zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Fakulta Sociálno Ekonomických vzťahov / Sociálna práca

 

Práca, kompetencie a povinnosti sociálneho pracovníka (praca,_kompetencie_a_povinnosti_socialneho_pracovnika_v_detskom_domove_v_seredi.doc)

Kto môže byť vychovávateľom v detskom domove

 

        Predpokladajme, že máme vychovávateľa, ktorý vie nadviazať výnimočný, emocionálny vzťah so zvereným dieťaťom. Nie všetci vychovávatelia sú toho schopní. Musia to byť ľudia pripravení na partnerské vzťahy s deťmi, otvorení a autentický, ktorí majú tiež silný pocit vlastnej hodnoty. Životní stroskotanci, vzbúrenci a pesimisti nie sú potrební pacientom chorým na nedostatok viery v seba samého. Nakoniec, musia byť výrazné a silné osobnosti, aby mohli prevážiť v konkurencii so silnými vzormi rovesníkov.

 

K tomu je potrebné pridať srdečnosť a schopnosť prejavovať city. A ešte jedno: nemôžu to byť ľudia, ktorí si chcú deti privlastniť, zmocniť sa ich. Najväčším šťastím spolucítiaceho vychovávateľa bude predsa rozlúčenie sa s dieťaťom pri jeho návrate k rodine, nájdenie náhradnej rodiny, či tiež efektívne osamostatnenie. Preto ľudia, ktorí za každú cenu držia deti vo svojom zariadení, len preto, aby nestratili svoju skupinu – inak povedané nestratili pracovné miesto – si zaslúžia preloženie na inú prácu. Ale určite to nemôže byť práca z deťmi chorými na nedostatok lásky.

 

        Okrem empatie by vychovávatelia mali mať schopnosť zabezpečovať dieťaťu vhodnú opateru, uspokojovať jeho potreby rozvoja a kompenzovať ich zaostávanie, posiľňovať rodinné vzťahy, posiľňovať trvalé a pozitívne vzťahy s rovesníkmi a dospelými, a tiež by mali mať schopnosť tímovej práce. A preto sú tak veľmi potrebné vedomosti o potrebách detí a o potrebe posiľňovať (priamo alebo nepriamo) vzťahy s prirodzenou rodinou. Preto vzťah vychovávateľa k prirodzenej rodine musí byť kladný a povzbudzujúci. Našou úlohou je zmierniť rodinu a posilniť v dieťaťu vhodný a posiľňujúci obraz vlastnej rodiny, a zároveň – v súvislosti s tým – kladný obraz samého seba.

 

Zmena DeD internátneho typu v Seredi na typ približujúci sa rodinnému prostrediu sa uskutočnila v niekoľkých etapách a oblastiach. Transformácia priestorových a ekonomických podmienok bola ukončená v septembri minulého roka, kedy samostatné skupiny začali fungovať v nových priestoroch a podmienkach. Oblasť personálnej a výchovnej transformácie sa však uskutočňovala a uskutočňuje stále, pretože vyžaduje kvalitatívnu zmenu myslenia a prístupov výchovných pracovníkov, čo je zložitý a dlhodobý proces. Nevyhnutnou súčasťou komplexných zmien vo výchovnej práci s deťmi je aj hľadanie nového zmyslu práce sociálnej pracovníčky v DeD.

 

Charakteristika funkcie soc. pracovníčky v pomeroch detského domova klasického internátneho typu:

 

Vo fáze prechodu z klasického internátneho typu na typ s rodinným charakterom výchovy už došlo k určitým zmenám v hľadaní správnej pracovnej náplne soc. pracovníčky, stále však bola ponímaná hlavne ako administratívna pracovníčka, ktorá zabezpečovala sociálno – právne záležitosti, kompletnosť osobnej dokumentácie a celkovú administratívnu stránku prijímania, premiestňovania a prepúšťania detí. Absentovala koncepčná spolupráca v línii vychovávateľ – rodina – sociálny pracovník ako aj interpersonálna komunikácia medzi vychovávateľom a sociálnym pracovníkom, sociálnym pracovníkom a dieťaťom. V tak náročných okamihoch, ako je aj prijímanie nového dieťaťa do DeD, sa úloha sociálneho pracovníka obmedzovala len na administratívnu stránku zabezpečenia. Kontakt sociálnej pracovníčky s dieťaťom sa realizoval len v ojedinelých prípadoch, ako napr. sprievod detí do rôznych typov škôl, alebo zariadení, na súdne pojednávania, dohľad nad chorými deťmi počas neprítomnosti zdravotnej sestry. Alebo to boli len neformálne stretnutia s deťmi, návštevy skupín za účelom informovať vychovávateľov, detí, sprostredkovať deťom telefonický kontakt, resp. vyžiadať informáciu o dieťati.

 

Oblasť sociálnej práce bola však postupne rozvíjaná v duchu transfor-mačných zmien hlavne samotným vedením detského domova. V spolupráci s vychovávateľmi sa uskutočnilo niekoľko dobre pripravených návštev a vyhľadávanie v teréne pôvodných biologických rodičov detí. Absolvovalo sa množstvo rozhovorov s rodičmi niektorých detí počas ich návštev v DeD.

 

Charakteristika funkcie sociálnej pracovníčky v priebehu polročnej etapy od začiatku fungovania skupín v pretransformovaných podmienkach (september - február)

 

Novovytvorené samostatné skupiny začali fungovať v nových priestoroch začiatkom septembra. Z 5 výchovných skupín sa vytvorili 4 nové samostatné skupiny, v niektorých skupinách nastali zmeny nielen v zložení detí, ale aj v personálnom obsadení vychovávateľov. Začalo sa náročné adaptačné obdobie a to aj napriek dobre pripravenom, postupnom vytváraní nových samostatných skupín. Základom úspešnosti ich fungovania okrem iných bolo aj zvládnutie domácich a sebaobslužných prác a samostatné hospodárenie s financiami. Výchovná práca vychovávateľov v zmysle PRIDE sa na určité obdobie zákonite dostala do úzadia a v prípade novoprijatých vychovávateľov do fázy formovania dvojíc vychovávateľ – dieťa a postupného preberania osobnej zodpovednosti za niektoré deti v zmysle PRIDE.

 

Z dôvodu blízkeho odchodu sociálnej pracovníčky do dôchodku nástupu novej sociálnej pracovníčky, ktorá do konca kalendárneho roku mala pracovné zaradenie vedúcej vychovávateľky, tu nastala osobitá situácia. Nastávajúca sociálna pracovníčka mala priestor na hľadanie konkrétnych, praktických epizód práce s dieťaťom už s pozície sociálnej pracovníčky. Disponovala s konkrétnymi skúsenosťami z oblasti výchovnej práce s dieťaťom v zmysle PRIDE, sama zostavovala a realizovala v minulosti individuálne mesačné plány pre jedno dieťa. Zintenzívnila spoluprácu a komunikáciu hlavne s novoprijatými vychovávateľmi v oblasti výchovnej práce s deťmi v zmysle PRIDE. V konkrétnych prípadoch bola nápomocná pri plánovaní a realizovaní návštevy pôvodnej biologickej rodiny v teréne a v detskom domove, vyhľadávala a sprostredkovala informácie potrebné na zostavovanie genogramov, absolvovala niekoľko dobre pripravených rozhovorov s pôvodnými biologickými rodičmi. Takouto prácou sa postupne formovali začiatky osobitného postavenia sociálnej pracovníčky v tíme vychovávateľov, ktorá však ešte stále nebola ucelená a koncepčná.

 

Ku koncu kalendárneho roka 2003 (po uplynutí adaptačného obdobia fungovania samostatných skupín v nových podmienkach) sa otázka transformácie výchovných podmienok, konkrétne otázka výchovnej práce v zmysle PRIDE sa stávala čoraz aktuálnejšou a dôležitejšou. V mesiaci január sa uskutočnilo pracovné stretnutie vedenie domova s trénerkou PRIDE za účelom dohodnutia si ďalších foriem spolupráce s vychovávateľmi.

 

Pracovné povinnosti:

 

Sociálna pracovníčka v DeD plní a zodpovedá za tieto úlohy:

 

  1. Zabezpečuje sociálnoprávne záležitosti a vedie ich osobné listy a všetky osobné listy eviduje. Zabezpečuje kompletnosť dokumentácie tak, aby podávala prehľad o vývoji osobnosti dieťaťa. Obstaráva potrebné doklady a správy o živote detí pred príchodom do DeD, o ich predchádzajúcom životnom prostredí. Sleduje prostredníctvom príslušných úradov ďalší vývoj rodinného prostredia aj po umiestnení dieťaťa do DeD. Zabezpečuje, aby sa deti uvoľnili na pobyt v rodine len vtedy, ak majú rodičia, alebo príbuzní voľno – dovolenku. Dieťa z DeD prepustí len po obdržaní písomného súhlasu príslušného odboru sociálnych vecí.

 

  1. Zabezpečuje administratívnu stránku prijímania, premiestňovania a prepúšťania detí. Sprostredkúva styk s orgánmi starostlivosti o deti, so spoločenskými organizáciami, súdmi a políciou.

Vedie evidenciu ošetrovného, sama podľa platných smerníc stanovuje ošetrovné, v sporných prípadoch žiada o stanovenie ošetrovného súdom.

Vedie presne podľa platných smerníc evidenciu dôchodkov detí.

 

  1. Pripravuje podklady na rozhodnutie súdu o vyrieknutí ochrannej výchovy nad dieťaťom umiestneným v DeD, na zrušenie ústavnej výchovy, prípadne na predĺženie ústavnej výchovy ak je to v prospech dieťaťa.

Zisťuje možnosti návratu dieťaťa do rodiny spoluprácou s príslušnými odbormi sociálnych vecí. Spolupracuje s príslušnými úradmi pri umiestňovaní detí do učebného alebo pracovného pomeru po skončení ZŠ. Sleduje, ako sa umiestnené dieťa uplatnilo na pracovisku, v OU alebo na strednej odbornej škole písomným stykom a o zistených poznatkoch informuje riaditeľku DeD.

 

  1. Podľa pokynov riaditeľky DeD podáva návrh na psychologický prieskum tých detí, u ktorých bola zistená, pozorovaná mentálna retardácia, prípadne iné poruchy a podľa doporučenia predkladá návrh na preradenie do OŠ.

 

  1. Denne sa stará o odoslanie korešpondencie a o nákup a evidenciu cenín.

 

  1. Sociálna pracovníčka sa zúčastňuje pracovných stretnutí koordinátorov a podľa potreby pracovných stretnutí vychovávateľov.

 

  1. Spolupracuje s vychovávateľmi pri plánovaní a realizácii kontaktov dieťaťa s biologickou rodinou v teréne, alebo v DeD v súlade s individuálnym plánom PRIDE.

 

  1. Spolupracuje so zdravotnou sestrou DeD, v čase jej neprítomnosti sa stará o choré deti, v prípade ochorenia navštívi zdravotné stredisko.

 

Oblasť výchovy:

 

  1. Zastupuje neprítomného riaditeľa vo všetkých otázkach výchovného zariadenia.

 

j)    Podľa pokynov riaditeľky kontroluje pedagogickú dokumentáciu, o výsledkoch informuje riaditeľku a pedagogický kolektív.

 

k)   Podľa pokynov riaditeľky zvoláva pracovné porady koordinátorov, sama sa na nich zúčastňuje a závery pracovných porád predkladá riaditeľke.

 

l)    Koncom mesiaca po prerokovaní s riaditeľkou zariadenia predkladá účtovníčke podklady k výplatám t.j. zastupovanie, nadčasovú prácu, ktorú i eviduje.

 

m)   Spolupracuje s profesionálnymi náhradnými rodinami, zabezpečuje kontakt PNR s DeD, podľa potreby sprostredkuje odbornú pomoc PNR.

 

  1. Plní úlohy, ktorými bola poverená riaditeľkou domova.