zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Ekonomická univerzita / Podnikovohospodárska Fakulta / Manažérské rozhodovanie

 

Manažérske informačné systémy (22005_11_07_11_06_06-mm14.doc)

M&M - 14

(prednášky AMP, ISF, článok zo zborníka)

 

Manažérske informačné systémy

 

Postavenie a úlohy manažérov v MIS v nasledujúcich oblastiach:

  1. Príprava, resp. výber MIS
  1. formulácia cieľov pre MIS, ktorý chce firma zakúpiť,
  2. formulácia konkrétnych informačných požiadaviek,
  3. spracovanie kvalifikovaných oponentúr ponúkaných MIS,
  4. analýza a príprava výberu a nákupu MIS.
  1. Zavádzanie vybraného MIS do použitia
  1.  zabezpečenie a vytváranie informačnej základne pre MIS,
  2.  absolvovanie školení v súvislosti s novým MIS.
  1. Využívanie zavedeného MIS a jeho ďalší rozvoj
  1. zabezpečenie fungovania MIS (zadávanie a zmeny parametrov),
  2. príprava vstupných dát,
  3. využívanie výsledkov spracovania dát v riadení,
  4. aktualizácia dát a ďalší rozvoj (inovácia) MIS.

 

MIS – je systém na pretváranie údajov z interných a externých zdrojov na informácie a na poskytovanie týchto informácií vo vhodnej forme manažérom na všetkých úrovniach riadenia a vo všetkých funkciách, s cieľom umožniť im včas a efektívne rozhodovať pri plánovaní, riadení a kontrole tých činností, za ktoré sú zodpovední.

 

Základné atribúty MIS:

  1. programová funkčnosť – koľko má MIS podsystémov,
  2. modulárnosť – dôležité z hľadiska inovácií (výmena po moduloch),
  3. integrovanosť – vzájomné prepojenie jednotlivých podsystémov,
  4. modifikovateľnosť – možnosť prispôsobenia konkrétnym požiadavkám firmy,
  5. používateľský komfort – rýchle a kvalitné zvládnutie obsluhy, manuál,
  6. ochrana údajov a bezpečnosť.

 

Všeobecná štruktúra MIS

 

Základné podsystémy

 

Podnikový IS

 

Riadenie ĽZ

 

Účtovníctvo

 

Financie

 

Marketing

 

Výroba

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hlavné problémy rozvoja MIS

U nás sa zatiaľ nedoceňuje význam IS. Každý síce uznáva, že bez informácií sa nedá riadiť, ale v praxi sa to opomína.

Hlavné problémy rozvoja MIS:

  1. nedoceňovanie významu spracovania informačnej stratégie firmy (stratégie IS),
  2. nesprávny postup pri výbere a nákupe MIS (primárne kritérium cena),
  3. malá pozornosť venovaná vytváraniu MIS pre vrcholový manažment firmy,
  4. nedostatočná príprava manažérov na zavádzanie a využívanie MIS,
  5. pomalý prechod na intranet, extranet, internet,
  6. nedostatočná integrácia jednotlivých podsystémov, modulov MIS.

 

Postup pri vytváraní MIS

Orgware – Sofware – Hardware – Poč. siete

Orgware (metódy, postupy v rámci org. štruktúry, poriadok v oblasti OŠ, vymedzenie právomocí)

 

Postup pri výbere a nákupe vhodného MIS

Kľúčovú úlohu pri výbere a nákupe zohráva manažér.

  1. formulácia informačný požiadaviek na MIS,
  2. vymedzenie vlastných finančných možností na nákup,
  3. získanie informácií o dostupných MIS na trhu,
  4. analýza a porovnanie jednotlivých ponúk MIS, porovnávanie základných atribútov a ďalších kritérií,
  5. samotný výber a nákup vhodné MIS – najťažší krok (Kľúčový je názor manažéra, ktorý bude s MIS pracovať. Ide o strategické rozhodnutie firmy, ktoré bude ovplyvňovať manažment podniku na niekoľko rokov.)
  6. zaškolenie pracovníkov a postupné zavádzanie a využívanie zvoleného zakúpeného MIS.

 

Nové trendy v rozvoji MIS

  1. strategické plánovanie MIS (MIS je finančne náročný a využíva sa dlhší čas = potreba plánovať)
  2. rozvoj MIS pre vrcholový manažment (EIS),
  3. prebudovanie (reinginiering) org. štruktúry a prac. procesov (využívanie poč. sietí a zvyšovanie samostatnosti pracovníkov a k tomu je potrebný pohyb informácií = potreba MIS)
  4. prechod na intranet v podnikovej sfére a využívanie data warehouse (centrálna databáza, ktorá sa vytvára z dát rôznych transakčných systémov a integruje ich do logického modelu),
  5. zvyšovanie integrácie MIS (prepojenosť subsystémov MIS),
  6. data mining (získavanie nových, užitočný dát a zistenie vzťahov medzi nimi),
  7. outsourcing IS (zabezpečnie IS z vonkajších zdrojov)
  8. audit IS (kontrola kvality, generovanie hesiel a produkcia kreditných kariet, ...)
  9. znalostný manažment („zahŕňa prepojenie tých, ktorí vedia, s tými, ktorí potrebujú vedieť a premenu osobných znalostí na znalosti organizácie“.)
  10. elektronický obchod.

 

 

Informačné systémy je možné členiť podľa mnohých hľadísk, napr. podľa toho, či nám záleží na rozsahu a komplexnosti riešenia, ne účele alebo na územnom usporiadaní. Jedným zo spôsobov, ktorý sa v praxi používa, je rozdelenie informačných systémov podľa vzťahu k systému riadenia. V rámci tejto klasifikácie možno potom hovoriť o:

 

  1. transakčných systémoch (TPS – Transaction Processing Systems), ktoré spadajú do úrovne operatívneho riadenia. Hlavným cieľom transakčných informačných  systémov je zautomatizovať a zjednodušiť spracovanie bežných úloh, medzi ktoré patrí napr. vedenie účtovníctva, systémy rezerv, rôzna evidencia či jednoduchšie skladové systémy. Niekedy sa do tejto kategórie zaraďujú aj systémy pre riadenie technologických procesov. Pre transakčné systémy je typická skutočnosť, že značná časť z celkového spracovania údajov je uskutočňovaná už pri ich vkladaní, prípadne v období  tesne po ňom. Väčšina systémov, s ktorými sa v bežnom živote stretávame, je práve tohto typu.

 

  1. systémoch pre riadenie a podporu rozhodovania, ktoré spadajú do úrovne taktického riadenia.
  1. MIS - Manager Information Systems - Informačné systémy pre riadenie sprístupňujú rôzne prehľady či súčtové zostavy (napr. celkovej hodnoty predaného tovaru podľa jednotlivých pobočiek alebo zisk podľa jednotlivých štvrťrokov): Poskytované informácie by mali uľahčiť prácu riadiacim pracovníkom,  predovšetkým v procese kontroly výkonnosti svojich podriadených oddelení. Podstatné je najmä to, že ako podklad slúžia údaje obstarané pomocou transakčných systémov.
  2. DSS – Decision Support Systems - Systémy na podporu rozhodovania  sú nadstavbou MIS. Používajú sa  na uskutočňovanie rôznorodých analýz, ktoré by mali umožniť riadiacim pracovníkom prijať dôležité rozhodnutia ohľadom ďalšieho rozvoja podriadených oddelení. Súčasťou týchto systémov sú zvyčajne možnosti grafických výstupov, ktoré majú v určitých situáciách omnoho väčšiu vypovedaciu schopnosť než čísla a texty.

 

  1. informačných systémoch pre vrcholové  riadenie
  1. EIS – Executive Information Systems, ktoré spadajú do úrovne strategického riadenia. Informačné systémy pre vrcholové riadenie tvoria zastrešujúci prvok nad predchádzajúcimi typmi informačných systémov. Ich hlavným cieľom je poskytnúť dôležité informácie vedúcim pracovníkom. Spravidla sa jedná o informácie, ktoré nie sú na prvý pohľad viditeľné. Systém, ktorý by  napomáhal Top – manažérom pri strategickom rozhodovaní, aby tento systém bol ľahko zvládnuteľný, vysoko komfortný, aby poskytoval informácie v grafickej, ale aj tabuľkovej podobe a  aby fungoval bez sprostredkovateľov.

 

 

Základné funkcie a prínosy EIS

EIS – automatizovaný systém, ktorý poskytuje pracovníkom vrcholového manažmentu interné a externé informácie relevantné pre ich strategické riadenie. Potreba EIS vyplýva predovšetkým z nutnosti vrcholového manažmentu prijímať rýchlejšie a kvalitnejšie rozhodnutia v stále sa zostrujúcich konkurenčných podmienkach na zabezpečenie vysokej výkonnosti a rastu podnikov. To je možné dosiahnuť len na základe komplexnejších analýz a získania presnejších, cielenejších a podrobnejších informácií. Štandardné podnikové IS, v ktorých je uložené veľké množstvo dát, nie sú schopné poskytnúť vrcholovým manažérom okamžite práve tie informácie, ktoré potrebujú pri prijímaní najmä strategických rozhodnutí.

 

EIS:

  1. umožňuje prispôsobenie sa zvyklostiam jednotlivých pracovníkov vrcholového manažmentu,
  2. vykonáva výber, filtráciu, redukciu a sledovanie kritických údajov,
  3. poskytuje informácie o aktuálnom stave, analýzu trendov, správy o výnimkách a prístup k detailným informáciám,
  4. sprístupňuje a integruje široký rozsah interných a externých údajov,
  5. je orientovaný na používateľa a vyžaduje minimálnu prípravu na zvládnutie,
  6. je používaný priamo pracovníkmi vrcholového manažmentu bez sprostredkovateľov,
  7. prezentuje grafické, tabuľkové a textové informácie,
  8. poskytuje podporu pre elektronickú komunikáciu,
  9. poskytuje možnosti analýzy údajov,
  10. poskytuje organizačné údaje.

 

 

SCM

Štandardný podnikový informačný systém

 

CRM

MIS

pre vrcholový manažment

Rozšírený model podnikového informačného systému

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SRM – Supply chain management – riadenie dodávateľského reťazca (cieľom je znížiť výrobné a dodávkové cykly, zvýšiť pružnosť, komunikáciu medzi partnermi v reťazci, znížiť zásoby pomocou výroby podľa konkrétnych objednávok)

CRM – Customer relationship management – riadenie vzťahov so zákazníkmi

MIS pre vrcholový manažment = EIS