Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Právnická Fakulta / Správne právo I.
Správa lesného hospodárstva 2 (b09.doc)
Správne právo – Časť b
9. Správa lesného hospodárstva
Sústava štátnopolitického riadenia zameraná na bezprostrednú a praktickú realizáciu funkcií štátu v oblasti lesného hospodárstva
PRAMENE: 61/1977 Zb. o lesoch, 100/1977 Zb. o hospodárení v lesoch a štátnej správe lesného hosp.
KATEGORIZÁCIA LESOV:
Z hľadiska prevažujúcich funkcií lesov sa lesy členia na 1. hospodárske lesy, 2. ochranné lesy a na 3. lesy osobitného určenia.
Hospodárske lesy sú lesy, ktorých hlavným poslaním je produkcia akostnej drevnej hmoty pri súčasnom zabezpečovaní ostatných funkcií lesov.
Ochranné lesy sú lesy, ktorých funkčné zameranie vyplýva z daných prírodných podmienok. V týchto le-soch sa musí hospodáriť tak, aby sa predovšetkým zlepšovala ich ochranná funkcia.
Lesy osobitného určenia sú lesy s osobitným poslaním, ktoré vyplýva zo špecifických dôležitých spolo-čenských potrieb, ktorými sa spravuje aj spôsob hospodárenia.
Podľa poslania lesov, prírodných a hospodárskych podmienok, ako aj podľa spoločenských záujmov a potrieb sa vymedzujú oblasti lesov. Oblasti lesov vyhlasuje vláda republiky nariadením; pritom môže upraviť, prípadne zakázať činnosti, ktoré ohrozujú poslanie oblasti lesov, a to najmä v záujme ekologickej stability územia oblasti lesov.
LESNÝ PODNY FOND A JEHO OCHRANA:
Lesný pôdny fond tvoria pozemky, ktoré sú trvale určené na plnenie funkcií lesov (lesné pozemky). Lesnými pozemkami sú:
a) pozemky porastené lesnými drevinami, ktoré slúžia na plnenie funkcií lesov (lesné porasty), a pozem-ky, na ktorých boli lesné porasty dočasne odstránené s cieľom ich obnoviť alebo s cieľom zriadiť lesné škôlky, prípadne lesné semenové plantáže,
b) pozemky bez lesných porastov, ktoré slúžia lesnému hospodárstvu a sú pre ne nepostrádateľné (rozde-ľovacie prieseky, lesné cesty, plochy horných lesných skladov a pod.),
c) pozemky nad hornou hranicou stromovej vegetácie vo vysokohorských oblastiach, s výnimkou zasta-vaných pozemkov a ich príjazdových komunikácií.
Orgán štátnej správy lesného hospodárstva môže za lesné pozemky vyhlásiť pozemky, ktoré možno najhos-podárnejšie využiť na zalesnenie, pozemky, ktoré sa majú zalesniť najmä z vodohospodárskych, pôdooch-ranných, zdravotných, rekreačných a estetických dôvodov, nezalesnené pozemky vnútri lesov, ktoré slúžia alebo majú slúžiť na plnenie funkcií lesov, najmä pri tvorbe a ochrane prírodného prostredia.
Lesnými pozemkami nie sú a ani sa za ne nemôžu vyhlásiť pozemky, pokiaľ sú súčasťou poľnohospo-dárskeho pôdneho fondu.
OCHRANA LPF:
- užívatelia lesných pozemkov sú povinní lesné pozemky a lesné porasty chrániť a racionálne ich využívať na plnenie funkcií lesov
- lesné pozemky sa nesmú vyňať z LPF, ani sa nesmie obmedziť ich využívanie na plnenie funkcií le-sov, pokiaľ o ich vyňatí alebo o obmedzení v ich využívaní nerozhodol orgán štátnej správy lesného hospodárstva. K vyňatiu lesných pozemkov z LPF alebo k obmedzeniu v ich využívaní môže dôjsť len v nevyhnutných a odôvodnených prípadoch
Pri vyňatí lesných pozemkov z LPF alebo pri obmedzení v ich využívaní treba:
a) zvlášť chrániť lesné pozemky v lesoch vyhlásených za ochranné lesy a za lesy osobitného určenia,
b) použiť v prvom rade lesné pozemky, s malou produkciou drevnej hmoty,
c) použiť len nevyhnutne potrebnú plochu lesných pozemkov
d) zabezpečiť, aby použitie lesných pozemkov čo najmenej narúšalo záujmy lesného hospodárstva a čo najmenej sťažovalo hospodárenie v lesoch,
e) dôsledne dbať na ochranu lesných porastov,
f) robiť skrývku kultúrnych vrstiev pôdy
g) po skončení použitia vyňatých lesných pozemkov na iné účely urýchlene vykonať pôdne úpravy a rekultiváciu tak, aby sa dotknuté lesné pozemky mohli zalesniť;
Trvalým vyňatím lesného pozemku z LPF sa rozumie trvalá zmena spôsobu využitia lesného pozemku. Dočasne sa pozemok z LPF vyníma vtedy, ak sa počíta s jeho použitím na iné účely na čas určený v rozhodnutí, najdlhšie však na 12 rokov.
- z LPF sa lesné pozemky nesmú vyňať na individuálnu výstavbu rekreačných chát a objektov (výni-močne, ak ide o nezastavané plochy lesných pozemkov v chatových osadách možno povoliť)
- ten, na žiadosť koho sa vynímajú lesné pozemky z LPF, je povinný zaplatiť odvod
- územné rozhodnutie, ktoré sa má dotknúť LPF, nemožno vydať, pokiaľ orgán štátnej správy lesného hospodárstva neudelil súhlas
- návrhy na určenie dobývacích priestorov sa musia pred schválením opatriť súhlasom orgánu štátnej správy lesného hospodárstva
- každý je povinný dbať, aby nedochádzalo k poškodzovaniu lesného fondu, ani objektov a zariadení na lesných pozemkoch slúžiacich lesnému hospodárstvu
Hospodárenie v lesoch sa uskutočňuje na základe lesných hospodárskych plánov, ktoré vyhotovujú fy-zické osoby a právnické osoby na základe osvedčenia o odbornej a technickej spôsobilosti, pre časti lesov o výmere min. 50ha, spravidla na 10 rokov a schvaľujú orgány štátnej správy lesného hospodárstva
ORGÁNY ŠTÁTNEJ SPRÁVY LESNÉHO HOSPODÁRSTVA
1. Ministerstvo pôdohospodárstva - ústredný orgán štátnej správy pre poľnohospodárstvo a lesné hospo-dárstvo,
a) riadi výkon štátnej správy lesného hospodárstva,
b) určuje lesné hospodárske celky
c) organizuje a riadi skúšky odborných lesných hospodárov,
d) schvaľuje súhrnné lesné hospodárske plány,
e) ukladá opatrenia v prípade mimoriadnych okolností a nepredvídaných škôd v lesoch, ak tieto okolnosti
a škody presahujú územný obvod krajského lesného úradu alebo jeho možnosti,
f) povoľuje výnimky na správu lesného majetku štátu
g) organizuje a riadi skúšky odbornej spôsobilosti pracovníkov obvodných lesných úradov a pracovníkov krajských lesných úradov
h) vydáva osvedčenie spôsobilosti na vypracúvanie lesných hospodárskych plánov
2. Krajský lesný úrad - je PO zapojená finančnými vzťahmi na rozpočet ministerstva, riadi ho a za jeho činnosť zodpovedá prednosta, ktorého vymenúva a odvoláva vláda na návrh ministra, sídla a pôsobnosť v prílohe zákona
a) sleduje hospodárenie v lesoch z hľadiska zabezpečovania funkcií lesov a z hľadiska rozvoja oblasti a vyjadruje sa ku koncepciám rozvoja lesného hospodárstva,
b) povoľuje alebo určuje vyhotovenie lesného hospodárskeho plánu na kratší čas ako desať rokov
c) schvaľuje lesné hospodárske plány, kontroluje ich dodržiavanie a povoľuje ich zmeny,
d) vyhlasuje ochranné lesy a lesy osobitného určenia,
e) ukladá opatrenia v prípade mimoriadnych okolností a nepredvídaných škôd v lesoch, ak tieto okolnosti a škody presahujú územný obvod obvodného lesného úradu alebo jeho možnosti,
f) vedie evidenciu odborných lesných hospodárov, vydáva osvedčenia na výkon ich činností
3. Obvodný lesný úrad - koná a rozhoduje v administratívnoprávnych veciach samostatne, riadi ho a za jeho činnosť zodpovedá vedúci, ktorého vymenúva a odvoláva vláda na návrh ministra
rozhoduje
a) o vyhlásení pozemku za lesný pozemok
b) o uložení opatrení potrebných na ochranu a racionálne využívanie lesných pozemkov a lesných porastov
c) o vyňatí lesných pozemkov z LPF a o obmedzení ich využívania,
d) udeľovaní súhlasu k návrhom územných plánov sídelných útvarov a na vydanie územných rozhodnutí, ktorými má byť dotknutý lesný pôdny fond,
e) o určení odborného lesného hospodára
f) o obmedzení niektorých činností alebo úprave ich vykonávania v lesoch, ako aj o určení podmienok pou-žitia určitých technologických spôsobov pri prevádzkovej, hospodárskej a inej činnosti v lesoch
g) o uložení pokuty podľa § 26 zákona o lesoch a podľa § 34,
h) o priestupkoch na úseku lesného hospodárstva a poľovníctva
Obvodný lesný úrad ďalej
a) dáva súhlas k návrhom na zadanie stavby, ktorými má byť dotknutý LPF
b) dáva súhlas na vydanie rozhodnutia o umiestnení stavby a o využití územia vo vzdialenosti do 50 m od okraja lesných pozemkov
c) vydáva zákazy a obmedzenia užívania lesov,
d) povoľuje výnimky zo zákazov niektorých činností v lesoch
e) ukladá opatrenia v prípade mimoriadnych okolností a nepredvídaných škôd
f) ustanovuje a odvoláva lesnú a poľovnú stráž,
g) vedie evidenciu lesov,
h) vedie register ciach užívateľov lesov
Ministerstvo obrany - vykonáva, štátnu správu lesného hospodárstva v lesoch, ktoré sú nevyhnutné pre potreby obrany štátu, je povinné vo vojenských lesoch sústavne dozerať, ako sa dodržiavajú ustanovenia zákona, v rozsahu svojej pôsobnosti ukladá ministerstvo obrany opatrenia na odstránenie zistených ne-dostatkov a pokuty za porušenie povinností ustanovených zákonom
Ústredný orgán štátnej správy lesného hospodárstva vykonáva hlavný dozor, ako orgány a organizácie mi-nisterstva obrany vykonávajú ustanovenia zákona,
DOZOR V LESNOM HOSPODÁRSTVE
Obvodný lesný úrad a krajský lesný úrad sústavne dozerajú na dodržiavanie ustanovení zákona o lesoch, zákona 100/1977 a predpisov vydaných na ich základe. V rozsahu svojej pôsobnosti dozerajú, či vlastníci a užívatelia lesov hospodária v lesoch podľa lesných hospodárskych plánov, zvyšujú úrodnosť lesných po-zemkov a zabezpečujú, prípadne zlepšujú ostatné funkcie lesov.
Ministerstvo dozerá na to, ako orgány a organizácie, vlastníci alebo užívatelia vykonávajú ustanovenia zá-kona o lesoch, zákona 100/1977 a predpisov vydaných na ich základe
UŽÍVANIE LESOV - každý môže vstupovať na lesné pozemky a do lesných porastov, zbierať pre vlastnú potrebu lesné plodiny a raždie; pritom je povinný les chrániť, zachovávať v lese potrebnú opatrnosť a neru-šiť lesné prostredie.
- orgán štátnej správy lesného hospodárstva alebo s jeho súhlasom užívateľ môže zakázať, prípadne ob-medziť užívanie lesov, ak to vyžaduje ochrana lesov alebo iné dôležité záujmy spoločnosti;
V lesoch sa zakazuje:
a) zakladať oheň a táboriť mimo vyznačených miest a v čase zvýšeného nebezp. vzniku požiarov fajčiť,
b) vchádzať a stáť s motorovými vozidlami,
c) pásť dobytok a umožňovať výbeh hospodárskym zvieratám do lesných porastov,
d) zakladať skládky, znečisťovať les odpadkami a odpadmi,
e) vykonávať terénne úpravy, stavať ploty a budovať chodníky,
f) rušiť pokoj a ticho,
g) narúšať pôdny kryt,
h) vstupovať do lesných škôlok a oplotených miest,
i) vyrúbavať stromy, kry a vykonávať zber semena,
j) vyberať semenáčiky prirodzeného zmladenia lesných drevín.
SANKCIE:61/1977 – pokuty až do výšky 1 mil. Sk, do 1 roka odkedy sa orgán dozvedel, najneskôr do 3 rokov odkedy došlo k porušeniu zákona, alebo užívaniu pozemku na iný účel bez rozhodnutia o vyňatí z LPF…, do 5 rokov ak ide o porušenie povinností užívateľmi
100/1977 - pokuty až do výšky 500 000 Sk fyzickým osobám, ktoré sú vlastníkmi alebo užívateľmi lesa, fyzickým osobám, ktoré prepravujú alebo spracúvajú drevo, alebo PO, lehoty ako pri 61/77
- 3 - Jozef ČORBA