zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Právnická fakulta / Všeobecná ekonomická teória

 

Konkurencia (vet_-_p04_konkurencia.doc)

Všeobecná ekonomická teória

KONKURENCIA

 

  1. dokonalá konkurencia:        

- znaky:        veľký počet výrobcov

výrobcovia sú si ekon. rovnocenní

cenu udáva trh

dokonalá informovanosť o Po a Do

voľné prelievanie kapitálu

 

        - dôsledky:        boj o najväčšie dodávky

                                boj o minimalizáciu nákladov

                                voľný vstup aj výstup z odvetvia

                                     efektívne využívanie zdrojov

                                diferenciácia výroby

                                automatické umiestňovanie kapitálu do

výhodných oblastí

                                možnosť výberu zo strany spotrebiteľa

 

  1. nedokonalá konkurencia:

- znaky:        malý počet výrobcov

                výrobcovia si nie sú ekonom. rovnocenní

                cenu diktuje výrobca

                slabá informovanosť o Do a Po

                neexistuje voľné prelievanie kapitálu

- faktory:        negatívne pôsobenie trhu

                realizácia úspor z rozsahu výroby

                bariéry –         súvisiace s využívaním prír. zdrojov

                                súvisiace s objemom výroby

                                administratívne

- druhy monopolov:        čistý =        prírodný

                                                administratívny

                                                prirodzený (ekonomický)

                                oligopol = koluzívny, zmluvný - vzniká na základe ústnej alebo písomnej dohody = KARTEL

  1. cenový
  2. výrobný
  3. územný
  4. boj proti nedokonalej konkurencii =
  1. proti fúziám
  2. proti kartelom
  3. nekalej konkurencii    
  4. diskriminácii spotrebiteľa

ELASTICITA PONUKY A DOPYTU

 

  1. elasticita ponuky = intenzita reakcie zmeny veľkosti ponuky na zmenu ceny tovarov a služieb (cenová elasticita), ako zareaguje ponuka, ak sa cena tovarov a služieb zmení o 1%
  1. priama
  2. nepriama
  3. krížová

 

 

Formy priamej elasticity:

 

  1. E > 1 = elastické tovary a služby
  2. E < 1 = neelastické tovary
  3. E = 1 - jednotková elasticita
  4. E = 0 – nulová elasticita (žiadna zmena pri zmene ceny)
  5. E = ∞ - nekonečná elasticita

 

Faktory ovplyvňujúce elasticitu:        skladovanie

                                                                technológia výrobného procesu

                                                                špekulácie

                                                                čas = Marshallove časové obdobia – ultra krátke  (niekoľko dní)        E = 0

                                krátke        (týždne - mesiace)        E < 1

                                dlhé                (1 – 2 roky)                E > 1

                                veľmi dlhé        (3 – 5 rokov)           E = ∞

 

 

 

 

p                E > 1                                           p                E < 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                        q (x)                                                                q (x)                ∆x > ∆p                                                                ∆p > ∆x

 

 

        E = 1                                E = 0                        E = ∞

 

 

p                                        p                                  p

 

 

 

 

 

 

 

        ∆x = ∆p        q (x)                                        q (x)                        q (x)        

 

 

 

 

  1. elasticita dopytu
  2. dôchodková
  3. iná
  4. cenová = intenzita, miera reakcie dopytu na zmenu ceny tovarov a služieb na trhu
  1. priama
  2. nepriama
  3. krížová

Formy priamej elasticity:        detto ako pri ponuke, pre grafy platí obdobné, len krivky v prvých troch grafoch smerujú nadol! (zákon klesajúceho dopytu)

 

 

Faktory:        dôležitosť tovarov v rozpočte spotrebiteľa

                substitučné tovary

                povaha potrieb

                čas (životnosť tovarov)

 

 

 

Ing. Lenka Klimentová, KPP                 - 6 -