Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Ekonomická univerzita / Podnikovohospodárska Fakulta / Infotmatika
Prednáška 10 (inf10.doc)
EKONOMICKÁ UNIVERZITA V BRATISLAVE
PODNIKOVOHOSPODÁRSKA FAKULTA KOŠICE
Tajovského 13, 041 30 Košice
Katedra hospodárskej informatiky a matematiky
Grafické spracovanie
Tak ako textové programy - textové spracovanie sú aj grafické programy - grafické spracovanie vstupnými aplikáciami do DTP technológií. Pomocou týchto programov vstupujú v tomto prípade do spracovania v DTP systémoch obrazové predlohy.
Obrazové predlohy môžu byť:
- pôvodné papierové
- počítačom vytvorené obrazové časti
Grafické objekty je možné získať rozličnými spôsobmi. Najčastejšie používané sú:
- nakreslenie alebo namaľovanie
- nasnímaním kamerou
- nasnímaním skenerom
- zachytením z televízie
- zachytením z videozáznamu
V prípade že použijeme akýkoľvek spôsob z uvedených, vždy je potrebný program, ktorý umožní vznik grafického súboru a následnou manipuláciou s jeho obsahom.
Grafické programy sú programy umožňujúce
- úpravu obrazových predlôh, ktoré sme pomocou uvedených spôsobov získali do systému
- tvorbu nových obrazových prvkov
- montáž nových obrazových prvkov z rôznych častí pôvodných predlôh
Väčšina grafických programov umožňuje okrem práce s obrazom i určité funkcie s textom. Úloha textu je však v tomto prípade potlačená ( výnimka – CorelDRAW, Adobe Illustrator) a obmedzuje sa väčšinou na kratšie reťazce.
Jednoduchšie existujúce varianty grafických programov sa nazývajú grafické editory. Vzhľadom na ich obmedzené funkcie sa v profesionálnych oblastiach takmer nevyužívajú.
Funkcie grafických programov:
- úprava digitálnej podoby zdrojových obrázkov
- konverzia obrazových predlôh do najvhodnejšej podoby
- tvorba ilustrácií – kreslenie a maľovanie pomocou počítača
Princíp grafických programov je založený na dokonalých prostriedkoch pre prácu s jednotlivými grafickými prvkami obrazu.
Dôležitým kritériom pre charakteristiku jednotlivého produktu z hľadiska jeho využitia je možnosť objektového prístupu pri tvorbe obrazu, ktorý umožňuje samostatne manipulovať s jednotlivými objektmi v obraze (zväčšovať, zmenšovať, presúvať ...) nezávisle od ostatných častí obrazu. Túto vlastnosť majú vektorovo-orientované grafické programy.
Vlastnosti dôležité pre užívateľa:
- možnosť práce s bitmapovou a vektorovou grafikou
- možnosť práce s textom
- schopnosť importu textu s textový procesorov
- schopnosť tvorby PostScriptových súborov
Typy, parametre a použitie grafických programov
Programy sa delia podľa dvoch základných druhov grafických súborov v ktorých sú uložené obrazové informácie.
Grafické programy sa rozlišujú na:
- bitmapové – sú orientované na bitmapovú grafiku – obraz je tvorený bodmi
- vektorové – sú orientované na vektorovú grafiku – obraz je tvorený objektmi, ktoré sú definované matematickým zápisom.
Vo väčšine prípadov sú grafické programy schopné, aj keď v obmedzenej miere, pracovať aj s iným typom grafiky , ako sú primárne zamerané.
Delenie grafických programov z hľadiska použitia – primárneho zamerania:
- programy pre jednoduché kreslenie a maľovanie – grafické editory – PaintBrush, MacPaint, PhotoFinish ....
- programy pre retušovanie, montáž nového obrazu zo zdrojových objektov a ďalšiu úpravu skenovaných predlôh – Adobe Photoshop, CorelPHOTO-PAINT, Aldus PhotoStyler ....
- bitmapovo orientované programy určené na voľnú grafickú tvorbu – tzv. maľovacie programy – CorelPHOTO-PAINT, Live Picture, Fractal Design Painter ....
- vektorovo orientované programy – určené na voľnú grafickú tvorbu – tzv. kresliace programy – CorelDRAW, Adobe Illustrator, AutoCAD ....
- programy pre podporu skenerov, konverzné programy a programy určené na snímanie obrazu z monitoru – podporné grafické programy
- ostatné programy so špeciálnym určením – priestorové modelovanie, animácie, prezentačné .... – 3D Studio, CorelDREAM 3D, Corel PRESENTATIONS, PowerPoint ....
- komplexné grafické programy – (špičková cena) – určené pre špecializovanú prácu na grafických pracovných staniciach – Barco – Barco Graphics Creator
Grafické editory
- sú užívateľsky nenáročnou skupinou programov, ktoré je možné použiť na vytvorenie obrázku. Často sa označujú nesprávnym názvom kresliace programy. Slúžia k vytváraniu veľmi jednoduchých kresieb, doplnených textom, pracujú však iba s 16 alebo s 256 farbami. Objektový prístup je tu obmedzený. V okamihu kreslenia objektu máme možnosť s ním manipulovať, ale po ukončení určitej funkcie sa už nemôžme naň odvolávať ako na samostatnú časť obrazu. Táto trieda programov je nenáročná na inštaláciu, technické vybavenie a cenu. V názve programu – Paint.
Programy určené na retušovanie
- obsahujú veľké množstvo funkcií nielen pre prácu s jednotlivými bodmi ale aj so skupinami spoločne označených bodov obrazu. Väčšinu funkcií je možné aplikovať na celý obraz ale aj na jeho označené časti.
Funkcie, filtre a nástroje v nich obsiahnuté:
- odstránenie alebo vloženie časti obrazu
- špeciálne efekty – rôzne zakrivenia obrazu, reliéfy, podloženie obrazu pozadím alebo prekrytie obrazu vrstvou ...
- zmeny jasu, kontrastu, farebnosti
- aplikácia farebných filtrov
- široký výber funkcií s farebnou paletou
- prácu s objektmi určenými farbou alebo nepravidelnou krivkou
Vyžadujú si výkonnejšie technické vybavenie – rýchlejší procesor, dostatok RAM, väčší monitor. Dôležitý je aj predpoklad dostatočného miesta na disku – veľkosť súborov. Tento typ programov bol určený pre prostredie Apple Macintosh, v súčasnosti sú dostupné verzie pre prostredie Windows. Sú určené pre profesionálov – výtvarníkov, fotografov ....
Bitmapovo orientované grafické programy - maľovacie
- sú určené pre voľnú grafickú tvorbu v oblasti bitmapovej grafiky.
Obsahujú nasledovné funkcie:
- konverziu obrazu do rôznych farebných modelov
- bežné filtre – zaostrenie obrazu, zmena kontrastu a jasu ...
- manipuláciu s obrazom – inverziu, prevrátenie obrazu, rotáciu ...
- špeciálne filtre – na obraz sa ukladajú filtre, aby sa dosiahlo určitých efektov – sklo, vlna, mozaika, reliéf ...
Tieto hlavné funkcie sú doplnené štandardnými kresliacimi nástrojmi umožňujúcimi obraz doplniť grafikou a textom. Sú určené pre výtvarníkov, ilustrátorov na vytvorenie umeleckého diela.
Vektorove orientované grafické programy – kresliace
Dovoľujú na ploche definovať samostatné objekty rôznych tvarov + text, ktoré je možné ďalej upravovať a samostatne s nimi manipulovať – čo je zároveň princípom vektorovej grafiky. Rozsah funkcií je značne rozsiahly.
Funkcie týchto programov zahrňujú predovšetkým:
- funkcie pre kreslenie
- aplikácie špeciálnych efektov
- textové funkcie
- možnosť pracovať vo vrstvách
- práca so širokou paletou farieb
Umožňujú prácu s objektmi nie len v rovine ale aj v priestore, manipuláciu s trojrozmernými objektmi aj s ich tieňovaním, osvetlením a ďalšie náročné efekty. Sú doplnené o knižnicu obrázkov a výplní. Ich neoddeliteľnou súčasťou je i knižnica rezov písma.
Ich náročnosť na RAM je menšia ako u bitmapových grafických programoch. Majú väčšie nároky na priestor na disku určený na inštaláciu.
Niektoré uvedené programy tvoria základ uceleného balíka programov – spolu s vektorovým programom je dodávaný i bitmapový grafický program, program pre kreslenie grafov, schém a prezentačný program. CorelDRAW.
Podporné grafické programy
- Programová podpora skenerov
Dodávajú sa spolu s technickým zariadením, disponujú so základnými funkciami na ovládanie skeneru. Umožňujú nastaviť parametre pre snímanie obrazových predlôh – jas, kontrast, farebnú hĺbku, vyváženosť farebných odtieňov ....
Pre vlastné spracovanie obrazu uvedené funkcie nepostačujú a z toho dôvodu sú použiteľné v praxi iba v prvej fáze snímania predlohy. Väčšina grafických programov má už funkcie pre podporu skenerov zabudované.
- Konverzné a zobrazovacie programy
Umožňujú uskutočňovať prevod medzi jednotlivými grafickými formátmi – bitmapovými, vektorovými a ostatnými. Ich ďalšou funkciou je schopnosť rýchle zobrazovať obsah súborov, na tento účel existujú aj samostatné programy.
Konverzia medzi jednotlivými grafickými formátmi neprebieha z hľadiska zložitosti rovnako. Funkcie na prevod vektorových grafických formátov na bitmapové sú obsiahnuté vo väčšine grafických programov. Uvedený prevod nie je zložitý.
Zložitejší je prevod bitmapových obrázkov do vektorovej podoby. Na tento účel nám slúžia tzv. vektorizačné programy (trasovacie, obkreslovacie). Medzi najznámejšie patria CorelTRACE a Adobe Streamline. Hlavnou a jedinou funkciou týchto programov je automatické obkreslenie (tracing) bitmapových obrázkov resp. jeho zreteľných častí pomocou vektorových kriviek a vytvorení samostatných objektov.
- Tvorba a úprava grafiky v ostatných programoch
Ďalšou možnosťou ako vytvoriť alebo upraviť obrázok alebo kresbu, je využitie interných kresliacich nástrojov programov, ktoré sú primárne určené pre iné aplikačné oblasti.
Sú to napríklad:
- textové procesory
- tabuľkové procesory
- prezentačné programy
- ostatné rôzne účelovo zamerané produkty
Uvedené produkty obsahujú kresliace nástroje, ktoré sú väčšinou zamerané na využitie vektorovej grafiky.
Formáty dát a grafické súbory
Dáta sú údaje uložené v dátových súboroch na disku ... Formát súborov je spôsob, akým sú tieto dáta uložené vo forme súboru. Grafika je označenie pre výstup popisu týchto objektov (grafické dáta), aby sa mohli zobrazovať na výstupnom zariadení. Grafické súbory obsahujú grafické dáta určené k uchovaniu, konverzii, spracovaniu alebo zobrazeniu.
Formát dátového súboru priamo ovplyvňuje niektoré dôležité parametre podstatné pre ďalšie spracovanie a prezentáciu obrazu:
- veľkosť
- kvalitu zobrazenia
- rýchlosť spracovania
- prenositeľnosť súboru ...
Rozoznávame tri základné druhy grafických formátov:
- bitmapové (rastrové, bodové) formáty grafických dát
- vektorové formáty grafických dát
- formáty umožňujúce kombináciu bitmapovej a vektorovej grafiky
Farebná stupnica
Počet bytov Farebná hĺbka Počet zobraziteľných farieb
1bit => 2 farby
4bity => 16 farieb
1Byt => 8bitov => 256 farieb
3Byty => 24bitov => 16,7 milióna farieb
4Byty => 32bitov => 4,3 miliardy farieb
Bitmapové formáty
PCX
- v súčasnosti zastaralý, nie je jednotný – jednotlivé produkty používajú jeho vlastnú definíciu, z toho dôvodu riziko nekompatibility
TIFF (Tag Image File Format)
- existuje veľké množstvo variant
- najčastejšie sa používajú 4 základné podformáty z hľadiska farebnosti
- čiernobiely
- so stupňami šedej
- farebný model RGB alebo
- farebný model CMYK
- farebný pomocou palety
- 2 základné podformáty z hľadiska kompresie
- s kompresiou
- bez kompresie
- veľkou výhodou je možnosť zahrnutia do grafického súboru aj náhľad originálneho obrázku
- slúži na prenos grafiky medzi rôznymi platformami Mac – PC
BMP (Microsoft Windows Bitmap)
- obsahuje stálu štruktúru popisu
- nevýhoda veľký objem dát
- aj keď zaberajú veľký pamäťový priestor, práca s nimi je pomerne rýchla
GIF (Graphics Interchange Format)
- štandardný pre ukladanie farebných obrázkov a kresieb
- významný v súvislosti s WWW
- umožňuje ukladať väčší počet farebných obrázkov v jednom súbore
JPEG
- významný v súvislosti s WWW
- disponuje vynikajúcim spôsobom kompresie, ktorý umožňuje maximálne zmenšenie veľkosti súboru pri minimálnych stratách kvality obrazu
Formát Kodak Photo CD
- určený pre digitalizáciu diapozitívov alebo negatívov, snímaných skenerom s vysokým rozlíšením
- obrázky vo veľmi vysokej kvalite
- využitie v DTP technológiách
Vektorové formáty
Tieto formáty na rozdiel od bitmapových sú priamo závislé na rozlišovacej schopnosti zariadenia. Vektorové formáty sú úzko späté s domovskými aplikáciami.
Najznámejšie vektorové formáty:
- CDR – CorelDRAW
- AI – Adobe Illustrator
- DRW – Micrografx Designer
Medzi formáty určené na výmenu vektorových dát patria formáty:
- CGM – Computer Graphic Metafile
- DXF – Data eXchange Format
- WMF – Microsoft Windows Metafile
Vzhľadom k určitej schopnosti ukladať i bitmapovú grafiku sa označujú za formáty kombinované.
PostScript
Jazyk slúžiaci na zápis súboru pre výmenu grafických informácií medzi počítačmi, ale predovšetkým pre grafický výstup nezávislí na technickom zariadení.
Na stránkach WWW:
Formát BMP:
http://www.geocities.com/SiliconValley/Park/8209/bmpdoc.html
Design a grafika, knižnica obrázkov ...
http://members.tripod.com/~dizajn_a_grafika/
Program na generovanie fraktálnych obrazov
http://www.demax.sk/~dcsoft/doc/fractals/index.html
Virtuálna realita,
http://www.studnet.sk/seminar/multi.htm
Infiltračné prostriedky
Počítačové vírusy sú diverzné programy so schopnosťou samovoľne sa množiť a vykonávať vlastnú činnosť.
Podľa charakteru činnosti vírusy delíme na:
- vírusy pripojený k jednotlivým súborom, väčšinou COM, EXE, SYS ..., vírusy špecifické pre boot sektor
- makrovírusy
- polymorfné vírusy – stopa ktorú zanechávajú je v každom súbore iná
- stealth vírusy – zahladzujú po sebe stopy
Prejavy vírusov :
- časté spadnutie celého systému
- úplne nové chybové hlásenia
- nečakané zvukové efekty
- chyby v systémových programoch
- aplikácie nebežia
- zníži sa kapacita RAM
- počítač sám od seba zapisuje na disk
- nečakané zobrazenia na monitore
- atď.
Najdôležitejší stupeň ochrany proti vírusom je prevencia.
Vírusy sa vyhľadávajú rôznymi spôsobmi:
- vyhľadávaním charakteristických znakov
- heuristickou analýzou – simuluje beh programu a analyzuje jeho správanie. Pokiaľ spĺňa určité kritériá označí ho ako napadnutý. Táto technika umožňuje odhaliť aj neznámy vírus, je tu riziko planých poplachov.
V prípade napadnutia počítača vírusom existujú antivírusové programy, ktoré slúžia na lokalizáciu a následnú likvidáciu vírusov.
Pri rozhodovaní o použití antivírusového programu je potrebné zvážiť jeho presnejšiu lokalizáciu tzn. zaobstarať si antivírusový program, ktorý sa zaoberá diagnostikovaním vírusov v slovenskom teritóriu.
U nás najznámejšie antivírové programy sú:
AVG – produkt brnianskej firmy Grisoft Softvare
Dr. Solomon’s Anti-Virus Toolkit (AVTK) – produkt firmy z Veľkej Británii
NOD – slovenský produkt
F-PROT – skenuje telo e-mailovej správy
Na stránkach WWW:
Antivírusové programy:
Ing. Cyril Závadský Prednášky Informatika Strana 7 z celkového počtu 6 strán