zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Právnická Fakulta / Správne právo I.

 

SPRÁVA PO¼NOHOSPODÁRSTVA 2 (b07.doc)

 

B7. SPRÁVA POĽNOHOSPODÁRSTVA


 

 

 

        Správa poľnohospodárstva je významným odvetvím národného hospodárstva, ktoré sa vyznačuje niektorými osobitosťami. Poľnohospodárska výroba je spätá s pôdou ako základným a nenahraditeľným výrobným prostriedkom. Z toho vyplýva biologický charakter výroby v závislosti od prírodných podmienok a vplyvov. Ďalšou zvláštnosťou tejto správy je jej viacsektorovosť.

 

PRÁVNÁ ÚPRAVA (stav k 3.5.2004)

 

1. Zákon č. 240/1998 Z.z. o poľnohospodárstve, ktorý ustanovuje podporné a ochranné opatrenia na vyrovnanie prirodzených hospodárskych nevýhod podnikania a rizík v poľnohospodárstve a na podporu jeho  produkčných a mimoprodukčných funkcií zameraných na zabezpečenie základnej výživy obyvateľstva, potravinovej bezpečnosti a konkurencieschopnosti domácej výroby a na ochranu zložiek životného prostredia,  tvorbu  a  udržiavanie kultúrnej vidieckej krajiny.

2. Zákon č. 285/1995 Z.z. o rastlinolekárskej starostlivosti, ktorý ustanovuje podmienky rastlinolekárskej starostlivosti tak, aby sa neohrozovalo zdravie a život ľudí a zvierat, životné prostredie, zdravotný stav rastlín a nepriaznivo neovplyvnila kvalita a zdravotná nezávadnosť rastlinných produktov. Na dosiahnutie tohto účelu zákon upravuje  povinnosti fyzických osôb a právnických osôb pri vykonávaní rastlinolekárskej starostlivosti, pravidlá na výkon rastlinolekárskej starostlivosti, podmienky registrácie prípravkov na ochranu rastlín a ich uvádzanie do obehu, podmienky kontroly účinných látok a prípravkov na ochranu rastlín.

3. Zákon č. 488/2002 Z.z. o veterinárnej starostlivosti a o zmene niektorých zákonov, ktorý upravuje veterinárne požiadavky na zdravie zvierat a násadových vajec, na spermu, embryá a vajíčka zvierat (ďalej len "zárodočné produkty") z hľadiska zdravia zvierat a na ochranu zvierat; veterinárne požiadavky na produkty živočíšneho pôvodu v záujme ochrany zdravia zvierat; veterinárne požiadavky na živé zvieratá, ako aj na produkty živočíšneho pôvodu vrátane vedľajších živočíšnych produktov v záujme ochrany zdravia ľudí; práva a povinnosti fyzických osôb a právnických osôb vo veterinárnej oblasti, ako aj odborné veterinárne činnosti a podmienky ich vykonávania; organizáciu, pôsobnosť a právomoci orgánov vykonávajúcich štátnu správu vo veterinárnej oblasti; sankcie za porušenie povinností ustanovených týmto zákonom. Upravuje aj ochranu zvierat, ktorú upravoval pred prijatím tohto zákona zákon č. 115/1995 Z.z. o ochrane zvierat.

4. Zákon č. 307/1992 Zb. o ochrane poľnohospodárskeho pôdneho fondu

5. Zákon č. 136/2000 Z.z. o hnojivách, ktorý upravuje podmienky na uvádzanie hnojív, pestovateľských  substrátov a pôdnych pomocných látok na úpravu vlastností pôdy do obehu; registráciu hnojív; podmienky skladovania a používania hnojív;  podmienky  na  agrochemické  skúšanie  poľnohospodárskych  pôd a zisťovanie pôdnych vlastností lesných pozemkov; pôsobnosť orgánov  štátnej odbornej kontroly  nad dodržiavaním povinností ustanovených týmto zákonom.

6. Zákon č. 70/1986 Zb. o Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej inšpekcii

7. Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, okresných úradoch ( Obsahom pozemkových úprav  je racionálne priestorové usporiadanie pozemkového vlastníctva v určitom území a ostatného nehnuteľného poľnohospodárskeho a lesného majetku s ním spojeného v súlade s požiadavkami a podmienkami ochrany životného prostredia a tvorby územného systému ekologickej stability, funkciami poľnohospodárskej krajiny a prevádzkovo-ekonomickými hľadiskami moderného poľnohospodárstva a lesného hospodárstva. Pozemkové úpravy zahŕňajú  zistenie vlastníckych a užívacích pomerov ako aj súvisiacich iných vecných práv v obvode pozemkových úprav a nové rozdelenie pozemkov (scelenie, oddelenie alebo iné úpravy pozemkov),  technické, biologické, ekologické, ekonomické a právne opatrenia súvisiace s novým usporiadaním právnych pomerov.)

8. Zákon č. 255/1994 Z.z. o poľnej stráži

9. Zákon č. 180/1995 Z.z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom a mnoho ďalších

 

 

 

 

 

 

 

 

I. POĽNOHOSPODÁRSTVO (podľa zákona 240/1998 Z.z.)

 

Štát podporuje podnikanie v poľnohospodárstve  najmä poskytovaním nenávratných  prostriedkov  štátneho  rozpočtu  a nenávratných prostriedkov štátnych fondov; návratných   prostriedkov   štátnych   fondov   a návratných prostriedkov štátnych  peňažných   ústavov  so  zvýhodnenými  úrokovými podmienkami; záruk  na   úvery  poskytované  štátnymi   fondmi  a  štátnymi peňažnými ústavmi; prostriedkov na nákup  zmeniek, skladiskových záložných listov a tovarových záložných listov.

Rozvojové programy poľnohospodárstva  a vidieka (ďalej len "rozvojové  programy") 1)  vypracované  v  spolupráci s príslušným orgánom  Európskej únie,  na ktorých  financovaní sa  spolupodieľa štát,  schvaľuje  vláda  Slovenskej  republiky.  Podiel  štátu  na spolufinancovaní  rozvojových  programov  sa  ustanovuje  v zákone o štátnom rozpočte na príslušný kalendárny rok. Prostriedky štátneho rozpočtu sa poskytujú na základe zmluvy

Prostriedky  štátneho  rozpočtu  sa  poskytujú na (tzv. účel podpory):

a) podporu podnikateľom hospodáriacim  na pôde v poľnohospodársky  znevýhodnených oblastiach,

b) podporu   podnikateľom  hospodáriacim   na  pôde   na  podporu štrukturálnych zmien poľnohospodárstva,

c) podporu       osobitných        ekologických       požiadaviek  v poľnohospodárskej výrobe,

d) podporu   obstarania  všeobecne   využiteľného  alebo  verejne prístupného  výskumu  alebo    služieb   pre   podnikateľov v poľnohospodárstve alebo ich združenia,

e) podporu   ozdravných  a   preventívnych  opatrení   v  chovoch hospodárskych zvierat,

f) podporu  chovateľom  včiel  a  včelích  matiek,  chovateľom na zachovanie genofondu podľa  osobitného predpisu,

g) podporu  obchodných  spoločností  a  združení  na zabezpečenie  odbytu poľnohospodárskych výrobkov a služieb,

h) osobám,  ktoré preukážu  zaplatenie záložnej  pohľadávky podľaosobitného predpisu,

i) úhradu časti  poistného,  najviac  20%  škody  katastrofálneho  rozsahu,  časti úrokov  pri krátkodobých alebo  strednodobých úveroch  poskytnutých na úhradu priamych škôd.

Zákon upravuje aj inštitúty na ochranu poľnohospodárstva na vnútornom trhu, pri dovoze a vývoze, napr. vo forme osobitného ochranného cla a iné ochranné opatrenie pri dovoze a vývozu poľnohospodárskych výrobkov

 

II. VETERINÁRNA STAROSTLIVOSŤ

 

Veterinárne požiadavky súa) na živé zvieratá a zárodočné produkty:1. kontrola chorôb zvierat,
2. hlásenie chorôb zvierat,
3. identifikácia a registrácia zvierat,
4. zdravotné požiadavky pri premiestňovaní živých zvierat a zárodočných produktov,
5. požiadavky na dovoz živých zvierat a zárodočných produktov, ktoré vstupujú na územie Slovenskej republiky z tretích krajín,
6. ochrana zvierat,
b) na produkty živočíšneho pôvodu:1. dodržiavanie opatrení na ochranu zdravia zvierat pri produkcii a uvádzaní produktov živočíšneho pôvodu na trh,
2. v záujme ochrany zdravia ľudí dodržiavanie opatrení pri produkcii a uvádzaní produktov živočíšneho pôvodu na trh,
3. požiadavky na dovoz produktov živočíšneho pôvodu, ktoré vstupujú na územie Slovenskej republiky z tretích krajín,
c) na živé zvieratá a produkty živočíšneho pôvodu:1. zákaz používania určitých látok,
2. monitorovanie určitých látok a ich rezíduí v živých zvieratách a produktoch živočíšneho pôvodu,
3. nakladanie s odpadmi živočíšneho pôvodu a ich spracovanie a prevencia proti patogénom v krmivách živočíšneho pôvodu (ďalej len "prevencia patogénov"),
4. dodržiavanie požiadaviek na medikované krmivá,
d) veterinárne kontroly a inšpekcie pri výmenách živých zvierat, zárodočných produktov a produktov živočíšneho pôvodu, odpadov živočíšneho pôvodu a prevencie proti patogénom s členskými štátmi,
e) veterinárne kontroly a inšpekcie pri dovoze a prevoze živých zvierat, zárodočných produktov a produktov živočíšneho pôvodu z tretích krajín,
f) certifikácia živých zvierat a živočíšnych produktov.

Štátna správa na úseku veterinárnej starostlivosti

 

Orgánmi štátnej správy vo veterinárnej oblasti sú:

a) Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky

b) Štátna veterinárna a potravinová správa Slovenskej republiky

c) krajské veterinárne a potravinové správy

d) regionálne veterinárne a potravinové správye)  Ústav štátnej kontroly veterinárnych biopreparátov a liečiv

Orgány štátnej správy  ( b) až d) ) vykonávajú veterinárne kontroly, veterinárne inšpekcie a veterinárny dozor podľa tohto zákona a opatrenia na základe ich výsledkov. Vykonávajú tieto činnosti  na celom území Slovenskej republiky vrátane colných skladov, slobodných colných pásiem, slobodných colných skladov, miest, ktoré sú v pôsobnosti Ministerstva obrany Slovenskej republiky, Policajného zboru a Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a pri haváriách a mimoriadnych situáciách.

Ad a) Ministerstvo pôdohospodárstva

 

a) ustanovuje zásadné smery, priority a ciele vo veterinárnej oblasti a sleduje ich vykonávanie,
b) koordinuje spoluprácu ústredných orgánov štátnej správy, ktoré sa podieľajú na plnení úloh vo veterinárnej oblasti,
c) rozhoduje v druhom stupni o odvolaniach proti rozhodnutiam štátnej veterinárnej a potravinovej správy,
d) potvrdzuje núdzové opatrenia, ktoré nariaďuje v súlade s príslušnými požiadavkami Európskych spoločenstiev a Európskej únie hlavný veterinárny lekár Slovenskej republiky,
e) zrušuje núdzové opatrenia na návrh hlavného veterinárneho lekára v súlade s príslušnými požiadavkami Európskych spoločenstiev a Európskej únie,
f) schvaľuje národný program eradikácie chorôb zvierat a rozhoduje na návrh hlavného veterinárneho lekára o úhrade nákladov a škôd v súvislosti s chorobami uvedenými v prílohách č. 1, 4 a 5,
g) schvaľuje na základe návrhu hlavného veterinárneho lekára podľa príslušných požiadaviek Európskych spoločenstiev a Európskej únie rozpočet na financovanie štátnej správy vo veterinárnej oblasti,
h) schvaľuje účasť hlavného veterinárneho lekára na reprezentácii Slovenskej republiky vo veterinárnej oblasti v medzinárodných organizáciách,
i) zriaďuje štátne veterinárne laboratóriá alebo štátne veterinárne a potravinové laboratóriá,
j) zriaďuje počítačovú databázu pre centrálny register zvierat a zabezpečuje jej prevádzku,
k) schvaľuje prvky systému identifikácie a registrácie zvierat a môže poveriť fyzickú osobu alebo právnickú osobu zabezpečením ich distribúcie,
l) zverejňuje oznamy, pokyny, zoznamy, programy a iné opatrenia hlavného veterinárneho lekára vo Vestníku Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky

 

Ad b) Štátna veterinárna a potravinová správa

Štátna veterinárna a potravinová správa je rozpočtová organizácia, ktorá je finančnými vzťahmi zapojená na rozpočet ministerstva. Na jej čele je ústredný riaditeľ, ktorého z úradných veterinárnych lekárov vymenúva a odvoláva minister pôdohospodárstva Slovenskej republiky. Ústredný riaditeľ plní funkciu hlavného veterinárneho lekára vo veterinárnej oblasti. Za výkon funkcie je hlavný veterinárny lekár zodpovedný priamo ministrovi.
Štátna veterinárna a potravinová správa
a) riadi, usmerňuje a kontroluje výkon štátnej správy, ktorý uskutočňujú krajské veterinárne a potravinové správy, regionálne veterinárne a potravinové správy a ústav kontroly veterinárnych liečiv,
b) riadi, usmerňuje a kontroluje štátne veterinárne laboratóriá a Inštitút vzdelávania veterinárnych lekárov,
c) rozhoduje v druhom stupni vo veciach, o ktorých v prvom stupni rozhoduje krajská veterinárna a potravinová správa a ústav kontroly veterinárnych liečiv,
d) vykonáva hraničnú veterinárnu kontrolu prostredníctvom schválených hraničných inšpekčných staníc a veterinárnych inšpektorov,
e) navrhuje národné pohotovostné plány, ktorými sa určujú opatrenia pri podozrení na chorobu alebo pri výskyte chorôb zvierat,
f) vykonáva klasifikáciu chovov, regiónov alebo oblastí z hľadiska výskytu chorôb uvedených v prílohách,
g) ukladá opatrenia na odstránenie nedostatkov, pokuty a prejednáva priestupky na základe skutočností zistených pri výkone svojich pôsobností,
h) vykonáva prostredníctvom veterinárnych inšpektorov kontroly a inšpekcie prevádzkarní, chovov rýb a zón rýb, miest oddychu zvierat pri preprave, trhov so zvieratami, zberných stredísk zvierat a všetkých podľa veterinárnych požiadaviek schválených, povolených alebo evidovaných zariadení
i) schvaľuje hraničné inšpekčné stanice pri dovoze z tretích krajín, prepravcov zvierat, pokusné zariadenia, chovné zariadenia a dodávateľské zariadenia pokusných zvierat,
j) vyjadruje sa k osvedčeniam k registrácii krmív podľa osobitného predpisu, a ďalšie

Hlavný veterinárny lekár
a) je oprávnený v naliehavých prípadoch priamo riadiť každého veterinárneho lekára, ktorý vykonáva odborné veterinárne činnosti na území Slovenskej republiky, nariadiť núdzové opatrenia, najmä obmedzenie pohybu osôb, zákaz pohybu osôb a ich styku a zhromažďovania,  riadiť zamestnancov orgánov verejnej správy a iné osoby, ktorých činnosti sú potrebné na kontrolu alebo eradikáciu choroby zvierat, zoonózy, alebo elimináciu inej príčiny, ktorá môže predstavovať vážne nebezpečenstvo pre zdravie zvierat alebo ľudí a pre ktorej výskyt boli nariadené mimoriadne núdzové opatrenia,
b) zastupuje Slovenskú republiku vo veterinárnej oblasti v medzinárodných organizáciách,
c) podáva ministrovi informácie o nových vedeckých dôkazoch alebo skutočnostiach, ktoré sa týkajú štátnych veterinárnych činností,
d) navrhuje ministrovi rozpočet na veterinárnu správu a výkon štátnych veterinárnych činností,
e) predkladá ministrovi návrhy všeobecne záväzných právnych predpisov na vykonanie tohto zákona,
f) schvaľuje a zverejňuje národné pohotovostné plány pre podozrenie na chorobu alebo pre výskyt chorôb zvierat

 

Ad c) Krajská veterinárna a potravinová správa


             Krajská veterinárna a potravinová správa je rozpočtová organizácia, ktorá je finančnými vzťahmi zapojená na rozpočet štátnej veterinárnej a potravinovej správy. Sídla a územné obvody krajských veterinárnych a potravinových správ sú totožné so sídlami a územnými obvodmi vyšších územných celkov. Na čele krajskej veterinárnej a potravinovej správy je riaditeľ, ktorého z úradných veterinárnych lekárov vymenúva ústredný riaditeľ štátnej veterinárnej a potravinovej správy.  Riaditeľ plní funkciu
krajského veterinárneho lekára. Za výkon funkcie je zodpovedný hlavnému veterinárnemu lekárovi.
Krajská veterinárna a potravinová správa
a) riadi, kontroluje, koordinuje a usmerňuje výkon štátnej správy, ktorý uskutočňujú regionálne veterinárne správy,
b) pripravuje a pravidelne aktualizuje krajské pohotovostné plány za okresy v územnej pôsobnosti krajskej veterinárnej a potravinovej správy,
c) rozhoduje v druhom stupni vo veciach, o ktorých v prvom stupni rozhodujú regionálne veterinárne a potravinové správy,
d) ukladá opatrenia na odstránenie nedostatkov, pokuty a prejednáva priestupky na základe skutočností zistených pri výkone svojich pôsobností,
e) vykonáva a zabezpečuje zber, prenos a spracovanie informácií a údajov určených štátnou veterinárnou a potravinovou správou a predkladá ich vyhodnotenie za územný obvod kraja štátnej veterinárnej a potravinovej správe,
f) schvaľuje rôzne opatrenia (napr. trhy so zvieratami a zberné strediská zvierat pri výmenách)
g) vykonáva prostredníctvom veterinárnych inšpektorov kontroly a inšpekcie,
h) zúčastňuje sa na príprave a tvorbe učebných osnov postgraduálneho vzdelávania úradných veterinárnych lekárov a vykonáva školenia zamestnancov regionálnych veterinárnych a potravinových správ a úradných veterinárnych lekárov v územnom obvode kraja,
i) plní úlohy na úseku veterinárnej farmácie, atď.

Ad d) Regionálna veterinárna a potravinová správa

Regionálna veterinárna a potravinová správa je rozpočtová organizácia, ktorá je finančnými vzťahmi zapojená na rozpočet štátnej veterinárnej a potravinovej správy. Sídla regionálnych veterinárnych a potravinových správ s územnou príslušnosťou pre ustanovené okresy sú uvedené v prílohe č. 2. Na čele regionálnej veterinárnej a potravinovej správy je riaditeľ, ktorého z úradných veterinárnych lekárov vymenúva a odvoláva ústredný riaditeľ štátnej veterinárnej a potravinovej správy. Riaditeľ plní funkciu regionálneho veterinárneho lekára. Za výkon tejto funkcie je zodpovedný hlavnému veterinárnemu lekárovi.
Regionálna veterinárna a potravinová správa
a) vykonáva štátnu správu v okresoch,
b) vykonáva prostredníctvom veterinárnych inšpektorov a iných úradných veterinárnych lekárov veterinárne prehliadky, inšpekcie, veterinárne kontroly a veterinárny dozor,
c) vydáva záväzné posudky,
d) pripravuje a pravidelne aktualizuje okresné pohotovostné plány za okresy v územnej pôsobnosti regiónu,
e) ukladá opatrenia na odstránenie nedostatkov, pokuty a prejednáva priestupky na základe skutočností zistených pri výkone svojich pôsobností,
f) nariaďuje a zrušuje opatrenia na kontrolu chorôb zvierat,
g) uzatvára zmluvy po dohode s Komorou veterinárnych lekárov Slovenskej republiky,
h) vydáva úradným veterinárnym lekárom a držiteľom živých zvierat, zárodočných produktov, produktov živočíšneho pôvodu a vybraných produktov rastlinného pôvodu [§ 33 ods. 6 písm. d)] výsledky vyšetrení, laboratórne diagnózy a výsledky analýz a testov,
i) schvaľuje rúzne opatrenia , napr.  mliekarne na ošetrenie mlieka a mliekarne na spracovanie mlieka, ktoré spracujú menej ako 2 milióny litrov mlieka ročne,
j) povoľuje výrobu krmív pre spoločenské zvieratá, farmaceutických a technických produktov z nízkorizikových odpadov živočíšneho pôvodu, priamy predaj surového mlieka a mliečnych výrobkov ich výrobcami v produkčných hospodárstvach,
k) kontroluje zabezpečovanie systému identifikácie a registrácie zvierat a osobitného označovania hovädzieho mäsa,
l) vykonáva zber základných údajov, vyhodnotenie výsledkov, zabezpečuje ich prenos a hlásenie podľa pokynov štátnej veterinárnej a potravinovej správy,
m) plní úlohy na úseku veterinárnej farmácie,
n) vykonáva kontrolu nakladania s veterinárnymi liekmi, atď

Ad e) Ústav kontroly veterinárnych liečiv

Ústav kontroly veterinárnych liečiv je rozpočtová organizácia, ktorá je finančnými vzťahmi zapojená na rozpočet štátnej veterinárnej a potravinovej správy. Ústav kontroly veterinárnych liekov riadi riaditeľ, ktorého z úradných veterinárnych lekárov vymenúva a odvoláva ústredný riaditeľ štátnej veterinárnej a potravinovej správy.

Ústav kontroly veterinárnych liečiv
a) povoľuje prípravu medikovaných krmív,
b) schvaľuje prevádzkarne na prípravu medikovaných krmív,
c) ukladá opatrenia na odstránenie nedostatkov pri príprave medikovaných krmív,
d) ukladá pokuty za porušenie povinností pri príprave medikovaných krmív.

Odborné veterinárne činnosti

Odbornými veterinárnymi činnosťami sú

  1. odborné veterinárne činnosti, ktoré sú predmetom výkonu štátnej správy vo veterinárnej oblasti
  2. súkromné odborné veterinárne činnosti a služby

 

Odborné veterinárne činnosti môže vykonávať len veterinárny lekár, ktorý je doktorom veterinárnej medicíny, absolventom Univerzity veterinárskeho lekárstva v Slovenskej republike alebo absolventom zahraničnej veterinárnej univerzity alebo veterinárnej fakulty.

Štátne veterinárne činnosti môže vykonávať len úradný veterinárny lekár, ktorého na základe návrhu hlavného veterinárneho lekára vymenuje minister.

 

Štátne veterinárne laboratóriá

Štátne veterinárne laboratóriá sú príspevkové organizácie zriadené ministerstvom. Riaditeľov štátnych veterinárnych laboratórií vymenúva z úradných veterinárnych lekárov ústredný riaditeľ štátnej veterinárnej a potravinovej správy .

 

 

 

III. OCHRANA POĽNOHOSPODÁRSKEHO PÔDNEHO FONDU

 

Poľnohospodársky pôdny fond je nezastupiteľnou zložkou životného prostredia a nenahraditeľným prírodným zdrojom. Každý je povinný chrániť jeho prirodzené funkcie a vyhnúť sa konaniu, ktoré by viedlo k jeho zhoršeniu.

Poľnohospodársky pôdny fond tvoria poľnohospodárske pozemky, ktoré sú v katastri nehnuteľností členené na ornú pôdu, chmeľnice, vinice, záhrady, ovocné sady a trvalé trávne porasty. Do poľnohospodárskeho pôdneho fondu patria aj pozemky, ktoré slúžia na zabezpečenie účelu využívania jednotlivých druhov pozemkov.

Vlastník, prípadne nájomca (ďalej len "vlastník") pozemkov patriacich do poľnohospodárskeho pôdneho fondu je povinný podľa účelu jednotlivých druhov pozemkov vykonávať také agrotechnické opatrenia, ktoré zaručujú ochranu, zachovanie a obnovu prirodzených vlastností poľnohospodárskej pôdy, predchádzajú výskytu a šíreniu burín, zabraňujú znehodnoteniu a poškodeniu poľnohospodárskej pôdy. Spôsob využívania poľnohospodárskeho pôdneho fondu musí zodpovedať prírodným podmienkam v danom území, zaručovať funkčnú spätosť prírodných procesov v krajinnom priestore a nesmie ohrozovať ekologickú stabilitu územia.

Zmenu druhu poľnohospodárskeho pozemku na ovocný sad, vinicu, chmeľnicu, na zalesnenie poľnohospodárskeho pozemku alebo premenu nepoľnohospodárskej pôdy na poľnohospodársku pôdu, ak nie je predmetom schváleného projektu pozemkových úprav podľa osobitného predpisu  alebo nie je s ním v súlade, možno vykonať len so súhlasom orgánu ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu, ak nie sú dôvody na vykonanie pozemkových úprav.

Na tento súhlas je potrebné vyjadrenie orgánu ochrany prírody a krajiny a vyjadrenie orgánov, ktoré chránia verejné záujmy (napr. stavebný úrad), ak môžu byť navrhovanou zmenou dotknuté tieto záujmy, ak nie je na takýto postup potrebný ich súhlas v osobitnom konaní. V rozhodnutí o schválení projektu pozemkových úprav alebo o schválení týchto zmien môže orgán ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu určiť podmienky a lehotu na ich vykonanie. Vlastník, je povinný ohlásiť vykonanie zmeny druhu poľnohospodárskeho pozemku orgánu ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu. OPATRENIA NA ZACHOVANIE PRIRODZENÝCH VLASTNOSTÍ POĽNOHOSPODÁRSKEHO PÔDNEHO FONDU

Vlastník, ktorý využíva poľnohospodársky pôdny fond na poľnohospodársku výrobu, je povinný využívať poľnohospodársku pôdu spôsobom a na účely, ako vyplývajú zo zákona a zachovať prirodzenú úrodnosť poľnohospodárskej pôdy.  Opatrenia na ochranu, zachovanie, obnovenie a zveľadenie prirodzených vlastností poľnohospodárskej pôdy presahujúce rámec všeobecne používaných agrotechnických opatrení, ak nie sú súčasťou projektu pozemkových úprav, vyžadujú osobitné schválenie orgánu ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu.Opatrenia na odstránenie poškodenia

Kto svojou činnosťou alebo nečinnosťou poškodí prirodzené vlastnosti poľnohospodárskej pôdy alebo vyvolá hrozbu takéhoto poškodenia, je povinný bezodkladne poškodenie odstrániť. Ak tak neurobí, orgán ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu rozhodnutím určí opatrenia na odstránenie poškodenia. Orgán ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu môže pred vydaním rozhodnutia o odstránení poškodenia rozhodnutím uložiť povinnosť tomu, kto spôsobil poškodenie, zabezpečiť vypracovanie odborného posúdenia poškodenia. Odborné posúdenie obsahuje stupeň, rozsah, príčiny a zdroj, ktorý spôsobil poškodenie. Súčasťou odborného posúdenia je návrh opatrení na odstránenie poškodenia poľnohospodárskej pôdy. Odborné posúdenie overuje ministerstvo.

Ak ten, kto poškodenie poľnohospodárskej pôdy spôsobil, nie je známy, vypracovanie odborného posúdenia zabezpečí orgán ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu. Finančné prostriedky vynaložené na vypracovanie odborného posúdenia ten, kto poškodenie poľnohospodárskej pôdy spôsobil, ak sa stal známym. Ak ten, kto spôsobil poškodenie poľnohospodárskej pôdy a tento stav neodstráni do jedného roka od právoplatnosti rozhodnutia o určení opatrení podľa odseku 1, zaplatí ministerstvu pokutu. Povinnosť odstrániť poškodenie poľnohospodárskej pôdy zaplatením pokuty nezaniká. Pokuta sa vypočíta podľa rozsahu poškodenia poľnohospodárskej pôdy. Výška finančnej pokuty sa ustanovuje ako pri odňatí poľnohospodárskej pôdy z poľnohospodárskeho pôdneho fondu. Pokuta sa platí jednorazovo a je splatná do troch mesiacov odo dňa, keď rozhodnutie orgánu ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu o pokute za poškodenie nadobudlo právoplatnosť.

Osobitná sústava obhospodarovania

Ak je to potrebné na vhodné využitie a ochranu poľnohospodárskeho pôdneho fondu z dôvodov jeho ohrozenia, ustanovuje sa osobitná sústava obhospodarovania, ktorá zahŕňa opatrenia
a) proti erózii alebo nežiadúcim zmenám štruktúrneho stavu, vodného režimu alebo chemických vlastností pôdy, prípadne iným nepriaznivým zmenám prirodzených vlastností pôdy
(ohrozený pôdny fond),
b) na odstránenie negatívnych zmien prirodzených vlastností poľnohospodárskej pôdy (
kontaminovaný a zdravotne závadnými alebo inak nebezpečnými cudzorodými látkami poškodený poľnohospodársky pôdny fond) alebo zabránenie ich škodlivého vplyvu na krmivá, potraviny alebo iné zložky životného prostredia alebo prírodné zdroje,
c) na ochranu iných prírodných zdrojov alebo zložiek životného prostredia (
ochranný pôdny fond).

Osobitnú sústavu obhospodarovania vyhlasuje orgán ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu po dohode s orgánom ochrany prírody a krajiny po vyjadrení orgánov štátnej správy, ktoré chránia verejné záujmy podľa osobitných predpisov, ak táto nebola schválená v projekte pozemkových úprav. Vyhlásenie osobitnej sústavy obhospodarovania zahŕňa podľa svojho účelu najmä rekultiváciu poľnohospodárskych pozemkov,
opatrenia na zlepšenie vodného režimu, opatrenia na ochranu prírodných liečivých zdrojov a prírodných minerálnych vôd stolových, atď.

Ten, v záujme koho sa vyhlási osobitná sústava obhospodarovania, zaplatí vlastníkovi vzniknutú majetkovú ujmu. Ak sa osobitná sústava obhospodarovania vyhlási vo verejnom záujme, uhradí túto ujmu štát.POUŽITIE POĽNOHOSPODÁRSKEHO PÔDNEHO FONDU V OSOBITNÝCH PRÍPADOCH

Poľnohospodársky pôdny fond možno použiť na iné účely len v rozsahu a za podmienok postačujúcich na dosiahnutie tohto účelu a súčasne čo najmenej obmedzujúcich funkcie ostatných jeho súčastí. Pritom treba najmä
a) čo najmenej narušovať organizáciu poľnohospodárskeho pôdneho fondu, jeho využitie a jeho prvky v ekologickej stabilite dotknutého územia,
b) osobitne chrániť poľnohospodársku pôdu najlepšej kvality zaradenú podľa kódu bonitovanej pôdnoekologickej jednotky 5d) do kvalitatívne najlepších troch skupín poľnohospodárskych pôd nachádzajúcich sa v príslušnom katastrálnom území, ako aj ovocné sady, vinice, chmeľnice a poľnohospodársku pôdu, na ktorej boli vykonané hydromelioračné alebo iné opatrenia na zachovanie a zvýšenie úrodnosti,
c) chrániť zariadenia na zachovanie a zvýšenie úrodnosti poľnohospodárskej pôdy a jej ostatných vlastností a funkcií, pri ich narušení obnovovať ich funkčnosť alebo zriaďovať nové, ak táto potreba vznikne na okolitej pôde v dôsledku použitia poľnohospodárskej pôdy na iné účely,
d) vykonávať skrývku humusového horizontu použitej poľnohospodárskej pôdy a opatrenia na jej účelné využitie podľa rozhodnutia orgánu ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu,
e) narušenú poľnohospodársku pôdu rekultivovať.

Možné budúce použitie poľnohospodárskej pôdy na nepoľnohospodárske účely sa posudzuje spravidla pri návrhoch územnoplánovacej dokumentácie, územnoplánovacích podkladova pri návrhoch projektov pozemkových úprav. Ak zámery uvedené v návrhu týchto dokumentov  nie sú v súlade s projektom pozemkových úprav, treba na návrh začať konanie o jeho zmene.

Na dobu dlhšiu ako jeden rok možno poľnohospodársky pôdny fond použiť len na základe rozhodnutia orgánu ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu o odňatí poľnohospodárskej pôdy (alebo iných súčastí poľnohospodárskeho pôdneho fondu) z poľnohospodárskeho pôdneho fondu. O odňatí rozhoduje orgán ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu, v obvode ktorého leží odnímaná poľnohospodárska pôda, prípadne jej najväčšia časť. V rozhodnutí sa uvedie výmera odnímanej poľnohospodárskej pôdy, doba odňatia, predpíše sa odvod  a určia sa opatrenia na ochranu poľnohospodárskeho pôdneho fondu podľa podmienok, za ktorých bol vydaný súhlas.

Opatrenia na ochranu poľnohospodárskeho pôdneho fondu sa vykonávajú na náklady žiadateľa. Pri ich určovaní sa prihliada na ich účelnosť a hospodárnosť. Spôsob vykonania rekultivácie schvaľuje orgán ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu. Ten, na žiadosť koho sa odníma poľnohospodárska pôda na dobu dlhšiu ako 1 rok, je povinný zaplatiť odvod. Sadzby a podmienky platenie stanoví vláda nariadením.

 

To však neplatí v prípadoch použitia poľnohospodárskeho pôdneho fondu na iné účely po dobu kratšiu ako jeden rok vrátane uvedenia poľnohospodárskej pôdy do pôvodného stavu. V týchto prípadoch  je žiadateľ povinný pred začatím vykonávania nepoľnohospodárskej činnosti na poľnohospodárskom pôdnom fonde vyžiadať si stanovisko orgánu ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu.

Orgány ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu

Orgánmi ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu sú ministerstvo, obvodné pozemkové úrady a obvodné úrady.

Ministerstvo pôdohospodárstva

Ústredným orgánom štátnej správy vo veciach ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu je ministerstvo.
Ministerstvo
a) riadi a kontroluje výkon štátnej správy vykonávanej obvodnými pozemkovými úradmi a obvodnými úradmi na úseku ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu vydávaním všeobecne záväzných právnych predpisov a zjednocovaním postupu pri ich používaní, vypracúvaním koncepcií rozvoja tohto úseku štátnej správy a preskúmaním rozhodnutí podľa osobitných predpisov,
b) udeľuje v prvom stupni súhlas k niektorým návrhom, ktoré presahujú územie kraja a ktoré podľa osobitných predpisov schvaľuje vláda Slovenskej republiky,
c) udeľuje súhlas k návrhom trás nadzemných a podzemných vedení a trás pozemných komunikácií presahujúcich územie okresu.

Obvodný pozemkový úrad a obvodný úrad

Krajský pozemkový úrad udeľuje v prvom stupni súhlas  k návrhom v rámci územia kraja okrem návrhov schvaľovaných vládou Slovenskej republiky a územia, ktoré patrí do zastavaného územia k 1. januáru 1990. Obvodný pozemkový úrad vykonáva v druhom stupni na úseku ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu štátnu správu vo veciach, v ktorých v správnom konaní v prvom stupni konajú podľa tohto zákona obvodné úrady. Obvodný úrad vykonáva v prvom stupni na úseku ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu štátnu správu vo veciach, ktoré nie sú v pôsobnosti ministerstva a obvodného pozemkového úradu.

Za porušenie povinností ustanovených týmto zákonom môže orgán ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu ukladať pokuty až do výšky 1 000 000 Kčs.

IV. SLOVENSKÁ POĽNOHOSPODÁSKA A POTRAVINÁRSKA INŠPEKCIA

Slovenská poľnohospodárska a potravinárska inšpekcia je orgánom štátnej správy podriadeným Ministerstvu pôdohospodárstva  SR; člení sa na ústredný inšpektorát a jemu podriadené inšpektoráty. Na čele Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej inšpekcie je ústredný riaditeľ, ktorého vymenúva a odvoláva minister pôdohospodárstva. Na čele inšpektorátu je riaditeľ, ktorého riadi ústredný riaditeľ.

Slovenská poľnohospodárska a potravinárska inšpekcia kontroluje v organizáciách, ktoré vyrábajú, nakupujú, skladujú, dopravujú alebo predávajú poľnohospodárske, potravinárske, kozmetické, mydlárske, saponátové alebo tabakové výrobky,
a) či tieto výrobky zodpovedajú akosti určenej právnym predpisom, technickou normou alebo iným záväzným spôsobom; akostným a hmotnostným podmienkam, za ktorých bola určená ich cena,
b) či sa pri výrobe potravinárskych, kozmetických, mydlárskych, saponátových a tabakových výrobkov a pri nákupe, skladovaní, doprave a predaji poľnohospodárskych a potravinárskych výrobkov dodržiavajú podmienky určené na zabezpečenie akosti, vrátane zdravotnej nezávadnosti týchto výrobkov, najmä predpísané receptúry, technologické postupy, podmienky pre skladovanie a dopravu a požiadavky na osobnú hygienu a hygienickú nezávadnosť prevádzky,
c) či sa nepoužívajú neoverené meradlá, ak overeniu nepodliehajú, alebo meradlá nezodpovedajúce štátnym alebo odborovým technickým normám alebo iné závadné prístroje a zariadenia ovplyvňujúce akosť poľnohospodárskych alebo potravinárskych výrobkov.

Slovenská poľnohospodárska a potravinárska inšpekcia pri svojej kontrolnej činnosti posudzuje tiež vplyv obalov a iných činiteľov na akosť poľnohospodárskych a potravinárskych výrobkov.
Slovenská poľnohospodárska a potravinárska inšpekcia
a) zisťuje v kontrolovaných organizáciách nedostatky, ich príčiny a osoby zodpovedné za ich vznik alebo trvanie;
b) vyžaduje odstránenie zistených nedostatkov, ich príčin a škodlivých následkov a ukladá, prípadne navrhuje opatrenia na ich odstránenie;
c) zabezpečuje a vykonáva systematickú kontrolu plnenia opatrení na odstránenie zistených nedostatkov a ich príčin,
d) zovšeobecňuje poznatky z výkonu kontroly, oboznamuje s nimi príslušné orgány a odporúča im opatrenia na zlepšenie starostlivosti o akosť poľnohospodárskych a potravinárskych výrobkov,
e) predchádza vzniku nedostatkov najmä včasným odhaľovaním ich príčin, výchovným pôsobením a uverejňovaním výsledkov kontrol,
f) vykonáva na overenie akosti poľnohospodárskych a potravinárskych výrobkov rozbory ich vzoriek a na ich základe vydáva posudky a osvedčenia o akosti týchto výrobkov, ktoré sú záväzné pre zúčastnené organizácie a občanov a pre orgány štátnej správy,
g) ukladá sankčné a iné opatrenia.

Tento zákon sa nevzťahuje na kontrolu akosti  osiva, sadiva, škôlkárskych výpestkov, krmív, kŕmnych zmesí a surovín na ich výrobu a násadových vajec; chovných a úžitkových zvierat, rybích násad, rybích plôdikov a ikier; plemenných zvierat; liečivých rastlín, kontrolu akosti poľnohospodárskych a potravinárskych výrobkov v útvaroch a zariadeniach ozbrojených síl alebo ozbrojených zborov a v objektoch Správy federálnych hmotných rezerv.

V. RASTLINOLEKÁRSKA STAROSTLIVOSŤ

 

Rastlinolekárska  starostlivosť je opatrenia, ktoré zabraňujú šíreniu škodlivých organizmov a škodlivých činiteľov. Rastlinolekárska kontrola je dohľad príslušných orgánov rastlinolekárskej starostlivosti nad dodržiavaním povinností ustanovených fyzickým osobám a právnickým osobám týmto zákonom.Rastliny sú živé rastliny a ich časti vrátane plodov okrem hlboko zmrazených,  zeleniny okrem hlboko zmrazenej, cibúľ, hľúz, podcibulia a podzemkov,  rezaných kvetov a odrezkov, zoťatých stromov s asimilačnými orgánmi,  pletivových kultúr, semien okrem tých, ktoré nie sú určené na pestovanie.

Ochrana rastlín je súbor všetkých opatrení zamedzujúcich výskyt, šírenie a pôsobenie škodlivých činiteľov a škodlivých organizmov.Integrovaná ochrana rastlín je racionálne uplatnenie kombinácie biologických, biotechnologických, chemických a pestovateľských opatrení, pri ktorých je použitie chemických prípravkov na ochranu rastlín obmedzené na minimum nevyhnutné na udržanie populácie škodcov pod prahom ekonomickej škodlivosti.

Škodlivými činiteľmi sú fyzikálne a chemické faktory, ktoré spôsobujú nepriaznivé zmeny na rastlinách.Škodlivými organizmami  sú rastlinné alebo živočíšne organizmy alebo choroboplodné činitele, ktoré pre rastliny alebo rastlinné produkty sú alebo môžu byť škodlivé.Karanténnymi škodlivými organizmami sú škodlivé organizmy, ktoré na území Slovenskej republiky zatiaľ nie sú prítomné, alebo ak sú prítomné, ich rozšírenie je obmedzené.Prípravkami na ochranu rastlín sú látky s výnimkou vody, hnojív  a prípravkov na posilnenie odolnosti rastlín, ktoré sú určené na ochranu rastlín a rastlinných produktov pred škodlivými organizmami vrátane ničenia burín a ochrany skladových zásob,  ovplyvňovanie priebehu života rastlín, pričom neslúžia na ich výživu, brzdenie klíčenia rastlín,

Každý, kto vlastní alebo užíva  poľnohospodárske, nepoľnohospodárske alebo lesné pozemky alebo prevádzkuje objekty na účely výroby potravín určených na verejnú konzumáciu alebo slúžiace na skladovanie alebo na spracovanie rastlín alebo rastlinných produktov a uvádza do obehu alebo používa prípravky na ochranu rastlín, je povinný najmä
a) dodržiavať primerané opatrenia na predchádzanie výskytu škodlivých organizmov, na ich likvidáciu a zamedzenie ich šírenia,
b) chrániť rastliny a rastlinné produkty pred výskytom škodlivých organizmov,
c) oznámiť orgánu rastlinolekárskej starostlivosti výskyt škodlivých organizmov a príznaky napadnutia alebo poškodenia škodlivými organizmami rastlín, rastlinných produktov a iných predmetov, ktoré môžu byť nositeľmi škodlivých organizmov,
d) používať len registrované prípravky na ochranu rastlín podľa správnej odbornej praxe a odskúšané a registrované mechanizačné prostriedky na ochranu rastlín za podmienok uvedených v registri
e) oznámiť orgánu rastlinolekárskej starostlivostim, že použil osivá alebo sadivá z dovozu na účely ďalšieho množenia,
f) dodržiavať pokyny orgánov rastlinolekárskej starostlivosti,
g) umožniť na účely vykonania kontroly zdravotného stavu rastlín alebo rastlinných produktov povereným zamestnancom orgánov rastlinolekárskej starostlivosti (ďalej len "fytoinšpektor") vstup na pozemky alebo do prevádzkových priestorov, v ktorých sa rastliny, rastlinné produkty, ako aj predmety, ktoré môžu byť nositeľmi škodlivých organizmov, pestujú a skladujú alebo rastliny alebo rastlinné produkty spracúvajú, alebo do prevádzkových priestorov, v ktorých sa skladujú prípravky na ochranu rastlín alebo sa s nimi manipuluje, alebo do dopravných prostriedkov, ktorými sa prepravujú rastliny alebo rastlinné produkty, alebo prípravky na ochranu rastlín,
h) umožniť bezodplatný odber vzoriek rastlín, rastlinných produktov, pôdy a prípravkov na ochranu rastlín v rozsahu potrebnom na vykonanie kontroly.

Každý, kto obhospodaruje poľnohospodárske pozemky na účely výroby potravín rastlinného pôvodu určených na verejnú konzumáciu alebo na účely výroby krmív určených na uvádzanie do obehu alebo obhospodaruje lesné pozemky na účely podnikania a používa prípravky na ochranu rastlín, je okrem horeuvedených povinností  povinný viesť evidenciu spotreby prípravkov na ochranu rastlín s uvedením spôsobu aplikácie a na základe výzvy predložiť túto evidenciu Ústrednému kontrolnému a skúšobnému ústavu poľnohospodárskemu.

Dovoz, vývoz a prevoz zásielok rastlín, rastlinných produktov ako aj predmetov, ktoré môžu byť nositeľmi škodlivých organizmov, možno uskutočniť iba po predložení úradného dokladu osvedčujúceho ich zdravotný stav a pôvod (ďalej len "fytocertifikát"). Fytocertifikát vydáva pri  vývoze kontrolný ústav, dovoze alebo prevoze orgán rastlinolekárskej starostlivosti krajiny pôvodu.  To sa však nevzťahuje na dovoz a prevoz malého množstva rastlín, rastlinných produktov, ako aj predmetov, ktoré môžu byť nositeľmi škodlivých organizmov, určených výhradne na osobnú potrebu.

Na územie Slovenskej republiky je zakázané dovážať a cez územie Slovenskej republiky prevážať škodlivé organizmy, ktoré sa na území Slovenskej republiky nevyskytujú alebo ich rozšírenie je obmedzené, a zásielky s ich výskytom, zásielky, ktoré nespĺňajú osobitné karanténne požiadavky. To sa nevzťahuje na škodlivé organizmy a zásielky určené na vedecké, výskumné alebo šľachtiteľské účely, dovážané alebo prevážané na základe povolenia ministerstva. Podmienkou na vydanie takéhoto povolenia je vylúčenie akéhokoľvek rizika rozšírenia škodlivých organizmov. Tieto zásielky podliehajú rastlinolekárskej kontrole.

Vyvážané zásielky musia spĺňať karanténne požiadavky krajiny určenia a všetkých krajín, cez ktoré sa zásielka preváža. Vývozca, prípadne výrobca rastlín, rastlinných produktov, ako aj predmetov, ktoré môžu byť nositeľmi škodlivých organizmov, určených na vývoz alebo opätovný vývoz je povinný požiadať kontrolný ústav o vykonanie rastlinolekárskej kontroly, predložiť kontrolnému ústavu v dostatočnom časovom predstihu karanténne požiadavky krajiny určenia a všetkých krajín, cez ktoré sa zásielka preváža, predložiť kontrolnému ústavu potvrdenia o vykonaní testov a ošetrení požadovaných krajinou určenia. Ak zásielka spĺňa karanténne požiadavky krajiny určenia a všetkých krajín, cez ktoré sa zásielka preváža, kontrolný ústav po vykonaní rastlinolekárskej kontroly vystaví fytocertifikát.

Fytoinšpektori vykonávajú kontrolu zdravotného stavu dovážaných, vyvážaných alebo prevážaných rastlín, rastlinných produktov, ako aj predmetov, ktoré môžu byť nositeľmi škodlivých organizmov, a kontrolu zisťovaných ukazovateľov kvality rastlín a rastlinných produktov na určených miestach. Fytoinšpektori vykonávajú kontrolu právnických osôb a fyzických osôb, ako aj kontrolu výroby, spracovania a uvádzania do obehu rastlín, rastlinných produktov, ako aj predmetov, ktoré môžu byť nositeľmi škodlivých organizmov, a kontrolu uvádzania do obehu a použitia prípravkov na ochranu rastlín alebo mechanizačných prostriedkov na ochranu rastlín vrátane súvisiacich dokladov. Na základe výsledkov kontroly vykonanej fytoinšpektorom kontrolný ústav rozhodnutím nariadi niektoré z rastlinolekárskych opatrení (napr.  zakáže dovoz, vývoz a prevoz rastlín, rastlinných produktov, ako aj predmetov, ktoré môžu byť nositeľmi škodlivých organizmov, pri ktorých sa zistil výskyt škodlivých organizmov;  pozastaví až do konečného rozhodnutia dovoz, vývoz a prevoz a uvádzanie do obehu rastlín, rastlinných produktov, ako aj predmetov, ktoré môžu byť nositeľmi škodlivých organizmov, ktoré sú dôvodne podozrivé z napadnutia škodlivými organizmami, prikáže preventívnu ochranu ohrozených porastov alebo ich likvidáciu,  zakáže alebo obmedzí vstup na zamorené pozemky atď.)

Orgány rastlinolekárskej starostlivosti
a) ministerstvo
b) Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodársky
c) obvodný pozemkový úrad a krajský pozemkový úrad
d) Lesnícky výskumný ústav
Ad a) Ministerstvo

a) riadi výkon štátnej správy v oblasti rastlinolekárskej starostlivosti,
b) ukladá pokuty podľa tohto zákona,
c) určuje hlavné úlohy rastlinolekárskej starostlivosti v oblasti vedy a výskumu.
d) rozhoduje o odvolaniach proti rozhodnutiam kontrolného ústavu,
e) uverejňuje na návrh kontrolného ústavu vo vestníku zoznam karanténnych škodlivých organizmov,
f) udeľuje povolenie,
g) poskytuje informácie a správy príslušným orgánom medzinárodných organizácií.

Ad b)  Kontrolný ústav na úseku rastlinolekárskej starostlivosti

a) zisťuje a vedie evidenciu výskytu škodlivých organizmov a škodlivých činiteľov,
b) vykonáva prognózu a signalizáciu ošetrenia proti škodlivým organizmom a overuje ich metódy,
c) zisťuje príčiny poškodenia rastlín alebo rastlinných produktov škodlivými organizmami alebo škodlivými činiteľmi,
d) vykonáva rozbory rastlín, rastlinných produktov, pôd a prípravkov na ochranu rastlín a na základe výsledkov rozborov vydáva záväzné posudky alebo osvedčenia,
e) rozhoduje o opatreniach  a o registrácii prípravkov na ochranu rastlín,
f) navrhuje obvodnému pozemkovému úradu vyhlásenie karantény a návrh na zrušenie karantény,
g) navrhuje obvodnému pozemkovému úradu alebo krajskému pozemkovému úradu podľa ich územnej príslušnosti nariadenie rastlinolekárskych opatrení,
h) vyhlasuje opatrenia na predchádzanie výskytu a šíreniu škodlivých organizmov,
i) prijíma oznámenia,
j) vykonáva kontrolu poverených fyzických osôb a právnických osôb,
k) poskytuje informácie a správy príslušným orgánom medzinárodných organizácií so súhlasom ministerstva,
l) plní ďalšie úlohy ustanovené týmto zákonom.

Kontrolný ústav na výkon a kontrolu rastlinolekárskych opatrení vymenúva fytoinšpektorov.  Za fytoinšpektora možno vymenovať osobu, ktorá má vysokoškolské vzdelanie fytotechnického alebo príbuzného smeru,  po kvalifikačnej príprave získala osvedčenie o spôsobilosti na plnenie a kontrolu rastlinolekárskych opatrení.

Kontrolný ústav môže poveriť fyzickú osobu alebo právnickú osobu, ktorá spĺňa podmienky kvalifikácie (má technické vybavenie a budú ju zabezpečovať osobami, ktoré ukončili vysokoškolské vzdelanie poľnohospodárskeho alebo prírodovedného smeru, príp. stredoškolské vzdelanie), výkonom odborných činností v oblasti
a) diagnostiky škodlivých organizmov,
b) skúšania biologickej účinnosti prípravkov na ochranu rastlín,
c) kontroly účinných látok a prípravkov na ochranu rastlín, ktoré môže vykonávať len autorizovaná osoba,
d) kontroly mechanizačných prostriedkov.

Ad c) obvodný pozemkový úrad a krajský pozemkový úrad

Obvodné pozemkové úrady na návrh kontrolného ústavu vyhlasujú a zrušujú karanténu. Obvodné pozemkové úrady a krajské pozemkové úrady podľa ich územnej príslušnosti
a) nariaďujú na návrh kontrolného ústavu vykonanie rastlinolekárskych opatrení,
b) ukladajú pokuty,
c) prijímajú oznámenia.
Ad d) Lesnícky výskumný ústav

a) kontroluje zdravotný stav lesov a navrhuje opatrenia na jeho nápravu,
b) vykonáva prognózu a signalizuje ošetrenia proti škodlivým organizmom v lesoch a overuje ich metódy,
c) zisťuje výskyt a vedie evidenciu škodlivých organizmov v lesoch,
d) na základe poverenia kontrolného ústavu overuje a skúša prípravky na ochranu rastlín, ktoré sú určené na použitie v lese,
e) navrhuje obvodným pozemkovým úradom alebo krajským pozemkovým úradom podľa ich územnej príslušnosti vykonanie opatrení podľa osobitného predpisu.

 

IV. HNOJIVÁ

 

Na účely zákona 136/2000 Z.z. sa rozumie hnojivom

  1. látka obsahujúca živiny na výživu rastlín a lesných drevín na udržanie alebo zlepšenie pôdnej úrodnosti a priaznivého ovplyvnenia úrody alebo kvality produkcie
  2. pomocná látka na úpravu vlastností pôdy, ktorá bez účinného množstva rastlinných živín pôdu biologicky, chemicky alebo fyzikálne ovplyvňuje zlepšovaním jej vlastností alebo zvyšuje účinnosť a využiteľnosť živín z hnojív
  3. pestovateľský substrát slúžiaci na zakoreňovanie a pestovanie rastlín; najmä rašelina, zemina alebo ich zmesi

 

Maštaľný hnoj, hnojovica, močovka, hnojovka, slama, zelené hnojenie, ako aj iné zvyšky rastlinného pôvodu vznikajúce v poľnohospodárskej prvovýrobe bez ďalšej úpravy sú hospodárskym hnojivom.

 

Register hnojív

Register hnojív je zoznam zaregistrovaných hnojív, v ktorom sú uvedené údaje o registrovanom hnojive. Register hnojív vedie Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodársky ako právnická osoba, ktorej zriaďovateľom je Ministerstvo pôdohospodárstva. Zoznam registrovaných hnojív ministerstvo uverejňuje pravidelne vo svojom Vestníku, do ktorého možno nahliadnuť na ministerstve.

 

Používanie hnojív

Podnikatelia v pôdohospodárstve sú povinní používať hnojivá a hospodárske hnojivá v množstve a spôsobom, ktoré zabezpečujú potrebnú výživu rastlín a trvalo udržateľnú pôdnu úrodnosť.

Do hospodárskych hnojív sa nesmú vnášať rizikové prvky a rizikové látky, ktoré by mohli narušiť vývoj pestovaných rastlín alebo ohroziť potravinový reťazec, alebo znečistiť pôdu.

 

Štátnu odbornú kontrolu nad dodržiavaním povinností ustanovených podľa tohto zákona vykonáva kontrolný ústav u

a) podnikateľov v pôdohospodárstve,

b) výrobcov, dovozcov, predajcov a dodávateľov,

c) FO a PO poverených odberom pôdnych vzoriek

 

Zamestnanci kontrolného ústavu v súvislosti s vykonávaním kontroly sú oprávnení

  1. vstupovať do priestorov, kde sa hnojivá vyrábajú, skladujú, expedujú a kde sa používajú
  2. vyžadovať potrebné doklady, informácie a umožnenie bezodplatného odberu vzoriek hnojív a pôdy v rozsahu potrebnom na vykonanie kontroly

 

Pokuty

Pokutu do 50 000 Sk, do 100 000 Sk , do 500 000 Sk uloží ministerstvo na návrh kontrolného ústavu výrobcovi alebo dovozcovi.

 

 

 

1