Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Fakulta Sociálno Ekonomických vzťahov / Základy synergetiky a globalizácie
Subjekty globalizácie - TNK (04_subjekty_globalizacie_tnk.doc)
P4
Subjekty globalizácie - TNK
UČEBNÉ OTÁZKY:
1. Pojem transnacionálne korporácie /TNK/
2. Súčasný stav TNK a jednotlivé etapy globalizácie TNK
3. Partneri TNK
4. TNK verzus zodpovednosť
OBSAH PREDNAŠKY:
1/ Pojem transnacionálne korporácie /TNK/
Transnacionálne korporácie
Transnacionálne korporácie/TNK/ sú v dôsledku rozvoja vedecko-technickej revolúcie jedným z najvýznamnejším a najdominantnejším fenoménov súčasného svetového hospodárstva.
Definície TNK
Slovo korporácia pochádza z latinského corpus, čo znamená telo, ale korporácie nenadobúdajú žiadnu materiálnu podobu a v princípe sú nesmrteľné – preto nie je ľahké na korporáciu ako proces poukázať.
Konferencia OSN o obchode a rozvoji (UNNCTAD) uvádza nasledovnú definíciu transnacionálnej korporácie:
„Transnacionálne korporácie sú právnické osoby, alebo osoby bez právnej subjektivity, ktoré pozostávajú z materských podnikov a ich zahraničných afilácií“
• Materský podnik sa definuje ako podnik, ktorý kontroluje aktíva iných subjektov v krajinách iných ako je materská krajina a to tým, že vlastní určitý kapitálový podiel
• Zahraničná afilácia je právnickou osobou, alebo osobou bez právnej subjektivity, v ktorej investor, ktorý je rezidentom inej ekonomiky, vlastní podiel, ktorý umožňuje dlhodobý záujem na riadení podniku
Teoretická podstata TNK
Príčiny pôsobenia podnikov za národnými hranicami:
1.fáza
- expanzia domácej výroby a začiatok vývozu za hranice
- trvá dovtedy, kým je cena vývozu (domácej výroby + prepravné náklady) nižšia ako predpokladané náklady výroby v zahraničí
2.fáza
- pri náraste ceny vývozu dochádza k znižovaniu podnikových nákladov umiestňovaním výrobných závodov v zahraničí s využitím lacnejšej pracovnej sily
- po vyrovnaní nákladov v zahraničných závodoch /skončenie konkurenčnej výhody/ dochádza k týmto možnostiam:
- skončenie výroby
- vytvorenie nových produktov
- zintenzívnenie reklamy
- presun do nových nízko-nákladových lokalít
Stratégia TNK
Charakterizujú ju štyri dôležité skutočnosti:
1. nové informačné technológie
2. umiestnenie svojich aktivít na najefektívnejšom mieste
3. koordinácia vývoja, výroby a predaja – automobilový priemysel
4. tlak na integráciu politiky – dotácie a otázka konkurencie
Konkurenčné výhody TNK
V konkurenčných vzťahoch s inými podnikateľskými subjektmi na jednotlivých národných trhoch TNK využívajú komparatívne výhody, ktorými disponujú.
Všeobecné konkurenčné výhody
• Vlastná technológia
• Goodwill založený na značke , alebo obchodnom mene
• Úspory z veľkovýroby
• Úspory z veľkého objemu pri nákupe
• Úspory z veľkého objemu pri financovaní
• Úspory z veľkého objemu pri distribúcií
• Úspory z veľkého objemu pri inzercii
• Vládna ochrana
• Riadenie ľudských zdrojov
Špecifické konkurenčné výhody
• Schopnosť mnohonárodného marketingu
• Schopnosť získať mnohonárodné zdroje
• Mnohonárodná diverzifikácia
• Manažérska skúsenosť
2/ Súčasný stav TNK a jednotlivé etapy globalizácie TNK
TNK a súčasnosť - TNK predstavujú historicky novú fázu v riadení v globálnych podnikov. Majú nový vzťah k svetovému hospodárstvu. Stávajú sa ústrednou silou poháňajúcou svetovú ekonomiku.
Vnútorné plánovanie TNK:
- sa stalo centrálnym mechanizmom koordinácie svetovej výroby a pohyb zložiek výroby v rámci podniku (a nie na trhu) sa stal ústredným faktorom spájania výrobných pobočiek, umiestnených po celej planéte
Nerovnaký stupeň vývoja TNK
- podniky sa líšia v produktoch, veľkosti, zdrojoch, manažérskych zručnostiach a krátkodobých cieľoch
- podniky pôsobia v stále meniacom sa svete, v rôznych sociálnych, politických a ekonomických podmienkach
TNK v procese interných a externých zmien
TNK sú „svalmi a mozgom“ nového globálneho systému, v ktorom sa úspech TNK strieda s oslabenou pracovnou silou a degradujúcou úlohou národných vlád
1. etapa - výroba v materskej krajine
- riadenie spoločnosti v materskej krajine
- predaj do zahraničia
2.etapa - výroba a predaj umiestnená po celom svete
- riadenie cez hlavnú centrálu v materskej krajine
3.etapa - výroba a predaj umiestnená po celom svete
- presúvanie sídiel riadenia a kontroly po celom svete
S rastom veľkosti najväčších TNK sa do popredia dostávajú nové skutočnosti – zmeny, na ktoré sa kladie dôraz:
a/ nové centrá gravitácie TNK
b/ podnikové investície kapitálu v zahraničí, nákup existujúcich aktív a budovanie nových závodov sa dramaticky zrýchlil
c/ rast investícií TNK pozmenil tradičné chápanie medzinárodného obchodu ako množiny krajín, ktoré si navzájom predávajú a nakupujú výrobky
d/ rast objemu obchodu TNK a zdokonalením multimediálnych foriem komunikácie sa zvýšila sila, ale aj nevyspytateľnosť globálnych finančných trhov
e/ neustále dochádza k snahám TNK oslobodiť sa od rôznych typov kontrol zavádzaných domácimi vládami
Sila TNK v procese zmien je charakterizovaná aj:
- značkou / goodwill – hodnota mena spoločnosti/
- strategickým spojenectvom
3/ Partneri TNK
1. štáty
Ak sa TNK rozhodne premiestniť výrobu na nízko-mzdový pracovný trh, zvyčajne nastane obdobie politického vyjednávania s vládami uchádzajúcimi sa o výstavbu nových továrni. Až po dojednaní ústupkov a výhodných dohodách nasleduje realizácia investície.
Ide o tieto ústupky:
- štátne dotácie
- daňové zvýhodnenia, alebo prázdniny
- vládne limitovanie právomoci odborov, prípadne úplný zákaz formovania odborov v novovznikajúcich odvetviach /výroba polovodičov v Malajzii/
- udelenie špeciálneho statusu exportéra oslobodeného od colných povinnosti
2. pracovná sila zastúpená odbormi
Hoci TNK významným spôsobom vplývajú na zamestnanosť, na rozvoj ľudských zdrojov i priemyselných vzťahov, pracovníci v globálnom hospodárstve stratili podstatnú možnosť kontroly:
- pracovných trhoch
- pracovných podmienok
V súčasnej dobe sa len ťažko rodí spolupráca odborových zväzov na globálnej úrovni s globálnou stratégiou na zlepšenie pracovných podmienok v TNK.
Dôvodom týchto ťažkostí je:
- pracovná sila zastúpená odborovými zväzmi stále myslí lokálne v medziach daného štátu, alebo odvetvia, napriek tomu, že TNK nemyslia ani európsky, ani americky, ale myslia globálne.
4/ TNK verzus zodpovednosť
V súčasne dobe sú TNK vo svojich aktivitách nútené zohľadňovať aj tieto skutočnosti:
1. Životné prostredie
2. Zdravie obyvateľstva
3. Korporatívna spoločenská zodpovednosť
4. Regulácia rozdielnych záujmov
1. Životné prostredie
Mýtus nedávnej minulosti, že TNK si musia vybrať medzi vyššími ziskami , alebo ochranou životného prostredia, v súčasnosti vyvracajú názory mnohých odborníkov, ktorí po rokoch analyzovania veľkých TNK dospeli k záveru:
- „Nulový odpad znamená nulové chyby“ To znamená, že spoločnosti, ktoré najmenej znečisťujú životné prostredie, ponúkajú najkvalitnejšie výrobky a služby.
Odpad, alebo znečisťovanie životného prostredia sa tak stáva kľúčovým indikátorom zbytočných nákladov a neflexibilného manažmentu. Mnohé štáty však nevenujú dostatočný dôraz na prevenciu a riešenie otázky životného prostredia.
Environmentálne vyspelé krajiny /Škandinávia/
- skvalitňovanie environmentálnej legislatívy
- technologická inovácia v prospech životného prostredia
- znižovanie environmentálnych poplatkov pre firmy najmenej znečisťujúce životné prostredie
2. Zdravie obyvateľstva
Primitívnejšie zákonne prostredie chudobnejších krajín využívajú TNK a dochádza k ohrozovaniu zdravia:
- fyzické ohrozenie s extrémnej záťaže
- chemické a bakteriologické ohrozenie /katastrofy technického rázu/
Vyspelé krajiny
- legislatívna ochrana pred poškodením zdravia spôsobené TNK
TNK sa snažia obchádzať:
- zdravotné a fytosanitárne normy stanovené štátmi
Podstata tragédie súčasnej ekonomickej globalizácie :
„Osud planéty je v rukách neosobných inštitúcií, ktoré nie sú motivované záujmom o blaho obyvateľov zeme, ale túžbou po vlastnom raste a zisku. Vďaka tejto prirodzenej vlastnosti TNK sa od nich nedá očakávať, že budú zodpovedné spôsobom ako väčšina uvedomelých konzumentov od nich vyžaduje. Neosobná forma vlastníctva a organizácie vedú k tomu, že táto zodpovednosť je príliš rozptýlená a pomaly sa stráca úplne.“
3. Korporatívna spoločenská zodpovednosť
Príklad finančných škandálov TNK z minulých rokov ukazuje, že len zisk firiem nestačí.
Úspech je dnes priamo závislý od toho, ako ich hodnotí ich okolie.
Príkladom spolupráce TNK a národné štáty, by mohli byť vzťahy s EÚ:
EÚ požaduje od TNK:
- aby sa riadili podnikateľskou etikou
- odmietali korupciu
- dobre sa správali k zákazníkom, dodávateľom a investorom
- zabezpečovali starostlivosť o svojich zamestnancov
- zabezpečovali rekvalifikáciu prepustených
Cieľom naplnenia spoločenskej zodpovednosti TNK je:
- zabezpečenie väčšieho zisku TNK
- udržateľný rast
- rozvoj ľudských zdrojov
4. Regulácia rozdielnych záujmov
Národný záujem a záujem TNK:
- význam v minulosti – predstavoval jasnú a nespochybniteľnú deliacu čiaru medzi vlastníckymi nárokmi a záujmami
- význam v súčasnosti - záujmy politikov, ktorí riadia krajinu sú čoraz viac prepojené so záujmami tých, ktorí riadia TNK
prijaté štandardy – nezasahovanie do vládnych záležitostí
– pravidlá vzťahujúce sa na investičnú činnosť
Prvý Kódex pravidiel medzinárodného investovania prijala Medzinárodná obchodná komora v roku 1972.
Cieľ Kódexu:
stanoviť smernice a pravidlá, ktorých dodržiavanie by TNK viedlo k tomu, aby v krajinách, kde pôsobia, vo väčšej miere prispievali k realizácií ich národných cieľov.
Povinnosti TNK
- rešpektovanie zákonov hostiteľských krajín
- riešenie sporov medzi TNK a hostiteľskou krajinou na súde zvolenom hostiteľskou krajinou
- nezasahovanie do domácich politických záležitostí
- rešpektovanie národnej suverenity
Povinnosti národných vlád
- spravodlivé a rovnaké zaobchádzanie s TNK ako aj s domácimi firmami
- kompenzácia v prípade znárodnenia aktivít TNK
- umožnenie transferov fondov TNK
Východiská do nového storočia
Na základe analyzovaného vývoja TNK môžeme do budúcnosti predpokladať ich nasledovné smerovanie :
• pokračovanie delenia centrál spoločnosti
• ďalší presun kľúčových podnikateľských procesov do rozvojových krajín
• väčšia integrácia manažérov rôznych národností
• intenzívnejšie využívanie výskumu a vývoja aj z iných zdrojov ako sú vlastné laboratória spoločnosti
• snaha o reštrukturalizáciu spoločnosti
• pokračujúci trend spájania sa, fúzovania a vytváranie strategických aliancií
• prispôsobenie sa novej e-ekonomike (internetovej ekonomike)
Proces globalizácie viditeľne prispieva k stieraniu existujúcich stereotypov rás a kultúr a odvekých predpokladov nadradenosti.
TNK budú ešte dlho zaberať vo svetových ekonomických záležitostiach strategické miesto. Je veľa vecí, ktoré TNK môžu robiť a národné štáty nemôžu.
Je však jediná dôležitá vec, ktorú štát môže urobiť a TNK nie a to:
- nariadiť oddanosť obrovských más ľudí
„Muži a ženy sú ochotní zomrieť za svoj národ, ale nie sú ochotní zomrieť za zisky spoločnosti.“
1