Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Ekonomická univerzita / Podnikovohospodárska Fakulta / Manažérské rozhodovanie
Manažérske informačné systémy (22005_11_07_11_06_06-mm14.doc)
M&M - 14
(prednášky AMP, ISF, článok zo zborníka)
Manažérske informačné systémy
Postavenie a úlohy manažérov v MIS v nasledujúcich oblastiach:
- Príprava, resp. výber MIS
- formulácia cieľov pre MIS, ktorý chce firma zakúpiť,
- formulácia konkrétnych informačných požiadaviek,
- spracovanie kvalifikovaných oponentúr ponúkaných MIS,
- analýza a príprava výberu a nákupu MIS.
- Zavádzanie vybraného MIS do použitia
- zabezpečenie a vytváranie informačnej základne pre MIS,
- absolvovanie školení v súvislosti s novým MIS.
- Využívanie zavedeného MIS a jeho ďalší rozvoj
- zabezpečenie fungovania MIS (zadávanie a zmeny parametrov),
- príprava vstupných dát,
- využívanie výsledkov spracovania dát v riadení,
- aktualizácia dát a ďalší rozvoj (inovácia) MIS.
MIS – je systém na pretváranie údajov z interných a externých zdrojov na informácie a na poskytovanie týchto informácií vo vhodnej forme manažérom na všetkých úrovniach riadenia a vo všetkých funkciách, s cieľom umožniť im včas a efektívne rozhodovať pri plánovaní, riadení a kontrole tých činností, za ktoré sú zodpovední.
Základné atribúty MIS:
- programová funkčnosť – koľko má MIS podsystémov,
- modulárnosť – dôležité z hľadiska inovácií (výmena po moduloch),
- integrovanosť – vzájomné prepojenie jednotlivých podsystémov,
- modifikovateľnosť – možnosť prispôsobenia konkrétnym požiadavkám firmy,
- používateľský komfort – rýchle a kvalitné zvládnutie obsluhy, manuál,
- ochrana údajov a bezpečnosť.
Všeobecná štruktúra MIS
Základné podsystémy
Podnikový IS
Riadenie ĽZ
Účtovníctvo
Financie
Marketing
Výroba
Hlavné problémy rozvoja MIS
U nás sa zatiaľ nedoceňuje význam IS. Každý síce uznáva, že bez informácií sa nedá riadiť, ale v praxi sa to opomína.
Hlavné problémy rozvoja MIS:
- nedoceňovanie významu spracovania informačnej stratégie firmy (stratégie IS),
- nesprávny postup pri výbere a nákupe MIS (primárne kritérium cena),
- malá pozornosť venovaná vytváraniu MIS pre vrcholový manažment firmy,
- nedostatočná príprava manažérov na zavádzanie a využívanie MIS,
- pomalý prechod na intranet, extranet, internet,
- nedostatočná integrácia jednotlivých podsystémov, modulov MIS.
Postup pri vytváraní MIS
Orgware – Sofware – Hardware – Poč. siete
Orgware (metódy, postupy v rámci org. štruktúry, poriadok v oblasti OŠ, vymedzenie právomocí)
Postup pri výbere a nákupe vhodného MIS
Kľúčovú úlohu pri výbere a nákupe zohráva manažér.
- formulácia informačný požiadaviek na MIS,
- vymedzenie vlastných finančných možností na nákup,
- získanie informácií o dostupných MIS na trhu,
- analýza a porovnanie jednotlivých ponúk MIS, porovnávanie základných atribútov a ďalších kritérií,
- samotný výber a nákup vhodné MIS – najťažší krok (Kľúčový je názor manažéra, ktorý bude s MIS pracovať. Ide o strategické rozhodnutie firmy, ktoré bude ovplyvňovať manažment podniku na niekoľko rokov.)
- zaškolenie pracovníkov a postupné zavádzanie a využívanie zvoleného zakúpeného MIS.
Nové trendy v rozvoji MIS
- strategické plánovanie MIS (MIS je finančne náročný a využíva sa dlhší čas = potreba plánovať)
- rozvoj MIS pre vrcholový manažment (EIS),
- prebudovanie (reinginiering) org. štruktúry a prac. procesov (využívanie poč. sietí a zvyšovanie samostatnosti pracovníkov a k tomu je potrebný pohyb informácií = potreba MIS)
- prechod na intranet v podnikovej sfére a využívanie data warehouse (centrálna databáza, ktorá sa vytvára z dát rôznych transakčných systémov a integruje ich do logického modelu),
- zvyšovanie integrácie MIS (prepojenosť subsystémov MIS),
- data mining (získavanie nových, užitočný dát a zistenie vzťahov medzi nimi),
- outsourcing IS (zabezpečnie IS z vonkajších zdrojov)
- audit IS (kontrola kvality, generovanie hesiel a produkcia kreditných kariet, ...)
- znalostný manažment („zahŕňa prepojenie tých, ktorí vedia, s tými, ktorí potrebujú vedieť a premenu osobných znalostí na znalosti organizácie“.)
- elektronický obchod.
Informačné systémy je možné členiť podľa mnohých hľadísk, napr. podľa toho, či nám záleží na rozsahu a komplexnosti riešenia, ne účele alebo na územnom usporiadaní. Jedným zo spôsobov, ktorý sa v praxi používa, je rozdelenie informačných systémov podľa vzťahu k systému riadenia. V rámci tejto klasifikácie možno potom hovoriť o:
- transakčných systémoch (TPS – Transaction Processing Systems), ktoré spadajú do úrovne operatívneho riadenia. Hlavným cieľom transakčných informačných systémov je zautomatizovať a zjednodušiť spracovanie bežných úloh, medzi ktoré patrí napr. vedenie účtovníctva, systémy rezerv, rôzna evidencia či jednoduchšie skladové systémy. Niekedy sa do tejto kategórie zaraďujú aj systémy pre riadenie technologických procesov. Pre transakčné systémy je typická skutočnosť, že značná časť z celkového spracovania údajov je uskutočňovaná už pri ich vkladaní, prípadne v období tesne po ňom. Väčšina systémov, s ktorými sa v bežnom živote stretávame, je práve tohto typu.
- systémoch pre riadenie a podporu rozhodovania, ktoré spadajú do úrovne taktického riadenia.
- MIS - Manager Information Systems - Informačné systémy pre riadenie sprístupňujú rôzne prehľady či súčtové zostavy (napr. celkovej hodnoty predaného tovaru podľa jednotlivých pobočiek alebo zisk podľa jednotlivých štvrťrokov): Poskytované informácie by mali uľahčiť prácu riadiacim pracovníkom, predovšetkým v procese kontroly výkonnosti svojich podriadených oddelení. Podstatné je najmä to, že ako podklad slúžia údaje obstarané pomocou transakčných systémov.
- DSS – Decision Support Systems - Systémy na podporu rozhodovania sú nadstavbou MIS. Používajú sa na uskutočňovanie rôznorodých analýz, ktoré by mali umožniť riadiacim pracovníkom prijať dôležité rozhodnutia ohľadom ďalšieho rozvoja podriadených oddelení. Súčasťou týchto systémov sú zvyčajne možnosti grafických výstupov, ktoré majú v určitých situáciách omnoho väčšiu vypovedaciu schopnosť než čísla a texty.
- informačných systémoch pre vrcholové riadenie
- EIS – Executive Information Systems, ktoré spadajú do úrovne strategického riadenia. Informačné systémy pre vrcholové riadenie tvoria zastrešujúci prvok nad predchádzajúcimi typmi informačných systémov. Ich hlavným cieľom je poskytnúť dôležité informácie vedúcim pracovníkom. Spravidla sa jedná o informácie, ktoré nie sú na prvý pohľad viditeľné. Systém, ktorý by napomáhal Top – manažérom pri strategickom rozhodovaní, aby tento systém bol ľahko zvládnuteľný, vysoko komfortný, aby poskytoval informácie v grafickej, ale aj tabuľkovej podobe a aby fungoval bez sprostredkovateľov.
Základné funkcie a prínosy EIS
EIS – automatizovaný systém, ktorý poskytuje pracovníkom vrcholového manažmentu interné a externé informácie relevantné pre ich strategické riadenie. Potreba EIS vyplýva predovšetkým z nutnosti vrcholového manažmentu prijímať rýchlejšie a kvalitnejšie rozhodnutia v stále sa zostrujúcich konkurenčných podmienkach na zabezpečenie vysokej výkonnosti a rastu podnikov. To je možné dosiahnuť len na základe komplexnejších analýz a získania presnejších, cielenejších a podrobnejších informácií. Štandardné podnikové IS, v ktorých je uložené veľké množstvo dát, nie sú schopné poskytnúť vrcholovým manažérom okamžite práve tie informácie, ktoré potrebujú pri prijímaní najmä strategických rozhodnutí.
EIS:
- umožňuje prispôsobenie sa zvyklostiam jednotlivých pracovníkov vrcholového manažmentu,
- vykonáva výber, filtráciu, redukciu a sledovanie kritických údajov,
- poskytuje informácie o aktuálnom stave, analýzu trendov, správy o výnimkách a prístup k detailným informáciám,
- sprístupňuje a integruje široký rozsah interných a externých údajov,
- je orientovaný na používateľa a vyžaduje minimálnu prípravu na zvládnutie,
- je používaný priamo pracovníkmi vrcholového manažmentu bez sprostredkovateľov,
- prezentuje grafické, tabuľkové a textové informácie,
- poskytuje podporu pre elektronickú komunikáciu,
- poskytuje možnosti analýzy údajov,
- poskytuje organizačné údaje.
SCM
Štandardný podnikový informačný systém
CRM
MIS
pre vrcholový manažment
Rozšírený model podnikového informačného systému
SRM – Supply chain management – riadenie dodávateľského reťazca (cieľom je znížiť výrobné a dodávkové cykly, zvýšiť pružnosť, komunikáciu medzi partnermi v reťazci, znížiť zásoby pomocou výroby podľa konkrétnych objednávok)
CRM – Customer relationship management – riadenie vzťahov so zákazníkmi
MIS pre vrcholový manažment = EIS