Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Právnická Fakulta / Správne právo I.
SPRÁVA ŠTÁTNEJ ŠTATISTIKY 2 (b17.doc)
B17. SPRÁVA ŠTÁTNEJ ŠTATISTIKY
Štátna štatistika - ukazovatele, ktoré potrebuje štát. Slovo ,,štátna,, je velmi doležité. Bežná štatistika je postavená na báze dobrovoľnosti, štátna štatistika je postavená na báze povinnej jednotky a stanovuje sa rozsah údajov. Je to zákonná povinnosť daného subjektu.
Správa sociálno-ekonomických informácií – je to sústava štátno – politického riadenia zameraná na oblasti štátnej štatistiky,štátneho informačného systému,ochrany osobných údajov.Je zameraná na získavanie,predkladanie,sumarizovanie a využívanie informácií v oblasti verejnej správy,predovšetkým pre potreby hospodárstva SR.Sú to jednotlivé údaje,ich súbory a jednotlivé rozbory slúžiace hlavne
- na poznávanie stavu a rozvoja ekonomiky a štátu ako takého
- na poznávanie vývojových tendencií a zákonitostí vývoja alebo všeobecných zákonitostí
Štátna štatistika: štátnou štatistikou sú systematicky a plánovite vykonávané činnosti, ktorých predmetom je získavanie, spracúvanie, poskytovanie a hodnotenie údajov o javoch hromadnej povahy, zabezpečovanie ich porovnateľnosti na posudzovanie sociálno-ekonomického vývoja Slovenskej republiky a jeho ekologických súvislostí; ich súčasťou je aj zabezpečovanie medzinárodnej porovnateľnosti štatistických údajov,
Spravodajskou jednotkou je právnická osoba alebo fyzická osoba, od ktorej sa požaduje poskytnutie údajov pre štátne štatistické zisťovania
Štatistickým zisťovaním je získavanie údajov od spravodajských jednotiek na štatistické účely
Právna úprava :
- z. NR SR č. 540/2001 o štátnej štatistike
- z. NR SR č. 428/2002 o ochrane osobných údajov
- z. NR SR č. 241/2001 o ochrane utajovaných skutočností v zneni z. č. 432/2003
- z. NR SR č. 261/1995 o štátnom informačnom systéme
- z. NR SR č. 171/1998 o prístupe k informáciám o životnom prostredí
Organizačná štruktúra:
- Štatistický úrad Slovenskej republiky
- ministerstvá
- ostatné ústredné orgány štátnej správy
- nimi zriadené organizácie
- iné orgány štátnej správy
- Štatistická rada
- úlohy plnia aj orgány miestnej štátnej správy a samosprávy
2.+3. sa považujú za ministerstvá na účely zákona
4.+5. sa považujú za štátne organizácie na účely zákona
Orgány vykonávajúce štátnu štatistiku:
- úlohy štátnej štatistiky vykonáva úrad.
- za podmienok a v rozsahu ustanovenom týmto zákonom môžu úlohy štátnej štatistiky vykonávať aj ministerstvá a štátne organizácie.
Štatistický úrad Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť štátnej štatistiky. Na čele je predseda. Predsedu úradu vymenúva a odvoláva prezident Slovenskej
republiky na návrh vlády Slovenskej republiky. Funkčné obdobie predsedu úradu je päť rokov. Tú istú osobu možno vymenovať za predsedu úradu najviac na dve funkčné obdobia nasledujúce za sebou.
Úrad
a) vypracúva a zverejňuje koncepciu štátnej štatistiky,
b) určuje metodiku štatistických zisťovaní organizovaných a vykonávaných úradom, zhromažďuje a spracúva štatistické údaje,
c) zostavuje v súčinnosti s ministerstvami a štátnymi organizáciami program zisťovaní,
d) zostavuje v súčinnosti s ministerstvami a štátnymi organizáciami charakteristiky štatistických zisťovaní a určuje spôsob získavania štatistických údajov na účely štátnej štatistiky,
e) organizuje a zabezpečuje projektovú a programovú prípravu spracúvania štatistických zisťovaní a určuje spôsob zberu a technológie spracúvania štatistických údajov pre štatistické zisťovania vykonávané úradom,
f) určuje metodiku vedenia systému národných účtov a zostavuje národné účty,
g) vytvára, zverejňuje a spravuje v súčinnosti s ministerstvami a štátnymi organizáciami štatistické klasifikácie, číselníky a registre,
h) určuje spôsob tvorby, prideľuje a oznamuje identifikačné čísla,
i) zúčastňuje sa v rámci svojej pôsobnosti na príprave a plnení medzinárodných zmlúv a dohôd o spolupráci, ktoré uzatvára Slovenská republika, a zastupuje Slovenskú republiku v medzinárodných orgánoch a organizáciách v oblasti štátnej štatistiky,
j) organizuje a vykonáva reprezentatívne výskumy verejnej mienky o sociálno-ekonomických otázkach,
k) získava a zhromažďuje zahraničné štatistické informácie na účely porovnávania stavu a vývoja ekonomiky Slovenskej republiky so zahraničím,
l) vypracúva analýzy vybraných charakteristík sociálno-ekonomického a ekologického vývoja Slovenskej republiky ako celku a jej jednotlivých častí,
m) poskytuje štatistické informácie zahraničným subjektom a spolupracuje s medzinárodnými orgánmi a organizáciami pri zavádzaní štandardov a klasifikácií v oblasti štatistiky,
n) kontroluje dodržiavanie spravodajskej povinnosti v oblasti štátnej štatistiky a ukladá pokuty za jej porušenie,
o) zverejňuje výsledky štatistických zisťovaní za Slovenskú republiku a za jednotlivé územné celky a správne celky, pravidelne informuje verejnosť o sociálno-ekonomickom a demografickom vývoji, poskytuje štatistické informácie a vydáva štatistické publikácie,
p) plní ďalšie úlohy ustanovené zákonom.
Pri úrade sa zriaďuje Štatistická rada. Je stálym odborným poradným orgánom predsedu úradu pre oblasť štátnej štatistiky. Rada pripravuje návrhy a odporúčania na tvorbu koncepcie štátnej štatistiky, prerokúva program zisťovaní a plní ďalšie úlohy podľa štatútu rady. Predsedom rady je predseda úradu.
Ministerstvá a štátne organizácie vykonávajú úlohy štátnej štatistiky v rozsahu, ktorý pre ne vyplýva z programu zisťovaní, môžu vykonávať v rámci svojej pôsobnosti štatistické zisťovanie aj mimo programu zisťovaní.
Štatistické zisťovanie u fyzických osôb
V štatistických zisťovaniach, pri ktorých majú spravodajskú povinnosť fyzické osoby, sa môžu zisťovať údaje o
a) mene a priezvisku, rodnom čísle, trvalom pobyte a o podnikaní fyzickej osoby, ktorá údaje poskytuje,
b) podnikateľskej činnosti,
c) nehnuteľnostiach, ktoré fyzická osoba vlastní alebo ktoré má prenajaté, a o výnosoch z nich,
d) výmere a využívaní poľnohospodárskej pôdy, a to vrátane tej, ktorá neslúži produkčným funkciám poľnohospodárstva,
e) poľnohospodárskej činnosti, aj keď sa nevykonáva ako podnikateľská činnosť,
f) technických prostriedkoch využívaných na poľnohospodársku činnosť,
g) sociálnych a demografických charakteristikách fyzických osôb vrátane údajov o zmenách miesta, druhu a dĺžky ich pobytu,
h) životnej úrovni,
i) štruktúre príjmov a výdavkov domácností,
j) úrovni bývania,
k) štruktúre a objeme spotreby potravín,
l) doplňujúcich funkciách trhu práce,
m) spotrebe palív a energie v domácnostiach v ročnej a v dlhšej periodicite.
Poskytovanie štatistických informácií
Štatistický úrad poskytuje bezplatne štatistické informácie
a) prezidentovi,
b) Národnej rade,
c) vláde,
d) ministerstvám, Národnej banke Slovenska, právnickým osobám zriadeným zákonom ako verejnoprávne inštitúcie, Slovenskej informačnej službe, orgánom miestnej štátnej správy, orgánom územnej samosprávy, ústredným orgánom odborových zväzov a zamestnávateľským zväzom a združeniam,
e) Eurostatu, Štatistickému úradu Európskych spoločenstiev,
v dohodnutom rozsahu, lehotách a periodicite.
Previerky a sankcie
Za porušenie povinnosti ustanovenej týmto zákonom možno uložiť spravodajskej jednotke pokutu až do výšky :
a) 100.000,- Sk ak spravodajská jednotka úmyselne alebo z nedbanlivosti neposkytne požadované údaje alebo ich poskytne neúplné, nepravdivé, nesprávne a nie v čas
b) 20.000,- Sk ak spravodajská jednotka zmarí alebo sťaží výkon oprávnenia pracovníka štat. orgánu, alebo nevedie potrebné evidencie o zisťovanej činnosti
c) porušenie mlčanlivosti alebopovinnosti vykonať opatrenia na ochranu individuálnych údajov pred ich zneužitím je priestupok, za ktorý možno uložiť pokutu až do výšky 50.000,- Sk.
- pokutu možno uložiť len do 1 roka odo dňa, keď príslušný orgán na jej uloženie porušenie zistil, najneskôr však do 3 rokov odo dňa, keď došlo k porušeniu povinnosti
- pokuty sú príjmom štátneho rozpočtu
Úlohy miestnej štátnej správy a územnej samosprávy v oblasti
štátnej štatistiky
Orgány miestnej štátnej správy a orgány územnej samosprávy
a) sústreďujú, spracúvajú a poskytujú úradu štatistické informácie nimi zistené u právnických osôb, ktoré založili alebo zriadili,
b) spolupracujú s úradom pri príprave spracúvania výsledkov volieb a referenda,
c) pripravujú a vykonávajú sčítanie obyvateľov, domov a bytov a postupujú pritom podľa pokynov a v súčinnosti s úradom v rozsahu a za podmienok uvedených v osobitnom zákone.
Orgány miestnej štátnej správy a orgány územnej samosprávy sú povinné spolupracovať v oblasti štátnej štatistiky s úradom, ministerstvami a štátnymi organizáciami vykonávajúcimi štatistické zisťovania.
Štátny informačný systém
Zákon č. 261/1995 o štátnom informačnom systéme upravuje sústavu informácií a informačných činností,ktoré slúžia na plnenie úloh štátu.Štátny informačný systém sa člení na časti,časťou je vždy systém v pôsobnosti ÚOŠS a jeho relatívne samostatné časti.
Orgány pôsobiace v oblasti štátneho informačného systému:
- Štatistický úrad Slovenskej republiky – zásadné úlohy
- Rada vlády Slovenskej republiky pre informatiku – zásadné úlohy
- ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy – dalšie úlohy + ostatné orgány dole
- Kancelária Národnej rady
- Kancelária prezidenta
- Ústavný súd
- Najvyšší súd
- Najvyšší kontrolný úrad
- Generálna prokuratúra
- miestne orgány štátnej správy
- obce.
Rada vlády Slovenskej republiky pre informatiku Rada na úseku štátneho informačného systému prerokúva
a) koncepciu štátneho informačného systému a koncepcie jeho častí,
b) projekty medzirezortného charakteru,
c) návrh štandardov pre štátny informačný systém.
Rada neprerokúva koncepcie a projekty tých častí štátneho informačného systému, ktoré sa dotýkajú obrany, vnútorného poriadku a bezpečnosti štátu, ani koncepcie a projekty tých častí štátneho informačného systému, ktoré majú utajovaný charakter.
Predsedu rady vymenúva a odvoláva vláda na návrh predsedu vlády. Ďalších členov rady vymenúva a odvoláva vláda na návrh predsedu rady.
Utváranie jednotlivých častí štátneho informačného systému sa robí na základe Projektov,ktoré vypracujú jednotlivé rezortné ministerstvá,ak tak nemožno urobiť,tak ich tvorí Štatistický úrad.
Ochrana osobných údajov
Osobnými údajmi sú údaje týkajúce sa určenej alebo určiteľnej fyzickej osoby, pričom takou osobou je osoba, ktorú možno určiť priamo alebo nepriamo, najmä na základe všeobecne použiteľného identifikátora alebo na základe jednej či viacerých charakteristík alebo znakov, ktoré tvoria jej fyzickú, fyziologickú, psychickú, mentálnu, ekonomickú, kultúrnu alebo sociálnu identitu.
Úrad na ochranu osobných údajov- orgán štátnej správy s celoslovenskou pôsobnosťou, vykonáva dozor nad ochranou osobných údajov nezávisle a podieľa sa na ochrane základných práv a slobôd fyzických osôb pri spracúvaní ich osobných údajov, je rozpočtovou organizáciou. Návrh rozpočtu predkladá úrad ako súčasť kapitoly Úradu vlády Slovenskej republiky. Schválený rozpočet úradu môže znížiť v priebehu kalendárneho roku iba Národná rada Slovenskej republiky.
- na čele úradu je predseda, na návrh vlády Slovenskej republiky volí a odvoláva Národná rada Slovenskej republiky.
Vrchný inšpektor a inšpektori- činnosť inšpektorov riadi vrchný inšpektor. Inšpektori vykonávajú kontrolnú činnosť a sú vecne príslušní na plnenie úloh úradu. Inšpektorov vymenúva a odvoláva vláda Slovenskej republiky na návrh predsedu úradu.
5