Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Prírodovedecká fakulta / Sociológia
prednaska (SOCIOLOGIA.doc)
Úvod
objekt
Predmet
príčiny vzniku
Teórie a smery
Významní sociológovia
Úvod, objekt a predmet
Sociológia – jedna z vied o:
- spoločnosti,
- sociálnom správaní,
- sociálnych skupinách,
- sociálnych vzťahoch,
- štruktúre spoločnosti atď.
Sociológia:
- pomáha chápať miesto jednotlivca v sociálnom svete, orientovať sa v ňom, odhaľovať ciele konania jednotlivcov a skupín v spoločnosti (často skrytá),
- študuje súčasnú spoločnosť a jej historický vývoj, porovnáva rôzne spoločnosti,
- skúma sociologické javy a vzťahy medzi nimi,
sociologické javy – inštitúcie,
procesy,
sociálne skupiny,
sociálne vzťahy atď.
- pomáha formulovať prognózy vývoja spoločnosti,
- zaoberá sa „každodenným životom“.
Spoločnosť = objekt sociológie!
Časť spoločnosti, t. j. sociologické javy = predmet sociológie!
Spoločnosť – nejasný a nekonkrétny pojem,
ale pre sociológa prevažne konkrétny, napr. štát.
- V priebehu histórie vytvorený, relatívne stabilný systém spoločenských vzťahov a väzieb, ktorý sa udržuje pôsobením zákonov, obyčají, tradícií a noriem založených na pracovnom procese.
Spoločnosť je určená (Shils):
- územím,
- reprodukciou nového pokolenia,
- systémom vlastných pravidiel,
- názvom,
- históriou,
- kultúrou.
- Skupina ľudí, ktorí boli spolu tak dlho, že mohli vytvoriť organizovanú skupinu a považovať sa za prísne vymedzenú jednotku (Lilton).
- Súhrn individuí konajúcich s ohľadom na konanie druhých v určitom historickom, priestorovom, kultúrnom a sociálnom kontexte, ktorého parametre môžu svojím konaním ovplyvniť len čiastočne (Keller).
V skutočnosti neexistuje – tvoria ju ľudia svojim správaním.
Je predmetom viacerých vied; rozdiel je v ťažisku skúmania.
Sociológia – teoreticko-empirická veda, ktorá skúma spoločnosť na rôznych úrovniach:
- mikroúroveň,
- makroúroveň,
- kombinácia obidvoch (najčastejšia úroveň).
Sociológia – pluralitný pohľad na spoločnosť, t. j. skúma spoločnosť podľa rôznych hľadísk:
- demografické,
- psychologické,
- kolektívne,
- štruktúrne,
- dynamické,
- kultúrne.
Príčiny vzniku
Sociológia – ako samostatná veda v 1. polovici 19. storočia (mladá ?).
- Následok priemyselnej revolúcie v Európe,
- dôsledok deštrukcie tradičnej spoločnosti a rozporuplného vývoja modernej spoločnosti,
- prudký rozvoj a uplatnenie v USA (prečo?).
Ako dosiahnuť, aby neustále napredovanie a modernizácia, zmeny spoločnosti posilňovali a nie oslabovali?
Snaha o kontrolovanú zmenu,
t. j. skĺbiť pevné pravidlá spoločnosti = sociálna statika s neobmedzenou možnosťou vývoja = sociálna dynamika.
Zdroj radikálnej premeny spoločnosti:
- premena inštitúcie trhu ekonomiky sa stala hybnou silou spoločnosti,
- rozvoj diaľkového obchodu
(1815 – 1845) – vznik komplexného sebaregulujúceho trhového systému
» transformácia ľudskej spoločnosti, aj kultúry,
» regulovanie distribúcie privilégií.
Práca (človek) + príroda (pôda) = tovar (ponuka, dopyt).
Mzda + renta = trhová cena.
Sloboda – možnosť predať svoju pracovnú silu a nájsť najlepší trh.
Tradičná spoločnosť: Moderná spoločnosť:
- stavovská príslušnosť, triedna príslušnosť,
- status pri narodení, status získaný,
- príslušnosť ku kmeňu, k vrstve. príslušnosť k sociálnej triede, národu.
Moderná spoločnosť:
- odbúranie prežitkov, práva žien a chudobných, práva menšín, ľudské a občianske práva,
- oslabenie a zničenie tradičných rodinných lokálnych a profesijných inštitúcií, t. j. neistota, hľadanie miesta v spoločnosti,
- pokusy o oživenie pospolitosti v modernej spoločnosti = trieda, národ.
Ale …
…. paradox modernej liberálnej spoločnosti:
Organizácie spätne obmedzujú práva jednotlivca!
Kríza modernej spoločnosti koncom 20. storočia – hodnoty individualizmu, oslobodenie od tlaku veľkých organizovaných systémov (globalizácia).
Riziká:
- kríza sociálneho štátu,
- nerovnaká distribúcia hodnôt,
- delenie spoločnosti na úspešných a neúspešných (nebezpečenstvo demagógie, nacionalizmu a pod.)
… Aký je recept na novú spoločnosť? …
Teórie a smery, významní sociológovia
- Čo drží spoločnosť pohromade?
- Aký je vzťah a vzájomný vplyv jednotlivca a spoločnosti?
Hlavné sociologicKé smery a teórie
I. Teória sociálneho konsenzu (Comte, Dürkheim)
- Vzájomná odkázanosť ľudí v systéme spoločnosti a ich tendencia spájať sa do celku.
- Usporiadanie spoločnosti ovplyvňuje jednotlivca.
Spoločenskú zmenu vyvoláva prispôsobenie sa!
Conte – snaha vytvoriť po rozpade tradičnej spoločnosti vedecky zdôvodnený „poriadok“.
Predpoklady:
- súdržná spoločnosť založená na solidarite, reciprocite a spolupráci,
- rešpektovanie legitímnych autorít, noriem, hodnôt a záväzkov.
Spoločenský systém závisí na konsenze a má tendenciu pretrvávať (konzervatívnosť).
Teória sociálnej výmeny = všetko je tovar; forma zisku »
t. j. dáš – dostaneš (vrátane sociálnych vzťahov).
Štruktúrny funkcionalizmus (Parsons, Marlon)
- Každý sociálny jav plní v spoločnosti svoju funkciu,
- členovia spoločnosti vedome uznávajú a rešpektujú spoločné hodnoty, pretože z toho profitujú,
- spoločnosť chce dosiahnuť rovnováhu a sebareguláciu.
Nedostatky – oficiálne hodnoty uznávajú len privilegovaní.
II. Teória sociálneho konfliktu (Coser, Dahrendorf, neomarxisti)
- Uplatňovanie moci, schopnosť jednotlivcov a skupín ovládať zvyšok, ktorý je k podmienkam spolužitia donútený = konflikt.
- Konanie jednotlivca vplýva na spoločnosť.
Spoločenskú zmenu vyvoláva konflikt!
Neide o funkciu sociálneho javu, ale o to, koho záujmom slúži.
Rozhodujúci vplyv na správanie jednotlivca má obhajovanie vlastných záujmov; privilegovaní diskriminujú ostatných » konflikt, ktorý by nemusel spoločnosť oslabovať, ale aj posilňovať, príp. stabilizovať.
- Spoločnosť - je rozdelená, založená na pritikladoch, súperení, opozícii, nátlaku len kvôli rôznym záujmom.
- Spoločenský systém – je založený na protikladoch a má tendenciu na zmenu (Simmel, Weber).
Chicagská škola (Park, Burgess) – strata istôt,
– boj všetkých proti všetkým.
III. Alternatívna (interpretatívna) sociológia
- USA – nejednotný prúd.
- Štúdium mikroúrovne, konanie a sociálne vzťahy jednotlivcov.
- Spoločnosť existuje vďaka konaniu jednotlivcov; udržuje sa zotrvačným myslením a konaním - vedome (I), ale aj násilím (II).
III. A/ Symbolický interakcionizmus (Mead)
- Okolitý svet tvoríme svojím konaním,
- spoločnosť je produkt členov, ktorí tvoria svoj svet v interakcii s okolím.
III. B/ Fenomenologická sociológia (Schutz)
- Skúmanie aktivít všedného dňa,
- človek má svoj názor na seba, aj okolie,
- svet je jasný a organizovaný » neobvyklá situácia » problém:
buď zmeníme svoj svet a nájdeme rovnováhu, alebo prestaneme ho uznávať
(neistota, samovraždy, terorizmus, drogy atď.).
významní sociológovia
Comte
- Otec sociológie.
- Postavil ju na vedeckom základe, t. j. formulovanie zákonitostí na základe faktov (vzor – prírodné vedy).
Sociálna statika – zákony fungovanie spoločnosti (rodina, štát, náboženstvo).
Sociálna dynamika – smery sociálneho vývoja.
Podmienky: a) intelektuálne,
b) podnebie, demografické, deľba práce.
- Znepokojenie pádom autorít.
- Potreba nového systému – spoločnosť budú viesť technici a sociológovia.
Vývoj spoločnosti (štádiá):
- Teologické (starovek, stredovek) – všetko je produkt nadprirodzena.
- Metafyzické (14. – 17. storočie) – rozklad viery a spoločnosti.
- Pozitívne – veda, priemysel (harmonický rozvoj spoločnosti).
K. MARX
- Základ spoločnosti je v materiálnej výrobe.
- Základňa spoločnosti – vytváranie vzťahov, ktoré ovplyvňujú sociálne vzťahy a inštitúcie (nadstavba spoločnosti).
Stupeň ich vývoja určuje typickú spoločnosť = spoločenskú ekonomickú formáciu – prvotnopospolnú, otrokársku, feudálnu, či kapitalistickú.
Ich zmena = sociálna revolúcia – výrobné vzťahy začínajú byť brzdou;
(triedny boj » rozpor dvoch tried).
- Cieľ – beztriedna spoločnosť, vrchol historického vývoja.
M. WEBER
- Prírodné vedy nie sú vzorom, pretože človek koná vedome.
- Sociológia ako veda o sociálnom konaní:
subjektívna motivácia,
orientácia na ostatných,
» kombináciou sú produkty spoločnosti (rodina, hospodárstvo, štát).
E. DüRKHEIM
- Prírodné vedy ako vzor.
- Sociálna solidarita udržuje súdržnosť spoločnosti.
Súdržnosť:
- mechanická (tradičná)
- starovek (spoločnosť pohlcuje jednotlivcov podľa ich funkcie v spoločnosti),
- nízka deľba práce (sebestačnosť v rámci skupiny).
- organická (moderná)
- jednotlivci závisia od seba prostredníctvom deľby práce.
M. SPENSER
- Evolucionistický smer
- Tradičná spoločnosť v podstate ako vojenská, t. j. expanzia.
- Priemyselná spoločnosť – autonómia,
- osobná sloboda,
- pokles úlohy štátu (liberalizmus),
- dobrovoľná kooperácia ľudí.
F. TöNNIES
- Opak M. Spensera.
- Tradičná pospolitosť – kladné citové väzby, harmónia.
- Moderná spoločnosť – neosobné chladné dosahovanie zisku.
Ďalšie smery:
- formálne,
- rasovo-antropologické,
- geografické.
Pri transformácii spoločnosti na modernú rastie autonómia jednotlivca.
Čo je výsledok?
- Pokrok (SPENSER)
- Egoizmus (TöNNIES)
- hrozba integrity spoločnosti (DüRKHEIM)
Kultúra, komunikácia, spoločenské procesy
kultúra
Vytváranie kultúry = ľudský spôsob prežitia v prírodnom prostredí.
Kultúra:
- Produkt vzájomnej činnosti ľudí počas mnohých generácií.
- Ľudská činnosť a jej materiálne výsledky, predstavy o živote, vierovyznanie, vzorce správania, zákonitosti a normy, ktoré organizujú život spoločnosti za účelom prežitia jednotlivca a spoločnosti.
- Spočíva v schematizovaných a ustálených spôsoboch myslenia, cítenia a reagovania, a to buď nadobudnutých, alebo odovzdávaných (najmä pomocou symbolov – reč).
» Tieto symboly predstavujú významné výdobytky ľudských skupín stvárnené
v materiálnych výtvoroch.
- Skutočné jadro kultúry tvoria tradície, idey a s nimi spojené hodnoty (Kroeber, Khukholm).
Sociálno-kultúrny systém – špecifická kultúra historicky utvorenej vnútorne integrovanej skupiny (spoločnosti).
Prejavy kultúry:
- materiálne (artefakty),
- duchovné - hodnoty, normy, symboly,
- názory na svet, ideológia, jazyk,
- sociálne inštitúcie, spôsoby správania.
- Hodnoty
- predstavy a ciele, ktoré sa usilujeme dosiahnuť,
- morálne a náboženské doktríny (čo je dobré a čo zlé),
- zväčša abstraktné a všeobecné.
- Normy
- vzory a pravidlá správania sa v spoločnosti,
- ich dodržiavanie si spoločnosť vynucuje sankciami,
- konkrétnejšie predpisy a kódexy: nepísané,
písané (zákony).
- Symboly
- predmety, slová a gestá nesúce pre členov sociologicko-kultúrneho systému istý význam,
- významné pri komunikácii: verbálne,
neverbálne.
- Názory na svet
- historická skúsenosť, príslovia, vedecké zákony atď.
- Ideológia
- systém tvrdení, teórií a cieľov o tom, čo je žiaduce pre istú skupinu, ktorá sa prezetuje ako spoločnosť,
- cieľom je ovládnuť spoločnosť, stanoviť ciele, určiť pravidlá správania a myslenia.
Funkcie kultúry:
- Formuje osobnosť a integruje ľudí do spoločnosti (socializačná),
- vytvára a udržuje hodnoty,
- vytvára vzory konania, modely spoločenských systémov.
Delenie kultúry:
- univerzálna (všeľudská) – kultúrne univerzálie (jazyk, viery, hodnoty),
- konkrétna (sociálno-kultúrny systém).
- Kultúra v rámci spoločnosti = dominantná;
- Subkultúry sociálnych skupín (etnické, náboženské atď.).
- Ak sú subkultúry v konflikte = kontrakultúra;
» subkultúra má iné hodnoty a normy ako dominantná (anarchia, sekty atď.).
Etnocentrizmus – tendencia hodnotiť iné kultúry z hľadiska našej ako anomálie,
(dobyvatelia, misionári).
Kultúrny relativizmus – všetky kultúry sú jedinečné, a preto ich treba pochopiť.
Kultúrny vývoj (kultúrna zmena):
- Dlhodobé premeny sociálno-kultúrnych systémov.
- Vznik – premena – zánik.
- Pokrok – stagnácia – regres (úpadok) – retardácia.
Typy kultúrnej zmeny:
- Endogénne – premeny v rámci sociologicko-kultúrneho systému,
(poznatky, vynálezy, demografické premeny).
- Exogénne – kontakty a vplyvy rôznych kultúr.
Akulturácia – výsledok migrácie,
– kultúrna difúzia prvov medzi kultúrami,
(krížiacke výpravy, amerikanizácia) – možnosť asimilácie.
Masová kultúra – 20. storočie,
– rozvoj tlače, filmu, TV, rádio, masová priemyselná revolúcia.
3 podstatné prvky ľudskej kultúry:
- Schopnosť symbolickej komunikácie,
- inštitucionalizované konanie,
- tvorba legitímnej štruktúry organizovanej moci.
Symbolická komunikácia:
- prijímanie a odovzdávanie informácií prostredníctvom symbolov (jazyk),
- predpoklad existencie sociálnej organizácie,
- koordinácia aktivity,
- prekonávanie izolovanosti,
- pomáhanie k orientácii,
- sprístupňovanie minulosti a budúcnosti.
Vývoj:
- kapilárna – archaická spoločnosť
- informácie v pamäti,
- centrá informácií: dôležité osoby mocenskej
štruktúry,
- organizovaná – tradičná spoločnosť
– informácie písané,
– centrá: mudrci, vedci atď.,
- masová – moderná spoločnosť
– moderné centralizované médiá ako prostriedok
kontroly spoločnosti,
– centrá: odborníci na komunikáciu.
Spoločné znaky:
- komunikátor,
- obsah,
- publikum,
- prostriedky, ako je tlač, telegraf, telefón, rozhlas, TV, moderné prostriedky komunikačnej techniky.
Účinok » teória 2-stupňovej komunikácie = „názorový vodca“.
Sociálna podmienenosť komunikácie – verejná a formálna reč.
Kritika masovej komunikácie:
- Strata orientácie v záplave informácií,
- strata vierohodnosti správ,
- znižovanie medziosobnej komunikácie.
Formálne spoločenské procesy
- Adaptácia
- Aktívne, vedomé prispôsobenie sa novému sociálnemu prostrediu.
- Uvedomenie si, že doterajšie normy, hodnoty, vzory nevedú k cieľu.
Konsenzus: súhlas,
kompromis,
arbitráž.
- Sprostredkovanie
- Tolerancia
- Asimilácia
- Prispôsobenie sa až po stratu kolektívnych charakteristík a znakov; zanikanie kultúrnych hodnôt, spôsobu života.
Subjekt prijíma kultúru iného subjektu:
- amalgamácia – splývanie etník,
- konverzia – prijatie nového systému hodnôt.
Delenie:
- dobrovoľná a nútená,
- mechanická a interiorizačná.
- Súťaž
- Súbežné paralelné zvýšené úsilie subjektov pri dosahovaní cieľa.
Delenie:
- mäkká – korektnosť, podpora, solidarita,
- neutrálna – formálne vzťahy,
- tvrdá – rivalita, eliminácia súpera.
- Konflikt
Fázy:
- nezhoda v cieľoch a prostriedkoch,
- vznik opozície,
- spor,
- bojkoty,
- kríza,
- otvorený konflikt.
Delenie:
- osobný,
- skupinový,
- celo (globálno) spoločenský,
- realistický,
- nerealistický – odpútanie pozornosti od skutočnej podstaty napätia.
- Kooperácia
- Spolupráca – plánovitá, cieľavedomá, súdržná a vzájomne výhodná metóda dosahovania cieľov.
- Rast produktivity, skrátenie času, stimulácia schopností atď.
- Podľa noriem spoločnosti môže byť aj negatívna (kartel, monopol).
INŠTItúcie a organizácie
A/ INŠTITÚCIE
Zvyky a obyčaje Inštitúcie Organizácie
Elementárne formy Uvedomelé Skupina ľudí
sociálnych javov, a racionalizované, vykonávajúcich
ich akceptovanie si rozumovo zdôvodnené nejaké činnosti.
nemusíme uvedomovať. obyčaje.
Inštitúcia Organizácia
1. 1.
Spôsob (opis) činností, ktorý Sociálna supina ľudí, ktorá sa
poznáme a ktorým sa riadime. správa a koná istým spôsobom.
2. 2.
Návod na riešenie problému Nástroj riešenia problému
(vysoké školstvo). (UK).
Inštitúcia – adopcia, demokracia, sviatky, bankovníctvo, manželstvo, nevera, rodina, súboj, celibát, štát, priateľstvo, pôst atď.
Inštitucionalizované formy konania = osi každej kultúry.
- náhrada pudového konania zvierat,
- je potrebné sa ich učiť, pretože nie sú vrodené,
- rutinné spôsoby správania pri riešení základných problémov členov spoločnosti,
- všeobecne praktizovaný spôsob konania pre naplnenie reálnej, či fiktívnej potreby,
- zabezpečujú stabilitu sociálno-kultúrneho systému,
- sú nástrojom sociálnej kontroly,
- očávakávanie ľudí, že ostatní sa k nim budú správať rovnako.
2 pohľady na inštitúcie:
- funkcionalistický – uspokojujú potreby spoločnosti,
- antropologický – uspokojujú vlastné potreby člena sociálno-kultúrneho systému.
Inštitúcie sú všeobecne uznávané a akceptované.
Príklady:
- rodinné,
- vzdelávacie,
- náboženské,
- vojenské,
- ekonomické atď.
- Oficiálne inštitúcie (manželstvo).
- Neoficiálne inštitúcie (nevera).
Základné potreby rôznych spoločností (sociálno-kultúrnych systémov) sú si podobné » niektoré inštitúcie sú zastúpené vo väčšine kultúr.
Etnocentrizmus:
- tendencia spoločnosti považovať svoje inštitúcie za najlepšie a najvhodnejšie (aj keď sú protichodné),
- má kultúrne, aj komunikačné bariéry.
Inštitúcie = nám hovoria „ako“ a nie „prečo“
Extrém = život ako sled predpísaných krokov » deformácia konania – chápania
inštitúcií
Vznik a zánik inštitúcií
Inštitúcie:
- umožňujú konanie tým, že ho obmedzujú,
- do istej miery zbavujú jedinca slobody, ale prináša mu to uznanie ostatných,
- väčšia, či menšia možnosť rešpektovať (nerešpektovať) niektoré inštitúcie (manželstvo).
Človek - je aktívny produkt svojej spoločnosti,
- bez rešpektovania inštitúcií by v sociologicko-kultúrnom systéme prestal
fungovať ako sociálna bytosť.
B/ ORGANIZÁCIE
- „Podmnožiny“ inštitúcií,
- veľké, formálne, sekundárne sociálne skupiny vytvorené a koordinované za účelom dosahovania cieľov a plnenia úloh v spoločnosti nezávisle na konkrétnom jedincovi.
Delenie:
- podľa oblasti činností v spoločnosti:
- politické (strany),
- ekonomické (banky atď),
- vzdelávacie (školy),
- náboženské (cirkev) atď.
- podľa nadobúdania a spôsobu kontroly členstva:
- Dobrovoľné (normatívne)
- dobrovoľný slobodný vstup, bez odmeny za členstvo, osobný vzťah, lojalita,
solidarita a identifikácia jedinca s organizáciou, sebakontrola.
Príklady: cikrvi, záujmové organizácie atď,
- Donucovacie (koercívne)
- členom proti svojej vôli, rôzne obmedzené miery voľnosti, nestotožnenie sa
s cieľmi organizácie, formálna kontrola.
Príklady: armáda, väzenie, liečebne atď,
- Utilitárne (užitočné)
- medzistupeň
- členstvo prináša úžitok členovi, je potrebné pre život, kombinácia stotožnenia sa a donútenia, kombinácia sebakontroly (formálnej, aj neformálnej).
Organizácia - spôsob koordinácie aktivít ,
- kooperácia vyžaduje existenciu mocenských vzťahov;
(nadriadení a podriadení).
Mocenské vzťahy: byrokracia
moc » politika, štát
autorita » politika, štát
Formálnosť organizácií:
– princípy ich fungovania sú rovnaké bez ohľadu na ich úlohu v spoločnosti.
Sociologické organizácie:
- technický smer – menežering,
- teoretický smer – logika fungovania organizácie rôzneho typu.
C/ BYROKRACIA
V. de Gournay (1745)
- dôležitá pre chod organizácií,
- snaha optimalizovať chod veľkých organizácií (M. Weber).
Byrokracia tvorí štruktúrnu organizáciu:
- špecializácia a deľba práce,
- usporiadanie statusov a sociálnych úloh,
- neosobné rozhodovanie - formálna komunikácia.
Byrokracia – produkt racionalizácie konania,
– obmedzenie improvizácie a tvorivosti, ale zvýšenie prehľadnosti,
– vymedzenie presných práv a povinností,
– ochrana pred uzurpovaním moci jednotlivcom.
Ideál byrokratickej organizácie:
- Deľba práce s presným vymedzením práv a povinností (špecializácia),
- hierarchia podľa kompetencií a zodpovedností (nadriadení a podriadení),
- o obsadení postu rozhoduje kvalifikácia,
- neosobné vzťahy, nadradenosť predpisov pred osobnými vzťahmi,
- kariéra – odmeňovanie podľa zásluh a lojality,
- formalizovaná komunikácia – písané pravidlá informovania a rozhodovania.
Vplyvy neformálnej komunikácie (personalistika – výbor vedúcich):
- posilnenie organizácie,
- oslabenie organizácie.
3 zložky byrokratických organizácií:
- riadiaci pracovníci,
- stredné kádre,
- radoví pracovníci.
Vývoj byrokratických organizácií:
- dlhé obdobie stability,
- kríza,
- krátke obdobie zmien.
Ako prebiehajú zmeny?
- zhora nadol,
- dotknú sa všetkých častí organizácie.
Nedostatky byrokracie (nechcené):
- Odcudzenie organizácie sociálnym cieľom a jednotlivca organizácii,
- ritualizmus, t. j. zmena prostriedku na cieľ, samoúčelnosť cieľa, strata zmyslu existencie organizácie,
- korupcia - nesúlad formálnej a neformálnej komunikácie,
- možnosť ovládnutia organizácie malou skupinou,
- nadbytočnosť – rast organizácie bez zefektívnenia práce,
- „trénovaná neschopnosť“ riešiť problém, na ktorý nie sú predpisy,
- nekompetentnosť – výber osôb neprebieha podľa schopností,
- inercia – tedencia organizácie pretrvať v nezmenenej forme aj po sociálnych zmenách v spoločnosti.
Aký bude vývoj veľkých byrokratických organizácií?
- humanizácia byrokracie:
- ústup byrokracie,
- decentralizácia,
- zvýšenie efektivity,
- kreativita jednotlivca,
- kreativita osobnej zodpovednosti, neformálnych vzťahov,
- zainteresovanosť na úspechu.
- rast veľkých organizácií a byrokratických prístupov:
- korporácie, monopol,
- snaha o oslabenie byrokracie prinesie poruchy koordinácie,
- presadzovanie osobných záujmov.
Socializácia, deviácia
Socializácia
– proces sociálneho učenia, v ktorom si jednotlivec osvojuje kultúru spoločnosti a formuje sa ako individuálna bytosť.
Interiovizácia
– osvojenie si kultúrnych prvkov jedincom (nielen formálne, ale aj mechanické, príp. vnútorné stotožnenie sa).
Spoločnosť Jednotlivec
2 úlohy socializácie:
- Jednotlivcovi umožní stať sa plnohodnotným členom spoločnosti.
- Spoločnosti zabezpečí prežitie prenosom kultúry na novú generáciu.
Sociálny status
- Pozícia v skupine, resp. spoločnosti spojené s právami a povinnosťami (otec, manžel, politik).
- Jeden status je spravidla kľúčový – určuje postavenie v spoločnosti (politik).
Delenie:
- vrodený (muž, róm),
- získaný (lekár, politik),
- vnútený (nezamestnaný, vojak ZS).
Sociálna úloha
(Mead, Linton)
- Dynamický aspekt statusu.
- Štandardne očakávané správanie v súvislosti so statusom jedinca.
- Správanie jedinca podľa očakávaní skupiny, resp. spoločnosti.
Delenie:
a) predpísaná, očakávaná,
b) skutočný výkon úlohy.
» Ich rozpätie určuje miera tolerancie spoločnosti (zákony, verejná mienka).
Socializácia = celoživotný proces!
Etapy socializácie
- Primárna – prevláda vplyv spoločnosti na formovanie jedinca
(výchova, učenie),
- nacvičovanie sociálnych úloh,
- sebauvedomovanie sa v spoločnosti
(práva a povinnosti).
Príklad: detstvo … dospievanie
Sociálne činitele: rodina, rovesníci, škola, masmédiá atď.
- Sekundárna – vplyv spoločnosti a jednotlivca je vyvážený,
- prispôsobovanie sa (si) sociálnym úlohám,
- využitie skúseností a vedomostí.
Príklad: dospelosť … staroba
Sociálne činitele: vlastná rodina, pracovný kolektív, priatelia, organizácie,
médiá a pod.
Moderná spoločnosť:
– vzrast nárokov na adaptáciu,
– veľa nových úloh,
– konflikt úloh: konfrontácia očakávaní a vlastných schopností a potrieb;
(žena – matka versus kariéra).
Resocializácia:
- osvojenie si nových sociálnych úloh, ich výmena, premena (opúšťanie prekonaných hodnôt, noriem atď),
- recidivisti.
Rôzne spôsoby socializácie:
- dievča – chlapec,
- dieťa veriaceho a ateistu,
- dieťa nezamestnaného a podnikateľa.
„Zmäkčovanie“ úloh, t. j. čo nositeľ úloh musí a čo môže urobiť (Dahrendorf).
Kritika úloh!
Socializácia:
- Zaistenie kontroly jednotlivca v spoločnosti po páde starých kontrolných mechanizmov spoločnosti,
- chaos je nekontrolovateľný,
- optimálny je kontrolovaný rozvoj.
Utriedenie spoločnosti:
- stratifikácia,
- inštitúcie,
- organizácie,
» to sú kontrolné mechanizmy spoločnosti.
Tradičné spoločnosti – všetko pod silnou verejnou kontrolou v okruhu známych ľudí,
- cudzinec je podozrivý,
- jedna úloha často na celý život.
Moderné spoločnosti – urbanizácia, t. j. každý je cudzinec,
– nízka sociálna kontrola,
- veľa úloh, rozporné sociálne tlaky na ich výkon.
Nebezpečenstvo socializácie:
- neschopnosť vybrať a skĺbiť viac úloh (demagógia, rozvrat),
- socializácia do skupiny, ktorej normy a hodnoty sú v rozpore s normami a hodnotami spoločnosti.
Socializácia musí byť primeraná = úloha rodiny,
- slabá (patologická) deviácia,
- silná - neschopnosť kritického posúdenia úlohy.
Deviácia:
- správanie slabo socializovaných jednotlivcov, ktoré je pre skupinu, resp. spoločnosť porušením noriem a vzorov,
- vyvoláva reakcie spoločnosti – snaha izolovať, odsúdiť, liečiť, prevychovať, trestať deviantov,
- porušovanie písaných, aj nepísaných noriem,
- prirodzený jav v každej spoločnosti.
Relatívnosť deviácie závisí od času,
miesta,
a sociálnych podmienok.
Konformita Nekonformita Deviácia
Súlad s normami. Odchýlka od noriem Nesúlad s normami.
v rámci tolerancie skupiny
(spoločnosti)
bez vyvolania reakcie.
Delenie deviácie:
- dysfunkčná – oslabuje spoločnosť,
- funkčná – v konečnom dôsledku po vyvolaní zmeny noriem je pozitívna.
Teórie vzniku a existencie deviácie:
- Biologické – fyziologické črty deviantov.
- Psychologické – duševné príčiny deviácie.
» obidve teórie sa sústreďujú na individuálnu charakteristiku deviantnej osoby.
3. Sociologické – spoločenský kontext deviácie,
– sociálne a kultúrne faktory a podmienky vzniku deviácie.
3. a) Teória anómie (Dürkheim)
- krízy a zmeny spoločnosti vyvolajú neplatnosť starých noriem, nové nie sú » ľudia nemajú pravidlá = deviácia.
3. b) Teória sociálneho napätia (Merton)
- deviácia je dôsledok protikladu spoločensky deklarovaných cieľov a platných noriem, ktoré časť spoločnosti neakceptuje.
3. c) Kultúrne teórie deviácie
- hodnoty sociálnych skupín sa môžu podstatne líšiť od hodnôt a noriem väčšinovej spoločnosti = devianti.
3. d) Teória nálepkovania
- sociálna skupina označí členov inej skupiny ako deviantov.
Sociálna kontrola:
- Spoločenský mechanizmus na zabezpečenie poriadku a stability spoločnosti,
- vynucovanie konformity (sankcie).
Väčšina spoločnosti prešla socializáciou a dodržiava normy bez donútenia =
= sebakontrola.
Delenie sebakontroly:
- neformálna – neoficiálny sociálny nátlak
(ocenenie, výsmech, presviedčanie),
- formálna – oficiálny tlak
(polícia, väzenie).
sociálne skupiny, Sociálne nerovnosti
Sociálne skupiny
Sociálna skupina:
- spojivo medzi jednotlivcom a spoločnosťou,
- autonómny celok nadradený jednotlivcovi,
- skupina osôb navzájom spojená vzťahmi,
- má svoju vnútornú štruktúru.
Znaky sociálnej skupiny:
- sociálna interakcia členov podľa pravidiel skupiny
– sociálna štruktúra spoločnosti,
- príslušnosť k sociálnej skupine
– stotožnenie sa členov s normami, hodnotami a pravidlami skupiny,
- skupinová identita
– príslušnosť k skupine uznáva aj okolie skupiny;
nečlenovia skupiny chápu členov ako celok.
Jednotlivec je členom viacerých sociálnych skupín.
Úlohy sociálnej skupiny (v živote jednotlivca a spoločnosti):
- inštrumentálne (nástrojové) – len v skupine dosiahneme cieľ,
- efektívne (citové) – ľudská spolupatričnosť, sociálne kontakty.
Štruktúra sociálnej skupiny:
- záleží na veľkosti a funkcii skupiny v spoločnosti,
- jednotlivci nadobúdajú sociálnou interakciou v skupine určité postavenie.
» deľba činností
» koordinácia
» riadenie skupiny
- hierarchia členov skupiny podľa statusov.
Riadenie skupiny – železný zákon oligarchie (R. Michels)
- vo veľkých skupinách moc prechádza do rúk vodcu (-ov)
» vznik skupinovej oligarchie = vláda niekoľkých nad väčšinou skupiny.
Typy vodcov:
- inštrumentálny (formálny) – úloha organizátora,
- expresívny (neformálny) – tvorí „náladu“ v skupine.
Druhy sociálnych skupín:
- Podľa väzby medzi členmi:
- Primárne – osobné vzťahy,
– menej členov.
- Sekundárne – sprostredkované vzťahy,
– viac osôb,
– vzťahy vznikajú až po získaní členstva.
prípadne
- Formálne – priamy, aj nepriamy kontakt,
– špecializovanejšie členstvo,
– viac členov,
– menšia solidarita,
– identifikácia,
– zreteľné inštitucionalizovanie úloh (predpisy).
Príklad: armáda
- Neformálne – priamy kontakt,
– univerzálnejší charakter,
– menej členov,
– intímnejší vzťah,
– silná vnútorná identifikácia,
– solidarita,
– jednota,
– silná interakcia členov.
Príklad: rodina
- Podľa typu solidarity členov:
- Vnútorné – do ktorej človek patrí, t. j. „my“,
- vonkajšie – do ktorej človek nepatrí, t. j. „oni“.
- Podľa spätosti jednotlivca a skupiny:
- Členské – jednotlivec je členom,
- referenčné – orientuje sa na ňu bez ohľadu na to, či je alebo nie je členom.
Ďalšie členenie:
dobrovoľné
nedobrovoľné
malé
veľké
Zánik sociálnych skupín = potreba ich existencie.
Nerovnaký prístup členov spoločnosti k sociálnym zdrojom:
- moc,
- bohatstvo,
- prestíž.
» vznik rozvrstvenia sociálnych skupín a sociálna stratifikácia
INDIA brahmani
rast moci a bohatstva šúdrovia
Črty sociálnych skupín:
- Netýka sa len individuálnych rozdielov, je charakteristikou celej spoločnosti,
- v nejakej podobe existuje v každej spoločnosti; nedá sa odstrániť,
- prechádza z generácie na generáciu,
- časť spoločnosti ju svojou idelógiou podporuje, časť odmieta.
Základ stratifikácie:
- ekonomické postavenie – majetok a príjem,
- moc – schopnosť presadiť vlastné záujmy nátlakom, príp. ovplyvňovaním,
- prestíž – spoločenská úcta, vďačnosť, uznanie.
… môžu a nemusia súvisieť…
Pohyb jednotlivcov a skupín v stratifikačnom systéme = sociálna mobilita (P. Sorokin)
Delenie sociálnej mobility:
- horizontálna – pohyb medzi sociálnymi pozíciami v rámci vrstvy,
- vertikálna – pohyb medzi vrstvami.
Štrukturálna mobilita – pohyb celých spoločenských skupín v stratifikačnom systéme
Spoločnosti.
Stratifikačné systémy:
- Relatívne uzavreté
- minimálna sociálna mobilita,
- vrodený status.
Delenie:
- otrokársky - od staroveku po USA (19. storočie),
- kastrovnícky – India, apartheid,
- stavovský – feudálna Európa,
(malá miera sociálnej mobility – povýšenie na šľachtica).
- Relatívne otvorené
- značná sociálna mobilita,
- vlastným pričinením získaný status.
Triedny systém – moderné priemyselné trhové spoločnosti,
- príležitosti na mobilitu,
- občianska a politická rovnosť,
- ekonomické rozdiely.
Rôzne prístupy k triednej stratifikácii:
- K. Marx – sociálna trieda (rovnaký prístup k výrobným prostriedkom).
- M. Weber – nielen výrobné prostriedky, ale aj profesia, kvalifikácia, moc atď.
Rast významu pracovno-profesionálneho postavenia.
Definovanie tried:
- objektívne – trieda ako štatistická kategória podľa určitého znaku,
- subjektívne – sebazaradenie sa do skupiny.
Regulačná metóda – vzájomné zaraďovanie sa do tried.
Prečo existuje stratifikácia?
- Funkcionalistická teória
- Nevyhnutná na obsadenie dôležitých miest dobrými ľuďmi (stimulovanie ostatných).
- Konfliktualistická teória
- Výsledok konfliktu sociálnych skupín.
Stratifikácia a ekonomicko-politická moc:
- Tradičné spoločnosti: moc – majetok – vyššia moc.
- Moderné spoločnosti: majetok – moc – väčší majetok.
Pre spoločnosti je dôležité: zdôvodnenie sociálnych nerovností = politika;
ak nie je dostatočné » kríza; sociálne zmeny.
Sociálna zmena
- Podstatné zmeny sociálneho usporiadania spoločnosti – kultúry, stratifkácie atď.
Zdroje sociálnej zmeny:
- prírodné prostredie,
- vývoj populácie, migrácie,
- vedecko-technický a technologický pokrok – priemyselná revolúcia,
urbanizácia,
ekonomická migrácia atď.
- kultúra spoločnosti, ideológia (nové náboženstvá, vedecké objavy),
- kolektívne správanie – davové, masové,
– vznik sociálneho hnutia:
organizovaná činnosť sociálnych skupín
(feminizmus, ekologické hnutia),
- súťaženie, konkurencia, konflikt medzi skupinami alebo sociálno-kultúrnymi systémami.
Delenie sociálnej zmeny:
- evolučná,
- revolučná.
Teórie sociálnej zmeny:
- Evolucionistické ( M. Spenser)
- vývoj spoločnosti prebieha od jednoduchších foriem k zložitejším.
2. Cyklické (A. Toynbee, P. Sorokin)
- vývoj spoločnosti je uzavretý cyklus,
t.j . vznik – vzostup – vrchol – úpadok – zánik.
3. Funkcionalistické (T. Parsone)
- spoločnosť sa sociálnej zmene prispôsobuje (nové podmienky),
- hľadanie stability sociálno-kultúrneho systému.
4. Konfliktualistické (K. Marx, R. Duhrendorf)
- zdroj zmeny je konflikt sociálnych skupín.
Teórie modernizácie
Teórie svetových systémov
Teórie závislostí
Rodina, komunita
Manželstvo
- Kultúrna norma,
- inštitúcia regulovaná normami, vzťahmi a predpismi,
- sociálne uznávaný a zväčša formálne potvrdený zväzok 2 a viac osôb, z ktorého vyplývajú pre členov sociálne práva a povinnosti.
Podľa formy vzťahu:
- monogamia = moderná spoločnosť (1 muž + 1 žena),
- polygamia – polygýnia (1 + n),
– polyandria (n + 1),
- skupinové manželstvo (n + n).
Spoločnosť môže normami regulovať výber partnera, a to:
- exogamia – manželstvo medzi členmi rôznych sociálnych skupín,
- endogamia – manželstvo medzi členmi rovnakej sociálnej skupiny.
Rodina
- sociálna skupina (?),
- 2 a viac osôb v jednej domácnosti,
- v nejakej forme existuje v každej spoločnosti.
Konfliktualisti – manželstvo a rodina znevýhodňujú jedného člena voči ostatným.
Funkcionalisti – spoločnosť vznikom a podporou inštitúcií manželstva a rodiny zabezpečuje plnenie svojich úloh a svoje prežitie.
Úlohy rodiny:
- Regulácia sexuality – hranice sexuálneho správania (incest a pod.),
- reprodukcia spoločnosti – spoločnosť by mala motivovať jednotlivcov tvoriť rodiny a v nich vychovávať deti,
- socializácia členov rodiny, a tým prenos kultúry medzi generáciami,
- socializácia uľahčuje deťom ich zaradenie sa v systéme sociálnej stratifikácie (status, úloha).
- emocionálna – citové zázemie, intimita, ochrana a starostlivosť o členov v prípade životných problémov,
- ekonomická – rodina je základnou ekonomickou jednotkou spoločnosti,
- samostatne hospodáriaca domácnosť zabezpečuje prvotnú deľbu práce.
Typy rodiny:
Podľa formy (aké vzťahy prevládajú):
- manželské (základná rodina),
- príbuzenské – tradičná spoločnosť (rozšírená rodina).
Podľa autority:
- patriarchálna – muž je vzor (v súčasnosti prevládajúca vo svete),
- matriarchálna – žena je vzor (v súčasnosti zriedkavá),
- egalitárna – rovnomerné rozdelenie moci, práv a povinností,
– súčasná základná rodina.
Podľa odvodzovania pôvodu detí:
- patrilineárna – vychádza sa z rodiny otca,
- matrilinerálna – vychádza sa z rodiny matky,
- bilaterálna – vychádza sa z oboch vetiev.
Životný cyklu rodiny – závislý na type rodiny a kultúre spoločnosti.
Moderná základná rodina:
- Výber partnera – dohoda partnerov alebo rodičov (rituály, zásnuby atď.).
- Uzavretie manželstva – vznik rodiny = obrad (štátny, náboženský, spoločenský).
- Obdobie trvania rodiny:
- do narodenia detí,
- výchova detí,
- po odchode detí.
- Zánik manželstva a rodiny:
- smrť,
- rozchod,
- rozvod;
» rozchod a rozvod už akceptované = vznik neúplných rodín.
Emancipácia ženy v rodine:
- kariéra ženy,
- právo na rozvod,
- regulácia počatia;
= riešenie konfliktu úloh (manželka – matka – profesia)
Nové formy partnerstva:
- single – bez stáleho partnera,
- programovo bezdetné manželstvo,
- spolužitie bez manželstva,
- spolužitie v komúnach = spoločná výchova detí,
- homosexuálne partnerské vzťahy.
2 pohľady na rodinu – zo strany spoločnosti = inštitúcia,
– zo strany jednotlivca = neformálna sociálna skupina.
Komunita
- V sociológii: označenie spoločenstva (skupiny) ľudí žijúcich a spolupracujúcich na určitom územi, kde sa odohráva väčšina ich života,
- druh lokálnej sociálnej skupiny (územie, súdržnosť, vzťahy členov).
Inštitúcia susedstva:
- spôsob komunikácie a sociálnej interakcie členov komunity pri združovaní a riešení problémov,
- podmienka fungovania komunity.
Príklad komunít:
Dedina - menej členov,
- nižšia hustota osídlenia,
- sociálne rovnorodejší členovia
(väčšinou poľnohospodárske spoločenstvo),
- osobné vzťahy,
- prevaha neformálnej kontroly nad formálnou.
Mesto - komunita s rozvinutou deľbou práce,
- viac členov,
- väčšia hustota,
- sociálna rôznorodosť členov,
- prevaha neosobných vzťahov,
- špeciálne sociálne úlohy,
- prevaha sociálnej formálnej kontroly nad neformálnou.
- V tradičných spoločnostiach - jasné odlíšenie.
- V moderných spoločnostiach – rozdiely sa stierajú.
F. Tönnies:
- tradičné spoločnosti – dominuje spoločenstvo (pospolitosť),
– neformálne vzťahy,
– emócie, sympatie,
– dominuje vôľa celku.
b) moderné spoločnosti – dominuje spoločnosť,
– formálne vzťahy,
– racionálne a vecné správanie,
– dominuje voľa jednotlivca.
Tradičná komunita – základný sociálny útvar,
– najvyšší stupeň sociálnej integrácie,
– úzky vzťah s jednotlivcom,
– uzavretosť.
Moderné komunity – nové väzby mimo pôvodnej komunity,
– silnejší vplyv spoločnosti (štátu), ktorá preberá funkcie komunity, – formálnejšie vzťahy,
– otvorenosť voči okoliu.
Urbanizácia = prechod od komunity k modernej spoločnosti.
Sociálne dôsledky urbanizácie:
- zmena spôsobu života a sociálnych interakcií v meste,
- nové subkultúry a sociálne skupiny.
„Ekológia mesta“
Vplyv urbanizácie na komunity:
- Zánik komunít, sociálna izolácia, absencia neformálnej kontroly (kriminalita, stres, odcudzenie),
- pretrvávanie pozmenených komunít – susedské, rovesnícke (ulice, štvrte),
- nové typy komunít – nie blízkosť, ani susedstvo, ale subkultúry (mládež, umelci, homosexuáli, getá atď.).
Náboženstvo
- prejav ľudskej duchovnej činnosti; potreba odpovedať na základné otázky bytia,
- systém názorov založených na viere, ktorými si ľudia vysvetľujú niečo „nadprirodzené“ – „posvätné“,
- jeden zo základných atribútov spoločnosti.
„religio“ (z latinčiny) = spájať, zviazať
Kultúrna antropológia
Religionistika
Teológia
Základné prvky náboženstiev:
- Viera – dogmy; učenie o „posvätnom“,
– názor na svet, prírodu, spoločnosť, človeka a jeho život.
Napr. mágia – viera v čarodejnú moc,
animizmus – viera v životnú silu všetkých vecí v prírode (šintoizmus),
teizmus – viera v boha (-ov),
monoteizmus – jeden boh (islam, kresťanstvo atď.),
polyteizmus – Grécko, Egypt, hinduizmus.
- Symboly – veci so vzťahom k „posvätnému“,
- kresť = Kristus – kríž, oplátka a víno,
- hind = Višnu – krava,
- indiáni Severnej Ameriky – totemy.
- Praktiky – činnosti vyznávačov náboženstva,
- symbolické – tance, hudby, modlitba, meditácia, obrady,
- rituály – obrady vykonávané štandardným spôsobom pri určitých príležitostiach (napr. krst).
- Spoločenstvá veriacich – náboženstvo nebýva individuálne, ale ho vyznáva spoločenstvo (komunita).
- Náboženské zážitky – subjektívne spojenie s božstvom; dosiahnutie harmónie.
Poznámka: 4. a 5. = vyjadrenie a posilnenie viery a súdržnosti komunity.
- Doktríny a filozofia života – určenie noriem, hodnôt, vzorov pre správny život jednotlivca a spoločenstva,
- kódexy,
- desatoro prikázaní,
- šarija atď.
Delenie náboženstiev (Heller, Mrázek – ČR, 1988)
- Kmeňové – predpísomná éra (mytológia prírodných návodov, animisti),
- Návodové – písmo a štát (predkolumbovská Amerika),
- Svetové – pol. 1. tis. p. n. l.
Karmové – karma, kozmický poriadok
(budhizmus, hinduizmus, taoizmus, konfucionizmus atď.),
Teistické – zoroastrizmus, judaizmus, kresťanstvo, islam atď.,
- Synkretizujúce – bahai, New Age.
- 6. storočie p. n. l. = základný predel v ľudskom myslení,
- odklon od archaickej mytológie,
- príklon k teizmu / monoteizmu.
Teistické systémy – kult božských bytostí (mono-, poly-),
– príp. pantoizmus (Boh = svet),
– začiatok = judaizmus, Egypt.
Karmové systémy – jeden všetkému (aj bohom) nadradený Zákon.
Karma – činy, skutok, dielo.
Ateizmus – vedomé popieranie existenie Boha ako autonómnej bytosti,
– nemusí sa vylučovať s náboženstvom (napr. budhizmus).
Európsky ateizmus – odmietanie monoteizmu,
- Boh = časť ľudského vedomia mimo človeka, ktorú treba vrátiť,
- koncepcia nadčloveka (Conte, Marx, Nietzche).
Sociológia – skúma sociálne aspekty náboženstva,
- jeho miesto v živote spoločnosti,
- vzťah k iným kultúrnym inštitúciám,
- jeho sociálne funkcie.
Funkcie náboženstva:
- udržiavanie usporiadania spoločnosti,
- spoločenské zmeny (môže ich vyvolať),
- vzťah k jednotlivcovi.
a) + b) E. Dürkheim – náboženstvo odráža štruktúru spoločnosti,
– upevňuje sociálny poriadok.
K. Marx – náboženstvo upevňuje pozíciu vládnucej skupiny,
– odvádza od praktických riešení ilúziou.
M. Weber – náboženstvo býva aj kritikom usporiadania spoločnosti,
– môže vyvolať spoločenské zmeny.
Napríklad:
- vplyv protestanizmu na rozvoj raného kapitalizmu,
- náboženská neznášanlivosť (vojny, terorizmus),
- M. L. King – občianske a ľudské práva,
- Ivah – islamské revolúcie.
c) Náboženstvo - pomáha zvládnuť životné ťažkosti, strach zo smrti,
- - pomáha nájsť si miesto v spoločnosti,
- - pomáha nájsť vyrovnanosť a spokojnosť,
- - rieši problém orientácie jednotlivca vo svete,
- - pre spoločnosť je dôležité dať človekovi recept na život.
Náboženské organizácie:
- Cirkvi
- veľké, početné organizácie veriacich,
- stabilizované postavenie v spoločnosti, určitý sociálno-politický vplyv,
- podiel na moci, podpora svetskej moci a spoločenského zriadenia,
- pevná formálna štruktúra; kňazstvo; majetok,
- relatívne tolerantné; zhoda so sociálnym okolím.
- Sekty
- menšie organizácie najčastejšie odštiepené od cirkvi,
- prísne usporiadané, striktné riadenie a kontrola členov,
- zo začiatku bez kňazstva a majetku,
- nižšia miera tolerancie,
- postupným zväčšovaním sa menia na cirkvi.
- Kulty
- zvláštny druh sekty – viera inej kultúry (Mara Krišna),
– nové viery (scientológia),
- začiatky cirkví a náboženstiev.
Náboženstvo v modernej spoločnosti
Sekularizácia (zosvetštenie) – oslabenie vplyvu náboženstva na svetské záležitosti.
Novoveká Európa – odmietanie Boha a viery v Boha = priestor pre ideológiu ako náhradu náboženstva (fašizmus, komunizmus, nacionalizmus atď).
- úpadok významu a autority tradičných cirkví,
- rast počtu a vplyvu siekt a kultov » obrana tradičných cirkví = evanjelizácia,
ekumenizácia,
- veda – racionálnejšia, ale nemá vysvetlenie zmyslu života,
- moderná spoločnosť ponúka nové náboženstvá (napr. New Age), resp. nové viery a ideológie (svetské náboženstvá) – život v službách triedy (komunizmus),
– život v službách národa (nacionalizmus).
Ekonomický systém
Ekonomický systém – sociálne inštitúcie zabezpečujúce výrobu, výmenu rozdeľovanie a spotrebu tovarov a služieb v spoločnosti.
Ekonómia – procesy výroby, výmeny a spotreby.
Sociológia – fungovanie ekonomického systému z pohľadu sociálnych vzťahov a následkov.
Sociológia práce:
- deľba práce,
- zamestnanosť (ženy, dôchodcovia),
- pracovná mobilita,
- produktivita,
- fluktuácia,
- spokojnosť s prácou,
- vzťahy na pracovisku,
- výber pracovníkov (personalistika).
Povolanie (profesia):
- druh práce za odmenu,
- vyžaduje schopnosti a odbornú prípravu,
- umožňuje zaujať v spoločnosti sociálnu pozíciu (status),
- rozhodujúcim vplyvom pôsobí na ostatné sféry života jednotlivca.
Zamestnanie – vzťah: zamestnanec verus zamestnávateľ.
Základný problém spoločnosti:
- získať zdroje na prežitie v prírodnom prostredí:
»
- aký tovar a služby vyrábať (poskytovať) a v akom množstve,
- ako vyrábať z pohľadu využívania existujúcich zdrojov,
- pre koho vyrábať, ako rozdeľovať vyrobené tovary a služby.
» Riešenie súvisí s vývojovým stupňom spoločnosti.
Sektory ekonomického systému:
- Primárny – získavanie surovín,
– získavanie materiálov,
– pestovanie plodín.
- Poľnohospodárstvo,
- lesníctvo,
- baníctvo,
- ťažba surovín atď.
- Sekundárny – výroba tovarov zo surovín.
- Priemysel.
- Terciérny – služby.
Ekonomický systém spoločnosti:
- Tradičnej – predindustriálnej
- zberači, lovci, pastieri, poľnohospodári,
- dominuje primárny sektor,
- nadprodukcia potravín » širšia deľba práce » remeslá, obchod.
- Modernej – industriálnej
- zvýšenie významu sekundárneho a terciérneho sektora,
- nové druhy zdrojov energie,
- masová produkcia, špecializácia,
- začína dominovať platená práca.
- Modernej – postindustriálnej
- 2. polovica 20. storočia,
- vyspelé technológie,
- klesá význam výroby na úkor poskytovania služieb a informácií,
- dominuje terciérny sektor.
Ekonomický systém modernej spoločnosti:
- Kapitalistický typ – súkromné vlastníctvo,
- voľný trh,
- konkurencia,
- štát nezasahuje do ekonomiky,
- prosperita jednotlivca » prosperita štátu.
- Socialistický typ – kolektívne (štátne) vlastníctvo,
- štátne plánovanie a riadenie ekonomiky,
- individuálne úsilie o zisk je neprípustné.
- Zmiešaný typ – v súčasnosti najrozšírenejší,
- spoluexistencia súkromného a kolektívneho vlastníctva,
- snaha o odstránenie negatív kapitalistického ekonomického systému (krízy, nezamestnanosť),
– obmedzenie voľnej súťaže zásahmi štátu (dane, úvery, regulácia cien a miezd,
protimonopolná politika, ochrana zamestnancov atď.),
– štát ako spoluvlastník = a.s., korporácie, nadnárodné spoločnosti.
Kapitalistický ekonomický systém zvíťazil nad socialistickým ako produktívnejší, ale postupne sa modifikoval na zmiešaný.
Perspektívy vývoja modernej spoločnosti:
- Nové trendy urbanizácie,
- renesancia širšej rodiny,
- problém masového vzdelávania,
- modernizácia rozvojových krajín » „otváranie nožníc – sever / juh“,
- vzťah ekonomického rastu a ekológie – koncepcia trvalo udržateľného rozvoja,
- ekonomika oslabuje štruktúru spoločnosti – nezamestnanosť,
- marginalita,
- sociálne problémy,
- trh diktuje a ovplyvňuje sociálny život.
» Kríza sociálnych vzťahov = sociálny štát = snaha (nutnosť) „zmäkčiť“ vplyv trhu.
Ekonomický systém, sociálny štát
Sociálny štát = welfare state
Sociálny štát:
- nový sociálny fenomén,
- po 2. svetovej vojne realita všetkých vyspelých krajín,
- vychádza z významu inštitúcie štátu v oblasti politickej, ekonomickej, ale najmä sociálnej úlohy.
Wefare state:
- 40. roky 20. storočia (lord Beveridge, 1942),
- prísľub sociálnej rovnosti a blahobytu.
Sociálny štát – štát, ktorý cez demokraticky orientovanú moc
(zákonodárstvo a štátnu správu):
- Garantuje minimálny príjem pre jedinca a rodinu na úrovni životného minima.
- Poskytuje sociálne zabezpečenie pre prípad sociálnych rizík.
- Zaisťuje kvalitnú úroveň sociálnych služieb pre všetkých občanov bez rozdielu spoločenského statusu.
Vznik sociálneho štátu:
- Dôsledok narušenia tradičného systému sociálnej solidarity (rodina, cechy, cirkevná a svetská charita).
- Dôsledok:
- industrializácie,
- urbanizácie,
- novej deľby práce,
- voľného trhu práce,
- oslabenia primárnych sociálnych skupín a ich úloh,
- novej stratifikácie,
- oslabenia sociálnej kontroly.
- Kompenzácia závislosti jedinca na trhu práce.
- Čím izolovanejší jedinec, tým potrebnejší sociálny štát.
- Odpoveď na problémy vývoja kapitalizmu.
Začiatky sociálneho štátu:
- 19. storočie: sociálne poistenie,
- 20. storočie: prvé tézy (Beveridge, Marshall)
- plná zamestnanosť, stabilná nukleárna rodina.
Všeobecná deklarácia ľudských práv
Listina základných ľudských práv a slobôd
» Práva: a) občianske – individuálna sloboda občana,
– rovnosť pred zákonom (18. storočie),
b) politické – participácia na rozhodovaní a moci (19. storočie)
c) sociálne – participácia na využívaní úrovní:
– ekonomického blahobytu,
– sociálneho zabezpečenia,
– kultúrneho dedičstva (vzdelanie)
(20. storočie).
a) + b) = nezabezpečujú automaticky sociálnu rovnosť!
Dekomodifiácia pracovnej sily:
- neviazať kvalitu sociálneho zabezpečenia na kvalitu pracovnej sily,
- slobodná možnosť občana rozhodnúť sa nepracovať bez ohrozenia sociálnych istôt ; z dôvodov zdravotných, vekových, rodinných – dôchodok,
– materská,
– štúdium.
Ako zaistiť sociálnu rovnosť s ohľadom na možnosti ekonomiky?
Vývoj sociálneho štátu:
- 80. roky 19. storočia – r. 1930
- začiatky poistenia (úrazové, nemocenské, dôchodkové, nezamestnanecké),
- Nemecko, Rakúsko, Veľká Británia, Taliansko.
- r. 1930 – 2. svetová vojna
- konsolidácia
- reakcie na hospodársku krízu, umifikácia sociálneho zabezpečenia.
- r. 1945 – r. 1962
- sociálna prestavba základných moderných sociálnych štátov (legislatíva).
- r. 1962 – r. 1973
- sociálna expanzia
- rast produktivity pri nízkych mzdách,
- rast sociálneho zabezpečenia.
- r. 1973 – r. 1980
- stagnácia
- vysoké mzdy,
- ropná kríza » pokles príjmov,
hospodárskeho rastu,
rast verejných sociálnych výdavkov.
- r. 1980
- rekonceptualizácia sociálneho štátu
- nutné redukcie sociálnych programov,
- hľadanie nových modelov.
Vplyvy na podobu sociálneho štátu:
- industrializácia a urbanizácia,
- politické inštitúcie,
- mobilizácia zamestnancov (odbory),
- kultúrna difúzia,
- medzinárodná spolupráca.
Typy sociálneho štátu – kritériá:
- Kto robí sociálnu politiku – štát, verejný sektor
(cirkev, charita, nadácie, súkromný sektor).
- Na koho je sociálna politika orientovaná – najchudobnejší,
– stredná trieda.
- Aký je zdroj (impulz) poskytnutia sociálnej pomoci – potreba,
– minulé príjmy.
- Kto platí sociálne výdaje – štát, zamestnávatelia, beneficienti.
- Akú časť HDP spotrebujú verejné sociálne výdaje.
- Z akého sociálneho programu sa vychádza – liberáli, konzervatisti, sociálni demokrati.
» Typy sociálneho štátu (Andersen) – DELENIE:
- Liberálny sociálny štát
- Pomoc závisí na majetkových pomeroch,
- súkromné poistenie, nie egalitárne,
- zameranie hlavne na najchudobnejších („ostatní na to majú“),
- USA, Kanada, Austrália, Veľká Británia, Švajčiarsko.
- Korporalistický (konzervatívny) sociálny štát
- Štát nahrádza trh ako zdroj sociálneho zabezpečenia,
- zachovanie statusových rozdielov,
- slabá redistribúcia zdrojov,
- vplyv cirkví,
- Rakúsko, Nemecko, Taliansko, Francúzsko.
- Sociálno - demokratický sociálny štát
- Najmenej častý,
- rovnosť minimálnych potrieb,
- rovnaké poistné nároky, ale odvody podľa zárobkov,
- snaha o plnú zamestnanosť,
- rozsiahle programy pre pomoc rodine,
- Škandinávia.
Súčasná kríza sociálneho štátu:
- Ekonomika – recesia – rast HDP zaostáva za rastom sociálnych výdajov;
» nedostatok rozvojových investícií » bariéra ekonomického rastu.
- Strata sociálneho konsenzu – oslabenie sociálnej solidarity,
– demotivácia pondikateľov (vysoké dane);
» chýbajú zdroje.
- Strata efektívnosti sociálneho štátu – neefektívna redistribúcia daní;
» sociálny systém využívajú informovaní, nie chudobní,
- veľa úradníkov (byrokracia) – preťaženosť; vyžadujú stále viac zdrojov
(až 50 % verejných sociálnych výdavkov).
- Nedostatok verejných sociálnych služieb – rastúce náklady, napr. zdravotníctvo.
- Demografia: starnutie populácie, menej ekonomickej aktivity (vyššie dane).
» znižuje sa viera v ciele sociálneho štátu » ohrozenie sociálneho zmieru
Ako to riešiť?
Liberalizmus = trh
Konzervatizmus = tradičné sociálne inštitúcie
Obhajoba sociálneho štátu:
- Redukujúce nezamestnanosť – zamestnáva veľa ľudí.
- Organizuje aktívnu politiku zamestnanosti.
- Zaisťuje kvalitnú pracovnú silu – dostupné vzdelanie a zdravotníctvo.
- Zvyšuje kúpnu silu obyvateľstva.
- Znižuje sociálnu nerovnosť - posilňuje istoty » sociálny zmier = bráni demagógii.
Kritika sociálneho štátu:
- Finančne nákladné a organizačne náročné – nerentabilné a málo účinné.
- Závislosť jedinca na štáte a byrokracii.
- Ľudia zneužívajú práva a neplnia si povinnosti.
- Zbavuje zodpovednosti a schopnosti postarať sa sám o seba.
Nutnosť existencie sociálneho štátu – občan si sám všetko nevyrieši;
– štát bude dominantným garantom sociálneho
zabezpečenia a služieb.
Trh tvoria aj neúspešní » kým sú, tak sociálny štát je opodstatnený.
Sociálny štát musí rešpektovať: ekologické limity,
ekonomické limity,
demografické limity,
obmedzenosť zdrojov.
Rast životnej úrovne pre všetkých … porovnateľný s USA je nemožný » hľadanie „strednej cesty“.
Megatrendy 2000: Post Welfare state
- Od komunálnych bytov k vlastným,
- od plošného národného zdravotníctva k súkromnému,
- od štátnej regulácie k trhu,
- od sociálnych dávok k príjmu,
- od kolektivizácie k individualizmu,
- od sociálneho zabezpečenia k súkromnému poisteniu,
- od daňového zaťaženia k redukcii daní.
Verejné sociálne výdaje:
– snaha o rovnosť potrieb verejných služieb a ochota občanov ne (platiť) dane;
- Západná Európa: 40 – 55 % z HDP,
- USA: 36 % z HDP.
Minimálny príjem:
– optimum, ktoré zabezpečí prežitie a nedomotivuje pri hľadaní práce;
- závisí od úrovne miezd.
Existenčné a sociálne minimum
Sociálne zabezpečenie a služby:
- úraz,
- práceneschopnosť,
- invalidita,
- staroba,
- nezamestnanosť,
- zdravotná starostlivosť,
- tzv. materská,
- prídavky,
- tzv. vdovské a sirotské atď.
Sociálne poistenie:
- Fondový systém – každý ma svoj fond, do ktorého platí a neskôr ho využíva;
– USA.
- Priebežný systém – intergeneračná solidarita,
– ekonomicko-aktívni občania platia na dôchodcov,
– záleží na demografickej situácii.
c) Zmiešaný systém – kombinácia fondového a priebežného systému,
– najbežnejší.
Zdroje:
- Zamestnanci: Dánsko 8 % … Holandsko 44 % príjmov fondov
- Zamestnávatelia: Dánsko 3 % … Švédsko 65 %
- Štát: Dánsko 80 % … Francúzsko 8 %
Úloha štátu = garant pre prípad nesolventnosti fondov.
Zdravotná starostlivosť:
– od 60. rokov rastú výdavky na ňu rýchlejšie ako HDP » všeobecná redukcia.
Systémy zdravotnej starostlivosti:
- Prevažne trhový – individuálne (USA),
- národná zdravotná služba – štát platí pre všetkých (Švédsko, Taliansko),
- poisťovací – povinné poistenie (Nemecko, Rakúsko, Benelux).
Zabezpečenie v nezamestnanosti; bývanie; vzdelanie.
Politický systém
Mocenská nerovnosť = znak každej spoločnosti!
Moc
– schopnosť jednotlivcov a skupín presadiť svoju vôľu pri riešení rôznych spoločenských záležitostí napriek odporu ostatných, a to spôsobom, ktorý je pre nich výhodný.
Chápanie moci:
- Funkcionalistické – zaisťuje prosperitu celku; jej kumulácia je potrebná.
- Konfliktualistické – je zdrojom konfliktov a oslabenia spoločnosti.
- Nelegitímna moc:
- vláda násilím,
- hrozba silou,
- časom je snaha o legitimizáciu.
- Legitímna moc:
- autorita,
- sociálne potvrdená … okolím uznávaná,
- efektívnejšia a stabilnejšia.
Typy autority (M. Weber)
- Tradičná autorita
- osobné vzťahy vládcu a ovládaných,
- takmer neobmedzená moc opierajúca sa o tradíciu mocenského usporiadania spoločnosti.
- Charizmatická autorita
- viera v mimoriadne schopnosti vodcu » oddanosť k nemu,
- osobné vzťahy,
- bez vplyvu tradície,
- sľub sociálnej zmeny,
- nový spoločenský poriadok.
- Legálno – racionálna
- neosobné vzťahy,
- legitimizovaná sociálne uznávanými postupmi a inštitúciami, ktoré umožňujú výkon práv a povinností volených zástupcov,
- moc zákona, nie ľudí » demokratizácia spoločnosti,
- rovnosť pred zákonom,
- možnosť odvolať vládnucich.
- priaznivá pre hospodárstvo (možnosť dlhodobejšieho plánu),
- ak sa nedodržujú prijaté pravidlá, tak zaniká.
Politický systém
– súhrn sociálnych inštitúcií na reguláciu života spoločnosti využitím moci.
Politika
– záväzná regulácia kolektívnej akcie na úrovni spoločnosti.
M. Weber (1999) – definícia politiky:
„Politika je úsilie o dosiahnutie podielu na moci alebo ovplyvňovanie deľby moci, či už vnútri štátu alebo medzi skupinami ľudí, ktoré zahŕňa.“
Platón, Aristoteles, T. Akvinský, Hegel, Marx atď.
Cicero – res publica
Sociológia » sociológia politiky » politológia = veda o politike
(prelom 19. a 20. storočia)
Historické štádiá politickej regulácie spoločnosti:
- Spoločnosť bez vlády
- normy = tradície a viera,
- autorita je nestála, t. j. premenlivá,
- lovci a zberači (Eskymácia, Pygmejovia atď.)
- Spoločnosť s nevýrazným vodcom
- ako so sprostredkovateľom konfliktu, ktorý nevnucuje, ale len odporúča.
- Posilnenie úlohy vodcu
- ostatní sa riadia jeho názorom a nevydeľujú sa od ostatných.
- Vodca
- politická úloha,
- trvalý nárok na rozhodovanie za celok, ale len v niektorých oblastiach s presne vymedzenou právomocou.
- Vládca
- jeho príkazy sú vždy pre všetkých záväzné,
- rešpekt cez vieru a tradície,
- ekonomická nerovnosť ešte nie je.
- Hierarchia moci
- vyšší (často symbolický) vládca a nižší vládcovia,
- začiatky vykorisťovania práv iných.
- Monopol vládcu na legitímne násilie
- rané štáty,
- závodky štátnej moci,
- vojenská aristokracia ako nástroj na výkon moci,
- dane, otroctvo (Etruskovia, Skýti atď.)
- Rozvoj aparátu výkonnej moci
- monopol štátu na násilie,
- centralizovaná administratíva – byrokracia,
- privilegovaná menšina disponuje zdrojmi spoločnosti v mene celku;
» vznik politiky.
Prečo sú spoločnosti v rôznych fázach?
- Biosociačná hypotéza
- málo početné populácie nepotrebujú zložitú politickú organizáciu.
- Ekonomická hypotéza
- politická nadstavba závisí od ekonomických zdrojov,
- vládcov treba živiť = nutná nadprodukcia.
- Sociokultúrna hypotéza
- čím je spoločnosť uzavretejšia a homogénnejšia, tým má nižší stupeň politickej organizovanosti.
Štát
- Najvyššia vývojová forma usporiadania mocenských vzťahov.
- Hlavná inštitúcia politickej moci.
Funkcionalisti: - štát chráni občana, riadi a koordinuje spoločnosť.
Konfliktualisti: - štát je zdroj nadvlády jednej skupiny nad druhou.
Podstata štátu:
- monopol na organizované násilie,
- jediný legitímny zdroj násilia na území je štát a jeho organizácie; ak tak nie je, je to zločin.
Teórie vzniku štátu:
- Teologická – Božia vôľa.
- Patriarchálna – štát ako ekvivalent veľkej rodiny.
- Patrimociálna – štátna moc súvisí s vlastníctvom pôdy v určitom teritóriu.
- Teória násilia – štát je produkt uplatnenia sily (nadvlády menšiny).
- Teória spoločenskej zmluvy – štát je výsledok dohody jednotlivcov;
– vzdanie sa slobôd jednotlivca (občana) v prospech štátu (jeho predstaviteľov) za účelom zabezpečenia určitých potrieb, napr. obrana.
Vývoj štátu:
- Polis
- Rímska republika
- Feudálny štát
- Národný štát
- Welfare state
(sociálna zodpovednosť štátu)
» rast funkcií štátu » štátny byrokratický aparát
Typy Štátu podľa spôsobu vlády
1. Nedemokratické typy
1. a) Totalitárny
- Držitelia moci riadia a kontrolujú všetky časti života spoločnosti.
- Štátne organizácie, totalitná ideológia, monopol jednej strany = štátny aparát.
- Zákaz opozície - psychologický a fyzický teror,
- Monopol na masmédiá.
- Vlastnenie zbraní.
- Mocenský systém riadi ekonomický systém;
– direktívne plánovanie a riadenie spoločnosti.
- b) Autokratický
- Vláda jednotlivca (skupiny) násilím.
- Nezasahuje do všetkých častí života (ekonomika, cirkev).
- monokracia,
- aristokracia,
- plutokracia,
- oligarchia atď.
- demokratické typy
- Vládnuci sú delegovaní a legitímne zvolení slobodnou vôľou väčšiny občanov na určitý čas; sú kontrolovateľní a odvolateľní.
- Súhlas ovládaných; rešpektovanie opozície lojálnej voči štátu.
2. a) Priama demokracia
- Všetci sa zúčastňujú na moci (referendum, petícia).
- Atény
2. b) Zastupiteľná demokracia
- Cez volených zástupcov.
- Zastupujúce orgány: parlament, hlava štátu, samospráva.
- Subjekty politickej moci: občania, politické strany, odbory, hnutia atď.
Formy vlády:
- Parlamentná
- Kabinetná
- Prezidentská
Deľba štátnej moci:
a) horizontálna: a 1) zákonodárna (parlament),
a 2) výkonná (vláda),
a 3) súdna (nezávislé súdy).
b) vertikálna: - typ štátu podľa územnej organizácie, vzťahu štátu a regiónu.
- Unitárny – jedna ústava,
– jedna sústava mocenských orgánov.
- Centralizovaný
- Decentralizovaný
- Zložený
- Federácia – členovia majú vlastné orgány moci a správy,
– niektoré práva prevedú dobrovoľne na federálne orgány.
- Reálna únia – nie je spoločný zákonodarný orgán, len dočasný,
– zbor zástupcov členských parlamentov; spoločná hlava štátu.
- Zväzy
- Personálna únia – úplne samostatné štáty spojené len osobou panovníka.
- Konfederácia – voľné spojenie štátov cez spolkovú zmluvu,
– jej orgány nemajú zákonodarnú moc;
– členovia musia schváliť ich rozhodnutia,
– nemá právnu subjektivitu.
- Nerovnoprávne štáty – napr. protektorát
Právny štát:
- Štát viazaný právnymi garanciami:
1. Suverenita občanov voľby,
práva menšiny (jej ochrana),
moc väčšiny.
2. Deľba moci legislatívna,
exekutívna,
súdna,
» sú vzájomne kontrolované.
3. Obmedzenie vlády
- právne a ústavné limity pre štát,
- jeho viazanosť zákonmi, ústavou, medzinárodnými zmluvami a dohovormi.
4. Súdne garancie – nezávislé súdy (aj ústavný súd).
Ideál demokracie … aby vládnuci poškodzovali ovládaných, čo najmenej!
Ideové smery politiky
Začiatok 19. storočia » pád monarchií, francúzska revolúcia, priemyselná revolúcia.
Ideológie – svetonázorové systémy na poznanie a vysvetlenie sveta.
Politické ideológie:
- Idey, ktoré sú základom politického konania.
- Ovplyvňujú charakter politického systému.
- Upevňujú stmelenie sociálnej skupiny.
1. Liberalizmus:
Veľká Británia » USA » Európa » Ázia,
- pád feudalizmu,
- voľný trh,
- stredná trieda (buržoázia),
- industrializácia,
- republiky,
- kapitalizmus / individualizmus.
Ideológia „industriálneho Západu“:
- vplyv na dnešné západné politické systémy,
- obmedzenie štátnej moci; občianske slobody atď.,
- čerpajú z nej (hlavne ekonomicky) ostatné ideológie.
Hlavné myšlienky:
- individualizmus
- potreby jednotlivca pred potrebami kolektívu.
- sloboda ako najvyššia hodnota
- prirodzené práva jednotlivca, ale nie absolútna sloboda.
- Sociálna spravodlivosť
- rovnoprávnosť; rovnosť možností a príležitostí.
- Tolerancia k iným názorom
- pluralita.
- Občianska spoločnosť
- koncepcia spoločnej zmluvy,
- štát slúži občanom,
- ústavnosť.
A/ Klasický liberalizmus: - Veľká Británia, 19. storočie,
- USA do 30. rokov 20. storočia,
- súčasnosť znamená jeho renesanciu.
- Štát čo najslabší, prirodzené práva jednotlivca (život, sloboda, majetok).
- Ekonomicky: veľký trh, ktorý je samoregulujúci, tzv. „laissez faire“,
- odmietanie markantilizmu.
Utilitarizmus:
- človek chce maximalizovať svoj prospech a minimalizovať neúspech;
- len jedinec môže definovať, čo je dobré a čo zlé.
Meritokracia:
- viera vo vládu schopných a tolerantných.
Sociálny darwinizmus:
- rovnosť možností (garancia),
- prirodzený výber » prežijú schopní (nie je sociálna starostlivosť štátu).
B/ Moderný liberalizmus: (20. storočie)
- potreba intervencií štátu,
- súcit, altruizmus, empatia,
- rovnaké možnosti sebarealizácie,
- sociálna zodpovednosť štátu.
Welfarizmus:
- sociálny štát (pozitívna sloboda – štátne garancie sociálnych práv),
- komplexné sociálne zabezpečenie.
Keynesianizmus:
- odmietnutie laissez faire (hospodárska kríza v 30. rokoch),
- samoregulácia trhu = špirálovitý úpadok ekonomiky,
- vrchol popularity (60. – 70. roky),
- vládne zásahy do ekonomiky (znižovanie daní, zvyšovanie vládnych investícií).
Predstavitelia:
- F. won Hayek,
- M. Friedman,
- J. S. Mill,
- T. Jefferson atď.
- Konzervativizmus:
Veľká Británia, Francúzsko (reakcia na revolúciu),
- chudobnejší na nové myšlienky,
- viazaný na vyššie triedy,
- umiernenosť,
- opatrnosť,
- strach zo zmien,
- snaha konzervovať daný stav (spoločenské zriadenie).
Hlavné myšlienky:
- Tradície – silný vplyv náboženstva (monarchie)
- stabilita, istota, identita, spolupatričnosť,
- ľudská nedokonalosť a obmedzenosť,
- obava z izolácie a nestability,
– právo = nie podpora slobody, ale zachovanie poriadku.
- Organická spoločnosť – ľudia sú závislé bytosti, ktoré chcú niekam patriť;
» silná rodina, národ, komunita.
- Sloboda = uvedomenie si povinností voči spoločnosti;
– spoločnosť je dôležitejšia ako jedinec, ktorý ju musí rešpektovať,
– nábožensko-sociálny tmel,
– národ ako prirodzený útvar (patriotizmus).
- Autorita – nie spoločenská zmluva, ale nutnosť „zhora“ » silná vláda a štát,
– viera v poriadok, disciplínu,
– strach z trestu, donucovanie; cenzúra je možná, lebo chráni jedinca.
Sociálna rovnosť je mýtus, ale nerovnosť je prirodzená.
Majetok = základná hodnota a istota (od predkov … pre potomkov).
Vývoj:
- Veľká Británia: progresívnejší; opatrné zmeny,
- Európa, Rusko: ochrana monarchie, t. j. autoritatívnejší;
a) + b) = 19. a 1. polovica 20. storočia,
- 2. polovica 20. storočia: prijatie demokracie a sociálnych reforiem;
kresťansko-demokratické strany,
- USA: silnejší vplyv až v 60. rokoch,
- Japonsko: liberálno-demokratická strana = veľký trh, ale silné tradície.
A/ Autoritatívny konzervatizmus:
- obhajoba monarchie, príp. cirkvi,
- posilnenie osobnej, príp. vládnej moci,
- spochybnenie autority, tzn. chaos a utrpenie,
- Rusko, Francúzsko: 19. storočie,
- Nemecko, Taliansko: 20. storočie,
- Európa: ukončenie v 70. rokoch (Španielsko, Portugalsko),
- viera – národ – poriadok – poslušnosť.
B/ Paternalistický konzervatizmus:
- Veľká Británia, Nemecko: 2. polovica 19. storočia,
- umiernenejší,
- prístupný zmenám; pragmatický,
- ústupky z obavy pred revolúciou,
- sociálne reformy: sociálna zodpovednosť (povinnosť) bohatých,
- podpora tradičných inštitúcií,
- protekcionizmus v ekonomike,
- “stredná cesta” = zmiešané ekonomiky (štát riadi ekonomiku a garantuje sociálne istoty).
C/ Libertariánsky konzervatizmus:
- ekonomické zblíženie s liberalizmom,
- trh je prirodzený,
- štát je silný pri ochrane poriadku a autority, ale nie v ekonomike,
- nová pravica = úspech v 70. – 80. rokoch (Veľká Británia, USA, Dánsko, Nemecko).
Predstavitelia:
- E. Burke,
- J. de Maistre,
- R. Serudon atď.
3. Socializmus:
- myšlienkovo bohatý,
- prispôsobivý,
- okrem Severnej Ameriky zasahoval všetky kontinenty;
- reakcia na negatívne sociálno - ekonomické podmienky kapitalistickej Európy v 19. storočí (laissez faire),
- spojenie s robotníckou triedou.
Hlavné myšlienky:
- Kolektivizmus – jedinec sa formuje výchovou,
– podstatná je príslušnosť k skupine, resp. triede, s ktorou by sa
mal nesamostný jedinec stotožniť,
- Spoločenská trieda – podľa ekonomického postavenia;
ich konflikt je základom dejín » komunizmus,
– podľa profesie, t. j. prímu » sociálna demokracia.
- Spolupráca – nie konkurencia;
– nie ekonomická, ale morálna motivácia = pre blaho spoločnosti.
- Nové formy vlastníctva – družstvo, štátno – spoločenské vlastníctvo.
- Rovnosť – nielen možností, ale aj podmienok na rozvoj potenciálu;
– komunizmus: zrušiť súkromné vlastníctvo » beztriedna spoločnosť,
– sociálna demokracia: rovnosť v prerozdeľovaní (dane, welfare state).
Vývoj:
a) Utopický socializmus: Owen, Fourier – komunity; Saint, Simon.
b) Marx, Engels, Lenin – komunizmus,
nevyhnutné zvrhnutie kapitalizmu revolučnou cestou; Rusko
permanentná revolúcia.
c) Západná Európa: prijatie parlamentnej demokracie,
- odmietnutie revolúcie,
- revolúcie = socialisti, sociálna demokracia.
d) 20. storočie: šírenie z Ruska do Číny, Kórey, Vietnamu, Kuby atď.
e) Úspechy po 2. svetovej vojne: hospodárska konjunktúra (sociálne výdaje).
Spojenie s nacionalistickým, národno-oslobodzovacím bojom:
- extrém (Vietnam, Kórea),
- umiernenosť (India).
- 70. roky: recesia, úpadok.
Cesty k socializmu:
- revolučná, t. j. revolúcia, diktatúra proletariátu (ZSSR, Čína » tretí svet),
- evolučná, t. j. strata revolučného charakteru,
- volebné právo, odbory (západ).
Vrchol = 20. roky;
– II. internacionála: a) Lenin – revolúcia, komunizmus,
b) Kantský, Lasalle – parlament
- (eurokomunizmus; sociálna demokracia).
Demokratický socializmus:
Veľká Británia, Taliansko, Španielsko, Nemecko, Francúzsko;
- prijatie demokracie a trhu.
- Komunizmus:
- likvidácia súkromného vlastníctva,
- kolektívne vlastníctvo,
- beztriedna spoločnosť.
Dejiny: konflikt tried = revolúcia » materializmus,
spoločnosť = ekonomický základ a politická nadstavba.
- Marx: postupné odumieranie štátu.
- Lenin, Stalin: centralizácia, občianska vojna, jedna strana = totalitná diktatúra.
- Západ: eurokomunizmus » transformácia na sociálno-demokratické strany,
- pokojný prechod k socializmu.
- Sociálna demokracia:
- odmietanie revolúcie a diktatúry proletariátu,
- nie zánik, ale reforma humanizácie kapitalizmu,
- vplyv liberalizmu: trh, sociálne orientovaný štát,
- vplyv sociálneho aspektu náboženstiev: idea rovnosti (kresťanstvo, islam).
- Nacionalizmus:
- nie klasická ideológia, ale skôr doktrína, že národy sú nositeľmi štátnej moci a majú si vládnuť sami,
- veľmi prispôsobivý (pokrokový, reakčný, ľavicový, pravicový, demokratický, autoritatívny).
Stredovek = „národ“ bez politického významu,
- štát = kráľovstvo, ríša atď.
r. 1789 (Francúzsko) – politický význam „národ“
19. storočie – silné pozície Nemecka (Európa, Latinská Amerika),
– storočie nacionalizmu a národných štátov.
Nacionalizmus spájaný:
- najprv s liberalizmom (pokrokom),
- neskôr s konzervatizmom (reakciou) – šovinizmus, xenofóbia,
- s protikoloniálnym bojom,
- s náboženstvom (islam),
- s marxizmom » ale nacionalizmus odmieta internacionalizmus.
Súčasnosť:
- globalizácia – OSN, EÚ (tzn. pokles nacionalizmu),
- separatizmus – obroda nacionalizmu.
Podmienka nacionalizmu = patriotizmus, t. j. oddanosť vlasti.
Kultúrny a politický nacionalizmus = od pocitu identity k požiadavke samosprávy.
Nacionalizmus nefunguje v rámci ostatných ideológií:
- liberálny nacionalizmus – Rousseau, Wilson, Nehvú atď.
- konzervatívny nacionalizmus – Bismarck, de Gentlle atď.
- extrémny nacionalizmus = nacionálny šovinizmus,
- národy sú nerovnoprávne v práve na sebaurčenie;
- histerický národný fanatizmus.
» džihád, panslavizmus, pangermanizmus, islamský fundamentalizmus (teokracia).
- Fašizmus:
- 20. roky 20. storočia: Taliansko, Nemecko, Španielsko, stredná Európa, Pobaltie,
Balkán, Japonsko;
- opora v maloburžoázii,
- odpor ku kapitalizmu (veľkopodnikatelia),
- odpor ku komunizmu (robotníci),
- odpor k náboženstvu a humanizmu,
- obava z revolúcie a hospodárskej krízy,
- vplyv porazeného nacionalizmu (Versailles),
- v jednote je sila = totalita,
- nový človek: povinnosť, poslušnosť, časť,
- len silní prežijú = permanentný boj o prežitie a životný priestor,
- vodcovstvo a elitárstvo – kritika rovnosti = nadčlovek (vodca, elita, masy),
- prvky socializmu a nacionalizmu, t. j. štát a rasa.
- Taliansko: podriadenie jedinca a štátu (etetizmus),
- Nemecko: nacizmus, rasizmus = zmes autisemitizmu a sociálneho darwinizmu.
Totalitarizmus:
- jedna ideológia (vodca, strana),
- silová eliminácia opozície – štát kontroluje hospodárstvo,
- monopol na masovú komunikáciu a zbrane.
- anarchizmus:
Anarchia = bezvládie (od francúzskej revolúcie)
Najprv s marxistami, neskôr vzniká rozpor (Bakunin).
- odpor k štátu, jeho organizáciám, k politickej autorite, cikvi,
- nikdy nezískal štátnu moc,
- slabý ekonomický základ,
- štát je nebezpečný, obmedzuje slobodu jedinca, je nepotrebný,
- spolupráca slobodných jedincov na základe dohody.
- 90. roky 19. storočia: násilie - revolúcia, terorizmus,
- 70. roky 20. storočia: represie štátu.
Pacitizmus = kritika násilia (Tolstoj)
1