Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Ekonomická univerzita / Podnikovohospodárska Fakulta / Infotmatika
Prednáška 3 (inf3.doc)
EKONOMICKÁ UNIVERZITA V BRATISLAVE
PODNIKOVOHOSPODÁRSKA FAKULTA KOŠICE
Tajovského 13, 041 30 Košice
Katedra hospodárskej informatiky a matematiky
Periférne zariadenia,
vstupno/výstupné zariadenia počítača.
Komunikáciu počítača s okolitým svetom zabezpečujú I/O zariadenia počítača. Delia sa na vstupné - vstup údajov na spracovanie do počítača a výstupné - výstup údajov z počítača vo forme zrozumiteľnej pre ich používateľa.
Delia sa na:
- priamy vstup - klávesnica, ....
- nepriamy vstup - mechaniky nosičov údajov
- priamy výstup - monitor, ...
- nepriamy výstup - mechaniky nosičov údajov
Zariadenia na priamy vstup údajov - klávesnica, myš, svetelné pero, snímače čiarového kódu, skener, snímače kariet ...
Klávesnica - hlavný ovládací prvok PC. Skladá sa z alfanumerických, numerických a funkčných kláves.
Myš - polohovacie zariadenie, umožňuje zmenu polohy kurzoru. Používa sa pri práci v grafických aplikáciách riadených pomocou ponuky. Príkazy uvedené v ponuke sa najskôr vyberú pomocou myši a potom sa potvrdenia stlačením tlačidla na myši alebo klávesou na klávesnici. Myš nenahrádza klávesnicu úplne. Prevedenie štandardnej myši - trojtlačítkové. Funkcie jednotlivých tlačidiel sa definuje programovo - ovládače k myši. Myš pre počítače Macintosh sú štandardne jednotlačítkové.
Myš je možné nahradiť (najčastejšie u prenosných počítačov):
- trackballom - vyčnievajúca guľôčka, otáčaním guľôčky sa dosahuje požadovaný smer
- trackpoint - uprostred klávesnice vyčnievajúci gumový valček ovládaný tlakom prsta
- touchpad - plocha na klávesnici odpovedajúca displeju, pohyb sa realizuje zmenou polohy prsta na uvedenej ploche.
Svetelné pero - patrí medzi vstupné zariadenia. Používa sa v spojení s obrazovkou. Svetelné pero umožňuje zadávať súradnice bodu pomocou dotyku. Svetelné perá sa používajú pri návrhoch realizovaných pomocou počítača.
Scanner - slúži na prevedenie - pretransformovanie predlohy do elektronickej formy. Je to zariadenie slúžiace na digitalizáciu obrazu.
Rozoznávame tri základné druhy skenerov:
- ručný skener - používateľ pohybuje snímacou hlavou. Môžu byť monochromatické, farebné. Môže snímať časť stránky, čiarový kód ....
- stolný skener - pohybuje sa snímacia hlava. Môžu byť monochromatické, farebné.
- bubnový skener - predloha sa sníma z rotujúceho valca, prevodom intenzity odrazeného lúča na elektrické napätie.
Špecializované sa môžu deliť:
- veľkoformátové - snímanie po prúžkoch
- 3Dskenery - snímanie priestorových súradníc
- vysokorýchlostné - automatické snímanie dokumentov - čiernobiele snímanie
Parametre charakterizujúce výkonnosť skenerov:
- rozlišovacia schopnosť - DPI
- hardwérová
- softwérova - pridaním obrazových bodov
- režim práce - 1bit, 8bit, 24bit, 32bit ....
- rýchlosť spracovania
- veľkosť snímacej plochy
- farebné rozlíšenie - počet farieb/pixel
Zariadenia na priamy výstup - monitor, tlačiareň, súradnicový zapisovač ...
Monitor - zariadenie na priame zobrazenie údajov. Delia sa z viacerých hľadísk.
Rozdelenie podľa farebnosti:
- monochromatické
- farebné
Rozdelenie podľa stupňa rozlíšenia, veľkosti, ergonomických vlastností ....
Monitor je k počítaču pripojený cez grafickú kartu.
Najdôležitejšie parametre:
- rozmer uhlopriečky - väčšie pri grafických aplikáciách
- rozptyl bodov - vzdialenosť dvoch susediacich obrazových bodov
Prevedenie farebných monitorov - rovnaké ako u obrazoviek televízorov. Dve základné technológie FST a Trinitron.
FST - jeden farebný obrazový bod je tvorený trojicou bodov RGB. Farebný vnem je daný rôznou intenzitou jednotlivých bodov.
Trinitron - používa jeden tienidlový zväzok ktorý dopadá na tienidlo s maskou v tvare zvislých prúžkov cez celú výšku obrazovky.
Grafická karta - zariadenie na pretransformovanie dát z procesora na videosignál vysielaný do monitora.
Typy grafických kariet:
- CGA - Color Graphics Array
- EGA - Enhanced Graphics Array
- VGA - Video Graphics Array
- SVGA - Super Video Graphics Array
Najdôležitejším parametrom grafickej karty je:
- rozlíšenie - maximálny počet zobraziteľných bodov.
- rýchlosť - závisí od zbernici, od kvality vyhotovenia, od typu akcelerovanej alebo obyčajnej
- obnovovacia frekvencia
- vertikálna rozkladová frekvencia - počet snímkov prekreslených na monitore za jednu sekundu
- výkon - závisí od grafickej pamäte - VideoRAM
Obyčajná grafická karta preberá údaje od procesora, akcelerovaná si dáta generuje sama. Na akcelerovaných grafických kartách nemôžu pracovať všetky programy bez príslušného ovládača - driveru.
Tlačiareň - výstupné zariadenie na vytlačenie údajov na papier ... Podľa technológie tlače sa tlačiarne delia na :
- mechanické
- bezúderové (nie mechanické)
Mechanické tlačiarne - sa delia na:
znakové - každému znaku je pridelený nosič znaku - pevná množina znakov. Výhoda kvalitnej tlače, nevýhoda - veľmi hlučné, v súčasnosti sa takmer nepoužívajú.
ihličkové - na tlač používajú posuvnú tlačovú hlavu obsahujúcu elektromagneticky ovládané ihličky tvoriace, po údere na papier cez farbiacu pásku bodky. Kombinácia malých bodiek umiestnených husto veľa seba vytvára podobu znaku. Hlava ihličkovej tlačiarne môže obsahovať rôzny počet ihličiek - najčastejší počet je 9, 18, 24. Znak sa vytvára tlačením bodiek v matici 5x7 alebo 7x9. Výhoda - tlačiarne sú prevádzkovo nenáročné, nízka zaobstarávacia cena, nevýhoda - kvalita tlače nie je veľmi vysoká.
Bezúderové tlačiarne (nie mechanické) - tlačia znaky bez dotyku znaku s papierom. Patria k nim: dýzové (tryskové), laserové, termálne.
Dýzové - pracujú na podobnom princípe ako ihličkové tlačiarne, ihličky sú nahradené dýzami - tryskami. Cez ne sa na papier vstrekuje atrament. Môžu byť prispôsobené na jednofarebnú alebo viacfarebnú tlač. Výhoda - sú v celku rýchle, prakticky nehlučné alebo málo hlučné, nevýhoda - prevádzkovo náročné. Kvalita tlače je vysoká.
Laserové - sú založené na princípe svetlocitlivých valcoch zachytávajúcich čiastočky toneru a prenášajúcich ich na papier. Najskôr na valec dopadne laserový lúč, ktorý je vychylovaný zrkadlom zo špeciálne vybrúsenými plochami. Tvar zrkadla umožňuje vykreslovať na valci jeden riadok po druhom. Po dopade svetla na povrch valca zmení elektrický náboj svetlocitlivá vrstva. Čiastočky toneru sú taktiež elektricky nabité ale s opačným nábojom, takže sú pritiahnuté k valcu na tie miesta, ktoré boli vystavené lúču. Behom uvedenej činnosti je papier posúvaný tlačiarňou, prechádza blízko nabitého vodiča nazývaným KORONA, ktorý mu udelí statický náboj. Tento náboj umožňuje opačne nabitým čiastočkám toneru otlačiť sa na papier pri prechode okolo rotujúceho valca. Stránka potom prejde cez jednotku, v ktorej na ňu pôsobí teplo a tlak, pod ich vplyvom sa toner nataví na povrch papiera (200°C). Niektoré technológie používajú dlhú radu svetelných emisných diód LED, iné sú založené na jasnom svetle v pozadí matice buniek LCD displeja, ktoré fungujú ako uzávierky a svetlo buď neprepustia alebo nechajú prejsť. Dôležitým faktorom u týchto tlačiarní je vlhkosť papieru, na ktorej závisí udržanie náboja papiera. Podľa prevedenia môžu byť jednofarebné a viac farebné. Výhoda - sú rýchle, vysoká kvalita tlače, sú nehlučné, nevýhoda - vysoká zaobstarávacia cena.
Tepelné - na tlač si vyžadujú špeciálne citlivý papier. Znaky sú zobrazované riadením intenzity tepla, pri ktorom papier mení farbu. Nevýhoda - špeciálny papier, sú pomalé.
Problém - tlač slovenskej abecedy - znaky s diakritikou - sa rieši prvý spôsob -zavedením externých znakov do pamäte tlačiarni, druhý spôsob - rezidentným programom - sleduje výstup na tlačiareň ak sa objaví znak slovenskej abecedy, vytvorí ho a odošle na tlačiareň, tretí spôsob - jedná sa o zásah do hardvéru tlačiarne.
Súradnicový zapisovač - používa sa pri výstupe grafických údajov, matematických funkcií ... Rozlišujeme niekoľko druhov:
perové plotre - kreslia pomocou pier (môže ich byť až 8)
ceruzkové - kreslia ceruzkami
tepelné - pracujú na princípe tepelných tlačiarní
elektrostatické - pracujú na princípe elektrostatického náboja, umožňujú farebné kreslenie, nevýhoda - cenovo náročné.
Ing. Cyril Závadský Prednášky Informatika Strana 1 z celkového počtu 4 strán