Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Právnická Fakulta / Správne právo I.
Ochrana prírody a kultúrnych pamiatok 2 (b18.doc)
B18. OCHRANA PRÍRODY A KULTÚRNYCH PAMIATOK
Predmet právnej ochrany prírody krajiny
Udržaniu prírodnej rovnováhy napomáhajú a nepriaznivý stav životného prostredia čiastočne zmierňujú chránené územia. V SR na ploche 199 724 ha /4% rozlohy štátu/ sa nachádza 5 národných parkov, šestnásť chránených krajiných oblastí o rozlohe 600 493 ha /13,4% rozlohy štátu/ a 448 rozervácií na ploche 90 999 ha /1,85% rozlohy štátu/.
Právna úprava :
- zák.č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny
- zák.č. 115/1995 Z.z. o ochrane zvierat
- vyhl. č. 192/1993 Z.z. o spoločenskom ohodnotení vybraných častí prírody
- oznámenie Ministerstva zahr. vecí SR č. 34/1996 Z.z. o uzavretí Dohovoru o biologickej diverzite a iné.
- vyhláška MŽP SR č. 293/1996,ktorou sa uverejňuje zoznam chránených areálov a prírodných pamiatok a vyhlasujú sa národné prírodné pamiatky v SR
Účelom zákona č. 543/2002 Z.z je prispieť k zachovaniu rozmanitosti podmienok a foriem života na Zemi, utvárať podmienky na trvalé udržiavanie, obnovovanie a racionálne využívanie prírodných zdrojov, záchranu prírodného dedičstva, charakteristického vzhľadu krajiny a na dosiahnutie a udržanie ekologickej stability.
Ochrana prírody a krajiny - obmedzovanie zásahov, ktoré môžu ohroziť, poškodiť alebo zničiť podmienky a formy života, prírodné dedičstvo, vzhľad krajiny, znížiť jej ekologickú stabilitu, ako aj odstraňovanie následkov takých zásahov. Ochranou prírody sa rozumie aj starostlivosť o ekosystémy.
z. č. 543/2002 sa nevzťahuje na ochranu
a) poľnohospodárskych plodín a kultúr,
b) hospodársky významných druhov a rodov rastlín a zvierat,
c) rastlinných a živočíšnych škodcov vonkajšej a vnútornej karantény,
d) rastlinných a živočíšnych pôvodcov nákaz a ochorení ľud a zvierat.
Základné pojmy - najmä územný systém ekologickej stability, zložky ekosystémov, významný krajinný prvok, biocentrum, biokoridor, voľne rastúca rastlina, voľne žijúci živočích, drevina rastúca mimo lesa, genofond, biotip
Zákon č. 543/2002 pozná niekoľko druhov postihov. Uprednostňuje možnosť odstránenia následkov protiprávneho konania /naturálna reštitúcia/. Ak to nie je možné prichádza do úvahy pokuta, vrátane zhabania nedovolene držaných jedincov chránených druhov.
Štátna správa :
a) Ministerstvo životného prostredia ako ústredný orgán štátnej správy vo veciach ochrany prírody a krajiny,
b) Slovenská inšpekcia životného prostredia
c) krajský úrad životného prostredia,
d) obvodný úrad životného prostredia,
e) obec
f) Štátna veterinárna a potravinová správa vo veciach ochrany prírody
Pomocné úlohy plní Stráž prírody.
Ministerstvo životného prostredia je ústredným orgánom štátnej správy pre tvorbu a ochranu životného prostredia vrátane ochrany prírody a krajiny,
Inšpekcia najmä
a) je orgánom štátneho dozoru, ktorého prostredníctvom ministerstvo vykonáva štátny dozor,
b) ukladá fyzickým osobám, podnikateľom a iným právnickým osobám sankcie podľa tohto zákona a informuje ministerstvo o ich uložení,
c) nariaďuje potrebné nápravné opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov,
d) môže nariadiť vykonanie analýzy krvi alebo iného tkaniva (DNA testu) na preukázanie identity jedinca, rodičovstva a dosiahnutej generácie chránených živočíchov, ak je dôvodné podozrenie, že jedinec bol nadobudnutý v rozpore s týmto zákonom,
Všeobecná ochrana prírody a krajiny - každý je povinný chrániť prírodu a krajinu pred ohrozovaním, poškodzovaním a ničením a starať sa podľa možnosti o jej zložky a prvky, najmä za účelom ich zachovania a ochrany, zlepšovania stavu životného prostredia a vytvárania a udržiavania územného systému ekologickej stability.
Okrem všeobecnej ochrany prírody, existuje osobitná ochrana prírody a krajiny a pri tejto zákon č. 543/2002 Z.z. rozlišuje :
- ochranu územnú
- ochranu druhov
- ochranu drevín
V prípade územnej ochrany sa stanovuje päť stupnov ochrany. Rozsah obmedzení sa so zvyšujúcim stupňom ochrany zväčšuje, pričom ako všeobecná ochrana platí na celom území štátu jej prvý stupeň / zákaz svojvoľného vypaľovania trávnych porastov, leteckej aplikácie hnojív, ťažby rašeliny a pod./ Druhý až piaty stupeň ochrany ako osobitná ochrana platí pre chránené územia a ochranné pásma.
Pod územnou ochranou rozumie chránené územia v týchto kategóriách:
a/ chránené krajinné oblasti /výmera nad 1000 ha, 2.stupeň ochrany/
b/ národné parky /výmera nad 1000 ha, 3.stupeň ochrany/
c/ chránený areál /výmera do 1000 ha, 3.,4., alebo 5. stupeň ochrany/
d/ prírodná rezervácia /výmera do 1000 ha, 4., alebo 5.stupeň ochrany/
e/ prírodná pamiatka /výmera do 50 ha, 4., alebo 5. stupeň ochrany/
Pri týchto chránených územiach /okrem prírodnej pamiatky/ môže byť zriadené ochranné pásmo, pričom jedinečnú prírodnú pamiatku môže Ministerstvo životného prostredia SR vyhlásiť za národnú prírodnú pamiatku.
K územnej ochrane v zmysle zákona možno priradiť aj ochranu jaskýň a vodopádov. Zákon pozná aj súkromné chránené územie, ktoré vzniká podaním žiadosti krajskému úradu životného prostredia vlastníkom pozemku o vyhlásení takéhoto územia. Vlastník má potom na tomto území postavenie stráže prírody a súčasne za vjazd motoroých vozidiel a vstup osôb na takéto územie môže vyberať vstupné.
Zároveň osobitne chránené časti prírody a krajiny sa po ich vyhlásení zapíšu do štátneho zoznamu chránených častí prírody a krajiny, ktorý vedie Ministerstvo životného prostredia SR. Takýto zápis sa následne prejaví aj jeho vyznačením v katastri nehnuteľností.
Druhová ochrana prírody a drevín
Druhová ochrana sú chránené druhy prírody v týchto kategóriách :
a/ chránené rastliny
b/ chránené živočíchy
c/ chránené nerasty
d/ chránené skameneliny
Podľa stupňa ohrozenia sa členia na :
- ohrozené
- veľmi ohrozené
- kriticky ohrozené
Ochrana drevín - v zmysle zákona platí zákaz poškodzovať a ničiť dreviny. Táto ochrana sa vzťahuje na stromy s obvodom kmeňa nad 40 cm nameraných vo výške 130 cm nad zenmou a tiež na krovité porasty s výmerou nad 10 m2. Napr. na ich výrub sa vyžaduje súhlas orgánu ochrany prírody. To však neplatí pre obnovu produkčných ovocných drevín a v prípade hrozby bezprostredného ohrozenia zdravia alebo života človeka, alebo značnej škody na majetku. Na druhej strane kultúrne, vedecky, ekologicky, krajinotvorne alebo esteticky mimoriadne významné stromy alebo ich skupiny a stromoradia môže orgán ochrany prírody (krajský úrad životného prostredia) vyhlásiť za chránené stromy.
Starostlivosť o kultúrne pamiatky - vymedzenie právnej úpravy a jej základnej terminológie.
Životné prostredie v SR zhodnocuje aj kultúrne dedičstvo, najmä 27 pamiatkových rezervácií /z toho 10 rezervácií ľudovej architektúry/ 67 vyhlásených pamiatkových zón, 66 nehnuteľných národných kultúrnych pamiatok a 8959 ďľaších nehnuteľných pamiatok. Pritom B.Štiavnica s technickými pamiatkami, Spišský hrad s okolím a Rezervácia ľudovej architektúry Vlkolínec sú zaradené do zoznamu tvoriaceho súčasť svetového kult. dedičstva pod patronátom UNESCO.
Právna úprava :
- zák.č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu
- zák.č. 95/1991 Zb. o štátnom fonde kultúry Pro Slovakia
Pamiatkový fond je súbor hnuteľných vecí a nehnuteľných vecí vyhlásených podľa tohto zákona za národné kultúrne pamiatky, pamiatkové rezervácie a pamiatkové zóny. Za pamiatkový fond sa považujú aj veci, o ktorých sa začalo konanie o vyhlásenie za kultúrne pamiatky, pamiatkové rezervácie a pamiatkové zóny.
Kultúrna pamiatka je hnuteľná vec alebo nehnuteľná vec pamiatkovej hodnoty, ktorá je z dôvodu ochrany vyhlásená za kultúrnu pamiatku. Ak ide o archeologický nález, kultúrnou pamiatkou môže byť aj neodkrytá hnuteľná vec alebo neodkrytá nehnuteľná vec, zistená metódami a technikami archeologického výskumu.
Vec za kultúrnu pamiatku alebo archeologický nález vyhlasuje Ministerstvo kultúry SR, pričom o tejto skutočnosti písomne upovedomí jej vlastníka, ktorý je povinný chrániť ju pred poškodením, zničením alebo odcudzením a súčasne oznamovať tomuto orgánu každú zamýšľanú i uskutočňovanú zmenu jej vlastníctva a užívania a prednostne ju ponúknuť na predaj štátu.
Národné kultúrne pamiatky - sú to kultúrne pamiatky, ktoré tvoria najvýznamnejšiu súčasť kultúrneho dedičstva národa a za tieto ich vyhlasuje vláda SR.
Pamiatková rezervácia - za túto môže vláda SR vyhlásiť územie, ktorého charakter a prostredie určuje súbor nehnuteľných kult. pamiatok, prípadne archeologikcýh nálezov.
Pamiatková zóna - možno za ňu vyhlásiť územie sídelného útvaru alebo jej časti s menším podielom kultúrnych pamiatok, historické prostredie alebo časť krajinného celku, ktoré vykazujú významné kult. hodnoty.
Kult. pamiatky sa zapisujú do Ústredného zoznam,ktorý vedie Pamiatkový úrad. Ústredný zoznam sa člení na
a) register hnuteľných kultúrnych pamiatok,
b) register nehnuteľných kultúrnych pamiatok,
c) register pamiatkových rezervácií,
d) register pamiatkových zón.
Ochranné pásmo - vymedzuje ho okr. úrad, ak to vyžaduje ochrana nehnuteľnej kult. pamiatky alebo jej prostredia. Možno v ňom zakázať určitú činnosť alebo urobiť iné vhodné opatrenia /napr. vyvlastnenie susedných nehnuteľností/.
Archeologické nálezy – je hnuteľná vec alebo nehnuteľná vec, ktorá je dokladom o živote človeka a o jeho činnosti od najstarších dôb až do novoveku a spravidla sa našla alebo nachádza sa v zemi, na jej povrchu alebo pod vodou.
Orgány štátnej správy na ochranu pamiatkového fondu
a) Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky
b) Pamiatkový úrad Slovenskej republiky
c) krajské pamiatkové úrady.
Ministerstvo ako ústredný orgán štátnej správy na ochranu pamiatkového fondu
a) vypracúva koncepciu ochrany pamiatkového fondu a určuje hlavné smery a stratégiu ochrany kultúrnych pamiatok a pamiatkových území,
b) predkladá vláde Slovenskej republiky koncepčné návrhy a odporúčania na riešenie zásadných otázok
záchrany, obnovy, využitia a prezentácie pamiatkového fondu,
c) usmerňuje činnosť pamiatkového úradu,
d) riadi a kontroluje výkon štátnej správy na úseku ochrany pamiatkového fondu,
e) vykonáva ústredný štátny dohľad na úseku ochrany pamiatkového fondu svojou pamiatkovou inšpekciou,
f) preskúmava rozhodnutia pamiatkového úradu vydané v správnom konaní,
g) utvára podmienky grantového a viaczdrojového systému financovania záchrany a obnovy kultúrnych pamiatok.
a) spolupracuje s ústrednými orgánmi štátnej správy, ktoré sa zúčastňujú na plnení úloh na úseku ochrany pamiatkového fondu, s orgánmi územnej samosprávy, s odbornými a vedeckými inštitúciami,
b) koordinuje medzinárodnú spoluprácu a proces integrácie do medzinárodných štruktúr na úseku ochrany pamiatkového fondu.
Pamiatková inšpekcia ministerstva
a) dozerá v rámci ústredného štátneho dohľadu, ako príslušné orgány ochrany pamiatkového fondu vykonávajú ustanovenia tohto zákona a všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných na jeho vykonanie,
b) dozerá, ako vlastníci kultúrnych pamiatok, právnické osoby a fyzické osoby dodržiavajú tento zákon a všeobecne záväzné právne predpisy vydané na jeho vykonanie a ako plnia rozhodnutia orgánov na ochranu pamiatkového fondu,
c) dohliada na stav kultúrnych pamiatok a na dodržiavanie podmienok ochrany kultúrnych pamiatok a pamiatkových území a ukladá orgánom na ochranu pamiatkového fondu povinnosť prijať opatrenia na odstránenie nedostatkov zistených pri výkone dohľadu,
d) kontroluje plnenie opatrení prijatých na odstránenie nedostatkov.
Pamiatková rada je odborný poradný a iniciatívny orgán ministerstva pre zásadné otázky ochrany pamiatkového fondu,prerokúva a posudzuje najmä koncepcie a stratégiu ochrany pamiatkového fondu a zásadné otázky jeho zachovania, obnovy, reštaurovania, regenerácie, využívania a prezentácie. Členov Pamiatkovej rady vymenúva a odvoláva minister kultúry Slovenskej republiky; vymenúva ich z odborníkov pôsobiacich v oblasti ochrany pamiatkového fondu, ktorí sú navrhovaní odbornými organizáciami a vedeckými inštitúciami, najmä vysokými školami a vedeckými pracoviskami Slovenskej akadémie vied.
Archeologická rada je odborný poradný a koordinačný orgán ministerstva pre archeologické výskumy, archeologické nálezy a archeologické náleziská. Členov Archeologickej rady vymenúva a odvoláva minister; vymenúva ich z odborníkov z odboru archeológie navrhnutých Archeologickým ústavom Slovenskej akadémie vied , vysokými školami, pamiatkovým úradom, Slovenským národným múzeom, prípadne ďalšími múzeami.
Komisia na overovanie osobitnej odbornej spôsobilosti na vykonávanie pamiatkového výskumu je odborný poradný orgán ministerstva na overovanie osobitnej odbornej spôsobilosti fyzických osôb oprávnených vykonávať pamiatkový výskum.
Pamiatkový úrad Slovenskej republiky a krajské pamiatkové úrady - výkon špecializovanej štátnej správy,
- pamiatkový úrad je právnická osoba so sídlom v Bratislave, je rozpočtová organizácia štátu zapojená finančnými vzťahmi na rozpočet ministerstva,
- pamiatkový úrad riadi a za jeho činnosť zodpovedá generálny riaditeľ, ktorého po prerokovaní s Pamiatkovou radou vymenúva a odvoláva minister
- krajský pamiatkový úrad vykonáva štátnu správu vo svojom územnom obvode, ktorým je územný obvod kraja.
- krajský pamiatkový úrad riadi a za jeho činnosť zodpovedá riaditeľ, ktorého vymenúva a odvoláva generálny riaditeľ pamiatkového úradu
Pamiatkový úrad
a) riadi a kontroluje výkon štátnej správy na úseku ochrany pamiatkového fondu uskutočňovaný krajskými pamiatkovými úradmi,
b) rieši a koordinuje odborné a výskumné úlohy a rozpracúva teóriu a metodológiu ochrany pamiatkového fondu,
c) zisťuje stav pamiatkového fondu a podmienky jeho ochrany,
d) rozhoduje v prvom stupni v správnom konaní 9) vo veciach zverených mu týmto zákonom na úseku ochrany pamiatkového fondu,
e) rozhoduje o odvolaniach proti rozhodnutiam krajských pamiatkových úradov a preskúmava ich rozhodnutia mimo odvolacieho konania,
f) plní funkciu správcu príslušnej časti štátneho informačného systému,
g) vedie osobitný archív v oblasti ochrany pamiatkového fondu
h) zabezpečuje rozvoj teórie a metodológie reštaurovania, buduje študijné, vývojové a analyticko-technologické pracovisko a laboratóriá,
i) zabezpečuje výskumné a reštaurátorské práce ako účelovú pomoc štátu na ohrozených kultúrnych pamiatkach,
j) vykonáva a koordinuje dokumentačnú, vzdelávaciu, výchovnú, edičnú a propagačnú činnosť,
k) poskytuje odbornú a metodickú pomoc krajským pamiatkovým úradom,
l) spolupracuje s občianskymi združeniami a nadáciami zriadenými na záchranu, využívanie a prezentáciu pamiatkového fondu,
m) podieľa sa na medzinárodných projektoch ochrany a obnovy kultúrnych pamiatok a pamiatkových území a spolupracuje s medzinárodnými organizáciami a partnerskými inštitúciami v zahraničí.
Krajský pamiatkový úrad je v prvom stupni vecne príslušným správnym orgánom, ktorý rozhoduje o právach a povinnostiach právnických osôb a fyzických osôb na úseku ochrany pamiatkového fondu, ak zákon neustanovuje inak.
Samosprávny kraj vo svojom územnom obvode utvára podmienky na ochranu pamiatkového fondu, vyjadruje sa o návrhoch na vyhlásenie a zrušenie pamiatkových území a spolupracuje s orgánmi štátnej správy na ochranu pamiatkového fondu pri záchrane, obnove a využívaní kultúrnych pamiatok a pamiatkových území.
Obec utvára všetky podmienky potrebné na zachovanie, ochranu, obnovu a využívanie pamiatkového fondu na území obce.
a) dbá, aby vlastníci kultúrnych pamiatok konali v súlade s týmto zákonom,
b) koordinuje budovanie technickej infraštruktúry sídel s pamiatkovým územím,
c) spolupôsobí pri zabezpečovaní úprav uličného interiéru a uličného parteru, drobnej architektúry, historickej zelene, verejného osvetlenia a reklamných zariadení tak, aby boli v súlade so zámermi na zachovanie a uplatnenie hodnôt pamiatkového územia,
d) podporuje iniciatívy občanov a občianskych združení pri ochrane pamiatkového fondu,
e) na základe výpisov z ústredného zoznamu vedie evidenciu pamiatkového fondu na území obce.
4