálne) s iným pohlavím (raná dospelosť).
- Tvorí novú generáciu alebo tvorí v inej oblasti (pracovnej záujmovej) (do 50 rokov)
- Prehodnocuje, integruje doterajšie udalosti – ich zmysel
Chýbanie základnej dôvery
- Dieťa vníma matku ako odmietajúcu, ustrašenú, neláskavú - základná nedôvera
- Dieťa má pochybnosti o sebe, pretvaruje sa (falošná identita).
- Bez základnej dôvery ostáva v závislosti - hľadá sebapotvrdzovanie u rodičov, skupiny, partnera, detí...
- Má problémy v nadväzovaní intímnych vzťahov.
- Potlačená je tvorivosť, aktivita - často pocit stagnácie, povrchné vzťahy.
- Pretrváva pocit životnej nespokojnosti, sklamania až zúfalstva.
Kohlbergova teória morálneho vývinu na základe skúmania riešenia morálnych dilém
„Jedna žena ochorela na rakovinu. Bola blízko smrti. Istý lekárnik objavil liek, ktorý jej mohol pomôcť. Za malú krabičku lieku však žiadal 2000 dolárov, čo bol desať násobok jeho výrobnej ceny. Manžel chorej ženy Heinz si požičal toľko peňazí, koľko len mohol, ale podarilo sa mu zaobstarať iba polovicu. Povedal lekárnikovi, že jeho žena zomiera a požiadal ho, aby mu predal liek lacnejšie alebo aby mu ho mohol splatiť neskôr. Lekárnik ale odpovedal: „Nie, ja som liek objavil a chcem na ňom zarobiť. „ Zúfalý Heinz sa vlámal do lekárnikovho skladu a ukradol liek pre svoju ženu. Bolo konanie Heinza správne? Prečo áno a prečo nie?“
Štádiá morálneho vývinu (Kohlberg)
- I. Predkonvenčná úroveň (4 - 10 r.): Vonkajšia kontrola, egocentrizmus. Najprv orientácia na trest a poslušnosť, neskôr čistý pragmatizmus (vlastné potreby, reciprocita).
- II. Konvenčná úroveň (od 10 - 13 r.):Príklon k sociocentrickému hľadisku. Najprv snaha vyhovieť iným, v skupine (byť dobrý chlapec, priateľ), neskôr vyhovieť pravidlám spoločnosti.
- III. Postkonvenčná úroveň (od 13 r., alebo vôbec nie): Vedomie viacerých sociálne prijateľných riešení, výber jedného na vlastnú zodpovednosť. Najprv orientácia na sociálny dohovor, neskôr na univerzálne etické hodnoty.
Periodizácia životného cyklu
(Švancara a kol.)
- Prenatálne obdobie (od oplodnenia po narodenie)
- Novorodenecké obdobie (do 6 týždňov po narodení)
- Kojenecké obdobie (do jedného roku života)
- Obdobie batoľaťa (lezúň - do troch rokov)
- Predškolský vek (3 – 6 rokov)
- Školský vek ( 6 – 11 rokov)
- Puberta, dospievanie ( 11 -15 rokov)
- Adolescencia – mladosť (15 – 20 rokov)
- Mladá dospelosť (20 – 32 rokov)
- Stredná dospelosť ( 32/35 – 46/48
- Zrelá dospelosť (46/48 - 60/65)
- Staroba (60/65 – 75/80)
- Dlhovekosť (76/80 – 100)
Štádia vývinu: periodizácia
ranného detského veku
- Prenatálne štádium 9 mesiacov
- Novorodenecké obdobie 6 týždňov
- Dojčenecké obdobie 1 rok
- Obdobie batolaťa 1 - 3 rok
Štádia vývinu: periodizácia
- Vek predškolský do 6 - 7 r.
obdobie kým dieťa nevstúpi do školy
- Mladší školský vek 7 - 10,11 r.
- Starší školský vek (puberta) 12 - 15 r.
- Obdobie dospievania 16 - 21 r.
a adolescencia
Štádia vývinu: periodizácia
- Skorá dospelosť 21 - 30 /35 rokov
- Stredná dospelosť 32/36 – 45/50 rokov
- Neskorá dospelosť 48 – 60/65 rokov
- Staroba (sénium) 60/65 – 76/80 rokov
- Dlhovekosť 80 – 100 rokov
Hľadanie zmien počas vývinu
- v senzomotorickom vývine
- v reči a myslení (v komunikácii, v kresbe)
- v intelektovom vývine
- v emocionálnom vývine
- v sociálnom vývine (hra, kooperácia v skupine, motivácia, morálny vývin)
POHYB
je základné kritérium pre hodnotenie vývinu
- Pohyby v prenatálnej diagnostike (od 4 mes.)
- Pohyb po narodení a do 1 roka – ukazovateľ adekvátneho vývinu (sedenie 6 mes., státie 9 mes., chodenie 12 mes.)
- Pozor na dg. u hyperaktívnych detí a detí predčasne narodených
Senzorické vnímanie dieťaťa
- Výskumy potvrdzujú počutie u detí a reakcie na chuť v prenatálnom štádiu
- Po narodení zrak fixovaný na matku, objekty, od 3- 4 mes. reaguje úsmevom
- Hmat dobre rozvinutý po narodení – hmatový reflex
- Synchronizácia – asynchronizácia pozornosti a afektov (vzťah matka-dieťa)
- Dôležitosť telesného kontaktu dieťaťa s matkou pre vývin (attachment)
REČ
je nástroj myslenia a komunikačná spôsobilosť
- Predrečové hlasové prejavy (krik signalizuje nejaký vnútorný nesúľad-hlad, teplo)
- Porozumenie slovám- (prah porozumieť slovu od 6 mes., rozumenie vety okolo 1 roka)
- Tvorenie slov, viet – (12 mesiacov asi 10 slov, 2 roky 200-300 slov, 3r. 10 000 slov)
- Čistá výslovnosť okolo 5 – 6 roku
- Otázkove obdobie „prečo“ od 2,5 – 5 rokov
- Správne formulovanie viet – 4 - 6 rokov
Kognitívne procesy
- Postupný nárast diferencovaného vnímania, myslenia, obrazotvornosti, pozornosti, uchovávania do pamäti
- Zlepšenie gramatickej štruktúry reči, vyjadrovania a intonácie (od detskej k normálnej)
- Schopnosť učiť sa, prispôsobovať a konať podľa návodu
Intelektový vývin
- Normálny – postupný rozvoj intelektu
- Predčasne rozvinutý, zvlášť niektoré schopnosti
- Zabrzdený, stagnujúci (sociálne prostredie, kultúra, stresy, nepodnetná výchova)
- Regresný (prechodne alebo trvalo). Napr. po prekonaní ochorení, traumy mozgu...
Emočný vývin
- Počiatočný plač a vyjadrovanie hlasom, neskôr diferencované odpovede dieťaťa na citové podnety (pohladenie-radosť)
- Úbytok afektov, stabilizácia nálad
- Diferenciácia citov podľa hodnotenia
- Vzrast mravných citov a sociálnych citov
- V puberte labilita citov a introverzia
- Diferenciácia citov dospelosti už v adolescencii
Sociálny vývin
- Sociálna interakcia pred a po narodení
- Chodením dieťaťa sa interakcia zvyšuje
- Nadväzovanie nových vzťahov 2-3 roky
- Potreba kolektívu a detí k hre 3 – 4 rok
- Prejavy sociálnych vzťahov v škole
- Záujem o sociálne kontakty mimo školy
- Podnety a prostredie vplýva na diferenciáciu sociálneho správania (hodnoty a normy)
Hra
- Manipulácia s hračkami
- Námetové hry
- Konštruktívne hry
- Funkčné hry
- Hry prinášajú dieťaťu uspokojenie a podnecujú jeho tvorivosť, čo vedie k opakovaniu. Rozdiely medzi CH a D.
- Projekcia seba cez hru, interpretácia...
Práca
- Práca získava svoju hodnotu zvonka. Prácu dávame ako cieľavedomú činnosť – utieranie prachu, polievanie kvetov...aby sme podmienili istý druh zodpovednej činnosti.
- Stálosť v hre a práci spoluvytvárajú osobnosť dieťaťa.
Kresba a jej vývin
Kresba je pre dieťa do 10 rokov rečou
- Čmáranie, spontánna hra s ceruzkou (2r) a papierom
- Zlatý vek detskej kresby: od 5 - 10 rokov
- Kresba ľudskej postavy: od 3 rokov
- Diagnostika kresebného prejavu (Goodenoughová, Harris): sledujeme vývinové a projektívne znaky kresby
Diagnostika psychického vývinu u detí
- Pozorovanie správania
- Výkon v testoch (test mentálnych schopností, testy osobnosti a iné testy pre deti)
- Diagnostika prostredníctvom hry a simulovaných scén
- Rozbor kresby a iných projektívnych testov
Diagnostické aspekty
- Zodpovedá psychický vývin veku?
- Ak nie, čo je jeho príčinou?
- Aký je podiel hereditárnych a sociálnych vplyvov na zaostávanie vývinu?
- Ako je možné to napraviť a do akej miery?
- Aká je porucha u dieťaťa (prechodná, trvalá, závažná, menej významná...)
- Ako zapojiť do komplexnej liečby prostredie dieťaťa (rodičov, školu, sociétu)
Možnosti terapie
- Psychorehabilitácia - po úrazoch, náhlych príhodách, napr. krvácanie do mozgu, úder elektr.prúdom a pod.
- Psychoedukácia a intervenčné programy - používame u detí s nedostatkami vo výuke
- Psychoterapia a používanie špecializovaných terapeutických postupov - u detí s poruchami správania a rôznymi emocionálnymi poruchami
- Socioterapia - liečba pomocou prostredia a sociálnych vzťahov u detí napr. so separačnou poruchou, pri závislostiach...
- Komplexná terapia - ak sú zistené viaceré faktory poruchového vývinu
Ontogenetická Psychológia
Prenatálne obdobieKedy sa začína život? Deň počatia alebo deň pôrodu?
- Čo charakterizuje prenatálny vývin?
Fázy prenatálneho vývinu
- Oplodnenie a vytvorenie zárodku
prvé 3 týždne
- Embryonálne obdobie
4-12 týždeň
- Fetálne obdobie
12 týždeň-pôrod
Prenatálne obdobie –
dôležité informácie
- Fáza koncepcie
- Genotyp rodičov
- Dieťa prichádza do prostredia maternice
- Zdravie matky a výživa dieťaťa (9 mesiacov)
- Prostredie, v ktorom sa matka nachádza a jej fyzický a psychický stav
- Iné okolnosti (náhle udalosti, úrazy u matky) ale aj iné psychické traumy...
Správanie dieťaťa v prenatálnom období
Pripravenosť pre činnosti, ktoré budú nutné pre
jeho prežitie po narodení
- koniec 2. mesiaca – základ všetkých svalových skupín – reakcie vo forme kontrakcií
- začiatok 3. mesiaca – spontánny pohyb končatinami, hlavičkou
- 8 a ½ týždňa – reakcia na podráždenie vláskom
- 9 týždeň – bioelektrická aktivita mozgu
- 20. týždeň – funkčné senzorické dráhy bolesti
- 6. mesiac – reakcia na akustické podnety
- posledná tretina tehotenstva – chuť
Správanie dieťaťa v prenatálnom období
Prenatálny vývin = stav blaženosti?
Negatívne podnety:
- neobvyklé a nepríjemné zvuky
- nedostatok kyslíku
- emočný stres matky
- prudké pohyby
Správanie dieťaťa v prenatálnom období
Plod je schopný sociálnej interakcie
- dieťa je s matkou emočne vyladené
Plod je aktívny a schopný učenia
- individuálne rozdiely medzi jednotlivými deťmi
- nie automatická reakcia
Predčasne narodené dieťa pred 40.týždňom gravidity
- Nevyvinuté orgány a funkcie
- Prostredie inkubátora (umelé podmienky – výrazný rozdiel oproti intrauterinnému prostrediu)
- Separácia od matky a hospitalizácia negatívne pôsobí na vývin dieťaťa (klokankovanie)
- Častá je labilita a dráždivosť u detí, avšak menšia reaktivita na zmyslové a sociálne podnety
- Realizovať programy psychologickej starostlivosti
- Nepočítať vek u týchto detí do 1 roka ako u riadne narodených (vývinové hľadiská...)
Predčasne narodené dieťa pred 40.týždňom gravidity
Možné dôsledky
- poruchy sústredenia, pozornosti
- vizuomotorické ťažkosti
- zvýšená úzkostnosť
- ľahšie poruchy reči, špecifické poruchy učenia
Dôvodom je samotná nedonosenosť a dramatická zmena prostredia, na ktorú dieťa ešte nebolo pripravené
Novorodenecké obdobie
Pôrod – koniec 1. mesiaca
obdobie adaptácie (3300-3400 g, 50 cm)
6 základných behaviorálnych stavov (Brazelton)
- Hlboký spánok
- Ľahký spánok
- Driemoty
- Pokojný bdelý stav
- Aktívny bdelý stav
- Plač
Novorodenecké obdobie
Všetky nedpodmienené reflexy sú vyvinuté:
hľadací, sací, hltací, vylučovací,obranné, orientačné,
úchopové a polohové
Zmysly:
Zrak: menšia ostrosť, príťažlivosť ľudskej tváre
Sluch: preferencia vyšších tónov, ženského hlasu
Hmat: (dôležitý pre emočný kontakt), chuť, čuch
Sociálne správanie: v krátkych fázach bdenia je možno
zaznamenať prvé interakcie
Prejavuje sa schopnosť učiť sa
Nevyzretá motorika
Dojčenské obdobie rok života
Vývin hrubej a jemnej motoriky (Arnold Gesell)
1.princíp vývinového smeru
- kefalokaudálny postup (od hlavy k päte)
- proximodistálny postup (od centra tela k perférii)
- ulnoradiálny postup (od malíčkovej strany dlane k palcovej)
Dojčenské obdobie
2.princíp striedavého prepletania
antagonistických neuromotorických funkcií
3.princíp funkčnej asymetrie
4.princíp individualizácie
5.princíp autoregulácie
Dojčenské obdobie
Vývin poznávacích procesov
- senzomotorické obdobie
- potreba stimulácie a zmysluplného učenia
Rozvoj zraku
- 8. týždeň: binokulárna fúzia, zvyšovanie zrakovej ostrosti
- 3. mesiac: zaznamenávanie i vzdialenejších a pohybujúcich sa predmetov
- 6. mesiac: vnímanie priestoru, koordinácia očí a rúk
Dojčenské obdobie
Vývin pohybových zručností
- 2. mesiac: ovládnutie hlavičky
- 4. mesiac: úchop a manipulácia s objektmi
- 7.mesiac: samostatné sedenie
- koniec 1. roka: samostatné lezenie a chodenie
Dojčenské obdobie
Začiatky reči
- fáza (4-6 mes.) – vokalizácia a hrkútanie
- fáza (6.-8. mes.) – džavotanie (opakovanie slabík)
- fáza konec 1. roku prvé slová
Rozvoj reči je závislý na stimulácii
Dojčenské obdobie
Socializácia
Prvé 2 mesiace tzv. autistická fáza
- 2.-3. mesiac – rozšírenie záujmu na vonkajší svet, objavuje sa tzv. sociálny úsmev
- 3.-6. mesiac – jednoduché sociálne hry, matka je pre dieťa „zrkadlom“, základ pre učenie nápodobou
- 7.-8. mesiac – objavuje sa strach z neznámych ľudí a situácií
Dojčenské obdobie
Rozvoj identity
- Dieťa si začína uvedomovať svoje vlastné telo a jeho aktivity (3.-6. mesiac)
- Dieťa si začína uvedomovať svoje prežívanie a rozlišuje medzi jezákladný postoj k sebe samému,dnotlivými zážitkami (6.-12.mesiac)
Spôsob prežitia 1. roka života ovplyvňuje základný
postoj k sebe samému, tzv. bazálnu životnú
stratégiu
Batoľací vek
1.–3. rok života
osamostatňovanie a uvoľňovanie z rôznych väzieb
Vývoj motorických zručností
- autoregulácia vylučovania
- rozvoj samostatného pohybu – samostatnosť v oblasti stimulácie chôdza
- rozvoj jemnej motoriky – úchop, vrhanie
Batoľací vek
Rozvoj poznávacích procesov
- rozvoj symbolického myslenia
- schopnosť predvídania budúceho diania – rozvoj vnímania času
- schopnosť pochopiť pravidlá
Rozvoj reči – „hra s rečou“
- pasívny a aktívny slovník
- 14.-15. mesiac – jednoduché generalizujúce výrazy
- 1,5-2 roky – dvojslovné, primárne vety
- agramatickosť (3 roky okolo 900 slov)
- reč je tvorená najmä podstatnými a prídavnými menami, slovesami
Batoľací vek
Rozvoj osobnosti
- emancipácia vs. závislosť
- Mahlerová: moratórium batoľacieho veku (dieťa sa chce zase nechať kŕmiť, voziť...)
2 vývojové medzníky:
1.schopnosť separácie od matky
2.potreba sebapresadenia až negativizmus
Vytvárajú sa základy životnej stratégie dieťaťa
Rozvoj identity:
- Fáza „Ja sám/a“
- Potreba potvrdiť svoje kompetencie, hodnotu (pochvala)
Batoľací vek
Socializácia
- rozvoj komunikácie – jej úroveň je citlivým ukazovateľom výchovného prostredia
- osvojovanie noriem správania – nápodobou a identifikáciou
- zdroj sociálnej stimulácie – matka, otec, súrodenci
- vzťahy s vrstovníkmi zatiaľ nie sú diferencované
Predškolský vek od 3. roku po vstup do školy
Vývin základných schopností a zručností
Motorický vývin:
- zdokonaľovanie –
„elegancia pohybu“
(4.-5. rok: dieťa beží, skáče,
ide po schodoch, zoskočí)
- zručnosť v sebaobsluhe
- zručnosť v kresbe
Predškolský vek
Reč:
- na začiatku ešte zamieňa hlásky
- postupne nedokonalosti miznú ešte pred začiatkom školskej dochádzky
- rozširuje sa rozsah aj zložitosť viet, súvetia
1.Expresívna (pomenúva voľne pocity)
2.Regulačná (to nemôžem, mama by sa hnevala)
3.Egocentrická (hlasný hovor, postupne s vekom šepot pri riešení problému)
rast poznatkov
Predškolský vek
Kognitívny vývin:
- Myslenie sa posúva z predpojmového
(symbolického) na konkrétne, názorné
náznak úsudkov
- Pokus s korálkami (Piaget, Szemiňska)
- Myslenie je egocentrické, antropomorfické, magické a artificialistické
4-ročné dievčatko:
Tá vodička pekne pláva? Nehnevajú ju ryby?
Predškolský vek
Chápanie priestoru, času
Priestor
- egocentrická perspektíva – „ako sa mi to javí“
(bližšie predmety – väčšie, vzdialenejšie – menšie)
Čas
- pomalý rozvoj
- subjektívne vnímanie vo vzťahu k jednotlivým udalostiam, preceňovanie
Predškolský vek
Emočný vývin a socializácia:
- primárna zostáva rodina
- potreba aktivity, sebapresadenia
Socializačný proces zahŕňa tri aspekty:
- Vývin sociálnej reaktivity
- Vývin sociálnych kontrol a hodnotových noriem (zlyhanie smeruje k delikvencii)
- Osvojenie si sociálnych rôl
Predškolský vek
Emocionálny vývin a socializácia:
Vývin sociálnych kontrol a hodnotových noriem (zlyhanie smeruje k delikvencii)
- V niektorých kultúrach viac povoľná socializácia,v iných striknejšia direktívnejšia
- v období predškolského veku sa dieťa začína „strážiť“, vie sa riadiť určitými normami i bez dohľadu dospelého, spočiatku sa môžu ešte objavovať hlasité príkazy k sebe samému
- pokus so „zakázanou hračkou“
Predškolský vek
Emocionálny vývin a socializácia:
Vývin sociálnej reaktivity
- základy sebavnímania boli položené už v batoľacom veku
- detská identita má zdroj v postojoch a hodnoteniach rodičov
- prehlbuje sa schopnosť regulovať emocionálne prežívanie (dieťa je schopné lepšie pomenovať, čo prežíva a tiež porozumieť prežívaniu druhého – s vekom sa táto schopnosť ďalej rozvíja.
Predškolský vek
Emocionálny vývin a socializácia:
Vývin sociálnych rôl
Na začiatku vývinu dieťa do druhé dieťa v jeho blízkosti nejaví záujem
2 roky – súbežná paralelná hra
2,5-3 roky – hra spoločná asociatívna
4-5 rokov – hra kooperatívna
Objavuje sa obľúbenosť vs. neobľúbenosť spoluhráčov, súperivosť, výraznejšie sa začína diferencovať mužská a ženská rola
Nástup do školy
Ide o veľkú záťaž:
- pozornosť
- normy
- vzťahy
Často sa vyskytuje neprispôsobivosť
Školská zrelosť
Ide o somato-psycho-sociálny stav dieťaťa, ktorý:
- je výsledkom úspešne dovŕšeného vývinu predchádzajúcich období
- charakterizujú fyzické a psychické dispozície pre požadovaný výkon v škole a je sprevádzaný pocitom šťastia u dieťaťa
- je dobrým predpokladom budúceho školského výkonu a sociálneho zaradenia
Školská zrelosť
1., Biologická zrelosť, najmä CNS,ktorá je v priamej súvislosti s celkovou reaktivitou, stabilitou a odolnosťou voči záťaži
2., Zrením CNS je podmienená lateralizácia ruky, zlepšenie motorickej, senzomotorickej koordinácie i manuálnej zručnosti
3.,Zrenie CNS je predpokladom k rozvoju vnímania a poznávacích procesov
Zrak – vnímanie detailov,diferenciácia (zrelosť očných pohybov
Sluch – sluchová diskriminácia dozrieva v 6,5 roka
Prepoklady pre vstup do školy
- Telesná zrelosť, fyzická zdatnosť, zdravie
- Kognitívna zrelosť (mentálna spôsobilosť)
- Emočná zrelosť (úzkosť, strach, plač)
- Motivačná zrelosť – schopnosť na výkon
- Sociálna zrelosť (prispôsobenie sa, život v kolektíve, samostatnosť, zodpovednosť...)
Vývinový stav dieťaťa v dobe vstupu do školy
Telesná zrelosť
- posudzovanie výšky a hmotnosti
- rastový vek 7 rokov
- premena telesnej stavby – filipínska miera
- lepšia koordinácia pohybov, najmä v oblasti jemnej motoriky – potrebnej pre osvojenie písania
Posúdenie zdravia
- Celková kapacita zdravia
- Zraková ostrosť
- Sluchová kapacita
- Motorika – hlavne jemná motorika potrebná na písanie
- Posúdiť existujúce choroby – alergie...
Vývinový stav dieťaťa v dobe vstupu do školy
Kognitívna zrelosť
- realistickejšie vnímanie sveta
- počiatok logického myslenia i keď v oblasti konkrétnej
Vývinový stav dieťaťa
v dobe vstupu do školy
Emocionálna, motivačná a sociálna zrelosť
- primeraná kontrola citov a impulzov
- schopnosť sebaovládania a sebariadenia (problematické pri predčasne zaradených deťoch, biologicky nezrelých)
- schopnosť sústrediť sa na úlohu
- menšia závislosť od rodiny, schopnosť podriadiť sa cudzej autorite
Mladší školský vek od 6.-7. roku do 11.-12. roku dieťaťa
Nudné obdobie? Menej prevratných zmien?
Aké sú zmeny vo vývine?
Psychoanalýza hovorí o
období latencie
Mladší školský vek Obdobie triezveho realizmu
1.fáza – naivný realizmus (závislý na autorite – rodič a najmä učiteľ)
2.fáza – kriticko-realistický realizmus
Mladší školský vek
Vývoj základných schopností a zručností
Motorický vývin:
- je závislý na telesnom raste, ktorý je na rozdiel od predchádzajúceho a nasledujúceho vývinového obdobia plynulý
- zlepšenie hrubej i jemnej motoriky, rýchlejšie pohyby, väčšia svalová sila, koordinace, „senzitívne obdobie pre rozvoj pohybových zručností“
Mladší školský vek
Zmyslový vývin:
- dieťa je pozornejšie, vytrvalejšie stúpa kvalita vnímania
- vnímanie sa stáva cieľavedomé=pozorovanie
- výrazná predstavivosť (usudzovalo sa na eidetizmus)
Pamäť
- menej závislá na aktuálnych afektoch
- krátkodobá i dlhodobá pamäť je stabilnejšia, dieťa je schopné reprodukovať
- zlepšuje sa proces učenia – opiera sa o reč, je plánovitý
Mladší školský vek
Od kedy si pamätáme?
Aká je Vaša prvá spomienka
Predchádzajúce zážitky, od prenatálneho obdobia, nie sme schopní si na vedomej úrovni vybaviť, pretože spočiatku boli ukladané výlučne neverbálne, skôr vo forme celostnej.
Mladší školský vek
Reč:
- výrazný rozvoj – vplyvom dozrievania i školy
- určité medzipohlavné rozdiely-dievčatá majú určitú prevahu, väčšie rozdiely však spôsobujú individuálne vlohy a stimulácia z prostredia
- 7.ročné dieťa – 18 633 slov
- 11. ročné dieťa – 26 468 slov
- 15. ročné dieťa – 30 263 slov (70% celkovej zásoby slov)
(Divoký, in Příhoda, 1963)
Mladší školský vek
Kognitívny vývin:
- začiatok logických operácií, týka sa to konkrétnch vecí a javov; prechod od názorného (intuitívneho) myslenia do štádia konkrétnych operácií
- rešpektovanie základov logiky, viazanosť na realitu
- používané logické operácie: klasifikácia, triedenie, zahrnutie, radenie objektov podľa kritéria
- učenie pokusom a omylom, logické usudzovanie na základe skúsenosti, učenie nápodobou
Mladší školský vek
Chápanie priestoru, času
rozvoj, vplyvom používania logických operácií, dieťa dokáže radiť za sebou udalosti i javy
Mladší školský vek
Emočný vývin a socializácia:
- narastá schopnosť sebaregulácie (výsledok pôsobenia 2 faktorov: emocionálnej reaktivity a vôľlového ovládania)
- vývin v oboch oblastiach zvyšuje odolnosť voči záťaži, adaptabilitu
- vývin morálneho vedomia a konania (Piaget, Kohlberg)
- rozvoj sexuálnej identity
- mení sa pomer aktivity hra x práca, hoci hra je stále veľmi potrebná
- vplyv na sebahodnotenie – učiteľ smerom k „výkonu“ a detská skupina
Obdobie dospievania
Vymedzenie obdobia dospievania
1.v biologickom zmysle: od 1. známok dospievania a akcelerácie rastu po dvŕšenie plnej pohlavnej zrelosti
2. súčasne s biologickým prebieha mnoho významných
a nápadných psychických zmien
- interindividuálna variabilita
- intraindividuálna variabilita (nerovnomernosť medzi psychickým a biologickým dozrievaním)
Obdobie dospievania
Obdobie pubescencie – od 11.-15. rokov
Fáza prepuberty
- začína objavením sa prvých sekundárnych pohlavných znakov a končí u dievčat nástupom menarche a u chlapcov poluce.
- U väčšiny divčat prebieha vo veku 11.-13. rokov, u chlapcov o 1 až 2 roky neskôr
Fáza vlastnej puberty
- nastupuje po dokončení prepuberty a trvá do dosiahnutia reprodukčnej schopnosti. „Výrastkovia“
Obdobie dospievania
Obdobie adolescencie – od 15.-22. rokov
- postupne dosahovaná plná reprodukčná zrelosť
- dokončovanie telesného rastu - spočiatku „samá ruka, samá noha“
- prichádza k druhej premene telesnej stavby (rozdiely medzi chlapcami a dievčatami
- častejšie a hlbšie erotické vzťahy
- mení sa sebavnímanie
- zrenie mozgu
Obdobie dospievania
Sekulárna akcelerácia:
celkové urýchľovanie vývinu a rastu v priebehu storočí
- nástup prvých známok dospievania sa objavuje skôr ako v minulosti
- skracuje sa doba detstva, ale zároveň sa predlžuje nástup plnej dospelosti (v oblasti fyzickej i psychickej)
- psychosociálne moratórium
Obdobie dospievania
typickým pre toto obdobie je najmä emočná labilita (najmä obdobie puberty), časté zmeny nálad, náladové rozlady,impulzivita, nepredvídateľnosť
puberta – 2. obdobie negativizmu, vzdoru
existujú však rozdiely medzi jednotlivými dospievajúcimi a nemožno tiež zabudnúť na vplyv fyziologické
Obdobie dospievania
Vývin základných schopností a zručností
Motorický vývin:
- výrazný, rozvoj v oblasti sily, koordinácie, rýchlosti, smysl pro rovnováhu – častý záujem o sport
Reč:
- rastie slovná zásoba, zložitosť vetnej stavby, celková výrazová schopnosť
Obdobie dospievania
Zmyslový vývin:
- vizuálne vnímanie dosahuje maximum
- predstavy sú menej živé, viac súvisia s abstraktným myslením
Rýchly rozvoj motorických, percepčných i ostatných schopností vedie k novým a hlbším záujmom – o šport, čítanie, hudbu...
Obdobie dospievania
Kognitívny vývin:
- vedci predpokladali, že intelektový vývin (meraný v IQ testoch), dosahuje vrchol v období 15.-16.rokov, neskoršie výsledky potvrdzujú, že vývin trvá až do začiatku dospelosti
- často však dospievajúci prevyšujú starších v oblasti tvorivého, pružného myslenia
- podľa Piageta sa objavuje nový operačný systém: systém formálnych operácií
- formálne-abstraktné myslenie
Obdobie dospievania
Hlavné charakteristiky kognitívnych procesov:
- dospievajúci je schopný myslieť v pojmoch
- neuspokujuje sa s jedným riešením, ktoré sa ponúka. Dokáže uvažovať o alternatívych, vyhodnocuje ich
- vytvára domnienky, ktoré sa opierajú o reálnu skúsenosť
- aplikuje logické operácie nezávisle na obsahu súdov
- dokáže myslieť o myslení, vytvárať súdy o súdoch
Obdobie dospievania
Emočný vývin a socializácia:
- medzi hlavné úlohy patrí uvoľnenie sa so závislosti od rodičov a vytvorenie diferencovanejších a významnejších vzťahov k vrstovníkom oboch pohlaví
- v rodine sa objavuje preháňanie rozdielov, revolta, kritika nedostatkov u rodičov, odmietanie prejavov lásky. Nedostatočné uvoľnenie z rodiny môže spôsobovať mnohé psychické ťažkosti i v budúcom živote
- stále však najdôležitejšou sociálnou oporou zostávajú rodičia
- rozvoj sexuality – rola a identita
Obdobie dospievania
Nadväzovanie vzťahov k vrstevníkom
5 stupňov
- skupinová izosexuálna fáza – v období puberty majú dospievajúci sklon vytvárať skupiny rovnakého pohlavia a zavrhovať „tú druhú“. Skupina pôsobí ako kladný socializačný činiteľ, nebezpečenstvo je združovanie v skupinách s tyranizujúcim vplyvom a antisociálnym postojom
- individuálna izosexuálna fáza – vytváranie párových vzťahov: najlepší priateľ/priateľka
- prechodná etapa – charakterizovaná neistým záujmom o druhé pohlavie, vzťahy „z diaľky“, „platonické“
Obdobie dospievania
Nadväzovanie vzťahov k vrstevníkom
5 stupňov
- Heterosexuálna fáza polygamná –
obdobie prvých lások, vzťahy sú nestále
premenlivé
- etapa zamilovanosti –
koniec adolescencie alebo prah
dospelosti
Uvedená sekvencia však nie je pravidlom
Obdobie dospievania
Voľba povolania
v predchádzajúcom období viac fantázia
- TYP A: voľba závisí od rozhodnutia „významných dospelých“
- TYP B: stredná pozícia, široké záujmy, orientácia, konkrétne povolanie je volené pod vplyvom rôzne silného tlaku z okolia
- TYP C: voľba podľa osobného plánu
Najčastejšie sa v populácii nachádza TYP B
Obdobie dospievania
Vývin identity
Kto som? Aký som? Kam smerujem? Aké hodnoty sú
pre mňa dôležité?
Úspešná individuácia závisí od:
- psychickej nezávislosti
- psychickej diferenciácie
postkonvenčná úroveň morálky
orientácia na duchovno
Potvrdenie identity
- V prenatálnom období – prijatie dieťaťa
- Po narodení 6 – 7 mesiac, základy istoty pre celý život
- Puberta - sexuálne zrenie – identita role muža a ženy
- Adolescencia – sociálne začlenenie a identita postavenia v spoločnosti
Obdobie dospievania
Špecifické vývinové problémy
- rozpor medzi fyzickou a sociálnou zrelosťou
- rozpor medzi rolou a statusom
- rozpor medzi hodnotami maldej a staršej generácie
- rozpor medzi hodnotami rodiny a vonkajšej spoločnosti
Dospelosť
- psychológia dospelosti a staroby menej rozvinutá,
hoci ¾ života trávime práve v nasledujúcich
obdobiach...
Od kedy starneme?
- Vývin a starnutie organizmu prebiehajú simultánne v priebehu celého života.
- Vývin v období dospelosti a staroby sa týka najmä zmien psychických, osobnostných (samozrejme v podmienkach nezaťažených patologickými prejavmi)
Dospelosť
Pokles psychických funkcií nie je jednotný.
Závisí od:
- biologických- genetická predispozícia,
mentálna hygiena a chorobnosť
- psychických- veľká individuálnosť
- sociálnych determinantov –
prostredie,ekologické a kultúrne podmienky
Dospelosť
Vývinové etapy dospelého človeka
- Skorá dospelosť (20 do 25-30 rokov) – prechodná fáza. Dospelosť sa vymedzuje na základe 3 kritérií: vek, prevzatie vývinových úloh a dosiahnutie osobnej zrelosti
- Stredná dospelosť (asi do 45 rokov) – obdobie plnej výkonnosti a stability
- Neskorá dospelosť (asi do 60-65 rokov) – obdobie do začiatku staroby
Dospelosť
Vývinové etapy dospelého človeka
(podľa Whitboutneovej a Weinstockovej)
- Skorá dospelosť (20 do 30 rokov) –
- upevnenie identity,
- identifikácia s rolou dospelého,
- spresnenie osobných cieľov,
- nezávislosť ekonomická i emocionálna
Skorá dospelosť
od 20. roku do 25.-30. roku
Dosiahnutie osobnej zrelosti
sekulárne zmeny:
- obdobie prevzatia všetkých dospelých rôl sa predlžuje (rodičovstvo, práca, nezávislosť)
- „sociálne hodiny“ strácajú na význame
- individuálna variabilita na ceste k dospelosti
Skorá dospelosť
Kultúrne trendy
- odďaľovanie vstupu do manželstva
- odďaľovanie rodičovskej roly
- klesá pôrodnosť, stúpa počet bezdetných, príp. s 1 dieťaťom
- rôzne formy spolužitia, nárast slobodných matiek
- rozvodovosť stúpa (najmä u staršej generácie)
Skorá dospelosť
- Manželstvo – upokojenie potrieb i obmedzovanie slobody, spoločná identita
- Alternatívne vzťahy
voľné spolužitie, bez trvalého
partnera
Rodičovské roly matky a otca
ako súčasť identity, narodenie dieťaťa
zisk aj záťaž
- Manželstvo bez detí
- Slobodné materstvo
Skorá dospelosť
- Maximálny rozvoj telesných aj duševných schopností, sebavedomia.
- Fáza profesijného štartu – šok z reality (nuda, malý plat, veľké požiadavky..- fluktuácia, profesijné moratórium...
- 30 r. – Bilancovanie, hľadanie novej alternatívy – voľba kompromisu
- Usmerňovanie rozvoja seba samého, cieľavedomá práca. Podstatná je vôľa, sila prekonávať ťažkosti, uchovať si nádej.
Dilemy: žena: matka – prefesná kariéra
muž: otec - prof. kariéra, záujmy
Hlavné úlohy skorej dospelosti
- Začleniť sa do pracovného prostredia, nájsť si zamestnanie, profesiu s osobnou spokojnosťou,
- Rozhodnúť sa pre trvalé osobné povolanie v manželstve, v slobodnom stave
- Vidieť možnosti sociálnej angažovanosti
(v rodine, charite, politike, kultúre...)
Stredná dospelosť
36 - 50. roku
- fáza konsolidácie
- zodpovednosť
- dosahovanie cieľov
DOSPELOSŤ – stredná
- Plná pracovná vyťaženosť a ekonomická stabilita
- Výchova detí v rodine a odovzdávanie hodnôt
- Spoločenská angažovanosť (kariéra, úspešnosť)
Charakteristika obdobia
- Vrchol zrelosti
- Nárast zodpovednosti
- Doba protikladov (spokojnosťvs.nespokojnosť)
- Zaoberanie sa „sebou“
- (bilancia vs. perspektíva)
- Životný stereotyp (menej nových podnetov)
- Zmena postoja k hodnotám (zmysel života)
Uvoľnenie väzieb na rodinu
Typické znaky 40-ročných
- Dobre adaptabilní
- Žijúci v manželstve (40% v druhom)
- Asi 15% osamelé ženy vychovávajú deti
- Finančne stabilizovaní
- Majú pozitívne subjektívne prežívanie
- Sú triezvi, spokojný
Stredná dospelosť
Kognitívny vývin:
- pôvodné štúdie poukazovali na pokles intelektových schopností (najskôr pozvoľný a potom výraznejší). longitudinálne štúdie však do 50.-60. roku žiadny pokles nezaznamenali
- kognitívne funkcie sa môžu meniť vo vzájomnom vplyve genetických, psychických i sociálnych podmienok
- výkon stúpa najmä v úlohách verbálneho charakteru a rozsahu znalostí
- Labouvie-Viefa nadväzuje na Piageta a hovorí o etape postformálneho myslenia – schopnosť vyvodzovať závery ako z logických premís, tak aj z emocionálnych zážitkov a vzájomne ich kombinovať
Stredná dospelosť
Sociálny a emocionálny vývin
pracovná činnosť – motivácia získať hmotný prospech, pomáhať ľuďom, uskutočniť svoje osobné talenty, nájsť priateľské kontakty
činnosť vo voľnom čase – aktivita vs. pasivita, stres, workoholizmus
Stredná dospelosť
Sociálny a emocionálny vývin
- emocionálne prežívanie
- relatívna stabilita a realizmus (menšie výkyvy)
- nástup realizmu a extraverzie po predchádzajúcich obdobiach, autoregulácia emócii,
- Menej podliehajú konvenčnými normami, vrchol EQ
- nadobúdanie spoločenskej sebaistoty
- variabilita v závislosti od osobných dispozícií i vonkajších podmienok
Spoločenský dosah stredného veku
- Najvyššie spoločenské
postavenie
- Garantujú spoločenské normy
- Rozhodujú o budúcnosti spoločnosti
- Riadia spoločnosť
Stredná dospelosť
Manželstvo
- zlyhanie ilúzií v prvých rokoch manželstva
- napĺňa potrebu intímneho emocionálneho spolužitia a túžbu mať deti
- manželstvo=najcitlivejší test osobnej zrelosti
- princíp voľby partnera podľa podobnosti alebo princíp doplňujúcej voľby
- „romantické“ manželstvo vs. „pracovné“ manželstvo
Stredná dospelosť
Potreby mužov a žien:
Ženy:
1.PoPO (posedieť, popočúvať)
2.LaCe (láska celým životom)
3.VyPo (vycítiť potreby)
Muži:
1.UpUv (upratané, uvarené)
2.OSta (obdiv stále)
3.SeZa (sex kedykoľvek sa mi zachce)
Stredná dospelosť
Rodina a rodičovstvo:
základné funkcie
- reprodukčná
- hospodárska
- emocionálna
- socializačná
- sociálne podporná
Stredná dospelosť
Rodina a rodičovstvo:
Dysfunkčné modely:
- koalícia medzi rodičmi oproti koalícii medzi deťmi (slabé medzigeneračné väzby)
- pseudodemokratický model (všetci majú rovnaké postavenie)
- koalícia dieťaťa s rodičom oproti druhému rodičovi v mnohých variáciách
atď.
Kríza stredného veku
- na konci strednej dospelosti
- Sklon zaoberať sa sám sebou
- Tendencia bilancovať minulosť, uvedomenie si zraniteľnosti, ilúzií
- Predstavy o budúcnosti – ciele 2. polovice života – posledná možnosť niečo zmeniť – často panika, skratkové riešenia
- Rola stereotypu – pohodlnosť, istota, opakovanie – potreba nových zážitkov – syndróm vyhorenia
- Hľadanie skutočného zmyslu života, zmena v rebríčku hodnôt, proces individualizácie (sloboda od vonkajších tlakov, väzieb na rodinu, rodičovských vzorov)
- Zmeny v oblasti intimity – zdieľanie života pred erotikou
Kríza stredného veku
- Prehodnocovanie zmyslu bytia
- Úbytok telesnej atraktivity vs ilúzia mladosti – „večný mladík“
- Generativita (plodenie, tvorivosť) dostáva aj formu odovzdávania skúseností mladej generácii
- Mnohí nemajú k zmene postoja dosť energie, odvahy, sebavedomia.
- Mýtus o možnosti udržať partnerský vzťah aký bol na začiatku - prejav nezrelosti
Mýtus poslednej šance – potreba nového vzťahu
Kríza stredného veku
Druhá kríza manželstva – vrchol stredného veku –zmeny u viacerých členov rodiny – vývinová kríza
- Pocity osamotenia – v dôsledku menšej závislosti na členoch rodiny. Mladým sa vzťahy rodičov javia chladné, formálne.
- Mimomanželské vzťahy – kompenzačná funkcia – nové zážitky, sebapotvrdzovanie, potreba intimity, odpútanie s a od rodiny, moratórium stredného veku.
- Druhé manželstvo neovplyvňuje identitu ako natoľko ako prvé. Moje deti, tvoje deti, naše deti.
Kríza stredného veku
- Zmeny rodičovskej roly – ambivalentné pocity k dospievajúcim deťom (menej starostí vs signál starnutia, strata autority)
Pretrvávajúca potreba rodiča deti manipulovať, ochraňovať, obetovať sa im.
- Posledná šanca mať dieťa (u žien) – zvýšené riziko biologické, prehnanej starostlivosti, sociálne ( deti z iných manželstiev)
- Starostlivosť o starých rodičov mení postoje rodičov k nim
Úlohy stredného veku
- Pracovná kariéra a zabezpečenie ekonomickej stability
- Budovanie rodiny a výchova detí
- Opatrovanie vlastných rodičov, príp. blízkych z rodiny
- Mať vlastné koníčky a venovať sa záujmom rodiny (dovolenky, spoločný čas)
- Nájsť si spoločenskú angažovanosť
Neskorá dospelosť
od 45 – 50 rokov do 65 rokov
- krízové vs. zlaté obdobie
- kríza stredného veku (prechod medzi strednou a neskorou dospelosťou)
Prejavy fyzického a duševného starnutia človeka zatiaľ príliš
neobmedzujú, ale zároveň sme vzdali ilúzií (Vágnerová, 2000).
- obdobie bilancovania
- otázka smrti
Neskorá dospelosť
Telesné zmeny
- prvé známky poklesu výkonnosti
- prvé známky starnutia na vonkajšom vzhľade
- klimaktérium-menopauza-andropauza
- mení sa sebavnímanie
- zrenie mozgu
Neskorá dospelosť
Kognitívne zmeny:
- nenápadné
- myslenie je menej pružné, je konvenčnejšie
- ťažkosti pri učení sa novému
- rozvíja sa tzv. sociálna inteligencia
Kryštalická inteligencia sa môže rozvíjať. Činitele udržania kognitívnych funkcií – zdravie, vzdelávanie, rodinné zázemie, životný štýl, osobná spokojnosť.
Úbytok výkonu – znížená flexibilita, výkyvy pozornosti, krátkodobej pamäti, pomalšie reakcie, horšie mechanické učenie, únava.
Neskorá dospelosť
Sociálne zmeny:
- syndróm prázdneho hniezda/preplneného hniezda
- odchod do dôchodku
- zamestnanie – vyhorenie
- problematika nezamestnanosti
- Práca: Celoživotná istota v jednej kariére ohrozená – strach zo zmeny zamestnania, nedôvera vo svoje schopnosti
Neskorá dospelosť
Manželstvo
3 kategórie
- neutrálne manželstvo založené na návyku
- manželstvo poznamenané konfliktom – vzbura proti poklesu síl, nájdenie si iného (mladšieho) partnera pričom manželstvo zostáva formálne fungovať
- funkčné manželstvo – zdieľaná skúsenosť, schopnosť adaptívne prekonať ťažkosti
Úlohy neskorej dospelosti
- Preukazovať múdrosť a uvážlivosť v rodine, vedieť zvládnuť problémy iných
- Vyrovnávať spory a nedorozumenia
- Uvádzať mladých do života (nie ekonomickou závislosťou na rodičoch)
- Vychovávať druhú generáciu (starí rodičia)
- Ponechať si svoje záujmy a spoločenskú angažovanosť
Neskorá dospelosť
- rola prarodiča
- starostlivosť o vlastných rodičov
- priateľstvá menej extenzívne,
viac intenzívne
Staroba
Starnutie:
Súhrn zmien v štruktúre a funkciách organizmu, ktoré podmieňujú jeho zvýšenú zraniteľnosť a pokles schopností a výkonnosti jedinca, ktoré kulminujú v terminálnom štádiu a smrti
Staroba
Kedy človeka pokladáme za starého?
Ťažká odpoveď:
- intrandividuálne rozdiely – pokles
výkonnosti iba v určitých oblastiach
- rozdiely medzi jednotlivcami
- pokroky zdravotnej starostlivosti
Staroba
Pacovský a Heřman (1981) rozdeľujú teórie starnutia do 3 kategórií
1.teória o pôsobení vonkajších vplyvov (ekologické podmienky, vplyv baktérií a vírov...)
2.teória o pôsobení vnútorných vplyvov (genetický program, hromadenie omylov pri proteínovej syntéze, špecifické metabolické zmeny)
3.teória porušenej integrácie a organizácie
K rýchlejšiemu starnutia prispievajú:
fajčenie, abúzus alkoholu, životospráva, záťaž, predchádzajúce ochorenia...Maximálna hranica – 125 rokov
Charakteristické prejavy
- ZMENY FYZICKÉ
Úbytok síl, spomalenie motoriky, zhoršenie zraku, sluchu, hmatu, čuchu...
- ZMENY PSYCHICKÉ
Poruchy pamäti, intelektu, tvorivosti, emocionálne poruchy- zmeny nálad, depresie, časté afekty, dráždivosť...
- ZMENY SOCIÁLNE
Strata sebavedomia, izolácia od ľudí,neprimerané reakcie na podnety
Staroba
Telesné a kognitívne zmeny:
- zhoršuje sa zmyslové vnímanie (najmä zraková a sluchová percepcia)
- zhoršuje sa pamäť (novopamäť vs. staropamäť)
- klesá výkon v IQ testoch
- kryštalická, sociálna inteligencia a schopnosť morálneho usudzovania zostáva zachovaná
- tvorivosť (vrchol medzi 20. a 40. rokom) klesá, existujú však výnimky (Goethe, Michelangelo..)
Staroba
Biologické prejavy
- znížená odolnosť voči infekciám
- spomaľuje sa hojenie rán
- výskyt rôznych chorôb
- sklerotizácia ciev a následky ...
- zmeny v nervovej sústave a
endokrinnom systéme
Staroba
Emocionálne zmeny
- citové prežívanie menej bezprostredné a intenzívne
- poruchová emocionalita – na začiatku staroby sa ešte potrebujeme realizovať, byť užitočnými, neskôr výraznejšie emočné zmeny
- k sklonku života sa človek môže stávať ľahostajnejší voči vonkajšiemu svetu, viac sa zameriava na seba – sklon k precitlivelosti
- môže nastať zvýraznenie niektorých povahových charakteristík (lakomstvo, hnevlivosť, neprajnosť)
Staroba
Citové vzťahy:
- orientácia na rodinu
- ohrozenie sociálnou izoláciou,emocionálnou alebo podnetovou depriváciou
- dôležité roly – prarodič – „výuková“, „skúsenostná“ rola, často sú si bližšie generácie prarodičov a vnukov, ako rodičov a detí
- nutnosť vyrovnávať sa so stratou životného partnera, vrstovníkov
Staroba
Osobnosť
- pokles extraverzie (výraznejšie u mužov)
- rozdiely medzi pohlaviami sa vyrovnávajú
Stratégia vyrovnávania sa so starobou:
- Konštruktívna stratégia
- Stratégia závislosti
- Stratégia obranná
- Stratégia hostility
- Stratégia sebanenávisti
Priania starých ľudí (Butler, Lewis)
- Môcť samostatne rozhodovať o vlastnom živote (sebestačnosť)
- Pokračovať v spoločenskom živote - možnosť uplatnenia (osožnosť, úžitočnosť)
- Aby sa s nimi nakladalo dôstojne, úctivo
Spoločne charakteristiky starých
Chcú po sebe niečo zanechať (majetok, myšlienku, dielo,spomienku)
- Odovzdávať skúsenosti mladým (radiť, pomáhať)
- Majú emocionálny vzťah k veciam
- Zmenene vnímajú čas
- Zmysel pre životný cyklus a poriadok
- Iné záujmy ako v mladosti (filozofia, história, náboženstvo,literatúra)
- Hľadanie zmyslu života – retrospektívne hodnotenie
Mentálna hygiena v starobe
- Vedieť odhadnúť sily a nepreťažovať ich
- Bojovať s ubúdaním vôle a nezlenivieť
- Ovládať svoje emočné stavy – nesťažovať sa, neplakať, meniť pesimistické myšlienky...
- Byť primeraný veku (oblečením, správaním, záujmami)
- Vyrovnávať medzigeneračné spory
- Byť slobodný v konaní (nelipnúť na maličkostiach, nepresadzovať svoju pravdu, vedieť byť „múdrym“ v každej situácii)
Staroba
populácia starne
„tretí vek“ – univerzity
- ageizmus – negatívny kultúrny stereotyp staroby, ktorý u nás vládne, v popredí je kult mladosti (v médiach, v spoločenskom živote)
- Mladí - produkujú, starí - konzumujú
Terminálne štádium života
- neodlučiteľne patrí k životu
- téma umierania je v našej spoločnosti tabuizovaná
- úzkosť vs. zmierenie sa
- psychológia umierania – zvýraznenie hodnoty konečného štádia
Konfrontácia so starobou
- Konečné prijatie života
- Konfrontácia s realitou
- Bilancia vlastného života
- Prístup spoločnosti – rôzne kultúrne hodnoty a prístupy
- Konfrontácia so smrťou
Smrť ako vrchol života
- Všetci vieme, že zomrieme, ale nik nechce na smrť myslieť, ani sa na ňu pripraviť...
- Vyrovnanie so smrťou korešponduje s filozofiu života, s náboženským presvedčením, s ľudskou múdrosťou
- Smrť nie je zlá, ťažké je len umieranie
PREDMET VÝVINOVEJ PSYCHOLÓGIE
- PREDMET VÝVINOVEJ PSYCHOLÓGIE :
PSYCHICKÝ VÝVOJ
- ČINITELE PSYCHICKÉHO VÝVINU :
GENETIKA
SOCIO – KULTÚRNE PROSTREDIE
- REALIZÁCIA PSYCHICKÉHO VÝVINU :
ZRENIE
UČENIE
- METÓDY VÝVINOVEJ PSYCHOLÓGIE :
OKREM BEŽNÝCH = POZOROVANIE
EXPERIMENT
ROZHOVOR
DOTAZNÍK
PRÍPADOVÁ ŠTÚDIA
METÓDY SO ZAMERANÍM NA ČASOVÝ ASPEKT :
PRIEREZOVÉ ŠTÚDIE
LONGITUDINÁLNE ŠTÚDIE
Termíny blízke vývinovej psychológii
Fylogenéza – vývoj psychiky od najjednoduchších organizmov po človeka
Antropogenéza
– vývoj psychiky u Homo Sapiens
Ontogenéza = vývin jednotlivca
Biodromálna psychológia
– psychológia životnej cesty,
vplyv životných podmienok
VÝVINOVÉ ŠTÁDIÁ :
- PRENATÁLNE
- NOVORODENEC - DO 1 MESIACA
- DOJČA - DO 1 ROKU
- BATOĽA - DO 3 ROKOV
- PREDŠKOLSKÝ VEK - DO 6 ROKOV
- MLADŠÍ ŠKOLSKÝ VEK - DO 8/9 ROKOV
- STREDNÝ ŠKOLSKÝ VEK - DO 12 ROKOV
- PUBESCENCIA - DO 15 ROKOV
- ADOLESCENCIA - DO 20 ROKOV
- MLADÁ DOSPELOSŤ - DO 35 ROKOV
- STREDNÁ DOSPELOSŤ - DO 45 ROKOV
- STARŠIA DOSPELOSŤ - DO 60 ROKOV
- RANNÁ STAROBA - DO 75 ROKOV
- PRAVÁ STAROBA - NAD 75 ROKOV
Novorodenec / do 1 mesiaca
- ADAPTÁCIA NA SVET
- REFLEXY A VRODENÉ SPÔSOBY SPRÁVANIA
/ sací reflex, pohybové reflexy, plač... /
- PRIMERANOSŤ PODNETOV
- VNÍMANIE:
Zrak: 20-30 cm
Sluch: dobré rozlišovanie najmä vysokých tónov
Dotyky, teplota, zmena polohy
Dojča / do 1 roku
- PREJAVIA SA INDIVIDUÁLNE ROZDIELY
- ZÍSKAVANIE ZÁKLADNÉHO POCITU ISTOTY
- PRIMERANOSŤ STIMULOV
- SAMOSTATNÁ LOKOMÓCIA
- MIMIKA, BĽABOTANIE, PRVÉ SLOVÁ
- Rovnováha vo vzťahu: matka - dieťa
DOUBLE – BIND
= dvojitá väzba
= nejednoznačná komunikácia
Batoľa / do 3 rokov
- ROZVOJ MOTORIKY
- POČIATKY SYMBOLICKÉHO MYSLENIA
- SEPARÁCIA OD MATKY
Predškolský vek / do 6 rokov
- IDENTIFIKÁCIA SO SVOJÍM POHLAVÍM
- ROZVOJ PROSOCIÁLNEHO SPRÁVANIA
magično, absolutizmus, fenomenizmus
Mladší školský vek /do 8-9 rokov
- NÁSTUP DO ŠKOLY :
- ŠKOLSKÁ ZRELOSŤ
- Psychická- emočná
- Biologická
- MLADŠÍ ŠKOLSKÝ VEK :
- NORMY
- TRIEDA
Stredný školský vek /do 12rokov
- dôležití: VRSTOVNÍCI
- PRÍPRAVA NA PARTNERSTVO A RODIČOVSTVO
porozumenie ambivalentnosti
Pubescencia / do 15 rokov
- BIOLOGICKÉ ZMENY
- DIFERENCIÁCIA
- EXPERIMENTOVANIE
Adolescencia / do 20 rokov
- PLNOLETOSŤ
- TELO – SÚČASŤ IDENTITY
- ADOLESCENTNÁ NEOFÍLIA
Mladá dospelosť / do 35 rokov
- BIOLOGICKÁ ZRELOSŤ
- ZODPOVEDNOSŤ
Stredná dospelosť / do 45 rokov
- KRÍZA STREDNÉHO VEKU = VÝZVA
hľadanie nového zmyslu života, užitočnosti
prirodzený vrchol – čo ďalej???
Staršia dospelosť / do 60 rokov
vyrovnávanie sa so STARNUTÍM fyziologickým
/ženy – klimaktérium, zovňajšok
muži – výkonovo/
KOMPLEXNOSŤ V UVAŽOVANÍ
syndróm prázdneho /preplneného/ hniezda
Ranná staroba / do 75 rokov
- AGEIZMUS
- DIOGENOV SYNDRÓM
- DÔCHODOK
- ZMENY AKTIVAČNEJ ÚROVNE
- ÚBYTOK PAMÄŤOVÝCH KOMPETENCIÍ
- ZMENY V PRIESTOROVEJ ORIENTÁCII
- ZMENY INTELEKTOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Pravá staroba / nad 75 rokov
- OZMYSLENIE ŽIVOTA A SMRTI
- ARTERIOSKLEROTICKÉ ZMENY
- DEMENCIA
- POTREBA DÔSTOJNOSTI
Konfrontácia so starobou :
- Prijatie konečnosti života
- Konfrontácia s hodnotami
- Preverovanie hodnôt spoločnosti
- rôzne kultúry rôzny prístup k starým ľuďom
Konfrontácia so smrťou :
Koniec
Reinkarnácia
Posmrtný život